Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

2024_VVB_00003 - Voorstel tot beslissing van raadslid Kobe Snyers: Rugdekking voor fietsers op de Koerselsesteenweg

Gemeenteraad
ma 08/01/2024 - 19:30 Trouw- en raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Anne Cuypers, voorzitter wnd.; Werner Janssen, schepen; Jean Vanhees, schepen; An Moons, schepen; Patrick Witters, schepen; Jessie De Weyer, schepen; Tijs Lemmens, schepen; Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen; Bert Schoofs, raadslid; Rita Keunen, raadslid; Mark Bex, raadslid; Hilâl Yalçin, raadslid; Leonie Vanhoudt, raadslid; Hilaire Poels, raadslid; Abdulkadir Yilmaz, raadslid; Guido Feyen, raadslid; Jessica Pauwels, raadslid; Siegfried Van Braband, raadslid; Betty Buijs, raadslid; Youssef El Ballata, raadslid; Bilgin Bekdemir, raadslid; Hanim Karacan, raadslid; Rosinska Gosha, raadslid; Marieke Meelberghs, raadslid; Stijn Truyens, raadslid; Kelly Meykens, raadslid; Kobe Snyers, raadslid; Erik Gilissen, raadslid; Massimo Caruso, raadslid; Irfan Oztas, raadslid; Eleanor Demabildo, raadslid; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Verontschuldigd

Wouter Vandermeeren, voorzitter; Thomas Vints, burgemeester; Dave Schops, raadslid; Ömer Ünlü, raadslid

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur
2024_VVB_00003 - Voorstel tot beslissing van raadslid Kobe Snyers: Rugdekking voor fietsers op de Koerselsesteenweg 2024_VVB_00003 - Voorstel tot beslissing van raadslid Kobe Snyers: Rugdekking voor fietsers op de Koerselsesteenweg

Motivering

Indiener(s)

Kobe Snyers

Gericht aan

Wouter Vandermeeren

Tijdstip van indienen

di 02/01/2024 - 19:32

Toelichting

Het voorbije jaar werden werken uitgevoerd aan de kruispunten van de Albert I-laan en Koerselsesteenweg met de Aardeweg en Molendijk. Er werd voor een herinrichting van de weg gezorgd met afgescheiden fietspaden en verschillende oversteekplaatsen voor fietsers.

In dezelfde periode kreeg ook de rest van de Koerselsesteenweg een nieuwe asfaltlaag. Het is een gemiste kans dat dit niet gecombineerd werd met een herinrichting van deze weg. De fietspaden zijn hier nu nog steeds dezelfde gevaarlijke strookjes die niet afgescheiden zijn van de weg.

Doordat de fietspaden in de zone van de kruispunten wel afgescheiden zijn, moet er op bepaalde plaatsen een overgang gemaakt worden van afgescheiden fietspaden naar niet-afgescheiden fietspaden of omgekeerd. Voor fietsers die van Koersel naar Beringen rijden, is de overgang van het afgescheiden fietspad naar het niet-afgescheiden fietspad op een gevaarlijke manier gemaakt.

Het fietspad ligt hier eigenlijk op het wegdek van de automobilisten en bij deze overgang werd geen rugdekking voorzien. Er werden enkel wat markeringen op de grond aangebracht.

Het is bij de inrichting van wegen nochtans de goede praktijk om op plaatsen waar een afgescheiden fietspad overgaat in een niet-afgescheiden fietspad een vorm van rugdekking voor fietsers te voorzien zodat automobilisten niet zomaar het fietspad op kunnen rijden bij dergelijke overgangen. Dit maakt het voor fietsers veiliger om de overgang van het afgescheiden fietspad naar het niet-afgescheiden fietspaden te maken. De rugdekking kan hier (zoals wordt aangeraden in het Vademecum Fietsvoorzieningen) voorzien worden in de vorm van een groenvak met lage beplanting. Een groenvak maakt het voor de automobilist duidelijker dat hij niet zomaar rechtdoor kan rijden, de lage beplanting zorgt ervoor dat een fietser achter het groenvak nog steeds goed zichtbaar is voor automobilisten.

Verder wordt op plaatsen waar rugdekking voor fietsers nodig is, geadviseerd om de maximale snelheid op 50 km/u te leggen. Dit is ook het advies voor zones met heel wat oversteekplaatsen. In heel de nieuw aangelegde zone met de kruispunten met de Aardeweg en Molendijk ligt de maximale snelheid nog steeds op 70 km/u. Om de veiligheid zowel aan de oversteekplaatsen als aan de overgang van het afgescheiden fietspad naar het niet-afgescheiden fietspad te verbeteren, stellen we daarom voor om de maximale snelheid in heel de heringerichte zone te verlagen naar 50 km/u.

Het voorzien van rugdekking voor fietsers en het aanpassen van de maximale snelheid naar 50 km/u in de heringerichte zone zijn twee essentiële elementen om de verkeersveiligheid op deze plaats te verbeteren.

Voorstel tot beslissing

Artikel 1. Bij de overgang van het afgescheiden fietspad naar het niet-afgescheiden fietspad op de Koerselsesteenweg richting Beringen-Centrum wordt in de vorm van een groenvak met lage beplanting rugdekking voorzien voor fietsers.

Artikel 2. De maximale snelheid wordt op 50 km/u gelegd in de hele heringerichte zone rond de kruispunten van de Albert I-laan en Koerselsesteenweg met de Aardeweg en Molendijk.

Bespreking

Antwoord

Het voorstel tot beslissing werd behandeld.

di 09/01/2024 - 09:11