Een kwaliteitsvol klachtenmanagement is een essentieel onderdeel van elke bestuursorganisatie. Door een correcte en objectieve klachtenprocedure uit te werken zetten we in op een klantgerichte en toegankelijke dienstverlening.
Het huidige klachtenreglement voor stad en OCMW dateert van maart 2021 en is inmiddels aan een update toe. Door recente organisatiewijzigingen (verhuis naar stadhuis, personeelswissels) stemt de procedure zoals ze beschreven staat in het reglement niet altijd meer overeen met de praktijk. In bijlage aan dit dossier wordt een ontwerp van klachtenreglement toegevoegd. Hieronder zetten we de voornaamste wijzigingen even op een rijtje:
Het decreet lokaal bestuur (DLB), meer bepaald de artikelen 40§1, 41-15°, 77, 78-
13°, 302 en 303.
Art. 303§2 van het DLB bepaalt dat de stad en het openbaar centrum voor
maatschappelijk welzijn hiervoor kunnen samenwerken.
De gemeenteraad neemt kennis van de wijzigingen in de procedure klachtenbehandeling en keurt het aangepaste reglement in bijlage aan dit dossier goed.