Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

2025_VVB_00002 - Voorstel tot beslissing van raadslid Oriana Saeren: Herziening van de procedure voor het inlichten van nabestaanden bij verlopen concessies begraafplaats

Gemeenteraad
ma 13/01/2025 - 19:30 Trouw- en raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Jasper Vanhamel, Voorzitter gemeenteraad; Thomas Vints, burgemeester; Jessie De Weyer, schepen; Patrick Witters, schepen; Werner Janssen, schepen; Stijn Truyens, schepen; Esmeralda Meyen, schepen; Ornella Schreurs, schepen; Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen; Jean Vanhees, raadslid; Betty Buijs, raadslid; Abdulkadir Yilmaz, raadslid; Guido Feyen, raadslid; Tijs Lemmens, raadslid; Jessica Pauwels, raadslid; An Moons, raadslid; Bilgin Bekdemir, raadslid; Irfan Oztas, raadslid; Ann Govaerts, raadslid; Kitty Thijs, raadslid; Oriana Saeren, raadslid; Annechien Heyligen, raadslid; Jessica Mantoni, raadslid; Hatice Baloglu, raadslid; Bart Plees, raadslid; Engin Ince, raadslid; Katrien Van Vlasselaer, raadslid; Yeliz Karaca, raadslid; Staf Lambrechts, raadslid; Wendy Hill, raadslid; Christophe De Gauquier, raadslid; Mike Corneillie, raadslid; Donnelly Lambrichts, raadslid; Marcel Put, raadslid; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Verontschuldigd

Kelly Maussen, raadslid

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Voorzitter

Jasper Vanhamel, Voorzitter gemeenteraad
2025_VVB_00002 - Voorstel tot beslissing van raadslid Oriana Saeren: Herziening van de procedure voor het inlichten van nabestaanden bij verlopen concessies begraafplaats 2025_VVB_00002 - Voorstel tot beslissing van raadslid Oriana Saeren: Herziening van de procedure voor het inlichten van nabestaanden bij verlopen concessies begraafplaats

Motivering

Indiener(s)

Oriana Saeren

Gericht aan

Jasper Vanhamel

Tijdstip van indienen

do 26/12/2024 - 11:05

Toelichting

Op dit moment wordt de procedure voor het inlichten van nabestaanden bij een verlopen concessie op een begraafplaats uitgevoerd door het plaatsen van een sticker op de gedenksteen, zelfs vaak naast de foto van de overledene.

Deze praktijk wordt door veel nabestaanden en inwoners als onrespectvol en onpersoonlijk ervaren. Ik geef hen groot gelijk, dit is absoluut niet de manier hoe je hiermee omgaat! 

Gezien de gevoeligheid van het onderwerp en het onrespectvolle karakter van de huidige procedure stel ik voor de procedure te herzien en over te stappen op een meer persoonlijke manier van communiceren met de nabestaanden. Het voorstel bevat de volgende wijziging:

*Informatieverstrekking via brief of mail waarbij de communicatie steeds op een respectvolle, empatische en zorgvuldige manier verloopt. De nabestaanden moeten duidelijk geïnformeerd worden over de situatie, maar met respect voor de overledene en hun familie. 

In de brief moet duidelijke gecommuniceerd worden over de vervolgstappen zoals het verlengen van de concessie, eventuele kosten en de alternatieven.

Dit biedt de nabestaanden helderheid en de mogelijkheid om een weloverwogen beslissing te nemen.

Ik verzoek het bestuur om deze wijziging goed te keuren en de nieuwe procedure in werking te stellen. Dit lijkt me een kleine moeite voor onze stad maar het toont oprechte zorg en verhoogt de waardering van de inwoners voor de manier waarop de gemeente met deze gevoelige kwestie omgaat. 


Bespreking

Antwoord

Het voorstel tot beslissing werd behandeld.

di 14/01/2025 - 10:03