Terug
Gepubliceerd op 18/08/2025

2023_GEM_00046 - Toestemming gemeenteraad Beringen inzake het zichtbaar gebruik van bodycams door de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 13/03/2023 - 19:30 Trouw- en raadzaal Stadhuis, Collegestraat 1, 3580 Beringen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Vandermeeren, voorzitter; Thomas Vints, burgemeester; Werner Janssen, schepen; Jean Vanhees, schepen; An Moons, schepen; Patrick Witters, schepen; Jessie De Weyer, schepen; Tijs Lemmens, schepen; Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen; Anne Cuypers, raadslid; Bert Schoofs, raadslid; Rita Keunen, raadslid; Mark Bex, raadslid; Hilâl Yalçin, raadslid; Leonie Vanhoudt, raadslid; Hilaire Poels, raadslid; Abdulkadir Yilmaz, raadslid; Ömer Ünlü, raadslid; Guido Feyen, raadslid; Jessica Pauwels, raadslid; Siegfried Van Braband, raadslid; Betty Buijs, raadslid; Youssef El Ballata, raadslid; Bilgin Bekdemir, raadslid; Hanim Karacan, raadslid; Rosinska Gosha, raadslid; Marieke Meelberghs, raadslid; Stijn Truyens, raadslid; Kelly Meykens, raadslid; Meral Ozcan, raadslid; Kobe Snyers, raadslid; Erik Gilissen, raadslid; Massimo Caruso, raadslid; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Afwezig

Stijn Joris, algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Dave Schops, raadslid; Lowie Tielens, raadslid

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Voorzitter

Wouter Vandermeeren, voorzitter
2023_GEM_00046 - Toestemming gemeenteraad Beringen inzake het zichtbaar gebruik van bodycams door de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo - Goedkeuring 2023_GEM_00046 - Toestemming gemeenteraad Beringen inzake het zichtbaar gebruik van bodycams door de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo wenst haar operationeel personeel uit te rusten met bodycams naar aanleiding van een aantal (ernstige) incidenten waarbij politie-inspecteurs van de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo slachtoffer werden. De politiezone heeft in dit kader onderzocht of het raadzaam is om voor de inspecteurs bodycams aan te kopen. De kleine camera’s vormen een extra hulpmiddel voor het korps om escalatie van incidenten te voorkomen en om zulke situaties beter te kunnen evalueren.

 Hoofddoel van het dragen van de bodycam vormt de vergroting van het de-escalerend vermogen van de individuele politieman of -vrouw. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van bodycams een duidelijk ontradend effect heeft op de escalatie van de zwaardere tussenkomsten en zo bijdraagt tot het terugdringen van geweld tegen de politie. Het dragen van een bodycam heeft immers effect op het gedrag van zowel de burger als de politie met als resultaat dat er minder agressie en geweld gebruikt wordt tegen politiemedewerkers. Politiemedewerkers die een bodycam dragen, voelen zich bovendien ook veiliger. Ze zijn ook beter in staat om ongegronde klachten tegen hen te weerleggen.

 Daarnaast kunnen de camera’s ook ingezet worden voor een onderbouwde weergave van de (strafrechtelijke) gebeurtenissen of gebruikt worden voor het opmaken van een gedetailleerde plaatsbeschrijving bij een onderzoek. De bodycams kunnen ook ingezet worden bij lokale evenementen of tijdens voetbalmatchen.

 Met de registratie van deze beelden worden concreet volgende doeleinden beoogd:

  • Bestuurlijke politie:
    • Het bewijzen van een inbreuk op de openbare orde, schade of overlast.
    • Het identificeren van een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer.
    • Bijdragen tot de bescherming van zowel de politiemedewerkers als burgers door het ontradende effect: de aankondiging van het gebruik van de camera kan een kalmerend effect hebben op een gespannen situatie. Het vermijden van onnodig geweld tegen of door de politie.
  • Gerechtelijke politie:
    • Het bewijzen van een misdrijf, schade of overlast.
    • Een meerwaarde bieden voor de vaststellingen van de politieambtenaar voor een betere bewijsvoering.
    • Het identificeren van een dader, een getuige of een slachtoffer.
    • Een plaats delict in kaart brengen, het opmaken van een plaatsbeschrijving bij bv. huiszoekingen, verdachte overlijdens…
  • Andere:
    • Bij klachten inzake het optreden kunnen de beelden gebruikt worden voor een objectieve weergave van de feiten en als hulpmiddel bij het afleggen van verantwoording met betrekking tot de aangeboden dienstverlening.
    • Voor didactische of pedagogische doeleinden in het kader van de opleiding en training van politiemensen (zij het dan geanonimiseerd).
    • Voor public relations doeleinden (zij het dan geanonimiseerd en eventueel na voorafgaandelijk advies).

Enkel de personeelsleden die hiervoor een opleiding hebben genoten, mogen gebruik maken van de bodycams. Het dragen en gebruik dient te gebeuren volgens de instructies gegeven in de opleiding die de politiezone hieromtrent organiseert.

 Er wordt niet permanent of stelselmatig gefilmd, enkel tijdens de interventie of interactie met de burger, op basis van de bepaalde doelstellingen, de inschatting of de verwachting van de gebruiker dat er zich een situatie voordoet of gaat voordoen die is geëscaleerd of dreigt te escaleren.

 Met de camera’s kunnen politieagenten beelden en geluid opnemen van hun tussenkomsten. De keuze over wanneer de camera al dan niet actief is, ligt bij de politiemedewerker zelf. De burger / betrokkene wordt door de politiemedewerker die de bodycam activeert mondeling gewaarschuwd dat hij/zij start met filmen. De waarschuwing wordt gegeven voordat men de personen begint te filmen, tenzij dit gebruik daardoor onwerkzaam zou worden.

 Er wordt, zolang dit wettelijk niet wordt toegelaten, geen gebruik gemaakt van de pre-recordingfunctie. Er worden m.a.w. geen beelden geregistreerd die door het toestel zijn gecapteerd voordat de politiemedewerker de startknop heeft ingedrukt.

 De bodycamera’s worden in principe steeds zichtbaar gedragen. Dit betekent concreet dat de politiemedewerker die de bodycam activeert steeds identificeerbaar is als lid van het operationeel kader doordat hij een uniform draagt of uitgerust is met een gerechtelijke politiearmband of voorafgaandelijk aan het filmen zich kenbaar maakt op basis van de politionele legitimatiekaart.

 De politiezone wenst voor de niet-anonieme interventie-, verkeer- of overlastploegen het dragen van een bodycam verplicht te maken. Tevens ook op instructie van de officier van gerechtelijke of bestuurlijke politie. Daarnaast wordt het dragen van de bodycam ook een verplichting bij de opdrachten tot het leveren van bijstand aan een deurwaarder.

 De bodycam kan verder op eigen initiatief van de politiemedewerker van alle operationele diensten gedragen en gebruikt worden met inachtneming van de korpsrichtlijnen en wettelijke bepalingen.

Elke politiemedewerker beslist op eigen initiatief of de camera wordt geactiveerd. Indien geactiveerd, zal de bodycam worden uitgeschakeld indien het filmen niet meer opportuun is en uiterlijk bij het einde van de tussenkomst.

 Geluidsopname van privégesprekken waaraan de politie niet deelneemt is niet toegelaten. Voor dergelijke opnames blijft een machtiging van de onderzoeksrechter vereist.

In de meldingsfiche, de interventiefiche, de afhandelingsfiche, het proces-verbaal en/of het bestuurlijk verslag wordt er steeds aangevuld of er gebruik werd gemaakt van de bodycam en de reden daartoe.

Het aanwenden van een bodycam in de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo is enkel toegelaten voor zover voldaan is aan de principes van finaliteit, proportionaliteit, transparantie en voor het nastreven van de vermelde doeleinden.

 De bodycams schenden niet de privacy van de inwoners en bezoekers in het cameragebied, doordat het mobiele camera’s zijn, gedragen door een operationeel politiepersoneelslid die de gefilmde persoon te kennen geeft dat hij wordt gefilmd door de bodycam. Het exploiteren van het beschikbare beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door middel van de bodycam is enkel mogelijk via een interface. De politieambtenaren zullen de beschikbare informatie enkel aanwenden voor het realiseren van de doelen, hierboven vermeld en conform de opgestelde richtlijnen.

De opslag van de beelden, geluidsopnames en bijhorende persoonsgegevens zal gebeuren op volgende wijze:

  • Het beschikbare beeldmateriaal en elk ander gegeven wordt op een beveiligde server opgeslagen;
  • Het gebruik en de raadpleging van het beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door deze camera's zal geen inmenging in de persoonlijke levenssfeer tot gevolg hebben;
  • De toegang tot het beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door deze camera's dient operationeel gemotiveerd te zijn en een bestuurlijke of gerechtelijke finaliteit te hebben. Ze is afhankelijk van de politieopdracht die de toegang ertoe vereist. Ze is nominatief bepaald;
  • De toegang tot het beschikbare beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door middel van deze camera's, wordt beperkt tot de hiertoe gerechtigde personeelsleden. En ze wordt maximaal beveiligd met de bestaande technologieën;
  • Wanneer het gaat om de toegang ervan voor een finaliteit inzake bestuurlijke politie, moet dit gebeuren binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de registratie. Wanneer het gaat om de consultatie ervan voor een finaliteit inzake gerechtelijke politie, komt de toegangstermijn overeen met de bewaringstermijn, namelijk maximum twaalf maanden. Na een maand kan de consultatie ervan slechts gebeuren na een beslissing van de procureur des Konings en enkel indien de strafbare feiten een correctionele hoofdgevangenisstraf van een jaar of een zwaardere straf tot gevolg kunnen hebben;
  • Een register met alle gebruiken van de camerabeelden wordt bijgehouden bij de betrokken politiedienst en op een digitale wijze bewaard;
  • Het is niet de bedoeling dat de beelden in real-time gevolgd worden. Het bekijken van beelden in real-time kan enkel gebeuren door politie of onder effectief toezicht en leiding van de aanwezige politieambtenaren.

 Voor het nagaan van de Impact en risicoanalyse op niveau van de bescherming voor de persoonlijke levenssfeer werd een DPIA bodycams opgemaakt die als bijlage bij de aanvraag van de korpschef a.i. is toegevoegd.

Deze DPIA (data protection impact assessment) verduidelijkt o.a.:

  • Het verwerkingsproces;
  • De rollen en verantwoordelijkheden;
  • De maatregelen om de persoonlijke rechten van betrokkene te beschermen;
  • De mogelijke risico’s en de risicobeperkende maatregelen.

Juridische grond

  • Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.
  • Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG).
  • Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS).
  • Strafwetboek, in het bijzonder artikel 314bis en 259bis.
  • Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992 (WPA). De artikelen 25/1 tot en met 25/8 WPA omschrijven de algemene voorwaarden voor het zichtbaar gebruik van camera’s, waaronder het gebruik van mobiele camera’s zoals de bodycam.
  • Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (bestaande wetten, koninklijke besluiten en andere reglementering die verwijzen naar de Wet van 8 december 1992 worden geacht te verwijzen naar de nieuwe wet

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft haar principiële toestemming aan de politiezone Beringen/ Ham/Tessenderlo voor het gebruik van bodycams door de politiezone op het grondgebied van de stad.

Artikel 2

Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo om ter kennisgeving over te maken aan de procureur des Konings.