De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 13 februari 2023 worden goedgekeurd.
Mevrouw Meral Özcan werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 verkozen op de politieke lijst van Groen als gemeenteraadslid voor de stad Beringen. De aanstelling en eedaflegging van mevrouw Meral Özcan als gemeenteraadslid gebeurde in de gemeenteraadszitting van 7 januari 2019. De voorzitter van de gemeenteraad nam kennis van het ontslag van mevrouw Meral Özcan en aanvaardt dit ontslag. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur.
De raad neemt akte van het ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw Meral Özcan, wonende Koolmijnlaan 379 te 3581 Beringen.
Deze overeenkomst geldt voor het aanslagjaar 2023 tot en met het aanslagjaar 2025 (de meegedeelde persoonsgegevens geven de toestand op 1 januari van het aanslagjaar weer) en kadert in een verminderde kohier-afvalbelasting vanwege Limburg.net voor bepaalde inwoners en om het sociaal tarief bij de buitenschoolse kinderopvang en voor het stedelijk vrijetijdsaanbod toe te passen.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2023-2025, op MJP000884.
De gemeenteraad neemt kennis van de overeenkomst nr. 23/020 en keurt deze goed.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op de in dit verband geldende onderrichtingen bij de opmaak van budgetten en meerjarenplannen;
Gelet op het advies van de FOD Economie van 4 september 2009 aangaande het ontwerp van reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein;
Overwegende dat de organisatie van en het toezicht op de markten voor de gemeente aanzienlijke kosten teweegbrengt;
Overwegende dat het redelijk en verantwoord is dat de gemeente met de invoering van dit belastingreglement een deel van deze kosten wenst te financieren;
Om de wekelijkse markten een stimulans te geven, is het evenwel gepast om een vermindering toe te staan aan de marktkramers die onmiddellijk voor een volledig jaar betalen, omdat zij de continuïteit van de wekelijkse markten mee verzekeren;
Op de voordracht van college van burgemeester en schepenen;
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, en latere wijzigingen;
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2023-2025, op MJP000845.
Er wordt met ingang van 1 april 2023 voor een termijn die eindigt op 31 december 2025, ten voordele van de stad Beringen, een belasting geheven op de standplaatsen op de markten, openbare plaatsen, wegen en gemeente-eigendommen, ten laste van de natuurlijke en rechtspersonen die op deze standplaatsen ambulante activiteiten uitoefenen.
Het besluit van 19 december 2022 wordt vanaf 1 april 2023 opgeheven.
De belasting dient vooraf betaald en wordt vastgesteld als volgt:
- Voor de vaste marktkramers: 1,50 euro per lopende meter ingenomen standplaats met een minimum van 9 euro per standplaats, voor elke ambulante activiteit; dit geldt eveneens voor standwerkers.
- Voor de losse marktkramers: 3 euro per lopende meter ingenomen standplaats met een minimum van 18 euro per standplaats, voor elke ambulante activiteit; dit geldt eveneens voor de losse standwerkers.
- Voor de standplaatsen van ambulante handel langs de openbare weg op openbaar domein: 3 euro per lopende meter ingenomen standplaats met een minimum van 24 euro per standplaats.
- Voor de standplaatsen die eventueel op de wekelijkse markt ingenomen worden door een handelaar voor promotionele doeleinden (max 1 keer/jaar/markt, de opbrengst komt niet ten goede van een goed doel, ...): 72 euro voor een standplaats van 6 lopende meter met een maximale diepte van 4 meter.
Iedere begonnen meter wordt voor een volle meter aangerekend.
De kramen die de normale diepte van 4 meter overschrijden op gelijk welke breedte, betalen een supplement van 50% op de ganse frontlengte.
De betaling dient te gebeuren per kwartaal of per jaar.
Er wordt een vermindering toegestaan van 10% voor de jaarlijkse betaling van 1 januari tot en met 31 december van het aanslagjaar.
De voorafbetaalde belasting wordt in geen geval terugbetaald, behalve in de volgende gevallen:
a. Opschorting van het abonnement door de titularis, om reden van:
- ongeschiktheid om de activiteit uit te oefenen gedurende tenminste één maand, hetzij door ziekte of ongeval en op grond van een medisch attest, hetzij ingeval van overmacht op een verantwoorde wijze bewezen (vb. in afwachting van de herstelling of vervanging van een door brand vernielde verkoopsuitrusting);
- in de andere gevallen door het gemeentelijk marktreglement toegelaten en volgens haar voorziene modaliteiten (vb. om sociale redenen);
b. Beëindiging door de rechthebbenden bij overlijden van de titularis die zijn activiteit voor eigen rekening uitoefende.
De standgelden voor de lokale handelaars en verenigingen voor de bloemenverkoop op de begraafplaatsen tijdens de Allerheiligenperiode wordt als volgt vastgelegd: 6 euro per lopende meter ingenomen standplaats per verkoopdag.
Iedere begonnen meter wordt voor een volle meter aangerekend. Uiterlijk 10 dagen na toewijzing van de standplaats, dient het standgeld overgeschreven te zijn op rekening van de stad Beringen.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van de Evangelische Kerk, vastgesteld in de kerkraad van 24 januari 2023, voor het dienstjaar 2022 sluit met een exploitatieoverschot van 89,83 euro en geen investingsoverschot of - tekort.
De jaarrekening 2022 van de Evangelische Kerk Beringen "De Graankorrel" wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
Oorzaak van de financieringsbehoefte is de subsidieregeling van de Vlaamse overheid, waarbij het eindsaldo van toegekende investeringssubsidies pas wordt betaald nadat het dossier is opgeleverd en alle facturen betaald zijn. Aangezien de kerkfabriek niet over de nodige middelen beschikt om de gesubsidieerde uitgaven te voorfinancieren, moet een overbruggingsregeling worden getroffen. Aangezien financieringskosten voor de kerkfabriek via de stedelijke toelage opnieuw ten laste van de stad komen, is een renteloze overbruggingsfinanciering door de stad voor beide partijen een voordeliger oplossing.
De kerkfabriek nam hiervoor een prefinanciering voor 899.350 euro op in haar aangepast meerjarenplan 2020-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad. In het aangepaste meerjarenplan van de stad werd deze prefinanciering gefaseerd opgenomen voor 457.639 euro in 2022 en voor 441.711 euro in 2023 in MJP000756). Het in 2022 niet opgevraagde deel van de prefinancieringslening werd in de investeringsoverdracht naar 2023 opgenomen.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2022 tot toekenning van een prefinancieringslening van 457.639,00 euro voor de tweede fase van de restauratiewerken aan de Sint-Theodarduskerk wordt ingetrokken.
Aan de kerkfabriek Sint-Theodardus Beringen-Mijn wordt een prefinancieringslening van 899.350,00 euro toegekend voor de tweede fase van de restauratiewerken aan de Sint-Theodarduskerk (uitvoeringsdossier 2020-2023), zoals voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan van de kerkfabriek.
De lening wordt, na goedkeuring door de gemeenteraad, gefaseerd op afroep door het kerkbestuur opgenomen en dient integraal te worden terugbetaald na ontvangst op rekening van het saldo van de toegekende investeringstoelage door de Vlaamse overheid voor de restauratiewerken aan de Sint-Theodarduskerk (fase 2, uitvoeringsdossier 2020-2023).
De prefinancieringslening wordt op basis van de beperkte looptijd renteloos toegekend.
Vergroenen, ontharden en het creëren van ruimte voor water vormen belangrijke pijlers in het klimaatbeleid van de stad. Hierrond werden verschillende acties opgenomen in het adaptatieluik van het Klimaatactieplan 2030. Via het project ‘de Klimaattuincoach’ maakt de stad bovendien werk van de doelstellingen binnen werven 1 (laten we een boom opzetten) en 4 (water is het nieuwe goud) van het Lokaal Energie en Klimaatpact (LEKP).
Binnen het project 'de Klimaattuincoach' kunnen tuineigenaars advies aanvragen van een Klimaattuincoach over het klimaatrobuust (her)inrichten van hun tuin. Voor elke deelnemende stad/gemeente wordt een pool met enkele Klimaattuincoaches voorzien.
Wat is een Klimaattuincoach?
Een klimaattuincoach is een expert met ervaring in ecologisch tuinontwerp, die gemotiveerd is om de Limburgse tuinen mee klimaatrobuuster te maken. De Klimaattuincoach adviseert en begeleidt de tuineigenaar, over het klimaatrobuust maken van zijn tuin. Het advies is gebaseerd op de 7 stappen naar een klimaatrobuuste tuin, opgesteld door de provincie en partners. De hoofdfocus ligt hierbij op het beperken van verharding, het creëren van een goede waterhuishouding, het creëren van schaduw en koeling en het aanleggen van veel en divers (waar mogelijk inheems) groen. Daarnaast worden ook aspecten als duurzaam materiaalgebruik en klimaatvriendelijk onderhoud gepromoot en linken gelegd met de natuurlijke omgeving.
Enkel Klimaattuincoaches die deelnamen aan de lesmodule 'Klimaattuincoach' én slaagden voor het examen (georganiseerd door de provincie Limburg en haar partners) én die een verklaring ondertekenden kunnen optreden als Klimaattuincoach.
Hoe gaat de Klimaattuincoach tewerk?
De Klimaattuincoach levert de volgende diensten bij de deelnemende tuineigenaars:
Welke ondersteuning biedt de provincie?
De provincie zorgt voor het samenstellen van één pool van Klimaattuincoaches voor elke deelnemende stad/gemeente. De toewijzing door de provincie van de Klimaattuincoaches aan één of meer pools gebeurt op basis van afstand en rekening houdende met een gelijke verdeling van het aantal beschikbare Klimaattuincoaches over de deelnemende steden/gemeenten. Binnen iedere pool wordt door de provincie een rangorde en beurtrol van de Klimaattuincoaches vastgelegd.
De provincie zal daarnaast:
Wat wordt verwacht van de deelnemende steden/gemeenten?
De stad zorgt voor het aanstellen van een Klimaattuincoach wanneer een tuineigenaar een aanvraag voor een klimaattuinadvies indient. Hierbij wordt de opdracht gegund tegen een globale prijs die vastligt op € 300 inclusief btw, waarvan € 75 inclusief btw hetzij door de Klimaattuincoach aangerekend wordt aan de tuineigenaar, hetzij door de stad wordt doorgerekend aan de tuineigenaar. De overige 225€ wordt na oplevering van de opdracht door de stad aan de klimaattuincoach betaald. De stad staat in voor de oplevering en financiële afhandeling van de opdrachten.
De stad zal daarnaast:
De stad kiest zelf hoeveel opdrachten ze per jaar ter beschikking stelt, met een maximum van 50. Dit aantal kan, indien groot succes en indien de pool van coaches dit toelaat, doorheen de looptijd van de overeenkomst in onderling overleg opgetrokken worden.
Kostenraming project
(1) Klimaattuincoach tuinadvies - 9.000 euro
De kostprijs per tuinadvies bedraagt 300 euro inclusief btw, waarvan 225 euro bijgedragen wordt door de stad en 75 euro door de tuineigenaar.
De stad stelt voor om voor de projectduur van 8 april 2023 tot 7 april 2024 40 opdrachten ter beschikking te stellen en hiervoor € 225 x 40 = 9.000 euro te voorzien.
De beslissing voor 40 adviezen is gebaseerd op de deelname cijfers aan vorige editie. Voor deze eerste editie werden er 50 adviezen gereserveerd. Momenteel staat de teller op 28 adviezen voor de periode april 2022 – februari 2023. Er wordt verwacht dat er de komende maanden nog wel wat aanvragen gaan binnen komen maar niet meer dan 50 in totaal.
(2) Toelage /premie voor aanplant volgens advies klimaattuincoach - 2.000 euro
Vorige editie werd er beslist om een extra toelage te voorzien voor de tuineigenaars die effectief aan de slag gaan met het tuinadvies en over gaan tot aanleg. Deze toelage werd voorzien op 50 euro. Kostenraming: 40 tuinbezoeken X maximaal 50 euro premie = 2.000 euro
Algemene voorwaarden/ procedure
§1. Enkel van toepassing op plantgoed aangekocht overeenkomstig het advies van de Klimaattuincoach;
§2. Na bewijs van aankoop, aangeleverd volgens de aanvraag procedure hieronder vermeld, wordt het plantgoed in de vorm van geschenkbon Toerisme Beringen uitbetaalt begrenst tot 50 euro.
--> Dit zal worden geëvalueerd door dienst Milieu. De tuineigenaar levert bewijs van aankoop plantgoed aan, indien overeenkomstig met advies Klimaattuincoach wordt het aankoopbedrag vergoed in geschenkbonnen Toerisme Beringen met een maximum van 50 euro.
§3. Het plantgoed wordt aangeplant in de tuin van de tuineigenaar overeenkomstig het advies van de Klimaattuincoach;
--> Controle en handhaving is hier complex maar het is een algemene voorwaarde gekoppeld aan het verkrijgen van de premie. De tuineigenaar verbind zich hier toe.
De premie is in de vorm van geschenkbonnen Toerisme Beringen om zo ook in te zetten op de lokale economie.
Voor deze editie moet er opnieuw een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden. Aanvullend wordt het toelage reglement goedkeurt voor de periode van de samenwerkingsovereenkomst.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, onder AC000637.
Dit advies is onder voorwaarde dat de budgetverschuiving wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad gaat akkoord met deelname aan het project klimaattuincoaches van provincie Limburg en het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst 2023.
De gemeenteraad gaat akkoord met het toelagereglement - Premie voor de aanplant volgens advies Klimaattuincoach 2023
Het volledige rapport werd toegevoegd in bijlage en extra toelichting via een bijhorende presentatie. Bij elke doelstelling wordt er een overzicht toegevoegd van de acties uit 2021 en 2022 en een kort overzicht van acties voor 2023-2024. Er zijn enkele doelstellingen waar Beringen momenteel nog niet zo goed op scoort of waar extra duiding/ nuancering relevant is. Deze worden in de nota uitgebreid toegelicht. Hieronder de algemene conclusie.
Algemene conclusie
Uit deze eerste rapportering blijft dat er extra inzet nodig is op vlak van energiebesparing en CO2 reductie voor het eigen patrimonium dat voor LEKP 2.0 ook uitgebreid wordt met het wagenpark in eigen beheer. Met de opmaak van het strategisch vastgoedplan worden er belangrijke inzichten verkregen die zullen bijdragen aan deze doelstelling. Energetische renovaties zijn hierin een belangrijk onderdeel, maar ook het afstoten of slopen van verouderd patrimonium is een piste die zeker onderzocht moet worden. Daarnaast is het belangrijk om de verbruikers van bepaalde gebouwen extra te sensibiliseren en activeren om zuiniger om te gaan met hun elektriciteit en gas.
Ook voor de doelstelling hagen en geveltuinen hebben we nog een inhaalbeweging, maar met vooruitblik naar de acties van 2023 en 2024 wordt er toch al extra ingezet op hagen. Het is belangrijk om hierin ook de burgers te betrekken en te activeren tot vergroening met hagen en geveltuinbeplanting op eigen percelen. Hierin is de actie klimaattuincoaches een belangrijk initiatief waar advies op maat inwoners begeleidt tot een klimaatbestendige tuin.
Voor de collectieve renovaties en renovaties in het algemeen scoort Beringen momenteel slecht, maar in vergelijking met het Vlaams Gewest nog niet problematisch. Gelet op het feit dat huishoudens/woningen verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de CO2 uitstoot is het belangrijk om hier extra op in te zetten om de doelstelling 40% reductie te kunnen behalen. De energiecrisis heeft extra uitgewezen dat renovaties bij bepaalde doelgroepen noodzakelijk zijn maar zeer complex. Het Energiehuis Limburg heeft een nieuw aanbod uitgewerkt om meer in te zetten op advies en begeleiding bij energetische renovaties. Het is zaak om dit aanbod goed in te zetten en mee te ondersteunen met bijkomende communicatie acties.
Voor autodelen en ontharding zijn de cijfers ook aanzienlijk lager dan het gemiddelde van het Vlaams Gewest, maar met de acties op de planning voor 2023-2024 wordt verwacht dat dit cijfer volgende rapportering positiever zal zijn.
De gemeenteraad neemt kennis van het 'Rapport Lokaal klimaat- en energiepact stad Beringen 2021-2022'.
De zogenaamde GAS 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen. Het gaat om een aantal overtredingen vermeld in het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Nu worden deze overtredingen enkel strafrechtelijk afgehandeld.
Het koninklijk besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit. Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt.
De geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij niet over een beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de 'klassieke' GAS-boetes.
De overtredingen die effectief in aanmerking komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:
1. De overtredingen van eerste categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van 58 euro. Dit betreft onder meer het parkeren in erven en woonerven, het stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen/bermen, het parkeren in voetgangerszone, de verboden toegang, het gebruik van de gehandicaptenkaart, het halfmaandelijks parkeren, …
2. De overtredingen van tweede categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van 116 euro. Hier gaat het om stilstaan en parkeren op autowegen, op specifieke plaatsen waar het een gevaar of onnodige hinder kan betekenen voor andere weggebruikers (bv. op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, …), op plaatsen waar de voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden, op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 m breed zou worden en het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een gehandicaptenkaart.
Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het stedelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de stad. Dankzij de instelling van de gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de stad zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken.
De vaststellingen van inbreuken inzake GAS4 zullen via de politie gebeuren. De inzet van eigen vaststellende ambtenaren in de toekomst wordt nog bekeken.
Voor de afhandeling van de vaststellingen inzake GAS4 zal de stad Beringen verder beroep blijven doen op de provinciaal sanctionerend ambtenaars.
De vergoeding voor de afhandeling en beboeting van de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en deze betreffende de verkeersborden C3 en F103 bedragen:
De GAS 4-overtredingen worden opgenomen in een politieverordening. Daarnaast moet een protocolakkoord met het parket worden afgesloten. In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt over de procedure, de afhandeling van de overtredingen en de uitwisseling van informatie. Tenslotte dient ook de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Limburg en de stad Beringen aangepast te worden aan de invoering van GAS 4 op het grondgebied van Beringen.
Zowel de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, als het protocolakkoord en samenwerkingsovereenkomst met de provincie Limburg, worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.GAS4 zal in werking treden op 1 april 2023.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, goed. De politieverordening treedt in werking op 1 april 2023.
De gemeenteraad keurt het protocolakkoord betreffende de verkeersinbreuken opgenomen in artikel 2 van het GAS-KB (KB van 9 maart 2014) goed.
De gemeenteraad keurt de aangepaste samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Limburg en de stad Beringen inzake de gemeentelijke administratieve sancties goed.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit.
Net zoals de voorbije jaren wendt de stad Beringen deze middelen aan voor de bestrijding van het fenomeen 'druggerelateerde maatschappelijke overlast'. Hiervoor heeft de stad Beringen de afgelopen jaren een samenwerkingsovereenkomst met CAD-Limburg, nu Zorggroep Zin, gehad. De huidige samenwerkingsovereenkomst met Zorggroep Zin loopt tot 2025. Inhoudelijk omvat dit het ambulant drughulpproject. Ook voor uitvoering van het SVPP voor de periode 2023-2024 zal op deze samenwerking beroep gedaan worden.
De gemeenteraad keurt de verlenging van het bestaande Strategisch Veiligheids- en Preventieplan voor de periode 01/01/2023 - 31/12/2024 goed.
De politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo wenst haar operationeel personeel uit te rusten met bodycams naar aanleiding van een aantal (ernstige) incidenten waarbij politie-inspecteurs van de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo slachtoffer werden. De politiezone heeft in dit kader onderzocht of het raadzaam is om voor de inspecteurs bodycams aan te kopen. De kleine camera’s vormen een extra hulpmiddel voor het korps om escalatie van incidenten te voorkomen en om zulke situaties beter te kunnen evalueren.
Hoofddoel van het dragen van de bodycam vormt de vergroting van het de-escalerend vermogen van de individuele politieman of -vrouw. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van bodycams een duidelijk ontradend effect heeft op de escalatie van de zwaardere tussenkomsten en zo bijdraagt tot het terugdringen van geweld tegen de politie. Het dragen van een bodycam heeft immers effect op het gedrag van zowel de burger als de politie met als resultaat dat er minder agressie en geweld gebruikt wordt tegen politiemedewerkers. Politiemedewerkers die een bodycam dragen, voelen zich bovendien ook veiliger. Ze zijn ook beter in staat om ongegronde klachten tegen hen te weerleggen.
Daarnaast kunnen de camera’s ook ingezet worden voor een onderbouwde weergave van de (strafrechtelijke) gebeurtenissen of gebruikt worden voor het opmaken van een gedetailleerde plaatsbeschrijving bij een onderzoek. De bodycams kunnen ook ingezet worden bij lokale evenementen of tijdens voetbalmatchen.
Met de registratie van deze beelden worden concreet volgende doeleinden beoogd:
Enkel de personeelsleden die hiervoor een opleiding hebben genoten, mogen gebruik maken van de bodycams. Het dragen en gebruik dient te gebeuren volgens de instructies gegeven in de opleiding die de politiezone hieromtrent organiseert.
Er wordt niet permanent of stelselmatig gefilmd, enkel tijdens de interventie of interactie met de burger, op basis van de bepaalde doelstellingen, de inschatting of de verwachting van de gebruiker dat er zich een situatie voordoet of gaat voordoen die is geëscaleerd of dreigt te escaleren.
Met de camera’s kunnen politieagenten beelden en geluid opnemen van hun tussenkomsten. De keuze over wanneer de camera al dan niet actief is, ligt bij de politiemedewerker zelf. De burger / betrokkene wordt door de politiemedewerker die de bodycam activeert mondeling gewaarschuwd dat hij/zij start met filmen. De waarschuwing wordt gegeven voordat men de personen begint te filmen, tenzij dit gebruik daardoor onwerkzaam zou worden.
Er wordt, zolang dit wettelijk niet wordt toegelaten, geen gebruik gemaakt van de pre-recordingfunctie. Er worden m.a.w. geen beelden geregistreerd die door het toestel zijn gecapteerd voordat de politiemedewerker de startknop heeft ingedrukt.
De bodycamera’s worden in principe steeds zichtbaar gedragen. Dit betekent concreet dat de politiemedewerker die de bodycam activeert steeds identificeerbaar is als lid van het operationeel kader doordat hij een uniform draagt of uitgerust is met een gerechtelijke politiearmband of voorafgaandelijk aan het filmen zich kenbaar maakt op basis van de politionele legitimatiekaart.
De politiezone wenst voor de niet-anonieme interventie-, verkeer- of overlastploegen het dragen van een bodycam verplicht te maken. Tevens ook op instructie van de officier van gerechtelijke of bestuurlijke politie. Daarnaast wordt het dragen van de bodycam ook een verplichting bij de opdrachten tot het leveren van bijstand aan een deurwaarder.
De bodycam kan verder op eigen initiatief van de politiemedewerker van alle operationele diensten gedragen en gebruikt worden met inachtneming van de korpsrichtlijnen en wettelijke bepalingen.
Elke politiemedewerker beslist op eigen initiatief of de camera wordt geactiveerd. Indien geactiveerd, zal de bodycam worden uitgeschakeld indien het filmen niet meer opportuun is en uiterlijk bij het einde van de tussenkomst.
Geluidsopname van privégesprekken waaraan de politie niet deelneemt is niet toegelaten. Voor dergelijke opnames blijft een machtiging van de onderzoeksrechter vereist.
In de meldingsfiche, de interventiefiche, de afhandelingsfiche, het proces-verbaal en/of het bestuurlijk verslag wordt er steeds aangevuld of er gebruik werd gemaakt van de bodycam en de reden daartoe.
Het aanwenden van een bodycam in de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo is enkel toegelaten voor zover voldaan is aan de principes van finaliteit, proportionaliteit, transparantie en voor het nastreven van de vermelde doeleinden.
De bodycams schenden niet de privacy van de inwoners en bezoekers in het cameragebied, doordat het mobiele camera’s zijn, gedragen door een operationeel politiepersoneelslid die de gefilmde persoon te kennen geeft dat hij wordt gefilmd door de bodycam. Het exploiteren van het beschikbare beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door middel van de bodycam is enkel mogelijk via een interface. De politieambtenaren zullen de beschikbare informatie enkel aanwenden voor het realiseren van de doelen, hierboven vermeld en conform de opgestelde richtlijnen.
De opslag van de beelden, geluidsopnames en bijhorende persoonsgegevens zal gebeuren op volgende wijze:
Voor het nagaan van de Impact en risicoanalyse op niveau van de bescherming voor de persoonlijke levenssfeer werd een DPIA bodycams opgemaakt die als bijlage bij de aanvraag van de korpschef a.i. is toegevoegd.
Deze DPIA (data protection impact assessment) verduidelijkt o.a.:
De gemeenteraad geeft haar principiële toestemming aan de politiezone Beringen/ Ham/Tessenderlo voor het gebruik van bodycams door de politiezone op het grondgebied van de stad.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo om ter kennisgeving over te maken aan de procureur des Konings.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP002564.
Het geraamde bedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2023000067.
Het bestek met nr. W2023vve048 en de raming voor de opdracht “Kioskplein en Park van de Directeur: restauratie ommuring Park”, opgesteld door de ontwerper, Architectuur Depot cvba, KBO nr. BE 0823254242, Langstraat 76 te 3630 Maasmechelen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 463.820,20 EUR + 97.402,24 EUR (21% btw medecontractant) = 561.222,44 EUR.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Agentschap Onroerend Erfgoed, Koningin Astridlaan 50 bus 1 te 3500 Hasselt.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Landmeterkantoor Geotec heeft het te onttrekken deel openbaar domein opgemeten.
Het te onttrekken deel openbaar domein is aangeduid als lot 1 op het opmetingsplan d.d. 14 november 2022 en heeft een oppervlakte van 192m².
De desaffectatie van lot 1, zoals aangeduid op het opmetingsplan van Geotec, wordt definitief goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Bij de opmaak van het RUP was het de intentie van de stad deze percelen te verwerven. De onderhandelingen zijn toen gestrand waardoor enkel de strook grond nodig voor de zachte ontsluiting tussen de Beverlosesteenweg en de Piloonstraat gekocht werd. Het schepencollege besprak op 5 januari 2023 uitvoerig de motieven om nu terug in te gaan op de vraag tot aankoop. Samengevat kan gesteld worden dat het bosperceel 312A interessant is zowel als speelbos voor de jeugdbeweging als voor gebruik als onderdeel van een mountainbikeparcours. Het achterliggende gedeelte van 312D dat in dagrecreatie ligt, vormt in feite een geheel met de aangrenzende percelen. Particulieren kunnen hier minder doen, door aankoop verwerft de stad de gehele zone in dagrecreatie daar en kan in eerste instantie de werking van de schuttersgilde daar gegarandeerd blijven. Moest ooit de schuttersgilde haar activiteiten stoppen, heeft de stad ook meer mogelijkheden voor herbestemming van deze zone.
Omdat de kopers ook eigenaar zijn van de bouwgronden die achter ons wegoverschot 300/02B liggen en dit perceel geen nut meer heeft voor de stad, is het het ideale moment om de vervreemding van een deel van dit lot, te betrekken in deze transactie. Dit kan onderhands, zonder bekendmaking omdat er geen andere mogelijke geïnteresseerden kunnen zijn.
De schattingswaardes van de percelen, waarvan het schepencollege kennis nam op 16 februari 2023, vormen daarbij steeds de te hanteren grensbedragen bij de onderhandelingen.
De gemeenteraad is principieel akkoord om het perceel 312E en een deel van het perceel 312D te kopen. Bij de onderhandelingen mag de vervreemding van een deel van perceel 300/02B mee betrokken worden. De schattingswaarden dienen daarbij als limiet gehanteerd te worden. De transactie dient ter definitieve goedkeuring worden voorgelegd na opmeting en op basis van een onderhandse overeenkomst voorbereid door de notaris.
Vanuit dienst samenleven, Beringse Raad voor Ontwikkelingssamenwerking delen we de visie om bij dergelijke noodsituaties (humanitaire rampen, oorlog, etc..) altijd te ageren vanuit de betrokkenheid en draagvlak van onze lokale gemeenschappen. M.a.w.; we schatten op basis van het lokale draagvlak en dynamiek in of en op welke manier we acties faciliteren en ondersteunen. (Voorbeelden zijn; communiceren rond lokale initiatieven, communiceren van visie om geld te doneren ipv materialen in te zamelen, ondersteunen of faciliteren van acties vanuit de adviesraad of lokale verenigingen.) De link met de getroffen gebieden is duidelijk, de lokale solidariteitsacties en signalen uit de gemeenschappen om te helpen waar mogelijk tonen aan dat bekommernis en betrokkenheid groot is.
Daarnaast is er consensus om vanuit de dienst samenleven, Beringse Raad voor Ontwikkelingssamenwerking en het beleid niet te communiceren of mobiliseren vanuit de stad voor het inzamelen van materiële steun, maar wel om lokale en internationale hulporganisaties, actief op het terrein, financieel te steunen.
Ondertussen communiceerde het bestuur al het engagement voor een financiële bijdrage voor Noodhulp, werd een (digitaal) rouwregister opengesteld, en werken de interculturele raad met het inloophuis samen aan een verkoopsactie om geld op te halen voor de slachtoffers van de getroffen gebieden.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP001005.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 2023003624.
Er is geen visum vereist.
De raad is akkoord om €5.000 financiële steun te verlenen aan het consortium voor noodhulpsituaties Syrië-Turkije (waaronder het Belgische Rode Kruis) als noodhulp voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië.
Plan International voorziet een twee- of driejarig Safer Cities programma om samen straatintimidatie integraal aan te pakken. De financiële ondersteuning in het kader van Plan Samenleven kan hiervoor aangewend worden. Er werd 25 000 euro voorzien vanuit de projectsubsidies:
In deze prijs zijn alle kosten en prestaties die inherent zijn aan de uitvoering van deze opdracht inbegrepen. Dit geldt eveneens voor alle vergoedingen voor het gebruik of de overdracht van een intellectueel eigendomsrecht waarvan Plan International titularis is.
Plan van aanpak:
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP005220.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 2023002699.
Er is geen visum vereist.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2023, op MJP004996;
Advies gevraagd en geleverd binnen systeem, maar wegens technische problemen op deze manier toegevoegd;
Dienst communicatie werd reeds geïnformeerd over de samenwerking en aanpak en zal hiervoor de nodige reguliere stadskanalen inzetten op de vooraf aangegeven tijdstippen.
Advies gevraagd binnen systeem, maar wegens Technische problemen via deze weg toegevoegd;
De dienst jeugd en sport kan zich zeker vinden in de opzet van het project. Het project leunt ook sterk aan bij het actieplan 'Kindvriendelijke Stad', met name:
- Doelstelling 1: in Beringen creëren we kansen voor alle kinderen, tieners en jongeren
- Doelstelling 2: In Beringen voelen kinderen, tieners en jongeren zich goed in hun vel en hebben ze iemand waarbij ze terecht kunnen als het even moeilijker gaat.
- Doelstelling 5 : Beringen is een stad waarin kinderen, tieners en jongeren kunnen opgroeien in een leefbare en veilige omgeving.
- Doelstelling 8: De communicatie van de Stad Beringen naar kinderen, tieners en jongeren is aangepast aan de leefwereld en maakt gebruik van doelgerichte communicatiekanalen.
- Doelstelling 9: Kinderen, tieners en jongeren zijn in Beringen volwaardige medeburgers, die mee vorm geven aan de stad (participatie).
Vanuit het strategisch actieplan 'Kindvriendelijke Stad' kan er bijgevolg dus mee input gegeven worden en visa versa kan de samenwerking met Plan international inhoudelijk het kindvriendelijke actieplan versterken.
De dienst jeugd en sport is eveneens bereid ondersteuning te bieden bij het wijd verspreiden van de bevraging bij jongeren, alsook bij de zoektocht naar jongeren die mee in het traject willen stappen. Dit door het aanspreken en betrekken van de verschillende jongerenwerkingen (jeugdhuizen, jeugdbewegingen, Overkop, BE-outreach, ’t Kelderke, ed.).
Aandachtspunt is wel dat het project goed afgestemd wordt met bestaande projecten die aanleunen bij het thema en/of de peer-to-peer aanpak (bv. LINK van Arktos).
Akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met Plan International België zoals voorgesteld.
De voornoemde opdracht van stad Genk "niet-chemische onkruidbestrijding op verhardingen" loopt tot november 2024. Stad Genk treedt als aankoopcentrale (Art 2.6°a en Art 2.7°b van de wet overheidsopdrachten).
De stad Beringen kan van de de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat de stad gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
* door de hogere hoeveelheden via de aankoopcentrale liggen de prijzen lager en kan de stad een financieel voordeel doen;
* het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent.
De nodige budgetten zijn beschikbaar.
De kosten voor de stad Beringen worden geraamd op 200.085,44 EUR + 42.017,94 EUR (21% btw medecontractant) = 242.103,38 EUR voor 2 jaar, dit is 121.051,69 EUR inclusief btw per jaar.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6° en 7° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP001613.
De raad gaat akkoord om een beroep te doen op de aankoopcentrale van stad Genk voor het bestek "niet-chemische onkruidbestrijding op verhardingen" (bestek 2022-081/AA).
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
1.Toelichting.
A. De Klitsberg.
Het gebeurt regelmatig dat families om uit onverdeeldheid te raken een bosperceel aanbieden aan de Stad Beringen.
Op zich is daar niets mis mee. De Stad heeft zo op de tijdspanne van het laatste decennium een 20-tal perceelnummers verworven, vooral in de buurt van Dienstencentrum De Klitsberg.
( zie bijlage 1).
Dit laatste neemt een flinke hap uit de zuidflank van de laatste Hagelandse getuigenheuvel – relictzone – of Diestiaanse heuvel, die de Klitsberg is. De gronden waarop het Dienstencentrum is gebouwd, waren tot vóór de fusie eigendom van het OCMW van de zelfstandige gemeente Paal en waren vóór de invoering van de gewestplannen een deel van Parkzone Klitsberg.
De bevolking van Paal was bij het bouwen van het Dienstencentrum dan ook verbaasd dat dit deel van de Klitsberg plots bouwzone bleek te zijn.
Daarnaast zijn ook de navolgende aankopen door de Stad eveneens in stilte verlopen.
De burgers zijn meestal pas op de hoogte nadat de authentieke akte verleden is. Dikwijls treedt de burgemeester op om die akte te ondertekenen.
Het is de gemeenteraadsleden, omwille van de vertrouwelijke materie, niet toegelaten om hierover informatie te verspreiden vóór het verlijden van de akte.
Verder wil ik vermelden dat verschillende van de aangekochte percelen gelegen zijn in een bosbeheersplan, volgens het bosdecreet van 13 juni 1990, wat op korte en middellange termijn toch wel zorgt voor enige bescherming. (1)
Wat wel bezorgdheid baart, is het feit dat:
-De Klitsberg blijkbaar niet gelegen is in een gebied waarop het Decreet Natuurbehoud van toepassing is.
-De Klitsberg geen beschermd of geïnventariseerd erfgoed vormt.
-De Klitsberg ligt op de gemeente- en de provinciegrens waarbij er geen of weinig samenspraak is met bvb. Diest of Vlaams Brabant. Een interessant aanknopingspunt is het zgn. Grasbos tussen Diest en Molenstede/ Zichem. ( zie bijlage 2).
-De Klitsberg kan Stad Beringen als verduurzaamde groene long steunen in het behalen van haar klimaatdoelstellingen.
B. Het bospatrimonium van de Stad Beringen.
Naast de percelen op de Klitsberg hebben wij op de GR-zitting van 18/10/2021 punt 32 de aankoop goedgekeurd van een bosperceel aan de Olmensesteenweg volgens de meerjarenplanning “Aankoop gronden voor uitbreiding bospatrimonium”.
In de argumentatie werd op vraag van de verkoopster een interessante voorwaarde opgenomen die ik in mijn voorstel zal overnemen.
2.Motivatie.
-In 2009 werden de eigenaars van gronden op de Klitsberg dor de Stad aangeschreven met de vraag of men bereid was hun percelen te verkopen “voor de uitbreiding van het park- en wandelgebied Klitsberg”. Volgens punt 52 van het CBS d.d. 20/10/2016 luidde het advies van onze Groendienst “Het centrum van Paal is karig voorzien van openbaar groen. Het meerjarenplan voorziet in de ontwikkeling van de Klitsberg als groene verblijfsruimte, enz.
Door systematisch gronden aan te kopen verhogen de mogelijkheden tot ontwikkeling.”
Einde citaat.
Waarom, met welke bedoeling koopt de Stad Beringen deze percelen op de Klitsberg systematisch aan? Vragen sommigen zich af.
3.Voorstel.
In de notulen van het CBS ontbreekt bij de behandeling van de aankoop van elk perceel telkens een duidelijke argumentatie of motivatie.
Er wordt verwezen naar een reeds vorige principiële beslissing, een strategisch voordeel van een verbinding tussen percelen die reeds eigendom zijn, Beringen leefbaar en veilig. (…), vraag tot aankoop, enz.
Nergens lees ik enige vorm van samenspraak tussen enerzijds de Dienst Patrimonium en Gronden en anderzijds de Dienst Groen/ Publieke Ruimte van onze Stad.
Ik stel voor dat de Stad Beringen de aangekochte gronden op de Klitsberg consolideert door ze te verankeren als boscompensatie volgens Artikel 90 bis/Bosdecreet van 13 juni 1990, in het kader van ontbossing.
Op dit ogenblik is het volkomen onduidelijk wat de Stad op langere termijn met de aangekochte percelen op het oog heeft. Volgens de inwoners van ons dorp en bevestigd door de Bouwmeesterscan is het behoud van de Klitsberg voor zachte recreatie en als groene long voor Paal cruciaal. Het geleidelijk verwerven van dit gebied door de Stad kan deze functie en het gebruik ervan bestendigen. Het is tevens geen onlogische werkwijze om dit “in de luwte” te doen.
Als verzekering dat op die manier de Klitsberg groen en bebost zal blijven kan in elke aankoopakte dezelfde formulering worden opgenomen zoals bedongen door de eigenares van het bos op de Olmensesteenweg :
“Indien de bosbestemming binnen een termijn van 50 jaar na aankoop zou veranderd worden in een andere bestemming, welke bestemmingswijziging een meerwaarde teweeg zou brengen (in geval van omvorming naar KMO-zone, industriegebied, woongebied of andere), deze meerwaarde, te bepalen door een beëdigd landmeter- expert aan te duiden door de vrederechter van het kanton Beringen, volledig zal toekomen aan de verkoper (M/V) of zijn/haar rechtsopvolgers en aldus te betalen door de huidige koopster of haar rechtsopvolgers.”
Het Schepencollege van 6 mei 2021 is akkoord gegaan met deze bijkomende meerwaardeclausule in elke authentieke akte.
De burger zal een dergelijke oplossing toejuichen en het vertrouwen met de overheid, in dit geval Stad Beringen, versterken.
Het kan als voorbeeld dienen voor anderen gemeenten en overheden.
De uitwerking kan gebeuren in samenwerkingsverband tussen:
-Provincie Limburg, LSM-project, Klimaatbomen in Limburg.
-Regionaal Landschap Lage Kempen.
-Regionaal Landschap Noord-Hageland.
-Agentschap Natuur en Bos. (ANB)
-Bosgroep West-Limburg.
-Stad Beringen : Dienst Gronden, Dienst Groen/Publieke Ruimte en Dienst Landschappelijk Erfgoed ( in opmaak).
(1)Het beheer gebeurt door Bosgroep West-Limburg en een beheersplan is wettelijk vereist voor alle aaneengesloten eigendommen vanaf 5 hectare.
Bijlage 1: Kadastraal plan van het oostelijk deel van de Klitsberg met de percelen die reeds eigendom zijn van de Stad Beringen ( Toelichting Punt 15 G.R. 13-3-2023).
Bijlage 2: Ijzerzandsteengroeve Grasbos Diest (Met dank aan VZW Paalonline)
Het voorstel tot beslissing werd behandeld.
wo 15/03/2023 - 07:59De voetpaden in onze stad zijn niet altijd van de beste kwaliteit. Zowel als het gaat om de staat van de voetpaden als de veiligheid en toegankelijkheid, is er nog veel ruimte voor verbetering. Op dit moment is er in Beringen echter geen structurele aanpak voor de voetpaden uitgewerkt en wordt het beheer van voetpaden eigenlijk op ad hoc basis gedaan. Dat kan veel beter, want die voetpaden zijn voor veel inwoners elke dag van groot belang om zich op een veilige en comfortabele manier te verplaatsen.
Om de huidige aanpak rond het beheer van de voetpaden te verbeteren, stellen wij voor dat de stad start met de opmaak van een voetpadenplan. In dit voetpadenplan moet in kaart gebracht worden op welke plaatsen overal voetpaden aanwezig zijn, wat de staat is van elk voetpad, hoe toegankelijk het voetpad is (bv. voor mensen die minder goed te been zijn of zich met een rolstoel verplaatsen) en hoe veilig elk voetpad is. Aanvullend moet op basis van een uit te werken beleidsvisie geïdentificeerd worden op welke locaties nieuwe voetpaden aangelegd moeten worden.
Op basis van deze oefening wordt in het voetpadenplan vervolgens een beheersplan opgemaakt zodat het heel duidelijk wordt in welke voetpaden op welk moment geïnvesteerd moet worden om de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de voetpaden in Beringen op peil te houden. Zo wordt het voor iedereen duidelijk wanneer er herstellingen uitgevoerd zullen worden of wanneer nieuwe voetpaden aangelegd worden én kunnen aanvullend de nodige financiële middelen voorzien worden om de werken uit te voeren. Zo kan het comfort en de veiligheid voor voetgangers in de komende jaren hopelijk aanzienlijk verbeteren.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De stad maakt een voetpadenplan op.
Artikel 2. In dit voetpadenplan zijn minstens volgende elementen aanwezig:
Artikel 3. Bij dit hele proces wordt voor inwoners de mogelijkheid voorzien om zowel via het participatieplatform ‘Allemaal Beringen’ als via niet digitale weg bij te dragen aan het in kaart brengen van de huidige toestand van de voetpaden en het uitwerken van een beleidskader voor voetpaden.
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
wo 15/03/2023 - 07:59In de praktijk blijkt zo’n verbod echter moeilijk te handhaven. Op heel wat plaatsen werd dan ook vuurwerk afgestoken, niet alleen tijdens de jaarwisseling zelf, maar zelfs reeds meerdere weken voor het jaareinde werd er reeds dagelijks vuurwerk afgestoken.
De mondelinge vraag werd beantwoord.
wo 15/03/2023 - 07:59Na enkele maanden stilte over de verkaveling Houtpark op de Be-Mine site, kwam op het eind van vorige maand het nieuws dat een intentieovereenkomst werd afgesloten waarmee de haalbaarheid van een warmtenet binnen de verkaveling onderzocht zal worden. Natuurlijk kunnen we enkel positief zijn over deze wens om te kiezen voor een duurzame verwarmingsoplossing bij een nieuw bouwproject.
Die keuze voor duurzame oplossingen zou zich echter moeten doortrekken overheen het volledige verkavelingsproject, wat helaas niet het geval is. We plaatsten vorig jaar al enkele vraagtekens bij dit project en tot op de dag van vandaag zijn die vraagtekens eigenlijk nauwelijks verdwenen.
Zo zien we in de ontwerpplannen die getoond werden bij de voorstelling van het warmtenet dat de omvang van de bebouwing nog steeds nagenoeg dezelfde is als in de plannen die in het begin van vorig jaar voorgesteld werden. De bedenking die onze fractie vorig jaar al maakte omtrent de omvang van dit project, lijkt daarmee in de wind geslagen. Toch blijft die bedenking nog steeds van tel: een 310-tal wooneenheden worden hier neergepoot maar uit de Bouwmeesterscan blijkt dat het aantal direct bebouwbare percelen in woongebied in Beringen volstaat om de bevolkingsgroei tot 2035 twee keer op te vangen. Tussen die 310 te bouwen wooneenheden zit in het midden van het projectgebied trouwens een woontoren van zeven verdiepingen met meer dan 70 appartementen. De eerste vraag zou moeten zijn: is er wel nood aan een bouwproject van deze omvang op deze locatie? Zeker met de oorspronkelijke versie van dit project in het achterhoofd (waarbij wegens gebrek aan interesse uiteindelijk maar twee appartementsblokken werden gebouwd) is deze vraag belangrijker dan ooit.
Daarnaast is het minstens even belangrijk te weten welke impact dit project zal hebben op de mobiliteitsafwikkeling op en vooral rond de Be-Mine site. Een woonproject van deze omvang brengt aanzienlijke extra verkeersstromen met zich mee, en dat vlakbij een Koolmijnlaan die op dit moment eigenlijk al oververzadigd is. Het is ook belangrijk te wijzen op de school Straf! die momenteel aan deze zijde van de Be-Mine site gelegen is en waar op dit moment al gesproken wordt van een chaotische verkeerssituatie. Hier 310 wooneenheden aan toevoegen die ook deels beroep doen op deze parking, lijkt niet bepaald een slim idee. En wat met de Stationsstraat? De ontsluiting van het Houtpark zal via deze straat gebeuren, maar hoe valt dit te rijmen met de ambitie om van de Stationsstraat een gezellige straat te maken waar het aangenaam is om te vertoeven?
Tot slot wil ik ook nog even ingaan op de ruimtelijke impact van dit bouwproject. Door de gigantische omvang moet ook het overgrote deel van de natuurlijke zone ten oosten van het kolenspoor verdwijnen. Natuur die nochtans waardevol is. Vorig jaar pleitten wij er al voor om deze aanwezige groenomgeving te behouden zodat deze kan opgewaardeerd worden. Hier kan bv. een aangename inrichting gebeuren met zitbanken, picknicktafels, speeltoestellen,… Er is veel potentieel om hier samen met de inwoners aan de slag te gaan en te bekijken hoe deze ruimte zo kwalitatief mogelijk kan ingevuld worden.
De oostelijke zone vrijwaren van bebouwing en opwaarderen, biedt een antwoord op veel knelpunten die ons inziens nog op tafel liggen: er is veel minder risico op een project dat niet volledig gerealiseerd zal geraken, er is veel minder impact op de mobiliteit in de omgeving, er kan meer natuur behouden blijven en de ruimte kan aangenamer ingericht worden. Daarom stellen we graag volgende vragen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.
wo 15/03/2023 - 08:00