De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 16 december 2024 worden goedgekeurd.
Het addendum (als bijlage) omvat specifieke afspraken tussen stad Beringen enerzijds en Arktos anderzijds en zijn enkel van toepassing op het OverKophuis Beringen.
Bijkomende personeelsinzet
Stad Beringen geeft Arktos de opdracht om het bestaande project ‘OverKophuis Beringen’ uit te breiden met een halftijdse (minimaal 0.5VTE) extra inzet van een OverKopmedewerker. Teneinde deze extra inzet te vervullen, stelt de stad Beringen jaarlijks een budget van €28.535,00 euro ter beschikking van Arktos vzw.
Infrastructuur
Stad Beringen voorziet een locatie voor het OverKophuis en staat in voor huur-, onderhoud- (poets) en nutskosten (water, elektriciteit, verwarming en data). Arktos engageert zich om alle ter beschikking gestelde infrastructuur en materialen als een voorzichtig en redelijk persoon te beheren.
Bijkomend kan Arktos kosteloos gebruik maken van stedelijke infrastructuur wanneer er een duidelijke samenwerking is met een stedelijke dienst en/of het activiteiten betreft die kaderen binnen deze overeenkomst.
Materiaal
Stad Beringen blijft eigenaar van alle aankopen en investeringen die verlopen via het jaarlijks ter beschikking gesteld budget ‘werkingskosten’. Het materiaal en meubilair dat door de stad ter beschikking wordt gesteld aan OverKop blijft te allen tijde in eigendom van de stad Beringen. Het verwijderen van dit materiaal door Arktos kan enkel door voorafgaandelijke toestemming van de stad Beringen.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP004718.
De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst Arktos vzw in kader van OverKop Noord-, West- en MidWest-Limburg.
Deze vraag werd op 19 december 2024 voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Zij beslisten om tegemoet te komen aan de vraag van de jeugdraad en aldus goedkeuring te vragen aan de gemeenteraad.
Het budget waarvan sprake is voorzien op MJP003099
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van toelagen.
Gunstig onder voorwaarde cfr. juridisch advies.
Uitvoering van het reglement is conform artikel 13 van het reglement een bevoegdheid van het CBS. Echter in casu wenst men te voorzien in een afwijking van het reglement/ uitzondering op de regels vastgelegd in het reglement (goedgekeurd door de gemeenteraad). Bijgevolg dient de gemeenteraad haar akkoord te geven voor deze afwijking op de algemene regels van het reglement.
Conclusie: afwijking zoals opgenomen is mogelijk mits goedkeuring gemeenteraad.
De gemeenteraad gaat akkoord om tegemoet te komen aan de vraag van de stedelijke jeugdraad en staat een afwijking toe in de toepassing van artikel 5, 7 en 10 van het stedelijk reglement onderhoud en financiering jeugdinfrastructuur voor de behandeling van de aanvraag van Jeugdhuis JC Beverlo zoals voorgesteld in dit agendapunt.
Het schepencollege nam op 17 oktober 2024 kennis van deze opzeg en legt deze beëindiging van de erfpacht nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor.
Het vervroegd verbreken van een erfpachtovereenkomst kan enkel via authentieke akte.
Notariskantoor ‘Mijn Notarissen’ heeft de ontwerpakte klaargemaakt (zie bijlage) die ter definitieve goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verbrekingsakte zal pas verleden worden zodra de vzw aan al haar verplichtingen inzake het verlaten van het pand (zoals bepaald door dienst gebouwen) voldaan heeft.
De gemeenteraad geeft definitieve goedkeuring voor de vervoegde beëindiging van de erfpachtovereenkomst van 5 maart 2018 (+ addendum van 28 juli 2021), volgens voorwaarden zoals opgenomen in de ontwerpakte 'beëindiging erfpacht' als bijlage van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Er wordt goedkeuring gevraagd voor de samenwerking met de algemeen en de thematisch ondersteuner van het Agentschap Integratie en Inburgering.
De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum met het Agentschap Integratie en Inburgering in het teken van ondersteuning bij het Plan Samenleven.
De gemeenteraad gaat akkoord met de inhoud van de algemene en thematische ondersteuning voor het Plan Samenleven van Beringen door de medewerker van het Agentschap Integratie en Inburgering.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Limburg een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 11 december 2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de stad integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de stad een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
Artikel 40 van het Lokaal Bestuur.
De schepen bevoegd voor mobiliteit, Truyens Stijn, is de politieke vertegenwoordiger van de stad in de Vervoerregioraad van de vervoerregio Limburg.
De mobiliteitsambtenaar, Van Immissen Sandra, is de ambtelijke vertegenwoordiger van de stad in de vervoerregio Limburg. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het secretariaat van de vervoerregio Limburg.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2025-2026, op MJP001613.
De voorvastlegging wordt gemaakt na kredietopening voor 2025.
Het bestek met nr. W2024rab398 en de raming voor de opdracht “Bermbeheer 2025-2028”, opgesteld door Werkplaatsen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 596.263,80 EUR + 125.215,40 EUR (21% btw medecontractant) = 721.479,20 EUR voor vier jaar (149.065,95 EUR + 31.303,85 EUR (21% btw medecontractant) = 180.369,80 EUR per jaar).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Op dit moment wordt de procedure voor het inlichten van nabestaanden bij een verlopen concessie op een begraafplaats uitgevoerd door het plaatsen van een sticker op de gedenksteen, zelfs vaak naast de foto van de overledene.
Deze praktijk wordt door veel nabestaanden en inwoners als onrespectvol en onpersoonlijk ervaren. Ik geef hen groot gelijk, dit is absoluut niet de manier hoe je hiermee omgaat!
Gezien de gevoeligheid van het onderwerp en het onrespectvolle karakter van de huidige procedure stel ik voor de procedure te herzien en over te stappen op een meer persoonlijke manier van communiceren met de nabestaanden. Het voorstel bevat de volgende wijziging:
*Informatieverstrekking via brief of mail waarbij de communicatie steeds op een respectvolle, empatische en zorgvuldige manier verloopt. De nabestaanden moeten duidelijk geïnformeerd worden over de situatie, maar met respect voor de overledene en hun familie.
In de brief moet duidelijke gecommuniceerd worden over de vervolgstappen zoals het verlengen van de concessie, eventuele kosten en de alternatieven.
Dit biedt de nabestaanden helderheid en de mogelijkheid om een weloverwogen beslissing te nemen.
Ik verzoek het bestuur om deze wijziging goed te keuren en de nieuwe procedure in werking te stellen. Dit lijkt me een kleine moeite voor onze stad maar het toont oprechte zorg en verhoogt de waardering van de inwoners voor de manier waarop de gemeente met deze gevoelige kwestie omgaat.
Het voorstel tot beslissing werd behandeld.
di 14/01/2025 - 10:03Het is al lang de betrachting van stad Beringen om onze wegen veiliger te maken voor de weggebruikers. De steenstortstraat is ook al vaker op de gemeenteraad geweest als het gaat over fietsveiligheid. Telkens ging het hier dan over het stuk tussen de Heerbaan en de Stationsstraat. De uitvoering hiervan laat op zich wachten omwille van de complexiteit met bestemming van de gronden naast de steenstortstraat.
Het fietspad richting Be-Mine wordt echter ook onderbroken langs de andere kant. Ook daar worden de fietsers plots verplicht om op de rijbaan te fietsen en hoewel er heel wat fietsers (o.a. heel wat schoolgaande kinderen, maar ook zwakke weggebruikers in het algemeen) het traject tussen de Stationsstraat en de Drie Gezustersstraat veelvuldig gebruiken, houden heel wat automobilisten onvoldoende rekening met de aanwezigheid van de zwakke weggebruikers en brengt dit hun veiligheid in gevaar. Denk maar aan het inhalen van fietsers in de bochten, inhalen terwijl er tegenliggers aankomen... Aangezien ik geen voorstander ben van een knip omdat dit toch nog steeds een ontsluitingsweg is, ben ik er wel van overtuigd dat de fietsers (zwakke weggebruikers) op dit stuk voorrang moeten krijgen op de automobilisten. Dit kunnen we bereiken door dat traject om te vormen naar een fietsstraat.
Ondertussen hebben we al enkele ervaringen met dit concept die toch overwegend als positief ervaren worden bij onze inwoners. Het verleden leert ons ook dat het budget voor een dergelijke inrichting haalbaar is en perfect kan uitgevoerd worden met beperkte verschuivingen binnen de werkingsbudgetten of het meerjarenplan.
Art. 1 de gemeenteraad gaat akkoord om het stuk van de Steenstortstraat tussen de Stationsstraat en de T-splitsing richting de Drie Gezustersstraat in te richten tot fietsstraat;
Art. 2 Stad Beringen maakt de nodige budgetten vrij om het stuk van de Steenstortstraat tussen de Stationsstraat en de T-splitsing richting de Drie Gezustersstraat in te richten tot fietsstraat;
Art. 3 Uitvoering wordt voorzien ten laatste tegen begin volgend schooljaar (eind augustus 2025).
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
di 14/01/2025 - 10:03Bij het binnenrijden van het centrum ter hoogte van het kruispunt Violetstraat/August-Cuppensstraat komen bussen van de lijn, auto's en schoolgaand verkeer doorgereden ter hoogte van de wijnwinkel.
Dikwijls houdt het gemotoriseerd verkeer zich niet aan de snelheid en fietsers en voetgangers zich niet aan verkeersregels.
Dit probleem werd ook besproken op de vergadering van het centrum-management op 18/12/2024.
Een tweede probleem stelt zich ook op de Koolmijnlaan namelijk het voetpadparkeren vooral aan de batopin bancontact.
Het derde probleem zijn de verkeersdrempels die pas beginnen ter hoogte van de Collegestraat die eigenlijk te smal zijn waardoor de auto's ernaast rijden.
Bij de vergroening van de Onze-Lieve-Vrouwstraat werd de suggestie door handelaars en bewoners gedaan om van het centrum een fietszone te maken omdat de snelheid sowieso 30km per uur is.
Daarom stel ik volgende vragen:
1. Welke mogelijkheden zijn er om de mensen zich aan de verkeersregels te laten houden bij het inrijden van het centrum via de Koolmijnlaan?
2. Hoe kunnen we het voetpadparkeren aanpakken?
3. Worden er specifiek controles op regelmatige basis uitgevoerd op het voetpadparkeren?
4. Is het niet beter om ook een verkeersdrempel die breed genoeg is te leggen aan het begin van de Koolmijnlaan?
5. Hoe staat het stadsbestuur tegenover de suggestie van handelaars en bewoners om van het centrum een fietszone te maken?
De mondelinge vraag werd behandeld.
di 14/01/2025 - 10:04In het verleden werd de onderhoudswerking van de beken in onze stad jaarlijks uitgevoerd door de provincie Limburg, waardoor de waterdoorstroming werd gewaarborgd. Sinds het najaar van 2023 gebeurt dit onderhoud niet meer. Met de recente aanhoudende regen zien we een duidelijke toename van wateroverlast, wat voor inwoners een groot probleem vormt. De waterloopbeheerder heeft aangegeven dat de aannemer voor het onderhoud niet meer zal komen.
Mijn vraag aan de gemeenteraad is: hoe gaat de stad dit aanpakken? Zal er een oplossing worden gezocht om het onderhoud van de beken opnieuw structureel en tijdig te laten gebeuren?
De mondelinge vraag werd behandeld.
di 14/01/2025 - 10:04