De notulen van de vorige vergadering wordt voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 worden goedgekeurd.
We willen de huidige werking van preventie, sensibilisering, bronopsporing, en quarantaine-coaching verder zetten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het voorgelegde addendum.
Voordelen van het instappen in het aanbod energielevering van VEB:
Ontzorging aanbesteding:
Volledige ontzorging van het aanbestedingstraject : het VEB werkt als aankoopcentrale die de energie zelf eerst aankoopt en instaat voor de achterliggende aanbestedingen. Hierdoor mogen lokale besturen een energiecontract aangaan met het VEB als vergunde energieleverancier zonder een eigen aanbesteding te moeten doen.
Het VEB wordt energieleverancier voor zowel elektriciteit als aardgas.
Gecoördineerde aankoop in Limburg:
Het Provinciebestuur van Limburg heeft na een uitgebreide marktconsultatie door Proclim (aankoopdienst Provinciebestuur) beslist om VEB aan te stellen als aankoopcentrale voor de levering van gas en elektriciteit vanaf 01/01/2021.
In een brief van het Provinciebestuur naar alle Limburgse lokale besturen adviseert het Provinciebestuur om het voorbeeld van het Provinciebestuur te volgen, en dus ook VEB aan te stellen als aankoopcentrale voor de levering van gas en elektriciteit vanaf 01/01/2021.
VEB heeft op 30/03/2021 een startvergadering georganiseerd om alle lokale besturen in Limburg te informeren over dit aanbod.
De leveringsvoorwaarden zullen dezelfde zijn voor alle Limburgse entiteiten die deelnemen aan deze gecoördineerde aankoop.
Proclim onderhandelt de leveringsvoorwaarden en de tariefformules met VEB en laat zich hierbij bijstaan door een onafhankelijk energieconsultant.
Lokale besturen die wensen aan te sluiten bij de aankoopcentrale moeten dit tegen uiterlijk september voorleggen aan de Gemeenteraad en de beslissing kenbaar maken aan VEB. Hierbij geeft de Gemeenteraad tevens mandaat aan het CBS voor de verdere uitwerking, met name het afsluiten van energiecontracten met aankoopcentrale van VEB.
Groene stroom
100% groene elektriciteit die CO² neutraal is. Dit wordt aangetoond via de Garanties Van Oorsprong (GVO).
Kosten
Het VEB werkt met een kostendekkende vergoeding:
Schaalvoordelen:
Contract en looptijd:
De energiecontracten met de aankoopcentrale starten op 01/01/2022 en lopen tot 31/12/2024 (= voor drie leveringsjaren)
Gecontracteerde Entiteiten:
Alle aansluitingen van onze gemeente, ons OCMW en ons AGB.
Nevenorganisaties Zoals kerkfabrieken en/of andere lokale verenigingen …
VEB laat de keuze aan het lokale bestuur om nevenorganisaties al dan niet mee te laten instappen van in het contract van het lokaal bestuur.
Hierbij staat het bestuur borg voor de eventuele wanbetalingen door deze nevenorganisaties en dient de hele administratieve afhandeling overname contracten te gebeuren door dienst gebouwen. De administratieve verwerking hiervan en om in het kader van het gelijkheidsbeginsel alle Beringse nevenorganisaties mee op te nemen in dit energiecontract en voor hen borg te staan is geen haalbare kaart.
Tariefformule energiecomponent factuur gas:
kostendekkende vergoeding VEB:
De aardgasprijs voor de gecoördineerde aankoop :
Tariefformule energiecomponent factuur elektriciteit:
De tariefformule voor elektriciteit is in bijlage toegevoegd. De voorwaarden zijn uitvoerig doorgesproken met en goedgekeurd door Proclim (aankoopdienst Provinciebestuur), die zich tijdens deze onderhandelingen heeft laten bijstaan door de deskundigen van Zero Emission Solution, een energieconsultingbureau.
Er dient een onderscheid gemaakt te worden in 3 verschillende tarief formules,
1. Tarief voor openbare verlichting
2. Tarief voor AMR-aansluitingen
3. Tarief voor niet-AMR-aansluitingen
Verdere info wordt geduid in de bijlage.
Bijkomend dient het bestuur de keuze te maken tussen de oorsprong van de groene stroom.
Het VEB levert uitsluitend 100% groene elektriciteit, gecertificeerd via het systeem van de Garanties van Oorsprong. Bij VEB kan gekozen worden voor 100% Belgische groene stroom of 100% Europese groene stroom.
Als het bestuur kiest voor 100% Belgische groene stroom van het VEB vanaf 01/01/2022, dan levert het VEB uitsluitend groene stroom uit Belgische hernieuwbare energie aan.
De Belgische groene stroom van het VEB is iets duurder dan de Europese groene stroom van het VEB, maar op de totaliteit van uw stroomfactuur is de meerkost beperkt, en bedraagt deze meerprijs op dit moment minder dan 0,5% op uw totale stroomfactuur.
Dienst gebouwen adviseert om de economisch meest voordelige optie te kiezen.
Facturatie:
Standaard elektronische facturatie (dit betekent tevens een concrete besparing).
De betaaltermijn bedraagt 30 dagen.
Ondersteuning bij de vermindering van het aantal facturen door het bundelen van afnamepunten per ‘cluster’ of kostenplaats (in overleg met dienst Financiële Zaken).
De gewenste facturatiestructuur zullen we kenbaar kunnen maken aan VEB bij het invullen van het Intakeformulier.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 3 oktober 2019 waarbij het begrip ‘dagelijks bestuur’ vanaf 4 oktober 2019 als volgt werd vastgesteld:
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2021-2026.
Akkoord met het voorstel dat in de nota is opgenomen.
VEB aan te stellen als aankoopcentrale voor levering groene stroom en gas aan Stad Beringen, OCMW en AGB zonder nevenorganisaties, voor een periode van 3 jaren, met ingang vanaf 01/01/2022.
De RMW vraagt aan het CBS het mandaat voor het sluiten van energiecontracten met de aankoopcentrale van VEB.
Bij de aankoop van 100% groene elektriciteit te kiezen voor de economisch voordeligste formule, zijnde 100% Europese groene elektriciteit en niet voor de 100% Belgische groene elektriciteit.
De opvolging voor het eerste halfjaar 2021 dient - volgens artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur - voor het einde van het derde kwartaal voorgelegd en goedgekeurd te worden door gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
Voor wat betreft de opvolging van uitvoering (Check) gebeurde dit de afgelopen jaren met de opvolgingsrapportering in Mercurius. Ook voor het MJP 2020-2025 vormt dit een minimale rapporteringsbasis voor het beleidsmatige luik (Besluit Vlaamse Regering 30 maart 2018 BBC, cf. Artikel 263 van het DLB). In aanvulling daarop is er een Word document 'Beleidsopvolging eerste halfjaar 2021' toegevoegd, dat synthese geeft op niveau van beleidsdoelstellingen en actieplannen en als zodanig basis biedt voor sturing op niveau van management en beleid.
Het beleidsmatige luik is voor Beringen vormgegeven op basis van het bestuursakkoord met nadien strategische (en in samenhang financiële) nota en uiteindelijk ook algemene (en schepen-specifieke) beleidsverklaring.
De geïntegreerde doelstellingenboom voor stad en OCMW Beringen is gestructureerd rond acht strategische beleidsdoelstellingen BD i. tot en met BD viii.: Beringen bereikbaar, Beringen ondernemend en talentgericht, Beringen bruisend en kindvriendelijk, Beringen verbindt, Beringen groeit, Beringen leefbaar en veilig, Beringen toegankelijk en zorgzaam, Beringen excelleert. De rest van de werking zit vervat in weerkerende dienstverlening.
Veranderingen in financiële zin, zoals opgenomen in 2° tot en met 4° in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, maken tevens deel uit van dit besluit.
Artikel 263 van het DLB en Besluit Vlaamse Regering 30 maart 2018 BBC.
De raad neemt kennis van de beleidsopvolging eerste halfjaar 2021.
De opvolgingsrapportering bundelt de rapporteringsverplichtingen zoals opgenomen in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en bevat
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
Dit besluit geeft in het Word document 'Beleidsopvolging eerste halfjaar 2021' een conforme beleidsrapportering (zo nauw mogelijk ook de structuur uit Mercurius volgend qua nummering zodat de onderliggende opvolgingsrapportering in Mercurius er eenduidig langs te leggen is en details eenvoudig kunnen worden opgezocht), maar op termijn vooral ook een periodiek sturingsinstrument voor bestuur en management wordt. Stad en OCMW Beringen volgen zo niet louter de minimale wettelijke rapportering voor wat betreft de beleidsopvolging (zoals opgenomen in DLB en BVR), maar willen beleidsopvolging doen uitgroeien tot een periodiek sturingsinstrument voor bestuur en management.
Uit de gegevens van verhoogde tegemoetkoming, opgevraagd bij de Kruispuntbank Sociale Zekerheid, blijkt dat er in Beringen 3.617 referentiepersonen zijn met het statuut van verhoogde tegemoetkoming. We richten ons naar de referentiepersonen met inwonende kinderen (0-18 jaar). Zo kaderen we deze actie in het armoedebestrijdingsplan met focus op kinderarmoede. We ondersteunen hiermee 796 (kwetsbare) gezinnen.
Door bedeling in september linken we deze steun aan de (dure) start van het nieuwe schooljaar én het nieuwe seizoen van sport- en jeugdverenigingen. Ook het loket Rap op Stap neemt een rol op bij het verdelen van de bonnen. Dit creëert toeleiding naar het loket en een kennismaking met een breder aanbod aan vrijetijdsactiviteiten.
Tijdens de afhaalmomenten vragen we toestemming om persoonsgegevens (volgens de GDPR reglementering) bij te houden. Zo kunnen we de rechthebbenden op een later moment informeren over specifieke rechten, sociaal tarief en het lokaal aanbod (bv: lancering van de Uitpas.)
Het bedrag dat gezinnen ontvangen is afhankelijk van de grote van het gezin.
Dat brengt ons op een totaal bedrag van: 95.960 euro. Het verschil met het subsidiebedrag (96.099,28 – 95.960) is 139,28 euro. We calculeren een foutmarge in de opgestelde lijst in. Eind september worden missers bekeken in verhouding met de niet afgehaalde bonnen. Indien na evaluatie restbudget over is zullen ook personen, die leefloon krijgen of gelijkgestelde steun van het OCMW ontvangen, met inwonende kinderen in aanmerking komen voor deze extra steun.
De gebruiksvoorwaarden, voor deze éénmalige actie waarbij we het bestaand systeem van de geschenkbonnen Toerisme Beringen gebruiken, worden beschreven in het reglement (zie bijlage). Hierin verwijzen we naar de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen vzw Toerisme en de lokale handelaars (zie bijlage).
Geschenkbonnen met een waarde van 10 euro worden voor het volledige subsidiebedrag aangekocht bij vzw Toerisme. We dienen aan de subsidiegever, de Vlaamse overheid, vóór 30 juni 2022 aan te tonen hoeveel bonnen er effectief gespendeerd zijn. Met vzw Toerisme werd de afspraak gemaakt dat stad Beringen de niet ingeleverde bonnen terugvordert om een terugstorting te doen aan de subsidiegever. Overheadkost kunnen we niet financieren met deze middelen. Vzw Toerisme neemt de drukkosten van de bonnen voor hun rekening.
Na overleg met de dienst toerisme en de vzw toerisme Beringen, die als verantwoordelijke uitgever van de geschenkbonnen te Beringen werkt, werd overeengekomen om de bestaande vormgeving van de bon te handhaven. Enkel voor de te bedelen bonnen i.k.v. dit dossier werd de geldigheidstermijn beperkt tot eind 2021 en werd de bon voorzien van een unieke volgnummerreeks. Met de deelnemende handelaars zal er duidelijk gecommuniceerd worden om de bonnen tijdig te verzilveren na ontvangst, zodat er een afrekening van de stad met de vzw Toerisme Beringen kan gebeuren op basis van het effectief aantal verzilverde bonnen.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2021, op MJP004286.
Deze ontvangst is ontvangen in 2020 op het MJP004285.
Er is een visum vereist. Het visum met nummer 2021/102 werd op 13/08/2021 verleend door de financieel directeur.
Onder voorwaarde dat het subsidiereglement goedgekeurd wordt door RMW.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het plan van aanpak en het subsidiereglement voor de besteding van het consumptiebudget door de aankoop van geschenkbonnen via vzw Toerisme en de verdeling naar kwetsbare doelgroepen.