De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 11 maart 2024 worden goedgekeurd.
Conform de statuten zijn er geen voorwaarden verbonden aan de afvaardiging.
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Algemene vergadering
Effectief afgevaardigde:
- Ann-Sofie Vanoverstijns
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers:
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen:
Aantal ongeldige of blanco stemmen:
Als afgevaardigde in de algemene vergadering:
Ann-Sofie Vanoverstijns bekomt stemmen voor, stemmen tegen en blanco stemmen.
Ann-Sofie Vanoverstijns wordt aangesteld als afgevaardigde in de algemene vergadering.
Het hierna genoemd gemeenteraadslid wordt aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Wonen in Limburg en wordt gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Algemene vergadering:
als effectief afgevaardigde:
Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
De gemeenteraad dient een advies te geven met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkbesturen.
De jaarrekening van de Evangelische Kerk, vastgesteld in de kerkraad van 20 februari 2024, voor het dienstjaar 2023 sluit met een exploitatieoverschot van 821,33 euro en geen investingsoverschot of - tekort.
De jaarrekening 2023 van de Evangelische Kerk Beringen "De Graankorrel" wordt gunstig geadviseerd.
Het besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het kerkbestuur in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De omgevingsvergunningsaanvraag voorziet in een gratis grondafstand om in te lijven bij het openbaar wegdomein van de Galgestraat. Het gedeelte voor de nieuwe rooilijn (deel van nr. 447B), 170m2 groot volgens het rooilijnplan d.d. 04/03/2024 van beëdigd landmeter Vincent Verbeeck (GRENS Landmeters), zal gratis aan de stad worden afgestaan om gevoegd te worden bij het openbaar domein.
Het vastleggen van de rooilijn t.h.v. dit perceel en de gratis grondafstand die hiermee gepaard gaat, heeft een positieve invloed op de voorliggende gemeenteweg. Voor dit gedeelte van het plangebied wordt de rooilijn juridisch vastgelegd.
De grondafstand dient uiterlijk binnen dat eerste jaar na het verkrijgen van de omgevingsvergunning te gebeuren.
Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van stad Beringen.
Er is een bodemattest voorgelegd, afgeleverd door OVAM op 26/03/2024. De inhoud van het bodemattest luidt onder andere letterlijk als volgt:
"De OVAM heeft geen aanwijzingen dat deze grond een risicogrond is. [...] Er zijn geen aanwijzingen bij de OVAM dat op deze grond een bodemverontreiniging voorkomt. [...] Er zijn geen gebruiksadviezen of gebruiksbeperkingen van toepassing op deze grond. Voor grondverzet dient er pas vanaf een volume van 250m³ een technisch verslag opgemaakt te worden."
Overwegende dat de gemeenteraad een besluit dient te nemen over de grondafstand alvorens het schepencollege een beslissing kan nemen over de omgevingsvergunningsaanvraag.
Gelet op de artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen inzake de bevoegdheidsbepaling;
Gelet op het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, met bijkomende aandacht voor de artikelen 3 en 4 dewelke de doelstellingen van dit decreet vastleggen:
“Artikel 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
“Artikel 4. Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
De gemeenteraad gaat over tot een voorlopige vaststelling van de rooilijn zoals voorgesteld op het meetplan d.d. 4 maart 2024 opgemaakt door beëdigd landmeter Vincent Verbeeck (GRENS Landmeters).
De tracéwijziging van de Galgestraat wordt voorlopig goedgekeurd zoals aangeduid op het bijgevoegde plan gedateerd op 4 maart 2024 van beëdigd landmeter Vincent Verbeeck (GRENS Landmeters).
De aanvrager heeft een bodemattest voorgelegd die betrekking heeft op het hierbij af te stane goed, afgeleverd door OVAM op 26/03/2024. De inhoud van het bodemattest luidt onder andere letterlijk als volgt: "De OVAM heeft geen aanwijzingen dat deze grond een risicogrond is. [...] Er zijn geen aanwijzingen bij de OVAM dat op deze grond een bodemverontreiniging voorkomt. [...] Er zijn geen gebruiksadviezen of gebruiksbeperkingen van toepassing op deze grond. Voor grondverzet dient er pas vanaf een volume van 250m³ een technisch verslag opgemaakt te worden."
De afstanddoener verklaart dat hij geen weet heeft van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan het bestuur of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruiksbeperkingen of tot andere maatregelen, die de overheid in dit verband kan opleggen.
De gemeenteraad is definitief akkoord om het deelperceel grond gelegen (Galgestraat 87), kadastraal gekend als Beringen 3de afdeling, sectie C, nummer 447B, inneming 1, met een oppervlakte, volgens het meetplan d.d. 4 maart 2024 opgemaakt door beëdigd landmeter Vincent Verbeeck (GRENS Landmeters), van 170 m², gratis te aanvaarden volgens de overeenkomst d.d. 25 maart 2024, die integraal deel uit maakt van dit besluit, om te voegen bij het openbaar wegdomein.
Het deelperceel (lot 1) wordt om reden van openbaar nut toegevoegd aan het openbaar domein.
Het rooilijnplan voor dit gedeelte van de Galgestraat zoals weergegeven op het meetplan d.d. 4 maart 2024 opgemaakt door beëdigd landmeter Vincent Verbeeck (GRENS Landmeters) wordt definitief goedgekeurd en vastgelegd door de gemeenteraad.
De grondafstand dient uiterlijk binnen dat eerste jaar na het verkrijgen van de omgevingsvergunning te gebeuren.
Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn ten lasten van stad Beringen.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst busvervoer 2024 - 2028” werd een bestek met nr. D2023bkr162 opgesteld door Stad Beringen.
Deze opdracht is opgedeeld in 7 percelen:
* Perceel 1 (BIB - Busvervoer voor klasuitleningen ), raming: 25.162,50 EUR + 1.509,75 EUR (6% btw) = 26.672,25 EUR per jaar;
* Perceel 2 (CULTUUR - Busvervoer voor schoolvoorstellingen), raming: 21.020,00 EUR + 1.261,20 EUR (6% btw) = 22.281,20 EUR per jaar;
* Perceel 3 (SPORT - Busvervoer voor schoolzwemmen), raming: 88.950,00 EUR + 5.337,00 EUR (6% btw) = 94.287,00 EUR per jaar;
* Perceel 4 (JEUGD - Busvervoer voor buitenschoolse kinderopvang), raming: 50.400,00 EUR + 3.024,00 EUR (6% btw) = 53.424,00 EUR per jaar;
* Perceel 5 (OCCASIONEEL busvervoer i.h.k.v. schoolreizen, daguitstappen KIA, Summer Kickx Off enz), raming: 29.870,00 EUR + 1.792,20 EUR (6% btw) = 31.662,20 EUR per jaar;
* Perceel 6 (OCCASIONEEL - Busvervoer type lijnbussen), raming: 1.680,00 EUR + 100,80 EUR (6% btw) = 1.780,80 EUR;
* Perceel 7 (Ander ad hoc busvervoer niet nader omschreven).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 868.330,00 EUR + 52.099,80 EUR = 920.429,80 EUR over 4 jaar.
Percelen 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP000668, MJP000939, MJP001057, MJP001153, MJP001161, MJP001167, MJP001171, MJP001253, MJP001298, MJP001414, MJP001461, MJP001898, MJP001935, MJP003105, MJP004010 en MJP004988.
Er dient voldoende budget voorzien te worden op moment van de gunning.
Het bestek met nr. D2023bkr162 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst busvervoer 2024 - 2028”, opgesteld door Stad Beringen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 868.330,00 EUR + 52.099,80 EUR = 920.429,80 EUR over 4 jaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van de opdracht.
In het politiereglement betreffende het propagandamateriaal in het kader van de Europese, federale en regionale verkiezingen van 9 juni 2024 dat ter goedkeuring aan de gemeenteraad van 15 april 2024 wordt voorgelegd, staat er onder artikel 1 dat er geen locaties voorzien worden voor openbare aanplakborden, omdat deze voor een visuele hinder en een gevaar voor de openbare gezondheid zouden kunnen zorgen. Om toch een wildgroei aan verkiezingsborden te voorkomen, die de openbare gezondheid kunnen schaden en zorgen voor een visuele hinder, zouden we graag als fracties van Vooruit en Groen, een amendement willen indienen, om artikel 1 van het ter goedkeuring voorgelegde politiereglement betreffende het propagandamateriaal in het kader van de Europese, federale en regionale verkiezingen van 9 juni 2024, aan te passen.
Wij stellen voor om de tekst in artikel 1 als volgt te wijzigen (de wijzigingen en toevoegingen zijn in het vet geplaatst):
Er worden in Beringen een aantal locaties voorzien voor openbare aanplakborden ter gelegenheid van de verkiezingen, rekening houdend met de visuele hinder en het gevaar voor de openbare gezondheid die dergelijke borden kunnen veroorzaken.
De locatie van deze openbare aanplakborden, alsook de datum vanaf wanneer zij in gebruik mogen worden genomen, zal via een afzonderlijke collegebeslissing worden bekendgemaakt.
Het is verboden verkiezingsdrukwerk en andere propaganda aan te brengen:
a. op de openbare weg, uitgezonderd op de openbare aanplakborden die voorzien zullen zijn ter gelegenheid van de Europese, federale en regionale verkiezingen van 9 juni 2024;
b. op gebouwen, zaken of voorwerpen van openbaar nut of een monument;
c. op privé-aanplakborden, gebouwen of afsluitingen, zonder de toestemming van de eigenaar;
d. op bomen of palen of andere opstaande voorwerpen naast de weg.
Teneinde de openbare orde te bewaren tijdens de verkiezingscampagne en ter bevordering van de duidelijkheid hieromtrent, wordt ervoor gekozen om enkele relevante fragmenten uit de respectieve regelgeving en enkele punten die bij elke verkiezing worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen te bundelen in een politiereglement. Dit reglement, toegevoegd in bijlage, handelt over openbare aanplakborden, het aanbrengen van affiches en aanplakbiljetten, radiowagens, propaganda op de markt en propaganda op de dag van de verkiezingen die zichtbaar is vanuit de kieslocatie.
Het college van burgemeester en schepenen ging op 29 februari 2024 akkoord om het politiereglement betreffende het propagandamateriaal ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.
De gemeenteraad gaat akkoord met het politiereglement betreffende het propagandamateriaal in het kader van de Europese, federale en regionale verkiezingen van 9 juni 2024.
Verplichtingen voor Golazo;
Ondersteuning stad Beringen;
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024, op MJP005666.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 2024003163 en 2024003164.
Er is geen visum vereist.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met Golazo Sports NV goed onder opgesomde modaliteiten.
Het totaal budget van 45.000 euro is voorzien onder MJP005666.
GOLAZO zal instaan voor volgende zaken:
Daarnaast garandeert GOLAZO volgende return aan STAD BERINGEN:
STAD BERINGEN staat in het kader van de organisatie van het event in voor volgende zaken:
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024, op MJP005759.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 2024004871.
Er is geen visum vereist.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met Golazo Sports NV principieel goed onder opgesomde modaliteiten.
Budget ten bedrage van 8.500 euro (excl. BTW) is voorzien onder MJP005759.
In het reglement ‘sporttoelage’ wordt in artikel 6 (dat handelt over de aanvraagprocedure van de subsidie) volgende passage geschrapt: "De aanvraag tot subsidiëring dient digitaal te gebeuren bij de dienst sport op de daartoe voorziene formulieren. Aanvragen die niet digitaal worden ingediend, kunnen niet aanvaard worden en zullen afgewezen worden."
Voorgaande passage wordt in het reglement ‘sporttoelage’ vervangen door volgende tekst: "De aanvraag tot subsidiëring dient te gebeuren bij de dienst sport op de daartoe voorziene formulieren. Aanvragen kunnen zowel digitaal ingediend worden, als op papier bezorgd worden aan de dienst sport."
In het reglement ‘sportkadervorming’ wordt in artikel 6 (dat handelt over de aanvraagprocedure van de subsidie) volgende passage geschrapt: "De aanvraag tot subsidiëring dient digitaal te gebeuren bij de dienst sport op de daartoe voorziene formulieren. Aanvragen die niet digitaal worden ingediend, kunnen niet aanvaard worden en zullen afgewezen worden."
Voorgaande passage wordt in het reglement ‘sportkadervorming’ vervangen door volgende tekst: "De aanvraag tot subsidiëring dient te gebeuren bij de dienst sport op de daartoe voorziene formulieren. Aanvragen kunnen zowel digitaal ingediend worden, als op papier bezorgd worden aan de dienst sport."
In het reglement ‘organiseren van een sportevenement’ wordt in artikel 7 (dat handelt over de aanvraagprocedure van de subsidie) volgende passage geschrapt: "De aanvraag tot ondersteuning dient digitaal te gebeuren bij de dienst sport op de daartoe voorziene formulieren en dit uiterlijk 2 maanden voor de aanvang van het sportevenement. Aanvragen die niet digitaal worden ingediend, kunnen niet aanvaard worden en zullen afgewezen worden."
Voorgaande passage wordt in het reglement ‘organiseren van een sportevenement’ vervangen door volgende tekst: "De aanvraag tot ondersteuning dient te gebeuren bij de dienst sport op de daartoe voorziene formulieren en dit uiterlijk 2 maanden voor de aanvang van het sportevenement. Aanvragen kunnen zowel digitaal ingediend worden, als op papier bezorgd worden aan de dienst sport."
Het MJP 2020-2025 voorziet in MJP001235 middelen voor sportverenigingen in kader van een kwalitatieve werking. In MJP001926 zijn er middelen voorzien voor de organisatie van grote of speciale sportevenementen.
De belangrijkste wijzigingen/aanvullingen situeren zich in:
Sportkadervorming
Artikel 3: aanpassing trainersopleiding naar aanleiding van de gewijzigde opleidingsstructuur van de VTS
Artikel 4 en 5: een terugbetaling van een opleiding kan nu ook gespreid over maximum 2 opeenvolgende jaren
Sporttoelage:
Artikel 5 – criterium 2: aanpassing trainersopleiding naar aanleiding van de gewijzigde opleidingsstructuur van de VTS
Het organiseren van een sportevenement en aanvraag tot ondersteuning
Artikel 3 en 4: het gedeelte van de logistieke ondersteuning valt weg daar de stedelijke materialen nu gratis ter beschikking worden gesteld aan de aangesloten sportverenigingen
De aanpassingen zijn eerder al besproken op verschillende bestuursvergaderingen van de sportraad. Verder is dit intern ook afgestemd met de juridische dienst.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van toelagen.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP001235 en MJP001926.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen van het reglement ‘sporttoelage’, ‘sportkadervorming’ en ‘organiseren van een sportevenement’ zoals opgenomen in bijlage.
De samenwerkingsovereenkomst bepaalt volgende zaken:
- de stad Beringen treedt op als beherende gemeente en werkgever van de deskundige
- de overeenkomst kent een onbepaalde duur en loopt zolang de aanstelling van de deskundige loopt
- alle personeelskosten worden gedragen door de stad Beringen doch worden op basis van een verdeelsleutel teruggevorderd van de gemeente Tessenderlo en Ham
- een stuurgroep wordt opgericht inzake verlofregeling, evaluatie, ...
Aan het college wordt gevraagd deze overeenkomst ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De overeenkomst moet ook nog door de gemeenteraden van de gemeente Tessenderlo en Ham worden goedgekeurd.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP001673.
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Beringen, de gemeente Tessenderlo en de gemeente Ham voor de aanstelling van een deskundige verkeerseducatie, zoals gevoegd in bijlage en integraal deel uitmakend van dit besluit.
Hoofdagendapunt op de laatste regioraad was de bespreking van een Limburgse rechtspositieregeling/Limburgs loonhuis, waarbij de Limburgse gemeenten werden uitgenodigd om een gezamenlijke visie en strategie uit te werken inzake verloning van hun personeel. De regioraad besprak in dit verband de beoogde doelstelling, principes en timing. Alle gemeenten dienden voor eind 2023 een formele beslissing te nemen omtrent het engagement dat ze hierbij wilden aangaan.
Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 21-12-2023 kennis van de vraag om deel te nemen aan de ontwikkeling van een Limburgs loonhuis. Het college besliste om voorlopig niet in te stappen in het project, maar houdt de optie wel open om op een later tijdstip alsnog in te stappen. De ontwikkelingen i.v.m. het Limburgs loonhuis zullen daarbij intussen worden opgevolgd. De motieven die aan de grondslag lagen om voorlopig niet in te stappen zijn terug te vinden in het collegebesluit van 21-12-2023 (zie gekoppeld besluit).
Decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 8 dat bepaalt dat de regiowerking maandelijks wordt ingeschreven op de agenda van het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar op de gemeenteraad.
De raad neemt kennis van het verslag van de Regioraad Limburg van 24-11-2023.
Het volledige rapport is terug te vinden in bijlage. Per doelstelling is indien van toepassing een extra omschrijving van de actie of verantwoording bij de voortgang toegevoegd.
Werf 1: Laten we een boom opzetten.
Voor de werf rond vergroening scoort stad Beringen voor de periode 2022-2023 redelijk goed. De rapportering gebeurt op basis van cijfers aangeleverd door verschillende betrokken diensten en cijfers ingegeven door particulieren in het Groenblauwpeil. Echter is dit voor Beringen niet gebeurd.
Werf 2: Verrijk je wijk.
Voor de werf rond renovatie en hernieuwbare energie scoren we slecht, maar ook hier moeten de cijfers genuanceerd worden. Het luik rond renovatie is foutief opgenomen in het rapport, de cijfers aangeleverd door Fluvius/VEKA ontbreken voor Beringen, terwijl er wel degelijk maatregelen zijn uitgevoerd. Het cijfer rond hernieuwbare energie houdt enkel rekening met projecten vanaf 2021. Het potentieel voor windenergie is in Beringen met 13 windturbines al grotendeels bereikt voor 2021, wat maakt dat dit hier niet meegeteld wordt. Voor zonne-energie wordt het potentieel in de toekomst onderzocht.
Werf 3: Elke buurt deel en is duurzaam bereikbaar.
Op vlak van mobiliteit lopen we achter op de doelstelling in vergelijking met het gemiddelde binnen Vlaanderen. Maar gezien er in de komende jaren ingezet wordt op deelwagen en laadpalen, wordt er verwacht dat we hierin een inhaalbeweging zullen zien.
Werf 4: Water, het nieuwe goud.
De werf rond droogteproblematiek scoort redelijk goed, hoger dan het gemiddelde.
Werf 0: Algemene doelstellingen.
De doelstelling met betrekking tot energiebesparing lokaal patrimonium scoort dit jaar (cijfers van 2022) beter dan vorige rapportage. Er werd in 2022 ingezet op energiebesparing via verschillende maatregelen, maar er wordt verwacht met de lopende en toekomstige renovatieprojecten dat dit cijfer nog aanzienlijk zal stijgen. Op vlak van CO₂-uitstoot scoort Beringen ook aanzienlijk beter dan vorige rapportage.
De gemeenteraad neemt kennis van het 'Rapport Lokaal klimaat- en energiepact stad Beringen 2022-2023'.
De heraanleg van de zijtak Industrieweg wordt voor een groot gedeelte door VLAIO gesubsidieerd. Betreffende subsidies werden verkregen aan de hand van een subsidiedossier waarin plannen, doelstellingen en engagementen opgenomen zijn inzake de inrichting, uitgifte en beheer van het bedrijventerrein.
Op Lot 1 zelf worden geen afzonderlijke economische activiteiten beoogd maar wordt een parkeerzone voor vrachtwagens aangelegd. Dit is een belangrijke onderdeel van de bedrijfsactiviteiten en een voordeel voor de stad om geen verkeersafwikkeling op het openbaar domein te hebben. Hiertoe werd een eerste voorstel van inplanting opgemaakt dat als bijlage wordt bijgevoegd. Uit latere communicatie blijkt dat in een eerste fase enkel een omgevingsvergunning voor de ontsluiting en parkings worden aangevraagd, de kantoren zullen in een volgende fase aangevraagd worden.
De bijzondere voorwaarden worden ter goedkeuring voorgelegd. In vergelijking met de standaard bijzondere verkoopvoorwaarden voor bedrijventerreinen werden volgende wijzigingen doorgevoerd:
De overige artikels werden zo veel mogelijk behouden.
Onderhavig besluit impliceert eveneens de goedkeuring van de verhuur van BV L. Lemmens aan de huurder NV Tubobel Aqua die een verbonden vennootschap is. De verhuur kan plaatsvinden onder toepassing van artikel 3.2 van de bijzondere verkoopvoorwaarden.
Ingevolge de subsidiëring van de zijtak Industrieweg wordt de koper via dit besluit gewezen op de voorwaarden in bijlage 2 van het MB tot uitvoering van het BVR van 19 juli 2019 tot toekenning van steun voor de (her)aanleg van bedrijventerreinen. De recente hernieuwing van de zijtak Industrieweg werd immers gesubsidieerd door de Vlaamse overheid in het kader van betreffend subsidiebesluit. Volgens artikel 25 van het subsidiebesluit bedrijventerrein moet bij de heraanleg van een verouderd bedrijventerrein op termijn geëvolueerd worden naar een klimaatneutraal bedrijventerrein. Er wordt gevraagd aan Tubobel om de bepalingen m.b.t. de klimaatneutraliteit zoals opgenomen in bijlage 2 bij het Ministerieel besluit van 30 juli 2019 maximaal na te leven. In de aanvragen tot omgevingsvergunningen die ingediend worden voor de site zal de stad Beringen hierop toezien. Betreffend document wordt als bijlage toegevoegd.
De volledige verkoopovereenkomst wordt door de dienst patrimonium ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad is akkoord met de bijzondere verkoopvoorwaarden voor de verkoop van het restperceel lot 1 op verdelingsplan van landmeter-expert GEOTEC van 26 januari 2023 met een oppervlakte van 50a07ca (5.007m²) gelegen op het bedrijventerrein Ravenshout (ENA Poort West-Limburg) langs de zijtak Industrieweg als bijlage gehecht aan dit besluit.
Ingevolge de subsidiëring van de zijtak Industrieweg wordt de koper via dit besluit gewezen op de voorwaarden in bijlage 2 van het MB tot uitvoering van het BVR van 19 juli 2019 tot toekenning van steun voor de (her)aanleg van bedrijventerreinen. De recente hernieuwing van de zijtak Industrieweg werd immers gesubsidieerd door de Vlaamse overheid in het kader van betreffend subsidiebesluit. Volgens artikel 25 van het subsidiebesluit bedrijventerrein moet bij de heraanleg van een verouderd bedrijventerrein op termijn geëvolueerd worden naar een klimaatneutraal bedrijventerrein. Er wordt gevraagd aan Tubobel om de bepalingen m.b.t. de klimaatneutraliteit zoals opgenomen in bijlage 2 bij het Ministerieel besluit van 30 juli 2019 maximaal na te leven. In de aanvragen tot omgevingsvergunningen die ingediend worden voor de site zal de stad Beringen hierop toezien. Betreffend document wordt als bijlage toegevoegd.
Inhoudelijke bepalingen
De samenwerkingsovereenkomst werd op initiatief van de stad opgemaakt door de juridische dienst, in samenspraak met de dienst erfgoed.
Het project zal door alle partijen uitgevoerd worden overeenkomstig het programma en bijhorend ontwerpplan bepaald in artikel 1 en 2 van de overeenkomst.
Stad Beringen
Beringen is de lokale partner voor de oprichting van het monument en neemt een faciliterende en ondersteunende rol op teneinde het project in goede banen te leiden, conform het stedelijk erfgoedbeleid en met respect voor de lokale geschiedenis.
De specifieke taken van stad Beringen zijn bepaald in artikel 1.2.1 van de samenwerkingsovereenkomst. Stad Beringen zal tijdens de verdere projectuitwerking door Paalonline en in het beslissingsproces steeds nauw betrokken worden.
Stad Beringen neemt het initiatief om binnen het provinciaal reglement betreffende de subsidiëring van projecten onroerend erfgoed voor 1 april 2024 een subsidieaanvraag in te dienen.
Dit initiatief past binnen het meerjarenplan van Beringen onder de actie ‘Evolueren naar een geïntegreerd lokaal erfgoedbeleid voor zowel het roerende als onroerend erfgoed’ (AC000633).
Paalonline vzw
Paalonline coördineert in samenwerking met stad Beringen de oprichting, installatie en plaatsing van het monument en de aanhorigheden voor de publieksontsluiting. Paalonline staat ook in voor de aanvraag en opvolging van de omgevingsvergunning.
De specifieke taken van Paalonline vzw zijn bepaald in artikel 1.2.2 van de samenwerkingsovereenkomst.
Locatie
Stad Beringen geeft toestemming aan Paalonline om over te gaan tot plaatsing en organisatie van de aanhorigheden bij het monument op het openbaar domein teneinde het monument en het doel zoals geformuleerd in deze samenwerkingsovereenkomst te realiseren (zie bijgevoegde kaart voor projectgebied). De exacte locatie zal in samenspraak tussen de Partijen bepaald worden, rekening houdend met de omvang van het kunstwerk, het publiek karakter, de nabijheid van de Paalse Plas, het fietsroutenetwerk, het algemeen onderhoud rond de Paalse Plas, de veiligheid voor de bezoeker, etc.
Timing
Deze overeenkomst treedt in werking op de datum van ondertekening door de Partijen en geldt voor een periode van 2 jaar, om automatisch te eindigen drie maanden na afloop van de opening van het monument.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024, op MJP005757.
Het toelagebedrag werd vastgelegd met vastlegging 2024004656.
Er is geen visum vereist.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Beringen en Paalonline vzw.
Delen van percelen kadastraal gekend als Beringen, 6de afdeling, sectie C, nummer 640W en 638G, geel ingekleurd volgens opmetingsplan van Orison van 4 maart 2024 ,met een oppervlakte van 7034 m² zijn een openbare parking en weg en kunnen worden overgedragen naar het openbaar domein.
De overdracht naar het openbaar domein van delen van de percelen kadastraal gekend als Beringen, 6de afdeling, sectie C, nummer 640W en 638G, geel ingekleurd volgens opmetingsplan van Orison van 4 maart 2024, met een oppervlakte van 7034 m² wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein geschiedt om reden van openbaar nut.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het deelperceel kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie C, nummer 632/02 met een oppervlakte van 85m² is ooit verkregen om de Jeugdstraat verder door te trekken, maar dit zal waarschijnlijk nooit gebeuren.
Moest dit toch ooit gebeuren, wordt dit opgevangen door de domeinconcessie. Deze voorziet de mogelijkheid om de cabine te laten verplaatsen.
Het perceel wordt deels overgedragen zodat de rest van het perceel nog verhuurd kan worden aan de aanpalende eigenaar.
Deze huurt momenteel het volledige perceel, zodra de oppervlakte wijzigt, dient de huurovereenkomst aangepast worden.
De overdracht naar het openbaar domein van een deel van een perceel kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie C, nummer 332/02, lot 1 op het delingsplan d.d/ 26/02/2024 van landmeter Maris Frederik wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein geschiedt om reden van openbaar nut.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De VZW vraagt om de grond te mogen blijven gebruiken voor hun werking.
Omdat alle gebruik dient vastgelegd te worden stelt de dienst gronden voor om dit via een addendum te doen aan de lopende huurovereenkomst. Het betreffende terrein is gelegen binnen het RUP sport en recreatie Tervant en heeft als zonering ‘dagrecreatie’.
De grond is niet omheind en is vrij toegankelijk voor anderen die er ook gebruik van maken, zoals bijvoorbeeld de scouts Tervant. De club zelf gebruikt de grond slechts sporadisch (10-tal keer per jaar voor schietingen kampioenschap, beker van gilde en koningsschieten).
Het schepencollege ging op 22 februari 2024 principieel akkoord om voor deze extra oppervlakte die de Schuttersgilde gebruikt, geen huurvergoeding aan te rekenen (wegens het gedeeltelijk openbaar gebruik) en via het addendum als bijlage te werken dat aan de overeenkomst wordt gehecht.
Alle andere voorwaarden van de lopende huurovereenkomst blijven gelden en er wordt een aanvullende plaatsbeschrijving gemaakt van perceel 312D. De gilde zal dus ook moeten instaan voor het onderhoud van het perceel (maaien).
De gemeenteraad dient dit addendum nog goed te keuren.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om het addendum als bijlage van dit besluit aan de huurovereenkomst van 10 juli 2017 te voegen (uitbreiding huurzone).
Concreet gaat het over een gewenste aankoop van 73 m², zoals in het geel aangeduid op het opmetingsplan van 'Orison' van 22 november 2023 (zie bijlage).
Het perceel maakt deel uit van het perceel, kadastraal gekend als Beringen, 6de afdeling, sectie B, nummer 618F gelegen aan de Korspelheidestraat.
Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat hierbij een doelstelling van algemeen belang wordt nagestreefd, namelijk het voorzien van een goed elektriciteitsnetwerk.
Op 17 januari 2024 werd het schattingsverslag aangeleverd door Fluvius. Het schattingsverslag van Orison van 14 januari 2024 schat de waarde van de grond aan 405 euro voor 73m² (5,5 €/m²). Het schepencollege ging op 1 februari 2024 akkoord met deze prijs voor gronden gelegen volgens gewestplan in ‘Agrarisch gebied’.
Fluvius leverde de overeenkomst aan. Deze werd door onze notaris ‘Boesmans’ nagekeken en goedgekeurd ter ondertekening (zie bijlage). Alle aktekosten voor deze verkoop worden gedragen door de koper (Fluvius).
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om een deel van een perceel gelegen langs Korspelheidestraat, zoals in het geel aangeduid op het opmetingsplan van 'Orison' van 22 november 2023 aan Fluvius te verkopen tegen een prijs van 405 euro, volgens voorwaarden zoals opgenomen in de overeenkomst als bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad geeft opdracht aan gemeenteraadslid Thomas Vints (burgemeester) of diens plaatsvervanger om de authentieke akte in zijn plaats te ondertekenen.
Een opmetingsplan zal aangeleverd worden door TPC Koersel.
Afhankelijk van de adviezen moet blijken of de bouw haalbaar gaat zijn. Het dossier kan opgestart worden en in overleg met TPC Koersel zal met de interne diensten afgestemd worden of alles vergunbaar is en welke voorwaarden in de opstalovereenkomst worden opgenomen.
De uitbreiding van de opstalzone kan enkel onder voorwaarde dat er tussen de stad en diensten overeengekomen wordt omtrent de technische aspecten, de uit te voeren werken en de herinrichting van het resterende gedeelte.
De uitbreiding kan via een onderhandse procedure zonder bekendmaking verlopen omdat de activiteit in de lijn van de reeds uitgevoerde activiteiten, namelijk tennis en padel, zoals opgenomen in het doel van de bestaande opstalovereenkomst. Het gaat louter om een uitbreiding van de oppervlakte.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de opstart van het dossier voor de uitbreiding van het recht van opstal van TPC Koersel in functie van de bouw van een indoorpadelhal.
De gemeenteraad belast het schepencollege het dossier verder samen te stellen. Zodra de herinrichting haalbaar blijkt en er een overeenkomst klaar is, dient de gemeenteraad deze vestiging van het 'recht van opstal' definitief goed te keuren.
Op 16 november 2023 nam het schepencollege kennis van het schattingsverslag van 26 oktober 2023 van studiebureau S.t.W. De waarde van het perceel werd geschat op 60.000 euro.
In functie van de subsidieaanvraag werd op 13 december 2023 een principieel akkoord ondertekend om te verkopen tegen deze prijs. De subsidieaanvraag kon daardoor nog op tijd ingediend worden. De verkoper heeft ook de huur opgezegd zodat het perceel vrij van gebruik onze eigendom wordt. Omdat er landbouwactiviteiten hebben plaatsgevonden op het perceel zal het perceel nog twee jaar braak blijven liggen vooraleer overgegaan wordt tot de effectieve bebossing.
Ondertussen werd een ontwerpakte voorbereid voor notariskantoor Vermeulen, Mellaerts en Maussen en kan overgegaan worden tot het verlijden van de akte.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024, op MJP002876.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2024000094.
Er is een visum vereist. Het visum met nummer 2024/035 werd op 29/03/2024 verleend door de financieel directeur.
Het MJP005312 is voorzien voor deze ontvangst.
De gemeenteraad is definitief akkoord om het perceel grond gelegen Neusenberg, kadastraal gekend als Beringen 2de afdeling, sectie A, nummer 43A, met een oppervlakte volgens kadaster van 10.874 m², aan te kopen voor 60.000 euro, volgens voorwaarden zoals opgenomen in de ontwerpakte als bijlage.
De aankoop gebeurt om reden van openbaar nut, namelijk uitbreiding van het bospatrimonium.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad geeft opdracht aan gemeenteraadslid Thomas Vints (burgemeester) of diens plaatsvervanger om de overeenkomst en de authentieke akte in zijn plaats te ondertekenen.
In de meerjarenplanning is de afbouw en het rationaliseren van het gebouwenpatrimonium opgenomen. De gebouwen zijn qua erfgoed zeer waardevol, maar staan al jaren te verkommeren omdat de stad zelf er geen bestemming voor heeft. De heropwaardering van de Kolenhaven maakt het meeste kans op succes als ze kadert in het globaal ontwikkelingsplan. Door de historische gebouwen van de stad mee op te nemen in het projectgebied, kunnen betere garanties verkregen worden dat deze herwaardering ook globaal aangepakt wordt. Het hele projectgebied is dan in handen van de aanvrager.
De gebouwen zijn gelegen binnen het regionale bedrijventerrein Ravenshout-Noord. De bestemming is gemengd regionaal bedrijventerrein. Vanuit dienst ondernemen zullen bijzondere verkoopsvoorwaarden opgesteld worden. Ook vanuit erfgoed kunnen de nodige voorwaarden worden toegevoegd.
Een onderhandse verkoop zonder marktbevraging kan enkel mits grondige motivatie. De globale herbestemming van het erfgoed is hierbij de belangrijkste factor. Verder zijn er geen andere aanpalende eigenaars. Uit eerdere pogingen de gebouwen te vermarkten, blijkt dat dit wegens de beschermingsmaatregelen economisch niet rendabel is als losstaande ontwikkeling. Enkel de aanpalende eigenaar kan zorgen voor een integratie in een ruimer geheel.
Er werd alvast een schattingsverslag opgesteld door Geowijzer op 31 augustus 2023 en hierin werd de waarde van de percelen als volgt geschat:
De waarde van de woningen werd op nul geschat (door de ernstig vervallen staat) en de waarde van de grond op één derde van de gangbare prijs voor industriegronden (door de beperktere benuttingsmogelijkheden door het aanwezige erfgoed).
De ontwikkelaar heeft in een intentieverklaring zich reeds akkoord verklaard met deze vraagprijs (zie bijlage).
De gemeenteraad is principieel akkoord om de gebouwen Kolenhavenlaan 5+ en 9, kadastraal gekend als Beringen, 2de afdeling, sectie A, nrs. 294B2 en 294V met een perceelsoppervlakte volgens kadaster van respectievelijk 860 m² en 1.929 m², onderhands te verkopen aan de aanpalende eigenaar aan de schattingsprijs.
Het college van burgemeester en schepen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, meer bepaald het verder uitwerken van de bijzondere verkoopsvoorwaarden (in functie van ondernemen en erfgoed), het voeren van onderhandelingen en het aanstellen van een notaris voor het opstellen van een overeenkomst.
Om de wedstrijd te organiseren als actie in deze campagne is er ook een wedstrijdreglement nodig. Dit dient goedgekeurd te worden.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024, op MJP005093 en MJP005221.
De uitvoering verloopt via de standaard aankoop- en bestelcyclus.
Er is geen visum vereist.
Het wedstrijdreglement werd nagekeken en er werden twee suggesties toegevoegd aan het reglement.
Na het doorvoeren van deze aanpassingen is het advies inzake het reglement gunstig.
De gemeenteraad keurt het wedstrijdreglement voor de campagne "Digihelden" goed.
In het huidige reglement staat opgenomen dat individuele terugbetalingen mogelijk zijn tot uitputting van de middelen. Sinds de start van het Iedereen Uit Fonds hebben we tekorten aangevuld, gerechtigden uitbetaald en bleef de dienstverlening gegarandeerd. In 2023 hebben we in totaal 53.687.08 euro (18.314,00 euro trekkingsrecht, 13.044,00 euro middelen OCMW en 22.329,08 euro Iedereen UIT Fonds) gespendeerd.
Voor 2024 en 2025 zijn de middelen ontoereikend. Daarom stelt de stuurgroep volgende aanpak voor:
1. Aanpassing van het huidige subsidiereglement Lokaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie (zie reglement in bijlage)
2. Inzetten op de bekendmaking van het Iedereen UIT Fonds om extra lokale middelen te genereren
Het fonds heeft in 2023 een bedrag van 22.329,08 euro aangevuld voor individuele terugbetalingen. Momenteel is er een restbudget van 5.706,32 euro in het fonds. Op basis van de cijfers 2023 schatten we dat, met de aanpassingen aan het reglement, we nog een budget nodig hebben van 39.348,08 euro. Ons huidig budget is 37.064,32 euro (18.314,00 euro trekkingsrecht, 13.044,00 euro budget OCMW (is veranderlijk naargelang subsidie) en 5.706,32 euro restbudget Iedereen UIT Fonds). Dat brengt ons op een tekort van 2.283,76 euro.
We willen extra middelen genereren door de focus te leggen op:
Inzetten op structurele vormen van sponsoring blijkt in de praktijk niet evident. Toch is dit nodig om ook in 2025 de werking te garanderen.
3. Toeleiding van vrijetijdsaanbieders, specifiek commercieel aanbod en sportclubs, naar de UiTPAS.
In Beringen kiezen we voor de UiTPAS als methode om vrijetijdsbeleving dichter bij alle Beringenaren te brengen. Inzetten op de toeleiding van de top 10 van aanbieders met het meest aantal terugbetalingen via Rap Op Stap (14.450,74 euro voor het commercieel aanbod en 15.600 euro voor sportclubs) kan soelaas bieden. In eerste instantie vragen we een gesprek met de 10 aanbieders waarvan de terugbetalingen het hoogst liggen.
Dit is op lange termijn de meest structurele oplossing. Hierbij dienen we rekening te houden met de financiële impact voor stad Beringen. Verenigingen en niet-commercieel aanbod komen in aanmerking voor de 5% regeling. Stad Beringen geeft een extra financiële tussenkomst aan clubs die meer dan 5% van hun totaal aantal leden, mensen in armoede (MIA's) bereiken.
De sociale dienst was betrokken in het proces voor de aanpassing van het reglement. Wij staan achter het aangepaste voorstel en passen na de beslissing ook ons eigen reglement participatie en sociale activering aan.
De raad gaat akkoord met de aanpassing van het subsidiereglement Lokaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie, zoals gevoegd in bijlage en integraal deel uitmakend van dit besluit.
In het kader van de opdracht “ Wegenis- en rioleringswerken Katermeerstraat” werd een bestek met nr. R/002081 opgesteld door de ontwerper, Groep Infrabo, KBO nr. 0424268595, Langstraat 65 te 2260 Westerlo.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.944.990,90 EUR + 199.704,69 EUR (btw medecontractant) = 2.144.695,59 EUR.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operators cvba, KBO nr. BE 0477445084, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. Dit deel wordt geraamd op 994.016,19 EUR.
Het aandeel voor de stad Beringen wordt geraamd op 950.974,71 EUR excl. btw.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Vlaams fietsfonds, Universiteitslaan 1 te 3500 Hasselt.
Het bestuur zal alle procedurele verplichtingen op zich nemen met betrekking tot de bedoelde overheidsopdracht.
Het bestuur zal dit besluit ter consultatie meedelen aan de partners alvorens de procedure verder te zetten.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Fluvius System Operators cvba
de procedure zal voeren en in naam van stad Beringen bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Dit advies is gunstig onder voorwaarden dat het budgettekort van 110.092,00 euro op MJP002623 en het tekort op MJP002625 van 124.877,44 in 2026 opgelost is voor gunning.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP002623 en MJP002625.
Het geraamde bedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2024000092.
De betaling van 75% aan Fluvius na de werken kan gebeuren via het rioleringsfonds.
Het bestek met nr. R/002081 en de raming voor de opdracht “ Wegenis- en rioleringswerken Katermeerstraat”, opgesteld door de ontwerper, Groep Infrabo, KBO nr. 0424268595, Langstraat 65 te 2260 Westerlo worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 1.944.990,90 EUR + 199.704,69 EUR (btw medecontractant) = 2.144.695,59 EUR.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler Fluvius System Operators cvba, KBO nr. BE 0477445084, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. Dit deel wordt geraamd op 994.016,19 EUR.
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Vlaams fietsfonds, Universiteitslaan 1 te 3500 Hassselt.
Fluvius System Operators cvba wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van stad Beringen bij de gunning van de opdracht op te treden.
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
VLM en ANB stellen voor om een gedeelte van de herstellingskosten te compenseren door hievan 50% voor hun rekening te nemen. Dit met een maximum bedrag van 33.000 EUR inclusief (btw en herziening).
Dit is volgens de dienst een degelijk voorstel, gelet op het feit dat de weg voorafgaandelijk aan de werken reeds onderhoud nodig had.
De aanwending van het reservebudget voor investeringen betreft een beleidsbeslissing. Het beschikbare reservebudget bedraagt op dit moment ca. 876.000 euro, waardoor er voldoende middelen zijn om 33.000 euro te verschuiven naar het betreffende uitgavenbudget. De verschuiving werd voorlopig doorgevoerd onder voorbehoud van goedkeuring CBS.
De goedkeuring van de overeenkomst met ANB en VLM behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Beringen en VLM/ANB goed.
De Winning - maatwerk vzw beschikt over jarenlange ervaring op het vlak van sociale tewerkstelling in het Orthopedagogisch Centrum Sint-Ferdinand.
De overeenkomst met De Winning - maatwerk vzw is een voordelige overeenkomst samen met de gemeentes Halen, Lummen, Herk-de-Stad, Ham, Houthalen-Helchteren, Leopoldsburg, Tessenderlo en Heusden-Zolder. Via deze overeenkomst koopt de stad uren af tegen een zeer voordelig tarief met alle benodigde machines (tractoren, maaiers, hakselaars) inbegrepen. Daarnaast worden deze uren ingezet om niet-rendabele werkzaamheden uit te voeren aan trage wegen, poelen, open plekken in bossen en dergelijke.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024, op MJP001815.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 2024004464.
Er is geen visum vereist.
Het saldo van 18,28 euro wordt verschoven naar het reservebudget voor investeringen/exploitatie MJP004783.
De raad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen 2024.
De overeenkomst is afgesloten voor een totaal van 2076 te presteren uren (47.166,72 EUR incl BTW).
Een speelstraat is volledig voorbehouden voor spelende kinderen. Voetgangers en spelende kinderen hebben in de speelstraat voorrang op alle weggebruikers. Doorgaand gemotoriseerd verkeer is verboden gedurende de aangegeven uren.
Tijdens de inrichting van de speelstraat wordt de straat volledig of gedeeltelijk afgesloten met nadarhekken en de nodige verkeersborden. Deze worden geleverd door de stedelijke werkplaatsen. De speelstraatverantwoordelijke/meter/peter is bevoegd om deze voor en na de afgebakende uren te verplaatsen. Er worden enkele aanpassingen voorgesteld o.b.v. de evaluatie en gesprekken met aanvragers:
- Uitbreiding naar de herfstvakantie en de paasvakantie
- Aanpassing van het einduur van de speelstraat naar 22u i.p.v. 20u
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitbreiding van de speelstraat naar de herfstvakantie en de paasvakantie.
Aanvragers van een speelstraat kunnen beroep doen op een ondersteuningspakket (o.m. speelkit, tussenkomst speeltoestellen, etc.), in afstemming met buurtwerking.
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitbreiding van de speelstraat van 10u tot 22u.
Paal-Beringen, 8 april 2024
Geachte heer Burgemeester,
Geachte heer Algemeen Directeur,
Geachte heer Voorzitter,
Geachte dames en heren Schepenen,
Geachte dames en heren Raadsleden,
Toegevoegd agendapunt aan de dagorde van de gemeenteraad van 15/04/2024.
Voorstel tot beslissing:
Bouw van een fabriek voor het drogen van slib afkomstig van huishoudelijk afval en fecaliën
Argumentatie
Met verbazing kreeg ik kennis van het feit dat in alle stilte een goedkeuring in de maak is voor het bouwen van een dergelijke fabriek naast de biostoominstallatie.
De bouwheer blijkt Aquafin te zijn.
Het rioolslib wordt er ontwaterd en gedroogd. De droge substantie wordt in pellets geperst. Deze pellets worden met vrachtwagens naar Gent (!) vervoerd om daar, als alternatief voor fossiele brandstof, verbrand te worden voor de productie van stoom.
Op zich is dit een lovenswaardig opzet, doch bij mij rees onmiddellijk de vraag waarom dat slib niet in de buurt van de klant kan gedroogd worden met de restwarmte van installaties daar in de buurt van Gent…
Wie het woord “fecaliën” niet kent moet dat eerst maar eens “googelen”. Het betekent “stront”, wat niet het mooiste Nederlandstalige woord is en ik daarom niet meer zal herhalen. Jullie begrijpen dat niemand een dergelijke fabriek in zijn buurt wil.
De locatie is weliswaar een uithoek van Beringen, doch weeral zitten Tervant, Beverlo, Ham en Hulst in de windrichtingen. Wat bevatten de gassen die bij het drogen vrijkomen? Tenslotte gaat het over alle mogelijke materialen uit onze riolen, inclusief gevaarlijk, giftig en stank-verwekkend materiaal van PFAS, cocaïne en methaan tot virussen.
Met verwondering verneem ik dat Stad Beringen slechts adviserende instantie is. De aanvraag werd reeds op 8 november 2023 ontvangen vanuit de B.D. van de Provincie Limburg en is op onze diensten gekend onder OMV/2024/00012. Het dossiernummer van het omgevingsloket is OMV_2023104452.
De ligging is Industrieweg 12. Het betreft perceelnummers: afd. 2 Sie A nrs. 1090C, 1090H en 1090L die zijn afgesplitst van de percelen van de biostoomcentrale.
De volledige procedure voor het verlenen van de vergunning is in handen van de B.D. Er zou een openbaar onderzoek hebben plaatsgehad van 15 januari 2024 t.e.m. 13 februari 2024. Ter plaatse hangen wel een 5-tal oudere, gele affiches, doch geen enkele slaat op de genoemde aanvraag.
In Hasselt weet men ook dat op deze plaats geen mens komt, behalve de werknemers en de bouwfirma’s. Het volk komt altijd te laat… .
Er zou een milieu-effecten-rapport kunnen opgemaakt worden na screening op aanzienlijke milieu-effecten door dezelfde B.D.. In één adem wordt er nu echter reeds bijgevoegd dat er geen waardevolle natuurelementen aanwezig zijn. Het natuurgebied dat er vroeger was, ligt reeds meer dan 50 jaar onder 3 meter opgespoten zand.
De manier waarop er met het project wordt omgegaan, mist elke vorm van transparantie.
Er zijn heel wat vragen.
-Bij de oprichting van de biostoominstallatie hebben wij verschillende gelijkaardige installaties kunnen bezoeken, wat voor praktisch alle raadsleden een geruststellend gegeven is geweest. Kan dit ook voor dit project?
-Voor het lozen van het afvalwater heeft Stad Beringen omwille van het volume, dat meer bedraagt dan 7800 liter per uur, negatief advies gegeven. Wat zal het afvalwater nog bevatten aan giftige en gevaarlijke reststoffen en waar vloeien deze gigantische hoeveelheden naartoe?
-Gaan de emissies continu gemonitord worden zoals dit gebeurd bij de biostoomcentrale?
-Kan Stad Beringen niet wat kieskeuriger zijn of bij de B.D. aandringen op een betere keuze van een kandidaat voor een bedrijfsvestiging? Onze reserves aan industriegronden zijn klein tot onbestaande. Hadden we met de restwarmte van Biostoom geen agrobedrijven met serres kunnen aantrekken i.p.v. een dergelijk hinderlijk en waarschijnlijk onwelriekend project? Het had als pasmunt kunnen dienen in het stikstof-conflict tussen boeren en Vlaamse Overheid.
-Heeft de overheid voor zoiets de gronden van onze ouders en grootouders onteigend?
- Waarom bouwt men zoiets niet in de buurt van de verbruiker/ klant?
-Er wordt 25.000 liter zwavelzuur H2SO4 en 2.000 liter waterstofperoxyde H2O2 opgeslagen. Deze stoffen vallen onder de wetgeving van de precursoren omdat ze zelfs in een hoeveelheid van 1 liter zeer gekend en gegeerd zijn in het milieu van het drugs en terrorisme .
Voorstel
Hierbij stel ik voor om voor de bevolking een voorlichtingsvergadering in te richten zoals Philips/ Chevron dit een 2-tal jaren hebben gedaan. De aanwezigen waren destijds uiterst tevreden over de verstaanbare uitleg betreffende hun bedrijf.
Met vriendelijke groeten, Hilaire Poels, Onafhankelijk raadslid.
De ‘korte keten’ is stilaan een welgekend begrip aan het worden. Als het gaat over voedselproductie verkopen landbouwers hun producten hierbij rechtstreeks aan consumenten. Het voordeel hiervan is dat de landbouwers een grotere impact hebben op de bepaling van de prijs waartegen ze verkopen en welke productiemethode ze gebruiken. Als consument krijg je dagverse en kwalitatieve etenswaren aangeboden en steun je de lokale economie. Kortom, aan de korte keten zijn voor iedereen heel wat voordelen verbonden.
Om verschillende waardevolle korte keten initiatieven in Beringen een extra duwtje in de rug te geven zou daarom een boerenmarkt georganiseerd kunnen worden. Op deze boerenmarkt kunnen specifiek de boeren en voedselproducenten uit Beringen die volgens het korte keten principe werken de kans krijgen om hun producten aan de man te brengen. Een dergelijk initiatief biedt de kans om de korte keten, wat dit concreet betekent en welke boeren en producenten op deze manier werken breder bekend te maken bij onze inwoners.
We stellen voor deze boerenmarkt meerdere keren per jaar te organiseren, zodat boeren de kans krijgen om inwoners doorheen het hele jaar te laten kennismaken met verschillende soorten seizoensproducten.
Deze boerenmarkt kan op verschillende manieren verder geconcretiseerd worden. Zo zou het (afhankelijk van de bereidwilligheid tot deelname) nuttig kunnen zijn om ook boeren en korte keten producten op de boerenmarkt te laten staan die binnen een straal van X kilometer rond Beringen gevestigd zijn. Afhankelijk van de bereidheid en interesse zou de boerenmarkt ook verder open getrokken kunnen worden naar een belevingsverhaal met de kans om te proeven van gerechten die bereid worden met lokale producten of om kookworkshops te volgen die seizoensproducten centraal zetten.
We stellen daarom voor om de lokale boeren en korte keten producenten uit Beringen te betrekken bij de verdere uitwerking van de boerenmarkt en een gemeenteraadscommissie te organiseren waarin de aanpak voor de boerenmarkt kan aangevuld worden met voorstellen van raadsleden.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De stad Beringen engageert zich om meerdere keren per jaar een boerenmarkt met een aanbod van lokaal geteelde producten te organiseren.
Artikel 2. De lokale boeren en korte keten producenten uit Beringen worden betrokken bij de verdere uitwerking van de boerenmarkt.
Artikel 3. Er wordt een gemeenteraadscommissie georganiseerd waarin een aanpak voor de organisatie van deze boerenmarkt wordt besproken en kan aangevuld worden met concrete voorstellen van raadsleden.
Het gebeurt regelmatig dat buurtbewoners last ondervinden van snelheidsduivels en sluipverkeer in hun wijk. We krijgen van Beringenaren de vraag of daar iets aan gedaan kan worden. Vaak is een oplossing een politieke keuze.
Om het verkeer in een bepaalde straat beter in beeld te brengen, kan men sinds een aantal jaren beroep doen op een telraam. Een telraam is een manier om (samen met burgers) multimodale verkeersgegevens te verzamelen met een op maat gemaakt, gebruiksvriendelijk en betaalbaar toestel.
Een telraam is een verkeersteller die je voor je raam (met uitzicht op je straat) plaatst. Het telraam geeft automatisch tellingen door van fietsers, voetgangers, auto’s en zwaar verkeer. Een telraam kan gebruikt worden om verkeersmodellen te kalibreren en inzicht te geven in verkeersvolumes op lokaal niveau, om het volume en de snelheid van voorbijkomende motorvoertuigen te meten, om een verband te kunnen leggen met locaties waar een slechte luchtkwaliteit is en het verkeer dat er voorbijkomt, om het verkeer in schoolstraten te kunnen monitoren, …
Het telraam toestel scant voortdurend de straat vanuit het raam van een burger en biedt cruciale gegevens over verschillende vervoerswijzen, waaronder gemotoriseerde voertuigen, fietsers, voetgangers en meer. Het creëert daarnaast ook de mogelijkheid om makkelijk een positieve dialoog te openen tussen verkeersplanners, lokale autoriteiten en de burgers. Dit door verkeer om te zetten in een open en toegankelijk Citizen Science-project. Een win-win situatie voor het stadsbestuur en de burger, want het zet ook in tot actieve participatie van burgers.
Namens de fracties van Vooruit en Groen stel ik voor dat het stadsbestuur een aantal van deze toestellen aankoopt en uitleent aan buurtbewoners die hiermee de verkeersstromen in hun buurt wensen in kaart te brengen. Een dergelijk meettoestel (sensor) kost 160,00 euro. Dit bedrag is exclusief BTW. Het stadsbestuur kan vervolgens ook een netwerk opzetten om de verkregen data te delen en te verwerken.
Een netwerkabonnement levert de nodige tools voor het beheer en de gegevensanalyse noodzakelijk tijdens de looptijd van een project. Het omvat administratieve tools voor het plannen, implementeren en beheren van een netwerk van Telraam-sensoren, die door particulieren voor langere perioden (meestal 6-12 maanden) worden geïnstalleerd. Er zijn daarnaast ook tools voor gegevensanalyse om het verkeer op zowel straatsegment- als netwerkniveau te monitoren en analyseren.
Realtime en historische meetgegevens kunnen op elk moment worden bekeken en geanalyseerd, of ze kunnen worden geëxporteerd voor offline analyse.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. Het stadsbestuur bekijkt de mogelijkheid om een aantal meettoestellen (sensoren) van Telraam aan te kopen.
Artikel 2. Het stadsbestuur engageert zich om ook een netwerkabonnement aan te schaffen om metingen van deze toestellen (sensoren) in Beringen te delen en te verwerken.
In april 2023 werd door mij een voorstel ingediend om in de Steenstortstraat fietspaden aan te leggen. De veiligheid voor fietsers is in een groot deel van deze straat nog steeds ondermaats. Er werd door de meerderheid vorig jaar niet ingegaan op het voorstel om hier fietspaden aan te leggen. Hierbij verschool men zich achter het Agentschap Natuur en Bos (ANB) dat fietspaden op deze locatie niet zou toestaan omwille van de (gedeeltelijke) ligging in VEN-gebied.
Hierop nam ik contact op met ANB en daar kreeg ik een veel genuanceerder verhaal te horen. Het is zeker niet zo dat fietspaden in VEN-gebied niet kunnen. ANB was duidelijk en legde de bal in het kamp van de stad Beringen: het is aan de stad Beringen om een eerste plan op te maken voor fietspaden in de Steenstortstraat en dat plan aan ANB voor te leggen. Van daaruit kan ANB een concrete beoordeling maken van de situatie en sloot men niet uit dat er misschien toch tot een overeenkomst kan gekomen worden voor het aanleggen van fietspaden in de Steenstortstraat. Ik heb dit toen laten weten aan de burgemeester en schepen Jean Vanhees.
Omdat veiligheid in het verkeer een prioriteit moet zijn en er in de Steenstortstraat op dit vlak nog heel wat verbeteringsmarge is, stellen wij graag volgende vragen:
Aan de schepen van openbare werken,
Op 15/04 starten er werken aan de nutsleidingen van de Kruisbaan. Dit ter verbetering van het netwerk, op zich geen probleem.
Toch hebben we enkele vragen m.b.t. deze werken:
1. Is het de bedoeling om het fietspad op te breken?
2. Waren er geen middelen in 2024 voorzien om het fietspad (na herhaaldelijke vragen) aan te pakken?
3. Is het opportuun om de werken te laten aansluiten? (Dat zou minder verkeershinder en kostenbesparing betekenen)
4. Wanneer is dan de uiteindelijke aanpassing van het fietspad aan de even huisnummers van de Kruisbaan voorzien?
Alvast bedankt voor uw antwoord!