Terug
Gepubliceerd op 18/08/2025

2021_MV_00026 - Mondelinge vraag van raadslid Kelly Meykens: Buslijnen in Beringen vanaf 2022

Gemeenteraad
ma 10/05/2021 - 19:30 MS Teams/Bistro
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Vandermeeren, voorzitter; Thomas Vints, burgemeester; Werner Janssen, schepen; Jean Vanhees, schepen; An Moons, schepen; Jessie De Weyer, schepen; Tijs Lemmens, schepen; Hilâl Yalçin, schepen; Anne Cuypers, raadslid; Bert Schoofs, raadslid; Dave Schops, raadslid; Gilbert Lambrechts, raadslid; Rita Keunen, raadslid; Mark Bex, raadslid; Lowie Tielens, raadslid; Hilaire Poels, raadslid; Abdulkadir Yilmaz, raadslid; Ömer Ünlü, raadslid; Siegfried Van Braband, raadslid; Youssef El Ballata, raadslid; Bilgin Bekdemir, raadslid; Ann-Sofie Vanoverstijns, raadslid; Hanim Karacan, raadslid; Rosinska Gosha, raadslid; Marieke Meelberghs, raadslid; Stijn Truyens, raadslid; Kelly Meykens, raadslid; Meral Ozcan, raadslid; Kobe Snyers, raadslid; Erik Gilissen, raadslid; Serge Daniëls; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Afwezig

Guido Feyen, raadslid; Betty Buijs, raadslid

Verontschuldigd

Patrick Witters, schepen; Liesbeth Borejko, raadslid

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Voorzitter

Wouter Vandermeeren, voorzitter
2021_MV_00026 - Mondelinge vraag van raadslid Kelly Meykens: Buslijnen in Beringen vanaf 2022 2021_MV_00026 - Mondelinge vraag van raadslid Kelly Meykens: Buslijnen in Beringen vanaf 2022

Motivering

Indiener(s)

Kelly Meykens

Gericht aan

Jean Vanhees

Tijdstip van indienen

do 06/05/2021 - 16:33

Toelichting

Onlangs werd beslist dat normaal gezien in januari 2022 het nieuwe vervoersplan van de Vlaamse regering in werking zou treden. Met uitstel -nog nader te bepalen. Het gaat hierbij om een gelaagd vervoermodel als basis. In de praktijk wil dat zeggen dat het openbaar vervoermodel van basisbereikbaarheid is opgebouwd uit 4 lagen. Namelijk het treinnet, als ruggengraat van het openbaar vervoer. Daarnaast het kernnet, de ruggengraat van het stads- en streekvervoer. Bussen en trams verbinden kernen met elkaar, bedienen centraal gelegen attractiepolen en verbinden voorsteden met andere steden. Ten derde het aanvullend net dat bestaat uit de bussen tussen kleinere steden en gemeenten. Het zorgt voor de aanvoer van het kernnet en treinnet. Ook het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer die alleen tijdens de spitsuren bestaan, kunnen deel uitmaken van dit net. En tenslotte het vervoer op maat, zijnde lokale vervoeroplossingen zoals leerlingenvervoer in het bijzonder onderwijs, vraagafhankelijk vervoer, aangepast vervoer voor rolstoelgebruikers, buurtbussen enzoverder.

Bedoeling is dat deze 4 lagen optimaal op elkaar dienen afgestemd te zijn om tot een efficiënt vervoermodel te komen. Wanneer we de lijnen bekijken die vanaf de inwerkingtreding nog door Beringen en omgeving zullen rijden, zien we een serieuze inkrimping.

Onze vragen zijn dan ook de volgende :

  • Wie in Beringen is er verantwoordelijk geweest voor het bespreken en invullen van de nieuwe trajecten ?
  • Door wie is de goedkeuring in dit verhaal er gekomen ?
  • Waarom heeft men beslist dat het aanbod in Stal en Tervant quasi volledig verdwijnt en in Koersel richting Hasselt een overstap zal zijn in Beringen station. Enkel nog richting Genk is er een rechtstreekse verbinding vanuit Koersel.
  • Is de burger hierover geïnformeerd dat zijn of haar bus niet meer zal komen in enkele gebieden, vooral over het kernnet en het aanvullend net.
  • Is er al zicht op vervoer op maat in onze stad ?

Bespreking

Antwoord

De mondelinge vraag werd beantwoord.

wo 12/05/2021 - 19:52