Bij het binnenrijden van het centrum ter hoogte van het kruispunt Violetstraat/August-Cuppensstraat komen bussen van de lijn, auto's en schoolgaand verkeer doorgereden ter hoogte van de wijnwinkel.
Dikwijls houdt het gemotoriseerd verkeer zich niet aan de snelheid en fietsers en voetgangers zich niet aan verkeersregels.
Dit probleem werd ook besproken op de vergadering van het centrum-management op 18/12/2024.
Een tweede probleem stelt zich ook op de Koolmijnlaan namelijk het voetpadparkeren vooral aan de batopin bancontact.
Het derde probleem zijn de verkeersdrempels die pas beginnen ter hoogte van de Collegestraat die eigenlijk te smal zijn waardoor de auto's ernaast rijden.
Bij de vergroening van de Onze-Lieve-Vrouwstraat werd de suggestie door handelaars en bewoners gedaan om van het centrum een fietszone te maken omdat de snelheid sowieso 30km per uur is.
Daarom stel ik volgende vragen:
1. Welke mogelijkheden zijn er om de mensen zich aan de verkeersregels te laten houden bij het inrijden van het centrum via de Koolmijnlaan?
2. Hoe kunnen we het voetpadparkeren aanpakken?
3. Worden er specifiek controles op regelmatige basis uitgevoerd op het voetpadparkeren?
4. Is het niet beter om ook een verkeersdrempel die breed genoeg is te leggen aan het begin van de Koolmijnlaan?
5. Hoe staat het stadsbestuur tegenover de suggestie van handelaars en bewoners om van het centrum een fietszone te maken?
De mondelinge vraag werd behandeld.
di 14/01/2025 - 10:04