De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 14 februari 2022 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat de heer Hilaire Poels voortaan als onafhankelijke zijn mandaten als gemeenteraadslid zal uitoefenen.
Kennis te nemen van het feit dat de heer Hilaire Poels vanaf 14 maart 2022 als onafhankelijke zijn mandaat als gemeenteraadslid uitoefent.
De algemeen directeur de opdracht te geven om deze wijziging in de gemeenteraad in te voeren in de mandatendatabank.
Een uittreksel uit de notulen over te maken aan de belanghebbende(n).
De VOLUIT fractie heeft doorgegeven dat de samenstelling voor de commissies dient aangepast te worden als volgt
2de gemeenteraadscommissie:
3de gemeenteraadscommissie:
De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van afgevaardigden voor de fractie VOLUIT in de gemeenteraadscommissies.
Deze wijziging is als volgt:
2de gemeenteraadscommissie:
3de gemeenteraadscommissie:
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Stemgerechtigd afgevaardigde voor de algemene vergadering :
- Marieke MEELBERGHS
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers:
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen:
Aantal ongeldige of blanco stemmen:
Het hierna genoemd gemeenteraadslid wordt aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van het
intergemeentelijk samenwerkingsverband Limburg.net en hij/zij wordt gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Algemene Vergadering:
als stemgerechtigd afgevaardigde:
MEELBERGHS Marieke, gemeenteraadslid, Nijverheidsstraat 49, 3580 Beringen
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Stemgerechtigd plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering :
-Tijs LEMMENS
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers:
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen:
Aantal ongeldige of blanco stemmen:
Het hierna genoemd gemeenteraadslid wordt aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van het
intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius Limburg en hij/zij wordt gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Algemene Vergadering:
als plaatsvervangend stemgerechtigd afgevaardigde:
LEMMENS Tijs, schepen, Nieuwendijk 73, 3582 Beringen
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
Overwegende dat het uitlenen van materieel en het leveren van diensten voor de gemeente een kostelijke aangelegenheid is;
Overwegende dat het verantwoord is om een retributiereglement in te voeren, waarbij een aantal billijke tarieven worden vastgelegd om de kosten van de geleverde prestaties te vergoeden;
Overwegende dat de gebruiker hiervan individueel het voordeel geniet en het aldus verantwoord is om van deze gebruiker een billijke vergoeding te vragen;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40 §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
Met ingang van 1 april 2022 wordt, ten voordele van de stad Beringen, een retributie aangerekend voor het uitlenen van materieel en het leveren van diensten door het Beleidsdomein Mens (jeugd en sport, bibliotheek, academie voor muziek, woord en dans).
Het besluit van 10 mei 2021 wordt vanaf 1 april 2022 opgeheven.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de dienst.
De retributie bedraagt:
1) Dienst Jeugd en Sport
Activiteiten
1. Kinderen
A. Vrije tijd
Voor de activiteiten voor kinderen vermeld onder vrije tijd (A1 tot en met A4) kan het sociaal tarief toegepast worden. Het sociaal tarief is 80% korting op de hieronder vermelde retributie met een minimum van 1 euro. Volgende groepen hebben recht op het sociaal tarief:
- Iedereen die recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds (Het klevertje van het ziekenfonds dient als bewijs);
- OCMW-cliënteel;
- Personen die door het lokaal netwerk vrijetijdsparticipaties worden doorverwezen.
A.1 Naschoolse activiteiten (prijzen per uur)
Bewegingsschool 2,5 euro
Kijk Ik Fiets Afhankelijk van bovenlokale afspraken
Start-to-lessenreeksen Afhankelijk van bovenlokale afspraken
A.2 Vakantieaanbod
1/2 dag formule (zonder uitstap) 2,5 euro
Ganse dag formule (zonder uitstap) 5 euro
Uitstap kostprijs
Weekformule kleuters (1/2 dag met uitstap) 25 euro
Weekformule kleuters (ganse dag met uitstap) 50 euro
Weekformule lager onderwijs 50 euro
Summer Kicks Off (secundair onderwijs) Afhankelijk van bovenlokale afspraken
Speelpleinwerking (1/2 dag) 2 euro
Speelpleinwerking (uitstap) kostprijs
Speelpleinfeest 4 euro
Kerstfun (-14 jarigen) 4 euro
A.3 Sinterklaasshow
Kinderen tot 12 jaar gedomicilieerd in Beringen: 3 euro
Kinderen ouder dan 12 jaar en volwassenen gedomicilieerd in Beringen: 5 euro
Niet-inwoner (kind en volwassene): 8 euro
A.4 Jeugdwelzijnswerk
Wijkoverschrijdende activiteit ism externe partner: 2 euro
B. Schoolaanbod
Kleutersportdagen (1/2 dag) 2 euro
Schoolsportdagen lager onderwijs (1/2 dag) 2 euro
Schoolsportdagen secundair onderwijs (ganse dag) 13 euro
KIA-D-MAX (ganse dag) 4 euro
C. Busvervoer
Binnen Beringen: gratis
Buiten Beringen: 6 euro per persoon
2. Volwassenen
Start to-lessenreeksen (per uur) Afhankelijk van bovenlokale afspraken
Beweeg Je Fit (per beurt) 3 euro
Beweeg Je Fit (12-beurtenkaart) 30 euro
Jogging (Bosloop) Afhankelijk van bovenlokale afspraken
Bikewash
1 euro per beurt
Consumptieprijzen Mijnstadion en 't Sacske/Korspel
Soort drank | Tarief |
Zware bieren (Duvel) | 3 euro |
Zware bieren (Grimbergen, Carlsberg) en wijnen | 2,50 euro |
Bier / frisdranken / soep / warme dranken (koffie, thee) |
2 euro |
Snoep |
1,80 euro |
2) Dienst Bibliotheek
a) Jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage:
Personen jonger dan 18 jaar |
gratis |
Personen vanaf 18 jaar |
5 euro |
Lenen van materialen, van welke aard ook |
gratis |
b) Comfortdiensten:
Reserveren van materialen (incl. verwittigingsbericht) |
1 euro per materiaal |
Lenen bij andere bibliotheken (IBL): |
3 euro 8 euro 3 euro prijs aangerekend door de uitlenende instelling |
Fotokopiëren en printen per bladzijde: - zwart-wit A4 - zwart-wit A3 - kleur A4 - kleur A3 |
0,10 euro 0,20 euro 0,50 euro 1 euro |
Raadpleging internet |
gratis |
Verkoop bibtas | 2 euro |
c) Retributiegeld:
Het laattijdig terugbrengen van materialen: |
|
Bij beschadiging, verlies, diefstal van het materiaal of bij het niet inleveren na ontvangst van de herinneringsnota |
kostprijs materiaal + 2 euro administratiekosten |
3) Academie voor Muziek, Woord en Dans
a) Werkingskosten:
Tarieven, opgelegd door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs, verhoogd met de algemene kosten voor de gemeente:
- de tussenkomst voor de algemene kosten, kopieën en SEMU bedraagt voor de studierichtingen muziek, woord en dans 8 euro per leerling.
- voor elke bijkomende optie in de individuele muzikale vakken in de studierichting muziek en voor elke bijkomende optie in de studierichtingen woord en dans, wordt het totale inschrijvingsgeld van het verminderd tarief van jongeren gevraagd, opgelegd door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs.
b) Uitleengeld voor instrumenten per jaar:
Instrument |
Lagere graad |
Dwarsfluit |
50 euro |
Saxofoon |
50 euro |
Trompet |
50 euro |
Cello |
50 euro |
Hobo |
50 euro |
Hoorn |
50 euro |
Viool |
40 euro |
Bugel |
50 euro |
Klarinet |
50 euro |
Gitaar |
40 euro |
Xylofoon |
50 euro |
Contrabas |
50 euro |
Fagot |
50 euro |
Trombone |
50 euro |
Piccolo |
50 euro |
Voor leerlingen uit de middelbare graad wordt het huurgeld bepaald op het huurgeld van de lagere graad, vermeerderd met:
- middelbare graad, eerste leerjaar: + 15 euro
- middelbare graad, tweede leerjaar: + 30 euro
- middelbare graad, derde leerjaar: + 45 euro
Het uitleengeld voor instrumenten aan kinderen van éénzelfde gezin bedraagt vanaf het tweede kind voor de lagere, middelbare en hogere graad 25,00 euro.
In alle hogere graden en aan leerlingen die een 2de instrument volgen wordt het huurgeld gebracht op het normale huurgeld vermeerderd met 60 euro.
c) Podiumkampen (kennismaking met muziek, theater en dans - ganse dag):
40 euro per kamp
Sociaal tarief:
Volgende groepen hebben recht op het sociaal tarief. Het sociaal tarief is 80% korting op de hierboven vermelde retributie met een minimum van 1 euro per deelname:
- Iedereen die recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds (Het klevertje van het ziekenfonds dient als bewijs);
- OCMW-cliënteel;
- Personen die door het lokaal netwerk vrijetijdsparticipaties worden doorverwezen.
4) Dienst Verkeer
Omschrijving |
Huur |
Waarborg |
Materiaal wegkapitein (armbandje, C3-bord, hesje) |
gratis |
25 euro |
5) Dienst Toerisme, recreatie en evenementen
Omschrijving |
Prijs |
Toegangsbadge slagboom van de vissersweg Paalse Plas |
10 euro |
Toegangsbadge slagboom van de vissersweg Paalse Plas voor personen met een parkeerkaart voor mindervalide |
gratis |
Gemeentelijke vergunning visserij Paalse Plas, inwoner van Beringen |
gratis |
Gemeentelijke vergunning visserij Paalse Plas, kinderen tot en met 17 jaar (1 hengel) |
gratis |
Gemeentelijke vergunning visserij Paalse Plas, niet-inwoner van Beringen (per jaar) |
30 euro |
Registratie niet-leden organiserende clubs en inwoner van Beringen voor deelname aan groepstrainingen zwemmen Paalse Plas | gratis |
Registratie niet-leden organiserende clubs en niet-inwoner van Beringen voor deelname aan groepstrainingen zwemmen Paalse Plas | 30 euro |
Registratie van een vaartuig van een inwoner van Beringen om zich met dit vaartuig op de Paalse Plas te begeven | gratis |
Registratie van een vaartuig van een niet-inwoner van Beringen om zich met dit vaartuig op de Paalse Plas te begeven | 30 euro per vaartuig |
6) UITPAS
* Beringenaar (levenslang geldig): 5 euro
* Mensen in armoede uit Beringen: 1 euro
* Jongeren tussen 0-18 jaar: 1 euro
* Niet-Beringenaar: 5 euro
* Tarief voor een UITPAS na verlies: 2 euro
De betaling dient te gebeuren:
- Voor het uitlenen van materieel:
De retributie en de waarborgsom dienen betaald te worden aan de dienst financiën voor de afhaling of levering van de materialen. Deze waarborgsom wordt integraal vrijgegeven bij de inlevering van het gebruikte materieel en dit wanneer het goed in dezelfde toestand verkeert als bij het afhalen.
Eventuele schade en verlies van het materieel zal verhaald worden op de huurder en dit overeenkomstig een door het college van burgemeester en schepenen opgestelde onkostennota.
- Voor het leveren van diensten:
* indien onmiddellijk berekenbaar: bij het verstrekken van de dienst;
* in het andere geval: na ontvangst van de desbetreffende factuur.
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de factuur.
Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.
In geval van laattijdige betaling van de retributie worden de wettelijke nalatigheidsintresten aangerekend vanaf de vervaldag.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Overwegende dat de gemeente ten voordele van externen een aantal vergaderlokalen ter beschikking stelt en dat deze dienst gepaard gaat met aanzienlijke kosten;
Overwegende dat het verantwoord is om met de invoering van dit retibutiereglement de kosten zo veel mogelijk te financieren;
Overwegende dat de gebruiker hiervan individueel het voordeel geniet en het aldus verantwoord is om van deze gebruiker een billijke vergoeding te vragen;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40 §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
Met ingang vanaf heden wordt een retributie aangerekend voor de verhuur van de vergaderzalen in het stadhuis.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Gebruikers dienen een retributie te betalen voor de lokalen en voorzieningen die hun ter beschikking gesteld worden. De retributie wordt bepaald aan de hand van drie gebruikersgroepen. Deze gebruikersgroepen zijn:
Het adres van de zetel van de vereniging is bepalend voor de vaststelling van de huurprijs.
Stadsdiensten, OCMW, politie, adviesraden en vriendenkringen van de stadsdiensten kunnen gratis gebruik maken van de infrastructuur. Ook politieke partijen - die vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn - mogen gratis gebruik maken van de vergaderlokalen in het kader van hun politieke werking voor de raadszittingen.
Prijzen
De prijzen zijn vastgesteld in euro.
De kostprijs is identiek voor elk vergaderlokaal, geldt per dag en is onafhankelijk van het aantal uren dat het lokaal op die dag bezet wordt, met als maximale bezetting de beschikbare tijdstippen die vermeld worden in het gebruiksreglement. Vergaderlokalen 2 en 3 kunnen worden samengevoegd tot één lokaal en wordt desgevallend getarifeerd als één lokaal.
Vergaderlokalen 1 t.e.m. 6
| 1 | 2 | 3 |
Maandag – donderdag | 15 | 20 | 25 |
Vrijdag – zondag | 25 | 35 | 40 |
Koffie, plat- en spuitwater zijn in de prijs inbegrepen.
Boetes
Indien eenzelfde overtreding een tweede, derde, … maal wordt vastgesteld, wordt de boete respectievelijk vermenigvuldigd met 2, 3, …
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de factuur.
Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.
In geval van laattijdige betaling van de retributie worden de wettelijke nalatigheidsintresten aangerekend vanaf de vervaldag.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Vergroening en ontharding is een belangrijke pijler binnen onze klimaatdoelstellingen. Het werd opgenomen in het Klimaatactieplan Beringen 2030 en binnen het Lokaal Klimaat en Energiepact zit het opgenomen in de doelstellingen van werf 1 - Laten we een boom opzetten en werf 4 - water is het nieuwe goud. Als lokaal bestuur kunnen we een belangrijke rol opnemen in het informeren en sensibiliseren van de inwoners. Hieraan gekoppeld is het voorstel is om in te gaan op het aanbod Klimaattuinen van provincie Limburg
Klimaattuinen is een aanbod voorzien voor lokale besturen vanuit provincie Limburg. Binnen het project 'de Klimaattuincoach' kunnen tuineigenaars advies aanvragen van een Klimaattuincoach over het klimaatrobuust (her)inrichten van hun tuin. Voor elke deelnemende gemeente wordt een pool met enkele Klimaattuincoaches voorzien.
Wat is een Klimaattuincoach?
Een klimaattuincoach is een expert met ervaring in ecologisch tuinontwerp, die gemotiveerd is om de Limburgse tuinen mee klimaatrobuuster te maken. Enkel Klimaattuincoaches die deelnamen aan de lesmodule 'Klimaattuincoach' én slaagden voor het examen (georganiseerd door de provincie Limburg en haar partners) én die een verklaring ondertekenden kunnen optreden als Klimaattuincoach.
Wat doet een Klimaattuincoach?
Een Klimaattuincoach adviseert en begeleidt de tuineigenaar die interesse heeft om zijn/haar tuin klimaatrobuust in te richten en gaat hierbij uit van de 7 stappen naar een klimaatrobuuste tuin, opgesteld door de provincie en partners. De hoofdfocus ligt op het beperken van verharding, creëren van een goede waterhuishouding, het creëren van schaduw en koeling en het aanleggen van veel en divers (waar mogelijk inheems) groen. Daarnaast worden ook aspecten als duurzaam materiaalgebruik, klimaatvriendelijk onderhoud en linken leggen met de natuurlijke omgeving meegenomen.
Hoe gaat de Klimaattuincoach tewerk?
De Klimaattuincoach levert de volgende diensten bij de deelnemende tuineigenaars:
Welke ondersteuning biedt de provincie?
De provincie stelt één pool van Klimaattuincoaches per deelnemende gemeente samen op basis van afstand en gelijke verdeling van de coaches over de gemeenten. Binnen de pool van een gemeente wordt een rangorde en beurtrol voor de coaches vastgelegd.
De provincie zal daarnaast:
Wat wordt verwacht van de deelnemende gemeenten?
De gemeente zorgt voor het aanstellen van een Klimaattuincoach wanneer een tuineigenaar een aanvraag voor een klimaattuinadvies indient. Hierbij wordt de opdracht gegund tegen een globale prijs die vastligt op € 300 inclusief btw, waarvan € 75 inclusief btw hetzij door de Klimaattuincoach aangerekend wordt aan de tuineigenaar, hetzij door de gemeente wordt doorgerekend aan de tuineigenaar.
De gemeente staat in voor de oplevering en financiële afhandeling van de opdrachten.
De gemeente zal daarnaast:
Kostenraming
Het aanbod aan de gemeenten zal bestaan uit een raamovereenkomst, waarop de gemeenten kunnen intekenen voor 30, 40 of 50 tuinadviezen per jaar.
De kostprijs per tuinadvies bedraagt 300 euro inclusief btw, waarvan 225 euro bijgedragen wordt door de gemeente en 75 euro door de tuineigenaar. Facturatie zal ook zo voorzien worden, 225 euro aan de stad en 75 euro rechtstreeks aan de tuineigenaar. Voorstel is om in te tekenen voor 50 tuinadviezen.
De financiële middelen voor dit project kunnen voorzien worden vanuit het Lokaal Energie en Klimaatpact (MJP004751). Het nodige budget 11.250 euro wordt vanuit MJP004751 , Lokaal energie-en klimaatpact: overige uitgaven verschoven naar MJP004892, Lokaal energie- en klimaatpact : project tuincoaches. Beide vallen onder actie AC000637 Opzetten van acties in het kader van klimaatmitigatie en -adaptatie.
De gemeenteraad gaat akkoord met de deelname aan het project klimaattuincoaches van de provincie Limburg en het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst.
De raad gaat akkoord om op basis van de tijdens het openbaar onderzoek ingediende bezwaren en adviezen een positieve beslissing te nemen in de zaak van de wegen.
Het aanvaarden van deze bezwaren en adviezen geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019; de bezwaren aan deze artikels werden getoetst.
Het sociaal woonbeleidsconvenant bevat het aantal sociale huurwoningen in Beringen bovenop het bindend sociaal objectief waarvan de realisatie de komende 3 jaar kan opstarten en waarvoor een financiering kan worden aangevraagd bij de VMSW.
Binnen het toegekende aantal bijkomende woningen kan de gemeente later zelf keuzes maken. Dit versterkt de gemeentelijke regisseursrol op het vlak van het lokaal sociaal woonbeleid en biedt de gemeente de mogelijkheid in te spelen op opportuniteiten die zich kunnen aanbieden tijdens de looptijd van het convenant.
De gemeenteraad van de Stad Beringen keurt de bijgevoegde Sociale Woonbeleidsconvenant voor 57 bijkomende sociale huurwoningen goed.
De overdrachten van gronden van be-MINE naar de stad voor opname in openbaar domein gebeuren in fases. De zone waar de aanplakzuil gaat komen ligt op een zone die gepland staat om nadien nog over te dragen naar de stad, aangezien er nog een strook grond tussen de parking aan het zwembad en het private perceel van het aanpalende bedrijf eigendom is van be-MINE.
Er werd een gebruiksovereenkomst opgesteld waarin de voorwaarden worden bepaald tussen de stad en N.V be-MINE betreffende de plaatsing van de aanplakzuil. Deze gebruiksovereenkomst en het inplantingsplan worden integraal als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
De gemeenteraad keurt de gebruiksovereenkomst tussen stad Beringen en N.V. be-MINE voor het plaatsen van een aanplakzuil goed.
Op de gemeenteraad werden de afgevaardigden aangeduid, de plaatsvervangers werden nog niet aangeduid, middels dit besluit worden ze aangeduid. Conform het voorstel van VitaS is dit één plaatsvervanger per orgaan die zowel de stad als het OCMW zal vertegenwoordigen.
De plaatsvervangers worden op dezelfde manier gekozen als de huidige afgevaardigden, zijnde uit en door de gemeenteraad.
Artikel 432 decreet over het lokaal bestuur dat de vertegenwoordiging in de algemene vergadering bepaalt.
Artikel 434 decreet over het lokaal bestuur dat de voordracht van de kandidaat bestuurders bepaalt.
Artikel 17 en 33 statuten VitaS
De gemeenteraad duidt schepen Jessie De Weyer aan als plaatsvervanger van burgemeester Thomas Vints, als afgevaardigde van de stad Beringen in de Algemene Vergadering van VitaS, gedurende de actuele legislatuur.
De gemeenteraad duidt raadslid Mark Bex aan als plaatsvervanger van Ann-Sofie Vanoverstijns, afgevaardigde van de stad Beringen in de Raad van Bestuur van VitaS, gedurende de actuele legislatuur.
De gemeenteraad duidt raadslid Leonie Vanhoudt aan als plaatsvervanger van Bilgin Bekdemir, deelnemer met raadgevende stem van de stad Beringen binnen de Raad van Bestuur van VitaS, gedurende de actuele legislatuur.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VitaS en aan de afgevaardigden.
De stad Beringen verkocht via akte d.d. 14 mei 2009 een heel aantal industriegronden aan NV LAURA COAL BELGIUM ter hoogte van de Kolenhaven. Het ging destijds over de kadastrale percelen Beringen, Afdeling 2, Sectie A met perceelnummers 345/S, 349/T/13, 349/V/13, 349/W/13 en 349/X/13 met een totale oppervlakte van 76.098m2. De gronden werden verkocht ten behoeve van de realisatie van een project m. b. t. de productie van ecologische woningelementen. Hiertoe werd door de gemeenteraad d.d. 9 november 2009 bijkomend een goedkeuring gegeven voor een recht van opstal aan NV MACHILES BUILDING SOLUTIONS.
MACHIELS BUILDING SOLUTIONS verhuisde in 2015 naar Genk en er werd door de gemeenteraad op 20 april 2015 een overeenkomst terbeschikkingstelling goedgekeurd waarbij logistieke dienstverlener H.Essers de magazijnen in gebruik nam als extra distributieruimte voor Nike.
De verkoop van opstallen en vestiging recht van opstallen gaan enerzijds over de gerealiseerde windturbine (perceel 345B2 - afgesplitst deel van 345S)) en anderzijds over het perceel 349/X/13. De voorgenomen transacties zijn ten behoeve van de realisatie van een grootschalig logistiek project dat uitgevoerd zal worden door Weerts Logistic Park XV. Het betreft een investering van 80 miljoen EUR voor de bouw van een logistiek gebouw met een totale footprint van 97.395 m² voor logistieke en toegevoegde waarde activiteiten. Er wordt een tewerkstelling van 300 arbeidsplaatsen vooropgesteld op de totale oppervlakte van het project (zie inplantingsplan als bijlage).
Alle bijzondere bepalingen opgelegd in het gemeenteraadsbesluit d. d. 12 januari 2009 en de notariële akte d. d. 14 mei 2009 blijven onverminderd van toepassing, dienen nageleefd te worden en dienen opgenomen te worden in de aktes van recht van opstal.
De gronden zijn belast met bijzondere verkoopvoorwaarden en de stad Beringen dient haar goedkeuring te verlenen over de voorgenomen transactie in het kader van het kettingbeding vervreemding opgenomen in artikel 11 van de initiële overeenkomst (notariële akte d. d. 14 mei 2009).
De gemeenteraad is akkoord met de verkoop opstallen - vestiging recht van opstallen van NV Laura Coal Belgium aan NV Weerts Logistic Park XV mits voldoening aan volgende voorwaarden:
De samenwerkingsovereenkomst werd op initiatief van de stad opgemaakt door de juridische dienst, in samenspraak met de dienst erfgoed en financiën.
Het project zal door alle partijen uitgevoerd worden overeenkomstig het programma en bijhorend ontwerpplan bepaald in artikel 1 en 2 van de overeenkomst.
Stad Beringen
Beringen is de lokale partner voor de oprichting van het monument en neemt een faciliterende en ondersteunende rol op teneinde het project in goede banen te leiden, passend bij het uitgestippelde beleid, met respect voor de historie.
De specifieke taken van stad Beringen zijn bepaald in artikel 1.2.1 van de samenwerkingsovereenkomst. Stad Beringen voorziet aan Paalonline vzw een werkingstoelage van 20.960 euro voor de uitvoering van het project. Stad Beringen zal tijdens de verdere projectuitwerking door Paalonline en in het beslissingsproces steeds nauw betrokken worden.
Stad Beringen nam het initiatief om binnen het provinciaal reglement betreffende de subsidiëring van projecten onroerend erfgoed een subsidieaanvraag in te dienen (zie besluit 2021_CBS_02495). Deze subsidieaanvraag werd op 21 december 2020 goedgekeurd; stad Beringen krijgt van provincie Limburg een subsidie van maximaal 15.960 euro voor de realisatie van het project.
Stad Beringen wordt de nieuwe eigenaar van het monument (via schenkingsakte of via domeinvergunning van de Vlaamse Waterweg) en zal na de realisatie van het monument en de bijhorende ontsluiting instaan voor het beheer en onderhoud van het monument en het perceel waarop het monument en aanhorigheden werden geïnstalleerd, en dit vanaf de opening van het monument.
Dit initiatief past binnen het meerjarenplan van Beringen onder de actie ‘Opzetten, coördineren en stimuleren van gemeenschapsvormende en participatieve culturele initiatieven’ (AC000677).
Paalonline vzw
Paalonline vzw is, tot na de eigenlijke opening van het monument, trekker van het project en coördineert in samenwerking met stad Beringen, binnen het vooropgestelde programma zoals bepaald in artikel 2 van de overeenkomst, de oprichting, plaatsing en installatie van het monument en aanhorigheden.
De specifieke taken van Paalonline vzw zijn bepaald in artikel 1.2.2 van de samenwerkingsovereenkomst.
Het is belangrijk dat het project een lokaal draagvlak krijgt en dat verhalen verbonden aan de geschiedenis van de brug in Tervant bewaard en ontsloten worden. Paalonline vzw zal het initiatief nemen tot een gedragen participatietraject.
De Vlaamse Waterweg NV
De Vlaamse Waterweg NV gaat over tot de schenking van het brugsegment aan Beringen en gaat akkoord dat het brugsegment en aanhorigheden geplaatst worden in een zone op diens eigendom. De Vlaamse Waterweg NV zal hiervoor een domeinvergunning opmaken.
De Vlaamse Waterweg NV staat, al dan niet via hun (onder)aannemer, in voor het kosteloos uitvoeren van een aantal werken zoals bepaald in artikel 1.2.3.
Timing
Deze overeenkomst treedt in werking op de datum van ondertekening door de drie partijen en geldt voor een periode van 1 jaar, om automatisch te eindigen drie maanden na afloop van de opening van het monument (voorzien juni 2022).
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2022, op MJP004864.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 2022002915.
Er is geen visum vereist.
De ontvangst is voorzien in het budget van 2022 op MJP004778.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Beringen en Paalonline vzw en De Vlaamse Waterweg Nv.
Het definitief verkavelingsplan werd aangemaakt door landmeter-expert Guy Gillissen 7 september 2020 (zie plan als bijlage). De grond werd verkaveld in 6 loten: 4 halfopen en 2 open bouwplaatsen.
De verkavelingsvergunning (omgevingsvergunning) werd afgeleverd op 18 maart 2021. De beroepstermijn is afgelopen waardoor uitvoering kan gegeven worden aan de vergunning. Daarom kan de verkavelingsakte verleden worden en kan een klassieke openbare verkoop georganiseerd worden door notaris ‘Mijn Notarissen’ .
De gronden werden geschat door landmeter-expert Geowijzer. Het schattingsverslag van 31 augustus 2021 gaf volgende waarde aan de gronden in vrijwillige openbare verkoop:
Lot 1: € 88.000 (5a29ca = 166 €/m²)
Lot 2: € 90.000 (5a39ca = 166 €/m²)
Lot 3: € 91.000 (5a46ca = 166 €/m²)
Lot 4: € 90.000 (5a37ca = 167.5 €/m²)
Lot 5: € 130.000 (6a85ca = 189 €/m²)
Lot 6: € 126.000 (7a34ca = 171 €/m²)
Het schepencollege ging op 2 december 2021 akkoord met de verkoop van de kavels via een klassieke openbare verkoop aan minimum de schattingswaarden na definitieve goedkeuring door de gemeenteraad.
De gemeenteraad dient de verkoop en verkoopswijze nog goed te keuren.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2022 op MJP002203.
De gemeenteraad is definitief akkoord om de zes bouwkavels, volgens het verkavelingsontwerp aangemaakt door landmeter-expert Guy Gillissen van 7 september 2020, gelegen in de Klarinetstraat, via een klassieke openbare verkoop te verkopen aan minimum de schattingswaarden zoals vermeld in dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad geeft opdracht aan gemeenteraadslid Thomas Vints (burgemeester) of diens plaatsvervanger om de akte met vaststelling van de hierboven bepaalde verkoopsvoorwaarden in zijn plaats te ondertekenen.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat akkoord om een volmacht te verlenen aan het notariaat 'Mijn Notarissen' om de aktes verbonden aan de openbare verkoop (vb. akte van toewijs) in zijn plaats te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, o.a. met het ondertekenen van de verkavelingsakte, het vaststellen van de verkoopdatum, ...
Op 1 juli 2021 nam het schepencollege kennis van het schattingsverslag van 15 juni 2021 van landmeterskantoor Geowijzer. De waarde van het perceel werd geschat op 31 €/m².
Het opmetingsplan van 12 december 2021 opgesteld door Studiebureau SWECO geeft aan dat de te verkopen oppervlakte van lot 2A en 2B samen 17a 54 ca bedraagt. Nadien werden de onderhandelingen met Fluvius opgestart. Omdat de persleiding ook over een aanpalend perceel in privé-eigendom zal lopen, heeft deze aanpalende eigenaar aangegeven aan Fluvius liever te werken met ruiling. Zij zijn bereid het deel dat Fluvius nodig heeft voor de persleiding aan Fluvius af te staan als Fluvius in ruil hetgeen zij van ons verwerven maar niet nodig hebben voor de persleiding aan hen afstaat. Deze transactie zal onmiddellijk volgen op de aankoop door Fluvius.
Er werd een akkoord bereikt voor een bedrag van € 54.374. Dit bedrag wijkt af van de beslissing van het schepencollege van 1 juli 2021, omdat na opmeting bleek dat de oppervlakte van het perceel slechts 17a 54ca bedraagt in plaats van de kadastrale oppervlakte van 17a 72ca en dit aan schatting van 31 €/m².
De onderhandse overeenkomst, opgesteld door notaris Vermeulen, Mellaerts & Maussen, dient daarom definitief goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2022 op MJP000786.
De gemeenteraad is definitief akkoord om het perceel grond gelegen Industrieweg, kadastraal gekend als Beringen, 2de afdeling, sectie A, nummer 635A, met een oppervlakte volgens opmeting van 1754 m², te verkopen aan 54.374 euro, volgens voorwaarden zoals opgenomen in de overeenkomst als bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad geeft opdracht aan gemeenteraadslid Thomas Vints (burgemeester) of diens plaatsvervanger om de authentieke akte in zijn plaats te ondertekenen.
Op 10 februari 2022 nam het schepencollege kennis van het schattingsverslag van 25 januari 2022, opgemaakt door landmeterskantoor Geowijzer. De waarde van de grond bedraagt 10.500 euro (74,46 €/m²). Volgens het opmetingsplan van landmeter-expert Johan Caerts – Pol Michels van 3 december 2021 heeft het deel openbaar domein een totale oppervlakte van 141 m². Nadien werden de onderhandelingen met de aanvrager opgestart. Er werd een akkoord bereikt.
Er werd een openbaar onderzoek ‘de commodo et incommodo' geopend op 8 december 2021 voor de onttrekking aan het openbaar domein. Op 23 december 2021 werd het openbaar onderzoek afgerond. Er werden geen bezwaren of opmerkingen ingediend.
De dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid zal de akte verlijden. De stad geeft volmacht aan de Vlaamse commissaris Jacques Geerdens van de afdeling Vastgoedtransacties Genk om de akte in haar naam te ondertekenen. Alle kosten zijn ten laste van de koper.
De ontwerpakte opgesteld door Vastgoedtransacties Genk, dient daarom definitief goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2022 op MJP000786.
De gemeenteraad is definitief akkoord om het gedeelte van het openbaar domein, aangeduid als lot A op het opmetingsplan van landmeter-expert Johan Caerts – Pol Michels van 12 december 2021 met een totale oppervlakte van 141 m², gelegen 'Brouwershuis', te onttrekken aan het openbaar domein en te verkopen aan 10.500 euro, volgens voorwaarden zoals opgenomen in de ontwerpakte als bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van de afronding van het openbaar onderzoek 'de commodo et incommodo' en is definitief akkoord met de onttrekking van het deel openbaar domein zoals aangeduid als lot A op het opmetingsplan van landmeter-expert Johan Caerts – Pol Michels van 12 december 2021.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen van de verplichting om ambtshalve inschrijving te nemen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Vlaams commissaris Jacques Geerdens wordt aangeduid om namens de stad Beringen de akte te ondertekenen.
Ondanks de huidige versoepelingen, is de organisatie van grote contactmomenten momenteel nog niet in beeld. De maatregelen zorgen er voor dat de organisatie van activiteiten met de buurt extra inspanningen vergen. De verwachting is dat het geplande reguliere traject zoals eerder gepland moeilijk te organiseren is in de huidige context. Daarnaast is er de laatste 6 maanden onvoldoende ingezet op de buurtbudgetten omwille van personeelstekort. De vervanging van een deskundige buurtbudgetten en buurtwerking heeft tijd gevraagd, de aanwerving van deze collega is ondertussen gebeurd en zij zal half april starten. We kiezen er daarom voor om de het reglement buurtbudgetten en het afwijkend reglement coronabuurtbudgetten in te trekken en te vervangen door het reglement buurtbudgetten 2022. Dat geeft de nieuwe deskundige de tijd om zich in te werken en een grote kick-off voor te bereiden in het voorjaar 2023. Dan is er ook de mogelijkheid om via inspiratiesessies inwoners warm te maken voor dit burgerinitiatief. We houden daarom de grote buurtbudgetten van 5000 euro achter de hand voor 2023. We zijn er van overtuigd dat we op dat moment een beter kader kunnen bieden. We bekijken ook om van start te gaan met een online participatieplatform. Dat zou een mooie aanvulling zijn om de buurtbudgetten extra impact en zichtbaarheid te geven.
De gemeenteraad keurt het reglement buurtbudgetten 2022 goed.
De gemeenteraad keurt de intrekking van het reglement buurtbudgetten en het afwijkend reglement buurtbudgetten goed.
Het voortraject van de Digibank heeft een looptijd van 4 maanden en start op 1 februari 2022 en eindigt op 31 mei 2022. De Digibank in Beringen legt de focus op de drie centrale doelstellingen, zoals voorgeschreven door de subsidiegever, namelijk: gelijke toegang tot digitale technologie, het versterken van digitale vaardigheden door opleiding en kennisdeling en zorgen voor begeleiding voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten. De doelgroep als eindgebruiker van de Digibank omvat volwassen personen (+18 jaar) in Vlaanderen met een (risico op) digitale achterstand.
We bundelen de lokale expertise en de nog niet betrokken, relevante actoren overtuigen we om hun schouders hieronder te zetten. Daarbij zal de inbedding in een breder Limburgs netwerk van digibanken een meerwaarde vormen.
We streven naar een samenhangend en duurzaam netwerk met als doel digitale gelijkheid, en daarmee samenhangend ook sociale gelijkheid en participatie van groepen in kwetsbare posities.
Het voortraject is een participatief proces met de betrokkenheid van lokale – bovenlokale actoren en de digitaal kwetsbare Beringenaar. Het traject omvat twee luiken. We organiseren een focusgroep waarin de doelgroep is vertegenwoordigd. Daarnaast organiseren we workshops met partners, enerzijds over het beschikbaar stellen van hardware en anderzijds over digitale vaardigheden. Een ervaringsdeskundige/brugfiguur betrekken we bij de start van het proces. Deze zal een verbindende rol op zich nemen en waken over de laagdrempeligheid van onze Digibank.
Dit realiseren we in samenwerking met PXL Hogeschool en Oasis VZW. Rollen worden omschreven in de samenwerkingsovereenkomst.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met PXL Hogeschool en Oasis VZW, in kader van het voortraject Digibank '@llemaal digitaal Beringen’.
Algemeen
De gemeentelijke begraafplaatsen zijn voor het publiek toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang tenzij de bevoegde gemeentediensten toestemming geven voor een begrafenis, bijzetting, asverstrooiing of herdenkingsmomenten.
De burgemeester kan uitzonderingen toestaan op voorwaarde dat de praktische voorwaarden met de betrokken diensten worden besproken.
Elke wijziging aan een graf moet 1 jaar aan het betrokken graf bekendgemaakt worden. Deze bekendmaking kan gebeuren door middel van een bordje of sticker. Het kan gaan over een ontgraving, bovengrondse (gedeeltelijke) verwijdering van de grafsteen, verwaarlozing, einde grafrust, vervallen concessie, …
Tijdstippen:
Het gemeentebestuur beslist in elk geval over de dag en uur van de begrafenis, bijzetting in het columbarium of het verstrooien van de as. De begrafenissen moeten binnen de werkuren van de stedelijke werkplaatsen vallen.
- Kistbegraven kunnen op de begraafplaats aangeboden worden tussen 10u en 14u
- Urne en uitstrooiing kunnen op de begraafplaats aangeboden worden tussen 10u en 15u.
- Begravingen (kist/urne/verstrooiing) mogen niet plaatsvinden op de vastgelegde feestdagen van stad Beringen.
- Op 24 en 31 december zijn begravingen (kist/urne/verstrooiing) enkel mogelijk tot 12u.
Hiervoor zal ook een digitale agenda worden uitgewerkt.
Familiegraven
Voor de familiegraven zijn onderstaande opties mogelijk en deze worden meegenomen in het retributie reglement.Kist
Familiegraf met concessie: voor max 6 personen, periode van 30 jaar, verlengbaar
Asurnegraf
Columbarium
Een bestaand graf kan omgezet worden naar een familiegraf als de bijkomende kosten van de gelegen tijd worden betaald. Dit kan niet voor bestaande urnengraven omdat de urnes in het midden van het graf zijn begraven en daardoor is er niet voldoende ruimte om nog 2 andere urnes er langs te begraven.
Openen en sluiten van graven en begrafenis op zaterdag.
Voor een bijzetting te openen of te sluiten worden momenteel geen kosten aangerekend. Daar zouden we via een retributie willen aanpassen en ook een bijkomende toelage voor een begrafenis op zaterdag.
Ontgravingen en verlopen concessies
Hierbij is vooral de procedure die we hebben herschreven zoals dat ze nu worden uitgevoerd en werden goedgekeurd.
- Communicatie en bordjes
- Gemengde concessievelden waar de niet-concessie kan omgezet worden naar een concessie.
- Niet-concessie volledig aanpakken als de laatste van het veld de termijn van 15 jaar heeft behaald. Uitzondering op urnegraf en columbarium.
Kindvriendelijke begraafzone
Hierbij maken we geen onderscheid meer tussen een foetus of kind. Deze komen gezamenlijk in een zone te liggen waarbij je kan kiezen voor een grafsteen of voor anoniem begraven te worden en een blaadje in de boom. In deze anonieme zone kan asverstrooiing, biologische urne en foetus kist begravingen.
Deze procedure werd volledig herschreven in het reglement.
Natuurbegraafplaats
Dit zijn zones op onze begraafplaatsen met een natuurlijke inrichting. Op deze plaatsen kan men kiezen voor asverstrooiingen of voor het begraven van biologisch afbreekbare urnes.
Deze begraafmogelijkheid zal in een weide aangeboden worden of in een bosomgeving.
Erfgoed
Erfgoedgraven zijn graven die de stad wil behouden omwille van de persoon of grafkunst.
De graven die behouden blijven zullen door de erfgoedcoördinator van de stad worden vastgelegd volgens aan een afwegingskader.
Het onderhoud van deze graven is ten laste van de stad tenzij er nog een lopende concessie is.
Wanneer er nog ruimte is in het graf en de concessie verlopen is, dan moet de concessie verlengd worden vooraleer er een bijzetting kan gebeuren.
Na een recente bijzetting moet het onderhoud van het graf terug door de nabestaanden worden overgenomen.
Retributie
Inzake retributietarief behoort Beringen tot de goedkoopste gemeenten in Limburg.
Voor het retributiereglement hebben we 2 opties uitgewerkt en een kolom met de vergelijking met stad Genk
Optie 1 is berekend met het huidige tarief verder doorgerekend.
Optie 2 is berekend met de werkelijke kost grondoppervlak en de kosten die nodig zijn voor het bouwen van constructies zoals muren, funderingen, …
Zie bijlage tabel retributie na cbs.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorgestelde gemeentelijk politiereglement op de begraafplaats en lijkbezorging en de bijhorende retributie.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2022, op MJP004229.
Het geraamde bedrag wordt vastgelegd na de investeringsoverdracht.
Het budgettekort in 2024 en 2025 moet worden opgenomen in de volgende aanpassing meerjarenplan.
Dit advies is onder voorwaarde dat de aanpassing meerjarenplan en investeringsoverdracht wordt goedgekeurd.
Het bestek met nr. L2022rab943 en de raming voor de opdracht “Aankoop columbaria 2022, 2023, 2024, 2025”, opgesteld door Werkplaatsen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 163.881,00 EUR + 34.415,01 EUR (21% btw) = 198.296,01 EUR voor vier jaar. Het eerste jaar bedraagt de raming
44.433,00 EUR + 9.330,93 EUR (21% btw) = 53.763,93 EUR, voor de volgende drie jaren is dit telkens 39.816,00 EUR + 8.361,36 EUR (21% btw) = 48.177,36 EUR per jaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De werken worden in samenwerking met Fluvius gerealiseerd.
Voor de uitvoering van deze werken dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Fluvius System Operator cvba aangezien Fluvius System Operator cvba optreedt in naam en voor rekening van Fluvius Limburg op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur gevestigd worden.
De bepalingen opgenomen in deze samenwerkingsovereenkomst.
Goedkeuring wordt gehecht aan de samenwerkingsovereenkomst welke de modaliteiten vastlegt tussen de stad Beringen en Fluvius System Operator cvba voor de rioleringwerken op de Paalsesteenweg 20-46, zoals opgenomen in bijlage.
De ondertekende overeenkomst aan Fluvius System Operator cvba, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt over te maken.
Zorgparkeren is een initiatief van de stad Beringen waarbij een bewoner een plaats voor zijn inrit of garage ter beschikking stelt aan zorgverstrekkers tijdens de uitvoering van de zorg. De zorg kan op een andere locatie plaatsvinden dan de locatie van de inrit/garage.
De aanbieder: de persoon die het actueel, rechtmatig en exclusief gebruiksrecht (vb. de huurder, de eigenaar, vruchtgebruiker, ...) uitoefent op een garage en die toelaat dat de zorgverstrekker zijn voertuig gratis parkeert op de plaats voor zijn inrit of garage tijdens de duur van het huisbezoek en dit maximum voor de duur van 60 minuten.
De zorgverstrekker: de persoon die een huisbezoek aflegt en die beschikt over een zorgparkeerkaart. De zorgverstrekker is in het bezit van een RIZIV-nummer of inschrijvingsbewijs van verzorgende uitgereikt door de Vlaamse Gemeenschap.
De plaats voor een inrit of garage: de (parkeer)plaats op het openbaar domein voor een inrit of garage die als parkeerplaats ter beschikking wordt gesteld aan de zorgverstrekker voor de duur van de zorg en dit maximum voor de duur van 60 minuten.
De parkeerkaart “Zorgparkeren”: een parkeerkaart, kosteloos ter beschikking gesteld door de Stad Beringen aan de zorgverstrekker. Deze parkeerkaart bevat het gsm-nummer waarop de zorgverstrekker tijdens het gebruik van de plaats voor een inrit of garage bereikbaar is.
De sticker “Zorgparkeren”: Een sticker, kosteloos ter beschikking gesteld door de Stad Beringen aan de aanbieder, die door deze sticker aan te brengen aan de inrit of garage, aangeeft dat de plaats voor de inrit/garage door de zorgverstrekker kan aangewend worden als parkeerplaats voor zijn voertuig.
Aanbieder
De aanbieder mag geen plaats voor een inrit of garage ter beschikking stellen, waarvan de garage bestemd is voor gemeenschappelijk gebruik en waarvan de aanbieder niet de enige rechtmatige gebruiker is;
De aanbieder staat toe dat de Stad Beringen de plaats voor een inrit of garagepoort via haar website op een kaart of lijst aanduidt;
De aanbieder staat toe dat de zorgverstrekker, die de Parkeerkaart “Zorgparkeren” zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig aanbrengt, dit voertuig op de plaats voor een inrit of garage parkeert tijdens de duur van het huisbezoek en met een maximum duur van 60 minuten;
Het ter beschikking stellen van de plaats voor een inrit of garagepoort gebeurt kosteloos. In geen geval is een vergoeding verschuldigd voor het gebruik, ook al wordt de maximum duur van het gebruik overschreden;
De aanbieder brengt de sticker zichtbaar aan op de garagepoort of voor een inrit op een hoogte van +/- 1.5m te rekenen vanaf de begane grond, zodat hij zichtbaar is voor de zorgverstrekker;
De aanbieder mag de plaats voor een inrit of garagepoort niet reserveren of voorbehouden voor voertuigen andere dan het voertuig van de aanbieder zelf, waarvan de nummerplaat aangebracht is op de garagepoort. Het aanmelden van de plaats voor een inrit of garagepoort houdt in dat alle zorgverstrekkers rechtmatig gebruik kunnen maken van de plaats;
De aanbieder verwijdert de sticker én meldt de plaats voor zijn inrit of garage af bij de Stad Beringen, wanneer de plaats niet meer ter beschikking is;
De zorgverstrekker
De zorgverstrekker is verplicht een geldig gsm-nummer waarop hij tijdens het gebruik van de parkeerplaats bereikbaar is, te vermelden op de Parkeerkaart “Zorgparkeren”. Wanneer dit telefoonnummer wijzigt moet de gebruiker dit onmiddellijk doorgeven via Stad Beringen en een nieuwe parkeerkaart “Zorgparkeren” aanvragen. Een parkeerkaart zonder actueel telefoonnummer, is ongeldig en onbruikbaar en moet teruggegeven worden aan de Stad;
De zorgverstrekker moet de parkeerkaart “Zorgparkeren” zichtbaar in het voertuig achter de voorruit leggen wanneer hij gebruik maakt van een plaats voor een inrit of garage;
De zorgverstrekker dient de parkeerschijf te leggen op het uur van aankomst ter controle;
De zorgverstrekker moet de verkeersregels naleven en mag geen gebruik maken van zones bestemd voor voetgangers of deze hinderen;
De zorgverstrekker moet het voertuig zo snel mogelijk verplaatsen op eenvoudig verzoek van de aanbieder.
Het is de zorgverstrekker niet toegelaten om:
Een plaats voor een inrit of garage op te eisen van een aanbieder, bijvoorbeeld wanneer er andere voertuigen geparkeerd staan: de Parkeerkaart “Zorgparkeren” biedt een parkeermogelijkheid, geen garantie;
De parkeerkaart “Zorgparkeren” te gebruiken buiten het kader van dit project, bijvoorbeeld door te parkeren op een plaats voor een inrit of garage zonder parkeersticker “Zorgparkeren”;
Misbruik te maken van de zorgparkeerplaatsen door deze te gebruiken indien men geen zorg verstrekt;
De plaats voor een inrit of garage te gebruiken indien er geen geldig mobiel telefoonnummer op de parkeerkaart “Zorgparkeren” staat vermeld;
Op welke wijze ook, een plaats voor een inrit of garage te reserveren of zich te laten voorbehouden;
Een vergoeding te betalen aan de aanbieder van een plaats voor een inrit of garage;
De parkeerkaart “Zorgparkeren” te laten gebruiken door derden;
Een plaats voor een inrit of garage te gebruiken wanneer hij de parkeerkaart “Zorgparkeren” niet bij heeft;
De parkeertermijn van max. 60 minuten te overschrijden;
De zorgverstrekker is verplicht zich af te melden bij de stad Beringen én de parkeerkaart “zorgparkeren” terug te bezorgen aan de stad wanneer hij de deelname aan zorgparkeren stopzet of niet langer voldoet aan de voorwaarden voor het gebruik van de parkeerkaart.
Slotbepalingen
Bewoners kunnen zich via de website aanmelden voor het project zorgparkeren, waarbij ook duidelijk de locatie van de garagepoort of oprit wordt aangegeven;
Deze melding wordt beoordeeld door de dienst wegen en publieke ruimte (geen garagepoorten van appartementen of meerdere gebruikers, niet van toepassing op locaties waar een parkeerverbod geldt volgens de wegcode);
Indien de garage of oprit geschikt is voor zorgparkeren, wordt de sticker zorgparkeren opgestuurd naar de bewoner. Op de voorziene webpagina wordt een lijst getoond met de goedgekeurde locaties voor zorgparkeren;
De zorgverstrekkers en de aanbieders zijn verplicht om dit reglement te respecteren. Dit gebruikersreglement kan te allen tijde door de Stad Beringen worden aangepast of stopgezet, indien dit noodzakelijk blijkt voor de veiligheid of noodwendigheden van het project Zorgparkeren;
De Stad Beringen is bij de uitvoering van het project Zorgparkeren op geen enkele wijze verantwoordelijk voor eventuele gevallen van schade aan inrij van welke aard of oorzaak dan ook;
De politie blijft bevoegd bij eventuele conflicten over het gebruik van de inrit. De politie kan indien nodig overgaan tot het vaststellen van een inbreuk.
De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement Zorgparkeren.
Nu het centrum van Beringen meer en meer terug opengesteld wordt, bereiken ons steeds meer berichten over de parkeerplaatsen in het centrum En meer bepaald over de slechte zichtbaarheid van de afbakening ervan. Enkele plaatsbezoeken bevestigden deze berichten. Ook namen we zelf enkele keren de proef op de som en merkten we dat het zeer moeilijk is te zien waar de ene parkeerplaats begint en de andere eindigt. Tijdens deze momenten konden we daardoor ook vaststellen dat 2 parkeerplaatsen vaak werd ingenomen door 1 voertuig.
We weten allemaal dat de parkeerplaatsen al vrij schaars zijn. Wanneer de afbakening dan onvoldoende zichtbaar is en men dus foutief gaat parkeren, worden deze nog schaarser.
We willen dan ook voorstellen dat de afbakening van de parkeerplaatsen meer zichtbaar wordt gemaakt bvb door begin- en eindklinkersteen te voorzien van een andere kleur. We begrijpen ook dat een verflaag uiteraard niet zo esthetisch is, maar indien een andere oplossing kan geboden worden, staan wij daar zeker voor open.
Het voorstel tot beslissing werd behandeld.
ma 21/03/2022 - 15:52Tijdens de krokusvakantie van twee weken geleden, was het bijzonder goed weer. Perfect om met kinderen naar buiten te trekken en hen te laten genieten van de zon in de frisse buitenlucht.
Gelukkig hebben we in Beringen op recreatiedomein ’t Fonteintje een mooie speeltuin in open lucht. Een plek die ideaal kan zijn om de kinderen zichzelf te laten uitleven op de vele speeltoestellen. Maar de speeltuin van ’t Fonteintje is spijtig genoeg niet open tijdens de krokusvakantie. De speeltuin opent pas aan het begin van de paasvakantie.
Nochtans is het tijdens de krokusvakantie wel vaker prachtig weer en dan is het heel jammer dat kinderen niet terecht kunnen aan ’t Fonteintje.
Om hieraan tegemoet te komen stellen wij voor om vanaf 2023 de speeltuin van recreatiedomein ’t Fonteintje al aan het begin van de krokusvakantie te openen. Zo kunnen kinderen in Beringen zich niet alleen tijdens de krokusvakantie al uitleven op hun favoriete speeltoestellen maar ook in de weken tussen de krokusvakantie en de paasvakantie ravotten in de speeltuin.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De speeltuin van recreatiedomein ’t Fonteintje wordt vanaf 2023 al geopend vanaf het begin van de krokusvakantie.
Het voorstel tot beslissing werd behandeld.
Geachte burgemeester
Sedert het begin van de oorlog in Oekraïne is er een hele vluchtelingenstroom op gang gekomen binnen Europa.
De hogere overheid kijkt ook naar de plaatselijke besturen In het aanpakken van deze crisis.
Welke rol kan de stad opnemen of neemt ze op?
Hoe wordt de Beringse opvang georganiseerd?
Wat zijn de uitdagingen voor onze stad?
De mondelinge vraag werd beantwoord.
ma 21/03/2022 - 15:53We volgen allen nauw de situatie op van wat er zich de laatste weken in Oekraïne afspeelt. Sinds de Russische inval zouden al ongeveer 2 miljoen mensen het land ontvlucht zijn. Ongeveer 183 000 mensen zouden verder naar Europa zijn gereisd, voornamelijk naar Duitsland. Ons land is zich volop aan het voorbereiden om ook hier mensen op te vangen. Staatssecretaris van Asiel en Migratie Sammy Mahdi heeft daarom een oproep onder de noemer ‘#plekvrij’ gelanceerd om mensen op te vangen. Na deze oproep hebben zich ongeveer 22 000 plaatsen aangemeld. Afgelopen week heeft minister-president Jan Jambon ook een webinar georganiseerd voor de steden en gemeenten en bekend gemaakt per opvangplek 1000 euro vrij te maken. Op 8 maart waren er 1800 inschrijvingen voor onze provincie. Het zou gaan om zowel openbare als particuliere initiatieven.
Onze buurgemeente Leopoldsburg heeft intussen bekend gemaakt in het voormalig vaccinatiecentrum 300 Oekraïners op te vangen. Ook in andere steden en gemeenten, zoals Bree en Riemst, zijn er vanuit het lokaal bestuur opvanginitiatieven gecreëerd. De burgemeesters van deze gemeenten, met een CD&V-stempel, hebben een duidelijke boodschap gegeven dat ze ontwapenend gastvrij de Oekraïense vluchtelingen zullen opvangen. Onze burgemeester heeft afgelopen week een Facebookbericht gedeeld waarin hij meldde dat er in Beringen 24 Oekraïense vrouwen, mannen en kinderen door gastgezinnen worden opgevangen. Op 10 maart zegt burgemeester Thomas Vints in een artikel van Het Belang van Limburg dat hij extra noodopvang niet ziet zitten. Nochtans zijn er in onze gemeente diverse plaatsen die als collectieve opvang zouden kunnen dienen, bv: jeugdherbergen zoals Jommekeshuis, De Kompel,…
Daarom stellen we concreet de volgende vragen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.