De notulen van de vorige vergadering wordt voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2022 worden goedgekeurd.
De agenda voor de algemene vergadering van 29 juni 2022 dient dan ook aan de raad voor maatschappelijk welzijn
voorgelegd te worden. Deze agenda bevat de volgende agendapunten.
Aanduiding van Ann-Sofie Vanoverstijns als bestuurder afgevaardigde voor stad en OCMW Beringen in de raad van bestuur
Aanduiding van Bilgin Bekdemir als deelnemer met raadgevende stem voor stad en OCMW Beringen in de raad van bestuur
Evaluatierapport dienstjaar 2021
Jaarverslag2021
Verslag van de raad van bestuur van de algemene vergadering
Verslag van de commissaris revisor aan de algemene vergadering
Balans en resultatenrekening 2021
Verdeling verlies/winst boekjaar 2021
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris revisor
Bouwdossiers. Stand van zaken
Varia
De raad voor maatschappelijk welzijn ging eerder reeds over tot aanduiding van haar vertegenwoordiger VINTS Thomas voor de algemene vergaderingen van VitaS.
Artikelen 40 en 432 van het Decreet lokaal bestuur;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van VitaS van 29 juni 2022 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van VitaS van 29 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan VitaS.
De geïntegreerde jaarrekening 2021 sluit met een budgettair verlies van het boekjaar van 4.743.093 euro, een beschikbaar budgettair resultaat van 15.409.325 euro en een positieve autofinancieringsmarge van 4.210.032 euro. Voor boekjaar 2021 komt stad Beringen voor een bedrag van 5.000.000 euro tussen in het tekort van OCMW Beringen.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen;
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Artikel 249 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De raad stelt het deel van OCMW Beringen in de geïntegreerde jaarrekening over boekjaar 2021 vast. Het laatste budgettair journaalnummer voor boekjaar 2021 is 228970 en het laatste algemeen journaalnummer 4042178604.
Dit besluit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring, cf. artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur.
Onmiddellijk na de definitieve vaststelling door de gemeenteraad, wordt de geïntegreerde jaarrekening in digitale vorm bezorgd aan de Vlaamse Regering, conform art. 250 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de indexering hoeft geen goedkeuring te worden gevraagd aan het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, maar is er enkel verplichte melding via het e-loket.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste op 28 juni 2021 over te gaan tot indexering van de dagprijzen van de serviceflats residentie De Klitsberg. De dagprijs werd toen vastgesteld op 23,66 euro. De Vlaamse overheid werd hiervan via het e-loket in kennis gesteld. De bewoners werden voor 1 juli 2021 in kennis gesteld van deze nieuwe dagprijs. Deze dagprijs is effectief toegepast vanaf 1 augustus 2021.
Het indexcijfer voor mei 2021 bedroeg 135,93. Het indexcijfer voor mei 2022 bedraagt 148,12. Dit betekent een indexatie van de dagprijs met 8,97%. Toegepast op de lopende dagprijs van 23,66 euro wordt de nieuwe geïndexeerde dagprijs 25,78 euro.
Omwille van de stijgende energieprijzen verhogen we de prijs van een jeton voor het gebruik van de droogkast met 1 euro. Een jeton voor de droogkast zal na deze wijziging verhogen van 0,50 euro naar 1,50 euro. Het drogen van linnengoed kan op een alternatieve manier, het wassen blijft noodzakelijk. Daarom wordt het bedrag van een jeton voor de wasmachine niet verhoogd. Het bedrag voor huur van een carport ligt reeds lang ter discussie bij de bewoners omdat dit aan de hoge kant is. Toch wordt er voorgesteld om dit te behouden omdat niemand verplicht is om een carport te huren en toch alle zes carports altijd verhuurd zijn.
- huur carport 1,00 euro per dag
- jeton wasmachine 2,50 euro per jeton
- jeton droogkast 1,50 euro per jeton
Zesde staatshervorming waarbij in het kader van homogenisering van het ouderenbeleid het Vlaams Agentschap Zorg en gezondheid bevoegd wordt voor de prijssetting in ouderenvoorzieningen.
Dagprijzen van assistentiewoningen en serviceflats kunnen aangepast worden aan de evolutie van het indexcijfer mits het respecteren van opgelegde termijnen inzake kennisgeving, toepassing van de consumptie-index, berekening en effectieve melding via het e-loket aan het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Indexering mag toegepast worden op basis van de consumptie-index voorafgaand aan de maand van kennisgeving van de vorige indexering en de maand voorafgaand aan de melding van de nieuwe dagprijs aan het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid; in deze respectievelijk mei 2021 ten opzichte van mei 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de indexaanpassing voor de dagprijs van de serviceflats residentie De Klitsberg waardoor de nieuwe dagprijs wordt vastgesteld op 25,78 euro.
De tarieven voor het huren van een carport ten bedrage van 1,00 euro per dag en gebruik van de wasautomaat ten bedrage van 2,50 euro per jeton blijven ongewijzigd. Het bedrag van een jeton voor de droogkast wordt verhoogd naar 1,50 euro per jeton.
Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid wordt in kennis gesteld van deze prijsaanpassing via het e-loket.
De nieuwe dagprijs en prijzen voor supplementen worden toegepast vanaf 1 augustus 2022.
Bij de voorbereiding van huidig voorstel van deontologische code werden twee documenten als leidraad gehanteerd: enerzijds de oorspronkelijke deontologische code van de stad Beringen van 2008 en anderzijds de modelcode van VVSG 'Model-deontologische code voor lokale mandatarissen: regels voor een zuivere besluitvorming' van 2019.
Tijdens een overleg met de politieke fracties, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, op 30-03-2022 werden beide documenten besproken aan de hand van een ontwerpcode, opgesteld door de algemeen directeur. Deze ontwerpcode bevatte de rudimentaire teksten, zonder artikelsgewijze opbouw. De bespreking in de schoot van het fractieoverleg resulteerde uiteindelijk in een voorstel van code dat aan de 1e gemeenteraadscommissie op 12-05-2022 werd voorgelegd en dat in geannoteerde versie meteen ook het verslag van het fractieoverleg van 30-03-2022 bevatte.
Tijdens de gemeenteraadscommissie van 12-05-2022 werden nog enkele aanpassingen aangebracht aan de ontwerpcode (zie gekoppeld besluit), waarna de code vervolgens ter goedkeuring kan voorgelegd worden aan de raad.
Volgende documenten worden als bijlagen toegevoegd om de historiek en de inhoudelijke aanpassingen te duiden:
- Deontologische code stad Beringen 13-10-2008
- Deontologische code modelreglement VVSG 2019
- Deontologische code fractieoverleg 30-03-2022 (voorstel van code, opgemaakt na het fractieoverleg, in geannoteerde versie, met verslag in geel gemarkeerd)
- Deontologische code GRC 12-05-2022 (voorstel van code, ter bespreking van de 1e gemeenteraadscommissie in niet geannoteerde versie)
- Deontologische code GEM-RMW 27-06-2022 (finale tekst die thans ter goedkeuring voorligt aan de raad).
Artikel 39 van het decreet lokaal bestuur.
De raad keurt de deontologische code voor de raadsleden goed.
De deontologische code zal ter ondertekening worden voorgelegd aan alle lokale mandatarissen. Elke mandataris ontvangt een exemplaar van de code.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling op grond van artikel 38 §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald “de opdracht kan niet gegund worden zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens daaraan verbonden risico’s.
Gelet op de specifieke aard van de te verzekeren materies is het onmogelijk alle voorwaarden reeds volledig in de opdrachtdocumenten vast te leggen.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Stad Beringen optreedt in naam van OCMW Beringen bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) en artikel 57, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023-2026, op MJP000286.
De selectieleidraad en het bestek met nr. D2022bkr019 voor de opdracht “Verzekering hospitalisatie voor lokaal bestuur & OCMW Beringen gedurende een periode van 4 jaar”, opgesteld door de ontwerper, Verzekeringskantoor Van Dessel NV, Misstraat 112 te 2590 Berlaar worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden voor de indiening van aanvragen tot deelneming en voor de indiening van offertes worden vastgesteld zoals voorzien in de selectieleidraad en het bestek.
De totale uitgave over 4 jaar voor deze opdracht wordt geraamd op 443.603,92 EUR incl. taksen en bijdragen, waarvan 163.063,24 EUR ten laste van stad Beringen en 37.221 EUR ten laste van OCMW Beringen.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Het vast bureau wordt gedelegeerd om de verdere procedure voor deze opdracht te voeren.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling, op grond van artikel 38 §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald “de opdracht kan niet gegund worden zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens daaraan verbonden risico’s.
Gelet op de specifieke aard van de te verzekeren materies is het onmogelijk alle voorwaarden reeds volledig in de opdrachtdocumenten vast te leggen.
De huidige opdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst werden bepaald.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Stad Beringen de procedure zal voeren en in naam van OCMW Beringen bij de gunning van de opdracht zal optreden.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023-2026, op MJP000096, MJP000103, MJP000104, MJP000134, MJP000179, MJP000190, MJP000198, MJP000207, MJP000216, MJP000228, MJP000254, MJP000293, MJP000298, MJP000338, MJP000339, MJP000367, MJP002682, MJP002709 en MJP004899.
De selectieleidraad met nr. D2022bkr020 voor de opdracht “Raamovereenkomst voor diverse verzekeringen voor lokaal bestuur Beringen gedurende een periode van 4 jaar”, opgesteld door de ontwerper, Verzekeringskantoor Van Dessel NV, Misstraat 112 te 2590 Berlaar worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden voor de indiening van aanvragen tot deelneming worden vastgesteld zoals voorzien in de selectieleidraad en bestek. De totale uitgave over 4 jaar voor deze opdracht wordt geraamd op 808.545,00 EUR incl. bijdragen en taksen, waarvan 656.484,00 EUR ten laste van stad Beringen en 152.061,00 EUR ten laste van OCMW Beringen.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Het vast bureau wordt gedelegeerd om de verdere procedure te voeren.
De algemeen directeur geeft jaarlijks aan de bestuursorganen terugkoppeling (van de voortgangsinitiatieven op het vlak van de verschillende actieplannen) in het kader van organisatiebeheersing.
Sinds het vorige rapportagemoment is er verder uitvoering gegeven aan verbeteracties die nog open stonden èn is de in 2021 opgestarte zelfevaluatie op organisatieniveau afgerond. De belangrijkste aandachtspunten zijn opgenomen in een verbetertraject 2022-2023, dat ondertussen grotendeels in uitvoering is.
Het in 2021 in de organisatie uitgerolde digitaal organisatiehandboek (intranet), waar aan de hand van diezelfde tien organisatiethema's, de al beschikbare belangrijke management en ondersteunende processen zijn samengebracht, is hernieuwd geactualiseerd en verder uitgebouwd. In het tekstrapport is aangeduid (met !) welke procedures en afspraken (voor het eerst) in het digitaal organisatiehandboek zijn opgenomen.
DLB, art. 217 tot en met art. 220.
Kennisname van de jaarlijkse terugkoppeling van de algemeen directeur in kader van organisatiebeheersing aan de hand van het opvolgingsdocument Organisatiebeheersing - Jaarlijkse rapportering, juni 2022 ('2022_organisatiebeheersing_jaarlijkse rapportering_raden'). De rapportering volgt de tien thema's uit de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen, wat als kader en ontwikkelrichting naar de toekomst wordt gehanteerd (Startnota OBHS mei2020, integraal deel van jaarlijkse terugkoppeling aan raden in juni 2020).
Kennisname dat vanuit de zelfevaluatie (tien thema's) op organisatieniveau gewerkt wordt met een implementatieplan waarmee de belangrijkste geïdentificeerde organisatierisico's verder worden aangepakt. Het kompas voor deze verbeter- dan wel versterkingstrajecten wijst prioritair naar monitoring, facilitair management en ICT.
Kennisname van de rapportering rond klachtenmanagement, waar aangegeven is hoe de organisatie is omgegaan met de verschillende ontvangen klachten en zo lering trekt om dit naar de toekomst toe beter te doen.
Vooruit Beringen merkt dat de senioren in onze gemeente niet altijd de weg vinden naar de juiste dienstverlening. Gemeentebesturen bieden tegenwoordig nu eenmaal een breed aanbod aan. Dat maakt het niet altijd makkelijk om het bos nog door de bomen te zien.
Een seniorenloket kan hier een oplossing bieden. In zo’n loket kunnen senioren terecht met al hun vragen. Dat kan gaan over administratieve vragen, maar ook over specifieke dingen zoals vragen rond zorgbudgetten, seniorenverenigingen. Dit gebeurt best op een laagdrempelige manier.
In Beringen bestaat er nog geen seniorenloket. Nochtans is dit een zeer dankbaar en interessant initiatief dat reeds in heel wat Limburgse steden en gemeenten actief is. Zo zijn er seniorenloketten in Bocholt, Bree, Hasselt, Herk-de-Stad, Lanaken, Zutendaal, enz..
Wij vroegen ons af waarom dit gemeentebestuur hier tot op heden nog geen werk van maakte.
Daarom volgend voorstel:
Vooruit Beringen vraag het gemeentebestuur om een seniorenloket in onze gemeente op te richten.