Overwegende dat de gemeente diverse administratieve stukken aflevert;
Overwegende dat de aflevering van administratieve stukken voor de gemeente een kostelijke aangelegenheid is;
Overwegende dat het verantwoord is om een retributiereglement in te voeren, waarbij een aantal billijke tarieven worden vastgelegd om de kosten van de geleverde prestaties te vergoeden;
Overwegende dat de gebruiker hiervan individueel het voordeel geniet en het aldus verantwoord is om van deze gebruiker een billijke vergoeding te vragen;
Overwegende dat het in bepaalde gevallen aangewezen is een gematigd tarief te voorzien of een vrijstelling van onderhavige retributie te verlenen, omwille van sociale redenen;
Overwegende dat het afleveren van een conformiteitsattest voor een niet-zelfstandige woning een hogere werklast betekent dan voor een zelfstandige woning worden er verschillende tarieven gehanteerd;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40 §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
VCW, art. 3.7, §2, tweede lid: De Vlaamse Regering stelt de vergoeding voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van het conformiteitsattest door de gewestelijk ambtenaar vast;
BVCW Artikel 3.9.
De vergoeding om een aanvraag van een conformiteitsattest door de burgemeester te laten behandelen, wordt vastgesteld door de gemeenteraad en bedraagt maximaal:
1° 90 euro voor een zelfstandige woning;
2° 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro per gebouw.
Met ingang van 1 januari 2023 wordt, ten voordele van de stad Beringen, een retributie aangerekend voor de aflevering van administratieve stukken.
Het besluit van 30 december 2019 wordt vanaf 1 januari 2023 opgeheven.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het administratief stuk.
De retributie bedraagt:
* Documenten
Fotokopie zwart-wit van formaat A4 |
0,25 euro |
Fotokopie zwart-wit van formaat A3 |
0,50 euro |
Fotokopie in kleur van formaat A4 |
1,50 euro |
Fotokopie in kleur van formaat A3 |
1,75 euro |
Adressen van bouwheren, per adres |
0,50 euro |
Jaarverslag van de gemeente |
10 euro |
Gemeentebudget |
10 euro |
Meerjarenplan |
10 euro |
Werfbord |
2 euro |
* Dienst Bevolking
Dringende oproep van een personeelslid buiten de diensturen voor het afleveren van documenten: een forfaitair bedrag van 85 euro per geval.
* Dienst Gronden
- Voor de opstart van een dossier tot aankoop van, verkoop aan de stad of bekomen van een opstal- of erfpachtrecht of huurrecht van de stad, moet de kostprijs van het schattingsverslag betaald worden door de aanvrager. Het verslag wordt pas aangevraagd na betaling van de factuur. Indien een opmeting noodzakelijk is, zijn deze kosten ook voor de aanvrager.
- Voor de opstart van een dossier gratis grondafstand, moet de kostprijs van het bodemattest betaald worden door de aanvrager. Het attest wordt pas aangevraagd na betaling van de factuur. Indien een opmeting noodzakelijk is, zijn deze kosten ook voor de aanvrager.
* Dienst Wonen
De retributie is op het ogenblik van aanvraag van het conformiteitsattest door de aanvrager verschuldigd.
De retributie voor het conformiteitsattest is eveneens verschuldigd indien het conformiteitsattest niet uitgereikt werd binnen de wettelijke termijn en indien het conformiteitsattest niet uitgereikt werd omwille van een non-conformiteit.
De retributie van het conformiteitsattest wordt als volgt vastgesteld:
* Voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning: 70 euro
* Voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een niet-zelfstandige woning:
- gebouw: 90 euro
- per kamer: 15 euro
De betaling dient te gebeuren:
- Voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren van administratieve stukken en inlichtingen: bij de aanvraag.
- Voor het leveren van diensten:
* Indien onmiddellijk berekenbaar: bij het verstrekken van de dienst;
* In het andere geval: na ontvangst van de desbetreffende factuur.
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de factuur.
Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.
In geval van laattijdige betaling van de retributie worden de wettelijke nalatigheidsintresten aangerekend vanaf de vervaldag.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.