De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 9 september 2024 worden goedgekeurd.
De agenda voor de algemene vergadering van 7 november 2024 dient dan ook aan de gemeenteraad voorgelegd te worden. Deze agenda bevat de volgende agendapunten:
De gemeenteraad ging eerder reeds over tot aanduiding van haar vertegenwoordiger TRUYENS Stijn voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal gedurende de legislatuur 2019-2024.
In de uitnodiging zijn ook de documenten en de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering toegevoegd, evenals de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Artikelen 40 en 432 van het Decreet lokaal bestuur;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 7 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen
De gemeenteraad gaat akkoord met de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 7 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen
De vertegenwoordiger van de stad Beringen (ROSINSKA PEETERS Gosha ) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 7 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de stad Beringen per brief van 2 september 2024 overgemaakt.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger (FEYEN Guido) dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 november 2024 van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging met volgende agendapunten wordt goedgekeurd:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
De vertegenwoordiger van de stad Beringen (Guido Feyen) die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het emailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De documenten en de toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering werden als bijlage toegevoegd.
Hieruit blijkt dat er geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger ( Wouter VANDERMEEREN) wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van s-Lim en in het bijzonder op artikel 14 inzake de samenstelling van de raad van bestuur en artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering.
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 19 november 2024:
1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2025
2. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
De vertegenwoordiger van de stad Beringen, Wouter VANDERMEEREN, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de stad/gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.
Deze lening is, na budgetwijziging en meerjarenplanaanpassing voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Beverlo, zoals gewijzigd en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad in zitting van 9 september 2024. Analoog is de toegestane lening voorzien in het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de stad, zoals gewijzigd (MJP000756). In plaats van te werken met doorgeefleningen, waarbij de stad zelf een lening aangaat bij een financiële instelling om deze daarna door te geven aan de kerkfabriek, is het aangewezen om een eenzijdig toegestane lening te verlenen aan de kerkfabriek vanuit de aanwezige thesaurie. Dit is zowel voor de kerkfabriek als de stad voordelig, zowel in efficiëntie tijdens het dossierverloop als financieel, vermits de externe kosten vermeden kunnen worden. Het is billijk een vergoeding van 2,95 % te vragen voor deze 15-jarige toegestane lening. De IRS-ask rentevoet op 10 en 20 jaar bedraagt momenteel 2,420 % en 2,470 %. Daarenboven wordt normaliter een marge aangerekend afhankelijk van de marktsituatie op dat moment.
Voor de lening werd een aflossingstabel opgemaakt (zie bijlage) op basis van een aflossingstermijn van 15 jaar en een interestvoet van 2,95 %
Aan de kerkfabriek Sint-Lambertus Beverlo wordt een toegestane lening van 85.0000 euro toegekend voor financiering van de vernieuwing van de verwarming en het renoveren van de wijzerplaten van het torenuurwerk van het kerkgebouw.
Deze lening dient conform de aflossingstabel in bijlage terugbetaald te worden over een termijn van 15 jaar tegen een jaarlijkse intrestvoet van 2,95 %. De terugbetaling gebeurt jaarlijks volgens de op dat ogenblik van toepassing zijnde financieringsvoorwaarden.
Gezien de looptijd van de lening kunnen de leningsvoorwaarden herzien worden indien de omstandigheden op de financiële markten materieel wijzigen. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemandateerd om de opportuniteit van een herziening te beoordelen en zo nodig aangepaste voorwaarden te bepalen. Het kerkbestuur kan eveneens een herziening aanvragen. Het college van burgemeester en schepenen beoordeelt deze vraag dan binnen een redelijke termijn.
De kerkraad heeft in zitting van 14 mei 2024 het budget 2025 vastgesteld.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt 0 euro.
De gemeentelijke bijdrage in het budget blijft binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
De gemeenteraad neemt hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen en geeft daarvan kennis aan de kerkfabriek in kwestie en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van het kerkbestuur Evangelische Kerk Beringen "De Graankorrel".
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van betrokkenheid bij de lokale gemeenschap en heeft geen bemerkingen.
De Evangelische Kerk Beringen De Graankorrel en het erkend representatief orgaan (ARPEE) worden van deze beslissing in kennis gesteld.
Deze lening is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek, zoals gewijzigd en goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 9 september 2024. Analoog is de toegestane lening voorzien in het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de stad, zoals gewijzigd (MJP000756).In plaats van te werken met doorgeefleningen, waarbij de stad zelf een lening aangaat bij een financiële instelling om deze daarna door te geven aan de kerkfabriek, is het aangewezen om een eenzijdig toegestane lening te verlenen aan de kerkfabriek vanuit de aanwezige thesaurie.Dit is zowel voor de kerkfabriek als de stad voordelig, zowel in efficiëntie tijdens het dossierverloop als financieel, vermits de externe kosten vermeden kunnen worden. Het is billijk een vergoeding van 3 % te vragen voor deze 15-jarige toegestane lening. De IRS-ask rentevoet op 10 en 20 jaar bedraagt momenteel 2,462 % en 2,521%.Daarenboven wordt normaliter een marge aangerekend afhankelijk van de marktsituatie op dat moment.
Voor de lening werd een aflossingstabel opgesteld op basis van een aflossingstermijn van 15 jaar en een interestvergoeding van 3 % (zie bijlage).
Aan de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Beringen wordt een toegestane lening van 26.200 euro toegekend voor financiering van fase 2 van de renovatie van de Westerpui van het kerkgebouw.
Deze lening dient conform de aflossingstabel in bijlage terugbetaald te worden over een termijn van 15 jaar tegen een jaarlijkse intrestvoet van 3 %. De terugbetaling gebeurt jaarlijks volgens de op dat ogenblik van toepassing zijnde financieringsvoorwaarden.
Gezien de looptijd van de lening kunnen de leningsvoorwaarden herzien worden indien de omstandigheden op de financiële markten materieel wijzigen. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemandateerd om de opportuniteit van een herziening te beoordelen en zo nodig aangepaste voorwaarden te bepalen. Het kerkbestuur kan eveneens een herziening aanvragen. Het college van burgemeester en schepenen beoordeelt deze vraag dan binnen een redelijke termijn.
Aangezien de uitbating van het asiel sinds 1 augustus 2024 werd overgenomen door vzw Dierenvrienden Sint-Truiden, kan Het Blauwe Kruis vzw de afgesloten overeenkomst niet meer naleven en dient deze ontbonden te worden.
De gemeenteraad is akkoord met de ontbinding van de lopende overeenkomst met Het Blauwe Kruis vzw in het kader van het provinciaal opvangplan ronddolende dieren.
Aangezien de uitbating van het asiel sinds 1 augustus 2024 werd overgenomen door vzw Dierenvrienden Sint-Truiden, is het aangewezen om ook de overeenkomst in het kader van het provinciaal opvangplan ronddolende dieren met hen af te sluiten.
De gemeenteraad is akkoord met het afsluiten van de overeenkomst in het kader van het provinciaal opvangplan ronddolende dieren met de provincie Limburg en vzw Dierenvrienden Sint-Truiden.
De gemeenteraad van 8 maart 2021 heeft het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties vastgesteld.
Ter ondersteuning van onze gemeentelijke vaststellers willen we tijdens acties de OVAM handhavers inzetten. De gemeenschapswacht-vaststellers hebben voornamelijk een informatieve en sensibiliserende taak waardoor repressief optreden soms moeilijk is. De aanwezigheid in uniform schrikt overtreders af. De handhavers van OVAM dragen geen uniform wat overtredingen detecteren makkelijker maakt.
De hoofdfocus van de controleurs ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad. Pakkans verhogen door verhoogd toezicht. De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, ...
Het is noodzakelijk om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van de gemeentelijke reglementering die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden. De gemeenteraad van Beringen dient de OVAM nog als gewestelijke vaststeller inzake gemeentelijke administratieve sanctie aan te stellen. De personeelsleden van de OVAM dienen niet meer nominatief aangeduid te worden door de gemeenteraad.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°, en latere wijzigingen aan deze wet, meer bepaald de wijzigingen in de GAS-wet van 8 januari 2024;
KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Besluit van de gemeenteraad van Beringen van 8 maart 2021 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van de stad Beringen voor de vaststelling van overtredingen op artikels 3.6, 3.7, 8.1 en 8.3 van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het brouwerijcontract met Dranken Vertessen wordt toegepast op de sporthalcafetaria's, dit is goedgekeurd tijdens de zitting van 10 maart 2022. De bijhorende addenda van de overeenkomsten van de cafetaria uitbaters zijn vervolgens goedgekeurd tijdens de zitting van 26 januari 2023. Deze zijn retroactief ingegaan op 1 januari 2022.
In artikel 6 (vergoeding) van de overeenkomst staat het volgende (voorbeeld van cafetaria Beverlo):
“De concessievergoeding bedraagt 60% van de factuur (van de leverancier) opgenomen in artikel 5 van deze overeenkomst. Dit percentage is vastgelegd door de concessiegever op basis van de toegekende kortingen door de leverancier. Om deze reden zal dit percentage dan ook geldig zijn zolang het huidige brouwerijcontract tussen de stad en de leverancier loopt (meer bepaald de huidige toegekende kortingen).
Na afloop van het brouwerijcontract of bij wijziging van de kortingen zal het percentage opnieuw bekeken worden en gewijzigd kunnen worden door de concessiegever. De concessievergoeding (percentage) kan dan middels addendum worden gewijzigd rekening houdende met de nieuwe/gewijzigde kortingen.”
Als je de overeenkomst volgt, zouden de nieuwe – lees: duurdere – tarieven verder doorgerekend worden aan de uitbaters. Tijdens de gesprekken met de uitbaters over de inhoud van de addenda, is echter meegedeeld dat de tarieven voor 4 jaar bevroren zouden zijn. Men ging er toen niet van uit dat Dranken Vertessen in tussentijd een prijsstijging zou doorvoeren. De uitbating van een sporthalcafetaria is sinds begin dit jaar officieel een knelpuntberoep. De impact van corona en het bijhorende veranderde gedrag van de bezoekers (sporters, supporters, ouders enz.), speelt hier zeker een rol in. We mogen dankbaar zijn dat er uitbaters zijn en de bedoeling is natuurlijk deze te behouden. Kijk maar naar de moeizame zoektocht voor een nieuwe uitbating aan sporthal Paal. De prijsstijging rechtstreeks doorrekenen naar de uitbaters lijkt ons in dit geval geen goed idee. Vandaar het voorstel om 15% korting toe te passen op het eindfactuur. Als je naar de prijsstijgingen kijkt, komt dit neer op een gemiddelde van 15%. De bedoeling is dus om de huidige contracten en het vastgelegde percentage te behouden en bijgevolg de prijsstijgingen te ondervangen door 15% korting te geven. Zodoende gaan de uitbaters dit nauwelijks voelen.
De gemeenteraad gaat akkoord om een korting van 15% toe te kennen op het eindfactuur van de cafetaria uitbaters (zonder de addenda aan te passen),
De inbedding van het consultatiebureau Wiegwijs op de site Regina Mundi draagt bij tot de uitbouw van het fysiek Huis van het Kind stad Beringen.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP004501.
Voor de te ontvangen waarborg dienen de opties overlopen te worden met de dienst Boekhouding.
Huurovereenkomst werd in samenspraak opgemaakt.
De gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst tussen stad Beringen en vzw Wiegwijs.
Volgende percelen worden dit najaar bebost in samenwerking met BOS+. Hiervoor worden subsidies aangevraagd binnen het bosfonds.
1. Lijsterstraat (2de afd. B, 439D, 435A, 439G). Oppervlakte bebossing 1,09ha.
2. Zwarte Beekstraat (2de afd. B, 640). Oppervlakte bebossing 0,25ha
3. Omgeving Laakstraat (5de afd. B, 142, 143. Oppervlakte bebossing 0,85ha
4. Motbemden (1ste afd. B, 129H). Oppervlakte bebossing 0,67ha
BOS+ staat in voor de ondersteuning van stad Beringen en vraagt de subsidies aan. Hiervoor dient er 2 overeenkomsten afgesloten worden (zie bijlage). De gemeenteraad is bevoegd om die voor stad Beringen te ondertekenen.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024, op MJP004751.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024, op MJP005268.
De gemeenteraad keurt de samenwerking met BOS+ goed en ondertekend de overeenkomst voor stad Beringen.
In bijlage wordt een uitgebreide technologische studie (met plannen) toegevoegd, opgemaakt door Aquafin, in het kader van de RUP-procedure. Hierin onderzoekt Aquafin de inplanting van de bijkomende zuiveringsstraat.
Volgende conclusie komt naar voren:
Gezien de ruimtelijke bestemming van het omliggende gebied (o.a. natuurgebied en landbouwgebied) is het nodig om een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken en een bestemmingswijziging door te voeren ter realisatie van de uitbreiding. Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘RWZI Beverlo' vormt het juridisch-planologisch kader voor de inrichting van een waterzuiveringsinstallatie door Aquafin in Beverlo ter hoogte van de Ulfortstraat. De opmaak van het gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan zal begeleid en gefinancierd worden door Aquafin. Aquafin zal de stad namelijk adviseren gedurende de volledige procedure en bijhorende kosten dekken. Een samenwerkingsovereenkomst tussen stad Beringen en Aquafin dient hiervoor worden opgemaakt. Een ontwerp van overeenkomst wordt in bijlage toegevoegd ter ondertekening.
De gemeenteraad gaat akkoord met de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'RWZI Beverlo'.
De gemeenteraad geeft goedkeuring voor de samenwerkingsovereenkomst met Aquafin in kader van de opmaak van het RUP.
Het vorige terrasreglement dateert uit 2011. De belangrijkste aanpassingen in het nieuw reglement zijn:
- art 3.1: onderscheid tussen zomer en winterterras (= om in orde te zijn met wetgeving RO). Indien men het terras het hele jaar wil laten staan moet men zowel een zomer- als een wintervergunning aanvragen;
- art 4.1: inname parkeerplaats wordt enkel toegestaan bij zomerterras;
- art 4.2: geen uitzondering meer op de doorgang van 1,5m
- art 4.4 toevoegen bepaling dat enkel een terrasvergunning wordt verleend als de horecazaak met alle andere vergunningen in orde is (brandweer, ruimtelijke ordening,...)
- art 5.1: een volledige afscherming met windschermen aan straat- of pleinzijde is niet toegestaan tenzij langs drukke verkeerswegen;
- art 5.5: verhoogde vloeren worden in principe niet toegestaan, tenzij nodig o.w.v. technische redenen;
- art 7: toestaan van overdekte terrasconstructies binnen afgebakende horecaclusters (mits omgevingsvergunning en concessieovereenkomst).
De vernieuwde vergunningsvoorwaarden voor het plaatsen van een terras op openbaar domein, zoals gehecht aan dit besluit, worden goedgekeurd.
Het perceel kadastraal gekend als Beringen, 6de afdeling, sectie B, nummer 487A2 met een oppervlakte van 2.780m² is een pleintje en kan integraal worden overgedragen naar het openbaar domein.
Het perceel is vervorven via een verkaveling uit 1973 en dient ingericht te worden als groenzone.
Momenteel zijn er ook concrete plannen om het pleintje in te richten als speelplein waardoor het kan worden overgedragen naar het openbaar domein.
De overdracht naar het openbaar domein van het perceel kadastraal gekend als Beringen, 6de afdeling, sectie B, nummer 487A2 wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein geschiedt om reden van openbaar nut.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Mia Mensa heeft geen andere opties om afval te sorteren dan via de semi-ondergrondse containers zoals ze deze nu gebruikt. Een inname openbaar domein is minder aangewezen dan een domeinconcessie omdat een domeinconcessie voor een langere periode kan afgesloten worden en meer voorwaarden in geregeld kunnen worden. Er werden daarom ook gesprekken met Mia Mensa opgestart. Zij zijn bereid hun huidig gebruik op eigendom van be-MINE, na de grondoverdracht van be-MINE aan de stad, om te zetten in een concessie. Hiervoor wordt op deze zitting een apart besluit genomen.
De aanpassing in de akte ten opzichte van het besluit van de gemeenteraad van 15 april 2024 betreft enkel deze clausule:
"De overdrager verklaart dat het bij deze afgestane goed vrij is van gebruik, behoudens het gebruik door Mia Mensa van de containers, waarvoor de stad Beringen een concessie-overeenkomst zal afsluiten met Mia Mensa."
Voor de rest blijft alles ongewijzigd.
De gemeenteraad is definitief akkoord om delen van de percelen grond gelegen op de site be-MINE, kadastraal gekend als Beringen, 4de afdeling, sectie C, nummers 5C27, 5D26, 5E25 en 5N27 en een oppervlakte van 50a04ca, aangeduid als lot 1 op het opmetingsplan van Sweco van26 april 2023, gratis te aanvaarden volgens de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte als bijlage. Alle kosten verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van de afstanddoener.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met het aanvaarden van de vestiging van een erfdienstbaarheid van vluchtweg op een deel van toekomstig openbaar domein, volgens voorwaarden zoals opgenomen in ontwerpakte als bijlage en zoals aangeduid op het opmetingsplan de dato 22 februari 2024.
Het deelperceel (lot 1) wordt om reden van openbaar nut toegevoegd aan het openbaar domein.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Notariskantoor Mijn Notarissen wordt aangesteld voor het verlijden van de akte.
Het te verkopen deel is aangeduid als lot 1 op het delingsplan van landmeter-expert Frederik Maris d.d. 12 december 2024. (als bijlage)
Concreet gaat het over een gewenste aankoop van 30m², zoals in het groen aangeduid op het opmetingsplan.
Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat hierbij een doelstelling van algemeen belang wordt nagestreefd, namelijk het voorzien van een goed elektriciteitsnetwerk. Voor Fluvius is het niet zo evident met private eigenaars tot een akkoord te komen voor het verkopen van een deel van hun grond.
Perceel 827B2 is sinds 29 december 1989 in erfpacht gegeven aan de Sint-Pietersgilde.
Het te verkopen deel zal via de akte uit de erfpacht gehaald worden.
De verkoop en de wijziging aan erfpacht zullen uitgevoed worden volgens de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte opgemaakt door notariaat Vermeulen, Mellaert en Maussen. (als bijlage)
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP000786.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om een deel van een perceel gelegen langs de Mathias Geysenstraat, kadastraal gekend als 4de afdeling, sectie D, nummer 827B2, in het groen aangeduid als lot 1 op het delingsplan van landmeter-expert Maris Frederik van 12 december 2023, met een opppervlakte van 30m², aan Fluvius te verkopen.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om het te verkopen deel uit de erfpacht van de schuttersgilde te halen op voorwaarde dat Fluvius de kosten draagt voor deze transactie.
De verkoop en de wijziging aan erfpacht zullen uitgevoed worden volgens de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte opgemaakt door notariaat Vermeulen, Mellaert en Maussen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad geeft de opdracht aan gemeenteraadslid Thomas Vints (burgemeester) of dienst plaatsvervanger om de authentieke akte in zijn plaats te ondertekenen.
Een aantal jaar geleden werd er door de aanpalende eigenaars gevraagd om het perceel, eigendom van de stad Beringen, dat gelegen was achter hun eigendommen op te delen in loten en dit te koop of te huur aan te bieden.
De meeste hebben destijds de grond aangekocht. Enkele aanpalende hebben gekozen om te huren.
Minder dan 2 jaar geleden is nog een perceel aangekocht door een aanpalende die in eerste instantie huurde.
De nieuwe eigenaars van de woning Zuidstraat 177 vragen nu of ze de mogelijkheid krijgen om het perceel gelegen achter hun eigendom aan te kopen.
Het gaat over het perceel, kadastraal gekend als Beringen 6de afdeling, sectie C, nummer 1143 P 7 met een oppervlakte van 588m².
Het perceel is opgetekend als lot 7 op het opmetingsplan van landmetersbureau Geoscoop d.d. 12 april 2018.
De aanvrager wenst het perceel aan te kopen met als doel de uitbreiding van de tuin.
Voor de stad Beringen heeft dit achterliggend perceel geen nut.
Minder dan 2 jaar geleden werd er een schattingsverslag opgemaakt voor een perceel gelegen binnen hetzelfde meetplan (lot 10).
Dit perceel werd geschat aan 20 euro/m².
Het schattingsverslag d.d. 13 december 2022 is minder dan 2 jaar oud en kan gebruikt worden om de waarde van lot 7 te bepalen.
Lot 7 zou op basis van dit schattingsverslag een verkoopwaarde van 11.760 euro hebben.
Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat het perceel geen nut kan hebben voor niet-aanpalenden.
De andere aanpalenden hebben reeds de gronden achter hun eigendom reeds enkele jaren geleden aangekocht.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP000786.
De gemeenteraad is principieel akkoord om het perceel grond aan de Zuidstraat, kadastraal gekend als Beringen, 6de afdeling, sectie C, nr. 1143P7 met een perceelsoppervlakte volgens kadaster van 588 m², onderhands te verkopen aan schattingsprijs.
De gemeenteraad belast het schepencollege het dossier verder samen te stellen.
Zodra er een formeel akkoord bereikt is met de aanpalende eigenaar dient de gemeenteraad deze verkoop definitief goed te keuren.
Voor de aanleg van de weg werd er een meetplan opgemaakt.
Voor de aanleg van de weg dient de stad Beringen inname 2 te verwerven van de aanpalende eigenaar.
Aangezien de aanpalende eigenaar heeft aangegeven dat hij lot 2 en lot 3 wenst aan te kopen om een betere perceelformatie te bekomen kan er gewerkt worden via een ruiling met opleg.
Er werd reeds een schattingsverslag opgevraagd.
De gronden zijn gelegen in agrarisch gebied.
De grondwaarde wordt geschat op 5 euro/m².
De stad Beringen koopt inname 2 (9m²) aan 45 euro.
De tegenpartij koopt lot 2 (10m²) en lot 3 (111m²) aan 605 euro.
De ruiling met opleg brengt de stad Beringen 560 euro op.
Gezien de lage opbrengst is afgesproken dat de akte kosten voor de tegenpartij zijn.
De tegenpartij heeft aangegeven akkoord te zijn met deze voorwaarden.
De gemeenteraad zal de opstart van het dossier principieel moeten goedkeuren zodat de notaris een verkoopsovereenkomst kan opmaken.
Deze overeenkomst zal nadien voor een definitieve goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat het perceel geen nut kan hebben voor niet-aanpalenden.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP005415.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP000786.
De gemeenteraad is principieel akkoord met de ruiling met opleg.
Inname 2 dient geruild te worden tegen lot 2 en lot 3. De tegenpartij dient een opleg te doen van 560 euro. De aktekosten zijn ten laste van de tegenpartij.
De te ruilen deelpercelen zijn opgetekend op het meetplan van landmetersbureau StW.
De gemeenteraad belast het schepencollege het dossier verder samen te stellen. Zodra er een formeel akkoord bereikt is met de aanpalende eigenaar dient de gemeenteraad deze ruiling met opleg definitief goed te keuren.
Notariskantoor Vermeulen, Mellaerts & Maussen wordt aangesteld voor de opmaak van de overeenkomst en het verlijden van de akte.
Het perceel kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie D, nummer 1384D met een oppervlakte van 1.200 m² is een pleintje en kan integraal worden overgedragen naar het openbaar domein.
Het pleintje is ontstaan na een verkaving uit 1965.
Momenteel is het een groenzone waarop gespeeld kan worden waardoor het kan worden overgedragen naar het openbaar domein.
De overdracht naar het openbaar domein van het perceel kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie D, nummer 1384D wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein geschiedt om reden van openbaar nut.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Indien de stad Beringen een domeinconcessie opzegt voor bv wegenwerken, ... dan moet Fluvius een oplossing zoeken voor de herlocatie van de elektriciteitscabines.
Aangezien dit niet zo eenvoudig is, vraag Fluvius om een redelijke termijn van 2 jaar op te nemen in de reeds afgesloten concessies (via een addendum) en in de toekomstige concessies (in de overeenkomst).
In artikel 5 - duur en beëindiging van de overeenkomst - zal volgende zin worden opgenomen:
Indien de stad Beringen de domeinconcessie eenzijdig opzegt krijgt Fluvius een termijn van 2 jaar, vanaf de datum van kennisgeving,
om de cabine te verwijderen/verplaatsen.
De gemeenteraad gaat akkoord om een termijn van 2 jaar op te nemen voor het verplaatsen van de cabine indien de stad Beringen de overeenkomst eenzijdig opzegt.
In artikel 5 - duur en beëindiging van de overeenkomst dient volgende zin te worden opgenomen:
Indien de stad Beringen de domeinconcessie eenzijdig opzegt krijgt Fluvius een termijn van 2 jaar, vanaf de datum van kennisgeving,
om de cabine te verwijderen/verplaatsen.
De gemeenteraad gaat akkoord om addenda af te sluiten voor al de reeds afgesloten domeinconcessies met Fluvius.
Aan elk artikel 5 - duur en beëindiging van de overeenkomsten dient volgende zin aan toegevoegd te worden:
Indien de stad Beringen de domeinconcessie eenzijdig opzegt krijgt Fluvius een termijn van 2 jaar, vanaf de datum van kennisgeving, om de cabine te verwijderen/verplaatsen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De overdrachtakte staat gepland op 21 november 2024. De concessieovereenkomst dient onmiddellijk na de overdracht in te gaan.
De concessievergoeding werd bepaald op basis van een schattingsverslag opgesteld door landmeters-experten Geowijzer op 5 september 2024. De jaarlijkse vergoeding werd daarbij bepaald op 120 euro, te indexeren.
De in concessie te geven oppervlakte bedraagt 18,05 m² en is aangeduid met groene stippellijn op het inplantingsplan als bijlage.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP001310.
De gemeenteraad gaat akkoord met het afsluiten van een concessieovereenkomst voor het plaatsen van semi-ondergrondse afvalcontainers op be-MINE en dit volgens voorwaarden zoals opgenomen als bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Op 26 april nam het schepencollege kennis van het opmetingsplan 26 januari 2024 en schattingsverslag van 19 februari 2024 van Grens landmeters. De waarde van het perceel werd geschat op 10.557,50 euro.
Het opmetingsplan van 26 januari 2024 opgesteld door Grens landmeters geeft aan dat de te verkopen oppervlakte 103 m² bedraagt.
Nadien werden de onderhandelingen met de aanpalende eigenaar opgestart. Er werd een akkoord bereikt.
De onderhandse overeenkomst, opgesteld door notaris Hendrickx, dient daarom definitief goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
Voor de desaffectatie van het openbaar domein werd tussen 13 september 2024 en 26 september 2024 een openbaar onderzoek georganiseerd.
Op 3 oktober 2024 heeft het college kennisgenomen van de sluiting van het openbaar onderzoek en werd vastgesteld dat er geen bezwaren of opmerkingen werden ingediend.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024, op MJP000786.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de onttrekking aan het openbaar domein van lot 1 opgetekend op het meetplan d.d. 26 januari 2024 opgemaakt door Grens landmeters.
De gemeenteraad is definitief akkoord om het onttrokken deel openbaar domein, lot 1 volgens het meetplan d.d. 26 januari 2024 opgemaakt door Grens landmeters, met een oppervlakte volgens opmeting van 103m², te verkopen aan 10.557,50 euro, volgens voorwaarden zoals opgenomen in de overeenkomst als bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het opmetingsplan van 11 september 2024, opgesteld door Sweco, heeft twee loten aangeduid:
De loten 1A en 1B vallen binnen de contouren van de verkaveling en zullen verkocht worden aan be-MINE. Lot 1A zal in latere fase terug naar de stad komen (gratis grondafstand na aanleg).
Het schattingsverslag van 3 april 2024, opgesteld door Geotec, raamt de waarde van loten 1A en 1B op respectievelijk 316 euro en 57.460 euro, of afgerond 58.000 euro. Op 1 augustus 2024 nam het schepencollege kennis van het schattingsverslag. Het schepencollege nam op 1 augustus 2024 kennis van het schattingsverslag en de geschatte waarde van 58.000 euro. Be-MINE ging niet akkoord met de afronding die het schattingsverslag voorziet en stelde de vraag om met de werkelijke waardes te werken voor de verkoop. Het schepencollege ging op 10 oktober akkoord om de verkoopprijs aan te passen naar 57.776 euro.
In de akte is bijkomend de mogelijkheid opgenomen om op het te verkopen perceel een recht van doorgang te voorzien voor een bedieningsweg naar de Avonturenberg, zodat we niet moeten wachten tot dit lot terug afgestaan wordt aan de stad.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024, op MJP000786.
De gemeenteraad is definitief akkoord om een deel van het perceel grond gelegen Laan op Vurten, kadastraal gekend als Beringen 4de afdeling, sectie C, nummer 921A, aangeduid als loten 1A en 1B op het opmetingsplan van Sweco van 11 september 2024, met een oppervlakte volgens opmeting van respectievelijk 158m² en 221m², te verkopen aan 57.776 euro, volgens voorwaarden zoals opgenomen in de ontwerpakte als bijlage.
De gemeenteraad is definitief akkoord met het aanvaarden van een erfdienstbaarheid van doorgang. De erfdienstbaarheid wordt gevestigd ten laste van het voornoemd lot 1A (= lijdend erf) en ten voordele van het resterend deel van kadastraal nummer 921A, eigendom van de Stad Beringen (= heersend erf) en dit eveneens volgens voorwaarden zoals opgenomen in de ontwerpakte als bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het perceel kadastraal gekend als Beringen, 5de afdeling, sectie B, nummer 253D met een oppervlakte van 870m² is een parking en kan integraal worden overgedragen naar het openbaar domein.
Er is een standpunt ingenomen om dit perceel te behouden als parking waardoor het kan worden overgedragen naar het openbaar domein.
De overdracht naar het openbaar domein van het perceel kadastraal gekend als Beringen, 5de afdeling, sectie B, nummer 253D wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein geschiedt om reden van openbaar nut.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Voor de productie van Wielerclub Wattage wordt een overeenkomst afgesloten tussen stad Beringen en productiehuis WOLF63. De overeenkomst wordt als bijlage toegevoegd aan deze nota.
Vanuit de stad wordt het volgende voorzien:
Bijkomend neemt stad Beringen volgende geraamde kosten voor zijn rekening:
Bovenvermelde prijzen zijn excl. btw en transport.
De uitgaven (ongeveer €3.000,00) worden voorzien op budget 2025.
Per ticket ontvangt stad Beringen €2,00. Uitgaande van 600 verkochte tickets bedragen de inkomsten €1.200,00. Ook deze dienen voorzien te worden op budget van 2025. De totale ticketprijs zal hoogstwaarschijnlijk €23,00 bedragen.
De gemaakte afspraken alsook de nota en de overeenkomst kwamen tot stand in overleg met de dienst Sport, de dienst Cultuur, de dienst Communicatie, de eventmanager en de strategisch expert vrijetijdseconomie.
Betreft een nieuw initiatief waarvan de budgettaire impact cfr. financiële info zal verwerkt worden bij eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. Het financieel advies is bijgevolg gunstig onder voorbehoud van goedkeurig van deze meerjarenplanaanpassing.
De gemeenteraad gaat akkoord met de integrale overeenkomst tussen stad Beringen en WOLF63 naar aanleiding van de podcast 'Wielerclub Wattage' op 9 april 2025.
De gemeenteraad gaat akkoord voor het voorzien van de uitgaven, zijnde €3.000,00 en de inkomsten, zijnde €1.200,00. Dit op het budget van de dienst Visit in 2025.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het stadsbestuur en haar dienst Visit Beringen ijveren voor een gastvrij imago en positieve bestemmingspromotie van Beringen. Het ontvangen van (bivak-)groepen, ter kennismaking van ons recreatief-toeristisch aanbod, biedt daarbij het spin-off effect dat deze jongeren, als toeristisch ambassadeur, Beringen zullen bekendmaken bij hun achterban, met het oog op terugkeerbezoeken.
Een gebruiksreglement vergemakkelijkt de praktische opvolging van de boekingen van deze bivakgroepen en andere hurende organisaties.
Elke hurende bivakgroep of organisatie verklaart zich akkoord met het gebruiksreglement en geldende prijzen volgens het retributiereglement, zodra een reservatie is bevestigd door verhuurder (i.e. stad Beringen) en huurder.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP005684.
Akkoord met bijgevoegd 'gebruiksreglement - kampeerterreinen Koersel'.
De werken worden in samenwerking met Fluvius gerealiseerd.
Goedkeuring wordt gehecht aan de samenwerkingsovereenkomst welke de modaliteiten vastlegt tussen de stad Beringen en Fluvius System Operator cvba voor de rioleringwerken in de Sportlaan 22, zoals opgenomen in bijlage.
De ondertekende overeenkomst aan Fluvius System Operator cvba, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt over te maken.
N.a.v. de goedkeuring van het visiedocument inzake autoparkeerplaatsen en fietsenstalplaatsen op privaat domein dienen alle voorgaande toepasbare reglementen opgeheven te worden aangezien de parkeernormen werden aangepast.
De gemeenteraad gaat akkoord met het opheffen van alle voorgaande toepasbare reglementen inzake parkeernormen.
Zwerfvuil en sluikstort blijft een hardnekkig probleem in onze stad. De inzet van camera's om overtreders te betrappen, was een goed initiatief aan de start van de huidige beleidsperiode. We moeten helaas echter vaststellen dat op veel hotspots voor zwerfvuil en sluikstort de problematiek nog steeds aanwezig is.
De camera's geven nu gelukkig wel een grotere kans dat men overtreders effectief kan identificeren. Wanneer identificatie mogelijk is, krijgen overtreders een boete in de brievenbus.
We moeten ons echter de vraag stellen in welke mate die boete voor iedereen een voldoende afschrikwekkend effect heeft. De boete betalen is voor heel wat mensen niet zo'n groot probleem.
Er zijn ook andere bestraffingswijzen mogelijk. Zo wordt voor mensen die zwerfvuil achterlaten of sluikstorten soms wel aangegeven dat een taakstraf effectiever zou kunnen zijn omdat men daar een grotere inspanning tegenover moet zetten. Men zou mensen die vuil achterlaten kunnen verplichten om gedurende X aantal uren zwerfvuil en sluikstort op te ruimen.
Mits een aanpassing van de GAS-codex kan een taakstraf voor zowel minderjarigen als meerderjarigen ingevoerd worden. Het voorstel is daarom om hier werk van te maken en na verloop van tijd te evalueren wat het effect van deze bijgestuurde aanpak is. De netheid van onze stad kan er hopelijk wel bij varen.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De GAS-codex wordt aangepast zodat het mogelijk wordt om meerderjarige en minderjarige mensen die zwerfvuil en sluikstort achterlaten te bestraffen met een taakstraf die erin bestaat zwerfvuil en sluikstorten op te ruimen.
Op de Beverlosesteenweg komen veel jongeren met de fiets als ze naar scouts Tervant of KFC Paal-Tervant komen. Ter hoogte van de Kerkhofstraat of de Piloonstraat liggen hier echter geen oversteekplaatsen en de maximaal toegelaten snelheid is er 70 km/u. Bovendien komt autoverkeer hier van de brug afgereden achter een bocht, wat maakt dat de zichtbaarheid ook niet optimaal is. Dit zorgt voor een groot onveiligheidsgevoel bij veel fietsers die hier moeten oversteken.
Gezien hier ieder weekend opnieuw enorm veel jongeren de straat oversteken, lijkt het opportuun om deze situatie aan te pakken. Dat kan door de maximale snelheid tussen de brug en de Piloonstraat te verlagen naar 50 km/u en ter hoogte van de Kerkhofstraat/Piloonstraat een oversteekplaats aan te leggen. Dit maakt dat verkeer op de rijbaan trager moet rijden wat de veiligheid met de beperkte zichtbaarheid omwille van de bocht verbetert. Tegelijk hebben fietsers met de oversteekplaats een duidelijk aangeduide plek om de weg over te steken wat zichtbaarder is voor iedereen. Om de veiligheid en zichtbaarheid extra te verbeteren, kan overwogen worden om aan de oversteekplaats ook extra verlichting te plaatsen.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. Op de Beverlosesteenweg wordt een oversteekplaats aangebracht ter hoogte van de Kerkhofstraat/Piloonstraat.
Artikel 2. De snelheid op de Beverlosesteenweg wordt vanaf de brug over het Albertkanaal tot de Piloonstraat verlaagd naar 50 km/u.
Artikel 3. Extra verlichting aan de oversteekplaats wordt in overweging genomen.
Paal-Beringen, 15 oktober 2024
Leegstand woonzorgcentrum
Een onderwerp dat in de debatten rond de voorbije verkiezingen zelden of nooit aan bod is gekomen, is dit van de vergrijzing van onze bevolking en de betaalbaarheid van een kamer in de woonzorgcentra in Vlaanderen.
Beringen doet het in dat verband vrij goed. Met een totaal van 501 rusthuisbedden of met 54,6 per 1000 inwoners, ouder dan 65 jaar, scoort Beringen bij de top 5 van de voorzieningen in Limburg. Maar het kan en moet (nog) beter want de vergrijzingsgolf van de babyboom generatie komt eraan.
In de Laakstraat / Koersel staat sinds begin 2023 een rusthuis met 45 rusthuisbedden leeg. De eigenaars, de Franse groep Clariane / Korian is Europees marktleider met liefst 1350 locaties in 6 landen en keek op tegen een renovatie.
Nu is Stad Beringen vrij streng tegenover haar burgers wanneer het over leegstand gaat.
Wordt er ook druk uitgeoefend op die multinational?
De mensen die afhankelijk worden van de zorg in een woonzorgcentrum worden in die sector “Het grijze goud” genoemd. Maar men moet het wel kunnen betalen.
Iedereen weet dat commercieel de prijs geregeld wordt door de wet van vraag en aanbod.
Indien er dus in Beringen meer kamers beschikbaar komen, daalt de dagprijs.
In de lijst van de leegstaande bedrijfsgebouwen van het SC op de zitting van 12-09-2024 vind ik die locatie niet terug.
Daarom leg ik de verplichting door Stad Beringen om de 45 bedden van het woonzorgcentrum in de Laakstraat door haar eigenaars in een nog te bepalen termijn terug op de markt te brengen, ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Een tijd geleden kreeg ik van een bewoner te horen dat de nieuwe verkeerssituatie op de Laan op Vurten ter hoogte van Regina Mundi zorgt voor vastlopend verkeer en kan leiden tot onveilige situaties. Het slalommen is op een aantal plaatsen bijzonder krap en er ligt een zebrapad tussen het gedeelte waar men dient te slalommen. De Kiss & Ride parkings zijn ook niet duidelijk aangeduid.
Daarom stel ik graag volgende vragen: