Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op de in dit verband geldende onderrichtingen bij de opmaak van budgetten en meerjarenplannen;
Overwegende dat door de inname van het openbaar domein, het openbaar domein niet wordt gebruikt overeenkomstig zijn bestemming;
Overwegende dat een inname van het openbaar domein op verschillende wijzen kan gebeuren en het daarom noodzakelijk is om deze onder te verdelen in verschillende categorieën;
Overwegende dat de verschillende categorieën van privatieve inname onderworpen worden aan een verschillend belastingtarief, rekening houdende met de wijze waarop en de graad van hinderlijkheid van de inname van het openbaar domein;
Overwegende dat de ingebruikneming van het openbaar domein beperkingen oplegt aan het normale doorgaand verkeer, hinder veroorzaakt en bijkomende kosten met zich meebrengt voor de gemeente;
Overwegende dat de inname op het openbaar domein daarenboven vereist dat er een verhoogd toezicht plaatsvindt;
Overwegende dat de gemeente bovendien ook inkomstenderving ondervindt door de inname van het openbaar domein, wanneer constructies worden geplaatst op de betalende parkeerplaatsen of op parkeerplaatsen gelegen in de blauwe zone;
Overwegend dat het passend is om bepaalde innames van het openbaar domein (oa voor werkzaamheden) vrij te stellen van belasting, gelet op het maatschappelijk doel van de instellingen die het openbaar domein innemen;
Overwegende dat het evident is om evenementen die worden ondersteund door de stad niet te belasten;
Overwegende dat het passend is om een vrijstelling in te voeren voor de ingebruikname van het openbaar domein voor containers die exclusief bedoeld zijn voor asbestophaling vermits het een positief element is dat het asbest verwijderd wordt en dit aansluit op het Vlaams beleid om de verwijdering van asbest te ondersteunen;
Overwegende dat het verantwoord is om met de invoering van dit belastingreglement de kosten te financieren en de overlast zoveel mogelijk te beperken;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
Het politiereglement: privatieve ingebruikneming van het openbaar domein van 12 maart 2012, en latere wijzigingen.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2022-2025 op MJP001812
Er wordt met ingang van 1 januari 2023 voor een termijn die eindigt op 31 december 2025, ten voordele van de stad Beringen, een belasting geheven op de ingebruikneming van het openbaar domein.
Het besluit van 9 maart 2020 wordt vanaf 1 januari 2023 opgeheven.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het openbaar domein in gebruik neemt.
De tarieven worden vastgesteld als volgt:
1. Terrassen en/of uitstallen van koopwaar:
a) met scheidingswanden die dagelijks worden verwijderd en zonder vaste constructie: 4 euro/m²/jaar met een minimum van 20 euro
b) met scheidingswanden die niet dagelijks worden verwijderd en/of met een vaste constructie: 8 euro/m²/jaar met een minimum van 40 euro
2. Permanente ingebruiknemingen van het openbaar domein voor automaten, publiciteitsmateriaal, fietsenstallingen, kledingcontainers, ... : 4 euro/m²/jaar met een minimum van 40 euro
3. Tijdelijke ingebruiknemingen van het openbaar domein voor bouwwerven, containers, bouwkranen, hoogtewerkers, materialen, tenten, voertuigen, aanhangwagens, evenementen, ... waarbij de doorgang voor gemotoriseerd verkeer in minstens één richting gevrijwaard wordt:
a) ingebruiknemingen voor een periode van minder dan of gelijk aan 6 maanden: 0,40 euro/m²/dag
b) ingebruiknemingen vanaf de 7de maand: 0,80 euro/m²/dag
4. Huurprijs van een verkeersbord om de ingebruikneming te signaliseren: 25 euro/bord/maand. Iedere begonnen maand wordt als een volledige maand gerekend.
5. Afsluiten van (een deel van) de straat: 100 euro/dag. Hiermee worden de situaties beoogd waarbij de doorgang voor gemotoriseerd verkeer in de betrokken straat onderbroken wordt.
De oppervlakte van inneming zal berekend worden op de meest uitspringende gedeelten van de betreffende inneming van op de grond tot op een hoogte van 2,50 meter. Voor de berekening van de belasting zal elk gedeelte van een vierkante meter als een volledige vierkante meter worden gerekend.
Zijn vrijgesteld van de belasting:
- Werken uitgevoerd voor rekening of in opdracht van openbare besturen
- Het oprichten of verbouwen van woongelegenheden door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij of door haar gewestelijke en/of plaatselijke bouwmaatschappijen voor de duur verbonden aan de normale en redelijke vooruitgang der werken
- De éénmalige inneming die beperkt is in duur en binnen de 24 uren wordt opgeruimd. Indien de ingebruikname van het openbaar domein verschillende dagen na mekaar plaats vindt (met tussendoor ontruiming van het openbaar domein), zal dit als een aaneengesloten periode beschouwd worden en is de belasting op ingebruikname openbaar domein verschuldigd. Situaties zoals bedoeld in artikel 3.5 vallen niet onder deze vrijstelling.
- Ingebruiknemingen van het openbaar domein of afsluitingen van (een deel van) de straat door onderwijsinstellingen, zorginstellingen en verenigingen zonder winstoogmerk, die aangesloten zijn bij een stedelijk adviesorgaan en in aanmerking komen voor stedelijke subsidies
- Ingebruiknemingen van het openbaar domein of afsluitingen van (een deel van) de straat voor activiteiten van en in samenwerking met de stad (bv. speelstraten, schoolstraten, buurt- en straatfeesten, activiteiten jeugdverenigingen) en voor activiteiten van verenigingen waarbij de opbrengst van het evenement integraal naar een goed doel gaat
- Ingebruiknemingen van het openbaar domein die exclusief voor asbestophaling bedoeld zijn
§ 1. Elke belastingplichtige moet per afzonderlijke ingebruikname van het openbaar domein zoals bedoeld in artikel 3 van onderhavig reglement een aangifte doen. Het stadsbestuur stelt daartoe aangifteformulieren ter beschikking. De correct ingevulde, gedag- en gehandtekende aangiften moeten voor de in artikel 3.3 bedoelde ingebruiknames uiterlijk op 1 week voor de inname toekomen bij de dienst verkeer van het stadsbestuur en voor de in artikel 3.1 en 3.2 bedoelde ingebruiknames uiterlijk op 30 juni van het aanslagjaar toekomen bij de dienst belastingen en invordering van het stadsbestuur.
§ 2. Wanneer alle aangiftegegevens van een inname gekend zijn door de dienst belastingen en invordering van het stadsbestuur, kan aan de belastingplichtige daarvoor een voorstel van aangifte worden bezorgd, waarop de aangiftegegevens reeds staan ingevuld.
Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in § 1 voorgeschreven aangifteplicht op voorwaarde dat hij/zij een voorstel van aangifte ontving. Deze vrijstelling van aangifteplicht geldt slechts indien de voorgedrukte gegevens op het voorstel van aangifte overeenstemmen met de werkelijkheid.
Indien de belastingplichtige vaststelt dat de voorgedrukte gegevens onjuist en/of onvolledig zijn moet hij/zij het voorstel van aangifte verbeterd terugzenden. De terugzending moet tijdig gebeuren zoals beschreven in § 1.
Het teruggezonden voorstel van aangifte moet duidelijk en volledig alle correcte gegevens vermelden en de nodige verbeteringen moeten worden aangebracht.
§ 3. Het is de belastingplichtige die moet bewijzen dat hij/zij het verbeterde voorstel van aangifte of de aangifte tijdig en correct indiende.
§ 4. Voor elke belaste inname waarvoor een belastingplichtige geen aangifteformulier of voorstel van aangifte heeft ontvangen is hij/zij verplicht, binnen de in § 1 gestelde termijn, aan de dienst verkeer of belastingen en invordering van het stadsbestuur de voor aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen, eventueel op het formulier dat daartoe op verzoek zal worden toegezonden.
Bij gebreke aan aangifte, bij niet-tijdige of onnauwkeurige aangifte door de belastingplichtige, wordt de aanslag van ambtswege gevestigd op grond van de beschikbare gegevens en op de wijze bepaald in artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Op het bedrag van de ambtshalve ingekohierde belastingen wordt een verhoging toegepast van 20%.
Het bedrag van deze verhoging wordt eveneens ingekohierd.
Een administratieve geldboete van 250 euro wordt opgelegd in geval van:
- De weigering om mee te werken aan een fiscale controle;
- De weigering om boeken of bescheiden voor te leggen.
Deze boete kan ook opgelegd worden aan een derde, niet-belastingplichtige.
De administratieve geldboete wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
De administratieve geldboete moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.