Terug Gemeenteraad

ma 06/09/2021 - 19:30 OC De Buiting, Tessenderlosesteenweg 18, 3583 Beringen

Openbare zitting

Secretariaat

Secretariaat

Boekhouding

Boekhouding

  • Voor de financiering van investeringen opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorzien in de opname van leningen. Op basis van de huidige thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose en de marktvooruitzichten is het aangewezen de voorziene leningen voor een bedrag van 6 miljoen euro op korte termijn op te nemen. Hoewel de wetgeving overheidsopdrachten niet meer expliciet van toepassing is op leningovereenkomsten, is het toch aangewezen om een marktbevraging te organiseren teneinde de beste voorwaarden te bekomen.

Bouwen, milieu en wonen

Leefmilieu

  • Vlaanderen en de lokale besturen slaan de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dat doen ze aan de hand van Lokaal Energie- en Klimaatpact.  Het pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. De focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater. 

    Stad Beringen zet al sterk in op klimaat en energie met de acties en doelstellingen opgenomen binnen het klimaatactieplan 2030 en met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 . De ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpacht bied de kans om extra in te zetten op bestaande acties en bijkomend nieuwe acties te realiseren.

Vergunningen en informatie

  • Op 12 mei 2021 werd er een omgevingsaanvraag ingediend door de heer Pieter Vangeel in opdracht van Project Developers, Grauwmeer 1 bus 51/63 te 3001 Leuven.

    De aanvraag handelt over het oprichten van 4 eengezinswoningen in halfopen bouwvorm, het inrichten van het terrein (o.a. parkeerplaatsen en verhardingen), een gratis grondafstand en het vaststellen van de rooilijn ter hoogte van de aanvraag.

    De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 09 juni 2021.

    De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen op de hoek van de Heilig Hartstraat met de Groenhoekstraat te 3581 Beringen en is volgens het kadaster gekend als volgt: 6de afdeling, sectie B perceelsnummers 1150H en 1148V. 

    De bouwheer is bereid om het perceelsgedeelte, aangeduid op het meetplan van landmeterbureau S.T.W. met een groene kleur, met een omvang van 60 centiare, gratis af te staan om te voegen bij het openbaar domein. 

    Ingevolge deze grondafstand en de rooilijn ingetekend op het opmetingsplan, opgemaakt op 23 april 2021 door landmeterbureau S.T.W. te 3581 Beringen, dient een beslissing over de vastlegging van de rooilijn genomen te worden.
  • In kader van de omgevingsaanvraag op naam van Kastelet, met adres Tervantstraat 13 te 3583 Beringen dient er een gemeenteweg (voorheen buurtweg 204) gedeeltelijk afgeschaft te worden.

    De aanvraag werd ingediend op 26 april 2020 bij de stad Beringen gekend met dossiernummer OMV/2020/00268.

    De aanvraag heeft betrekking op percelen gelegen te 3583 Beringen, Oude Barrier - Paalsesteenweg, sectie B, nummers 1174H3, 1174K2, 1174L2, 1174Y2, 1199C, 1200B2, 1200D3.

    De omgevingsaanvraag voorziet in het uitbreiden van een bestaand handelspand en aanleg van verhardingen, het afschaffen van een buurtweg, het wijzigen van een vergund kleinhandelsbedrijf of handelsgeheel en het exploitatie hernieuwen, actualiseren en uitbreiden doe-het-zelf - klasse 2.

    De aanvraag is volgens het gewestplan Hasselt-Genk gelegen binnen een bestemmingszone volwaardig woongebied. De percelen zijn niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan, noch binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

    De aanvraag werd openbaar gemaakt van 05 juni 2021 tot en met 04 juli 2021. Er werd tijdens het openbaar onderzoek 1 bezwaarschrift Ingediend ondertekend door verschillende eigenaars in de omgeving. Er kan gesteld worden dat de inhoud van dit bezwaar beperkt betrekking heeft op de afschaffing van de gemeenteweg. Bijgevolg is de gemeenteraad bevoegd om hierover een uitspraak te doen. Inzake de overige aspecten van het bezwaarschrift is de gemeenteraad niet bevoegd om hierover uitspraken te doen. Dit betreft een exclusieve bevoegdheid van het schepencollege.

    Inzake de afschaffing van de gemeenteweg voorziet de aanvraag in volgende bezwaarschriften met volgende inhoud:

    Bezwaarschrift 1 (ondertekend door verschillende eigenaars in de omgeving)

    “De Amerikaanse Stock NV heeft reeds delen van buurtweg 204 ingepalmd en dichtgemaakt door het plaatsen van schutting over zijn percelen heen, toch kan een buurtweg niet zomaar deels opgeheven worden aan de hand van het dichttimmeren van percelen, noch met slechts enkele handtekeningen van aangrenzende buren in het belang van eigen goed. Dit moet conform het decreet van met betrekking van de Gemeentewegen.

    In de verklarende nota ‘Dossier voor aanvraag om een bouwvergunning’ stellen wij tot ontstentenis vast dat er wordt gesteld: “de buurtweg nummer 204 werd voorgaand aan de aanvraag afgeschaft. Het grafisch plan van deze buurtweg werd toegevoegd als bijlage aan de aanvraag tot omgevingsvergunning.

    Uit navraag bij de stedenbouwkundige diensten blijft dat op datum van 22/06/2021 er geen opheffing gebeurd is.

    Meer nog, een opheffing is op dit ogenblik zelfs niet uitvoerbaar gelet op:

    Op 28 november 2019 en 03 maart 2020 werd de Vlaamse Regering in kennis gesteld van een vordering tot schorsing en een beroep tot vernietiging bij het Grondwettelijk Hof van de artikelen 2 tot 90 van dit decreet. Deze zaken werden ingeschreven op de rol van het Hof onder de nummers 7290 en 7361 en samengevoegd. De vordering tot schorsing werd onderworpen bij arrest 21/2020 van 06 februari 2020. De beroepen tot vernietiging zijn nog hangende.

    Indien de buurtweg op dit ogenblik toch wordt opgeheven conform het Decreet tot Buurtwegen loopt zowel de overheid als de aanvrager het risico op vernietiging van de aanvraag. Gezien de artikels 2 tot 90 mogelijks juridisch niet meer uitvoerbaar zijn en de heer Poels zich beroept op zijn plan op artikel 28 om de meerwaarde te laten bepalen , kan dit niet uitvoerbaar zijn.

    Wij kunnen dus niet anders dan vaststellen dat de schuttingen moeten verwijderd worden met onmiddellijke ingang en dat de buurtweg niet opgeheven kan worden zolang het beroep nog hangende is op hoger niveau. Gezien het decreet of delen ervan nietig dreigen verklaard te worden.”

    Bezwaarschrift 2

    “De afschaffing van buurtweg 204 is niet verlopen overeenkomstig de voorschriften uit het gemeentewegendecreet

    24. Artikelen 3 en 4 van het gemeentewegendecreet stellen de doelstellingen voorop voor o.a. het afschaffen of verleggen van buurtwegen.

    25. Artikel 10 van het decreet stelt letterlijk dat er bij beslissing over de opheffing van een gemeenteweg moet er rekening worden gehouden met de doelstellingen en principes, vermeldt in artikel 3 en 4.

    26. Het aangevraagde voldoet hier niet aan. De afschaffing van buurtweg 204 heeft enkel en alleen als doel om de aanvrager te bevoordelen en is niet ingegeven uit ‘het algemeen belang’. Daarenboven is de afschaffing een uitzonderingsmaatregel…

    27. Zoals het College zal opmerken heeft de vergunningsaanvrager geen enkele motivatie gegeven waarom de desbetreffende buurtweg moet worden afgeschaft. Dit kan niet.

    28. Voor zover bezwaarindiener weet heeft de gemeenteraad nog geen beslissing genomen, er kan dus nog niet worden geoordeeld over de aangevraagde omgevingsvergunning.

    29. Voor zover de buurtweg zou worden afgeschaft, quod non, moet er wel degelijk een meerwaarde worden betaald door de vergunningsaanvrager. Bezwaarindiener ziet geen enkele reden waarom er geen meerwaarde zou moeten worden voldaan. De vraag stelt zich bovendien of de vergunningsaanvrager wel degelijk eigenaar is van alle percelen waarop het deel van buurtweg 204 loopt. Minstens moet bezwaarindiener dit aantonen. Bezwaarindiener kan geen afschaffing van een buurtweg vragen op eigendommen die niet de hare zijn.

    30. Uw College zal kunnen vaststellen dat vergunningsaanvrager geen eigenaar is van alle percelen waarover de buurtweg loopt (o.a. B1194s2). Het aangevraagde moet alleen al om die redenen worden geweigerd.”

    Omtrent deze bezwaarschriften wordt het volgende standpunt ingenomen:

    De omgevingsaanvraag voorziet in een gedeeltelijk afschaffing van een gemeenteweg (voorheen buurtweg met nummer 204).

    De gemeenteweg situeert zich op de eigendom van de aanvrager en de meerwaarde bedraagt nul euro omdat er in 1965 een vergunning werd afgeleverd voor het bouwen van een bergplaats. De vergunde bergplaats is gelegen over de gemeenteweg waardoor de meerwaarde op basis van artikel 28§2 van het wegendecreet nihil is.

    Het wil niet zeggen dat er een vordering tot schorsing en beroep tot vernietiging bij het Grondwettelijk Hof is ingesteld om een bepaalde wetgeving te vernietigen dat deze wetgeving niet dient toegepast te worden.

    Bijgevolg worden de bezwaarschriften ongegrond verklaard voor wat betreft het aspect afschaffing van de gemeenteweg.

    In kader van deze aanvraag werd er op 25 mei 2021 een advies gevraagd aan de dienst Gronden van de stad Beringen. De dienst Gronden gaf een gunstig advies met volgende inhoud: “De dienst gronden heeft geen bezwaar tegen de opheffing van de gemeenteweg zoals is aangeduid op het grafisch plan d.d. 2 februari 2021 opgemaakt door landmeter-expert Guido Scheers. De meerwaarde van 0 euro is correct aangezien er in 1965 een vergunning werd afgeleverd voor het bouwen van een bergplaats. De vergunde bergplaats is gelegen over de gemeenteweg waardoor de meerwaarde op basis van artikel 28§2 van het wegendecreet nihil is.”

    De gemeenteraad is enkel bevoegd voor het afschaffen van de gemeenteweg (voorheen buurtweg 204). Het schepencollege is bevoegd om uitspraken te doen over de voorgestelde omgevingsaanvraag.

    Er kan akkoord gegaan worden met een meerwaarde van 0 euro aangezien er in 1965 een vergunning werd afgeleverd voor het bouwen van een bergplaats. De vergunde bergplaats is gelegen over de gemeenteweg waardoor de meerwaarde op basis van artikel 28§2 van het wegendecreet nihil is.

    Er wordt voorgesteld om over voorliggende zaak van de wegen om de gedeeltelijke afschaffing van de gemeenteweg (voorheen buurtweg 204) goed te keuren en de meerwaarde te bepalen op nul euro

Cultuur

Cultuur

Ondernemen

Ondernemen

Patrimonium

Gebouwen

Planning en organisatie

Planning en organisatie

  • Dit besluit betreft de voorlegging van een opvolgingsrapportering aan gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. Deze opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar, dient voor het einde van het derde kwartaal te worden voorgelegd.

    De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bevat minstens al de volgende elementen:
    1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
    2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
    3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
    4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's

    In dit besluit zijn de elementen vervat onder 1° tot en met 4° en maken er integraal onderdeel van uit. 

    Een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan () wordt gevonden in de opvolgingsrapportering in Mercurius. Omdat dit een (te) lijvig document is, is er aanvullend een Word-document 'Beleidsopvolging eerste halfjaar 2021' toegevoegd, waarin de stand van zaken op niveau van beleidsdoelstellingen en actieplannen is opgenomen. Door de zaken kort en voldoende bondig te benoemen (met nuancering waar dit echt aangewezen is), kan de beleidsopvolging meer en meer evolueren naar een echt sturingsinstrument. 

    De elementen onder 2°  tot en met 4° zijn vooral financieel van aard.  

Stedelijke werkplaatsen

Stedelijke werkplaatsen

  • Een gemeentebestuur kan beslissen om over te gaan tot de ontruiming en ontbening van een begraafplaats, een gedeelte ervan of een perceel. Op de begraafplaats van Beverlo zullen we moeten overgaan tot de ontruiming van enkele percelen om in de toekomst de verschillende vormen van begraving te kunnen garanderen en om het onderhoud beheersbaar te houden. Het gemeentelijk politiereglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging voorzien deze procedure en de bekendmaking ervan. 

Wegen en publieke ruimte

Wegen en publieke ruimte

Sociale dienst

Sociale dienst

Initiatiefrecht