Eerder dit jaar werd in een deel van de Watermolenstraat bij wijze van proefopstelling tijdelijk eenrichtingsverkeer ingevoerd. Er waren namelijk klachten over sluipverkeer doorheen de Watermolenstraat en Oude Barrier. Een meerderheid van de inwoners ging daarom akkoord met het invoeren van éénrichtingsverkeer in een deel van de Watermolenstraat.
In 2018 werden reeds verkeersmetingen uitgevoerd in deze straten en na het invoeren van de proefopstelling werden nogmaals metingen uitgevoerd. Uit een vergelijking van de metingen komt naar voor dat:
- het aantal voertuigen richting Buitingstraat met de helft gedaald was;
- de snelheid beter wordt gerespecteerd: de V85 (snelheid van 85% van het aantal gemeten voertuigen) was gedaald van 51 km/u naar 42 km/u en de hoogst gemeten snelheid daalde van 81 km/u naar 55 km/u;
- er toch nog voertuigen waren die tegen de richting in reden in de Watermolenstraat.
Op basis van de resultaten adviseerde de dienst wegen en publieke ruimte om het eenrichtingsverkeer permanent in te voeren en door de politie het negeren van het eenrichtingsverkeer te laten aanpakken. De resultaten van de metingen waren namelijk duidelijk van positieve aard. Enkele inwoners uitten wel bezwaren omwille van de omrijfactor, maar deze bedraagt slechts 185 meter. Daartegenover staan ook inwoners die aangeven dat de situatie in positieve zin gewijzigd was met het eenrichtingverkeer.
Het schepencollege besliste daarop echter om in te gaan tegen het advies van de dienst wegen en publieke ruimte. Het eenrichtingsverkeer in de Watermolenstraat werd weer afgeschaft. Ondanks een duidelijke verbetering van de verkeersveiligheid door een lagere snelheid en minder verkeer in dit zeer smal stuk van de Watermolenstraat, legt het schepencollege hier weeral een advies van de diensten naast zich neer.
Het is maar moeilijk te verantwoorden dat dergelijke positieve evoluties in de verkeersveiligheid worden teruggedraaid. Daarom stellen wij alsnog voor om het eenrichtingsverkeer van de proefopstelling opnieuw in te voeren op permanente wijze.
Voorstel van beslissing
Artikel 1. Het eenrichtingsverkeer in de Watermolenstraat wordt opnieuw ingevoerd naar model van de proefopstelling die hier eerder dit jaar van toepassing was.
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.