Steeds meer lokale besturen schaffen de voorrang van rechts regel af op zoveel mogelijk kruispunten in hun gemeente.
In Glabbeek werd de voorrang van rechts regel in 2017 afgeschaft. Het aantal ongevallen daalde er van 48 naar 22. Dilbeek schrapte de regel in 2015 op straten die aanvoelen als een hoofdstraat; En ook gemeenten zoals Lubbeek, Gooik, Wervik, Tielt-WInge, Bekkevoort, Linter, Geel en Lede schrapten de voorrang van rechts regel. In nog veel meer andere gemeenten werd de voorrang van rechts op een aantal kruispunten geschrapt. In Halen is voorrang van rechts al jaar en dag systematisch niet meer in gebruik. "Zolang ik het mij kan herinneren, zijn hier geen kruispunten waar je voorrang van rechts hebt" stelt burgemeester Erik Van Roelen (CD&V) van Halen.
Het is nu overal veiliger geworden klinkt het ook vaak bij de bevoegde schepen.
De daling van het aantal kruispunten met voorrang van rechts heeft dan ook een impact op de ongevallenstatistieken. In 2017 vergoedden de Belgische verzekeringsmaatschappijen nog schade bij 15.000 ongevallen wegens het niet naleven van de voorrang van rechts. In 2022 is dit cijfer gedaald naar 13.000 ongevallen. Dit volgens cijfers van Assuralia.
Het ene kruispunt is echter het andere niet. Er zullen zeker situaties zijn waar voorrang van rechts wel een gepaste regel is.
Dit voorstel heeft dan ook niet tot doel om de voorrang van rechts regel te schrappen op alle kruispunten in Beringen, maar wel om te onderzoeken op welke plaatsen we dit kunnen doen, en dan de nodige stappen te ondernemen om die kruispunten om te vormen naar kruispunten met een specifieke voorrangsregeling aangeduid met borden B1/B5 en B15(a tot g).
Om zo te komen tot een situatie waarbij voorrang van rechts de uitzondering zal zijn..
Bij wijze van voorbeeld noem ik enkele straten op waar deze wijziging de veiligheid kan verhogen : Plakettenberg, Schrikheidestraat, Tennisstraat, Havenlaan, Eygenweg, ... je kan nog heel wat gelijkaardige doorlopende straten vinden in Beringen, waar tal van zijstraten op aansluiten en die dus aanvoelen als een hoofdstraat. Ook voor fietsers kan deze aanpassing een verhoging van de veiligheid betekenen.
Het doel is uiteraard het veiliger maken van het Beringse wegennet en het terugdringen van het aantal ongevallen.
Aangezien het aanpassingen betreft van het wegennet is het aangewezen om dit te doen in overleg met de lokale politie
Juridische basis
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Voorstel tot beslissing
Art 1.
Het stadsbestuur vervangt, in overleg met de lokale politie, de voorrang van rechts regel door een specifieke voorrangsregel aangeduid met de hiervoor voorziene borden B1/B5 en B15(a tot g) op straten die aanvoelen als een hoofdstraat.
Het voorstel tot beslissing werd behandeld.
di 09/01/2024 - 09:11