Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

2022_GEM_00004 - Belasting op het beheer van huishoudelijke afvalstoffen, aanslagjaren 2022-2025

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 21:00 Trouw- en raadzaal Stadhuis, Collegestraat 1, 3580 Beringen en MS Teams
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Kohierbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/01/2022 en eindigt op 31/12/2025
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Vandermeeren, voorzitter; Thomas Vints, burgemeester; Werner Janssen, schepen; Jean Vanhees, schepen; An Moons, schepen; Patrick Witters, schepen; Jessie De Weyer, schepen; Tijs Lemmens, schepen; Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen; Bert Schoofs, raadslid; Dave Schops, raadslid; Gilbert Lambrechts, raadslid; Rita Keunen, raadslid; Mark Bex, raadslid; Hilal Yalçin, raadslid; Lowie Tielens, raadslid; Hilaire Poels, raadslid; Abdulkadir Yilmaz, raadslid; Ömer Ünlü, raadslid; Liesbeth Borejko, raadslid; Guido Feyen, raadslid; Siegfried Van Braband, raadslid; Betty Buijs, raadslid; Youssef El Ballata, raadslid; Bilgin Bekdemir, raadslid; Hanim Karacan, raadslid; Gosha Rosinska-Peeters, raadslid; Marieke Meelberghs, raadslid; Stijn Truyens, raadslid; Kelly Meykens, raadslid; Meral Ozcan, raadslid; Kobe Snyers, raadslid; Erik Gilissen, raadslid; Serge Daniëls; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Verontschuldigd

Anne Cuypers, raadslid

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Voorzitter

Wouter Vandermeeren, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GEM_00004 - Belasting op het beheer van huishoudelijke afvalstoffen, aanslagjaren 2022-2025

Aanwezig

Wouter Vandermeeren, Thomas Vints, Werner Janssen, Jean Vanhees, An Moons, Patrick Witters, Jessie De Weyer, Tijs Lemmens, Ann-Sofie Vanoverstijns, Bert Schoofs, Dave Schops, Gilbert Lambrechts, Rita Keunen, Mark Bex, Hilal Yalçin, Lowie Tielens, Hilaire Poels, Abdulkadir Yilmaz, Ömer Ünlü, Liesbeth Borejko, Guido Feyen, Siegfried Van Braband, Betty Buijs, Youssef El Ballata, Bilgin Bekdemir, Hanim Karacan, Gosha Rosinska-Peeters, Marieke Meelberghs, Stijn Truyens, Kelly Meykens, Meral Ozcan, Kobe Snyers, Erik Gilissen, Serge Daniëls, Luc Vrijdaghs
Stemmen voor 30
Jean Vanhees, Bert Schoofs, Siegfried Van Braband, Bilgin Bekdemir, Werner Janssen, Ömer Ünlü, Abdulkadir Yilmaz, Thomas Vints, Hilal Yalçin, Tijs Lemmens, Liesbeth Borejko, Meral Ozcan, Gilbert Lambrechts, Patrick Witters, Mark Bex, Youssef El Ballata, Betty Buijs, An Moons, Gosha Rosinska-Peeters, Serge Daniëls, Kobe Snyers, Kelly Meykens, Ann-Sofie Vanoverstijns, Marieke Meelberghs, Stijn Truyens, Hilaire Poels, Dave Schops, Hanim Karacan, Jessie De Weyer, Wouter Vandermeeren
Stemmen tegen 3
Lowie Tielens, Erik Gilissen, Rita Keunen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 1
Guido Feyen
Ongeldige stemmen 0
2022_GEM_00004 - Belasting op het beheer van huishoudelijke afvalstoffen, aanslagjaren 2022-2025 2022_GEM_00004 - Belasting op het beheer van huishoudelijke afvalstoffen, aanslagjaren 2022-2025

Motivering

Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op de in dit verband geldende onderrichtingen bij de opmaak van budgetten en meerjarenplannen;
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 12, §2 ,3° van het decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet op het lidmaatschap van de stad Beringen bij Limburg.net;
Gelet dat Limburg.net ertoe heeft besloten om de financiële aspecten van de ophaling en de verwerking van de huishoudelijke en de daarmee vergelijkbare afvalstoffen te optimaliseren voor het werkgebied van Limburg.net;
Gelet dat Limburg.net hiertoe een uniform stelsel van heffingen voor de ophaling en verwerking voorstelt, met inbegrip van een stelsel dat de inning van deze heffingen centraliseert bij Limburg.net, waarbij voorzien is dat een gemeente/stad kan instappen in het systeem van intergemeentelijke inning van de kohierbelasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, genaamd de ‘directe inning’ (zie beslissing raad van bestuur van Limburg.net van 28-08-2013);
Gelet op de statuten van Limburg.net en in het bijzonder artikel 3 waaruit blijkt dat stad Beringen als deelnemer van Limburg.net, afstand heeft gedaan aan Limburg.net van haar beheers- en reglementeringsrechten inzake het afvalbeheer, de afvalverwijdering en -verwerking en dit binnen het maatschappelijk doel van Limburg.net;
Overwegende dat Stad Beringen met ingang vanaf 1 januari 2014 ingestapt is in het systeem van ‘directe inning’ zoals georganiseerd door Limburg.net;
Overwegende dat Stad Beringen via een apart gemeenteraadsbesluit een Convenant tussen de stad en Limburg.net goedgekeurd heeft waarin de nodige afspraken betreffende de ‘directe inning’ zijn uitgewerkt;
Gelet de convenant zoals afgesloten is tussen stad Beringen en Limburg.net, waarbij stad Beringen zich geëngageerd heeft om binnen stad Beringen het uniform stelsel van heffingen voor de ophaling en verwerking van afval zoals door de raad van bestuur van Limburg.net wordt uitgewerkt, toe te passen;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;

Juridische grond

De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Zonder afbreuk te doen aan onderhavig reglement en de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zijn op de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting volgende bepalingen nog van toepassing:
- de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4, 6, 7 en 8 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot en met 175 van het uitvoeringsbesluit van dat wetboek voor zover deze bepalingen niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen.
- het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, met uitzondering van artikel 43 tot en met 48.
Gelet op het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid op de artikelen 10 en 26;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), inzonderheid op artikel 5.1.1. en volgende;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025, wordt in de stad Beringen volgens de bepalingen van dit reglement een kohierbelasting gevestigd voor de basisdienst van het inzamelen en verwerken van diverse fracties huishoudelijke afvalstoffen.

Artikel 2

Bepalingen eigen aan de uniformiteit van de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen in het bedieningsgebied:
In alle gemeenten in het bedieningsgebied van Limburg.net waar een gelijk reglement als dit reglement is goedgekeurd, geldt als beginsel voor de toepassing van dit reglement, dat de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen ingericht door Limburg.net uniform verloopt en inwisselbaar is voor alle belastingplichtigen van deze gemeenten.
Dit houdt in:

  • dat de belastingplichtigen van de gemeente gerechtigd zijn om de basisdienst uit te oefenen in het hele bedieningsgebied overeenkomstig het afvalreglement van de andere gemeenten waar de basisdienst wordt uitgeoefend en die een gelijkaardig reglement hebben goedgekeurd.
  • dat de belastingplichtigen van de andere gemeenten in het bedieningsgebied met een gelijkaardig reglement gerechtigd zijn om de basisdienst uit te oefenen in de gemeente overeenkomstig het in de gemeente geldende afvalreglement.

Artikel 3

Definities:

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

1°     huishoudelijke afvalstoffen: de afvalstoffen zoals gedefinieerd in artikel 3, 17° van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

2°     huisvuil: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en de gelijkgestelde afvalstoffen die ongesorteerd en conform het afvalreglement in de voorgeschreven recipiënten voor huisvuilophaling worden aangeboden, met uitzondering van de selectief ingezamelde afvalstoffen zoals papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, keuken- en tuinafval, plasticverpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons.

3°     Limburg.net: de opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Gouverneur Verwilghensingel nr. 32, ingeschreven in de kruispuntenbank der ondernemingen onder het nummer 0214.533.712 en waarvan de gemeente aandeelhouder is.
Limburg.net heeft als opdrachthoudende vereniging tot doel de bevoegdheden van de gemeente uit te oefenen die betrekking hebben op het afvalbeheer, de afvalverwijdering en afvalverwerking in de gemeente met uitsluiting van de bevoegdheid tot het vaststellen van retributies of het uitvaardigen van fiscale en politionele maatregelen. Limburg.net treedt in deze bevoegdheden op in plaats van de gemeente.
Limburg.net wordt in dit reglement belast met de inning en de invordering van de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting.

4°     het bedieningsgebied: het geografische gebied van de gemeentes die hun bevoegdheden inzake afvalbeheer, afvalverwijdering en afvalverwerking aan Limburg.net hebben overgedragen.

5°     afvalreglement: de gemeentelijke politieverordening waarin het beheer en de inzamelwijze van de diverse fracties aan huishoudelijke afvalstoffen in de gemeente wordt gereglementeerd.

6°     gezin: voor de toepassing van dit reglement worden beschouwd als een gezin:

-      hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft in een woongelegenheid

-      hetzij de leefgemeenschap van twee of meer personen die, al dan niet door familiebanden gebonden, gewoonlijk éénzelfde woongelegenheid betrekken en er samenleven.

-      hetzij de leefgemeenschap van meerdere personen die gewoonlijk in eenzelfde collectieve woongelegenheid verblijven en er samenleven en waarvan de leden volgens het rijkregister in het bevolkings- of vreemdelingenregister aangeduid staan als lid van een gemeenschap (dit zijn de leden van een kloostergemeenschap, militairen die gewoonlijk in een kazerne verblijven of bewoners die gewoonlijk verblijven in een verzorgingsinstelling voor bejaarden of mindervaliden).
Deze collectieve leefgemeenschappen worden voor de toepassing van dit reglement niet als een gezin beschouwd wanneer hun afval voor een belangrijk deel bestaat uit ander afval dan huisvuil.

7°     onderneming: elke afzonderlijke activiteitskern of bedrijfsvestiging op het grondgebied van de gemeente van enige natuurlijke persoon, rechtspersoon, feitelijke vereniging of inrichting, die als hoofd en/of bijkomende activiteit een zelfstandig of een vrij beroep uitoefent of een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent dan wel een gemeenschapstaak vervult.

8°     ophaalpunt: elk gebouw met een huisnummer of een busnummer waar een gezin of een onderneming is gevestigd of een bijkomend verblijf heeft en waar in opdracht van Limburg.net huishoudelijke afvalstoffen huis-aan-huis worden opgehaald voor zover ze worden aangeboden op de in het afvalreglement gereglementeerde wijze.

9°     basisdienst: het geheel van diensten verleend door Limburg.net waarop de gezinnen gevestigd in de gemeente recht hebben in het bedieningsgebied. De basisdienst omvat:

- Voor de huis-aan-huisophaling van het huisvuil wanneer het huisvuil aan het ophaalpunt moet worden aangeboden in de daartoe voorgeschreven plastic zak:
De huis-aan-huisinzameling op reguliere tijdstippen aan het ophaalpunt van het gezin van het huisvuil in plastic zakken en waar per gezin een jaarlijks quotum huisvuil is inbegrepen, berekend in functie van de gezinssamenstelling (toestand 1 januari):

  • 1 persoonsgezin: 440 liter, zijnde 2 rollen kleine zakken (of equivalent)
  • 2 persoonsgezin: 880 liter, zijnde 1 rol grote zakken + 2 rollen kleine zakken (of equivalent)
  • 3 persoonsgezin: 1100 liter, zijnde  2 rollen grote zakken + 1 rol kleine zakken (of equivalent)
  • 4 persoonsgezin en meer: 1320 liter, zijnde 3 rollen grote zakken (of equivalent)
De start van de bedelingsperiode van de plastic zak wordt door Limburg.net via meerdere communicatiekanalen ter kennis gebracht aan de gezinnen en de afhaling dient te gebeuren uiterlijk 31 december van het aanslagjaar, rekeninghoudend met de openingsdata van de verdeelpunten.

 - Voor de huis-aan-huisophaling van de volgens het afvalreglement te sorteren fracties van huishoudelijke afvalstoffen, die gescheiden huis-aan-huis worden ingezameld:
De huis-aan-huisinzameling op reguliere tijdstippen aan het ophaalpunt van het gezin van deze afzonderlijke fracties huishoudelijke afvalstoffen voor zover ze worden aangeboden in het aangepaste recipiënt en ongeacht of er voor het bekomen van dit recipiënt een contantbelasting verschuldigd is.

- Voor het aan huis ophalen op afroep:
De op afroep ophaling aan het ophaalpunt van het gezin van herbruikbare goederen, die conform het afvalreglement ter ophaling worden aangeboden. Onder herbruikbare goederen wordt verstaan de afgedankte huishoudelijke goederen, maar met uitzondering van enig elektrisch of elektronisch apparaat, die op zichzelf geen afvalstof zijn en waarvan de staat voldoende is om ze, eventueel na schoonmaken en een kleine herstelling, te hergebruiken voor hetzelfde doel als dat waarvoor ze waren bedoeld.

- Voor het brengen van huishoudelijke afvalstoffen naar de door Limburg.net beheerde inzamelpunten:
1/ Voor de recyclageparken:
* De toegang tot de recyclageparken in de gemeenten van het bedieningsgebied waar het recyclagepark door Limburg.net wordt uitgebaat, voor de gezinnen die toegang nemen tot het recyclagepark met hun E-Identiteitskaart en voor zover het reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net wordt gerespecteerd.
* Het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen op de recyclageparken in de gemeenten van het bedieningsgebied waar het recyclagepark door Limburg.net wordt uitgebaat, tot de maximumquota van specifieke fracties van huishoudelijke afvalstoffen volgens het door de raad van bestuur van Limburg.net goedgekeurde reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net en voor zover dit reglement wordt gerespecteerd. Ondernemingen genieten deze quota niet, met uitzondering van het afval waarvoor het 0-tarief geldt, waar zij eveneens gerechtigd zijn gratis aan te leveren.
* De pmd-fractie wordt steeds aangeleverd in de voorgeschreven blauwe plastic zak.

2/ Voor de straat- of wijkcontainers:
* Het deponeren van de huishoudelijke afvalstoffen glas of textiel in de daartoe geëigende straat- of wijkcontainers.

De vermelde basisdiensten omvatten telkens de inzameling en de verwerking van de vermelde huishoudelijke afvalstoffen.

10°   CARDS: de databank waarin LIMBURG.NET per gezin of per onderneming registreert:

-      de relevante identificatiegegevens van het gezin of de onderneming en de referentiepersoon van het betrokken gezin of onderneming.

-      alle andere geregistreerde gegevens inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen die nuttig zijn voor de toepassing van het belastingsreglement.

-      de rekenstaat van het gezin of de onderneming.

11°   referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in de CARDS-databank als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:

-      voor een gezin wordt van rechtswege de persoon die, volgens de opgave van het rijksregister, als referentiepersoon van het gezin, vermeld staat in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister, ook geregistreerd als de referentiepersoon in CARDS.

-      voor een onderneming kan de onderneming de referentiepersoon zijn; zo niet is het een meerderjarige natuurlijke persoon die geacht wordt de onderneming te vertegenwoordigen.

12°   rekenstaat: de rekenstaat is de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de CARDS-databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:

-      de volgens dit reglement verschuldigde kohierbelasting

-      wat de schuld of het quotum is van het gezin of de onderneming.

Artikel 4

Bepalingen inzake de CARDS-databank:
Om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening voor de inzameling en verwijdering van de aangeboden huishoudelijke afvalstoffen en/of om toegang te krijgen tot de recyclageparken, moeten de gezinnen of de ondernemingen op het grondgebied van de gemeente zich laten registreren in de Limburg.net CARDS-databank. De registratie kan gebeuren bij de bevoegde gemeentedienst. Voor zover de gegevens van het gezin zijn opgenomen in het rijksregister (via het bevolkings- of vreemdelingenregister) is er geen afzonderlijke registratie vereist, maar voert Limburg.net de registratie uit op basis van deze gegevens.
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in artikel 6 van dit reglement is een registratie verplicht en is er maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt er in de databank een CARDS-formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan gemaakt worden, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer, het nummer van de E-identiteitskaart en het LIMBURG.NET-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het CARDS-formulier wordt aangemaakt voor een gezin of voor een onderneming. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de CARDS-databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of er aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake ophaling, inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen te ontvangen.
Wanneer er niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake huishoudelijke afvalstoffen en dit gemeld wordt aan Limburg.net sluit Limburg.net de CARDS-registratie voor het gezin of de onderneming. Limburg.net vereffent de rekenstaat van het gezin of de onderneming door invordering van de nog openstaande schulden aan belastingen.

Artikel 5

Algemene beginselen:
De verschuldigde kohierbelasting omvat, verrekend per belastingplichtige, alle kosten nodig voor de inzameling en verwerking van de huishoudelijke afvalstoffen die aangeboden worden in het kader van de basisdienst, voor zover de afvalstoffen worden aangeboden volgens de bepalingen van het afvalreglement. Deze kosten worden berekend door Limburg.net. Limburg.net brengt deze kostenberekening ter kennis aan de gemeente.

Zonder afbreuk te doen aan onderhavig reglement en de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zijn op de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting volgende bepalingen nog van toepassing:
- de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4, 6, 7 en 8 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot en met 175 van het uitvoeringsbesluit van dat wetboek voor zover deze bepalingen niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen.
- het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, met uitzondering van artikel 43 tot en met 48.

Artikel 6

De belastingplichtige:
De kohierbelasting is verschuldigd door elk gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar volgens de opgave van het rijksregister is ingeschreven in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente of dat zonder in een register te zijn ingeschreven op 1 januari van het aanslagjaar effectief en duurzaam verblijft op het grondgebied van de gemeente, daaronder niet begrepen het gezin dat op het grondgebied van de gemeente een tweede verblijfplaats heeft. De kohierbelasting wordt geheven per gezin en is hoofdelijk verschuldigd door alle meerderjarige leden van het gezin.

Artikel 7

Het bedrag van de kohierbelasting wordt berekend in functie van het aantal personen die deel uitmaken van het gezin op 1 januari van het aanslagjaar:

-         € 104,59 voor een eenpersoonsgezin

-         € 117,09 voor een tweepersoonsgezin

-         € 123,34 voor een driepersoonsgezin

-         € 129,59 voor een vierpersoonsgezin en meer

In dit bedrag voorziet de gemeente een tussenkomst van 37,09 euro zodat de aangerekende bedragen gelijk zijn aan:

-         € 67,50 voor een eenpersoonsgezin

-         € 80,00 voor een tweepersoonsgezin

-         €  86,25 een driepersoonsgezin

-         € 92,50 voor een vierpersoonsgezin en meer

Artikel 8

Vrijstellingen en verminderingen:

* Volgende categorieën van personen genieten een vrijstelling op de kohierbelasting:

-      De gezinnen die als tijdelijk afwezig kunnen beschouwd worden, maar toch ingeschreven blijven in de gemeente waar zij hun hoofdverblijfplaats hebben, de zogenaamde referentieadressen.

-      Personen die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn als lid van een collectieve gemeenschap.

* Volgende categorieën van personen genieten een vermindering van 25 euro op de kohierbelasting indien ten minste één lid van het gezin van de belastingplichtige op 1 januari van het aanslagjaar het statuut van BVT (Begunstigde op Verhoogde Tegemoetkoming) heeft en bijgevolg valt onder minstens één van de uitgebreide categorieën, die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming zoals gekend bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. De hoedanigheidscodes zowel voor “titularis” als “persoon ten laste” zijn:

001 + 011         Weduwnaars en weduwen, invaliden, gepensioneerden en (volle) wezen

002 + 012         Gerechtigden op bestaansminimum en personen die steun ontvangen van een OCMW die geheel of gedeeltelijk ten laste wordt genomen door de federale staat

003 + 013         Gerechtigden op het gewaarborgd inkomen voor bejaarden of het recht op rentebijslag behouden

004 + 014         Gerechtigden aan wie een tegemoetkoming aan gehandicapten wordt verleend

005 + 015         Kinderen met een handicap

006 + 016         Gerechtigden die tenminste 50 jaar zijn en sedert tenminste één jaar de hoedanigheid van volledige werkloze hebben als bedoeld in de werkloosheidsreglementering

009 + 019         Gerechtigde die uitsluitend samenwoont met één of meerdere kinderen ingeschreven te zijnen laste (éénoudergezin)

010 + 020         De rechthebbenden op een verwarmingstoelage die door het OCMW wordt toegekend

100                  Rechthebbenden op het OMNIO-statuut

Artikel 9

Sancties bij niet-betaling:

Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten uit artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
Bij niet-betaling binnen de termijn, voorzien in de tweede aanmaning, wordt het dossier in handen gegeven van een gerechtsdeurwaarder; de kosten hiervan vallen volledig ten laste van de belastingplichtige.

Artikel 10

Ondeelbaarheid:
De kohierbelasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar. Met uitzondering van de hieronder uitdrukkelijk voorziene situaties zal het overlijden of het verhuizen uit de gemeente in de loop van het aanslagjaar geen aanleiding geven tot enige belastingvermindering of -teruggave.

Volgende verhuissituaties worden uitdrukkelijk geregeld:

  • Ingeval van een verhuizing van het gehele gezin binnen het bedieningsgebied, zal er geen nieuwe kohierbelasting verschuldigd zijn voor het jaar waarin de verhuizing plaatsvindt.
    Daarbij zal gelden:
    * dat wanneer een gezin verhuist uit een gemeente waar het huisvuil voor de huis-aan-huisophaling moet worden aangeboden in een daartoe voorgeschreven plastic zak naar een gemeente waar het huisvuil moet worden aangeboden in een huisvuilcontainer, de overeenkomstige waarde van de niet afgehaalde volledige verpakkingen plastic zakken die bij stad Beringen worden ingeruild, zal worden omgezet in een waarde voor de huis-aan-huisophaling van het huisvuil met huisvuilcontainer onder de vorm van een quotum uitgedrukt in kilogram.
    * dat wanneer een gezin verhuist uit een gemeente waar het huisvuil voor de huis-aan-huisophaling moet worden aangeboden in een huisvuilcontainer naar een gemeente waar het huisvuil moet worden aangeboden in de daartoe voorgeschreven plastic zak, de nog niet gebruikte waarde voor de huis-aan-huisophaling van het huisvuil met huisvuilcontainer per schijf van 30 kilogram zal worden omgezet in een quotum voor de belastingplichtige waarmee hij plastic zakken kan verwerven.
  • Ingeval individuele personen uit een gezin verhuizen, blijft de basisdienst behouden voor het gedeelte van het gezin dat op het oorspronkelijk adres gevestigd blijft.

Artikel 11

De inkohiering en de inning:
De kohierbelasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier, dat jaarlijks wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. Het kohier bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 2 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De ingekohierde belasting wordt in naam en voor rekening van de gemeente geïnd door Limburg.net, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Daartoe maakt de gemeentelijke financieel directeur het vastgesteld en uitvoerbaar verklaard kohier over aan Limburg.net, die onverwijld instaat voor het opmaken en het versturen van de aanslagbiljetten aan de belastingplichtigen. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.
Het aanslagbiljet wordt nauwkeurig in overeenstemming met het vastgestelde kohier opgesteld en bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 3 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De kohierbelasting is betaalbaar binnen twee maanden na de toezending van het aanslagbiljet door Limburg.net.

Artikel 12

De mogelijkheid van bezwaar:
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingtoeslag of een administratieve geldboete een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn wordt vermeld.
Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar.
Het bezwaar heeft geen schorsende werking voor het verschuldigd zijn van de ingekohierde belasting.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding aan de belastingplichtige en verwittigt onmiddellijk Limburg.net via de CARDS databank.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Artikel 13

Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.

De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.