De notulen van de vorige vergadering wordt voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2023 worden goedgekeurd.
De agenda voor de algemene vergadering van 28 juni 2023 dient dan ook aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd te worden. Deze agenda bevat de volgende agendapunten.
Kennisname van de artikelsgewijze toelichting van de raad van bestuur om de statuten te wijzigen.
Goedkeuring van alle voorstellen tot wijziging van de statuten.
Evaluatierapport dienstjaar 2022
Jaarverslag 2022
Verslag van de raad van bestuur van de algemene vergadering.
Verslag van de commisaris resivor aan de algemene vergadering.
Balans en resultatenrekening 2022.
Verdeling verlies/winst boekjaar 2021.
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris revisor.
Aanduiding commisaris-resivor
Bouwdossiers. Stand van zaken.
Varia.
De raad voor maatschappelijk welzijn ging eerder reeds over tot aanduiding van haar vertegenwoordiger VINTS Thomas voor de algemene vergaderingen van VitaS.
Artikelen 40 en 432 van het Decreet lokaal bestuur;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van VitaS van 28 juni 2023 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van VitaS van 28 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan VitaS.
Voor de indexering hoeft geen goedkeuring te worden gevraagd aan het Departement Zorg, maar is er enkel verplichte melding via het e-loket.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste op 27 juni 2022 over te gaan tot indexering van de dagprijzen van de serviceflats residentie De Klitsberg. De dagprijs werd toen vastgesteld op 25,78 euro. De Vlaamse overheid werd hiervan via het e-loket in kennis gesteld. De bewoners werden voor 1 juli 2022 in kennis gesteld van deze nieuwe dagprijs. Deze dagprijs is effectief toegepast vanaf 1 augustus 2022.
Het indexcijfer voor mei 2022 bedroeg 148,12. Het indexcijfer voor mei 2023 bedraagt 155,82. Dit betekent een indexatie van de dagprijs met 5,20%. Toegepast op de lopende dagprijs van 25,78 euro wordt de nieuwe geïndexeerde dagprijs 27,12 euro.
De prijs voor het gebruik van de droogkast is vorig jaar, omwille van de stijgende energieprijzen, verhoogd naar 1,5 euro. De prijs voor de droogkast blijft dit jaar behouden op 1,50 euro per jeton. De prijs voor het gebruik van de wasmachine werd vorig jaar niet verhoogd en blijft ook dit jaar behouden op 2,50 euro per jeton. Het bedrag voor de huur van een carport ligt reeds lang ter discussie bij de bewoners omdat dit aan de hoge kant is. Toch wordt er voorgesteld om dit te behouden op 1 euro per dag omdat niemand verplicht is om een carport te huren en toch alle zes carports altijd verhuurd zijn.
- huur carport 1,00 euro per dag
- jeton wasmachine 2,50 euro per jeton
- jeton droogkast 1,50 euro per jeton
Zesde staatshervorming waarbij in het kader van homogenisering van het ouderenbeleid het Departement Zorg bevoegd wordt voor de prijssetting in ouderenvoorzieningen.
Dagprijzen van assistentiewoningen en serviceflats kunnen aangepast worden aan de evolutie van het indexcijfer mits het respecteren van opgelegde termijnen inzake kennisgeving, toepassing van de consumptie-index, berekening en effectieve melding via het e-loket aan het Departement Zorg.
Indexering mag toegepast worden op basis van de consumptie-index voorafgaand aan de maand van kennisgeving van de vorige indexering en de maand voorafgaand aan de melding van de nieuwe dagprijs aan het Departement Zo; in deze respectievelijk mei 2022 ten opzichte van mei 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de indexaanpassing voor de dagprijs van de serviceflats residentie De Klitsberg waardoor de nieuwe dagprijs wordt vastgesteld op 27,12 euro.
De tarieven voor het huren van een carport ten bedrage van 1,00 euro per dag, gebruik van de wasautomaat ten bedrage van 2,50 euro per jeton en gebruik van de droogkast ten bedrage 1,50 euro per jeton blijven behouden.
Het Departement Zorg wordt in kennis gesteld van deze prijsaanpassing via het e-loket.
De nieuwe dagprijs en prijzen voor supplementen worden toegepast vanaf 1 augustus 2023.
De raamovereenkomst is een standaardcontract, zoals aanbevolen door de VVSG, opgemaakt in samenspraak met de POD Maatschappelijke Integratie.
De verwerkingsovereenkomst kreeg positief advies van de DPO op 12 mei 2023.
KB 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de raamovereenkomst.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen (BVCW) bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het deelwerkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het Besluit Vlaamse Codex Wonen biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle (of de meeste) gemeenten in het deelwerkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het deelwerkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen .
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voordracht van het diensthoofd sociale dienst, mevr. Lien Hendrix om OCMW/stad Beringen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van Noord-, West- en Midwest-Limburg van Wonen in Limburg goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voordracht van de 'deskundige wonen' als plaatsvervangende vertegenwoordiger voor stad/OCMW Beringen in de toewijzingsraad van Noord-, West- en Midwest-Limburg van Wonen in Limburg goed.
Aan de bestaande deontologische code worden volgende aanpassingen/aanvullingen opgenomen mbt de deontologische commissie (cfr. roodgemarkeerde tekst in bijlage):
In artikel 39:
- de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn wordt toegevoegd als voorzitter van de commissie, evenwel zonder stemrecht;
- regeling inzake plaatsvervanging indien de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn zelf het voorwerp is van een mogelijke schending van de code;
- de bezorging van oproeping, agenda en dossiers wordt voorzien conform de regeling voor de raad;
- enkel meldingen of klachten tegen individuele mandatarissen zijn ontvankelijk (niet tegen een partij of fractie).
In artikel 42:
- de gevolgen in geval van schending van de code worden aangepast: een blaam mag niet langer worden opgelegd door de nieuwe regeling; in plaats daarvan worden enkele bepalingen opgenomen worden die ABB in dit verband voorziet.
Inzake samenstelling van de deontologische commissie wordt in het huidig voorstel niet ingegaan op de mogelijkheid die de nieuwe regeling voorziet om eventueel ook externe onafhankelijke experten op te nemen in de commissie.
De deontologische commissie behoudt in het huidig voorstel ook haar autonome (beslissings)rol t.a.v. de raad.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van de deontologische code m.b.t. samenstelling, bevoegdheid en werking van de deontologische commissie goed.
Vorige gemeenteraad stelde ik de vraag aan schepen Lemmens over het effect op de jaarrekening van de Stad Beringen van de overdracht van WZC Corsala naar VitaS. Tot op heden heb ik, of mijn fractie, dit antwoord nog niet mogen ontvangen.
Mij lijkt het redelijk dat het beloofde antwoord van de schepen zou volgen binnen de 14 dagen na de gemeenteraad, zodat iedereen voldoende tijd heeft om dit antwoord ook te verwerken met zicht op de volgende gemeenteraad.
Daarom stel ik deze toevoeging voor aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van de Stad Beringen:
In het huishoudelijk reglement wordt opgenomen dat mondelinge vragen, al dan niet gesteld naar aanleiding van een agendapunt aan burgemeester, schepen of de voorzitter, en die niet ter zitting kunnen beantwoord worden om welke reden dan ook, schriftelijk beantwoord dienen te worden binnen een termijn van maximaal 14 dagen na de zitting waarop de vraag gesteld werd.
Het schriftelijke antwoord wordt bezorgd aan alle raadsleden.
Bovenstaande geldt zowel voor de gemeenteraad als voor de raad voor maatschappelijk welzijn.