Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_CBS_00237 - Verkeersmaatregelen ingevolge de Mystery Party in de Corbiestraat te Beringen-Centrum op 5 maart 2022.

College van burgemeester en schepenen
do 27/01/2022 - 12:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglementen en verordeningen.

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Vints, burgemeester; Werner Janssen, schepen; Jean Vanhees, schepen; An Moons, schepen; Patrick Witters, schepen; Jessie De Weyer, schepen; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur; Pieter Vandergraesen, algemeen directeur wnd.

Afwezig

Tijs Lemmens, schepen

Verontschuldigd

Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen

Secretaris

Pieter Vandergraesen, algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Thomas Vints, burgemeester
2022_CBS_00237 - Verkeersmaatregelen ingevolge de Mystery Party in de Corbiestraat te Beringen-Centrum op 5 maart 2022. 2022_CBS_00237 - Verkeersmaatregelen ingevolge de Mystery Party in de Corbiestraat te Beringen-Centrum op 5 maart 2022.

Motivering

Argumentatie

Door enkele straten af te sluiten willen de organisatoren de zwakke weggebruikers en het gemotoriseerd verkeer van elkaar scheiden, maar ook voor de algemene veiligheid van de bezoekers van deze party te garanderen.
Hierdoor zal de verkeersdoorstroming belemmerd worden. Het is aangewezen dat er tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingevoerd.
De stad wordt verzocht om in het belang van de orde en de veiligheid ter plaatse een passende verkeersverordening uit te vaardigen.
Dit verzoek is gegrond gezien er een grote volkstoeloop kan verwacht worden.

Juridische grond

Artikel 135 ยง 2 van de gemeentewet die bepaalt dat de gemeente ten behoeve van de inwoners moet voorzien in een goede politie met name op het vlak van de zindelijkheid, de veiligheid en de rust op de openbare plaatsen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Tijdens de Mystery party op 5 maart 2022 zal van zaterdag 5 maart 2022 18u00 tot zondag 6 maart 2022 6u00:
Volgende straten worden afgesloten voor alle verkeer, uitgezonderd fietsers en voetgangers:
- de Corbiestraat
- de Heemstraat (tussen de Torenveldstraat en de Corbiestraat)
- de Broekhovenstraat (tussen de Corbiestraat en de Torenveldstraat)
Eénrichtingsverkeer en een parkeerverbod (E1) worden ingevoerd in:
- de Heemstraat tussen de Paalsesteenweg en de Torenveldstraat
- de Torenveldstraat tussen de Heemstraat en de Broekhovenstraat
 - de Broekhovenstraat tussen de Torenveldstraat en de Everselstraat

De toegang tot de kanaalbrug moet steeds toegankelijk blijven voor fietsers/voetgangers en mag niet afgesloten worden.

Artikel 2

De nodige signalisatie zal aangebracht en weggenomen worden door de inrichters. Deze moet ervoor zorgen dat de signalisatie juist geplaatst wordt en dit binnen de voorwaarden gesteld in artikel 1 en conform het signalisatieplan. De nadarhekken moeten in de bermen geplaatst worden zo ver mogelijk van de straat en met de verkeersborden naar de perceelsgrens toe. De afzonderlijke verkeersborden (bv. Omleidingsborden of borden doodlopende weg) mogen niet op de rand van de rijweg of in de greppel geplaatst worden maar in de berm en moeten na afloop van het evenement van de rijbaan weggedraaid worden.
De flitslampen moeten door de inrichters opgezet worden bij het donker worden en afgezet worden als de signalisatie verwijderd wordt. De stedelijke werkplaatsen leveren, samen met de signalisatie, een beschrijving en een sleuteltje van hoe de inrichter de lampen moet aan- en afzetten.

Artikel 3

De organisatie dient te voldoen aan de voorwaarden gesteld in artikel 2.

Artikel 4

De nodige signalisatie verplicht te plaatsen en weg te nemen door de inrichters en dit met inachtneming van alle voorschriften zoals gesteld in artikel 1 en conform het meegedeelde signalisatieplan.

Artikel 5

Het stadsbestuur is niet verantwoordelijk voor ongevallen en/of schadegevallen ingevolge gebrek aan plaatsing, onzorgvuldige plaatsing van de signalisatie door de inrichters of plaatsing van de signalisatie door de inrichters in strijd met de voorschriften van artikel 1 en het meegedeelde signalisatieplan. Het stadsbestuur wendt alle verantwoordelijk in dit verband af op de inrichters.

Artikel 6

Hulpdiensten (brandweer, politie, ambulance,….) moeten steeds kunnen passeren.

Artikel 7

De straat dient toegankelijk te blijven voor fietsers en voetgangers.

Artikel 8

Er mogen enkel kadertenten gebruikt worden. Er mogen geen tenten gebruikt worden die vastgemaakt moeten worden in de verhardingen op openbaar domein.

Artikel 9

Alle inbreuken tegen dit reglement zullen gestraft worden met gewone politiestraffen.

Artikel 10

Onderhavig reglement zal bekend gemaakt worden overeenkomstig artikel 287 en artikel 288 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 11

Nodige afschriften van dit reglement zullen verstuurd worden aan de heer Gouverneur der provincie, de bevoegde rechtbanken, de lokale politie, De Lijn, De MUG-dienst van Heusden en Diest, brandweer, stedelijke werkplaatsen en de inrichtende vereniging.  

Artikel 12

De inrichters dienen de buurtbewoners te informeren over de genomen verkeersmaatregelen.

Artikel 13

Voornoemde verkeersmaatregelen worden goedgekeurd onder voorbehoud van de op dat ogenblik van toepassing zijnde coronamaatregelen.