Het verslag van vorige vergadering van de gemeenteraad wordt voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vergadering van 19 april 2021 goed.
De raad van bestuur van Limburg.net van 28 april 2021 keurde de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 23 juni 2021 om 18 uur goed. Gezien de omstandigheden zal deze vergadering online doorgaan via MS Teams.
De volgende agendapunten werden vastgesteld:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
De agendapunten van de Algemene Vergadering van woensdag 23 juni 2021 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Overwegende dat het uitlenen van materieel en het leveren van diensten voor de gemeente een kostelijke aangelegenheid is;
Overwegende dat het verantwoord is om een retributiereglement in te voeren, waarbij een aantal billijke tarieven worden vastgelegd om de kosten van de geleverde prestaties te vergoeden;
Overwegende dat de gebruiker hiervan individueel het voordeel geniet en het aldus verantwoord is om van deze gebruiker een billijke vergoeding te vragen;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40 §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
Met ingang van heden wordt, ten voordele van de stad Beringen, een retributie aangerekend voor het uitlenen van materieel en het leveren van diensten door het Beleidsdomein Mens (jeugd en sport, bibliotheek, academie voor muziek, woord en dans).
Het besluit van 20 april 2020 wordt vanaf heden opgeheven.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de dienst.
De retributie bedraagt:
1) Dienst Jeugd en Sport
Activiteiten
1. Kinderen
A. Vrije tijd
Voor de activiteiten voor kinderen vermeld onder vrije tijd (A1 tot en met A4) kan het sociaal tarief toegepast worden. Het sociaal tarief is 80% korting op de hieronder vermelde retributie met een minimum van 1 euro. Volgende groepen hebben recht op het sociaal tarief:
- Iedereen die recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds (Het klevertje van het ziekenfonds dient als bewijs);
- OCMW-cliënteel;
- Personen die door het lokaal netwerk vrijetijdsparticipaties worden doorverwezen.
A.1 Naschoolse activiteiten (prijzen per uur)
Bewegingsschool 2,5 euro
Kijk Ik Fiets Afhankelijk van bovenlokale afspraken
Start-to-lessenreeksen Afhankelijk van bovenlokale afspraken
A.2 Vakantieaanbod
1/2 dag formule (zonder uitstap) 2,5 euro
Ganse dag formule (zonder uitstap) 5 euro
Uitstap kostprijs
Weekformule kleuters (1/2 dag met uitstap) 25 euro
Weekformule kleuters (ganse dag met uitstap) 50 euro
Weekformule lager onderwijs 50 euro
Summer Kicks Off (secundair onderwijs) Afhankelijk van bovenlokale afspraken
Speelpleinwerking (1/2 dag) 2 euro
Speelpleinwerking (uitstap) kostprijs
Speelpleinfeest 4 euro
Kerstfun (-14 jarigen) 4 euro
A.3 Sinterklaasshow
Kinderen tot 12 jaar gedomicilieerd in Beringen: 3 euro
Kinderen ouder dan 12 jaar en volwassenen gedomicilieerd in Beringen: 5 euro
Niet-inwoner (kind en volwassene): 8 euro
A.4 Jeugdwelzijnswerk
Wijkoverschrijdende activiteit ism externe partner: 2 euro
B. Schoolaanbod
Kleutersportdagen (1/2 dag) 2 euro
Schoolsportdagen lager onderwijs (1/2 dag) 2 euro
Schoolsportdagen secundair onderwijs (ganse dag) 13 euro
KIA-D-MAX (ganse dag) 4 euro
C. Busvervoer
Binnen Beringen: gratis
Buiten Beringen: 6 euro per persoon
2. Volwassenen
Start to-lessenreeksen (per uur) Afhankelijk van bovenlokale afspraken
Beweeg Je Fit (per beurt) 3 euro
Beweeg Je Fit (12-beurtenkaart) 30 euro
Jogging (Bosloop) Afhankelijk van bovenlokale afspraken
Bikewash
1 euro per beurt
Consumptieprijzen Mijnstadion en 't Sacske/Korspel
| Soort drank | Tarief |
| Zware bieren (Duvel) | 3 euro |
| Zware bieren (Grimbergen, Carlsberg) en wijnen | 2,50 euro |
Bier / frisdranken / soep / warme dranken (koffie, thee) |
2 euro |
Snoep |
1,80 euro |
2) Dienst Bibliotheek
a) Jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage:
Personen jonger dan 18 jaar |
gratis |
Personen vanaf 18 jaar |
5 euro |
Lenen van materialen, van welke aard ook |
gratis |
b) Comfortdiensten:
Reserveren van materialen (incl. verwittigingsbericht) |
1 euro per materiaal |
Lenen bij andere bibliotheken (IBL): |
3 euro 8 euro 3 euro prijs aangerekend door de uitlenende instelling |
| Fotokopiëren en printen per bladzijde: - zwart-wit A4 - zwart-wit A3 - kleur A4 - kleur A3 |
0,10 euro 0,20 euro 0,50 euro 1 euro |
Raadpleging internet |
gratis |
c) Retributiegeld:
Het laattijdig terugbrengen van materialen: |
|
Bij beschadiging, verlies, diefstal van het materiaal of bij het niet inleveren na ontvangst van de herinneringsnota |
kostprijs materiaal + 2 euro administratiekosten |
3) Academie voor Muziek, Woord en Dans
a) Werkingskosten:
Tarieven, opgelegd door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs, verhoogd met de algemene kosten voor de gemeente:
- de tussenkomst voor de algemene kosten, kopieën en SEMU bedraagt voor de studierichtingen muziek, woord en dans 8 euro per leerling.
- voor elke bijkomende optie in de individuele muzikale vakken in de studierichting muziek en voor elke bijkomende optie in de studierichtingen woord en dans, wordt het totale inschrijvingsgeld van het verminderd tarief van jongeren gevraagd, opgelegd door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs.
b) Uitleengeld voor instrumenten per jaar:
Instrument |
Lagere graad |
Dwarsfluit |
50 euro |
Saxofoon |
50 euro |
Trompet |
50 euro |
Cello |
50 euro |
Hobo |
50 euro |
Hoorn |
50 euro |
Viool |
40 euro |
Bugel |
50 euro |
Klarinet |
50 euro |
Gitaar |
40 euro |
Xylofoon |
50 euro |
Contrabas |
50 euro |
Fagot |
50 euro |
Trombone |
50 euro |
Piccolo |
50 euro |
Voor leerlingen uit de middelbare graad wordt het huurgeld bepaald op het huurgeld van de lagere graad, vermeerderd met:
- middelbare graad, eerste leerjaar: + 15 euro
- middelbare graad, tweede leerjaar: + 30 euro
- middelbare graad, derde leerjaar: + 45 euro
Het uitleengeld voor instrumenten aan kinderen van éénzelfde gezin bedraagt vanaf het tweede kind voor de lagere, middelbare en hogere graad 25,00 euro.
In alle hogere graden en aan leerlingen die een 2de instrument volgen wordt het huurgeld gebracht op het normale huurgeld vermeerderd met 60 euro.
c) Podiumkampen (kennismaking met muziek, theater en dans - ganse dag):
40 euro per kamp
Sociaal tarief:
Volgende groepen hebben recht op het sociaal tarief. Het sociaal tarief is 80% korting op de hierboven vermelde retributie met een minimum van 1 euro per deelname:
- Iedereen die recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds (Het klevertje van het ziekenfonds dient als bewijs);
- OCMW-cliënteel;
- Personen die door het lokaal netwerk vrijetijdsparticipaties worden doorverwezen.
4) Dienst Verkeer
Omschrijving |
Huur |
Waarborg |
Materiaal wegkapitein (armbandje, C3-bord, hesje) |
gratis |
25 euro |
5) Dienst Toerisme, recreatie en evenementen
Omschrijving |
Prijs |
Toegangsbadge slagboom van de vissersweg Paalse Plas |
10 euro |
Toegangsbadge slagboom van de vissersweg Paalse Plas voor personen met een parkeerkaart voor mindervalide |
gratis |
Gemeentelijke vergunning visserij Paalse Plas, inwoner van Beringen |
gratis |
Gemeentelijke vergunning visserij Paalse Plas, kinderen tot en met 17 jaar (1 hengel) |
gratis |
Gemeentelijke vergunning visserij Paalse Plas, niet-inwoner van Beringen (per jaar) |
30 euro |
| Registratie niet-leden organiserende clubs en inwoner van Beringen voor deelname aan groepstrainingen zwemmen Paalse Plas | gratis |
| Registratie niet-leden organiserende clubs en niet-inwoner van Beringen voor deelname aan groepstrainingen zwemmen Paalse Plas | 30 euro |
| Registratie van een vaartuig van een inwoner van Beringen om zich met dit vaartuig op de Paalse Plas te begeven | gratis |
| Registratie van een vaartuig van een niet-inwoner van Beringen om zich met dit vaartuig op de Paalse Plas te begeven | 30 euro per vaartuig |
De betaling dient te gebeuren:
- Voor het uitlenen van materieel:
De retributie en de waarborgsom dienen betaald te worden aan de dienst financiën voor de afhaling of levering van de materialen. Deze waarborgsom wordt integraal vrijgegeven bij de inlevering van het gebruikte materieel en dit wanneer het goed in dezelfde toestand verkeert als bij het afhalen.
Eventuele schade en verlies van het materieel zal verhaald worden op de huurder en dit overeenkomstig een door het college van burgemeester en schepenen opgestelde onkostennota.
- Voor het leveren van diensten:
* indien onmiddellijk berekenbaar: bij het verstrekken van de dienst;
* in het andere geval: na ontvangst van de desbetreffende factuur.
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de factuur.
Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.
In geval van laattijdige betaling van de retributie worden de wettelijke nalatigheidsintresten aangerekend vanaf de vervaldag.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op de in dit verband geldende onderrichtingen bij de opmaak van budgetten en meerjarenplannen;
Gelet op de omzendbrieven van de FOD Binnenlandse Zaken van 6 september 2016;
Overwegende dat de gemeente diverse administratieve stukken aflevert aan de burgers;
Overwegende dat het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente diverse kosten veroorzaakt en dat het niet meer dan billijk is dat hiervoor een redelijk belastingtarief wordt vastgesteld;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
De Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;
Het Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
De artikelen 50 tem 67 van het Condulair Wetboek van 21 december 2013;
Artikel 2 van het Ministrieel Besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten;
Het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs;
Artikel 8 van de Wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers;
Het Koninklijk Besluit van 2 april 2003 tot bepaling van de modaliteiten van indiening van de aanvragen en van aflevering van de arbeidskaart C;
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt, ten voordele van de stad Beringen, een belasting geheven voor het afleveren van administratieve stukken.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
1. Elektronische identiteitskaarten en vreemdelingenkaarten (incl. productiekost en gemeentebelasting)
|
1ste aflevering/ voor iedere vernieuwing/ duplicaat |
Spoedprocedure: Zeer dringende aanvraag |
SpoedprocedureFOD: Zeer dringende aanvraag (1 werkdag) met levering bij FOD Binnenlandse zaken (Brussel) |
eID: Elektronische identiteitskaarten (voor Belgen) |
20 euro |
120 euro |
150 euro |
eVK: Elektronische vreemdelingenkaart |
20 euro |
120 euro |
150 euro |
Bio-eVK: Biometrische elektronische vreemdelingenkaart (A, B, C, D, H) |
20 euro |
120 euro |
150 euro |
| Vreemdelingenkaart BREXIT (M, M duurzaam verblijf, N, N duurzaam verblijf) | 20 euro | 120 euro | 150 euro |
| Elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten voor kinderen jonger dan 12 jaar (Kids-ID) | 10 euro | 110 euro | 140 euro |
Deze bedragen worden geïnd bij de aanvraag van de eID, kids-ID of verblijfskaart.
2. Identiteitsbewijzen (met foto) voor kinderen van vreemde nationaliteit jonger dan 12 jaar, afgeleverd in uitvoering van het K.B. van 10 december 1996, per identiteitsbewijs en bij iedere vernieuwing ervan: 2 euro.
3. Voor de volgende documenten, verblijfs- en vestigingsvergunningen, afgeleverd in uitvoering van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen:
* attest van immatriculatie mod. A of B: 10 euro;
* attest – bijlage 15 bis: kosteloos;
4. Trouwboekjes: 20 euro
5. Paspoorten/reispas (incl. productiekost, consulair recht en gemeentebelasting):
| Gewone procedure (5 werkdagen) |
Dringende procedure (1 werkdag) |
Superdringende procedure (4,5 uur) met levering in Koloniënlaan in Brussel | |
| Paspoort voor meerderjarige Belgen | 75 euro | 250 euro | 310 euro |
| Paspoort voor minderjarige Belgen | 45 euro | 220 euro | 280 euro |
| Reisdocument voor meerderjarige vreemdelingen | 71 euro | 240 euro | 300 euro |
| Reisdocument voor minderjarige vreemdelingen | 51 euro | 220 euro | 280 euro |
6. Voorlopige en definitieve rijbewijzen (bankkaartmodel): 20 euro
Internationale rijbewijzen: 20 euro
7. Legalisatie (gewoon en apostille) van attesten uit de bevolkingsregisters en aktes van de burgerlijke stand bestemd voor het buitenland: 20 euro
8. Afleveren van loketdocumenten op een locatie naar keuze door Dynasure:
* 1ste document: 17 euro
* Extra document op dezelfde locatie: 4 euro
9. Genealogisch en stamboomonderzoek:
Opzoekingen voor genealogisch en stamboomonderzoek uitgevoerd door een gemeentelijk beambte van de dienst burgerzaken: 10 euro voor ieder begonnen half uur opzoekingen. Het bedrag moet betaald worden door de aanvrager voor hij de inlichtingen ontvangt.
Worden van de belasting vrijgesteld:
De belasting moet bij de aanvraag van het document contant of elektronisch betaald worden, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
De kosten die een bestuurlijke inbeslagname met zich meebrengt, dienen doorgerekend te worden aan de roekeloze bestuurder van het voertuig. Het is immers door de roekeloze houding van de bestuurder en het gevaar dat hij/zij voor de gemeenschap vormt dat deze kosten gemaakt dienen te worden. De bezitter van het voertuig of de eigenaar van het voertuig/houder van de nummerplaat is de retributie verschuldigd indien de bestuurder van het voertuig in gebreke blijft.
De tarieven die in het retributiereglement opgenomen zijn, zijn in functie van de werkelijke kosten die door het takelbedrijf aangerekend worden overeenkomstig de overeenkomst met de stad Beringen d.d. 11 januari 2021. De retributie bestaat uit een forfaitair bedrag voor de inbeslagname van het voertuig en een bewaarkost per kalenderdag. Aangezien het takelen en stallen van zwaardere voertuigen (boven de 3.500 kg) duurder is, wordt er een differentiatie gemaakt naargelang de zwaarte van het voertuig.
Artikel 173 van de Grondwet;
Artikelen 40 §3, 41, 177, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 t.e.m. 341 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
Met ingang vanaf heden en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen op het grondgebied van de stad Beringen.
In dit reglement wordt verstaan onder:
De retributie bestaat uit twee delen en wordt als volgt vastgesteld:
* Deel 1: Forfaitaire retributie bestuurlijke inbeslagname voertuig:
- tot 3.500 kg: 500 euro
- vanaf 3.500 kg: 1050 euro
* Deel 2: bewaarkost per kalenderdag
- voor een voertuig tot 3.500 kg: 20 euro
- voor een voertuig vanaf 3.500 kg: 40 euro
§1. De retributie is verschuldigd door de persoon die de bestuurder/gebruiker was van het voertuig op het moment van de feiten die aanleiding gaven tot de inbeslagname van het voertuig.
§2. De houder van de nummerplaat en/of de eigenaar, dan wel bezitter, van het voertuig is de retributie verschuldigd indien de gebruiker in gebreke blijft.
§1. De totale retributie is verschuldigd bij opheffing van de bestuurlijke inbeslagname, en dient uiterlijk op het moment van ophaling van het voertuig betaald te worden.
§2. De betaling van de retributie dient contant te gebeuren, bij voorkeur met debet- of creditcard. De dienst belastingen en invordering van de stad Beringen staat in voor de inning van de retributie.
§3. Op het moment van ophaling van het voertuig dient de verschuldigde retributie volledig betaald te zijn. Het voertuig wordt niet vrijgegeven zolang de betaling niet voldaan is.
§4. Indien de betaling van de volledige retributie niet voldaan is op de voorziene dag van ophaling en/of het voertuig niet opgehaald wordt op de voorziene dag van ophaling, wordt de stalling verlengd en de bijkomende bewaarkost eveneens aangerekend.
§5. Het voertuig wordt maximaal tot 6 maanden na de bestuurlijke inbeslagname bewaard. Indien de retributie na die 6 maanden niet betaald is, wordt het voertuig eigendom van de stad overeenkomstig artikel 2279 BW.
Bij gebrek aan betaling beschikt het stadsbestuur, met het oog op de invordering, over de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen voor de onbetwiste en opeisbare retributie, zoals voorzien in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur. Voor de betwiste retributie kan het stadsbestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden.
Van dit retributiereglement wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van de Evangelische Kerk, vastgesteld in de kerkraad van 5 april 2021, voor het dienstjaar 2020 sluit met een exploitatieoverschot van 363,75 euro en geen investingsoverschot of - tekort.
De jaarrekening 2020 van de Evangelische Kerk Beringen "De Graankorrel" wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
Om het project IGS HBTL – expertisecel Lokaal Woonbeleid Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg uit te voeren, richten de deelnemende gemeenten een interlokale vereniging op conform het decreet van 22 december 2017, een intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid (hoofdstuk 2) op. De interlokale vereniging wordt opgericht vanaf 1 januari 2020 voor onbepaalde duur. Uittreding kan na 3 jaar of 6 jaar, conform het BVR Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018. De interlokale vereniging heeft tot doel om een geïntegreerd woonbeleid te voeren in de werkingsregio van de deelnemende gemeenten. De interlokale vereniging is de projectuitvoerder voor de subsidieaanvraag Lokaal Woonbeleid.
De interlokale vereniging wordt aangestuurd door een stuurgroep waarin iedere deelnemende gemeente is vertegenwoordigd door de schepen van wonen als stemgerechtigd lid en twee vertegenwoordigers uit de administratie als adviserende leden.
De stuurgroep IGS HBTL besprak op 26 februari 2021 het werkingsverslag en het financieel verslag voor het werkingsjaar 2020 en gaf er goedkeuring aan.
Conform artikel 19 van de statuten worden het werkingsverslag en het financieel verslag, na goedkeuring door de stuurgroep, overgemaakt aan de deelnemende gemeenten en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het werkingsverslag en het financieel verslag worden als bijlage aan het besluit gehecht.
Het Besluit van de Vlaamse Regering Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018.
De gemeenteraad keurt het werkings- en financieel verslag van het werkingsjaar 2020 van de interlokale vereniging IGS HBTL – expertisecel Lokaal Woonbeleid Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het burgemeesterbesluit (de politieverordening) van 22 april 2021 tot het opleggen van gerechtvaardigde maatregelen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19). Dit burgemeesterbesluit (politieverordening) wordt als bijlage gevoegd bij dit besluit en maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad gaat over tot bekrachtiging van het besluit/de politieverordening van de burgemeester d.d. 22 april 2021 (zoals opgenomen in bijlage van dit besluit) inzake het opleggen van gerechtvaardigde maatregelen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19).
De dienst jeugd en sport stelt voor om het toepassingsgebied van de toelage voor kampvervoer opnieuw uit te breiden zodat men deze toelage van maximum 1000 euro per vereniging niet enkel kan gebruiken voor het vervoer van materialen maar ook voor andere onkosten verbonden aan het kamp. De wijze van afwijking van de toepassing van het "Stedelijk reglement ondersteuning en toelage kampvervoer" (MJP001149) wordt beschreven in het addendum dat integraal wordt toegevoegd aan dit besluit.
De juridische dienst keek het addendum reeds na in een voorbereidende fase. In het huidige addendum wordt tegemoet gekomen aan de feedback die toen werd gegeven.
Deze uitgave is voorzien in het exploitatiebudget van 2021, op MJP001149 voor een maximum van 10.000 €.
Er is geen visum vereist.
De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum zoals opgenomen in de nota en om dit toe te voegen aan het stedelijk reglement ondersteuning en toelage kampvervoer.
De indiening van de SIP IT dossiers is dit jaar anders verlopen dan de voorgaande jaren. We hebben de sportclubs echt op het belang van de meetstaat moeten wijzen. Ook is er aangehaald dat nieuwe investeringen, die niet in de meetstaat zijn opgenomen, dit jaar zeker niet aan bod konden komen. Er moesten wat bijkomende/aanvullende offertes worden aangeleverd alvorens de oefening voor de verdeling correct te kunnen maken.
Verder was het ook de bedoeling om het reglement ‘investeringstoelage sportinfrastructuurprojecten’ samen met de andere wijzigingen van de sportreglementen te agenderen op de gemeenteraad van april 2021. Het was ons echter op dat moment nog te onduidelijk welke invloed de meetstaat zou hebben in de praktijk en welke aanpassingen er allemaal nodig waren. Hierdoor is de herziening nog niet gebeurd en is er te weinig bij stilgestaan dat dit nefast zou zijn voor de uiteindelijke uitwerking. De bijstelling is echter miniem maar wel noodzakelijk voor de verdere uitwerking. Zo zal het gedeelte van de uitsluiting van de horecavoorzieningen en de vaste reservering van €6.000 per sportverenigingen er uit gehaald worden.
De sportclubs zijn vragende partij om zo snel mogelijk aan de slag te kunnen gaan. Zij waren liever gisteren dan vandaag nog begonnen met de intentie de werken af te ronden alvorens terug volledig te mogen opstarten. Omwille van deze reden zouden we dit punt dan ook met hoogdringendheid op de agenda van de gemeenteraad willen plaatsen. Indien we de normale procedure zouden volgen, zou dit pas op de gemeenteraad van juni geagendeerd kunnen worden en betekent dit voor de sportverenigingen dat zij in de zomer pas met de uitvoering van start kunnen gaan.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in het reglement ‘investeringstoelage sportinfrastructuurprojecten’ zoals voorzien in bijlage.
Het reglement zal bekend gemaakt worden overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 betreffende het decreet over het lokaal bestuur.
De modelovereenkomst van de Vlaamse Overheid werd door Beringen aangepast op maat van het vaccinatiecentrum te Beringen. Vervolgens werd dit ontwerp van overeenkomst overgemaakt aan Tessenderlo voor opmerkingen.
Inmiddels werd de overeenkomst aangepast aan de opmerkingen van beide gemeenten en dient deze overeenkomst ondertekend te worden door de partijen. De overeenkomst (dewelke als bijlage wordt gevoegd) dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad zodat deze kan ondertekend worden en in werking treden.
Middels de (bijgevoegde) overeenkomst wordt een interlokale vereniging (ILV) opgericht tussen Tessenderlo en Beringen, met de stad Beringen als beherende gemeente. In de overeenkomst worden o.a. afspraken gemaakt over de oprichting van de ILV, wordt het doel besproken, de duurtijd, het bestuur en beheer en worden afspraken vastgelegd voor financiële afspraken. Als beherende gemeente zal de stad Beringen onder andere instaan voor het afsluiten van overeenkomsten (omdat de ILV geen rechtspersoonlijkheid heeft).
Op financieel vlak hebben Beringen en Tessenderlo afgesproken een verdeelsleutel te hanteren volgens het inwonersaantal op 1/1/2020, zowel bij overschot als bij eventueel financieel tekort. Wat betreft de personeelsinzet van de 2 besturen in het vaccinatiecentrum wordt gewerkt via een inbreng van diensten in de ILV.
Er wordt een beheerscomité opgericht voor de algemene coördinatie en vaststelling rekeningen ILV. Enkel mandatarissen mogen hier deel van uitmaken. De Vlaamse Overheid raadt aan om de afvaardiging minimaal te houden. Het lijkt meest aangewezen om burgemeester Thomas Vints hiervoor af te vaardigen, omwille van diens bevoegdheid in het kader van algemene veiligheid.
Ook dient een stuurgroep te worden opgericht voor het effectief bestuur van het ILV en het vaccinatiecentrum. Beide besturen zijn het erover eens om hiervoor de algemeen directeur, financieel directeur en een aangesteld personeelslid af te vaardigen. Voor de stad Beringen zijn dit Luc Vrijdaghs, Koen Berghmans en Roel Vandael.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijk samenwerkingsverband "vaccinatiecentrum Be-Mine" goed, aan de voorwaarden zoals ze zijn vermeld in de overeenkomst in bijlage. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad gaat akkoord om burgemeester Thomas Vints af te vaardigen om te zetelen in het beheerscomité van de interlokale vereniging.
De gemeenteraad gaat akkoord om algemeen directeur Luc Vrijdaghs, financieel directeur Koen Berghmans en noodplanningscoördinator Roel Vandael af te vaardigen om te zetelen in de stuurgroep van de interlokale vereniging.
Het schepencollege keurde op 19 december 2019 de samenwerking met een vastgoedexpert voor de verkoop van patrimonium goed. Via een overheidsopdracht werd COVAST, platform voor vastgoed van overheid & non-profit, hiervoor aangesteld. Op die manier volgt de stad de richtlijnen in de omzendbrief rond verkopen van vastgoed, o.a. rond het ruim bekendmaken van de verkoop om onderhands te mogen verkopen.
Initieel zou de stad Beringen de sloop op zich nemen om nadien de site te verkopen. Maar op 25 februari 2021 ging het schepencollege akkoord om de voormalige feestzaal Cor te verkopen als projectsite (of herbestemmingsproject), zonder de sloop van het gebouw zelf te doen, mits definitieve goedkeuring van de gemeenteraad.
Op 22 april 2021 nam het schepencollege kennis van het schattingsverslag van landmeters-experten Geowijzer van 31 maart 2021. De venale waarde in vrijwillige openbare verkoop van de projectsite werd geschat op 459.500 euro.
Lot 1, volgens het opmetingsplan van landmeter-expert Guy Gillissen van 16 april 2021
(68ca) dient na verkoop overgedragen te worden aan het openbaar domein. Lot 2 heeft een oppervlakte die voorlopig vastgesteld is op 56a93ca. De oostelijke grens, grenzend aan de eigendom van de Kerkfabriek, dient nog exact bepaald te worden door een PV van afpaling. (Feitelijke grens op terrein versus reconstructie van de grens op basis van de authentieke aktes). Mogelijk kan de oppervlakte van lot 2 daardoor nog lichtjes wijzigen, echter dit zal geen impact hebben op de verkoopprijs.
Kandidaat-kopers kunnen gedurende een termijn van 2 maanden online biedingen doen via het online biedingsplatform van Covast. In overleg met Covast is dit verlengbaar met periodes van telkens 1 maand als er geen biedingen zijn, tot een maximale biedingstermijn van 6 maanden. Als dan geen koper gevonden is, zal de verkoopswijze opnieuw geëvalueerd worden.
Er worden geen extra verkoopsvoorwaarden opgelegd aan deze verkoop, enkel stedenbouwkundig is er deze algemene visie voor invulling:
-Het perceel is gelegen in een residentiële buurt.
-Na afbraak kan alleen bebouwing worden toegestaan in het woongebied (cfr. gewestplan), niet in het gedeelte in woonuitbreidingsgebied.
-De nieuwe invulling dient compatibel te zijn met de aanwezige woonfuncties.
-Het projectgebied behoort niet tot het centrumgebied van Koersel waar we handel en horeca vooral willen concentreren.
-Er kunnen geen functies die veel parkeerbehoefte hebben.
-De noordelijke groenstructuur, met daarin de Schansbeek, dient gevrijwaard en geïntegreerd in een nieuw project.
-Bij architecturale uitwerking is hoekafwerking een aandachtspunt.
-Twee volwaardige bouwlagen (met zadeldak of bij plat dak een volume binnen de kap van een zadeldak) is het maximale bouwvolume voor deze locatie.
-De schaalgrootte van het project/bebouwing dient ruimtelijk verenigbaar te met de nabije omgeving (geen grootschalig appartementencomplex).
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om de projectsite van de voormalige feestzaal Cor, gelegen in de Pastorijstraat 44, 5de afdeling, sectie B, nummer 253F, lot 2 volgens opmetingsplan van landmeter-expert Guy Gillissen van 16 april 2021, met oppervlakte voorlopig bepaald op 56a93ca, te verkopen aan minimum 459.500 euro, via het online biedingsplatform Covast, volgens verkoopswijze en -voorwaarden zoals beschreven in dit besluit.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om na verkoop, lot 1 volgens opmetingsplan van landmeter-expert Guy Gillissen van 16 april 2021, om reden van openbaar nut over te dragen aan het openbaar domein.
Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit. De effectieve verkoop kan pas opgestart worden na definitieve grensbepaling met de kerkfabriek door ondertekening van een PV van afpaling hierover, waarna ook de exacte oppervlakte van lot 2 bekend zal zijn.
De burgemeester (of zijn plaatsvervanger) en de algemeen directeur (of zijn plaatsvervanger) worden belast met de ondertekening van de authentieke akte namens de stad Beringen.
Het pand stond te koop van 3 december 2020 (ingang versoepeling bezoeken met coronamaatregelen) tot 8 maart 2021. Er werd geen bod ingediend binnen deze kandidaatstellingsperiode.
Covast bezorgde ons op 9 maart 2021 een tussentijdse rapportering over de verkoop. Hieruit blijkt dat er wel degelijk interesse is, maar er kwamen volgende knelpunten naar voren:
De vraagprijs van 580.000 euro is te ambitieus
De verplichting uitwerking visienota werd te zwaar geïnterpreteerd
Het schattingsverslag van 13 april 2021 opgemaakt door landmeter-experten Geowijzer geeft aan dat de waarde van het gebouw in een verkoopsprocedure bij Covast 495.000 euro bedraagt. Voorstel is om dit als nieuwe minimale verkoopprijs te hanteren in een nieuwe verkoopsprocedure.
Ook werden de verkoopsvoorwaarden zoals eerder bepaald door de gemeenteraad nog eens bekeken. Het schepencollege stelt daarom in zitting van 22 april 2021 om de herbestemmingsvoorwaarden te verduidelijken als volgt: "De herbestemming moet binnen de 5 jaar na het verlijden van de authentieke akte gerealiseerd zijn en dient gedurende een periode van 15 jaar vanaf ingebruikname aangehouden worden. Laattijdige realisatie kan een boete met zich meebrengen (10% van de aankoopprijs + 5% per bijkomend begonnen jaar vertraging). Een wijziging aan de invulling van het gebouw of een doorverkoop van het gehele gebouw kan enkel mits uitdrukkelijke en voorafgaandelijke toestemming van het schepencollege van de stad Beringen."
De andere verkoopsvoorwaarden en de samenstelling van de jury blijven ongewijzigd.
Kandidaat-kopers kunnen gedurende een termijn van 3 maanden online biedingen doen via het online biedingsplatform van Covast. Een termijn van 3 maanden moet voldoende zijn om een dossier in te dienen. In overleg met Covast is dit verlengbaar met periodes van telkens 1 maand als er geen biedingen zijn, tot een maximale biedingstermijn van 6 maanden. Als dan geen koper gevonden is, zal de verkoopswijze opnieuw geëvalueerd worden.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om het Eeuwfeestgebouw te verkopen volgens voorwaarden zoals bepaald in het gemeenteraadsbesluit van 12 oktober 2020, mits:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De burgemeester (of zijn plaatsvervanger) en de algemeen directeur (of zijn plaatsvervanger) worden belast met de ondertekening van de authentieke akte namens de stad Beringen.
De hierna volgende personen stelden zich kandidaat om te zetelen in de schoolraad.
Voor de personeelsleden:
- Philips Loren, kleuteronderwijzer, Nieuwendijk 16, 3582 Beringen
- Kuylen Liesbeth, onderwijzer, Bergske 13B3, 3580 Beringen
- Versmessen Sarah, onderwijzer, Galgestraat 44, 3583 Paal
Voor de ouderraad:
- Brabanders Bregt, Schomstraat 120, 3582 Koersel
- Masson Annemie, Esdoornstraat 8, 3582 Koersel
- Lambrechts Wim, Grootveldweg 46, 3582 Koersel
Voor de lokale gemeenschap:
- Vanhamel Ivan, Schansstraat 56, 3582 Koersel
- Claes Anita, Reigerstraat 8, 3582 Koersel
- Kenis Rosalie, Pannehoefstraat 1, 3582 Koersel
De installatievergadering van de nieuwe schoolraad zal plaatsvinden op dinsdag 8 juni 2021.
Decreet van 2 april 2004, laatste wijziging 19 december 2018, betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad
Volgende personen worden opgenomen als effectieve leden in de schoolraad van de Stedelijke Basisschool Koersel, Pieter Vanhoudtstraat 44, 3582 Beringen:
Voor de personeelsleden:
- Philips Loren, kleuteronderwijzer, Nieuwendijk 16, 3582 Beringen
- Versmessen Sarah, onderwijzer, Galgestraat 44, 3583 Beringen
- Kuylen Liesbeth, onderwijzer, Bergske 13B3, 3580 Beringen
Voor de ouderraad:
- Brabanders Bregt, Schomstraat 120, 3582 Beringen
- Masson Annemie, Esdoornstraat 8, 3582 Beringen
- Lambrechts Wim, Grootveldweg 46, 3582 Beringen
Voor de lokale gemeenschap:
- Vanhamel Ivan, Schansstraat 56, 3582 Beringen
- Claes Anita, Reigerstraat 8, 3582 Beringen
- Kenis Rosalie, Pannehoefstraat 1, 3582 Beringen
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Gesloten elektrische wagen poetsdienst), raming: 30.165,29 EUR + 6.334,71 EUR (21% btw) = 36.500,00 EUR;
* Perceel 2 (3 Elektrische bestelwagens met kipper), raming: 154.958,68 EUR + 32.541,32 EUR (21% btw) = 187.500,00 EUR;
* Perceel 3 (4 Gesloten elektrische lichte bestelwagens), raming: 153.719,01 EUR + 32.280,99 EUR (21% btw) = 186.000,00 EUR;
* Perceel 4 (Bakwagen (diesel)), raming: 41.322,31 EUR + 8.677,69 EUR (21% btw) = 50.000,00 EUR;
* Perceel 5 (Gesloten bestelwagen met dubbele cabine (diesel)), raming: 37.190,08 EUR + 7.809,92 EUR (21% btw) = 45.000,00 EUR.
Voor percelen 1, 2 en 3 zal een vijfjarig onderhoudscontract worden afgesloten, dat na 5 jaar stilzwijgend verlengd kan worden.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 417.355,37 EUR + 87.644,63 EUR (21% btw) = 505.000,00 EUR, waarvan 490.000 EUR voor de aankoop van de voertuigen en 15.000 EUR voor het vijfjarig onderhoudscontract van de elektrische voertuigen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2021, op MJP000695, MJP003206, MJP003207, MJP003208, MJP003209, MJP003211, MJP003214, MJP003220 en MJP003227.
Het geraamde bedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2021000095 t.e.m. 2021000105.
Het bestek met nr. L2021bkr793 en de raming voor de opdracht “Aankoop van 10 voertuigen max 3,5t voor verschillende diensten van stad Beringen”, opgesteld door de Dienst budget & aankoop worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 417.355,37 EUR + 87.644,63 EUR (21% btw) = 505.000,00 EUR, waarvan 490.000 EUR voor de aankoop van de voertuigen en 15.000 EUR voor het vijfjarig onderhoudscontract van de elektrische voertuigen.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De opdracht zal Europees bekend gemaakt worden.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Naar aanleiding van de plannen om op het recreatie-eiland van de Paalse Plas een hondenlosloopzone met zwemgelegenheid te voorzien en het faciliteren van trainingen voor lange afstand zwemmers wordt het politiereglement ter zake aangepast en aangevuld.
De gemeenteraad keurt de politieverordening op het domein Paalse Plas goed zoals opgenomen in de bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
De werken worden in samenwerking met Fluvius gerealiseerd.
Voor de uitvoering van deze werken dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Fluvius System Operator cvba aangezien Fluvius System Operator cvba optreedt in naam en voor rekening van Fluvius Limburg op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur gevestigd worden.
De bepalingen opgenomen in deze samenwerkingsovereenkomst.
Goedkeuring wordt gehecht aan de samenwerkingsovereenkomst welke de modaliteiten vastlegt tussen de stad Beringen en Fluvius System Operator cvba voor de rioleringwerken op de Hasseltsesteenweg, zoals opgenomen in bijlage.
De ondertekende overeenkomst aan Fluvius System Operator cvba, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt over te maken.
In het kader van de opdracht “Infrastructuur- en omgevingsaanleg site Jeugdpad Koersel (club 9) - inclusief sloopwerken verlaten gebouwen” werd een bestek met nr. R/5337 opgesteld door de ontwerper, United Experts, Koolmijnlaan 201 te 3582 Beringen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 821.447,40 EUR + 144.280,42 EUR (btw medecontractant) = 965.727,82 EUR.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operators cvba, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. Dit deel wordt geraamd op 61.038,78 EUR.
Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Stad Beringen. Dit deel bedraagt 760.408,62 EUR + 144.280,42 EUR (21% btw) = 904.689,04 EUR.
Het bestuur zal alle procedurele verplichtingen op zich nemen met betrekking tot de bedoelde overheidsopdracht.
Het bestuur zal dit besluit ter consultatie meedelen aan de partners alvorens de procedure verder te zetten.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Stad Beringen de procedure zal voeren en in naam van Fluvius System Operators cvba bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2021, op MJP002023.
Het geraamde bedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2021000106 voor het beschikbare bedrag van 877.777,16 €.
Er is onvoldoende budget beschikbaar waardoor een kredietaanpassing noodzakelijk is.
Het bestek met nr. R/5337 en de raming voor de opdracht “Infrastructuur- en omgevingsaanleg site Jeugdpad Koersel (club 9) - inclusief sloopwerken verlaten gebouwen”, opgesteld door de ontwerper, United Experts, Koolmijnlaan 201 te 3582 Beringen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 821.447,40 EUR + 144.280,42 EUR (btw medecontractant) = 965.727,82 EUR.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operators cvba, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. Dit deel wordt geraamd op 61.038,78 EUR.
Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Stad Beringen. Dit deel bedraagt 760.408,62 EUR + 144.280,42 EUR (21% btw) = 904.689,04 EUR.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler Fluvius System Operators cvba, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle.
Stad Beringen wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Fluvius System Operators cvba bij de gunning van de opdracht op te treden.
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Het beveiligen van de voetgangersoversteekplaatsen t.h.v. het kruispunt N72 x Kioskplein met een verkeerslicht met drukknop zal de oversteekbaarheid van de Koolmijnlaan voor fietsers en voetgangers in positieve zin verhogen aangezien deze oversteekplaats veelvuldig gebruikt wordt door fietsers en voetgangers. Zeker door de komst van de school ‘STRAF’ en de verdere uitbreiding van be-MINE, het zwembad, dienst Toerisme, Casino,…
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals tot op heden gewijzigd en inzonderheid door het Besluit van de Vlaamse regering van 30 oktober 2015.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals tot op heden gewijzigd.
De dienstorder MOB/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 inzake de procedure van aanvullende reglementen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken.
De gemeenteraad adviseert het ontwerp Ministerieel Besluit houdende de plaatsing van een driekleurige lichtinstallatie op de takken van het kruispunt van de gewestweg N72 met het Kioskplein gunstig.
De bepalingen van artikel één worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van wettelijk vastgestelde verkeerstekens.
De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door het Vlaams Gewest. De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement dienen onmiddellijk te worden verwijderd.
Alle bestaande besluiten die tegenstrijdig zijn met de in artikel één omschreven maatregel worden opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
Dit advies wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen & Verkeer.
De veiligheid van de voetgangersoversteekplaatsen t.h.v. het kruispunt N72 x Kioskplein wordt extra verhoogd daar er een zone 50 wordt ingevoerd tussen de bebouwde kom (na de Stationsstraat) en het kruispunt met de Havenlaan.
Zeker door de komst van de school ‘STRAF’ en de verdere uitbreiding van be-MINE, het zwembad, dienst Toerisme, Casino,…
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving:
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals tot op heden gewijzigd en inzonderheid door het Besluit van de Vlaamse regering van 30 oktober 2015.
-het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals tot op heden gewijzigd.
- de dienstorder MOB/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 inzake de procedure van aanvullende reglementen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken.
-de dienstorder MOW/AWV/2016/2 - Snelheid op gewestwegen buiten de bebouwde kom.
De gemeenteraad adviseert het ontwerp Ministerieel Besluit houdende het invoeren van een snelheidsbeperking van 50 km/u op de N72 ter hoogte van de Havenlaan gunstig.
De bepalingen van artikel één worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van wettelijk vastgestelde verkeerstekens.
De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door het Vlaams Gewest. De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement dienen onmiddellijk te worden verwijderd.
Alle bestaande besluiten die tegenstrijdig zijn met de in artikel één omschreven maatregel worden opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
Dit advies wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen & Verkeer.
In het meerjarenplan 2020-2025 van Beringen is er aandacht voor gezondheidspromotie en ziektepreventie in het bijzonder in beleidsdoelstelling 7 Beringen toegankelijk en zorgzaam, AP 97 Werk maken van een lokaal sociaal beleid en AC801 opmaken en uitvoeren van een preventief gezondheidsplan. Meer gezonde burgers in een gezond Beringen is de finaliteit. Logo Limburg neemt hier een ondersteunende rol in op in Beringen en binnen onze ELZ West-Limburg.
Ten gevolge van covid-crisis is het belang van gezondheidspromotie en ziektepreventie nog meer dan ooit duidelijk geworden. Effectieve gezondheidspromotie en ziektepreventie is integraal en gebeurt in samenwerking met lokale en regionale partners waarvan Logo Limburg een belangrijke is.
Het decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid in Vlaanderen van 21 november 2003 en latere wijzigingen. In het bijzonder titel III-hoofdstuk VII
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo’s van 30 januari 2009. In het bijzonder hoofdstuk III
Het decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen. In het bijzonder artikel 7 §7
De omzendbrief van het departement Welzijn Volksgezondheid en Gezin over het lokaal sociaal beleid van 26 oktober 2018
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. In het bijzonder artikels 2 §2, 41 4°&5°, 78 5°&6°
Het schrijven van Logo Limburg vzw van 2 april 2021
De Vlaamse gezondheidsdoelstellingen zoals terug te vinden op de site van het Agentschap Zorg en Gezondheid
De gemeenteraad gaat akkoord met de onderschrijving van de erkenningsaanvraag voor Logo Limburg voor de periode van 2022-2027.
Over exact één week, op 17 mei, vindt de Internationale Dag Tegen Holebifobie en Transfobie weer plaats. Op deze dag vragen LGBTQI+-organisaties internationaal aandacht voor homohaat en de gevolgen hiervan op vlak van discriminatie en ongelijkheid die veel personen in onze samenleving jammer genoeg dagelijks ervaren.
Het is belangrijk dat iedereen zich thuis kan voelen in onze stad. Duidelijk maken dat iedereen in Beringen welkom is, is daarom een belangrijk onderdeel van inclusiviteitsbeleid. Middels het aanbrengen van het regenboogpatroon in het straatbeeld kan op dit vlak een belangrijk signaal gegeven worden. Daarom stelden wij vorig jaar reeds voor om een regenboogzebrapad aan te leggen in Beringen. Dat werd toen jammer genoeg afgekeurd door de meerderheid.
De laatste maanden zien we dat er in verschillende steden en gemeenten een versnelde beweging is gekomen in het aanleggen van regenboogzebrapaden of andere initiatieven die het regenboogpatroon zichtbaar maken in het straatbeeld. Dit mede naar aanleiding van de feiten die zich eerder dit jaar afspeelden in Beveren. Het is duidelijk dat heel wat andere lokale besturen de meerwaarde intussen wel inzien van het aanbrengen van het regenboogpatroon in het straatbeeld.
Daarom leggen wij hier vandaag een nieuw voorstel voor in deze richting: het aanbrengen van het regenboogpatroon op publieke plaatsen in elke deelgemeente van Beringen. Naast het regenboogzebrapad zien we dat heel wat steden en gemeenten namelijk creatief omgaan met het aanbrengen van de regenboogkleuren in het straatbeeld. Ook zitbanken, bruggen, voetpaden,… duiken her en der op in regenboogkleuren. Dit fleurt de omgeving op en hiermee kan de stad Beringen een permanent duidelijk zichtbaar signaal geven: voor geweld, discriminatie en ongelijke behandeling is geen plaats in Beringen. Iedereen is welkom.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De stad Beringen brengt in minstens elke deelgemeente op één plaats een permanent zichtbaar regenboogpatroon aan in de publieke ruimte.
Het voorstel tot beslissing wordt goedgekeurd.
wo 12/05/2021 - 19:50Nu de lente begonnen is en het stilaan beter weer wordt, ontwaakt ook de natuur. Bloemen, planten en bomen staan in bloei, en iedereen wordt na de sombere winter blij bij het zien van de kleurenpracht in de natuur en het straatbeeld.
Die kleurenpracht en het mooie uitzicht in het straatbeeld kunnen we ook bevorderen. Door het aanplanten van bloemenweides bijvoorbeeld. Op veel pleintjes en bermen in straten en wijken is momenteel gewoon een grasvlakte voorzien. De aanplanting van bloemenweides op deze locaties kan voor een mooier uitzicht zorgen. Daarnaast zorgen bloemenweides ook voor een verbetering van de biodiversiteit. Bloemenweides trekken namelijk bijen, vlinders en vogels aan.
Enkele voorbeelden van plaatsen waar extra bloemenweides aangeplant kunnen worden zijn:
Dit zijn maar enkele voorbeelden. Er zijn nog tal van plaatsen in onze stad waar een groot potentieel is om bijkomende bloemenweides aan te leggen.
Gezien het grote potentieel dat er in Beringen is om bijkomende bloemenweides aan te leggen, het positieve effect van bloemenweides op de biodiversiteit en het verfraaiend uitzicht van bloemenweides stellen wij voor dat de stad Beringen over gaat tot het bijkomend aanplanten van bloemenweides op diverse locaties in onze stad.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De stad Beringen gaat over tot het bijkomend aanplanten van bloemenweides op diverse locaties in Beringen ter bevordering van de biodiversiteit.
De raad gaat akkoord met het ingediende agendapunt mits wijziging van het besluit als volgt: De stad Beringen gaat verder met het bijkomend aanplanten van bloemenweides op diverse locaties in Beringen ter bevordering van de biodiversiteit.
ma 10/05/2021 - 22:58De provincie Limburg telt 25 gemeenten die reeds een Fair trade-gemeente zijn. Ook Beringen was van 2007 tot en met 2015 een Fair trade-gemeente. Nadien stopte de erkenning van Beringen als Fair trade-gemeente echter. Daarom stellen we voor dat de stad Beringen het engagement terug opneemt om zich te laten erkennen als Fair trade-gemeente.
Als Fair trade-gemeente draag je bij aan een waardig bestaan voor de kleine boeren in het globale zuiden en de duurzame producenten in het Noorden door in te spelen op de vraag naar en het aanbod van eerlijke, lokale en duurzame producten. Het verhaal achter Fair Trade is dat gestreefd wordt naar een eerlijkere en duurzamere consumptie van producten waarbij iedereen aan een eerlijke prijs vergoed wordt.
Om Fair trade-gemeente te worden moet men aan volgende 6 criteria voldoen:
Concreet stellen we voor dat Stad Beringen
Het voorstel tot beslissing wordt afgekeurd.
wo 12/05/2021 - 19:51Recent werd de verkeerssituatie op de Kasteletsingel ter hoogte van het kruispunt met de Nijverheidsstraat gewijzigd voor het verkeer komende van de brug. Waar er voorheen 2 rijstroken beschikbaar waren voor het doorgaand verkeer en er naast de linkerrijstrook voorgesorteerd werd om links de Nijverheidsstraat in te slaan, moet het verkeer nu eerst naar de rechterrijstrook, om nadien vlak voor de lichten terug te kunnen voorsorteren. Voor het verkeer dat links de Nijverheidsstraat in slaat blijven de lichten langer op rood staan, terwijl het doorgaand verkeer groen heeft.
Deze situatie heeft tot gevolg dat de wagens die links de Nijverheidsstraat willen indraaien op drukke momenten die ene berijdbare rechterrijstrook belemmeren en zo het verkeer soms zelfs tot aan de brug over het Albertkanaal (Paalsesteenweg) ophouden. Ongeduldigen komen met grote snelheid over de gearceerde linkerrijstrook gereden om de lange rij auto’s voorbij te steken.
De Kasteletsingel is een van de belangrijkste verbindingswegen in Beringen maar er is ter hoogte van dit kruispunt op zijn minst sprake van een vlotte verkeersdoorstroming.
Concreet had ik graag volgende vragen voorgelegd:
De mondelinge vraag werd beantwoord.
wo 12/05/2021 - 19:51Onlangs werd beslist dat normaal gezien in januari 2022 het nieuwe vervoersplan van de Vlaamse regering in werking zou treden. Met uitstel -nog nader te bepalen. Het gaat hierbij om een gelaagd vervoermodel als basis. In de praktijk wil dat zeggen dat het openbaar vervoermodel van basisbereikbaarheid is opgebouwd uit 4 lagen. Namelijk het treinnet, als ruggengraat van het openbaar vervoer. Daarnaast het kernnet, de ruggengraat van het stads- en streekvervoer. Bussen en trams verbinden kernen met elkaar, bedienen centraal gelegen attractiepolen en verbinden voorsteden met andere steden. Ten derde het aanvullend net dat bestaat uit de bussen tussen kleinere steden en gemeenten. Het zorgt voor de aanvoer van het kernnet en treinnet. Ook het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer die alleen tijdens de spitsuren bestaan, kunnen deel uitmaken van dit net. En tenslotte het vervoer op maat, zijnde lokale vervoeroplossingen zoals leerlingenvervoer in het bijzonder onderwijs, vraagafhankelijk vervoer, aangepast vervoer voor rolstoelgebruikers, buurtbussen enzoverder.
Bedoeling is dat deze 4 lagen optimaal op elkaar dienen afgestemd te zijn om tot een efficiënt vervoermodel te komen. Wanneer we de lijnen bekijken die vanaf de inwerkingtreding nog door Beringen en omgeving zullen rijden, zien we een serieuze inkrimping.
Onze vragen zijn dan ook de volgende :
De mondelinge vraag werd beantwoord.
Beste collega’s,
Schepen,
In een goed samenlevingsmodel is het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn en in een diverse stad als Beringen is het van zeer groot belang dat we duidelijk maken dat iedereen welkom is ook al is hij of zij anders.
We merken het laatste jaar - en vooral de laatste tijd - dat er veel minder verdraagzaamheid is in onze samenleving. De impact van de coronacrisis speelt hier zeker ook een rol in. Veel mensen uiten frustraties op sociale media, steeds op een minder verdraagzame manier. Onverdraagzaamheid is iets wat al langer leeft en steeds meer een probleem wordt. Hierdoor voelen vele mensen en groeperingen zich minderwaardig en steeds meer aangevallen.
Ik denk dat we als stad hierin een belangrijke rol kunnen spelen om initiatieven op te starten die verdraagzaamheid in de schijnwerper plaatsen.
Daarom stel ik graag de vraag of het stadsbestuur initiatieven zou willen opzetten rond verdraagzaamheid en sensibilisering rond het thema.
De mondelinge vraag werd beantwoord.
Op dit moment staat er geen fietsenstalling in de directe omgeving van de Avonturenberg en Todi. Dit zijn bij heel wat inwoners graag geziene locaties om te ontspannen. Omdat het fietsroutenetwerk op deze plaats passeert, is dit ook een locatie waar veel mensen met de fiets naartoe komen. Eens bezoekers op deze locatie aankomen, stellen ze echter al snel vast dat er geen plaats voorzien is om hun fiets op een veilige manier achter te laten in een fietsenstalling.
Daarom stelden wij vorig jaar al eens voor om in de directe omgeving van de Avonturenberg en Todi een fietsenstalling te voorzien. Schepen Jean Vanhees haalde toen aan dat dit een goed idee was en zou dit verder laten bekijken. Vandaag vragen wij graag na wat de stand van zaken in dit dossier is:
De mondelinge vraag werd beantwoord.