De agenda voor de algemene vergadering van 28 juni 2023 dient dan ook aan de gemeenteraad voorgelegd te worden. Deze agenda bevat de volgende agendapunten.
Kennisname van de artikelsgewijze toelichting van de raad van bestuur om de statuten te wijzigen.
Goedkeuring van alle voorstellen tot wijziging van de statuten.
Evaluatierapport dienstjaar 2022
Jaarverslag 2022
Verslag van de raad van bestuur van de algemene vergadering.
Verslag van de commissaris revisor aan de algemene vergadering.
Balans en resultatenrekening 2022.
Verdeling verlies/winst boekjaar 2021.
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris revisor.
Aanduiding commissaris-revisor
Bouwdossiers. Stand van zaken.
Varia.
De gemeenteraad ging eerder reeds over tot aanduiding van haar vertegenwoordiger VINTS Thomas voor de algemene vergaderingen van VitaS.
Artikelen 40 en 432 van het Decreet lokaal bestuur;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van VitaS van 28 juni 2023 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van VitaS van 28 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan VitaS.
De raad is bevoegd voor de toekenning van nominatieve toelagen waarna het college van burgemeester en schepenen het besluit verder uitvoert.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP004809.
De gemeenteraad keurt de lijst van nominatieve toelagen zoals toegevoegd in bijlage goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering, de betaalbaarstelling en de controle van deze toelagen.
Het aandeel van de stad Beringen (57,7647%) voor 2023 werd op basis van het budget van de politiezone vastgelegd op 3.862.824,00 euro. Dit bedrag is voorzien in het budget 2023 en meerjarenplan 2020-2025 (actie 000215, volgnummer MJP004405).
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
Het koninklijk besluit van 27 december 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones en waarbij Beringen, Ham en Tessenderlo gedefinieerd wordt als politiezone.
De omzendbrief ZPZ 8 van 18 oktober 2000 bevattende richtlijnen inzake de gemeentebegroting en -boekhouding met betrekking tot de politiehervorming.
Het koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
Het koninklijk besluit van 7 april 2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone en latere wijzigingen.
De omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002 betreffende het administratief toezicht op de gemeenten en politiezones-Wijzigingen aan het decreet van 28 april 1993 door het decreet van 15 juli 2002.
De omzendbrief BB-2015/02 van 10 juli 2015 betreffende de onderrichtingen voor het aanpassen van meerjarenplannen en het opstellen van de budgetten 2016 van de gemeenten van het Vlaams Gewest.
De gemeentelijke bijdrage is voorzien in het budget van 2023 op MJP004405.
De verdeelsleutel voor de bijdrage van de gemeente in de kosten van de politie voor de zone Beringen-Ham-Tessenderlo voor het jaar 2023 wordt vastgesteld als volgt:
Beringen: 57,7647 %
Ham: 12,8132 %
Tessenderlo: 29,4221 %
De gemeentelijke dotatie 2023 aan de politiezone Beringen-Ham-Tessenderlo wordt vastgelegd op 3.862.824,00 euro.
Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de politiezone Beringen-Ham-Tessenderlo en de toezichthoudende overheden.
De kerkraad heeft in zitting van 8 mei 2023 het gewijzigde meerjarenplan goedgekeurd. Het eredienstbestuur bezorgde een toelichting bij de wijziging van het meerjarenplan.
De toelichting is in bijlage toegevoegd.
Een formele wijziging van het meerjarenplan is noodzakelijk :
- als in de financiële nota de gemeentelijke exploitatietoelage wordt vermeerderd.
- als in de financiële nota het totaal van de uitgaven van een van de hoofdfuncties van de investeringen wordt vermeerderd.
- als de financieringswijze van een investering definitief wordt gewijzigd.
Op 31 mei 2023 verleende het erkend representatief orgaan, Bisdom Hasselt, gunstig advies over het gewijzigde meerjarenplan, met voorbehoud voor de investering van 50.000 euro in een nevenbestemming in 2025, die werd opgenomen zonder voorafgaande goedkeuring door het Bisdom. Stad Beringen moedigt, in overeenstemming met het kerkenbeleidsplan, als financier van de eredienst initiatieven tot neven- of herbestemming door de kerkbesturen aan. Hoewel de verplichte financiering door lokale besturen uitsluitend de eredienst betreft, kan financiering van andere investeringen worden toegestaan.
De meerjarenplanwijziging van de kerkfabriek wordt opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan van stad Beringen die in december ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd.
Gunstig financieel advies onder voorwaarde van overname van de meerjarenplanwijzigingen voorgesteld door Kerkfabriek Sint-Lambertus Beverlo in de meerjarenplanaanpassing van 2023 die ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Lambertus Beverlo goed.
De provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek in kwestie en het erkend representatief orgaan worden van deze beslissing in kennis gesteld.
De kerkraad heeft in zitting van 8 mei 2023 de budgetwijziging 1/2023 vastgesteld. Een toelichting bij de budgetwijziging is in bijlage toegevoegd.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt 55.137,90 euro. Dit is een stijging met 376,90 euro t.o.v. het initieel budget 2023.
Aangezien de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen blijft van het bedrag, opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen en geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 1/2023 van het kerkbestuur Sint-Lambertus Beverlo.
Het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek in kwestie en het erkend representatief orgaan worden van deze beslissing in kennis gesteld.
Net zoals LEKP 1.0 en LEKP 2.0, blijft ook LEKP 2.1 een engagementsverbintenis, geen resultaatsverbintenis. De subsidies die we verkrijgen bij het intekenen op dit engagement, zullen een hulp zijn bij het realiseren van klimaatdoelstellingen.
De aanvullende doelstellingen binnen werf 2 zijn in lijn met lopende projecten en acties zoals het wijkverbeteringscontract en de mijnverbouwbegeleiding. Dit maakt dat de ondertekening van LEKP 2.1 hoofdzakelijk een bijkomend engagement genereert voor de doelstellingen rond participatief hernieuwbare energieprojecten en energiegemeenschappen. In beide doelstellingen hebben we als lokaal bestuur een belangrijke rol maar is het ook aan andere actoren om deze doelstelling mee te realiseren zoals burger coöperaties.
Hoeveel extra subsidie de ondertekening van LEKP 2.1 zal bedragen voor Beringen is afhankelijk van hoeveel steden en gemeenten ondertekenen. Indien we de vergelijking maken met LEKP 2.0 zal Beringen voor 2 jaar (2024/2025) ongeveer 108 000 euro extra middelen krijgen.
Deze subsidie kan aangevraagd worden tot en met 5 juli 2023 met goedkeuring van de gemeenteraad. De eerste rapportering met deze aanvullende doelstellingen moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor 1 maart 2024.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2023, op MJP004748.
De raad is akkoord met het ondertekenen van het Lokaal Klimaat- en Energiepact 2.1.
Gelet dat de aanvraag tevens de gedeeltelijke afschaffing van een gemeenteweg (voorheen een deel van voetweg nr. 131) omvat volgens het bijgevoegde grafisch plan d.d. 10-05-2023 van beëdigd landmeter Gertjan Liekens.
Gelet dat de meerwaarde door de landmeter werd berekend op het grafisch plan, namelijk: 0,00 euro. De meerwaarde is nihil op basis van artikel 28 § 2 van het wegendecreet.
De aanvraag zal openbaar gemaakt worden (vermoedelijk van 02/06/2023 t.e.m. 01/07/2023).
I.f.v. de afschaffing van de buurtweg zal er in de procedure advies gevraagd worden aan de dienst Gronden. De afschaffing van de buurtweg werd reeds voorbesproken met de dienst en het bijgevoegd grafisch plan d.d. 10-05-2023 van beëdigd landmeter Gertjan Liekens, alsook de meerwaardebepaling werden reeds goedgekeurd door de dienst Gronden. Bijgevolg wordt er een gunstig advies verwacht.
Overwegende dat de gemeenteraad een besluit dient te nemen over de afschaffing van de gemeenteweg (voorheen delen van voetweg 131) alvorens het schepencollege een beslissing kan nemen over de omgevingsvergunningsaanvraag.
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om over voorliggende zaak van de wegen te beslissen, om de gedeeltelijke afschaffing van de gemeenteweg (voorheen een deel van voetweg nr. 131) goed te keuren en de meerwaarde te bepalen op 0,00 euro.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
De gemeenteraad keurt de gedeeltelijke afschaffing van de gemeenteweg (voorheen delen van voetweg 131) volgens het bijgevoegde grafisch plan d.d. 10-05-2023 van beëdigd landmeter Gertjan Liekens, goed.
De meerwaarde die hiervoor betaald dient te worden door de aanvrager(s), wordt vastgesteld op 0,00 euro. De meerwaarde is nihil op basis van artikel 28 § 2 van het wegendecreet.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
In kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning het oprichten van een vrijstaande tuinberging, het aanleggen van een toegangsweg en het gedeeltelijk ontbossen van het perceel met een oppervlakte van 140m² in de Molenvijverstraat te 3581 Beringen dient er een gemeenteweg (voorheen voetweg 115) verlegd te worden.
De aanvraag werd ingediend op 05 maart 2023 bij de stad Beringen gekend met dossiernummer OMV/2023/00112.
De aanvraag heeft betrekking op percelen die gelegen zijn te 3581 Beringen, Molenvijverstraat en volgens het kadaster gekend zijn als volgt: zesde afdeling, sectie A, nummers 1264D, 1287L en 1287K.
De omgevingsaanvraag voorziet in het oprichten van een vrijstaande tuinberging, het aanleggen van een toegangsweg, het gedeeltelijk ontbossen van het perceel met een oppervlakte van 140m² en het verleggen van een gemeenteweg (voorheen voetweg 115).
De aanvraag is volgens het gewestplan Hasselt-Genk gelegen binnen een woongebied met landelijk karakter voor wat betreft de eerste 50m, gemeten vanaf de rooilijn aan de Molenvijverstraat. Het achterliggend gedeelte is gesitueerd binnen een natuurgebied en een landschappelijk waardevol agrarisch gebied. Het perceel is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan, noch binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 08 april 2023 tot en met 07 mei 2023. Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen opmerkingen en/of bezwaren ingediend die betrekking hebben op het dossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in de artikel 3 en 4 en desgevallend artikel 6 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Men wenst de gemeenteweg (voorheen voetweg 115) die gelegen is op het perceel 1264D, maar ook verder loopt over de achterliggende percelen 1287L en 1287K te verleggen naar de rand van de Grote Beek en de Scheutenbeek.
De voetweg blokkeert momenteel de bebouwbaarheid van het perceel 1264D en het normale gebruik van de achterliggende tuinzone.
De eigenaars van de kadastrale percelen gaan akkoord met het verleggen van de voetweg 115 (zie bijgevoegde overeenkomst tussen de verschillende partijen).
In kader van deze aanvraag werd er op 29 maart 2023 een advies gevraagd aan de stedelijke dienst Wegen en de stedelijke dienst Gronden.
De dienst Wegen heeft aangegeven geen bezwaar te hebben tegen voorgestelde verlegging op voorwaarde dat de doorgang van de gemeenteweg volledig vrijgemaakt wordt. Hindernissen zoals poorten, omheiningen, struikgewas, … dienen volledig verwijderd te worden.
De dienst Gronden geeft aan in hun advies dat er geen meerwaarde dient betaald te worden omdat er geen extra bouwmogelijkheden worden gecreëerd op het perceel.
De uitgebrachte adviezen kunnen bijgetreden worden.
Er kan akkoord gegaan worden met het verleggen van de gemeenteweg (voorheen voetweg 115) omdat de functie en gebruik ervan behouden blijft.
De gemeenteraad is enkel bevoegd voor het verleggen van de gemeenteweg (voorheen voetweg 115). Het schepencollege is bevoegd om uitspraken te doen over de voorgestelde omgevingsaanvraag.
Er wordt voorgesteld om over voorliggende zaak van de wegen om de verlegging van de gemeenteweg (voorheen voetweg 115) goed te keuren.
Het betreft hier de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV/2023/00112 op 05/03/2023 ingediend bij de stad Beringen en gelegen te 3581 Beringen, Molenvijverstraat, zesde afdeling, sectie A, nummers 1264D, 1287L en 1287K.De gemeenteraad keurt de verlegging van de gemeenteweg (voorheen voetweg 115) goed.
De meerwaarde die hiervoor betaald dient te worden wordt vastgesteld op nul euro.
De doorgang van de gemeenteweg 115 dient volledig vrijgemaakt te worden.
Het betreft hier de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV/2023/00112 op 05/03/2023 ingediend bij de stad Beringen en gelegen te 3581 Beringen, Molenvijverstraat, zesde afdeling, sectie A, nummers 1264D, 1287L en 1287K.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Return voor de stad:
Vermelding logo op alle digitale en papieren reclame;
- Op alle drukwerk: affiches, flyers, advertenties;
- Op de website (+ link naar de website van de Stad) en in mailings;
- Op de facebookpagina en Instagram;
Zichtbaarheid tijdens evenement;
- Banners, beachflags op het basketbalveld;
- mogelijkheid tot het aanbieden van gadget in welcome pack;
- mogelijkheid tot plaatsen van een promotiestand;
- Het vrije gebruik van alle beeldmateriaal;
- Specifieke social media post rond 3X3 Masters en stad Beringen op Facebook en Instagram
Logistieke ondersteuning Stad;
- gratis ter beschikking stellen aan de partner van de benodigde ruimte op 22 Juli 2023 van
5u tot 23u30 voor de organisatie van het evenement. De benodigde ruimte is gelijk aan het volledige
Marktplein inclusief vrije ruimte voor de kerk;
- de Stad zal zorgen dat alle stadsdiensten inclusief politie op de hoogte zijn en hun goedkeuring geven voor het volledige en vrije gebruik van het marktplein te Beringen;
- buiten de nodige water- en elektriciteitsvoorzieningen voorziet de Stad volgende materialen: WC-Wagen, 75 nadars, 10 tafels en bijhorende stoelen of banken.
De overeenkomst dient te worden voorgelegd ter goedkeuring op de eerstvolgende gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP005272.
Het toelagebedrag werd vastgelegd met vastlegging 2023008716.
Er is geen visum vereist.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met Sportizon goed onder de opgesomde modaliteiten.
De stad Beringen neemt voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare elektronische-communicatienetwerken, riolering en openbare verlichting en de activiteit ‘Fluvius Net’, deel aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Gelet op de statutenwijziging van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 9 december 2020 waarbij het voorwerp werd aangepast met de vermelding dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor het uitoefenen van elke nevenactiviteit inzake de infrastructuur op de openbare verlichtingsinstallaties of op andere dragers, in opdracht van de deelnemende gemeenten die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen (artikel 3 A. punt 5. onderdeel 5.5. statuten Fluvius Limburg) en waarbij de infrastructuur wordt gedefinieerd als “alle verrichtingen in verband met de aanleg, de installatie, het onderhoud, de exploitatie of de vernieuwing van infrastructuur voor de ontwikkeling van onder meer het concept ‘slimme steden en gemeenten” (artikel 2bis, 11 statuten Fluvius Limburg).
Gelet op het besluit d.d. 11 juni 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen houdende de vernietiging van het besluit van het college van burgemeester en schepenen (CBS) van de stad Maaseik van 25 januari 2021 wegens strijdigheid met het artikel 398 §1 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna Decreet Lokaal Bestuur), vermits het CBS van de stad Maaseik principieel besliste om rechtstreeks een opdracht betreffende het plaatsen en exploiteren van slimme camera’s aan een andere entiteit dan Fluvius Limburg toe te wijzen.
Overwegende dat uit het voornoemd vernietigingsbesluit blijkt dat door bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg aangesloten te zijn en akkoord te gaan met het (gewijzigde) voorwerp van Fluvius Limburg, de stad Maaseik (i) i.v.m. de in voormeld artikel 3.A.5.5.5 bedoelde activiteit een beheersoverdracht in de zin van artikel 398, § 1 DLB aan Fluvius Limburg heeft teweeggebracht en (ii) zichzelf, bijgevolg het recht zou ontzegd hebben om een andere entiteit dan Fluvius Limburg opdrachten te laten uitvoeren om sensoren, camera’s of andere apparatuur in het kader van smart cities op het openbaar domein aan te brengen.
Overwegende dat het, in het verlengde van het vernietigingsbesluit van 11 juni 2021, aangewezen is om op heden de beheersoverdracht van de stad Beringen aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op het vlak van de “Smart City”-dienstverlening zoals bedoeld in artikel 3.A.5.5.5. juncto artikel 2bis.11. van de gecoördineerde statuten van Fluvius Limburg – voor zover als nodig – uitdrukkelijk te bevestigen.
Overwegende dat de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep doet op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Gelet op het artikel 3 B. van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur. Fluvius Limburg (voorheen Inter-media) heeft in dit verband in augustus 2017 beslist om s-Lim cv op te richten met als doelstelling ‘het concretiseren van samenwerking, in hoofdzaak tussen steden en gemeenten, rond de ontwikkeling van een geografisch gebied tot een Smart Region via onder meer het centraliseren van kennis inzake IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties,…’.
Om dit aanbod te ontwikkelen, uit te bouwen en te exploiteren dient de stad Beringen ingevolge hogervermelde visie een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg die (zo stelt Fluvius Limburg zelf voor) door middel van haar dochtermaatschappij s-Lim cv zal instaan voor de verrichtingen in verband met de aanleg, de installatie, het onderhoud, de exploitatie of de vernieuwing van infrastructuur voor de ontwikkeling van onder meer het concept ‘slimme steden en gemeenten (art. 3/A/5/5.5 statuten Fluvius Limburg).
Dit houdt concreet in dat Fluvius Limburg via diens dochtermaatschappij s-Lim cv zal instaan voor de verrichtingen die hiermee verband houden en aldus wordt de opdracht gegeven voor:
1) de levering en de plaatsing van vaste en verplaatsbare camera’s, inclusief ANPR camera’s en de nodige hulpapparatuur zoals modems, connectieboxen en fysieke dragers;
2) het preventief en curatief onderhoud op deze camera’s;
3) de software en hardware nodig om de camera’s uit te lezen, de data op te slaan en toegang te verlenen aan bevoegden, het zogenaamde CBS (centraal camerabeheersysteem);
4) de 24/7 helpdesk, monitoring en toegangsbewaking op het hele systeem;
5) de VCA (video content analysis) software binnen de camera’s alsook op het CBS (centraal camerabeheersysteem).
Overwegende dat deze werkwijze de beste garanties biedt aan de stad Beringen voor een efficiënt en betaalbaar beleid inzake deze activiteit.
Gelet op de herroepbaarheid van de beheersoverdracht die voor deze activiteit is voorzien in het artikel 9 van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraad bevestigt haar beheersoverdracht aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg inzake de activiteit zoals omschreven in artikel 3 A. 5. onderdeel 5.5. van de statuten en bijgevolg bevestigt tevens haar uitbreiding van haar aansluiting van de stad Beringen bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor deze activiteit uitdrukkelijk.
Ingevolge de beslissingen genomen in artikel 1 wordt de activiteit zoals omschreven in 3 A. 5. onderdeel 5.5. van de statuten toevertrouwd aan Fluvius Limburg die - door middel van haar werkmaatschappij Fluvius - hiervoor een beroep kan doen op haar dochtervennootschap s-Lim cv, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3 B van de statuten.
De gemeenteraad verzoekt de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg de in de artikelen 1 en 2 genomen beslissingen te formaliseren op de eerstvolgende algemene vergadering.
Ingevolge de in de gemeenteraad van 22 mei 2023 gegeven goedkeuring aan de partiële splitsing door oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim beslist de gemeente tot intrekking van haar beheersoverdracht voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3 A 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg en verzoekt de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg om deze uittreding te willen aanvaarden per 30 juni 2023 voor vermelde activiteit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
In dit kader heeft Fluvius Limburg OV via haar dochtermaatschappij s-Lim cv, als aankoopcentrale voor de Limburgse lokale overheden, in 2018 de volgende Overheidsopdracht geplaatst voor leveringen en diensten: Raamovereenkomst voor AVS (Audio-Video Sytemen) - Perceel 1 “Vaste camera / sensor” (ref. besteknummer s-Lim/2018-02 (perceel 1). Binnen deze overheidsopdracht en middels een minicompetitie, specifiek voor ANPR-camera’s, werd in augustus 2020 de gehomologeerde ANPR-camera-infrastructuur gegund aan G4S Security Systems NV. Deze gunning voorziet een onderhoud van 4 jaar, vanaf de datum van levering.
Op basis van deze gunning aan G4S Security Systems, werd via Fluvius Limburg OV een offerte opgemaakt voor de trajectcontrole op de trajecten bv. Rijsselstraat-Tervantstraat, Steenstortstraat en Olmsesteenweg.
Deze offertes maken als bijlage 2 van de SOK, onderdeel uit van een te ondertekenen samenwerkingsovereenkomst (SOK met referentie SOK_FLUVIUS-02-BERINGEN_V2) tussen de gemeente Beringen en Fluvius Limburg OV. De goedkeuring en de ondertekening van deze SOK is in eerste instantie vereist en dient integraal met de aangeboden offerte goedgekeurd en ondertekend te worden. Deze SOK met bijlagen wordt als bijlage bij dit besluit toegevoegd. Deze nieuwe SOK vervangt integraal de SOK met referentie SOK_S-LIM-02-BERINGEN_V1 dd. 25 oktober 2019. Gezien de goedgekeurde beheersoverdracht aan Fluvius Limburg, bevat deze nieuwe SOK in bijlage 2a ook de overgedragen (bestaande) camera’s aan Fluvius Limburg.
De stad Beringen doet investeringen op het vlak van preventie, handhaving en sensibilisering voor een veiliger verkeer in de woonkernen en op haar grondgebied.
De gemeentelijke opdracht voor de levering, installatie, operationele indienststelling en het onderhoud van de trajectcontrole ANPR-infrastructuur, heeft betrekking op de volgende locaties:
- Rijsselstraat - Tervanstraat (tot aan de Hoefbladstraat)
- Steenstortstraat (van de spoorwegbrug tot aan FC Turkse)
- Olmsesteenweg (van aan het kruispunt met de Beverlosesteenweg tot aan de fietsoversteekplaats)
De uitgave voor deze ANPR-trajectcontrole op de trajecten Rijsselstraat-Tervantstraat, Steenstortstraat en Olmsesteenweg wordt geraamd op:
Hierin is inbegrepen:
Zie ook de technische bijlage 4, hoofdstuk 3 “ANPR oplossingen” van de SOK_FLUVIUS-02-BERINGEN_V2.
Volgende regelgeving is van toepassing op dit dossier:
De gemeenteraad gaat akkoord met de installatie van ANPR trajectcontrole op de trajecten Rijsselstraat-Tervantstraat, Steenstortstraat en Olmsesteenweg, en de gunning hiervan aan Fluvius Limburg OV (met als onderaannemer s-Lim als aankoopcentrale). Hiertoe wordt de Samenwerkingsovereenkomst (SOK) met referentie SOK_FLUVIUS-02-BERINGEN_V2 en bijhorende bijlages goedgekeurd voor ondertekening.
Het college van burgemeester en schepen wordt belast met de uitvoering van dit gemeenteraadsbesluit.
Het college van burgemeester en schepenen legde tijdens de zitting van 15 september 2022 de voorwaarden vast waaronder de gevraagde ondersteuning kan worden aangeboden:
Voor de aflossing van de lening (+intresten) kan Scouts Beringen-Mijn beroep doen op het stedelijk reglement onderhoud en financiering infrastructuur (toegevoegd als bijlage aan deze nota) voor een gedeeltelijke recuperatie van deze kosten.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt de toestemming gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst (toegevoegd als bijlage aan dit reglement) waarin al de voorwaarden worden bepaald ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 26 juni 2023.
Gunstig visum onder voorbehoud van goedkeuring budgetverschuiving voor de investeringstoelage (17.500 euro vanuit het reservebudget voor investeringen) en de toegestane lening van 35.000 euro (aan te zuiveren bij eerstvolgende meerjarenplanaanpassing).
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP005253.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 2023008545.
Er is een visum vereist. Het visum met nummer 2023/061 werd op 25/05/2023 verleend door de financieel directeur.
Besproken met de dienst en opmerkingen werden verwerkt op de voor hen passende wijze.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst voor de financiële ondersteuning van een bouwproject tussen stad Beringen en de vriendenkring van Scouts en Gidsen Beringen-Mijn vzw.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen het mandaat om de voorwaarden van de toegestane lening die voorzien is vast te leggen en de lening af te sluiten met de vriendenkring Scouts en gidsen Beringen-Mijn vzw.
We juichen toe dat het College uit eigen beweging gehoor heeft gegeven aan onze vraag om de voorzitter van de gemeenteraad enkel maar toe te voegen aan de deontologische commissie op voorwaarde dat hij geen stemrecht heeft, maar wij willen in artikel 39, alinea 1 echter nog meer de pariteit tussen de fracties verankerd zien.
Verder lijkt ons een mogelijke tegenstrijdigheid te ontstaan in de tekst die nu voorligt, nl. de volgende:
In geval dat een deontologische commissie is samengesteld uit 2 stemgerechtigde leden van iedere fractie, en na toevoeging van de voorzitter van de gemeenteraad, zal de fractie van de voorzitter van de gemeenteraad uit 3 leden bestaan. Dit is in strijd met alinea 1 waar bepaald staat dat er maar 2 leden per fractie mogen zijn.
Daarom willen wij de tekst van artikel 39, alinea 1 als volgt wijzigen (wijzigingen in het vet):
Een deontologische commissie waakt over de naleving van de deontologische code. De deontologische commissie bestaat uit evenveel stemgerechtigde leden van elke politieke fractie, te weten maximaal twee. Voor elke melding of klacht over inbreuken op de deontologische code zullen de leden van de deontologische commissie via lottrekking worden aangeduid. De lottrekking wordt ter zitting van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn uitgevoerd door de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn. De aldus samengestelde commissie wordt aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie, evenwel zonder stemrecht.
Aan de bestaande deontologische code worden volgende aanpassingen/aanvullingen opgenomen mbt de deontologische commissie (cfr. roodgemarkeerde tekst in bijlage):
In artikel 39:
- de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn wordt toegevoegd als voorzitter van de commissie, evenwel zonder stemrecht;
- regeling inzake plaatsvervanging indien de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn zelf het voorwerp is van een mogelijke schending van de code;
- de bezorging van oproeping, agenda en dossiers wordt voorzien conform de regeling voor de raad;
- enkel meldingen of klachten tegen individuele mandatarissen zijn ontvankelijk (niet tegen een partij of fractie).
In artikel 42:
- de gevolgen in geval van schending van de code worden aangepast: een blaam mag niet langer worden opgelegd door de nieuwe regeling; in plaats daarvan worden enkele bepalingen opgenomen worden die ABB in dit verband voorziet.
Inzake samenstelling van de deontologische commissie wordt in het huidig voorstel niet ingegaan op de mogelijkheid die de nieuwe regeling voorziet om eventueel ook externe onafhankelijke experten op te nemen in de commissie.
De deontologische commissie behoudt in het huidig voorstel ook haar autonome (beslissings)rol t.a.v. de raad.
De raad keurt de aanpassing van de deontologische code m.b.t. samenstelling, bevoegdheid en werking van de deontologische commissie goed.
De beslissingsnota geeft aan dat er een gedragen toekomstbeeld is voor de cluster Poort West-Limburg (ENA). De visie bevat de inhoudelijke krijtlijnen op vlak van ruimtelijke economie, veiligheid en open ruimte. Er is nood om de (economische) ontwikkeling verder te stroomlijnen en sterker te sturen vanuit de verschillende overheden. Dit rekening houdend met de problematiek van de externe veiligheid van de bestaande Seveso inrichtingen en de (on)mogelijkheden van de omgeving.
Poort West-Limburg (ENA) wordt beschouwd als één chemische en energie cluster binnen het ENA en is daarmee één van de clusters die bij de planvorming voor de leidingstraat Antwerpen-Ruhrgebied zal worden verbonden. De partners beschouwen het gebied als één geheel wat een sterke positionering en samenwerking mogelijk maakt en kansen biedt aan de sterkten van het gebied.
De bestaande SEVESO bedrijvigheid wordt bestendigd. Bij nieuwe ontwikkelingen in de omgeving is men verplicht om de veiligheid rond bestaande Seveso-inrichtingen mee in rekening te brengen. De cluster kan uitgebreid worden met extra SEVESO bedrijvigheid. Echter alleen op voorwaarde dat de veiligheidsproblematiek van deze bijkomende SEVESO-activiteiten geen extra beperkingen op de ontwikkelingen van het hele gebied met zich meebrengen.
Er wordt een uitspraak gedaan over de verdere toekomst van het eerder - in het kader van het ENA - gepland bedrijventerrein Tervant dat niet zal ontwikkeld worden. De open corridor(s) hebben een functionele invulling die verder nog zal verfijnd worden, bv.: gemeenschappelijke voorzieningen, waterberging, buffering, riolering, leidingstraat, (groen) parkeren, aangename openbare ruimte, ….
In de nota wordt verder opgenomen dat er voldoende basis is om de dialoog in de werkgroep Governance verder te zetten in een geïntegreerde begeleidingsgroep en een gezamenlijk - nog op te richten - uitgiftecomité voor de concrete ontwikkeling van de cluster - hetgeen een unicum is in Vlaanderen. Dit orgaan zal ook de vergunningverlening voor de verschillende leads laten voorbereiden en opmaken, zodat er met eenzelfde stem wordt beoordeeld over alle aanvragen. Ook zullen binnen dit orgaan alle aanvragen naar de meest optimale locatie begeleid worden en dit in overeenstemming met de resultaten uit de studies en tools omtrent externe veiligheid. Een voorstel van beslissingscriteria wordt uitgewerkt om de beoordeling van de leads eenduidig te krijgen. Het centrale orgaan zal ook de gronden in de markt zetten en de inzet van middelen of instrumenten coördineren. In dit centrale orgaan zetelen de drie gemeenten.
De populatiebeperkingen vanuit de strategie dienen in rekening worden gebracht bij de vergunningverlening. Deze populatiebeperkingen verder verankeren als bijzondere voorwaarde bij de omgevingsvergunningen wordt vanuit Vlaanderen (Team Externe Veiligheid) niet algemeen als noodzakelijk aanzien. In uitzonderlijke gevallen kan dit wel als voorwaarde worden opgelegd.
De ruimtelijk economische strategie en de verschillende conclusies worden verankerd o.a. in een gewestelijk RUP voor Poort West-Limburg. Dit planningsproces zal worden gevoerd volgens de geïntegreerde procedure, waarbij de opmaak van een startnota een eerste stap zal zijn. Het GRUP bevat duidelijke voorschriften waaraan de omgevingsvergunningsaanvragen kunnen worden getoetst. Elementen die niet in een GRUP kunnen worden opgenomen zullen verankerd worden in een overeenkomst of ander instrument.
Begin dit jaar is het Team Externe Veiligheid gestart met de onderzoeksopdracht ‘Gebiedsgericht beoordelingskader’. ‘Deze studie, die op Vlaams niveau speelt, moet resulteren in een gebiedsgericht beoordelingskader bij ontwikkelingen in de buurt van Seveso inrichtingen, om duidelijkheid en voorspelbaarheid te bieden aan Seveso-inrichtingen en ontwikkelingen in de nabijheid van Seveso-inrichtingen omtrent de ontwikkelingsmogelijkheden (of de beperkingen hierop) die een verhoging van het veiligheidsrisico inhouden, en tegelijkertijd rekening te houden met de noodzaak om voldoende veiligheidsafstand te laten bestaan tussen beide.
Het finale toekomstbeeld met de bijhorende krachtlijnen en principes voor de gewenste ontwikkeling van Poort West-Limburg (ENA) op planniveau worden door middel van de beslissingsnota bekrachtigd als raamwerk voor verdere realisatie van acties op het terrein in de komende jaren, de samenwerking en de organisatiestructuur. Verschillende meer concrete zaken zullen pas op het projectniveau worden uitgewerkt.
Naast de algemene beslispunten kan elk van de betrokken overheden aanvullen met specifieke beslispunten voor elk van de respectievelijke besturen. De verschillende beslissingen zullen na de formele besluitvorming door de betrokken overheden in een ‘gecompileerd document’ worden samengevoegd.
Belangrijkste vervolgstappen zijn de opmaak van een GRUP Poort West-Limburg, de voortzetting van een gezamenlijk realisatietraject inclusief een comité dat met nieuwe vragen en met het aspect externe veiligheid kan omgaan en de opstart van het laatste deel van het onderzoekstraject: “PROCESBEGELEIDER POORT WEST-LIMBURG (ENA) – opzetten procesmanagement voor de concretisering van de ruimtelijke economische strategie en akkoorden externe veiligheid.” De bedoeling van deze opdracht is om de betrokken lokale besturen en actoren te ondersteunen en te begeleiden in de uitvoering van de ruimtelijk-economische strategie voor het ENA-terrein Poort West-Limburg. De procesbegeleider ondersteunt de opstart en werking van een gezamenlijk uitgiftebeleid en -comité Poort West-Limburg (ENA), behoudt het overzicht tussen de verschillende sporen (inhoudelijk en procedureel), zoekt naar hun onderlinge interactie, bewaakt de samenhang ervan, werkt oplossingsgericht en ontmijnt waar nodig. De focus van deze opdracht situeert zich hoofdzakelijk op elementen die niet in de reguliere werking van de overheden zitten.
Volgende zeven punten worden ongewijzigd in ALLE respectievelijke beslissingen opgenomen, en elk bestuur:
De stad Beringen kan net zoals de andere betrokken overheden eigen beslispunten toevoegen en de gemeenteraad:
De gemeenteraad verleent goedkeuring over de interbestuurlijke beslissingsnota Poort West-Limburg (ENA) en
De stad Beringen kan net zoals de andere betrokken overheden eigen beslispunten toevoegen en de gemeenteraad
Heden richten we ons op de derde en vierde stap. De derde en vierde stap betreffen het bepalen welke andere lokale actoren mee worden opgenomen in het lokale partnerschap, vertrekkend vanuit de lokale context en de noden van de doelgroep.
In de derde stap zal er een matching plaatsvinden van de expertise van andere organisaties op de lokale noden. Meer bepaald, door deelname aan de Europa WSE Call for interest “lokale partnerschappen” kunnen organisaties zich kandidaat stellen om binnen onze lokale partnerschapswerking de sociale inclusie van personen met een complexe problematiek te bevorderen, met als ultiem doel een duurzame deelname aan de arbeidsmarkt.
Na de kandidaatstelling zal een jury bepalen of de deelnemende organisaties ‘fit for partner’ zijn. Een jury zal bepalen of de organisaties geschikt zijn om in een volgende fase (stap 4) eventueel geselecteerd te worden om deel uit te maken van het “lokaal partnerschap West-Limburg".
De jury bestaat uit minstens 1 persoon van VDAB, minstens 1 persoon van de lokale besturen en 1 onafhankelijk jurylid (zowel VDAB als de lokale besturen als het onafhankelijk jurylid hebben ieder 1 stem). Deze jury zal een eindverslag afleveren van het matchingsproces. De stad Beringen zal, als beherende gemeente voor de subsidie regie sociale economie en werk, het juryverslag officieel laten goedkeuren door het college van burgemeester en schepenen. De stad Beringen zal het matchingsproces voeren conform de Call for intrest:
- fungeren als aanspreekpunt en verzorgen van de communicatie naar de kandidaat-partners doorheen heel het matchingsproces zoals vermeld in de Call for intrest;
- bekrachtiging van de gekozen kandidaat partners na het matchingsproces, via een beslissing van het college van burgemeester en schepenen;
- de organisatie van de weerwoord procedure, waarbij er een afzonderlijke jury wordt samengesteld.
Nadat de volledige matchingsprocedure is doorlopen, zal de vierde stap - finale voorbereidende stap tot effectieve deelname aan de Europa WSE (ESF)projectoproep “lokale partnerschappen” plaatsvinden. Hierbij gaan de deelnemende besturen er mee akkoord om met de geselecteerde partners en VDAB de verdere vorming van het partnerschap op te starten.
Als bijlagen zijn onderstaande documenten toegevoegd:
- Intentieverklaringen 8 lokale besturen (intentieverklaring regie sociale economie en werk - één actiepunt hieronder is deelname aan Lokale Partnerschappen)
- Lokaal addendum West-Limburg
- De Call for Interest "lokale partnerschappen"
- De samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in het kader van de Europa WSE oproep “lokale partnerschappen”.
- Art. 84 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- De oproep “Lokale partnerschappen” binnen het ESF-programma 2021-2027 (Europa WSE)
De actie en de hieraan gekoppelde meerjarenplannen zijn aangemaakt.
De budgetten zullen worden voorzien bij de volgende aanpassing meerjarenplan, onder AC001353.
Dit advies is onder voorwaarde dat de aanpassing meerjarenplan wordt goedgekeurd.
In het kader van het Europa WSE-project ‘Lokale partnerschappen verleent de gemeenteraad goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in kader van de Europa WSE oproep “lokale partnerschappen”, in voorbereiding van het Lokaal Partnerschap West-Limburg (Beringen, Heusden-Zolder, Leopoldsburg, Ham, Tessenderlo, Lummen, Halen en Herk-de-Stad).
Het schepencollege besliste op 22 oktober 2020 dat het beter zou zijn haar beslissing van 4 juni 1969 te herzien. Het perceel is momenteel reeds deels ingericht met een fietspad. Bovendien is beschikken over een bredere berm op deze locatie sowieso handig om eventuele toekomstige werken mogelijk te maken. Aan de gemeenteraad wordt daarom voorgesteld het perceel toe te voegen aan het openbaar domein.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het schepencollege van 22 oktober 2020 en gaat akkoord om het perceel wegoverschot, kadastraal gekend als Beringen, 4de afdeling, sectie C, nr 621/02, over te dragen naar haar openbaar domein.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Landmeter-expert Guy Gillissen leverde een verkavelingsontwerp aan, opgemaakt op 9 mei 2023 (zie bijlage). De rode zone van 3ca zal aangekocht moeten worden door de verkavelaar. De verkavelingsaanvraag dient nog te gebeuren, maar de aankoop van het openbaar domein (+onttrekking) kan parallel lopen met de verkavelingsprocedure.
Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat het perceel geen nut kan hebben voor niet-aanpalenden.
Het stukje openbaar domein heeft geen nut meer voor de stad en door de aankoop kan de grens met het openbaar domein volledig recht getrokken worden.
De gemeenteraad is principieel akkoord om het dossier voor de onttrekking uit en verkoop van een gedeelte van het openbaar domein, gelegen aan de Kampweg, de rode zone volgens verkavelingsontwerp van Guy Gillissen van 9 mei 2023, onderhands te verkopen aan schattingsprijs.
De gemeenteraad belast het schepencollege het dossier verder samen te stellen, onder andere het aanstellen van een notaris, het opvragen van een schattingsverslag, ... Zodra er een formeel akkoord bereikt is met de aanvragers dient de gemeenteraad deze verkoop definitief goed te keuren.
Opmetingsplan en schattingsverslag werden alvast aangeleverd door Fluvius.
Concreet gaat het over een gewenste aankoop van 79m², zoals in het geel aangeduid op het opmetingsplan van 'Orison' van 25 januari 2023 (zie bijlage).
Na een onderhandelingsperiode werd een prijs van 205 €/m² overeengekomen. Deze waarde is realistisch. Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat hierbij een doelstelling van algemeen belang wordt nagestreefd, namelijk het voorzien van een goed elektriciteitsnetwerk.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om een deel van een perceel gelegen langs Vossenhoek 20, kadastraal gekend als 6de afdeling, sectie B, nummer 1052L, in het geel aangeduid op het opmetingsplan van 'Orison' van 25 januari 2023, aan Fluvius te verkopen.
De gemeenteraad belast het schepencollege het dossier verder samen te stellen en een overeenkomst te laten opmaken. Zodra er een formeel akkoord bereikt is met Fluvius dient de gemeenteraad deze verkoop definitief goed te keuren.
Opmetingsplan en schattingsverslag werden alvast aangeleverd door Fluvius.
Concreet gaat het over een gewenste aankoop van 30m², zoals in het geel aangeduid op het opmetingsplan van 'Orison' van 29 maart 2023 (zie bijlage).
De waarde van het perceel werd geschat op 30 €/m², volgens schattingsverslag van Orison van 24 april 2023. Dit betekent een totaal van 900 euro voor 30m². Deze waarde is realistisch.
Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat hierbij een doelstelling van algemeen belang wordt nagestreefd, namelijk het voorzien van een goed elektriciteitsnetwerk.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om een deel openbaar domein op de hoek Kampweg/Kraaienstraat, geel ingekleurd volgens opmetingsplan van Orison van 29 maart 2023, aan Fluvius te verkopen.
De gemeenteraad belast het schepencollege het dossier verder samen te stellen en een overeenkomst te laten opmaken. Zodra er een formeel akkoord bereikt is met Fluvius dient de gemeenteraad deze verkoop definitief goed te keuren.
Het perceel wordt momenteel door de aanvrager gehuurd met als doel de uitbreiding van de tuin.
Voor de stad Beringen heeft dit achterliggend perceel geen nut.
Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat het perceel geen nut kan hebben voor niet-aanpalenden. De andere aanpalenden hebben reeds de gronden achter hun eigendom aangekocht.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2023, op MJP000786.
De gemeenteraad is principieel akkoord om het perceel grond aan de Zuidstraat, kadastraal gekend als Beringen, 6de afdeling, sectie C, nr. 1143T7 met een perceelsoppervlakte volgens kadaster van 635 m², onderhands te verkopen aan schattingsprijs.
De gemeenteraad belast het schepencollege het dossier verder samen te stellen, onder andere het aanstellen van een notaris, het laten opstellen van het opmetingsplan, het opvragen van een schattingsverslag, ... Zodra er een formeel akkoord bereikt is met de aanpalende eigenaar dient de gemeenteraad deze verkoop definitief goed te keuren.
De organisatie van het zomerkamp en taalbad in samenwerking met vzw Kind en Taal en de Brede school Beringen vzw richt zich naar de meest taalzwakke kinderen. De toeleiding gebeurt in samenwerking met de basisscholen, zij hebben het beste zicht wie extra ondersteuning en begeleiding nodig heeft. Het programma vanuit Kind en Taal vzw omvat 5 volledige dagen voor 1 groep (15 kinderen) en 5 halve dagen voor 2 groepen (30 kinderen) met een leeftijd tussen 2,5 en 6 jaar. Kind en Taal heeft de nodige expertise opgebouwd om dergelijke opdracht uit te voeren. Vanuit de dienst samenleven - pijler educatie - wordt dit mee opgevolgd en vorm gegeven.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP001855.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met Kind en Taal vzw.
In 2022 werd in de masterproef naar de etnische concentratie, segregatie en parallelle gemeenschappen in Heusden-Zolder, Beringen en Houthalen-Helchteren (Karadzhov, 2022) beschreven wat de perceptie is van leden van het lokaal bestuur van de bevraagde gemeenten. Hieruit bleek dat lokaal bestuur Beringen het samenleven in diversiteit percipieert als het werken in een parallelle gemeenschap waarbij beide gemeenschappen sterk georganiseerd zijn en grotendeels gesegregeerd samenleven. Door de lokale besturen wordt aangegeven dat er nood is aan handvaten om hiermee aan de slag te gaan. Met deze noodzaak in gedachten, werd de aanvraag tot het project Plan Samenleven ingediend. Hier werd prioriteit gegeven aan het ontwikkelen en uitrollen van een lokaal actieplan polarisatie.
Bij het opstellen van het plan van aanpak kwamen we tot volgende onderzoeksvragen:
Vanuit deze onderzoeksvragen werd voorgesteld om te starten met een kwalitatief omgevingsonderzoek (Quickscan). Vanuit dit onderzoek krijgen we meer zicht op de perceptie van de burger over het leven (en opgroeien) in diversiteit. Hiervoor worden sleutelfiguren vanuit de gemeenschappen en adviesraden stadsbreed bevraagd.
We kunnen voor dit kwalitatief onderzoek terugvallen op de ondersteuning van UGent, de leerstoel Polarisering, Radicalisering en Samenleving. Hieronder een beschrijving van deze leerstoel:
Vanuit de Vakgroep Politieke Wetenschappen van de UGent is op 1 november 2022 de leerstoel Polarisering, Radicalisering en Samenleving van start gegaan. Via die leerstoel onderzoekt Universiteit Gent verschillende vormen van radicalisering (rechts, links of religieus extremisme en het extremisme naar aanleiding van de coronacrisis). De leerstoel is een uniek project, waarbij vanuit verschillende disciplines het probleem wordt belicht. Zo zijn Antoon Vrints, Bruno De Wever en Koen Aerts (Faculteit Geschiedenis), Johan Braeckman (Faculteit Moraalfilosofie), Sami Zemni (Centrum voor Conflict- en Ontwikkelingsstudies) en Johan Albrecht (Faculteit Economie) erbij betrokken.
Voor de steden zal UGent in het kader van de leerstoel een aantal adviestrajecten uitwerken. Het eerste adviestraject is het opzetten van een plan van aanpak polarisering.
De te nemen stappen zullen er als volgt uitzien:
Het aanbod van Universiteit Gent is uniek in zijn soort en biedt het meest aansluitende antwoord dat we tot hiertoe op onze onderzoeksvragen hebben ontvangen.
Vanuit dienst samenleven zijn we onderdeel van het netwerk LIVC-R van stad Beringen en zullen we ervaringen uit deze leerstoel en de data van het kwalitatief omgevingsonderzoek (quickscan) wederzijds terugkoppelen in het LIVC-R netwerk.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP002819.
Het toelagebedrag werd vastgelegd met vastlegging 2023007984.
Er is geen visum vereist.
Voor de samenwerkingsovereenkomst en een verwerkerscontract werden contacten alvast opgestart.
Geen bezwaar tegen en/of opmerkingen omtrent deze principiële goedkeuring door het CBS voor de verderzetting van de opdracht.
Akkoord met de samenwerking met Leerstoel Polarisering, Radicalisering en Samenleving van UGent zoals voorgesteld.
De voornaamste wijzigingen zijn op een gemeenteraadscommissie (commissie 6) op 30 mei 2023 toegelicht geworden en staan hieronder opgesomd.
Algemene leesbaarheid van het reglement
Het reglement is verder opgedeeld volgens de verschillende zones van de Paalse Plas en de specifieke regels per zones. Om herhaling te vermijden werden gelijkaardige bepalingen gebundeld.
Hoofdstuk 1: Openingsuren
De openingsuren zijn aangepast. Er zal niet langer een onderscheid gemaakt worden tussen zomer en winter openingsuren. De hengelvijver zal langer open zijn, nachtvissen blijft verboden.
Hoofdstuk 2: Verboden activiteiten
De lijst met verboden activiteiten werd geactualiseerd.
Hoofdstuk 4: Watersport
Leden van surf- en/of zeilclub Sirocco krijgen de toestemming om het hele jaar door te trainen. Het seizoen van 1 mei tot en met 30 september voor individuele watersporters blijft behouden.
Hoofdstuk 5: Fiets- en wandelpad
De bepalingen voor fietsen zijn doorgetrokken naar gebruikers van elektrische fietsen, speed-pedelecs en elektrische steps. Er werd een snelheidsbeperking vastgelegd op 20km/u. De bepalingen omtrent rechts wandelen en links fietsen werd uit het reglement gehaald. Signalisatie op het fiets- en wandelpad zal aangepast worden conform de nieuwe bepalingen.
Hoofdstuk 6: Hengelrecreatie
De openingsuren zijn uitgebreid, nachtvissen blijft verboden. Voederboten zijn wel toegelaten mits de hengelaar bestuurder zich onderschikt maakt aan andere recreanten.
Hoofdstuk 7: Speeltuin
Roken in de speeltuin is verboden.
Hoofdstuk 8: Strand & zwemzone
(Elektrische) fietsen, speed-pedelecs en elektrische steps zijn niet toegelaten in deze zone.
Roken in de strand & zwemzone is verboden.
In het kader van het openwater zwemmen werd de watertemperatuur teruggebracht. Openwater trainingen kunnen bij een temperatuur vanaf 15 graden in plaats van 17 graden, het dragen van een wetsuit is verplicht als de watertemperatuur lager is dan 20 graden in plaats van 22 graden.
Hoofdstuk 10: Handhaving
Stad Beringen behoudt zich het recht om de toekenning van een individuele watersportvergunning, een visvergunning en toegangskaart of de registratie voor deelname aan openwatertrainingen, te weigeren of in te trekken, na grove of herhaaldelijke (na een eerdere waarschuwing) inbreuken op dit politiereglement door een besluit van het college van burgemeester en schepenen of een besluit van de burgemeester.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van politiereglementen.
Geen opmerkingen vanuit integrale veiligheid
Reglement werd opgesteld in samenspraak met de juridische dienst en werd nagelezen. Geen opmerkingen.
De gemeenteraad keurt de politieverordening Paalse Plas goed.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP002376.
Het geraamde bedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2023000110.
Het bestek met nr. W2023sav095 en de raming voor de opdracht “Aanleg buitenspeelzone BKO Koersel”, opgesteld door de Dienst Wegen en Publieke Ruimte worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 182.359,69 EUR + 38.295,53 EUR (21% btw medecontractant) = 220.655,22 EUR.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen (BVCW) bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het deelwerkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het Besluit Vlaamse Codex Wonen biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle (of de meeste) gemeenten in het deelwerkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het deelwerkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen .
De gemeenteraad keurt de voordracht van het diensthoofd sociale dienst, mevr. Lien Hendrix om OCMW/stad Beringen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van Noord-, West- en Midwest-Limburg van Wonen in Limburg goed.
De gemeenteraad keurt de voordracht van de 'deskundige wonen' als plaatsvervangende vertegenwoordiger voor stad/OCMW Beringen in de toewijzingsraad van Noord-, West- en Midwest-Limburg van Wonen in Limburg goed.
De samenwerking tussen vzw be-MINE Beheer en stad Beringen is tweeledig:
Enerzijds betreft het jaarlijks weerkerende engagementen ter verantwoording van de stedelijke toelage. Veelal hebben deze een tijdelijk karakter, bevorderen ze de samenwerking tussen de exploitanten of zijn het ingrepen met een beperkte ruimtelijke impact. Concreet betreft het hier een gezamenlijke communicatie, het ontwikkelen van arrangementen en producten en het organiseren van ontmoetingsmomenten voor alle medewerkers op de site.
Anderzijds betreft het langdurige en structurele investeringen met het oog op het verhogen van de bezoekerservaring. Het betreft maatschappelijk verantwoorde investeringen die het algemeen belang dienen. De investeringen vertrekken vanuit een domeinprincipe en staan ten dienste van bezoekers en klanten. Ze dragen bij tot de netheid, de zichtbaarheid, de kenbaarheid en klantvriendelijkheid van be-MINE. De investeringen kunnen in geen geval een uniek voordeel opleveren voor één van de exploitanten. Ze komen in onderling overleg tot stand en worden afgestemd op de lopende projecten en trajecten die de stad voorziet op of in functie van be-MINE.
Het investeringsprogramma wordt opgemaakt voor de duur van de overeenkomst, nl. 2023 – 2025. De jaarlijkse uitgaven worden opgenomen in de begroting van de vzw. Deze investeringen worden betaald met eigen middelen van de vzw.
Het concrete voorstel van de samenwerkingsovereenkomst met vzw be-MINE Beheer werd als bijlage toegevoegd aan deze nota.
Dossier in 3 afzonderlijke nota's op te splitsen cfr. e-mail.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde samenwerkingsovereenkomst tussen stad Beringen en vzw be-MINE Beheer 2023-2025.
Vanuit de Vlaamse en federale overheid wordt verwacht van burgers dat ze investeren in de renovatie van gebouwen en de opwekking van hernieuwbare energie. Een stadsbestuur moet hierin het goede voorbeeld geven. Dat is niet enkel een principekwestie, maar ook een zaak van goed omspringen met belastinggeld. Uit de jaarrekening van 2022 konden we namelijk opmaken dat de energiekosten voor de stad met maar liefst 1,3 miljoen euro gestegen waren. Het is te gek om dit geld te blijven uitgeven aan energiekosten als er ook andere nuttige dingen mee kunnen gebeuren.
Zo kan de stad op haar eigen gebouwen bijvoorbeeld zonnepanelen plaatsen en zorgen voor een eigen elektriciteitsopwekking die de energiefactuur doet dalen en het stroomgebruik verduurzaamt. Wanneer je hier een coöperatief project van maakt, kunnen inwoners er zelfs een graantje van meepikken.
Om steden bij te staan in de zoektocht naar schone energie is er het Vlaams EnergieBedrijf (VEB). Het VEB ontzorgt de openbare sector om duurzaam en efficiënt met energie om te springen, en vernieuwde onlangs haar raamcontract voor het plaatsen van zonnepanelen met burgerparticipatie bij openbare besturen. Voor de provincie Limburg mogen Ecopower en Bronsgroen deze opdracht uitvoeren.
Bij gebruik van het raamcontract van VEB moet het gemeentebestuur zelf geen openbare aanbesteding uitvoeren maar kan men rechtstreeks van het aanbod van VEB gebruik maken. Dit beperkt de administratieve rompslomp en versnelt de realisatie.
De burgercoöperatie neemt hierbij de financiering, de plaatsing en het beheer van de zonnepanelen op gebouwen van de stad voor haar rekening. Gedurende 10, 15 of 20 jaar neemt de stad de geproduceerde elektriciteit af aan een vastgelegde eenheidsprijs. Ecologisch en financieel interessant want zo kan de stad besparen op zijn energiefactuur én wordt lokaal geproduceerde groene stroom verbruikt. Na de contractperiode worden de zonnepanelen kosteloos overgedragen aan de stad. Bovendien is een eerste haalbaarheidsstudie vrijblijvend en gratis.
Dankzij de coöperatieve invulling van het project kunnen inwoners ook mee investeren, mede-eigenaar worden van de installatie en hier een graantje van meepikken.
Bovendien draagt het plaatsen van zonnepanelen met burgerparticipatie bij aan het bereiken van de doelstelling uit het Lokaal Energie- en Klimaatpact om tegen 2030 per 500 inwoners een coöperatief project te realiseren.
Het investeren in zonnepanelen op daken van gemeentelijke gebouwen heeft dus vele voordelen: een lagere elektriciteitsfactuur, belastinggeld dat vrijkomt om beter te spenderen, een groener energieverbruik, een bijdrage aan de doelstellingen voor coöperatieve energieprojecten en inwoners kunnen in dit alles participeren.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De stad Beringen maakt gebruik van het raamcontract van VEB voor het plaatsen van zonnepanelen met burgerparticipatie op de daken van gemeentelijke gebouwen.
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
vr 30/06/2023 - 09:30Op 4 mei 2023 gaf het schepencollege goedkeuring voor het in de markt zetten van een overheidsopdracht die moet leiden tot een voorstudie waarin een ontwerp gemaakt wordt voor de verdere ontwikkeling van het Mijnstadion in Beringen-Mijn.
In de omschrijving van de overheidsopdracht worden enkele specifieke onderzoeksvragen geformuleerd die in de voorstudie zeker een antwoord moeten krijgen. Afgaand op de onderzoeksvragen zijn we toch niet helemaal gerust in het eindresultaat van de voorstudie en de richting die dit schepencollege in de toekomst uit wil gaan met het Mijnstadion.
Zo worden er onder meer onderzoeksvragen geformuleerd die erop gericht zijn na te gaan welke gebouwen, tribunes, afsluitingen,… gesloopt kunnen worden zonder dat het Mijnstadion zijn unieke kwaliteit als erfgoedsite verliest en vraagt men zich af of eventuele vervangbouw van bv. de hoofdtribune een optie is. Verder wil men ook een antwoord op welke ingrepen noodzakelijk zijn om het stadion-gevoel te behouden indien bepaalde delen gesloopt worden. In deze onderzoeksvragen wordt naar ons gevoel heel erg gekeken richting de sloop van bepaalde delen van het stadion, ondanks op deze vragen eigenlijk voor een groot deel al een antwoord geformuleerd is.
In 2019 werd namelijk een participatietraject georganiseerd waarbij buurtbewoners, erfgoedverenigingen en sportverenigingen hun mening konden geven over de verdere ontwikkeling van het Mijnstadion. Daaruit is toen een duidelijk eindverslag gekomen waarin ook ingegaan wordt op de erfgoedwaarde en het al dan niet slopen van bepaalde delen van het stadion. Dat eindverslag is een uitstekende basis om op verder te werken, maar een aantal onderzoeksvragen waar het schepencollege in de voorstudie een antwoord op wenst, gaan lijnrecht in tegen het eindverslag. Zo staat dat eindverslag dat nieuwbouw of vervangbouw zeker niet aan de orde zijn voor de hoofdtribune terwijl in de overheidsopdracht van het schepencollege deze deur nu toch opnieuw geopend wordt. De hoofdtribune is de laatste van deze soort die nog bestaat, hier aan vervangbouw doen zou de erfgoedwaarde onherroepelijk teniet doen.
De insteek van de voorstudie die het schepencollege laat uitvoeren, zou niet moeten zijn welke gebouwen gesloopt kunnen worden. Wel hoe het Mijnstadion verder ontwikkeld kan worden met optimaal behoud van de erfgoedwaarde, een invulling als sportinfrastructuur en ontmoetingsplek. Zoals reeds gezegd is het eindverslag van het participatietraject uit 2019 daar de ideale leidraad voor. In een complex dossier met grote erfgoedwaarde en een rijke sportgeschiedenis is het niet altijd aangewezen om te kiezen voor de meest goedkope optie maar moet zoveel mogelijk uitgegaan worden van het bewaren van het unieke karakter en de waarde van de site om haar geschiedenis zoveel mogelijk eer aan te doen.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. Het eindrapport van het participatietraject wordt als centraal uitgangspunt gehanteerd bij de verdere ontwikkeling van het Mijnstadion.
Artikel 2. Het uitgangspunt voor de hoofdtribune is deze herstellen in oorspronkelijke staat. Sloop, en vervangbouw zijn hier niet de bedoeling.
Artikel 3. Ook de muur aan de kant van de Koolmijnlaan en de toegangspoort worden behouden, conform het voorstel uit het eindverslag van het participatietraject.
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
vr 30/06/2023 - 09:30De warmte in de sporthal van Beverlo is een gekend probleem.
Steeds weer zijn er klachten. De temperaturen stijgen er tot boven de 30 graden.
Op warme dagen heeft de sporthal meer weg van een sporthel.
De
sporthal wordt gebruikt door diverse verenigingen, waarbij ook kinderen
deelnemen aan de sportieve activiteiten in de sporthal.
Door sportverenigingen werd er reeds diverse malen contact gezocht met de verantwoordelijke schepen en de burgemeester.
De
contacten zouden eerder stroef verlopen. De problemen zouden
geminimaliseerd worden. In een antwoord van schepen Tijs Lemmens lacht
men de problemen blijkbaar weg met het argument dat sporten zweten is of
dat men dan maar buiten moet sporten. Buiten de sporthal ligt er naar
verluid echter glas op de grond, er zouden ratten rondlopen om maar te
zwijgen over raar volk dat er rondhangt zoals drugsgebruikers. Is het de
bedoeling om sportende kinderen hieraan bloot te stellen?
Met name de Taekwondo club is zeer teleurgesteld over de houding van de Burgemeester en bevoegde schepen.
Verschillende
sportclubs in de sporthal vrezen dat de sporters en zeker de sportende
jeugd wederom de dupe worden van het feit dat de gemeentelijke diensten
onderling de verantwoording naar elkaar doorschuiven. Men vindt het dan
ook de hoogste tijd dat het bestuur eindelijk haar verantwoording
opneemt en er zorg voor draagt dat er einde komt aan de wantoestand in
de Beverlose sporthal.
Men vindt dan ook dat het recht van hun
kinderen om te sporten in een fatsoenlijke en veilige sportomgeving met
voeten getreden wordt. De ouders begrijpen niet dat men deze situatie
willens en wetens al jarenlang laat aanslepen en er geen enkele moeite
gedaan wordt om een einde te maken aan deze wantoestanden.
1) Wat zal er gebeuren om de omstandigheden in en rond de sporthal te verbeteren?
2) Op welke termijn zal dit gebeuren?
3) Waarom lijkt het gemeentebestuur de problematiek aangaande de sporthal van Beverlo te negeren.
De mondelinge vraag werd beantwoord.
vr 30/06/2023 - 09:32De thema van cyberveiligheid is brandend actueel. De methoden van hackers worden alsmaar driester. Terwijl die hackers vroeger erop uit waren iets plat te leggen, versleutelen ze vandaag de data en vragen ze geld. Ze richten zich almaar meer op het publieke domein. In december waren we allemaal getuige van hoe de stad Antwerpen mee af te rekenen kreeg. In het maandblad van de VVSG lezen we over ethisch hacken als de manier om ons lokaal bestuur beter te beveiligen. De ethische hackers testen de veiligheidssystemem en netwerken van bedrijven door erin te breken. Met het doel de zwakke plekken en lekken in die systemen op te sporen en ze vervolgens op te lossen, zodat de echte criminele hackers geen kans krijgen.
Het is geweten dat lokale besturen het niet gemakkelijk hebben qua budget en qua capaciteit om aan hun cyberveiligheid te werken. Net daarom lijkt een gratis initiatief als ethisch hacken een prima opportuniteit daartoe.
Hoe ziet ons huidig cyberveiligheidsbeleid uit? En hoe verhoudt ons gemeentebestuur zich tot dit initiatief?
De mondelinge vraag werd beantwoord.
vr 30/06/2023 - 09:32Recent werden er wegwerkzaamheden uitgevoerd ter hoogte van de Rijsselstraat zowel op de kruising met de Narcissenlaan als momenteel ter hoogte van de Meelbergstraat.
Voor beide locaties ontving onze fractie de laatste weken heel wat bekommernissen.
Zo zijn er in de Rijsselstraat paaltjes geplaatst ter hoogte van het nieuwe verkeerskussen, waardoor de voorrang van rechts zeer moeilijk te nemen is vanuit de Narcissenlaan. Er is ook sprake van autobestuurders die het kussen omzeilen door langs de paaltjes door te rijden over de parking van de dokterspraktijk die daar gevestigd is.
Voor de situatie aan de Meelbergstraat zijn bewoners vrij ongelukkig , omdat zij -naar hun mening - onvoldoende werden geïnformeerd over de plannen en de eventuele aanpassingen die zij voorgesteld hebben.
Daarom willen volgende vraag stellen :
Is het mogelijk om – naar analogie met de bewoners van de Kampweg – eens een info avond te organiseren en de buurtbewoners te horen, zodat hun ervaringen en bekommernissen kunnen meegenomen worden in de evaluatie van de wegenwerken ?
De mondelinge vraag werd beantwoord.
vr 30/06/2023 - 09:32Beringen behoort tot de regio's in Vlaanderen waar bomen het meest onder druk staan. Op Antwerpen en Genk na werd er de laatste jaren bijna nergens meer ontbost dan in Beringen. We ontkennen uiteraard niet dat het stadsbestuur ondanks de hoge ontbossingscijfers nieuwe bomen laat aanplanten. Echter zijn deze bomen nog jong en reiken hun wortels nog niet voldoende diep genoeg om tijdens deze droge periode voldoende water te kunnen opnemen uit een diepere grondlaag. Bezorgde Beringenaren laten ons weten dat ze zich zorgen maken om verschillende bomen op het grondgebied van Beringen. Ook wij delen als fractie die bezorgdheid en stellen daarom volgende vragen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.
vr 30/06/2023 - 09:32Op dit ogenblik stellen we vast dat er zeer veel actie wordt ondernomen aan een veilig Beringen. Dit onder de vorm van wegenwerken, omleidingen én het afsluiten van bepaalde wegen en toegangspunten door betonblokken. We denken hier bijvoorbeeld aan de Industrieweg en de toegang tot zowel de Buntjesstraat als de Schapenstraat en het eerste deel van de Tervantstraat. Deze betonblokken zien we eveneens aan de toegang van de parking aan het Mijnstadion en ter hoogte van De Step. Enerzijds begrijpen we de noodzaak van deze maatregelen, anderzijds merkten we echter op dat deze blokken niet echt zichtbaar zijn voor de autobestuurders waarbij de kans bestaat dat ze ertegen kunnen rijden met hun wagen, maar toegegeven zijn deze blokken ook niet echt sierlijk voor het stadsbeeld. Vandaar dat wij volgende vraag willen stellen aan het Stadsbestuur :Blijven deze betonblokken definitief staan?
De mondelinge vraag werd beantwoord.
vr 30/06/2023 - 09:33