De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 13 maart 2023 worden goedgekeurd.
Uit het goedgekeurd proces - verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat mevrouw Marga Greta Leenen werd aangewezen als eerste opvolgend gemeenteraadslid.
Zij doet echter afstand van haar mandaat (zie akte d.d. 8 maart 2023).
De heer Irfan Oztas werd aangewezen als tweede opvolgend gemeenteraadslid. Uit de voorgelegde documenten blijkt dat de heer Irfan Oztas sedert de verkiezingen van 14 oktober 2018 zonder enige onderbreking voldaan heeft en nog steeds voldoet aan de voor verkiesbaarheid gestelde vereisten en dat hij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van gemeenteraadslid.
De geloofsbrieven van de heer Irfan Oztas, geboren op 3 april 1993 te Heusden-Zolder, wonende te 3581 Beringen, Alfred Habetslaan 20 bus 3 worden goedgekeurd.
De heer Irfan Oztas toe te laten tot de eedaflegging in handen van de voorzitter van de gemeenteraad waaraan hij voldoet door het uitspreken van de eedformule en waarvan een akte van eedaflegging wordt opgemaakt.
De heer Irfan Oztas wordt als raadslid geïnstalleerd met ingang van 17 april 2023.
De algemeen directeur opdracht te geven om deze opvolging in de gemeenteraad in te voeren in de mandatendatabank.
Een uittreksel uit de notulen over te maken aan de belanghebbende(n).
De Groen fractie heeft doorgegeven dat de samenstelling voor de commissies dient aangepast te worden als volgt:
1ste gemeenteraadscommissie:
2de gemeenteraadscommissie:
4de gemeenteraadscommissie:
8ste gemeenteraadscommissie:
De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van afgevaardigden voor de fractie Groen:
1ste gemeenteraadscommissie:
2de gemeenteraadscommissie:
4de gemeenteraadscommissie:
8ste gemeenteraadscommissie:
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Plaatsvervangend lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur:
- Irfan OZTAS
Het hierna genoemd gemeenteraadslid wordt aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de raad van bestuur van de VZW REGIONAAL LANDSCHAP LAGE KEMPEN IOED (Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst) en hij/zij wordt gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Raad van Bestuur:
Plaatsvervangend lid met raadgevende stem : Irfan OZTAS
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur:
- Irfan OZTAS
Het hierna genoemd gemeenteraadslid wordt aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de raad van bestuur van de de PROJECTVERENIGING “ECRU” en hij/zij wordt gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Raad van Bestuur:
Lid met raadgevende stem : Irfan OZTAS
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
Tijdens de zitting van de politieraad d.d. 22 juni 2022 legde mevrouw Betty Buijs de eed af in de handen van de voorzitter van de politieraad en werd aangesteld als politieraadslid.
Dit besluit werd d.d. 1 februari 2023 door de lokale politie BHT aan het secretariaat bezorgd ter kennisname.
Aangezien de reguliere agenda van de zitting van de gemeenteraad van februari destijds reeds afgesloten was , diende het besluit geagendeerd te worden op de agenda van de zitting van maart.
Deze agendering werd helaas uit het oog verloren, waardoor het nu geagendeerd staat op de zitting van de gemeenteraad van april.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de aanstelling van mevrouw Betty Buijs als effectief lid van de politieraad.
Het bedrag mag enkel gespendeerd worden aan haalbaarheidsstudies e.d. die “voorbereidend zijn voor een investeringsconcept dat bijdraagt aan energiebesparing en hernieuwbare energie. Haalbaarheidsstudies hebben per definitie geen gegarandeerd positief resultaat. Ze vormen na afronding enkel een afwegingskader voor concrete investeringsbeslissingen.
Voor Beringen biedt de recente intrekking van de verkavelingsvergunningsaanvraag voor Houtpark en de ambities uitgesproken door de ontwikkelaars een gelegenheid om het warmteconcept en de fasering vanuit een ruimer perspectief te bekijken en de tijd te nemen om de verdere aanpak van een eventueel warmtenet met al zijn aspecten te bekijken.
Voor Sint-Truiden geven de toekomstplannen en positieve eerste reacties van heel wat partijen in de omgeving van de Fabrieksstraat hoop op een collectief warmteproject dat een gezamenlijke duurzame oplossing kan bieden en een voorbeeld kan zijn voor andere stapstenen.
Het pilootproject moet nog verder uitgewerkt worden en daarom adviseert de provincie om samen met Sint-Truiden de subsidie bij het EUCF aan te vragen voor het maximale bedrag 60.000 euro. Dit wordt gesplitst over de twee besturen wat resulteert in max 30.000 euro voor Beringen.
Gezien de renovatiegraad in Vlaanderen algemeen maar ook in Beringen is het zeker aangewezen om extra in te zetten op het stimuleren van energetische renovaties die ook correct worden uitgevoerd. Begeleiding is hierin een belangrijke troef omdat vele eigenaars het bos door de bomen niet meer zien in de wereld van bouwfraude door aannemers.
Een artikel uit de Tijd en De Morgen van deze week benoemde opnieuw het renovatieprobleem: " Hoge energieprijzen zetten Belg niet aan tot meer renovatie; te duur voor deel van de eigenaars. Dit wijst ook op het gebrek aan kapitaal dat nodig is om in te zetten op renovatie maar ook daarin kan begeleiding van het energiehuis met de Mijnverbouwlening en Mijnverbouwpremie zeker een meerwaarde zijn om deze drempel in de mate van het mogelijke te verlagen."
Standaard aanbod
Energiehuis Limburg biedt de gemeente standaard een beperkt, gratis basispakket aan: 20 inwoners (huishoudens) van Beringen (eigenaar en eigenaar-verhuurder) kunnen bij Energiehuis Limburg een aanvraag tot renovatieadvies indienen. Het aantal adviezen is beperkt tot het aantal gratis huisbezoeken/adviesrapporten per gemeente dat door Energiehuis Limburg is vastgelegd.
Een renovatieadviseur van Energiehuis Limburg formuleert een onafhankelijk advies aan huis. De renovatieadviseur scant de volledige bouwschil en de technieken en werkt een adviesrapport uit op maat van de bewoner en in lijn met de richtlijnen voor 2050 (zoals vooropgesteld door de Vlaamse Overheid). De inwoner heeft niet de mogelijkheid om renovatiebegeleiding aan te vragen. Er wordt door Energiehuis Limburg een basispakket voor campagnevoering aangeleverd (info gemeentelijke website, artikel infoblad, standaard social media posts).
Voorwaarden;
Dit aanbod is gratis binnen de huidige samenwerking voor 20 inwoners/huishoudens. In vergelijking met het aanbod vorige aanbod moet de eigenaar het adviesrapport niet zelf betalen. De eerste 20 zijn gratis voor stad en eigenaar. De kostprijs van het adviesrapport neemt EnergiehuisLimburg voor de eerste 20 op.
Energiehuis Limburg biedt de gemeente 2 opties aan om extra dienstverlening in te kopen bovenop het gratis basispakket, ter ondersteuning van inwoners in het renovatietraject. Stad Beringen wenst in te gaan op het aanbod binnen optie 2.
Optie 2 - Inkopen bijkomend renovatieadvies én -begeleiding
Elke inwoner van de gemeente (eigenaar en eigenaar-verhuurder) kan bij Energiehuis een aanvraag tot renovatiebegeleiding indienen. Een renovatieadviseur van Energiehuis Limburg brengt tijdens een huisbezoek de huidige situatie van de woning in kaart (scan bouwschil en technieken), informeert naar de wensen en mogelijkheden van de bewoner en werkt een adviesrapport uit - op maat van de bewoner en in lijn met de richtlijnen voor 2050 (zoals vooropgesteld door de Vlaamse Overheid)'. Indien gewenst kan begeleiding aangevraagd worden bij de opstart en uitvoering van elk type maatregel (opvragen van en vergelijking van resp. maximum 1 en 3 offertes per maatregel; contact met aannemer; controlebezoek indien nodig; nazorg in kader van aanvraag Mijn Verbouwlening en Mijn VerbouwPremie).
Bij intekening op dit aanbod voorziet Energiehuis Limburg in een aangepast basispakket voor campagnevoering (aankondiging op gemeentelijke website, artikel gemeentelijk infoblad en basis sociale media post).
Voorwaarden
Verwerkingsovereenkomst
Voor dit addendum moet er opnieuw een verwerkingsovereenkomst afgesloten worden.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP004596.
Het toelagebedrag werd vastgelegd met vastlegging 2023001367.
De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum op de samenwerkingsovereenkomst met Energiehuis Limburg met optie 2 en ondertekening van dit addendum.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verwerkingsovereenkomst opgesteld door EnergiehuisLimburg en de ondertekening hiervan
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 30-03-2023 waarbij gekozen werd voor de straatnaam "Trisstraat” uit onderstaande voorstellen.
De dienst Burgerzaken maakte volgende selectie uit de ontvangen voorstellen op basis van motivering en voorwaarden waaraan een straatnaam moet voldoen. Een overzicht van alle voorstellen kan teruggevonden worden als bijlage.
Corsalastraat
Koersel zou in geval van een Germaanse herkomst van de naam dan kunnen zijn voortgekomen uit "Cor - sala" (Bron: Wikipedia). (Dudukcu Yeliz)
Drietapplein
Vermits het plein drie uitstekels heeft, zou dit mooi uikomen. (Stijnen Guido)
Binnengebied
Aangezien het "binnengebied" Orgelwinningstraat - Heerbaan heet, gewoon 'Binnengebied' noemen. Origineel! (Kortenray Lin)
Stals hoekje
Binnengebied .. een leuke hoek .. maar dat moeten de bewoners er zelf van maken. (Hillen Jeannine)
Paddenweg
Rond de terril verblijven veel padden. (Eevers Ann)
Toetsstraat
Toets van een orgel, toets van Toets Tielemans. (Daemen Claudia)
Mergelstraat
Beringen is een Mijnstad, dus dacht ik aan mergelen, en dan is Mergelstraat rap gevonden dacht ik. Ik ben ooit daar postbode geweest begin jaar 1990. (Tielen Paul)
Trisstraat
- De tris ligt in de buurt. (Claes Frieda)
- Omdat het aan de voet ligt van de grote terril en vooral omdat Koersel (en ook Beringen) groot geworden zijn door de komst van de mijn. Want zonder de mijnen was Limburg zeker niet wat het nu is. Dus een kleine ode aan de mijnwerker is misschien wel gepast. (Ozden Ahmet)
Den Tris
Je hebt in dit gebied uitzicht op de terril en is een verwijzing naar het mijnverleden in de buurt. (Lambrechts Marc)
Achter den trisstraat
Qua ligging de juiste naam. "Kom je uit de Orgelwinningstraat? Ach ja, dat ken ik. Dat ligt achter den tris zeggen ze in de volksmond". Vandaar deze benoeming. (Put Peter)
Op den tris
Tris = terril. (Heyligen Ine)
Vrijheidsstraat
Vrij om in Beringen te wonen en iedereen is vrij om er te wonen. (Vandenbergh Rob)
Podzolstraat
Tijdens het archeologisch vooronderzoek van het projectgebied werd er een zeer mooie en goed bewaarde podzol bodem aangetroffen. Dit is voor de omgeving zeer opmerkelijk. (Lees Tom)
Duurzaamstraat
Omdat al die huizen bijna allemaal in duurzaamheid gebouwd zijn. (Put Peter)
Verzorgingsstraat
Om alle verzorgenden te eren. Zeker in moeilijke tijden. (Van Nevel Julien)
Groene Proeftuin
Het is een nieuw project dat ze in iedere stad moeten toepassen, een groene zone ontwikkelen met veel groen en gras, zo weinig mogelijk asfalt, het is het eerste project dat ze moeten ontwikkelen daarom Proeftuin! (Perceval Sabine)
De Winningbaan
Aangezien tussen de heerbaan en orgelwinningstraat ligt, maak ik een mix ; ). (Caruso Fabrizia)
ChiroStalstraat
Wat is Stal zonder de jeugdbeweging? We entertainen zondag op zondag 200 Beringse kinderen. (Lemmens Fien)
Judith Van Vlaanderenstraat
Een extra vrouwennaam als straatnaam is hoognodig in onze gemeente. Er is een duidelijk onevenwicht tussen de straatnamen die verwijzen naar mannen en namen die naar vrouwen verwijzen. Bij deze is dat een stap de goede richting uit. Bovendien is Judith Van Vlaanderen een zwaar onderbelicht figuur ten opzichte van de rol die ze gespeeld heeft in de Vlaamse geschiedenis. (Berger Martijn)
Barrie de Beerstraat
Een nieuw gezicht voor de stad verdient ook wel een eigen straat. (Willems Joran)
Toerrestweg
Toerrest is het dialect voor bij uw thuis. (Heyligen Ine)
Gust Letendreef
Bekend politicus van de stad Beringen. (Deferme Greg)
Baltisch Kampstraat
Een verwijzing naar het Baltisch Kamp, een belangrijke mijlpaal in de Beringse migratiegeschiedenis. (Put Hans)
Ludovica Reyndersstraat
Zij was de eerste voorzitster van KAV Stal. Zij woonde zelfs in de Heerbaan. Zij werd destijds door pastoor Picard gevraagd om voorzitster te worden. In januari 1947 ging de eerste vergadering door van het bestuur van KAV Stal o.l.v. Ludovica Reynders. Vorig jaar vierde KAV/Femma haar 75ste verjaardag! (Lambrechts Lieve)
Aanvulling van dienst Burgerzaken:
Er wordt bij voorkeur geput uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde. De naam van een nog levende persoon mag niet worden gebruikt en enkel de namen van uit historisch, wetenschappelijk of algemeen-maatschappelijk oogpunt belangrijke figuren komen in aanmerking. Hierbij wordt de voorkeur gegeven aan figuren die voor de gemeente of voor de onmiddellijke omgeving van betekenis zijn geweest. De straatnaam moet in het Nederlands zijn, bevat bij voorkeur geen afkortingen en bestaat liefst uit 2 elementen, nl. naam en type weg (vb straat, laan, weg…). De naam mag ook niet nodeloos lang of complex zijn en mag niet lijken op een bestaande straat in Beringen.
Een groot aantal voorstellen voldoen (mogelijk) niet aan bovenstaande regels en werden daarom niet opgenomen in de selectie, nl. Nieuwehuizenstraat, Boomgaard, Boomstraat, Binnenstraat, Welvaartstraat, Valentijnstraat, Melikestraat, Naberlaan, Stadsbeemde, Duranstraat, Runeswertsstraat, Mijnwerkerslaan of -straat, Hogebomenstraat, Eminemstraat, Stalweg, Sikerimlaan, Siktirlaan, Derelistraat, Mirtsesweg, Kleinwijkstraat, Arasstraat, Pachthoevestraat, Terril, De 3 gezusters, Binnenveld, Terrillaan, Krommevijverstraat, Terrilstraat, Vintsstraat, De Vints-weg, Van-Weymeerschstraat, Thomassestraat, Orgelpijpstraat, Kerkhofstraat, Pinksterbosstraat, Stalse Vrouwenstraat, Stalsemiddenweg, Atatürk, Damestraat, Turkijestraat, Variastraat, Unalome, Coronalaan, Omikronlaan, Padellaan, Gurunanakstraat en Zoekstraat.
Het decreet van 28-01-1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
Het decreet van 01-07-1987 houdende wijziging van het decreet van 28-01-1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Het decreet van 29-11-2002 houdende wijziging van het decreet van 28-01-1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
De invoering van de hiernavolgende straatnaam “Trisstraat” voor de aan te leggen weg in de nieuwe verkaveling in het binnengebied aan de Orgelwinningstraat - Heerbaan wordt principieel goedgekeurd.
Onderhavig voorstel te onderwerpen aan de procedure voorzien in artikel 4 en 5 van het decreet van 28-01-1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen gewijzigd bij het decreet van 01-07-1987 en 29-11-2002.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.
Met Parkies verrassen we de inwoners van Beringen met een gratis en uniek aanbod van verscheidene muziekculturen. We brengen hen samen met familie, vrienden en buren om in het Park van Beverlo te genieten tijdens de 7 concerten op donderdagavond.
De concerten zullen in 2023 plaatsvinden op donderdag 6, 13, 20 en 27 juli en 3,10 en 17 augustus.
Inbreng stad Beringen:
Financieel
Infrastructuur
Promotioneel
Veiligheid
Inbreng Muzikaal BV:
De volledige organisatie i.s.m. Stad Beringen van A tot Z., (financiële) verantwoordelijkheid, programmatie, productie en realisatie in overeenstemming met alle gemaakte afspraken.
Organisatie
Promotioneel
Financieel
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP002563.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 2023002812.
Er is een visum vereist. Het visum met nummer 2023/010 werd op 20/02/2023 verleend door de financieel directeur.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Muzikaal BV voor de organisatie van ‘PARKIES’ 2023, 2024 en 2025 goed.
Om de uitleen in goede banen te leiden, werd vanuit de dienst jeugd en sport een uitleenreglement opgemaakt. Het uitleenreglement wordt als bijlage bij de nota gevoegd.
De uitleen van de sportbakken werd reeds afgestemd met de stedelijke werkplaatsen en het werd haalbaar gezien om dit mee op te nemen in de uitlening via het magazijn.
Indien de uitleen in 2023 vlot verloopt, kan bekeken worden om de inzet van de sportbak uit te breiden naar wijk- en buurtcomités in functie van speel- en sportstraten, ed. In dat geval zal er ook een retributiereglement opgemaakt worden.
Het reglement werd besproken en nagekeken door juridische zaken.
De gemeenteraad keurt het uitleenreglement voor de sportbakken goed. Het reglement gaat in voege na goedkeuring door de gemeenteraad op 17 april.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 betreffende het decreet over het lokaal bestuur.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP005154.
Het toelagebedrag werd vastgelegd met vastlegging 2023004254.
Er is geen visum vereist.
Geen advies dienst boekhouding noodzakelijk. Financieel advies door cel visum wordt gegeven op basis van de directe financiële impact vermeld in het besluit.
Overeenkomst werd nagekeken door juridische zaken.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met The Roxy Theatre.
Deze elementen vormen de basis voor het bepalen van het projectgebied, het uitschrijven van een projectdefinitie en het bepalen van het privaat en publiek programma.
Projectgebied:
Zie afbakening aangeduid op plan in selectieleidraad. Het omvat de zones benoemd in het RUP Beverlo centrum: projectzone Z (art. 4), zone voor nabestemming (art. 9 en 9bis) en zone plein en wegenis (art. 16bis).
Projectdefinitie:
Publiek programma
Privaat programma
Ontwikkeling d.m.v. privaat publieke samenwerking
Wat het Publiek Programma betreft, omvat de Opdracht een zgn. DB-opdracht (design-build-opdracht). Het Publiek Programma omvat een vereiste optie, met name het onderhoud van de (HVAC-) installaties in het nieuwe buurthuis gedurende een periode van 10 jaar. De inschrijver is verplicht dit in zijn offerte op te nemen. De Aanbestedende Overheid (stad) is vrij om hier al dan niet op in te gaan, zodat de opdracht kan uitgroeien tot DBm-opdracht (design-build-maintenance-opdracht).
De Opdrachtnemer zal - op eigen kosten en risico - instaan voor de realisatie en vermarkting van de (private) ontwikkeling van het gedeelte van de Site dat niet voor het Publiek Programma wordt benut.
De Aanbestedende Overheid streeft ernaar, met dit Privaat Programma, de kostprijs verbonden aan het Publiek programma te reduceren, in die zin dat de kosten van de Opdrachtnemer in het kader van het Publiek Programma maximaal worden gecompenseerd met de door de Aanbestedende Overheid te ontvangen vergoeding voor de vervreemding van (de grondaandelen van) het Privaat Programma.
Raming
Een raming is bijgebracht voor het publiek programma. Sloop bestaande en nieuwbouw Kardijk worden samen geraamd op 3.845.000 euro. De omgevingsaanleg met aanleg van een nieuw dorpsplein 1.200.000 euro en de bouw van een ondergrondse parkeergarage 1.125.000 euro. De jaarlijkse onderhoudskost voor de HVAC-installatie (is een optie) wordt ingeschat op 4.000 euro/jaar. Deze bedragen zijn excl. BTW. Zie raming in bijlage.
Plaatsingsprocedure
Voor het realiseren van omschreven publiek programma is de wetgeving overheidsopdrachten van toepassing. Dit geldt niet voor het privaat programma aangezien het hier gaat om een privaat vastgoedproject. Er wordt gekozen voor de "mededingingsprocedure met onderhandeling". Deze bestaat uit een selectiefase waarbij minimum 3 en maximum 4 betrouwbare, geschikte en bekwame kandidaten worden weerhouden. Deze worden uitgenodigd om deel te nemen aan de gunningsfase. Hier gebeurt de keuze voor de meest voordelige offerte op basis van gewogen gunningscriteria en na het ontvangen en beoordelen van een BAFO (Best and final offer).
Selectiefase en -criteria
De teams die zich kandidaat stellen dienen aan verplichte voorwaarden te voldoen, zoals teamsamenstelling met voor dit project een verplicht basisteam bestaande uit projectontwikkelaar, aannemer en architect aangevuld met enkele specifieke disciplines. Deze dienen ook te voldoen aan specifieke criteria op vlak van financiële en economische draagkracht en/of technische en beroepsbekwaamheid. De selectiefase kent volgend verloop:
Opmerking: mochten er meer dan vier kandidaten voldoen aan alle criteria, wordt nog een doorselectie doorgevoerd waarvan de procedure is beschreven in de selectieleidraad.
Gunningsfase
Deze kent het volgende verloop:
De samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Beringen en de weerhouden private partij wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
Gunstig financieel advies onder voorwaarden.
In het huidige meerjarenplan zijn voor dit project budgetten voor de aankoop van private percelen en het juridisch en financieel begeleidingstraject opgenomen in MJP005138 en MJP005139.
De nodige budgetten voor de realisatie van het project dienen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan te worden opgenomen en uiterlijk bij aanvang van de volgende fase in de besluitvorming beschikbaar te zijn.
De selectieleidraad voor het PPS-project Beverlo centrum met bijlagen wordt goedgekeurd.
De bijgebrachte raming voor realisatie van het publiek programma, zijnde een bedrag van 6.210.000 euro excl. BTW, wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met verdere uitvoering.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023-2026, op MJP004793.
Het geraamde bedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2023000091.
Het bestek met nr. D2022vve1012 en de raming voor de opdracht “CC Casino: studieopdracht renovatie interieur en exterieur i.k.v. energetische en toegankelijkheidsmaatregelen”, opgesteld door de Dienst gebouwen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 312.322,31 EUR + 65.587,69 EUR (21% btw) = 377.910,00 EUR.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Het deelperceel dat deel uitmaakt van de overdracht is opgetekend als lot A op het meetplan d.d. 4 maart 2023 opgemaakt door Scheers St&G.
Lot A, deelperceel 664D, 5de afdeling, sectie B heeft een oppervlakte van 0a92ca.
Het lot zal integraal worden overgedragen naar het openbaar domein.
De gemeenteraad is definitief akkoord om het deelperceel grond gelegen (Vliegeneindestraat), kadastraal gekend als Beringen 5de afdeling, sectie B, nummer 664D/ex, met een oppervlakte, volgens het meetplan d.d. 19 januari 2021 opgemaakt door studiebureau S.t.W., van 92m², eigendom van B&G Vastgoed, gratis te aanvaarden volgens de ontwerpakte die integraal deel uitmaakt van dit besluit. Alle kosten verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van B|G Vastgoed.
Het perceel (lot A) wordt om reden van openbaar nut toegevoegd aan het openbaar domein.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Notariskantoor Boesmans wordt aangesteld voor het verlijden van de akte.
De voorzitter van de gemeenteraad geeft opdracht aan gemeenteraadslid Thomas Vints (burgemeester) of diens plaatsvervanger om de authentieke akte in zijn plaats te ondertekenen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd dat heeft plaatsgevonden van 19 januari 2023 tot en met 2 februari 2023.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren maar wel 4 opmerkingen ingediend (telefonisch).
Tijdens eerdere contacten met de gebruikers van de achterliggende weides werd wel een bezwaar ingediend.
Alle opmerkingen en het bezwaar hebben betrekking op het rechtse deel openbaar domein.
Momenteel wordt het gebruikt als wandelpad en als doorgang naar de achterliggende weides en een hoogspanningspiloon.
De 4 telefonische opmerkingen kwamen van wandelaars die ongerust waren dat de doorgang (wandelpad) zou worden afgesloten door de onttrekking en verkoop van het deel openbaar domein.
Met de aanpalende eigenaars (kopers) werd dit reeds op voorhand besproken.
Zij gaan een nieuw wandelpad voorzien van 1,5m breed aan hun perceelsgrens. De doorgang voor wandelaars zal daarmee iets opschuiven maar zal in een betere toestand zijn dan het huidige tracé. Er zal door de koper in eerste instantie houtschors aangebracht worden. De doorgang zal steeds toegankelijk zijn voor wandelaars, maar men wenst te verhinderen dat er crossmoto's of auto's door kunnen.
De opmerkingen zijn terecht, maar kunnen opgelost worden door in de akte op te nemen dat voetgangers altijd een doorgang moeten krijgen, over de eigendom van de aanvrager of over het huidige deel openbaar domein.
Het vooraf ingediende bezwaar kwam van een landbouwer die de achterliggende weides gebruikt.
Voor de 2 percelen die de stad Beringen in eigendom heeft, zijn er geen officiële documenten die dit staven. De landbouwer geeft aan dat hij hiervoor mondelinge toestemming heeft gekregen. Dit wordt later verder onderzocht. Voor de pacht van de andere percelen werd ook geen bewijs aangeleverd. Ter plaatse is wel te zien dat de percelen gebruikt worden.
De landbouwer heeft aangegeven dat hij niet wenst dat het deel openbaar domein wordt onttrokken en verkocht. Hij gebruikt het hele achterliggende gebied en vindt dat het voor hem vrij toegankelijk moet zijn. Hij geeft aan dat hij er enkele keren per week en in sommige periodes dagelijks met de auto de groei van zijn gewassen moet kunnen opvolgen. Daarnaast moet hij regelmatig met zijn tractor en machines de akkers kunnen bewerken. Hij geeft aan dat het grootste probleem met een poort is dat deze de toegang van grote machines zoals maaidorsers, maïshakselaars en balenwikkelaars zal verhinderen. Er zou dus al een zeer grote poort moeten voorzien worden om een vlotte doorgang te garanderen.
Aan de koper werd gevraagd hoe hij hiermee zou omgaan. De koper stelt volgende oplossing voor:
- Het plaatsen van twee poorten (begin en einde) waar de landbouwer toegang door krijgt met aan beide zijden ursusdraad (schapendraad). Hierdoor kan hij passeren zonder dat er dieren kunnen ontsnappen. (Het kan zijn dat de koper hier in een tussenseizoen een paar dagen schaapjes opzetten.)
- Als de landbouwer tijdig laat weten dat hij komt, laat de koper beide poorten open staan voor de week zodat hij kan hooien zonder in en uit de tractor te moet stappen en de loonwerkers gewoon door kunnen zonder codes moeten te gebruiken. Dit enkel zolang hij beleefd blijft en zich op de andere momenten per jaar aan de regels houdt met de poorten mooi terug dicht te doen.
- Er werd reeds voorgesteld om een doorgang van 4 meter te geven op het uiterst rechtse perceel waar geen poorten dienen te komen, maar de landbouwer heeft aangegeven dat hij die doorgang niet wenst.
Het bezwaar werd niet tijdens het openbaar onderzoek ingediend, maar er is toch bereidheid rekening te houden met de geuite opmerkingen. Het voorstel van de kopers lijkt daarbij voldoende antwoord te bieden. De afspraken zullen in de akte opgenomen worden in de vorm van een recht van doorgang.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2023, op MJP005034.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP005165.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2023000098.
Er is geen visum vereist.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om de delen openbaar domein aangeduid als lot 2 en lot 4 op het opmetingsplan d.d. 10 januari 2022 opgemaakt door landmeter-expert Patrick Pieters te onttrekken aan openbaar domein, onder volgende voorwaarden:
- De doorgang van 1,5 meter voor wandelaars mag op een andere locatie voorzien worden maar moet steeds toegankelijk zijn. Er mogen geen opstakels geplaatst worden die de doorgang verhinderen voor wandelaars. De doorgang moet voorzien worden op de eigendom van de koper. Dit zal in de authentieke akte worden opgenomen.
- In de authentieke akte dient een recht van doorgang van minimaal 4,5 meter opgenomen te worden voor de bereikbaarheid van de achterliggende percelen en de hoogspanningsmast. Indien de koper de doorgang wenst af te sluiten met poorten dient eveneens in de akte opgenomen te worden dat men de doorgang zal respecteren zoals hierboven aangegeven.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Deze werking sluit inhoudelijk aan bij de algemene doelstelling opgenomen in de bestaande samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking is dan ook reeds opgenomen in de meerjarenplanning van stad Beringen. De langdurige trajecten met regelmatige contactmomenten aan huis en laagdrempelige groepsmomenten zijn een grote meerwaarde voor de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen. Via deze werking oefenen ouders daadwerkelijk hoe ze hun kind beter kunnen ondersteunen en kunnen voorbereiden op een goede start in de kleuterschool. Tegelijkertijd kunnen de medewerkers heel wat andere signalen oppikken en gezinnen gericht doorverwijzen. Kind en Taal is dan ook een belangrijke gezinsondersteunende partner binnen het Huis van het Kind Beringen.
De aanpassingen binnen de programma's sluiten aan bij de lokale noden in Beringen. Er zijn nu meer mogelijke instapmomenten voor kinderen op 1, 2 of 3 jaar. En in Instapje 2 wordt het mogelijk om de instap in de kleuterschool nog beter te omkaderen. Instapje 3 laat dan weer toe om kwetsbare en meertalige gezinnen uit verschillende scholen samen te brengen voor een ondersteunend aanbod. Waar dit aanbod vroeger maar in enkele scholen in Beringen gerealiseerd werd, kunnen nu gezinnen uit alle scholen instappen.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2022 en 2023 op MJP002459;
De uitgaven werden vastgelegd met meerjarige vastlegging 2020002694.
De gemeenteraad keurt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met Kind en Taal goed.
De heer Youssef El Ballata, raadslid, verlaat de zitting ingevolge artikelen 27 en 50 van het decreet lokaal bestuur.
De procedure vereist dat de gemeenteraad het advies vanuit de stad goedkeurt en bekrachtigt. De geloofsgemeenschappen dienden apart een aanvraag in, bijgevolg dient de gemeenteraad beide adviezen goed te keuren.
De gemeenteraad gaat akkoord met de inhoud van de adviserende brief.
De gemeenteraad geeft advies over de erkenningsaanvraag van lokale geloofsgemeenschap Hamza.
De gemeenteraad geeft advies over de erkenningsaanvraag van lokale geloofsgemeenschap Tawheed.
Het toeristisch meerjarenplan 2022-2027 heeft als doelstelling ‘het logies- en horeca-aanbod versterken';
Daarbij komt dat in de economische ontwikkeling in Beringen en, in ruimere context, in Limburg er een groeiend belang is van de vrijetijdseconomie als speerpuntsector;
Dit blijkt mede uit de groeicijfers waarbij gasten, afhankelijk van het type logies, per persoon per nacht tussen de 33,42 euro en 142,00 euro besteden,
de cijfers voor 2022: Gemiddelde besteding in Limburg: € 111,79
Het totale logiesaanbod te Beringen is laag in verhouding tot de rest van Limburg en tot het eigen ruime, toeristisch attractie- en productaanbod;
Het aantal kampeerautoparkings in de regio West-Limburg is daarbij ook nog relatief laag;
De groeimarge van het toeristisch productaanbod kan echter versterkt worden door het creëren van een evenrediger logiesaanbod in de regio;
Voor de aanleg en inrichting van een kampeerautoparking kan er ondersteunend en stimulerend gewerkt worden. Dit reglement biedt hiertoe een middel waarbij een onderneming een tussenkomst van 60% op de subsidieerbare investeringskost, met een maximum van 20.000 euro, kan krijgen.
Er dient in de communicatie best voldoende aandacht besteed te worden aan de noodzaak tot vroegtijdig overleg met de stad in verband met de vergunbaarheid van de voorgestelde locatie(s).
Dienst Ondernemen zal de subsidie in haar nieuwsbrief opnemen om bekend te maken aan de ondernemers.
Het reglement werd opgemaakt samen met juridische zaken.
Akkoord met bijgevoegd reglement betreffende het verlenen van een investeringssubsidie ‘kampeerautoparkings Beringen’.
Akkoord met de omkaderende documenten en documentteksten (in bijlage) nodig ter opvolging van het subsidiereglement:
- Voorstel van tekst 'oproep tot bekendmaking en indiening van aanvragen'.
- Voorstel van aanvraagformulier tot het bekomen van de subsidie.
- Voorstel van infodocument 'veel gestelde vragen (FAQ)' ter ondersteuning van geïnteresseerde aanvragers.
De werken worden gerealiseerd in samenwerking met Fluvius.
Goedkeuring wordt gehecht aan de samenwerkingsovereenkomst welke de modaliteiten vastlegt tussen de stad Beringen en Fluvius System Operator cvba voor de wegeniswerken op het kruispunt van de Koerselsesteenweg en Ward Schoutedenstraat, zoals opgenomen in bijlage.
De ondertekende overeenkomst aan Fluvius System Operator cvba, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt over te maken.
De wetgever legt de bevoegdheid voor de toekenning en de wijziging van de naam van een straat, brug, plein, trage weg of openbaar gebouw bij het gemeentebestuur (gemeenteraad).
De huidige straatnaamprocedure verloopt zoals hierna beschreven. Nadat de noodzaak voor een nieuwe straatnaam duidelijk wordt, worden de burgers en het Cultuurforum gevraagd voorstellen in te dienen (termijn 30 dagen). Uit de gemotiveerde voorstellen kiest het college van burgemeester en schepenen een voorlopige straatnaam. Deze keuze wordt aan de gemeenteraad voorgelegd voor de principiële goedkeuring. De voorlopige straatnaam wordt dan bekendgemaakt door aanplakking aan het stadhuis (termijn 30 dagen). In deze periode kan men bezwaren indienen. De eventuele bezwaren die we ontvangen worden behandeld en opgenomen in het dossier dat dan opnieuw voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. De gemeenteraad oordeelt dan uiteindelijk over de goedkeuring van de definitieve straatnaam.
Deze werkwijze hebben we tot op heden steeds zo toegepast in het kader van straatnaamgeving. Het gemeentebestuur kan echter kiezen om, in het kader van naamgeving van publieke ruimte in het algemeen, deze procedure verder uit te breiden en te optimaliseren in de vorm van een reglement.
In de huidige straatnaamprocedure werd ook niets opgenomen i.v.m. de bekendmaking van de definitief goedgekeurde naam. Het lijkt raadzaam de gekozen naam vanuit het bestuur bekend te maken naar de bevolking toe via onze websites, b-magazine, participatieplatform, sociale media en via perstekst.
We stellen daarom volgend stappenplan voor in het kader van het algemeen reglement rond naamgeving openbare ruimte & openbare gebouwen:
1.Vaststellen van noodzaak voor een nieuwe naam door de betrokken dienst;
2. Bekendmaking en vraag naar concrete en gemotiveerde voorstellen, in te dienen via online invulformulier of per brief (termijn 30 dagen):
3. De betrokken dienst verzamelt gemotiveerde voorstellen en bereidt het dossier voor;
4. CBS kiest een voorlopige naam uit de ingediende voorstellen;
5. GR beslist over principiële goedkeuring van de voorlopige naam;
6. Openbaar onderzoek: bekendmaking voorlopige naam en vraag om eventuele bezwaren (termijn 30 dagen):
Indien geen (gewichtige) bezwaren:
7. GR keurt naam definitief goed;
8. Bekendmaking na definitieve goedkeuring GR:
9. Bevoegde instanties informeren (bv. post, kadaster, …);
Indien wel gewichtige bezwaren maar CBS en GR behouden de gekozen naam:
7. De betrokken dienst behandelt de bezwaren en neemt ze op in het dossier;
8. CBS bevestigt de gekozen naam;
9. GR keurt de naam definitief goed;
10. Bekendmaking na definitieve goedkeuring GR:
11. Bevoegde instanties informeren (bv. post, kadaster, …);
Indien wel gewichtige bezwaren en CBS of GR verkiest nieuwe naam:
7. De betrokken dienst behandelt de bezwaren en neemt ze op in het dossier;
8. Twee mogelijkheden:
9. GR kiest nieuwe naam: terug naar stap 6 'openbaar onderzoek' + volgende stappen;
Trage wegen:
Voor trage wegen mag er maximaal één keer per kalenderjaar een dergelijke procedure georganiseerd worden voor alle trage wegen waarbij er een naamgeving gewenst is. Hierbij zal tijdig een oproep worden gedaan naar de participatie door burgers. Dit om te vermijden dat er op zeer regelmatige basis aanvragen zullen gebeuren voor de naamgeving van 'Trage Wegen'. Het is interessanter voor de betrokken diensten om deze procedures te bundelen.
-Decr. 28/01/1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
(B.S. 07/04/1977); gewijzigd door:
De gemeenteraad is akkoord om de bestaande straatnaamprocedure te optimaliseren in de vorm van een reglement. De bestaande procedure blijft gehandhaafd, waarbij aan de bevolking gevraagd wordt om concrete en gemotiveerde voorstellen te doen.
De gemeenteraad gaat akkoord om in de procedure - naast straatnamen - ook een regeling op te nemen betreffende bruggen, pleinen, trage wegen en openbare gebouwen.
De gemeenteraad is akkoord om de bekendmakingskanalen te actualiseren door o.m. hiervoor ook het participatieplatform in te schakelen.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorgestelde regelement over de naamgeving van straten, bruggen, pleinen, openbare gebouwen en trage wagen.
Sinds eind maart is de nieuwe brug aan het einde van de Stationsstraat opnieuw open. Samen met de opening van de brug is ook het verkeer in de Steenstortstraat richting de Heerbaan opnieuw toegenomen.
In de Steenstortstraat is de maximaal toegelaten snelheid 50 km/u en is er voor het grootste deel geen fietspad aanwezig. Ondanks de vele fietsers die ook gebruikmaken van de Steenstortstraat, waren er in het verleden al heel wat automobilisten die zich niet aan deze maximaal toegelaten snelheid hielden.
Om het verkeer te vertragen, werden op enkele plaatsen wegversmallingen met kunststoffen paaltjes geplaatst. Na amper enkele weken hangen twee van die paaltjes los en moest één paaltje al vervangen worden door een verkeersbord omdat verschillende automobilisten tegen de paaltjes hebben gezeten.
Het is duidelijk dat deze nieuwe weginrichting niet het gewenste effect heeft. Bovendien is één van de wegversmallingen net geplaatst ter hoogte van het aparte fietspad dat opnieuw aansluit op de Steenstortstraat, waardoor de situatie voor fietsers er niet veiliger op wordt.
Het grootste probleem van het traject van de Steenstortstraat tussen de Stationsstraat en de Heerbaan is eigenlijk dat er geen veilige infrastructuur is voor zwakke weggebruikers. Het lijkt ons dan ook vanzelfsprekend dat in de eerste plaats werk wordt gemaakt van een veilige infrastructuur. Belangrijk aandachtspunt hierbij is dat het fietspad dat momenteel in een deel van de Steenstortstraat aanwezig is, ophoudt met bestaan net voor de flauwe bocht met een zeer slechte zichtbaarheid. We willen daarom voorstellen om op dit traject gewoon fietspaden aan te leggen gecombineerd met enkele verkeersdrempels voor automobilisten. De fietspaden kunnen ervoor zorgen dat fietsers eindelijk een eigen plek krijgen in deze straat en de verkeersdrempels zijn hier een effectiever middel dan de wegversmallingen om af te dwingen dat automobilisten zich aan de toegelaten snelheid houden. Fietsers kunnen zo ook gewoon op een fietspad blijven fietsen en worden niet gedwongen om vlak voor een gevaarlijke blinde bocht over te steken. De veiligheid kan zowel voor zwakke weggebruikers als automobilisten op deze manier aanzienlijk verbeteren.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. Er worden fietspaden aangelegd in de Steenstortstraat van de kruising met de Heerbaan tot de kruising met de Stationsstraat.
Artikel 2. De wegversmallingen in de Steenstortstraat worden vervangen door verkeersdrempels.
Het voorstel tot beslissing werd behandeld.
di 18/04/2023 - 12:04Graag zouden wij een voorstel willen doen om een AED’toestel in B-mine te laten plaatsen. Momenteel hangt er op B-mine (retail) geen enkel toestel naar ons weten.
Nadat een voorval in Olen Shopping Center waar een vrouw gereanimeerd moest worden heeft de gemeente daar beslist om twee extra AED-toestellen te plaatsen. Zij hebben er momenteel 3 hangen.
Is het mogelijk dat de stad in overleg gaat met B-mine hiervoor?
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
di 18/04/2023 - 12:04Het gebied Broekhoven (gelegen tussen de Broekhovenstraat, Everselstraat en Kasteletsingel) is voor het grootste deel onbebouwd. Enkel langs de straten die dit gebied afbakenen, staan momenteel enkele tientallen woningen. Het gebied tussen deze straten in bestaat momenteel hoofdzakelijk uit natuur. Ook de Helderbeek doorkruist dit gebied. Voornamelijk ten noorden van de Helderbeek is er waardevolle natuur aanwezig.
In 2017 werd een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) voor dit gebied van 22,3 hectare opgemaakt. In dat PRUP werd dit gebied als woongebied bestemd, waarbij een minimale dichtheid van 25 woningen per hectare vooropgesteld werd. Matexi maakte al een inrichtingsvisie voor dit gebied op waarbij er 460 woningen gebouwd zouden kunnen worden.
Ook in de Bouwmeesterscan wordt het gebied Broekhoven onder de loep genomen. Daar is men streng voor de invulling die in het PRUP vooropgesteld wordt. De Bouwmeesterscan oordeelt namelijk dat er in Beringen al een enorme voorraad aan bouwgronden is die volstaat om de verwachte bevolkingsgroei richting 2035 maar liefst twee maal op te vangen. Neem daarbij nog eens de recent uitgevoerde en reeds geplande projectgebieden bij en je komt aan een gigantische woningvoorraad die in Beringen op de markt zal komen. Denk bv. aan de recente bouwprojecten in Beringen-centrum (Bleyck-park en B-Blocks), het geplande Houtpark (310-tal wooneenheden), het masterplan voor de kanaalzone (351 wooneenheden), de toekomstige ontwikkelingen in Beverlo centrum,… Er wordt gewaarschuwd voor een overaanbod aan woningen, maar Beringen lijkt stilaan een walhalla te worden voor bouwpromotoren.
De Bouwmeesterscan concludeert dan ook terecht dat grote uitbreidingsprojecten zoals dat in Broekhoven op dit moment ongewenst zijn en best voor onbepaalde tijd bevroren worden of minstens drastisch ingeperkt. Het advies wordt gegeven om de beekvallei die door het gebied loopt te vrijwaren en enkel de bestaande straten verder af te bouwen. De rest van het gebied kan zo verder ingericht worden als landschapspark en groene long voor Beringen centrum.
Naar aanleiding van de mogelijke plannen om het Broekhoven-gebied gedeeltelijk als nieuwe begraafplaats voor Beringen-centrum in te richten, stelde stad Beringen de vraag aan provincie Limburg in welke mate de vooropgestelde woondichtheid in het gebied gehandhaafd moet worden. Op 9 maart 2023 nam het schepencollege op basis van overleg met de provincie de beslissing om over te gaan tot de opmaak van een inrichtingsplan voor het Broekhoven-gebied conform de principes van het PRUP.
Deze beslissing roept een aantal vragen op, niet in het minst omdat deze op het eerste zicht lijkt in te gaan tegen het advies dat in de Bouwmeesterscan gegeven werd om het gebied zoveel mogelijk te vrijwaren van bebouwing en er een groene long voor Beringen-centrum van te maken.
De mondelinge vraag werd beantwoord.
di 18/04/2023 - 12:06