De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 14 maart 2022 worden goedgekeurd.
Er werd op 10 april 2022 een nieuwe voordrachtakte ingediend door de N-VA-fractie.
Mevrouw Betty Buijs wordt voorgedragen als kandidaat-effectief lid van de politieraad voor een mandaat dat van rechtswege zal eindigen bij het einde van de legislatuur.
De voordrachtakte voldoet aan de voorwaarden van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus van 07 december 1998 (verder WGP).
De gemeenteraad dient enkel over te gaan tot de verkozenverklaring van het voorgedragen effectief lid en de opvolger.
- Artikel 17, laatste lid van de WGP waarin wordt bepaald dat de kandidaten die als opvolgers van een verkozen effectief lid werden voorgedragen van rechtswege de opvolgers zijn van het voornoemd lid;
- artikel 19 van de WGP waarin wordt bepaald dat wanneer een effectief lid voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger(s) heeft, kunnen alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hebben ondertekend gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaten opvolgers voordragen en in dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard, de kandidaten – opvolgers in orde van hun voordracht;
- Artikel 20 van de WGP waarin wordt bepaald dat het lid dat ontslag neemt, haar mandaat blijft uitoefenen totdat zijn opvolger is beëdigd en dat de opvolger het mandaat van het lid dat hij opvolgt voleindigt;
- Artikel 21 van de WGP, waarin wordt gesteld dat het verlies van hoedanigheid van gemeenteraadslid van rechtswege leidt tot het beëindigen van het mandaat van lid van de politieraad;
- Het koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad - artikel 2 dat bepaalt dat elke akte houdende voordracht van kandidaten in dubbel exemplaar moet worden ingediend de dertiende dag voor de stemming, tussen 16 en 19 uur en dat ze aan de burgemeester, bijgestaan door de gemeentesecretaris, moet worden overhandigd hetzij door het gemeenteraadslid of één van de gemeenteraadsleden die de akte ondertekenend hetzij door een persoon die daartoe aangewezen is.
Kennis te nemen van de nieuwe akte van voordracht d.d. 10 april 2022 ex artikel 19 van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus van 07 december 1998.
Mevrouw Betty BUIJS, geboren te Hasselt op 19-03-1949, wonende te 3582 Beringen, Koersel-Dorp 13 bus 5, verkozen te verklaren als politieraadslid voor een mandaat dat van rechtswege zal eindigen bij het einde van de legislatuur.
Uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad overmaken aan de politiezone Beringen Ham Tessenderlo met oog op kennisgeving van de gewijzigde samenstelling en uitvoering van de eedaflegging op de eerstvolgende politieraad.
De agenda voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 8 juni 2022 dient dan ook aan de gemeenteraad voorgelegd te worden.
Deze agenda bevat de volgende agendapunten:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Fluvius OV beslist heeft dat de vergadering digitaal zal gehouden worden INDIEN de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 8 juni 2022 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging in Affligem op 8 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 21 juni 2022:
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van 21 juni 2022 van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg met volgende agendapunten wordt goedgekeurd:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 21 juni 2022 ( of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende verenigingFluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat(in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering :
-Tijs LEMMENS
Het hierna genoemd gemeenteraadslid wordt aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen als plaatsvervanger op de algemene vergadering van het
intergemeentelijk samenwerkingsverband Limburg.net en hij/zij wordt gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Algemene Vergadering:
als plaatsvervangend afgevaardigde:
LEMMENS Tijs, gemeenteraadslid, Nieuwendijk 73, 3582 Beringen
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
Deze overeenkomst geldt voor het aanslagjaar 2022 tot en met het aanslagjaar 2025 (de meegedeelde persoonsgegevens geven de toestand op 1 januari van het aanslagjaar weer) en kadert in een verminderde kohier-afvalbelasting vanwege Limburg.net voor bepaalde inwoners en om het sociaal tarief bij de buitenschoolse kinderopvang en voor het stedelijk vrijetijdsaanbod toe te passen.
De gemeenteraad neemt kennis van de overeenkomst nr. 22/034 en keurt deze goed.
Overwegende dat de gemeente op de begraafplaatsen een aantal mogelijkheden ter beschikking stelt wat betreft begravingen, columbarium en asverstrooiing;
Overwegende dat het verantwoord is om een retributiereglement in te voeren, waarbij billijke tarieven worden vastgelegd om de kosten van de geleverde prestaties te vergoeden;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40 §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
Met ingang van 1 mei 2022 wordt, ten voordele van de stad Beringen, een retributie aangerekend op de begraving, asverstrooiing en bijzetting in een columbarium.
Het besluit van 30 december 2019 wordt vanaf 1 mei 2022 opgeheven.
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
* Graf (kist)
Omschrijving | Inwoner van Beringen | Niet-inwoner van Beringen |
Graf niet-concessie |
Gratis |
Niet toegelaten |
Graf concessie |
500 euro |
500 euro |
Graf concessie familie |
1000 euro |
1000 euro |
Extra toeslag | / | 1000 euro |
* Columbarium (urne)
Omschrijving | Inwoner van Beringen | Niet-inwoner van Beringen |
Columbarium niet-concessie |
Gratis |
Niet toegelaten |
Columbarium concessie |
500 euro |
500 euro |
Columbarium concessie familie |
1000 euro |
1000 euro |
Extra toeslag | / | 1000 euro |
* Urnegraven (urne)
Omschrijving | Inwoner van Beringen | Niet-inwoner van Beringen |
Urnegraf niet-concessie |
Gratis |
Niet toegelaten |
Urnegraf concessie |
350 euro |
350 euro |
Urnegraf concessie familie |
700 euro |
700 euro |
Extra toeslag | / | 1000 euro |
* Strooiweide en Natuurbegraven
Omschrijving | Inwoner van Beringen | Niet-inwoner van Beringen |
Asverstrooiing en biologische urne begraving |
Gratis |
100 euro |
* Bijkomende supplementen
Openen en sluiten van een bestaand graf, urnegraf, columbarium of begraven van een nieuwe biologische urne |
150 euro |
Openen en sluiten van een nieuw/bestaand graf, urnegraf, columbarium of begraven van een nieuwe biologische urne (waar einde van de begrafenis buiten de uren valt of in het weekend) |
200 euro |
Columbarium plaat |
100 euro |
Naamplaatje natuurbegraven gegraveerd | 50 euro |
Blaadjes kindergraven gegraveerd | 50 euro |
* Definitie van inwoner:
Inwoners zijn deze welke op de dag van hun overlijden in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister van de gemeente zijn ingeschreven.
Er moet geen retributie niet-inwoner betaald worden voor een begraving (kist of urne), bijzetting van de asurne in het columbarium en asverstrooiing op de begraafplaatsen van Beringen voor:
* Definitie familiegraven:
Voor de familiegraven zijn onderstaande opties mogelijk:
- Kist
Familiegraf met concessie voor max 6 personen, periode van 30 jaar, verlengbaar
/ 1 kist en 2 asurnes
/ 1 kist en 3 asurnes
/ 1 kist en 4 asurnes
/ 1 kist en 5 asurnes
/ 2 kisten en 2 asurnes
/ 2 kisten en 3 asurnes
/ 2 kisten en 4 asurnes
/ 6 asurnes
- Asurnegraf
/ Maximaal 4 urnes
- Columbarium
/ Maximaal 4 urnes
De retributie moet worden betaald door de aanvrager, ten laatste de dag voor de begrafenis.
Wanneer de contante betaling niet kan worden uitgevoerd, wordt een factuur opgesteld.
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de factuur.
Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.
In geval van laattijdige betaling van de retributie worden de wettelijke nalatigheidsintresten aangerekend vanaf de vervaldag.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Overwegende dat het uitlenen van materieel, het uitvoeren van werken en het leveren van diensten voor de gemeente een dure aangelegenheid is;
Overwegende dat het verantwoord is om een retributiereglement in te voeren, waarbij een aantal billijke tarieven worden vastgelegd om de kosten van de geleverde prestaties te vergoeden;
Overwegende dat de gebruiker hiervan individueel het voordeel geniet en het aldus verantwoord is om van deze gebruiker een billijke vergoeding te vragen;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40 §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
Gelet op het huishoudelijk reglement van de uitleendienst van 30 december 2019, en latere wijzigingen;
Met ingang van 1 mei 2022 wordt, ten voordele van de stad Beringen, een retributie aangerekend voor het ontlenen van materiaal en het uitvoeren van werken door de stedelijke werkplaatsen.
Het besluit van 30 december 2019 wordt vanaf 1 mei 2022 opgeheven
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de dienst.
Ingeval van een sluikstort is de retributie verschuldigd door degene die het misdrijf beging. Deze wordt aangeduid aan de hand van een proces-verbaal opgemaakt door de bevoegde verbaliserende instantie.
De retributie bedraagt:
Omschrijving |
Huur |
Nadar (per bak van 50 m) |
25 euro |
Nadar (per slede van 250 m) | 125 euro |
Mobiel podium (10 m x 6,3 m) |
500 euro (250 euro huur en 250 euro vervoer/plaatsing) |
Toiletwagen/toiletwagen andersvaliden |
225 euro |
Sleutel toiletwagen (gelijk welke toiletwagen) |
gratis |
Toegang tot de stedelijke gebouwen door externe gebruikers (badge of gewone binnensleutel) |
gratis |
Toegang tot de stedelijke gebouwen door externe gebruikers (veiligheidssleutel) |
gratis |
Podiumelementen (per 6 op kar) |
12 euro |
Podiumbakken (per 4 op kar) |
8 euro |
Beschermmatten 200x100cm (per bak = 100 matten) |
30 euro |
LED floodlight (50 W), per lamp |
7 euro |
Gesloten container, enkel opberging van materialen |
40 euro |
Voortoogplank met houders (lengte 2 m) |
3 euro |
Vlag, per stuk |
4 euro |
Vlaggenmast telescopisch, per stuk |
2 euro |
Beachflag |
gratis |
Spandoek |
gratis |
Verlengkabel (enkel 380V) |
12 euro |
Afvaleiland (paal met 4 zakhouders) |
7 euro |
Vuilniszakring |
1 euro |
Zwarte tentoonstellingspanelen (per 20 stuks op kar) |
25 euro |
Witte tentoonstellingspanelen (per 16 stuks in kist) |
15 euro |
Plooitafels, grote (8 stuks in transportkar) |
16 euro |
Plooitafels, kleine (10 stuks in transportkar) |
10 euro |
Receptietafels (12 stuks in transportkar) |
24 euro |
Beamer |
30 euro |
Projectiescherm (203 cm x 153 cm) | 10 euro |
Geel hek (inclusief borden en lampen) |
75 euro/hek per dag |
Omschrijving |
Prijs per uur |
Asfaltzaag |
55 euro |
Drilplaat |
55 euro |
Kleine wals |
55 euro |
Grasmachine |
45 euro |
Zitmaaier |
65 euro |
Haagschaar |
45 euro |
Graaflaadcombinatie |
70 euro |
Bosmaaier |
45 euro |
Kettingzaag |
45 euro |
Vrachtwagen/containervrachtwagen |
70 euro |
Tractor |
65 euro |
Tractor met bladzuigwagen |
85 euro |
Bandenkraan |
85 euro |
Lichte bestelwagen |
60 euro |
Grote straatveger |
85 euro |
Kleine straatveger |
65 euro |
Kolkenzuiger |
100 euro |
Vrachtwagen met kraan |
75 euro |
Wiellader |
75 euro |
Hoogtewerker |
65 euro |
Hakselaar |
60 euro |
Frees |
45 euro |
Onkruidbrander handmatig |
40 euro |
Onkruidbrander 2 as machinaal |
45 euro |
Onkruidbrander zelfrijdend |
60 euro |
Werktuigdrager |
65 euro |
Minigraver klein |
55 euro |
Minigraver middelmaat | 65 euro |
Reinigen toiletwagen | 100 euro |
Personeelslid zonder machine of werkmateriaal |
35 euro |
/ Bestrijding eikenprocessierupsen op privédomein (de eigenaar, op wiens perceel de eik staat die de problemen veroorzaakt, dient in te staan voor de kosten van de bestrijding).
De tarieven zijn vastgesteld als volgt:
- Preventieve bestrijding: gratis
- Curatieve bestrijding:
* Bomen in een straal van 20 meter rond de woning: 25 euro voor de eerste boom, 12 euro voor elke bijkomende boom
* Bomen verder dan 20 meter van de woning: 25 euro per boom
* Bomen op moeilijk bereikbare plaatsen (oa klimmen of moeilijk bereikbaar met hoogtewerker): 80 euro per boom
/ Indien er geen standpijp bij de Watergroep beschikbaar is, kan er bij stad Beringen een standpijp ontleend worden tegen volgende tarieven:
* 400 euro waarborg
* 80 euro vaste vergoeding
* 2 euro huur/dag
* 6 euro/m³ voor waterverbruik
/ Voor het printen en ophangen van MESH doeken aan de staketsels worden volgende tarieven aangerekend:
* 1/2 staketseldoek H271: 170 euro
* 1/1 staketseldoek H571: 340 euro
/ Voor het opruimen van een sluikstort zullen bovenop de administratieve geldboete opgelegd door de gemeentelijke administratieve sanctie (GAS-boete) de opruimkosten zoals loonkosten, vervoerkosten, gebruikte materialen en alle andere kosten die worden aangerekend door externe firma's die worden ingeschakeld voor het verwijderen en eventueel verwerken van het afval worden doorgerekend aan degene die het misdrijf beging.
De betaling dient te gebeuren:
- Voor het uitlenen van materiaal:
De retributie dient betaald te worden voor de afhaling of levering van de materialen.
- Voor de uitvoering van werken of het leveren van diensten:
* indien onmiddellijk berekenbaar: bij de aanvraag
* indien niet onmiddellijk berekenbaar: bij de beëindiging van de werken of het leveren van de diensten, na ontvangst van de desbetreffende factuur
Eventuele schade van het materiaal zal verhaald worden op de ontlener en dit overeenkomstig een door het college van burgemeester en schepenen opgestelde onkostennota.
Indien de materialen niet tijdig teruggebracht zijn, zoals in het huishoudelijk reglement opgenomen, zullen volgende boetes aangerekend worden:
* huur < 50 euro: 100 euro boete
* huur 50 - 100 euro: 200 euro boete
* huur >100 euro: 500 euro boete
Daarnaast zal de huurprijs verder aangerekend worden per dag dat de goederen niet tijdig zijn teruggebracht.
Indien de goederen nog niet zijn teruggebracht na 1 maand, zal de werkelijke kost van de goederen aangerekend worden.
Indien de goederen nog teruggebracht worden binnen de 3 maanden na verzending van de factuur, wordt slechts de helft van de factuur terugbetaald mits toepassing van volgende grensbedragen: er wordt per factuur een minimum van 50 euro en een maximum van 250 euro aangerekend indien de goederen teruggebracht worden.
In het kader van de openbare veiligheid kan stad Beringen materialen ter beschikking stellen voor het afschermen van privédomein in functie van de beschikbare materialen. In dit geval worden de materialen opgevorderd door de burgemeester, politie of brandweer. Deze materialen worden gedurende 30 kalenderdagen gratis ter beschikking gesteld. Na deze 30 kalenderdagen staat de eigenaar zelf in voor de afscherming van zijn eigendom en dient hij hiervoor zelf de nodige materialen te huren op de privémarkt. Indien dit niet gebeurt, rekent de stad een retributie aan voor de ter beschikking gestelde materialen.
Voor werfhekken zal er in deze situatie 4 euro per lopende meter per week aangerekend worden waarbij elke begonnen week als een volledige week aangerekend wordt.
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de factuur.
Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.
In geval van laattijdige betaling van de retributie worden de wettelijke nalatigheidsintresten aangerekend vanaf de vervaldag.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van het kerkbestuur Heilig Hart Korspel, vastgesteld in de kerkraad van 28 januari 2022, voor het dienstjaar 2021 sluit met een exploitatieoverschot van 42.801,57 euro en geen investeringsoverschot of -tekort.
De jaarrekening 2021 van kerkbestuur Heilig Hart Korspel wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van het kerkbestuur Sint Lambertus Beverlo, vastgesteld in de kerkraad van 14 februari 2022, voor het dienstjaar 2021 sluit met een exploitatieoverschot van 74.528,25 euro en een investeringsoverschot van 54.097,28 euro.
De jaarrekening 2021 van kerkbestuur Sint Lambertus Beverlo wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van het kerkbestuur Sint-Theodardus Beringen-Mijn, vastgesteld in de kerkraad van 8 februari 2022, voor het dienstjaar 2021 sluit met een exploitatieoverschot van 82.120,73 euro en een investeringsoverschot van 111.743,31 euro.
Er werd echter een verschil ontdekt tussen de kastoestand en het resultaat van de jaarrekening van 30 euro.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft reeds via e-mail bevestigd dat ze het dossier gaan goedkeuren met aanpassingen.
De jaarrekening 2021 van kerkbestuur Sint-Theodardus Beringen-Mijn wordt gunstig geadviseerd rekening houdende met de reeds voorafgaande bemerkingen door het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van het kerkbestuur Sint-Brigida Koersel, vastgesteld in de kerkraad van 10 februari 2022, voor het dienstjaar 2021 sluit met een exploitatieoverschot van 38.584,29 euro en geen investeringsoverschot of -tekort.
De jaarrekening 2021 van kerkbestuur Sint-Brigida Koersel wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van het kerkbestuur OLV Onbevlekt Ontvangen Tervant, vastgesteld in de kerkraad van 15 februari 2022, voor het dienstjaar 2021 sluit met een exploitatieoverschot van 124.302,58 euro en een investeringsoverschot van 7.716,38 euro.
De jaarrekening 2021 van kerkbestuur OLV Onbevlekt Ontvangen Tervant wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van het kerkbestuur Sint-Pietersbanden Beringen, vastgesteld in de kerkraad van 25 februari 2022, voor het dienstjaar 2021 sluit met een exploitatieoverschot van 52.134,39 euro en een investeringsoverschot van 56.299,97 euro.
De jaarrekening 2021 van kerkbestuur Sint-Pietersbanden Beringen wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van het kerkbestuur Sint-Gerardus Stal, vastgesteld in de kerkraad van 17 februari 2022,voor het dienstjaar 2021 sluit met een exploitatieoverschot van 23.852,40 euro en een investeringsoverschot van 147.965,12 euro.
De jaarrekening 2021 van kerkbestuur Sint-Gerardus Stal wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van het kerkbestuur Sint-Jan De Doper Paal, vastgesteld in de kerkraad van 28 februari 2022, voor het dienstjaar 2021 sluit met een exploitatieoverschot van 73.662,59 euro en een investeringsoverschot van 124.857,02 euro.
De jaarrekening 2021 van kerkbestuur Sint-Jan De Doper Paal wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
Door de toetreding bij een Instelling voor bedrijfspensioenvoorziening zoals OFP Prolocus is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering, in tegenstelling tot bij een groepsverzekering. Het bestuur zal een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS kunnen afvaardigen en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid hebben om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Het bestuur zal hiertoe een vertegenwoordiger moeten aanduiden.
In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een Instelling voor Bedrijfspensioenvoorziening geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na. OFP Prolocus stelt ook voorop dat het zal inzetten op het duurzame karakter van zijn beleggingen. Een voorlopig SIP is opgesteld, maar zal vernieuwd worden in samenspraak met de lokale besturen in de loop van 2022.
Het aanbod van OFP Prolocus houdt net zoals bij Ethias en Belfius een overlijdensdekking en kapitaaluitkering in en de financiering gebeurt enkel door werkgeversbijdragen (geen werknemersbijdragen). Het pensioenplan van OFP Prolocus is een vaste bijdragenplan, dus met een middelenverbintenis maar geen resultaatsverbintenis. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Gedurende de eerste vijf jaren vanaf aansluiting betaalt het bestuur een extra prefinanciering van 5% op haar bijdragen om de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
De kosten voor de werking van OFP Prolocus worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per bestuur en 10 euro per jaar per aangeslotenen. Deze kosten worden jaarlijks geïndexeeerd tot en met 2024, waarna een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd (ovb werkelijke kosten en effectief aantal aangesloten besturen en medewerkers)
In bijlage bij dit besluit worden de verschillende begeleidende documenten opgenomen die verbonden zijn aan de toetreding tot OFP Prolocus.
Het gaat dan in concreto over:
Er werd omtrent het kaderreglement een protocol van akkoord bereikt tussen VVSG en de vakorganisaties binnen Comité C1.
Binnen het kaderreglement worden er een aantal opties voorzien voor de lokale besturen:
het % van de bijdragen (op dit moment is de werkgeversbijdrage binnen ons bestuur 3%)
- het toepassen van een 'steprate' dwz dat het mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen (bruto jaargrens 63.944,74 euro) uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
- het vormen van een MIPS-groep dwz Multi-inrichters pensioen stelsel dwz dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid en binnen een MIPS-groep is er sprake van een onderlinge solidariteit.
- het voorzien in aanvullende bijdragen voor een bepaalde personeelscategorie ( VIA-personeel)
- het voorzien in een inhaaltoezegging voor gemiste bijdragen uit het verleden (periode 2020-2021)
Na intern overleg, kiest het bestuur ervoor om op dit moment:
- de huidige werkgeversbijdrage van 3% op het aan de RSZ onderworpen loon te behouden (continuëring)
- een MIPS-groep dwz Multi-inrichters pensioen stelsel te vormen met het OCMW Beringen
Onderhandelingen met de vakorganisaties in het Bijzonder onderhandelingscomité op 28 maart jl. over de geplande toetreding tot OFP Prolocus, de bijdragen vanuit het bestuur en bovenstaande modaliteiten, hebben geleid tot een protocol van akkoord. Dit protocol is eveneens opgenomen in bijlage van dit besluit.
De gemeenteraad heeft kennis genomen en stemt in met
De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) en de statuten.
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP Prolocus.
De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon. Het bestuur vormt samen met OCMW Beringen een zogenaamde MIPS-groep.
De heer Thomas Vints wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Tijs Lemmens wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Om het project IGS HBTL – expertisecel Lokaal Woonbeleid Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg uit te voeren, richten de deelnemende gemeenten een interlokale vereniging op conform het decreet van 22 december 2017, een intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid (hoofdstuk 2) op. De interlokale vereniging wordt opgericht vanaf 1 januari 2020 voor onbepaalde duur. De interlokale vereniging heeft tot doel om een geïntegreerd woonbeleid te voeren in de werkingsregio van de deelnemende gemeenten. De interlokale vereniging is de projectuitvoerder voor de subsidieaanvraag Lokaal Woonbeleid.
De interlokale vereniging wordt aangestuurd door een stuurgroep waarin iedere deelnemende gemeente is vertegenwoordigd door de schepen van wonen als stemgerechtigd lid en twee vertegenwoordigers uit de administratie als adviserende leden.
De stuurgroep IGS HBTL besprak op 17 november 2021 de geplande activiteiten voor 2022 en op 15 maart 2022 het werkingsverslag van 2021, het Beheerscomité besprak op 9 september 2021 de financiën voor 2022 en op 15 maart 2022 het financieel verslag voor het werkingsjaar 2021. Beide gaven er hun goedkeuring aan.
Conform artikel 19 van de statuten worden het werkingsverslag en het financieel verslag overgemaakt aan de deelnemende gemeenten en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verslagen worden als bijlage aan het besluit gehecht.
Het Besluit van de Vlaamse Regering Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018.
De gemeenteraad keurt het werkings- en financieel verslag van het werkingsjaar 2021 van de interlokale vereniging IGS HBTL – expertisecel Lokaal Woonbeleid Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg goed.
Om gelijke regels te hebben voor alle horeca-pop ups, om het evenwicht te behouden tussen reguliere horeca en pop-ups en om uitwassen tegen te gaan vinden we het opportuun om een horecareglement in te voeren.
Voor de aanvrager is het dan ook duidelijk wat de regels zijn en met welke zaken ze in orde moeten zijn.
Het reglement in bijlage werd voorbereid in samenspraak met de betrokken diensten (RO, milieu, evenementen, toerisme,...) en baseert zich op gelijkaardige reglementen van andere gemeentes.
Fuiven, evenementen en uitbatingen in een reeds vergund horeca-pand vallen niet onder dit reglement.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorgestelde reglement betreffende pop-up horeca.
De opstartpremie kadert in het geheel van kernversterkende maatregelen voor het centrum. De bedoeling van de premie is dat ondernemers gestimuleerd worden om zich in het kernwinkelgebied te vestigen waardoor de stedelijke aantrekkingskracht verhoogd wordt.
In de MJP is tot 2025 een budget van 15.000 euro per jaar voorzien voor deze subsidie.
In 2020 werd het subsidiereglement door de gemeenteraad verlengd tot eind 2021. Achterliggende redenering om niet meteen tot 2025 te verlengen was dat er initieel een evaluatie en mogelijks dus aanpassing van de ruimtelijke detailhandelsvisie van Beringen zou plaatsvinden in 2021. Deze evaluatie zou eventueel een impact kunnen hebben op het reglement. vb de afbakening van het kernwinkelgebied zou aangepast kunnen worden, of de subsidie zou ook naar de deelgemeentes uitgerold kunnen worden. De evaluatie van de detailhandelsvisie is echter uitgesteld tot 2022. Begin april hebben we het startoverleg met "de profploeg" gehad waaraan we begeleiding hebben gevraagd voor de evaluatie.
We stellen voor om de huidige subsidie te verlengen tot december 2022, zonder aanpassingen. Op basis van het resultaat van de gevraagde begeleiding door de profploeg, kan het subsidiereglement daarna eventueel aangepast worden.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2022, op MJP002217.
De gemeenteraad is akkoord om het reglement "opstartpremie voor de vestiging van een handelszaak in het kernwinkelgebied van Beringen" te verlengen tot eind 2022.
Het subsidiereglement zal eventueel aangepast worden na evaluatie van de ruimtelijke detailhandelsvisie.
Na onderhandelingen en na wederzijdse toegevingen komen stad Beringen en Renotec, voor de definitieve regeling en afhandeling van het geschil, het volgende overeen:
(a) Renotec gaat akkoord met de verlengde waarborgtermijn van 10 jaar. Concreet betekent dit dat stad Beringen overgaat tot definitieve oplevering na de opgelegde waarborgtermijn in de opdrachtdocumenten van 12 kalendermaanden en de tweede helft van de borgtocht wordt vrijgegeven. Onder de voorwaarde dat Renotec gedurende een periode van 9 jaar, vanaf definitieve oplevering, volgende gebreken van de betonherstelling waarborgt: gebreken van de betonherstelling die geen invloed hebben op stabiliteit o.a. (niet-limitatief) loskomen van de herstelde delen, vorming van scheuren of barsten in de herstelde delen.
(b) Renotec laat de verwijlintresten vallen.
(c) Stad Beringen ziet af van enige sanctie en/of ambtshalve maatregel jegens Renotec wegens de niet behaalde hechtingswaarden.
(d) Stad Beringen betaalt het overige openstaande deel van factuur VF21/030265.
Er werd een dadingsovereenkomst opgesteld die deel uitmaakt van de voorlopige oplevering van het dossier "W2020fbr612 - 2746 - Regina Mundi - Renovatie plat dak en afbraak luifel". Het college van burgemeester en schepenen ging in de zitting van 24 maart 2022 principieel akkoord met de dadingsovereenkomst tussen stad Beringen en Group Renotec.
De gemeenteraad gaat akkoord met de dadingsovereenkomst die deel uitmaakt van de voorlopige oplevering van het dossier "W2020fbr612 - 2746 - Regina Mundi - Renovatie plat dak en afbraak luifel", zoals opgenomen in bijlage.
Goedkeuring wordt verleend om de ondertekende overeenkomst aan Group Renotec, Acaciastraat 14C te 2440 Geel over te maken.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 37.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgaven zijn voorzien in het budget van 2022-2026, op MJP004827.
Het geraamde bedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2022000096.
De selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Stadhuis - Onderhoudscontract - Onderhoud gebouw”, opgesteld door de Dienst gebouwen worden goedgekeurd. De raming bedraagt 4.628.099,17 EUR + 971.900,83 EUR (21% btw medecontractant) = 5.600.000,00 EUR.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de niet-openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Op 1 december 2021 werd, overeenkomstig artikel 10 van het Vlaamse Onteigeningsdecreet, voor het project een voorlopig onteigeningsbesluit genomen door de Vlaamse minister bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, met als bijlagen het onteigeningsplan en een projectnota (zie bijlage).
Voor stad Beringen zijn dit twee innames:
De dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid werd door AWV gelast met de verwerving van deze innames (+ onderhandelingen) voor de uitbreiding van spitsstrook aan de E313 ter hoogte van Beringen. De dienst gronden ontving het ministerieel onteigeningsbesluit en het schattingsverslag van 24 juni 2021 waarin de grondwaarde wordt geschat op 70 €/m²:
De vergoeding werd als volgt samengesteld:
Dit is een realistische prijs, het schepencollege keurde de verkoop goed op 31 maart 2022.
Afdeling Vastgoedtransactie leverde de ontwerpakte aan ter definitieve goedkeuring door de gemeenteraad (zie bijlage). De dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid zal de akte verlijden. De stad geeft volmacht aan de Vlaamse commissaris Stijn Menten van de afdeling Vastgoedtransacties Genk om de akte in haar naam te ondertekenen. Alle kosten zijn ten laste van de koper.
Voor de verkoop van het deel openbaar domein (inname 8), werd een openbaar onderzoek ‘de commode et incommodo’ geopend op 31 maart 2022 betreffende de onttrekking aan het openbaar domein. Op 15 april 2022 werd het openbaar onderzoek afgerond. Er werden geen bezwaren of opmerkingen ingediend.
VZW Flanders Bike Valley heeft op perceel 1421C een kosteloze gebruiksovereenkomst (parkeerzone) met stad Beringen afgesloten op 3 oktober 2014. Afdeling vastgoedtransacties heeft contact opgenomen met de vzw Flanders Bike Valley als gebruiker van het perceel 1421/C. Zij hebben zich akkoord verklaard om dit gebruik te beëindigen voor de in te nemen oppervlakte.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2022, op MJP000786.
De gemeenteraad is definitief akkoord om innemingen 1 en 8, volgens het onteigeningsplan opgemaakt door studiebureau Arcadis van 30 maart 2021 te verkopen aan 42.000 euro, volgens voorwaarden zoals opgenomen in de ontwerpakte als bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van de afronding van het openbaar onderzoek 'de commodo et incommodo' en is definitief akkoord met de onttrekking van het deel openbaar domein zoals aangeduid als inneming 8 op het onteigeningsplan opgemaakt door studiebureau Arcadis van 30 maart 2021, met een oppervlakte van 1a24ca.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen van de verplichting om ambtshalve inschrijving te nemen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Vlaams commissaris Stijn Menten wordt aangeduid om namens de stad Beringen de akte te ondertekenen.
Het is voor de stad een opportuniteit om enkele van deze percelen te kunnen aankopen. Deze werd besproken in de collegezittingen van 20 januari 2022 en 24 maart 2022. De uitgebreide motivering voor deze aankoop is opgenomen als bijlage en maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Net als ons is ook het Vlaamse Gewest gebonden aan een schattingsverslag. Zij dienen de geschatte waarde als minimum verkoopprijs te hanteren, wij als maximum aankoopprijs. We kunnen dus enkel aankopen aan de geschatte waarde. Het schattingsverslag vermeldt volgende waardes:
In totaal brengt dit de totale geschatte waarde van de percelen op: 170.000 euro.
Een afschrift van dit besluit zal bezorgd worden aan het Vlaamse Gewest zodat zij het nodige kunnen doen om een ontwerp verkoopakte te laten opmaken. Zodra deze klaar is, kan de gemeenteraad het dossier finaal goedkeuren en kan de akte verleden worden door de dienst Vastgoedtransacties.
Deze uitgave is voorzien in het budget 2022, op MJP002132
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de percelen, kadastraal gekend als Beringen, Afdeling 2, sectie A en perceelnrs: 546C – 546A – 856C – 860L – 856A – 860H – 499A – 495A – 488A – 503A – 897H – 893V – 904D – 897G – 452C aan te kopen tegen een bedrag van 170.000 euro.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, meer bepaald het voeren van onderhandelingen over de overige verkoopsvoorwaarden. Zo dienen de percelen bij voorkeur vrij van gebruik te zijn of dienen eventuele gebruiksovereenkomsten nog bijgebracht te worden. Zodra er een formeel akkoord bereikt is dient de gemeenteraad deze aankoop definitief goed te keuren.
Het schepencollege keurde op 19 december 2019 de samenwerking met een vastgoedexpert voor de verkoop van patrimonium goed. Via een overheidsopdracht werd COVAST, platform voor vastgoed van overheid & non-profit, hiervoor aangesteld. Op die manier volgt de stad de richtlijnen in de omzendbrief rond verkopen van vastgoed, o.a. rond het ruim bekendmaken van de verkoop om onderhands te mogen verkopen.
Het schepencollege keurde op 18 november 2021 de afbakening projectzone en wegenis goed en op 3 maart 2022 de verkoopsvoorwaarden en -wijze.
De dienst gronden heeft in samenspraak met de dienst bouwen een visie uitgewerkt voor de ontwikkelingsmogelijkheden op het perceel. Dit enerzijds om te informeren naar kandidaat-kopers, maar anderzijds ook om enigszins richtinggevend te kunnen zijn richting ontwikkeling van het perceel. Belangrijkste aandachtspunt daarbij is dat vanuit bouwen toch geopteerd wordt om -zoals destijds opgenomen in de globale visie van Bongaerts voor het Academiepark- op deze grond bijzondere aandacht te hebben voor aanpasbaar (levenslang) wonen. Er wordt voor deze projectgrond gevraagd om een belangrijk gedeelte van het project (minimaal 50%) te voorzien voor aangepaste huisvesting/zorgwonen (senioren/bejaarden, mindervaliden, …). Verder staat ook het maximaal behoud van groen centraal.
Samen met de dienst wegen en publieke ruimte werd bekeken welke bijzondere verkoopsvoorwaarden verder moeten opgelegd worden. Het schepencollege besliste eerder al een erfdienstbaarheid op te leggen voor het onderhoud van de naastliggende beschermde haag te kunnen uitvoeren. De pijpenkop ten westen van de projectzone is onvolledig aangelegd. Momenteel is een voorlopige oplossing voorzien voor het keren van o.a. huisvuilwagen via steenpuin. De koper van de projectgrond dient (in samenspraak met de dienst wegen van de Stad Beringen) bij de ontwikkeling van het perceel voorzien in een oplossing voor het keerpunt. Het keerpunt dient op kosten van de koper aangelegd te worden en nadien dient de bijhorende grondschotel kosteloos te worden overgedragen naar het openbaar domein van de stad. Dit alles dient geïntegreerd te zijn in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor de ontwikkeling van het perceel. Tot dit keerpunt gerealiseerd is, dient de steenslag behouden te blijven en dient het keren op lot 1 mogelijk te blijven.
De volledig uitgewerkte en uitgebreide visie en verkoopsvoorwaarden zijn toegevoegd als bijlage.
Op 7 april 2022 nam het schepencollege kennis van het schattingsverslag van landmetersexperten Geowijzer van 30 maart 2022. De venale waarde in vrijwillige openbare verkoop van de projectgrond werd geschat op 625.500 euro. (166 €/m²)
Kandidaat-kopers kunnen gedurende een termijn van 2 maanden online biedingen doen via het online biedingsplatform van Covast. In overleg met Covast is dit verlengbaar met periodes van telkens 1 maand als er geen biedingen zijn, tot een maximale biedingstermijn van 6 maanden. Als dan geen koper gevonden is, zal de verkoopswijze opnieuw geëvalueerd worden.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2022, op MJP002203.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om de projectgrond gelegen Academiepark/Klarinetstraat, 5de afdeling, sectie B, nummer 2208A , met oppervlakte van 37a64ca , te verkopen aan minimum 625.500 euro, via het online biedingsplatform Covast, volgens verkoopswijze en -voorwaarden zoals beschreven in dit besluit.
Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De burgemeester (of zijn plaatsvervanger) en de algemeen directeur (of zijn plaatsvervanger) worden belast met de ondertekening van de authentieke akte namens de stad Beringen.
De regelgeving voor de afkoelingsweek, de week voor de kerstvakantie van 2021, is gelijklopend met de regelgeving die van toepassing was tijdens de verlengde herfstvakantie van 2020, en de vervroegde krokusvakantie van 2021.
Ouders bekijken eerst maximaal zelf of er geen opvang kan voorzien worden via het informeel circuit. Indien noodopvang noodzakelijk wordt geacht en er bijkomend opvangaanbod moet worden gecreëerd, gebeurt dat in onderling overleg tussen alle actoren. Het lokaal bestuur neemt daarbij een regierol op.
Voor het opvangaanbod dat extra gecreëerd wordt, is er een mogelijkheid om een subsidie aan te vragen. De subsidie bedraagt:
1. voor de inzet van personeel: 20 euro per effectief opgevangen kind per volledige dag en 10 euro per effectief opgevangen kind per halve dag;
2. voor de inzet of het veiligheidsonderhoud van de infrastructuur: 10 euro per effectief opgevangen kind per dag.
Onder de inzet van infrastructuur wordt begrepen: kosten die gemaakt worden voor infrastructuur en daarmee gepaard kosten, omkadering, verbruiksmaterialen, wifi, dagelijkse ontsmetting, schoonmaak, georganiseerd vervoer...
Het lokaal bestuur dient uiterlijk op 31 mei 2022 via het Digitaal Loket bij het Agentschap Binnenlands Bestuur een aanvraag in voor het ontvangen van de subsidie.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanvraag van projectsubsidies voor de noodopvang van schoolkinderen.
De ondernemers hoeven hiervoor geen extra leges (belastingen) aan de Stad te betalen
Ook dit zomerseizoen mogen horecaondernemers in de Stad Beringen hun terras uitbreiden. Dit om ondernemers van restaurants en cafés, die hard geraakt zijn de afgelopen twee jaar, te steunen. Met de tijdelijke terrasuitbreiding kunnen horecaondernemers deze zomer meer gasten op hun terras ontvangen, en zo in ieder geval een deel van hun gederfde omzet inhalen.
De verruiming van de zomerterrassen is tijdelijk en geldt, onder voorwaarden, van 15 maart 2022 tot het einde van het terrasseizoen op 31 oktober. De ondernemers hoeven hiervoor geen extra belastingen aan de stad te betalen.
Tijdelijke terrasuitbreiding onderdeel van een breder pakket aan ondersteunende maatregelen
Het exploiteren van een terras is voor veel horecabedrijven belangrijk. Terrassen zorgen voor de levendigheid en aantrekkelijkheid van de Stad. Een kern zonder terrassen bruist niet. Van belang is een goed evenwicht tussen het gebruik van het openbaar gebied en de belangen van de horecaondernemer. En een goede balans te houden tussen de levendigheid van horecaterrassen en de leefomgeving. De tijdelijke terrasuitbreiding kadert dan ook perfect in ons reeds voorgestelde relanceplan.
2020, 2021 en ook in 2022 extra zomerterrassen in de dorpen en op de stranden
Om horecaondernemers tegemoet te komen, heeft het college in 2020 en 2021 besloten mee te werken aan verzoeken voor het tijdelijk vergroten van horecaterrassen. Horecabedrijven hebben nog dagelijks te maken met de gevolgen van de maatregelen rond de pandemie. Veel ondernemers hebben de afgelopen jaren aanzienlijke inkomsten gemist, terwijl de kosten doorliepen. Daarom het voorstel om voor 2022 de tijdelijke terrasuitbreiding goed te keuren.
Voorstel tot beslissing:
De gemeenteraad keurt de tijdelijke terrasuitbreiding voor de horecaondernemers in Beringen goed rekening houdend met doorgang, verkeersveiligheid, ...
De ondernemers dienen hiervoor geen extra terrasbelasting (inname openbaar domein) te betalen.
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
di 26/04/2022 - 13:33Enkele weken geleden is er in Kortrijk een probleem opgedoken
betreffende de machtigingen om de databanken met nummerplaat- en
bijhorende persoonsgegevens van de DIV in te kijken. Men heeft meer dan 2
jaar lang gegevens opgezocht van burgers zonder over de juiste
toestemmingen te beschikken.
Het resultaat is dat in Kortrijk zowat alle parkeer- en gasboetes, die
er de laatste 2 jaar door het stadsbestuur uitgeschreven werden op basis
van nummerplaatgegevens, ter discussie staan.
Gemeenten moeten zich uiteraard ook aan de geldende wetten en regels
houden, en erover waken dat ze over de juiste toestemmingen en
machtigingen beschikken, alsook er zich van gewissen dat de bedrijven en
externe diensten waar ze mee samenwerken ook over de juiste
machtigingen beschikken.
Nummerplaten van voertuigen vormen de basis voor heel wat controles en
eventuele hieruit voortvloeiende boetes, zoals bijvoorbeeld
parkeerboetes of cameracontroles op sluikstorten. Controles die niet
noodzakelijk door de politie uitgevoerd worden.
Vandaar volgende vragen :
1) Wat is de actuele situatie in Beringen?
2) Doet het stadsbestuur opzoekingen op basis van nummerplaten en beschikt men hiervoor over de juiste machtigingen?
3) Beschikken de externe partners waar Beringen mee samenwerkt, en die
beroep doen op de databanken van DIV voor de opzoeking van
persoonsgegevens, over de juiste machtigingen?
Om een duidelijk beeld te krijgen over de situatie in Beringen vragen wij tevens om in te gaan op hetgeen volgt.
Voorstel van beslissing
Artikel 1
De gemeenteraad verzoekt het stadsbestuur om aan alle gemeenteraadsleden
een overzicht te bezorgen van de soorten opzoekingen die uitgevoerd
worden en waarvoor gegevens opgevraagd worden bij de D.I.V. samen met een
afschrift van de hiervoor benodigde machtigingen. Dit zowel voor
opzoekingen in eigen beheer, alsook opzoekingen die uitgevoerd worden
door externe partners waar men mee samenwerkt.
Artikel 2
Ten laatste binnen 30 kalenderdagen na goedkeuring van dit voorstel, zal
de in artikel 1 bedoelde informatie bezorgd worden aan alle
gemeenteraadsleden.
Het voorstel tot beslissing werd goedgekeurd. De gevraagde documenten werden als bijlage toegevoegd.
di 26/04/2022 - 13:36Eind vorig jaar werd de nieuw aangelegde markt in Beringen-Centrum geopend. We zijn nu ongeveer een half jaar na de ingebruikname van de nieuwe markt en het is tijd voor een evaluatie.
Hoewel het gehele marktplein uit éénzelfde ondergrond bestaat en er geen duidelijke weg te onderscheiden is, is het mogelijk om met de auto de markt over te steken en van de Hasseltsesteenweg naar de Collegestraat te rijden. Er is met ‘stippen’ een pad afgelijnd dat automobilisten kunnen volgen om de markt over te steken, maar het is duidelijk dat dit pad niet door iedereen gevolgd wordt. Bovendien zit er halverwege een knik naar rechts in dit pad, wat voor onveilige situaties zorgt bij het kruisen van zwakke weggebruikers in tegengestelde richting. Dit pad is in de breedte namelijk helemaal niet voorzien op automobilisten die zwakke weggebruikers kruisen.
Daarnaast zijn er ook nog de parkeerplaatsen die aan de westzijde van het verhoogd plateau en aan de oostzijde tussen de bomen zijn aangebracht. Om deze te bereiken moeten automobilisten afwijken van het afgelijnde pad op de markt. Dit zorgt zowel bij voetgangers, fietsers als automobilisten voor zeer onduidelijke situaties.
We kunnen ons eigenlijk de vraag stellen of het wel nodig is dat deze parkeerplaatsen nog steeds op het marktplein van Beringen-centrum voorzien worden. Afgezien van de onveilige situaties die nu ontstaan, zijn er in Beringen-centrum al heel wat parkeermogelijkheden aan de Lutgart-site, het busstation, het kerkhof, het VTI, de Step en de recent geopende ondergrondse parking aan het stadhuis. Deze parkings maken een tiental parkeerplaatsen op het marktplein overbodig.
Daarom vragen wij om de parkeerplaatsen op de markt te schrappen en de doorgang die voor automobilisten momenteel overheen het marktplein loopt van de Hasseltsesteenweg richting de Collegestraat, af te schaffen. Willen we van de markt in Beringen-centrum een veilige ruimte voor zwakke weggebruikers maken, dan is deze ingreep noodzakelijk. Tegelijk is het een kans om de omgeving aantrekkelijker in te kleden en er zowel voor de mensen op de terrassen als de passanten een aangenamere omgeving van te maken. De vrijgekomen ruimte van de parkeerplaatsen kan een andere invulling krijgen die de markt in haar geheel een mooiere uitstraling kan geven.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De doorgang die op de markt aanwezig is voor autoverkeer (van de Hasseltsesteenweg richting de Collegestraat) wordt enkel toegankelijk gemaakt voor zwakke weggebruikers.
Artikel 2. De parkeerplaatsen die aangebracht zijn op de markt tegen de westelijke zijde van het verhoogd plateau en aan de oostelijke zijde onder de bomen, worden opgeheven.
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
di 26/04/2022 - 13:37N.a.v het tv een programma Factcheckers en het daarbij gepaarde sluikstorten aan deze kledingcontainers binnen onze gemeente volgende vragen:
- Hoeveel kledingcontainers bevinden er zich op ons grondgebied?
Hoeveel zijn er hiervan met een commerciële doelstellingen of naar welke maatschappelijke en sociale doelen streven de organisaties waartoe de containers na?
- Welke afspraken zijn er gemaakt rond het ledigen van deze textielcontainers en het opruimen van het sluikstorten rond deze containers?
- Op welke manier werd er een toewijzing van en hoeveel per organisatie goedgekeurd?
- Welke vergoedingen ontvangt het stadsbestuur deze glascontainers?
Graag een antwoord op deze vragen
De mondelinge vraag werd beantwoord.
di 26/04/2022 - 13:37In Tervant centrum zijn de voorbije jaren enkele zichtbare vernieuwingen gebeurd die gefaciliteerd zijn door de stad. De Kantonnale Bouwmaatschappij (KBM) heeft sociale appartementen gerealiseerd waar eerder de oude scoutslokalen (en daarvoor de bibliotheek en de school) waren. Vooruitzien heeft achterliggend ook sociale huisvesting voorzien. De kerkfabriek heeft een parking aangelegd langs de kerk en de Mariagrot naar het achterliggende grasveld verplaatst.
De Tervantenaars zijn ook benieuwd naar de geplande herinrichting van Tervant centrum. Eerder gaf de stad de zone die grotendeels overeenkomt met de vroegere speelplaats van de oude school in Tervant kosteloos in opstal aan de KBM met het oog op het inrichten van een groenplein op kosten van de KBM. Na realisatie van het volledige publiek domein op de site zou dit gratis overgedragen worden aan de stad. Recent is dit perceel ingezaaid én zijn hier een tiental bomen en een haag aangeplant.
Er was in het verleden ook sprake van het verbinden van de aangehaalde zone met het driehoekig plein voor de kerk in Tervant waarbij het tussenliggend gedeelte weg zou verdwijnen (= het deel van de Pastoor Grausstraat dat aansluit op de Tervantstraat). Het geheel zou dan omgevormd worden tot een groengebied met ruimte voor de lokale gemeenschap.
We hebben volgende vragen m.b.t. de herinrichting van Tervant centrum:
Is de vroegere speelplaats van de oude school al opnieuw overgedragen aan de stad of zullen hier nog aanpassingen aan gebeuren?
Hoe ziet de stad de herinrichting op vlak van groen, gemeenschapsvoorzieningen (speelgelegenheid voor kinderen, ruimte voor ouderen, …), parking en wegenis?
Welke timing heeft de stad voor de herinrichting?
De mondelinge vraag werd beantwoord.
Vorig jaar contacteerden buurtbewoners van de Tessenderlosesteenweg het schepencollege met een reeks vragen over de toestand, veiligheid en overlast die gepaard gaat met verkeer op de Tessenderlosesteenweg. Het schepencollege gaf toen aan dat de werken om de Tessenderlosesteenweg te vernieuwen waarschijnlijk pas gerealiseerd kunnen worden over 10 jaar.
Gezien deze lange wachttijd tot de werken gerealiseerd kunnen worden, lieten de buurtbewoners verstaan dat ze wel vragende partij zijn voor enkele eenvoudige ingrepen die in tussentijd genomen kunnen worden om de situatie ter plaatse te verbeteren: de maximale snelheid van 50 km/u verlengen tot de kruising met de Rijsselstraat, Holstraat of Donkstraat, het plaatsen van trajectcontrole, het aanduiden van een bochtrijke zone, een inhaalverbod,…
Dit zijn heel wat goede voorstellen die er inderdaad voor kunnen zorgen dat de veiligheid op de Tessenderlosesteenweg er op korte termijn op vooruit gaat en dat omwonenden minder geluidsoverlast hebben.
Het schepencollege reageerde op deze voorstellen echter op afwijzende manier: de snelheid wordt niet verder verlaagd naar 50 km/u omdat het een verbindingsweg betreft en het schepencollege sluipverkeer wil vermijden, een trajectcontrole wordt afgedaan als onhaalbaar omdat er veel zijstraten zijn, extra verkeersborden worden niet geplaatst omdat er al genoeg borden staan en over het voorstel voor het inhaalverbod werd droogjes meegedeeld dat dit niet opportuun is. Het hoeft natuurlijk niet te verbazen dat omwonenden met zo’n antwoorden geen genoegen nemen.
De buurtbewoners verzonden op 15 maart 2022 daarom een mail met een hele reeks een bijvragen over de situatie op de Tessenderlosesteenweg en verzonden deze aan het schepencollege en alle gemeenteraadsleden. Navraag bij de buurtbewoners leert dat zij meer dan een maand na datum nog steeds geen antwoord kregen op hun verschillende vragen. Gezien de buurtbewoners nog steeds geen reactie gekregen hebben op hun vragen, wensen wij op hun belangrijkste vragen tijdens deze gemeenteraad een antwoord te krijgen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.
Om een mogelijke leerachterstand bij leerlingen naar aanleiding van de coronapandemie te vermijden, organiseerden men in de zomer van 2020 voor het eerst zomerscholen over heel Vlaanderen. Na twee succesvolle zomers worden de zomerscholen decretaal verankerd waardoor ze een vaste waarde in het onderwijsaanbod vormen.
In een zomerschool krijgen leerplichtige leerlingen tijdens de zomervakantie gedurende 10 volle (of 20 halve) dagen een leertraject op maat, gekoppeld aan sport, spel of een ander vrijetijdsaanbod. In het buitengewoon onderwijs gaat het om een periode van 5 volle (of 10 halve) dagen. Scholen en lokale besturen nemen de organisatie voor hun rekening. De projectoproep voor zomerscholen 2022 is lopende, de bevoegde ministers maken 10 miljoen euro vrij waarop de lokale besturen beroep kunnen doen. De deadline voor het indienen van een aanvraag is eind mei.
Zomerscholen zorgen voor extra kansen. Door de leerkansen die deze zomerscholen aanbieden, kunnen we voorkomen dat de meest kwetsbare leerlingen met een achterstand aan het nieuwe schooljaar beginnen. Ook Beringse leerlingen kunnen gebaat zijn bij een zomerschool. Daarom stel ik graag volgende vraag:
De mondelinge vraag werd beantwoord.
In de afgelopen maanden zijn er op het schepencollege verschillende belangrijke beslissingen genomen over de toekomst van enkele gebouwen van de stad.
Zo zijn er in kader van de herontwikkeling van Beverlo-Centrum plannen op de agenda geplaatst om de gebouwen van het vroegere OCMW in Beverlo te slopen en werd ook de deur geopend voor een sloop van buurthuis De Kardijk. Dat laatste is opvallend, want in besluitvorming van vorig jaar was het nog de bedoeling om het gebouw van De Kardijk te behouden. Het is heel opmerkelijk dat de stad de mogelijkheid opent om gebouwen die relatief recent gebouwd werden, af te breken en de ontwikkeling van de site in handen van een projectontwikkelaar te geven. De afgelopen weken werden enkele participatieavonden georganiseerd over de dorpskernvernieuwing in Beverlo. Helaas is de realiteit dat deze participatie pas plaatsvindt als de plannen al grotendeels gesmeed zijn en die plannen voornamelijk ter info aan de bevolking worden voorgelegd.
Naast de gebouwen van het vroegere OCMW en de Kardijk in Beverlo, werd op het schepencollege van 24 maart ook een beslissing genomen om bij de Vlaamse overheid een ondersteuningsaanvraag in te dienen voor een nieuwbouw van de gemeentelijke scholen in Korspel en Koersel. Nochtans is de school van Korspel bijvoorbeeld grotendeels gehuisvest in gebouwen die slechts 25 jaar oud zijn. Ook dit getuigt niet bepaald van goed huisvaderschap.
Als fractie zijn wij bezorgd over deze gang van zaken waarbij er absoluut niet duurzaam wordt omgegaan met het behoud van gebouwen. Wij zijn allen gebaat met een duurzame ontwikkeling van onze stad en omgeving maar gebouwen slopen die nog gemakkelijk 40 jaar of langer mee kunnen, heeft niets met duurzaamheid te maken. Dit is ook pure geldverkwisting! De inwoners die belastingen betalen, verdienen dat er op een verstandige manier met hun geld omgegaan wordt. Onze inwoners bouwen ook geen huis om dit na 25 of 30 jaar af te breken en een nieuwe woning te bouwen. Via een renovatie kan men gebouwen eenvoudig een tweede leven geven.
Daarom stellen wij de volgende vragen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.