De notulen van de vorige vergadering wordt voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 worden goedgekeurd.
Budget in Zicht (BIZ) is een samenwerkingsverband van de erkende instelling voor schuldbemiddeling in Limburg. Dit samenwerkingsverband bestaat uit CAW Limburg en alle Limburgse OCMW's. OCMW Beringen maakt deel uit van de stuurgroep (beslissing vast bureau 17 februari 2014).
Sedert 2012 schakelen we in kader van het BIZ-project buddy's in om alzo gezinnen van kortbij en op een empowerende manier te ondersteunen in het aanleren van vaardigheden om zelf (terug) verantwoordelijkheid te nemen voor hun duurzaam budgetmanagement. Cliënten worden op die manier extra ondersteund en beschikken over een klankbord om hun financiële beslissingen af te toetsen. De beoogde doelgroep zijn vooral de meest kwetsbare cliënten die weinig sociaal netwerk hebben om op terug te vallen.
Onderhavig addendum wijzigt de bedragen van volgende onderdelen van de overeenkomst:
- verplaatsingsonkosten van de buddy in functie van een specifieke cliënt, intervisie en vorming
(0,4259€/km voor auto en 0,27€/km voor de fiets)
- waarderingskosten
( 35€ per jaar per buddy voor een attentie, groepsvormende activiteit, personeelsfeest,....)
Twee keer per jaar wordt er een factuur opgestuurd.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023-2026, op MJP003282.
De raad voor maatschappelijk welzijn is akkoord met het addendum.
De algemeen directeur geeft jaarlijks aan de bestuursorganen terugkoppeling (van de voortgangsinitiatieven op het vlak van de verschillende actieplannen) in het kader van organisatiebeheersing.
Sinds het vorige rapportagemoment is er verder uitvoering gegeven aan verbeteracties die nog open stonden èn is het gekozen verbetertraject 2022-2023 in antwoord op de in 2021 opgestarte zelfevaluatie op organisatieniveau verder uitgevoerd.
Het in 2021 in de organisatie uitgerolde digitaal organisatiehandboek (intranet), waar aan de hand van diezelfde tien organisatiethema's, de al beschikbare belangrijke management en ondersteunende processen zijn samengebracht, is hernieuwd geactualiseerd en verder uitgebouwd. In het tekstrapport is aangeduid (met !) welke procedures en afspraken (voor het eerst) in het digitaal organisatiehandboek zijn opgenomen.
DLB, art. 217 tot en met art. 220.
Kennisname van de jaarlijkse terugkoppeling van de algemeen directeur in kader van organisatiebeheersing aan de hand van het opvolgingsdocument Organisatiebeheersing - Jaarlijkse rapportering, juni 2023 ('2023_organisatiebeheersing_jaarlijkse rapportering_raden'). De rapportering volgt de tien thema's uit de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen, wat als kader en ontwikkelrichting naar de toekomst wordt gehanteerd. Voor het eerst is ook een kort samenvattend document aan het besluit toegevoegd, waarmee de belangrijkste verbeteracties kort en bondig worden benoemd.
Kennisname van de voortgang van de uitvoering van de verbeter- dan wel versterkingstrajecten 2022-2023 met focus op monitoring, facilitair management en ICT. Ten aanzien van monitoring wordt op voorstel van het managementteam en met akkoord van het college de planlast voor diensten verminderd: acties die volledig uitgevoerd zijn (met hoogstens nog lopende 'reguliere' budgetten, bijvoorbeeld onderhoudskosten) of nog in uitvoering (maar eerder reguliere werking zijn geworden) worden zo maximaal mogelijk uit de (beleidsmatige) rapporteringsflow gehaald.
Kennisname van de terugkoppeling rond klachtenmanagement waarin opgenomen de manier waarop de organisatie is omgegaan met de verschillende ontvangen klachten en zo lering trekt om dit naar de toekomst toe beter te doen.
De opvolging voor het eerste halfjaar 2023 dient - volgens artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur - voor het einde van het derde kwartaal voorgelegd en goedgekeurd te worden door gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
Voor wat betreft de opvolging van uitvoering (Check) gebeurt dit sinds eind 2022 in Pepperflow (voordien in Mercurius).
Het beleidsmatige luik is voor Beringen vormgegeven op basis van het bestuursakkoord met nadien strategische (en in samenhang financiële) nota en uiteindelijk ook algemene (en schepen-specifieke) beleidsverklaring.
De geïntegreerde doelstellingenboom voor stad en OCMW Beringen is gestructureerd rond acht strategische beleidsdoelstellingen BD i. tot en met BD viii.: Beringen bereikbaar, Beringen ondernemend en talentgericht, Beringen bruisend en kindvriendelijk, Beringen verbindt, Beringen groeit, Beringen leefbaar en veilig, Beringen toegankelijk en zorgzaam, Beringen excelleert. De rest van de werking zit vervat in weerkerende dienstverlening.
Veranderingen in financiële zin, zoals opgenomen in 2° tot en met 4° in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, maken tevens deel uit van dit besluit.
Artikel 263 van het DLB en Besluit Vlaamse Regering 30 maart 2018 BBC.
De raad neemt kennis van de beleidsopvolging eerste halfjaar 2023.
De opvolgingsrapportering bundelt de rapporteringsverplichtingen zoals opgenomen in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en bevat
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
Dit besluit geeft in het Pepperflow document '2023_Beleidsrapportering_Opvolging_Bestuursakkoord_Beringen_eerstehalfjaar2023' een conforme beleidsrapportering (stand van zaken prioritaire acties) als periodiek sturingsinstrument voor bestuur en management. Stad en OCMW Beringen volgen zo niet louter de minimale wettelijke rapportering voor wat betreft de beleidsopvolging (zoals opgenomen in DLB en BVR), maar willen beleidsopvolging doen uitgroeien tot een periodiek sturingsinstrument voor bestuur en management. Om de planlast voor de diensten te verminderen worden vanaf het najaar 2023 acties die volledig uitgevoerd zijn (met hoogstens nog lopende 'reguliere' budgetten, bijvoorbeeld onderhoudskosten) of nog in uitvoering zijn (maar eerder reguliere werking zijn geworden) zo maximaal mogelijk uit de (beleidsmatige) rapporteringsflow gehaald.