Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

2024_CBS_00594 - Verkeersmaatregelen ingevolge de kermis te Tervant op 30 maart, 31 maart en 1 april 2024.

College van burgemeester en schepenen
do 29/02/2024 - 12:30 Vergaderlokaal 1
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Vints, burgemeester; Werner Janssen, schepen; Jean Vanhees, schepen; An Moons, schepen; Patrick Witters, schepen; Jessie De Weyer, schepen; Tijs Lemmens, schepen; Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Vints, burgemeester
2024_CBS_00594 - Verkeersmaatregelen ingevolge de kermis te Tervant op 30 maart, 31 maart en 1 april 2024. 2024_CBS_00594 - Verkeersmaatregelen ingevolge de kermis te Tervant op 30 maart, 31 maart en 1 april 2024.

Motivering

Argumentatie

Voor de veiligheid van de bezoekers van de kermis is het aangewezen dat een gedeelte van de Pastoor Grausstraat wordt afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer.
De stad wordt verzocht om in het belang van de orde en de veiligheid ter plaatse een passende verkeersverordening uit te vaardigen.
Dit verzoek is gegrond gezien er een grote volkstoeloop kan verwacht worden.

Juridische grond

Artikel 135 ยง 2 van de gemeentewet die bepaalt dat de gemeente ten behoeve van de inwoners moet voorzien in een goede politie met name op het vlak van de zindelijkheid, de veiligheid en de rust op de openbare plaatsen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Tijdens de kermis te Tervant wordt van donderdag 28 maart 2024 09u00 tot dinsdag 2 april 2024 10u00 een gedeelte van de Pastoor Grausstraat afgesloten voor alle verkeer ‘uitgezonderd foorkramers’.

Artikel 2

De nodige signalisatie zal aangebracht en weggenomen worden door de inrichters. Deze moet ervoor zorgen dat de signalisatie juist geplaatst wordt en dit binnen de voorwaarden gesteld in artikel 1 en conform het signalisatieplan. De nadarhekken moeten in de bermen geplaatst worden zo ver mogelijk van de straat en met de verkeersborden naar de perceelsgrens toe. De afzonderlijke verkeersborden (bv. omleidingsborden of borden doodlopende weg) mogen niet op de rand van de rijweg of in de greppel geplaatst worden maar in de berm en moeten na afloop van het evenement van de rijbaan weggedraaid worden.

Artikel 3

De organisatie dient te voldoen aan de voorwaarden gesteld in artikel 2.

Artikel 4

De nodige signalisatie verplicht te plaatsen en weg te nemen door de inrichters en dit met inachtneming van alle voorschriften zoals gesteld in artikel 1 en conform het meegedeelde signalisatieplan.

Artikel 5

De inrit van de Kring dient vrij te blijven, zodat de mensen die de zaal huren hun materiaal e.d. kunnen lossen. Ook dient er rekening gehouden te worden met de activiteiten in de pastorij.

Artikel 6

Het stadsbestuur is niet verantwoordelijk voor ongevallen en/of schadegevallen ingevolge gebrek aan plaatsing, onzorgvuldige plaatsing van de signalisatie door de inrichters of plaatsing van de signalisatie door de inrichters in strijd met de voorschriften van artikel 1 en het meegedeelde signalisatieplan. Het stadsbestuur wendt alle verantwoordelijk in dit verband af op de inrichters.

Artikel 7

De straat dient toegankelijk te blijven voor fietsers en voetgangers.

Artikel 8

De organisator dient de straat te reinigen voor ze terug wordt opengesteld voor het verkeer.

Artikel 9

Hulpdiensten (brandweer, politie, ambulance,….) moeten steeds kunnen passeren.

Artikel 10

Er mogen enkel kadertenten gebruikt worden. Er mogen geen tenten gebruikt worden die vastgemaakt moeten worden in de verhardingen op openbaar domein.

Artikel 11

Alle inbreuken tegen dit reglement zullen gestraft worden met gewone politiestraffen.

Artikel 12

Onderhavig reglement zal bekend gemaakt worden overeenkomstig artikel 287 en artikel 288 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 13

Nodige afschriften van dit reglement zullen verstuurd worden aan de heer Gouverneur der provincie, de bevoegde rechtbanken, de lokale politie, De Lijn, De MUG-dienst van Heusden en Diest, brandweer, stedelijke werkplaatsen en de inrichtende vereniging.  

Artikel 14

De inrichters dienen de buurtbewoners te informeren over de genomen verkeersmaatregelen.

Artikel 15

De betreffende verkeersmaatregelen zijn onderhevig aan een belasting conform het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18/12/2023.