Terug
Gepubliceerd op 18/09/2023

2023_RMW_00026 - Organisatiebeheersing - Jaarlijkse rapportering aan GEM en RMW over organisatiebeheersing - Kennisneming

raad voor maatschappelijk welzijn
ma 11/09/2023 - 21:00 Trouw- en raadzaal Stadhuis, Collegestraat 1, 3580 Beringen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Vandermeeren, voorzitter; Thomas Vints, voorzitter vast bureau; Werner Janssen, lid vast bureau; Jean Vanhees, lid vast bureau; An Moons, lid vast bureau; Patrick Witters, lid vast bureau; Jessie De Weyer, lid vast bureau; Tijs Lemmens, lid vast bureau; Ann-Sofie Vanoverstijns, Voorzitter BCSD; Anne Cuypers, raadslid; Bert Schoofs, raadslid; Dave Schops, raadslid; Rita Keunen, raadslid; Mark Bex, raadslid; Hilaire Poels, raadslid; Abdulkadir Yilmaz, raadslid; Ömer Ünlü, raadslid; Guido Feyen, raadslid; Siegfried Van Braband, raadslid; Betty Buijs, raadslid; Youssef El Ballata, raadslid; Bilgin Bekdemir, raadslid; Gosha Rosinska-Peeters, raadslid; Marieke Meelberghs, raadslid; Stijn Truyens, raadslid; Kobe Snyers, raadslid; Erik Gilissen, raadslid; Leonie Vanhoudt, raadslid; Jessica Pauwels, raadslid; Massimo Caruso, raadslid; Irfan Oztas; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Verontschuldigd

Hilal Yalçin, raadslid; Hanim Karacan, raadslid; Kelly Meykens, raadslid

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Voorzitter

Wouter Vandermeeren, voorzitter
2023_RMW_00026 - Organisatiebeheersing - Jaarlijkse rapportering aan GEM en RMW over organisatiebeheersing - Kennisneming 2023_RMW_00026 - Organisatiebeheersing - Jaarlijkse rapportering aan GEM en RMW over organisatiebeheersing - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

De algemeen directeur geeft jaarlijks aan de bestuursorganen terugkoppeling  (van de voortgangsinitiatieven op het vlak van de verschillende actieplannen) in het kader van organisatiebeheersing.

Sinds het vorige rapportagemoment is er verder uitvoering gegeven aan verbeteracties die nog open stonden èn is het gekozen verbetertraject 2022-2023 in antwoord op de in 2021 opgestarte zelfevaluatie op organisatieniveau verder uitgevoerd.  

Het in 2021 in de organisatie uitgerolde digitaal organisatiehandboek (intranet), waar aan de hand van diezelfde tien organisatiethema's, de al beschikbare belangrijke management en ondersteunende processen zijn samengebracht, is hernieuwd geactualiseerd en verder uitgebouwd. In het tekstrapport is aangeduid (met !) welke procedures en afspraken (voor het eerst) in het digitaal organisatiehandboek zijn opgenomen.

Juridische grond

DLB, art. 217 tot en met art. 220. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Kennisname van de jaarlijkse terugkoppeling van de algemeen directeur in kader van organisatiebeheersing aan de hand van het opvolgingsdocument Organisatiebeheersing - Jaarlijkse rapportering, juni 2023 ('2023_organisatiebeheersing_jaarlijkse rapportering_raden'). De rapportering volgt de tien thema's uit de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen, wat als kader en ontwikkelrichting naar de toekomst wordt gehanteerd. Voor het eerst is ook een kort samenvattend document aan het besluit toegevoegd, waarmee de belangrijkste verbeteracties kort en bondig worden benoemd.  

Artikel 2

Kennisname van de voortgang van de uitvoering van de verbeter- dan wel versterkingstrajecten 2022-2023 met focus op monitoring, facilitair management en ICT. Ten aanzien van monitoring wordt op voorstel van het managementteam en met akkoord van het college de planlast voor diensten verminderd: acties die volledig uitgevoerd zijn (met hoogstens nog lopende 'reguliere' budgetten, bijvoorbeeld onderhoudskosten) of nog in uitvoering (maar eerder reguliere werking zijn geworden) worden zo maximaal mogelijk uit de (beleidsmatige) rapporteringsflow gehaald.

Artikel 3

Kennisname van de terugkoppeling rond klachtenmanagement waarin opgenomen de manier waarop de organisatie is omgegaan met de verschillende ontvangen klachten en zo lering trekt om dit naar de toekomst toe beter te doen.