Een kwaliteitsvol klachtenmanagement is een essentieel onderdeel van elke bestuursorganisatie. Door een correcte en objectieve klachtenprocedure uit te werken zetten we in op een klantgerichte en toegankelijke dienstverlening.
Het vorige klachtenreglement voor stad en OCMW dateerde van maart 2021 en was aan een update toe. Door recente organisatiewijzigingen (verhuis naar stadhuis, personeelswissels) stemt de procedure zoals ze beschreven staat in het reglement niet altijd meer overeen met de praktijk. De wijzigingen aan het klachtenreglement werden reeds goedgekeurd door de gemeenteraad tijdens de zitting van 9 januari 2023 maar moeten eveneens bestendigd worden door de raad voor maatschappelijk welzijn. Hieronder zetten we de voornaamste wijzigingen even op een rijtje:
Het decreet lokaal bestuur (DLB), meer bepaald de artikelen 40§1, 41-15°, 77, 78- 13°, 302 en 303.
Art. 303§2 van het DLB bepaalt dat de stad en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hiervoor kunnen samenwerken.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de wijzigingen in de procedure klachtenbehandeling en gaat akkoord met het aangepaste reglement.