Terug
Gepubliceerd op 06/07/2021

2021_GEM_00179 - Belasting op de aflevering van administratieve stukken, aanslagjaren 2021-2025

Gemeenteraad
ma 28/06/2021 - 20:30 MS Teams / Bistro
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Vandermeeren, voorzitter; Thomas Vints, burgemeester; Werner Janssen, schepen; Jean Vanhees, schepen; An Moons, schepen; Patrick Witters, schepen; Jessie De Weyer, schepen; Tijs Lemmens, schepen; Hilal Yalçin, schepen; Anne Cuypers, raadslid; Bert Schoofs, raadslid; Rita Keunen, raadslid; Mark Bex, raadslid; Lowie Tielens, raadslid; Hilaire Poels, raadslid; Abdulkadir Yilmaz, raadslid; Ömer Ünlü, raadslid; Liesbeth Borejko, raadslid; Guido Feyen, raadslid; Siegfried Van Braband, raadslid; Betty Buijs, raadslid; Youssef El Ballata, raadslid; Bilgin Bekdemir, raadslid; Ann-Sofie Vanoverstijns, raadslid; Hanim Karacan, raadslid; Gosha Rosinska-Peeters, raadslid; Marieke Meelberghs, raadslid; Stijn Truyens, raadslid; Kelly Meykens, raadslid; Meral Ozcan, raadslid; Kobe Snyers, raadslid; Erik Gilissen, raadslid; Serge Daniëls; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Verontschuldigd

Dave Schops, raadslid; Gilbert Lambrechts, raadslid

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Voorzitter

Wouter Vandermeeren, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GEM_00179 - Belasting op de aflevering van administratieve stukken, aanslagjaren 2021-2025
Goedgekeurd

Aanwezig

Wouter Vandermeeren, Thomas Vints, Werner Janssen, Jean Vanhees, An Moons, Patrick Witters, Jessie De Weyer, Tijs Lemmens, Hilal Yalçin, Anne Cuypers, Bert Schoofs, Rita Keunen, Mark Bex, Lowie Tielens, Hilaire Poels, Abdulkadir Yilmaz, Ömer Ünlü, Liesbeth Borejko, Guido Feyen, Siegfried Van Braband, Betty Buijs, Youssef El Ballata, Bilgin Bekdemir, Ann-Sofie Vanoverstijns, Hanim Karacan, Gosha Rosinska-Peeters, Marieke Meelberghs, Stijn Truyens, Kelly Meykens, Meral Ozcan, Kobe Snyers, Erik Gilissen, Serge Daniëls, Luc Vrijdaghs
Stemmen voor 27
Anne Cuypers, Jean Vanhees, Bert Schoofs, Siegfried Van Braband, Bilgin Bekdemir, Werner Janssen, Ömer Ünlü, Abdulkadir Yilmaz, Guido Feyen, Thomas Vints, Hilal Yalçin, Tijs Lemmens, Liesbeth Borejko, Patrick Witters, Mark Bex, Youssef El Ballata, Betty Buijs, An Moons, Gosha Rosinska-Peeters, Kelly Meykens, Ann-Sofie Vanoverstijns, Marieke Meelberghs, Stijn Truyens, Hilaire Poels, Hanim Karacan, Jessie De Weyer, Wouter Vandermeeren
Stemmen tegen 3
Lowie Tielens, Erik Gilissen, Rita Keunen
Onthoudingen 3
Meral Ozcan, Serge Daniëls, Kobe Snyers
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GEM_00179 - Belasting op de aflevering van administratieve stukken, aanslagjaren 2021-2025 2021_GEM_00179 - Belasting op de aflevering van administratieve stukken, aanslagjaren 2021-2025

Motivering

Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op de in dit verband geldende onderrichtingen bij de opmaak van budgetten en meerjarenplannen;
Gelet op de omzendbrieven van de FOD Binnenlandse Zaken van 6 september 2016;
Overwegende dat de gemeente diverse administratieve stukken aflevert aan de burgers;
Overwegende dat het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente diverse kosten veroorzaakt en dat het niet meer dan billijk is dat hiervoor een redelijk belastingtarief wordt vastgesteld;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;

Juridische grond

De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
De Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;
Het Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
De artikelen 50 tem 67 van het Condulair Wetboek van 21 december 2013;
Artikel 2 van het Ministrieel Besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten;
Het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs;
Artikel 8 van de Wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers;
Het Koninklijk Besluit van 2 april 2003 tot bepaling van de modaliteiten van indiening van de aanvragen en van aflevering van de arbeidskaart C;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt, ten voordele van de stad Beringen, een belasting geheven voor het afleveren van administratieve stukken.

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 3

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

1. Elektronische identiteitskaarten en vreemdelingenkaarten (incl. productiekost en gemeentebelasting)

 

1ste aflevering/ voor iedere vernieuwing/ duplicaat

Spoedprocedure: Zeer dringende aanvraag
(1 werkdag)

SpoedprocedureFOD: Zeer dringende aanvraag (1 werkdag) met levering bij FOD Binnenlandse zaken (Brussel)

eID: Elektronische identiteitskaarten (voor Belgen)

20 euro

120 euro

150 euro

eVK: Elektronische vreemdelingenkaart
(E, E+, F, F+)

20 euro

120 euro

150 euro

Bio-eVK: Biometrische elektronische vreemdelingenkaart (A, B, C, D, H)

20 euro

120 euro

150 euro

Vreemdelingenkaart BREXIT
(M, M duurzaam verblijf,
N, N duurzaam verblijf)
20 euro
120 euro
150 euro
Elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten voor kinderen jonger dan 12 jaar (Kids-ID) 10 euro 110 euro 140 euro

Deze bedragen worden geïnd bij de aanvraag van de eID, kids-ID of verblijfskaart.

2. Identiteitsbewijzen (met foto) voor kinderen van vreemde nationaliteit jonger dan 12 jaar, afgeleverd in uitvoering van het K.B. van 10 december 1996, per identiteitsbewijs en bij iedere vernieuwing ervan: 2 euro.

3. Voor de volgende documenten, verblijfs- en vestigingsvergunningen, afgeleverd in uitvoering van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen:
* attest van immatriculatie mod. A of B: 10 euro;
* attest – bijlage 15 bis: kosteloos;

4. Trouwboekjes: 20 euro (voor huwelijken tot en met 7 oktober 2021)

5. Huwelijken in het Stadhuis of op andere buitenlocaties vanaf 8 oktober 2021: 50 euro (inclusief trouwboekje)

6. Paspoorten/reispas (incl. productiekost, consulair recht en gemeentebelasting):

  Gewone procedure
(5 werkdagen)
Dringende procedure
(1 werkdag)
Superdringende procedure
(4,5 uur) met levering in
Koloniënlaan in Brussel
Paspoort voor meerderjarige Belgen 75 euro 250 euro 310 euro
Paspoort voor minderjarige Belgen 45 euro 220 euro 280 euro
Reisdocument voor meerderjarige vreemdelingen 71 euro 240 euro 300 euro
Reisdocument voor minderjarige vreemdelingen 51 euro 220 euro 280 euro

 

7. Voorlopige en definitieve rijbewijzen (bankkaartmodel): 20 euro
Internationale rijbewijzen: 20 euro

8. Legalisatie (gewoon en apostille) van attesten uit de bevolkingsregisters en aktes van de burgerlijke stand bestemd voor het buitenland: 20 euro

9. Afleveren van loketdocumenten op een locatie naar keuze door Dynasure:
* 1ste document: 17 euro
* Extra document op dezelfde locatie: 4 euro

10. Genealogisch en stamboomonderzoek:
Opzoekingen voor genealogisch en stamboomonderzoek uitgevoerd door een gemeentelijk beambte van de dienst burgerzaken: 10 euro voor ieder begonnen half uur opzoekingen. Het bedrag moet betaald worden door de aanvrager voor hij de inlichtingen ontvangt.

Artikel 4

Worden van de belasting vrijgesteld:

  1. de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten afgeleverd worden;
  2. de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
  3. de machtigingen aangaande godsdienstige of politieke manifestaties;
  4. de machtigingen aangaande activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
  5. de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;
  6. de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg;
  7. de getuigschriften van een goed zedelijk gedrag;
  8. de akten, getuigschriften en attesten opgemaakt of afgeleverd voor de uitvoering van de wet betreffende het herstel van zekere schade veroorzaakt aan private goederen door natuurrampen.

Artikel 5

De belasting moet bij de aanvraag van het document contant of elektronisch betaald worden, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.

Artikel 6

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 7

De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

Artikel 8

Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.

De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.