Na enkele maanden stilte over de verkaveling Houtpark op de Be-Mine site, kwam op het eind van vorige maand het nieuws dat een intentieovereenkomst werd afgesloten waarmee de haalbaarheid van een warmtenet binnen de verkaveling onderzocht zal worden. Natuurlijk kunnen we enkel positief zijn over deze wens om te kiezen voor een duurzame verwarmingsoplossing bij een nieuw bouwproject.
Die keuze voor duurzame oplossingen zou zich echter moeten doortrekken overheen het volledige verkavelingsproject, wat helaas niet het geval is. We plaatsten vorig jaar al enkele vraagtekens bij dit project en tot op de dag van vandaag zijn die vraagtekens eigenlijk nauwelijks verdwenen.
Zo zien we in de ontwerpplannen die getoond werden bij de voorstelling van het warmtenet dat de omvang van de bebouwing nog steeds nagenoeg dezelfde is als in de plannen die in het begin van vorig jaar voorgesteld werden. De bedenking die onze fractie vorig jaar al maakte omtrent de omvang van dit project, lijkt daarmee in de wind geslagen. Toch blijft die bedenking nog steeds van tel: een 310-tal wooneenheden worden hier neergepoot maar uit de Bouwmeesterscan blijkt dat het aantal direct bebouwbare percelen in woongebied in Beringen volstaat om de bevolkingsgroei tot 2035 twee keer op te vangen. Tussen die 310 te bouwen wooneenheden zit in het midden van het projectgebied trouwens een woontoren van zeven verdiepingen met meer dan 70 appartementen. De eerste vraag zou moeten zijn: is er wel nood aan een bouwproject van deze omvang op deze locatie? Zeker met de oorspronkelijke versie van dit project in het achterhoofd (waarbij wegens gebrek aan interesse uiteindelijk maar twee appartementsblokken werden gebouwd) is deze vraag belangrijker dan ooit.
Daarnaast is het minstens even belangrijk te weten welke impact dit project zal hebben op de mobiliteitsafwikkeling op en vooral rond de Be-Mine site. Een woonproject van deze omvang brengt aanzienlijke extra verkeersstromen met zich mee, en dat vlakbij een Koolmijnlaan die op dit moment eigenlijk al oververzadigd is. Het is ook belangrijk te wijzen op de school Straf! die momenteel aan deze zijde van de Be-Mine site gelegen is en waar op dit moment al gesproken wordt van een chaotische verkeerssituatie. Hier 310 wooneenheden aan toevoegen die ook deels beroep doen op deze parking, lijkt niet bepaald een slim idee. En wat met de Stationsstraat? De ontsluiting van het Houtpark zal via deze straat gebeuren, maar hoe valt dit te rijmen met de ambitie om van de Stationsstraat een gezellige straat te maken waar het aangenaam is om te vertoeven?
Tot slot wil ik ook nog even ingaan op de ruimtelijke impact van dit bouwproject. Door de gigantische omvang moet ook het overgrote deel van de natuurlijke zone ten oosten van het kolenspoor verdwijnen. Natuur die nochtans waardevol is. Vorig jaar pleitten wij er al voor om deze aanwezige groenomgeving te behouden zodat deze kan opgewaardeerd worden. Hier kan bv. een aangename inrichting gebeuren met zitbanken, picknicktafels, speeltoestellen,… Er is veel potentieel om hier samen met de inwoners aan de slag te gaan en te bekijken hoe deze ruimte zo kwalitatief mogelijk kan ingevuld worden.
De oostelijke zone vrijwaren van bebouwing en opwaarderen, biedt een antwoord op veel knelpunten die ons inziens nog op tafel liggen: er is veel minder risico op een project dat niet volledig gerealiseerd zal geraken, er is veel minder impact op de mobiliteit in de omgeving, er kan meer natuur behouden blijven en de ruimte kan aangenamer ingericht worden. Daarom stellen we graag volgende vragen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.
wo 15/03/2023 - 08:00