Terug
Gepubliceerd op 18/08/2025

2022_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadslid Kobe Snyers: Toestand van de Tessenderlosesteenweg

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 19:30 Trouw- en raadzaal Stadhuis, Collegestraat 1, 3580 Beringen
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Vandermeeren, voorzitter; Thomas Vints, burgemeester; Werner Janssen, schepen; Jean Vanhees, schepen; An Moons, schepen; Patrick Witters, schepen; Jessie De Weyer, schepen; Tijs Lemmens, schepen; Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen; Bert Schoofs, raadslid; Dave Schops, raadslid; Rita Keunen, raadslid; Hilâl Yalçin, raadslid; Leonie Vanhoudt, raadslid; Lowie Tielens, raadslid; Hilaire Poels, raadslid; Abdulkadir Yilmaz, raadslid; Guido Feyen, raadslid; Jessica Pauwels, raadslid; Siegfried Van Braband, raadslid; Betty Buijs, raadslid; Youssef El Ballata, raadslid; Bilgin Bekdemir, raadslid; Hanim Karacan, raadslid; Rosinska Gosha, raadslid; Marieke Meelberghs, raadslid; Stijn Truyens, raadslid; Kelly Meykens, raadslid; Meral Ozcan, raadslid; Kobe Snyers, raadslid; Erik Gilissen, raadslid; Massimo Caruso, raadslid; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Verontschuldigd

Anne Cuypers, raadslid; Mark Bex, raadslid; Ömer Ünlü, raadslid

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Voorzitter

Wouter Vandermeeren, voorzitter
2022_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadslid Kobe Snyers: Toestand van de Tessenderlosesteenweg 2022_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadslid Kobe Snyers: Toestand van de Tessenderlosesteenweg

Motivering

Indiener(s)

Kobe Snyers

Gericht aan

Jean Vanhees

Tijdstip van indienen

do 21/04/2022 - 11:10

Toelichting

Vorig jaar contacteerden buurtbewoners van de Tessenderlosesteenweg het schepencollege met een reeks vragen over de toestand, veiligheid en overlast die gepaard gaat met verkeer op de Tessenderlosesteenweg. Het schepencollege gaf toen aan dat de werken om de Tessenderlosesteenweg te vernieuwen waarschijnlijk pas gerealiseerd kunnen worden over 10 jaar.

Gezien deze lange wachttijd tot de werken gerealiseerd kunnen worden, lieten de buurtbewoners verstaan dat ze wel vragende partij zijn voor enkele eenvoudige ingrepen die in tussentijd genomen kunnen worden om de situatie ter plaatse te verbeteren: de maximale snelheid van 50 km/u verlengen tot de kruising met de Rijsselstraat, Holstraat of Donkstraat, het plaatsen van trajectcontrole, het aanduiden van een bochtrijke zone, een inhaalverbod,…

Dit zijn heel wat goede voorstellen die er inderdaad voor kunnen zorgen dat de veiligheid op de Tessenderlosesteenweg er op korte termijn op vooruit gaat en dat omwonenden minder geluidsoverlast hebben.

Het schepencollege reageerde op deze voorstellen echter op afwijzende manier: de snelheid wordt niet verder verlaagd naar 50 km/u omdat het een verbindingsweg betreft en het schepencollege sluipverkeer wil vermijden, een trajectcontrole wordt afgedaan als onhaalbaar omdat er veel zijstraten zijn, extra verkeersborden worden niet geplaatst omdat er al genoeg borden staan en over het voorstel voor het inhaalverbod werd droogjes meegedeeld dat dit niet opportuun is. Het hoeft natuurlijk niet te verbazen dat omwonenden met zo’n antwoorden geen genoegen nemen.

De buurtbewoners verzonden op 15 maart 2022 daarom een mail met een hele reeks een bijvragen over de situatie op de Tessenderlosesteenweg en verzonden deze aan het schepencollege en alle gemeenteraadsleden. Navraag bij de buurtbewoners leert dat zij meer dan een maand na datum nog steeds geen antwoord kregen op hun verschillende vragen. Gezien de buurtbewoners nog steeds geen reactie gekregen hebben op hun vragen, wensen wij op hun belangrijkste vragen tijdens deze gemeenteraad een antwoord te krijgen:

  • Wordt bij het afwijzen van het voorstel tot snelheidsverlaging rekening gehouden met de zeer slechte staat van de weg en de geluidsoverlast die dit met zich mee brengt?
  • Waarom zou men bij een snelheidsverlaging op de Tessenderlosesteenweg sluipwegen gaan gebruiken? Daar geldt ook overal een snelheidsregime van 50 km/u. Informatie uit verkeersmetingen toont alleszins aan dat de doorstroming op de Tessenderlosesteenweg helemaal niet problematisch van aard is en het risico op gebruik van sluipwegen dus zeer beperkt is.
  • Welke sluipwegen met risico op meergebruik richting Tessenderlo ziet het schepencollege zelf?
  • Wat zijn de resultaten van de snelheidscontroles op de Tessenderlosesteenweg, waar en met welke frequentie worden deze uitgevoerd?
  • De aanwezigheid van veel zijstraten op de Tessenderlosesteenweg is net een extra reden om de snelheid van het verkeer te beperken en hier correct op te controleren. Maakt dit van de Tessenderlosesteenweg geen ideale plaats voor constante handhaving via een trajectcontrole?
  • Waarom wordt het bord A1c niet geplaatst worden voorafgaand aan de twee bochten op de Tessenderlosesteenweg?
  • Waarom is het niet opportuun om een inhaalverbod in te voeren op de Tessenderlosesteenweg?
  • Als jullie geen van de tussentijdse maatregelen wensen te nemen die de buurtbewoners voorstellen: welke maatregelen zullen jullie dan wel nemen om de situatie op korte termijn te verbeteren?

Bespreking

Antwoord

De mondelinge vraag werd beantwoord.

di 26/04/2022 - 13:38