De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2022 worden goedgekeurd.
Vanuit de Ondernemersclub werd voorgesteld om Deroy Johan aan te duiden als effectief lid van de GECORO en om Cornelissen Anne aan te duiden als plaatsvervangend lid van de GECORO.
Gelet dat beiden een functie vervullen binnen de Ondernemersclub kunnen ze belangen ervan verdedigen binnen de GECORO.
Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en artikel 1 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de regels voor de samenstelling, organisatie en werkwijze commissies voor ruimtelijke ordening.
Overeenkomstig artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt een gedeeltelijke wijziging van de GECORO goedgekeurd.
Voor de maatschappelijke geleding Ondernemerclub Beringen worden aangeduid als nieuwe vertegenwoordigers voor de GECORO:
- Deroy Johan (johan.deroy@essec.be) als effecief lid.
- Cornelissen Anne (anne.cornelissen@borealisgroup.com) als plaatsvervangend lid.
Zoals bepaald in de statuten van de vzw CC Beringen wordt de agenda van de Algemene Vergadering voorgelegd aan de gemeenteraad. De volgende vergadering is gepland op dinsdag 24 januari 2023 om 19u30 in Casino Beringen. Op de agenda:
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de Algemene Vergadering van CC Beringen op 24 januari 2023.
Inhoudelijke inzet:
Deze uitbreiding zal, aanvullend op de bestaande samenwerkingsovereenkomst en addendum 1, toegekend worden aan Arktos vzw. De extra inzet van halftijdse vormingsmedewerker zorgt ervoor dat een aantal zaken die vandaag niet kunnen worden opgenomen, wel gerealiseerd zouden kunnen worden. Denk maar aan:
Duur:
De uitbreiding heeft betrekking op de vastgelegde periode vanaf ondertekening van de overeenkomst tot en met 31 december 2023 (= duur samenwerkingsovereenkomst).
Extra financiering:
Teneinde deze extra inzet te vervullen, breidt stad Beringen de subsidie uit met 28.535 € voor 2023 om een extra halftijdse Overkopmedewerker in te zetten. Het betreft een budgetneutrale oefening via het verschuiven van personeelsmiddelen naar een subsidie voor een externe partner die op haar beurt in personeel voorziet voor jeugdwelzijn.
Overige afspraken:
De overige afspraken en verbintenissen van de reeds bestaande samenwerkingsovereenkomst en het addendum 1 blijven onverkort van toepassing.
Het addendum dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad is een tweede addendum op de reeds bestaande samenwerkingsovereenkomst en het addendum 1 goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 november 2021 (als bijlage).
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP004718.
Het toelagebedrag werd vastgelegd met vastlegging 2022021322.
De gemeenteraad gaat akkoord met addendum 2, op de bestaande samenwerkingsovereenkomst en addendum 1 van Arktos vzw, voor de tijdelijke uitbreiding met een halftijdse Overkopmedewerker.
De gronden gelegen te Beverlosesteenweg 129 en 133 werden initieel door de stad Beringen verkocht voor de vestiging van drukkerij Cleeren Vertessen. Via aktes d.d. 16 augustus 1979 en d.d. 6 mei 1983 werd een totale oppervlakte van 3.774 m2 en 433 m2 = 4.207m2 of 42 are 7 ca verkocht.
Op de gemeenteraad van 8 oktober 2007 werd de verkoop van de gronden en het gerealiseerde bedrijfsgebouwen door CLEEREN-VERTESSEN aan SPLENDID BVBA goedgekeurd mits bepaalde voorwaarden (incl. actualisatie bepalingen betreffende vervreemding). De gronden werden door LIBURNI/SPLENDID BVBA aangekocht als bijkomende bedrijfsruimte in functie van hun nabije vestiging gelegen te Industrieweg 39. Omwille van de economische crisis werden de gronden en gebouwen echter nooit in gebruik genomen door SPLENDID zelf en verleende de gemeenteraad vervolgens op 15 juni 2009 het akkoord om de gronden te verhuren aan ABSA NV voor de uitbating van een groothandel in tegels.
In 2016 werd door het schepencollege via besluit op 8 december een partiële splitsing goedgekeurd waarbij VINEAM BVBA eigenaar werd van het industriegebouw en de gronden mits voldoening aan bepaalde voorwaarden (incl. actualisatie recht van terugkoop).
De akte verleden d.d. 22 december 2016 bevat een samenvatting van alle beslissingen van de stad Beringen inzake de toepassing van de bijzondere verkoopwaarden. Conform deze bepalingen dient de eigenaar voor de verhuur toestemming te vragen aan de stad Beringen. Hierbij moet eveneens kennis gegeven worden van de algemene en bijzondere verkoopsvoorwaarden aan de verhuurder en de voorwaarden moeten in de huurovereenkomst opgenomen worden waarbij de huurder zich verbindt voor zichzelf, zijn rechthebbende en zijn rechtverkrijgende om alle verplichtingen na te komen die erin vervat zijn.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verhuur van de opslaghal en kantoren (unit 2) gelegen in ambachtelijke zone te 3583 Beringen, Beverlosesteenweg 129 door VINEAM BVBA aan NEORNIVET BV (in oprichting). De gebouwen zullen in gebruik genomen worden door 4 dierenartsen gespecialiseerd in industriële varkens- en pluimveehouderij om er het logistiek gedeelte van hun activiteiten in onder te brengen.
De bijzondere verkoopvoorwaarden die in alle voorgaande aktes opgelegd werden, blijven onverminderd van toepassing en dienen opgenomen te worden in de huurovereenkomst. Hierbij dient de huurder zich te verbinden voor zichzelf, zijn rechthebbende en zijn rechtverkrijgende om alle verplichtingen na te komen die erin vervat zijn.
Er wordt uitdrukkelijk gevraagd om een kopie van de ondertekende huurovereenkomst aan de stad Beringen over te maken zodat de correcte toepassing van de bijzondere verkoopvoorwaarden kan opgevolgd worden.
N.a.v. het besluit van burgemeester en schepenen dd. 24/11/2022 werd er een addendum aan de overeenkomst voor de Lutgartsite met Interim Vastgoedbeheer opgemaakt.
De samenwerking met Interim Vastgoedbeheer loopt sedert 2018 en heeft het grote voordeel dat zij onze stadsdiensten ontzorgt van alle aspecten m.b.t. het beheer van de gebouwen op de site. De samenwerking tussen de dienst ondernemen en Interim Vastgoedbeheer loopt goed. Er werd destijds niet gekozen om het beheer van de site zelf te doen (door eigen aanwervingen) o.w.v. de specifieke expertise die nodig is (aard van de site, tijdelijke invulling,...). Er is wederzijds vertrouwen, zij staan open voor eventuele veranderingen en denken pro-actief mee aan oplossingen. Daarnaast proberen zij zo snel als mogelijk problemen op te lossen door bv. een technieker ter plaatse te sturen en offertes op te vragen. Zij sluiten bijkomend huurovereenkomsten af met de huurders (invulling in samenspraak met dienst ondernemen), 50% van de inkomsten daarvan gaan naar de stad.
Er werden in 2022 reeds prijsverhogingen doorgevoerd voor huuders die 1 jaar op de site aanwezig waren. Vanaf 1/1/2024 zal de huurprijs bovendien jaarlijks stijgen met 10% en dit telkens op 1/1 van elk jaar. Met Interim Vastgoedbeheer werd overeengekomen dat de prijsstijgingen vanaf 1/6/2022 (want betaling t.e.m. 1/6/2022 is reeds gebeurd) voor 100% naar de stad vloeien (en niet 50/50 zoals eerder). Op deze manier kunnen we als stad meer inkomsten genereren doorheen de jaren.
Rekening houdend met de huidige bezetting zou dit het volgende betekenen:
Op de gemeenteraad van 17 december 2018 werd de nog lopende overeenkomst met Interim Vastgoedbeheer goedgekeurd na markraadpleging. Het addendum werd opgesteld om bij te voegen bij deze nog lopende overeenkomst.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2022-2026, op MJP000777.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2022-2026, op MJP002943 en MJP003101.
Dit werd besproken met de juridische dienst. Geen opmerkingen op dit addendum waarbij er wordt tegemoet gekomen aan de stijging van de energieprijzen en dus de kosten voor de gemeente. Waarbij gelijktijdig ook de kansen blijven bestaan voor beginnende ondernemers, waarvoor de Lutgardsite momenteel is ingericht. In samenwerking met Vastgoedbeheer.
Akkoord met het addendum bij de overeenkomst tussen Interim Vastgoedbeheer en stad Beringen.
Artikel 4 zal vervangen worden door een nieuw artikel 4 waarbij de correcte einddatum van het contract vermeld wordt.
Van de gelegenheid zal gebruik gemaakt worden om ook het artikel 9 mee aan te passen (onderhoud van de aanwezige bomen), zoals eerder beslist door de gemeenteraad op 9 september 2019.
De gemeenteraad gaat akkoord om een addendum af te sluiten op de bestaande huurovereenkomst met vzw Sint-Pietersgilde en dit volgens de voorwaarden als opgenomen als bijlage.
Landmeterkantoor Geotec heeft het te onttrekken deel openbaar domein opgemeten.
Het te onttrekken deel openbaar domein is aangeduid als lot 1 op het opmetingsplan d.d. 14 november 2022 en heeft een oppervlakte van 192m².
De desaffectatie van lot 1, zoals aangeduid op het opmetingsplan van Geotec, wordt principieel goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het organiseren van een openbaar onderzoek.
In 1973 werd er met de toenmalige eigenaars onderhandelt om het perceel 1091A met een oppervlakte van 4a06ca te ruilen met een perceel met een oppervlakte van 1a50ca.
Uit de toenmalige overeenkomst is niet op te maken over welk te ruilen perceel het gaat.
De overeenkomst is toen maar getekend door 1 van de 2 eigenaars, waardoor dat de ruiling niet is doorgegaan.
Om het dertigjarig gebruik door het publiek aan te tonen worden volgende elementen aangehaald:
Op basis van artikel 13 § 5 is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstroken zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein.
Aangezien de gemeente de Eygenweg meer dan 30 jaar geleden heeft aangelegd, de wegenis en bermen ondertussen heeft onderhouden en de wegenis reeds meer dan 30 jaar door het publiek gebruikt wordt, wordt voldaan aan de voorwaarden opgenomen in het nieuwe wegendecreet.
De dienst Wegen en Publieke Ruimte kan het standpunt van de dienst Gronden bijtreden.
Als extra argumentatie brengt de dienst WPR nog enkele bewijsstukken bij die bewijzen dat het
30-jarig publiek gebruik klopt en dat de stad hierop onderhoud heeft uitgevoerd.
1) Plan der innemingen Eygenweg. Dit plan is opgemaakt in 1976 en duidt aan dat het betreffende perceel toen al gebruikt werd om de Eygenweg en Klaverweide te verbinden.
2) Huisaansluitingen Eygenweg. Dit plan werd de eerste keer opgemaakt in 1977. Hierop is al duidelijk de aanwezigheid van de weg zichtbaar.
3) Bestek en eindstaat van het wegenonderhoud 2016: bestrijkingen, wat aantoont dat de stad de weg onderhoudt.De dienst gronden acht het 30 jarig publiek gebruikt bewezen op basis van de aangebrachte bewijzen.
Bouwvergunning van 10 maart 1987, eerste bewoning van 28 juni 1990 en foto's van de aangelegde weg uit 1987.
Om het perceel te kunnen overdragen naar het openbaar domein dient er een rooilijnplan opgemaakt te worden en dient het gemeenteraadsbesluit geregistreerd te worden.
De gemeenteraad dient het college van burgemeester en schepenen te belasten met de opmaak van een rooilijnplan.
Zodra beide zaken in orde zijn, zal aan het kadaster gevraagd worden om het perceel over te dragen naar het openbaar domein.
Besproken met Juridische zaken. Geen opmerkingen.
De gemeenteraad bevestigt dat het perceel kadastraal gekend als Beringen 6de afdeling, sectie C, nummer 1091C reeds meer dan 30 jaar door het publiek gebruikt wordt, namelijk wegenis. De gemeenteraad stelt vast dat de wegenis reeds meer dan 30 jaar geleden werd aangelegd en sindsdien op regelmatige basis onderhouden is door de stad Beringen en dit in functie van het algemeen belang.
Op basis van artikel 13 § 5 van het decreet houdende de gemeentewegen stelt de gemeenteraad dat het bewezen is dat de stad Beringen 30 jaar bezitshandelingen heeft gesteld waar de wil van de stad om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt. De gemeenteraad voegt het perceel kadastraal gekend als Beringen 2de afdeling, sectie B, nummer 1041H toe aan het openbaar domein.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in het wegendecreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
Een kwaliteitsvol klachtenmanagement is een essentieel onderdeel van elke bestuursorganisatie. Door een correcte en objectieve klachtenprocedure uit te werken zetten we in op een klantgerichte en toegankelijke dienstverlening.
Het huidige klachtenreglement voor stad en OCMW dateert van maart 2021 en is inmiddels aan een update toe. Door recente organisatiewijzigingen (verhuis naar stadhuis, personeelswissels) stemt de procedure zoals ze beschreven staat in het reglement niet altijd meer overeen met de praktijk. In bijlage aan dit dossier wordt een ontwerp van klachtenreglement toegevoegd. Hieronder zetten we de voornaamste wijzigingen even op een rijtje:
Het decreet lokaal bestuur (DLB), meer bepaald de artikelen 40§1, 41-15°, 77, 78-
13°, 302 en 303.
Art. 303§2 van het DLB bepaalt dat de stad en het openbaar centrum voor
maatschappelijk welzijn hiervoor kunnen samenwerken.
De gemeenteraad neemt kennis van de wijzigingen in de procedure klachtenbehandeling en keurt het aangepaste reglement in bijlage aan dit dossier goed.
Zowel partners als dienst samenleven merken dat er heel wat anderstalige mama’s zijn die na hun inburgeringstraject weinig initiatief nemen om hun Nederlands te oefenen of opnieuw een cursus volgen. Deze doelgroep maakt weinig tot geen gebruik van de kinderopvang, omdat ze niet vertrouwd zijn met het systeem. Daarnaast is er een groep niet-verplichte inburgeraars waaronder Bulgaren, Roemenen, Polen, … Deze groep vindt moeilijk hun weg naar organisaties, cursussen NT2, … Een doelgroep die ook vaak geïsoleerd leeft en nood heeft aan een reactivatie. Om tegemoet te komen aan bovenstaande noden werd er daarom gekozen voor een cursus Nederlands leren in combinatie met opvang.
Deelnemers krijgen opnieuw een duwtje in de rug om hun netwerk te vergroten en talenten te ontwikkelen. Ze komen dankzij het traject in contact met diverse werkingen: VDAB, de Bib, Inloophuis, …
Het project werd ingediend voor plan Samenleven en goedgekeurd. Daardoor hebben we extra financiële middelen beschikbaar om onder meer de professionele opvang te vergoeden.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2022, op MJP004996.
De uitgaven zijn voorzien in 2023 op MJP002816, wegens herclassificatie wordt er een verschuiving ingegeven bij aanvang van het project.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst voor het project Moedergroep tussen stad Beringen, IN-zetje, de Speelboom, de Boomhut en CVO LBC.
Hierbij volgt een opsomming van de aanpassingen, duidelijk overzicht reglement in bijlage:
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen pagina 4
De uren moeten nog aangepast worden met hetgeen dat overeen was gekomen met de begrafenisondernemers.
- Kistbegraving van 10 uur tot 15 uur
- Bijzetting kist van 10 uur tot 14:30 uur (handwerk).
- Crematie van 10 uur tot 15:30 uur
Hoofdstuk 4: Bestemming pagina 8
Deel C) Asurne. Bij de begrafenis mag de lijkwagen... (Ter aardebesteding vervangen door begrafenis)
Hoofdstuk 5: Concessies pagina 11
Deel Concessie 5.2.2 De concessie kan maximaal 2 jaar op voorhand door iedere belanghebbende verlengd worden.
Hoofdstuk 7: Graftekens en monumenten, aanplantingen en hun onderhoud heeft heel wat extra aanpassingen. Pagina 17 - 18 - 19
7.2 Kindergraven
Er kan een gedenkteken (blaadje) aangekocht worden om in de gedenkboom te hangen. De begrafenisondernemer dient de naam, geboorte en sterfdatum door te geven zodat de gemeentelijke diensten dit blaadje kunnen laten maken. De gemeentediensten zullen dit nadien in de gedenkboom hangen.
7.4 Het bestuur zorgt voor de afdekplaat om zo te waken over de uniformiteit.
De afdekplaten kunnen opgehaald worden op de stedelijke werkplaatsen om deze te laten graveren. Na het graveren dient men de plaat terug bij de werkplaatsen af te leveren zodat deze gewisseld kan worden op de begraafplaats. Er mogen geen afdekplaten van het nieuwe type columbarium meegenomen worden van op de begraafplaats (anders staat de urne niet afgeschermd).
7.5 Gedenkzuil asverstrooiing
Onder ornamenten - vaasje schrappen
De definitieve plaatjes moeten bij voorkeur vervaardigd zijn uit jasberg-graniet om de uniformiteit te garanderen.
De gedenkplaatjes worden na een periode van 15 jaar verwijderd. Dit zal ook kenbaar gemaakt worden met een sticker gedurende een periode van 1 jaar op het plaatje. De oude type zuilen in de strooiweides zullen opgeruimd worden en vervangen door het nieuwe type aan de randen van de strooiweide.
Enkel bij de periode van Allerheiligen mogen hier extra bloemen bij geplaatst worden.
Verbod op het gebruik van kunstbloemen bij begrafenis of herdenking aan de gedenkzuil, deze mogen niet op het gras geplaatst worden.
7.6 Asurnes
Columbarium - Maat urne 17cm breed of maximaal 18 cm met conische voet. (Anders gaan ze niet in onze nieuwe columbariumnissen)
Asurnes begraven in volle grond gebeuren bij voorkeur altijd met een biologisch afbreekbare urne.
7.8 Aanplanting en onderhoud
Een verbod van kunstbloemen op de strooiweide, natuurbegraafzone en op graven aangelegd met grasstroken.
Redenen:
Er mag geen siergrind op de begraafplaats aangebracht worden op of rondom het graf. Aanplantingen en gras mogen niet omgevormd worden naar siergrind.
Er mag niets geplaatst worden op de grasvelden van de rijgraven of op en rond de columbariums en gedenkmonumenten.
Vanaf 1 december of één maand na de begraving of bijzetting worden alle bloemen- (ook kunststof) en potten op de grasvelden, gazonboorden, op en rond columbariummuren en gedenkmonumenten, opgeruimd.
7.9 Gedenkmonument nabestaanden - Hier mag men enkel tijdens de periode van Allerheiligen bloemen plaatsen.
7.10 Gedenkmonument natuurbegraafzone - De plaatjes worden voorzien door de stedelijke werkplaatsen. Wie dit wenst, kan een plaatje aankopen dat gegraveerd wordt met naam, geboorte en sterfdatum. De begrafenisondernemer kan dit aanvragen bij de stedelijke werkplaatsen.
Hoofdstuk 10: Natuurbegraafzone pagina 22
Verbod op het gebruik van kunstbloemen bij begrafenis of herdenking aan de gedenkzuil.
Als bijlage zit het aangepaste gemeentelijk politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging met de aanpassingen in het vet rood aangegeven.
De gemeenteraad is akkoord met de aanpassingen en verduidelijkingen binnen het reglement.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP002101 en MJP002793.
De voorvastlegging wordt gemaakt na kredietopening voor 2023.
Het bestek met nr. W2022wsa975 en de raming voor de opdracht “Onderhoud wegen 2023: Asfaltwerken, bestrijken en slemmen”, opgesteld door de Dienst Wegen en Publieke Ruimte worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 624.927,35 EUR + 131.234,74 EUR (21% btw medecontractant) = 756.162,09 EUR.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP002793.
De voorvastlegging wordt gemaakt na kredietopening voor 2023.
Het bestek met nr. W2022wsa123 en de raming voor de opdracht “Renoveren van fietspaden 2023: Hospitaalstraat & Mijnschoolstraat”, opgesteld door de Dienst Wegen en Publieke Ruimte worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 210.282,30 EUR + 44.159,28 EUR (21% btw medecontractant) = 254.441,58 EUR.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Vier grootbanken (ING, KBC, Belfius en BNP Paribas Fortis) startten vorig jaar een samenwerking om een netwerk van neutrale bankautomaten (BATOPIN) uit te rollen. Het is de ambitie om tegen 2025 op ongeveer 700 locaties neutrale bankautomaten te plaatsen. 55 van deze plaatsen zijn gelegen in Limburg. In Beringen-Centrum werd vorig jaar al één neutrale bankautomaat geopend. De uitrol van deze neutrale bankautomaten zou moeten garanderen dat 95% van de Belgen binnen de vijf kilometer cash geld kan afhalen of storten.
Dat lijkt op het eerste zicht positief. De vijf kilometernorm komt echter uit Nederland overwaaien en bij deze aanname wordt volledig voorbijgegaan aan de Vlaamse realiteit van ruimtelijke versnippering en het feit dat gemeenten vaak uit verschillende deelgemeenten (Beverlo, Koersel, Paal, Beringen, Beringen-Mijn) en kerkdorpen (Korspel, Stal, Tervant) bestaan. De meeste economische functies, zoals de bancaire dienstverlening, situeren zich hoofdzakelijk in de deelgemeenten. De kerkdorpen beschikken echter ook over een dienstensector, voornamelijk gericht op horeca en wat winkels maar bankautomaten blijven hier afwezig.
Hoewel het netwerk van de neutrale bankautomaten verkocht wordt als een ‘dienstverlening naar de bevolking’, mogen we niet voorbijgaan aan het feit dat het hier om een optimalisatie-operatie gaat. Er zullen op termijn dus meer bankautomaten verdwijnen dan dat er worden geplaatst. De basisdienstverlening van de banken zal zo verder afnemen en vaak zijn minder mobiele mensen of mensen die minder thuis zijn in de digitale dienstverlening hiervan het eerste slachtoffer.
Vlaams minister Demir heeft in het parlement al laten weten dat zij er bij de grootbanken op heeft aangedrongen dat de lokale besturen betrokken worden bij de uitrol van dit project.
Omdat de beschikbaarheid van een bankautomaat in de directe omgeving voor veel mensen nog steeds belangrijk is, stellen we graag volgende vragen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.
di 10/01/2023 - 10:02