De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 10 februari 2025 worden goedgekeurd.
Op 31 januari 2025 mocht de stad Beringen een afschrift van het besluit van 30 januari 2025 van de deputatie van de provincie Limburg, houdende geldigverklaring van de verkiezing op 2 december 2024 van de leden van de politieraad van de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo ontvangen.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van 30 januari 2025 van de deputatie van de provincie Limburg, houdende geldigverklaring van de verkiezing op 2 december 2024 van de leden van de politieraad van de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo.
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Algemene vergadering:
Effectief afgevaardigde:
- Jasper Vanhamel
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 28
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 4
Als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering:
Jasper Vanhamel bekomt 27 stemmen voor en 1 stem tegen
Jasper Vanhamel wordt aangesteld als stemgerechtigd afgevaardigde.
Plaatsvervangend afgevaardigde:
- Werner Janssen
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 28
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 4
Werner Janssen bekomt 27 stemmen voor en 1 stem tegen
Werner Janssen wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde.
De hierna genoemde gemeenteraadsleden worden aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van VVSG (Vlaamse Steden en Gemeenten) en zij worden gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Algemene vergadering
als effectief afgevaardigde:
Jasper Vanhamel
als plaatsvervangend afgevaardigde:
Werner Janssen
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
Door de verschillende gemeenteraadsfracties werden de volgende kandidaturen ingediend voor de algemene vergadering:
CD&V:
- Johan Oyen
- Hatice Baloglu
- Jessica Mantoni
- Mady Locorotondo
- Ahmed Al Hussein
N-VA:
- Linda Geerinck
- An Casteleyn
- Jasper Vanhamel
Vooruit:
- Leonie Vanhoudt
- Gerben Wouters
Vlaams Belang:
- Marcel Put
- Oriana Saeren
Team Voluit: Marieke Meelberghs
Door de verschillende gemeenteraadsfracties werden de volgende kandidaturen ingediend voor de raad van bestuur:
CD&V:
- Johan Oyen
- Hatice Baloglu
- Jessica Mantoni
N-VA:
- Linda Geerinck
- An Casteleyn
Vooruit:
- Gerben Wouters
Vlaams Belang:
- Oriana Saeren
Team Voluit: Marieke Meelberghs
De hiernavermelde personen worden als afgevaardigden van de stad Beringen in de EVA vzw CC Beringen aangeduid voor de verdere duur van deze legislatuur:
Voor de algemene vergadering:
CD&V:
- Johan Oyen
- Hatice Baloglu
- Jessica Mantoni
- Mady Locorotondo
- Ahmed Al Hussein
N-VA:
- Linda Geerinck
- An Casteleyn
- Jasper Vanhamel
Vooruit:
- Leonie Vanhoudt
- Gerben Wouters
Vlaams Belang:
- Marcel Put
- Oriana Saeren
Team Voluit: Marieke Meelberghs
Voor de raad van bestuur:
CD&V:
- Johan Oyen
- Hatice Baloglu
- Jessica Mantoni
N-VA:
- Linda Geerinck
- An Casteleyn
Vooruit:
- Gerben Wouters
Vlaams Belang:
- Oriana Saeren
Team Voluit: Marieke Meelberghs
Als afgevaardigde in de algemene vergadering, de schepen van onderwijs (talent):
-Ann-Sofie Vanoverstijns
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 29
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 3
Ann-Sofie Vanoverstijns bekomt 26 stemmen voor, 3 stemmen tegen
Ann-Sofie Vanoverstijns wordt aangesteld als afgevaardigde in de algemene vergadering van de VZW Ligo, Centrum voor Basiseducatie Limburg Midden Noord.
Het hierna genoemde gemeenteraadslid wordt aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de VZW Ligo, Centrum voor Basiseducatie Limburg Midden Noord en zij wordt gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Algemene vergadering
Ann-Sofie Vanoverstijns
De teamcoach samenleven/ expert maatschappelijke uitdagingen wordt aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de VZW Ligo, Centrum voor Basiseducatie Limburg Midden Noord en zij wordt gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen.
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
De raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 besliste tot goedkeuring van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 20 uur in de vergaderzaal van Corda gebouw 1 – verdiep 1 - Corda Campus, Kempische Steenweg 293/16 te 3500 Hasselt. De installatie van de raad van bestuur staat geagendeerd op deze agenda.
De gemeente gaat overeenkomstig artikel 20.2 van de Statuten over tot voordracht van de lijst van 15 kandidaat bestuurders die werd samengesteld met inachtname van de criteria zoals bepaald in artikel 20.2 van de Statuten
Artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, voor zover de raden van de deelnemende besturen reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
Artikel 434 § 1 van het Decreet en artikel 20.1 van de Statuten die bepalen dat het aantal leden van de raad van bestuur maximaal vijftien bedraagt. Van dit aantal leden mag maximaal twee derde van hetzelfde geslacht zijn. Er wordt een evenwichtige verdeling nagestreefd tussen de leden van de raad van bestuur uit grote en kleine gemeenten op het vlak van het aantal inwoners (artikel 20.2 van de Statuten).
Artikel 20.2 van de Statuten dat stelt dat wanneer er stemgerechtigde leden van de raad van bestuur moeten worden aangeduid, dan kan elke deelnemende gemeente een lijst van kandidaten voordragen met hoogstens zoveel leden als eraan te duiden stemgerechtigde leden in de raad van bestuur zijn.
Gelet op de onverenigbaarheden zoals vermeld in artikel 20.4 van de Statuten en artikel 436 van het Decreet.
Naam | Woonplaats |
Thomas Vints | Beringen |
Karlien Boyen | Bilzen-Hoeselt |
Jos Leroi | Diepenbeek |
Koen Sleypen | Dilsen-Stokkem |
Hugo Philtjens | Hasselt |
Rik Dehollogne | Hasselt |
Raf Truyens | Hechtel-Eksel |
Heidi Pirlotte | Heers |
Luc Wouters | Lummen |
Gunter Haeldermans | Maaseik |
Corrie Bemelmans | Maasmechelen |
Marco Goossens | Oudsbergen |
Brenda Gijsens | Sint-Truiden |
Patricia Joris | Tongeren-Borgloon |
Bart Heleven | Zonhoven |
Naam | Woonplaats |
Toon Durwael | Herk-de-Stad |
Ingrid Kempeneers | Sint-Truiden |
Stefanie Engelen | Tessenderlo-Ham |
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan Limburg.net.
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 tot goedkeuring van de agenda van de bijzonder algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 20 uur, met volgende agendapunten:
a) Stemgerechtigde leden:
Lijst van 15 kandidaten
Naam | Woonplaats |
Thomas Vints | Beringen |
Karlien Boyen | Bilzen-Hoeselt |
Jos Leroi | Diepenbeek |
Koen Sleypen | Dilsen-Stokkem |
Hugo Philtjens | Hasselt |
Rik Dehollogne | Hasselt |
Raf Truyens | Hechtel-Eksel |
Heidi Pirlotte | Heers |
Luc Wouters | Lummen |
Gunter Haeldermans | Maaseik |
Corrie Bemelmans | Maasmechelen |
Marco Goossens | Oudsbergen |
Brenda Gijsens | Sint-Truiden |
Patricia Joris | Tongeren-Borgloon |
Bart Heleven | Zonhoven |
Naam | Woonplaats |
Toon Durwael | Herk-de-Stad |
Ingrid Kempeneers | Sint-Truiden |
Stefanie Engelen | Tessenderlo-Ham |
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 427 DLB.
De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 26 maart 2025 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan Limburg.net.
De stad Beringen kan, volgens de statuten van Wonen in Limburg, een kandidaat bestuurder voordragen voor het bestuursorgaan van Wonen in Limburg.
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Raad van Bestuur:
- Werner Janssen
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers:32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 28
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 4
Als kandidaat bestuurder in de raad van bestuur:
Werner Janssen bekomt 25 stemmen voor en 3 stemmen tegen
Werner Janssen wordt aangesteld als stemgerechtigd afgevaardigde.
Statuten Wonen in Limburg
De gemeenteraad beslist volgende kandidaat voor te dragen voor het mandaat van bestuurder van de woonmaatschappij van Wonen in Limburg met ingang van de eerstvolgende algemene vergadering (ten laatste in juni 2025) en dit voor een periode van 6 jaar:
Raad van bestuur
als kandidaat bestuurder:
Werner Janssen
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de stad per brief van 7 januari 2025 overgemaakt overeenkomstig artikel 29 van de statuten.
Overeenkomstig artikel 17 van de statuten vervallen alle huidige mandaten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan.
Overeenkomstig artikel 16 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal zes bestuurders, namelijk drie namens de deelnemende gemeenten van de provincie Limburg en telkens één namens de deelnemende gemeenten van respectievelijk de provincie Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen voor te dragen.
Het totaal aantal door de algemene vergadering te benoemen leden van de raad van bestuur is beperkt tot zes.
Er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in de nota mandatenwissel die aan de gemeente overgemaakt werd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger (Christophe De Gauquier en Jean Vanhees) dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Volgende kandidaturen werden ingediend voor kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Fluvius opdrachthoudende vereniging:
- Abdulkadir Yilmaz
Ter zitting deelt de Vooruit-fractie mee dat de kandidatuur van Abdulkadir Yilmaz wordt ingetrokken. Derhalve dient niet overgegaan te worden tot de stemming over de ingediende kandidatuur.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 maart 2025 met als enig agendapunt: Statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
De vertegenwoordigers van de stad die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het emailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van dienstverlenende vereniging s-Lim van 25 maart 2025 bevat volgende agendapunten:
De nodige documenten werden toegevoegd als bijlage. Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De statuten van s-Lim en in het bijzonder op artikel 14 inzake de samenstelling van de raad van bestuur en artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;
Artikel 432 van het DLB bepaalt dat de vertegenwoordigers van de deelnemers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden uit hun leden worden aangewezen;
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 25 maart 2025:
2.1 Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging s-Lim draagt de stad/gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf 25 maart 2025 tot de algemene vergadering die overgaat tot de vernieuwde samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden:
Aangezien mevr. Annelies Feytons geen lid is van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, dient haar voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur uitdrukkelijk gemotiveerd te worden. Mevr. Annelies Feytons beschikt over een verregaande deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen.
Mevr. Feytons heeft namelijk de afgelopen jaren deskundigheid opgebouwd inzake gebruik, opslag en beveiliging van data, ondermeer als functionaris voor gegevensbescherming. Deze deskundigheid biedt een toegevoegde waarde in de groei van Limburg tot een smart regio in het algemeen, en in de verdere technologische en softwarematige ontwikkelingen in de dienstverlening en het productenaanbod van s-Lim in het bijzonder.
2.2 De raad van bestuur stelt voor om voor jaareinde over te gaan tot een uitbreiding van het aantal leden van de raad van bestuur van twaalf naar maximaal vijftien. Dit voorstel tot aanpassing van het aantal bestuursmandaten betreft een aanpassing van artikel 14 van de statuten van dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna: ‘statutenwijziging’).
Onder opschortende voorwaarde van goedkeuring van de statutenwijziging door de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim, draagt de stad/gemeente volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf de datum van goedkeuring van de statutenwijziging, tot de algemene vergadering die overgaat tot de vernieuwde samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden:
Iedere deelnemende gemeente heeft, overeenkomstig artikel 15 van de statuten van s-Lim DV, het recht om één gemeenteraadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, aan te duiden als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem.
Indien slechts vijf gemeenten van dit recht gebruik maken, zal de algemene vergadering akte nemen van deze voordracht en hebben de aangewezen leden vanaf dat ogenblik recht om met raadgevende stem de zittingen van de raad van bestuur bij te wonen.
Indien er meer dan vijf gemeenten van dit recht gebruik maken, zal de algemene vergadering akte nemen van deze voordracht en worden de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem bepaald overeenkomstig de rangorde vastgelegd in de statuten.
Op basis van politiek overleg op provinciaal niveau worden 4 gemeenten uitgenodigd om een kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor te dragen, met name Lanaken, Lommel, Maasmechelen en Wellen.
De vertegenwoordiger van de stad Beringen wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 25 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.
De agenda voor de algemene vergadering van 26 maart 2025 dient dan ook aan de gemeenteraad voorgelegd te worden. Deze agenda bevat de volgende agendapunten.
Ontslag en benoeming leden raad van bestuur
Vastleggen presentiegelden
De gemeenteraad ging eerder reeds over tot aanduiding van zijn vertegenwoordiger VINTS Thomas voor de algemene vergaderingen van VitaS.
Artikelen 40 en 432 van het Decreet lokaal bestuur;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van VitaS van 26 maart 2025 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van VitaS van 26 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan VitaS.
De agenda voor de bijzondere algemene vergadering van 31 maart 2025 dient dan ook aan de gemeenteraad voorgelegd te worden. Deze agenda bevat de volgende agendapunten:
1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
De gemeenteraad ging eerder reeds over tot aanduiding van haar vertegenwoordiger BALOGLU Hatice voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal gedurende de legislatuur 2024-2031.
De toelichtende nota van Cipal bij de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 31 maart 2025 werd eveneens als bijlage aan de uitnodiging toegevoegd
Art. 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in-house-uitzondering.
Het is belangrijk dat de deelnemers van Cipal ook tijdens deze legislatuur beroep kunnen doen op de in-house-uitzondering en derhalve opdrachten kunnen toevertrouwen aan Cipal/C-smart (bv. inzake GAS- en informatieveiligheidsdienstverlening) zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd
Overwegende dat de in-house-uitzondering o.m. inhoudt dat er sprake moet zijn van een ‘gezamenlijke controle’, hetgeen concreet betekent dat de besluitvormingsorganen van Cipal moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.
Gelet op het volgende voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders:
Het voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst werd genomen in consensus met de verschillende politieke partijen die, met toepassing van het systeem D’Hondt, recht hebben op een vertegenwoordiging in de raad van bestuur van Cipal.
Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst werd o.m. rekening gehouden met de decretale en statutaire bepalingen, de geografische verdeling, de politieke verdeling (toepassing systeem D’Hondt), de bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), de genderratio en de continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur.
(*) Indien één van de namens CD&V voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door burgemeester Walter Horemans van Berlaar.
Indien één van de namens N-VA voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door schepen Niels Vermeulen van Laakdal.
Alle (met de gezamenlijke voordrachtlijst aangevulde) documenten m.b.t. deze bijzondere algemene vergadering zijn ter beschikking op de webpagina: https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-31-maart-2025.
Deze gezamenlijke voordrachtlijst tot stand kwam na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal;
Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst werd o.m. rekening gehouden werd met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D’Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur;
Volgende kandidaturen werden ingediend voor kandidaat-lid voor de raad van bestuur met raadgevende stem:
-Engin Ince
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 29
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 3
Engin Ince bekomt 21 stemmen voor en 8 stemmen tegen
Engin Ince wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Cipal.
Statuten Cipal
De gemeenteraad keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders goed.
De gemeenteraad duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan:
De gemeenteraad duidt volgend gemeenteraadslid als kandidaat-lid van de raad van bestuur met raadgevende stem aan: Engin Ince, met 21 stemmen voor, 8 stemmen tegen en 3 onthoudingen.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Conform de statuten zijn er geen voorwaarden verbonden aan de afvaardiging.
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Algemene vergadering
Effectief afgevaardigde:
- Bart Plees
- An Casteleyn
- Gerben Wouters
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 29
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 3
Als afgevaardigde in de algemene vergadering:
Bart Plees bekomt 21 stemmen voor en 3 stemmen tegen
An Casteleyn bekomt 2 stemmen voor en 11 stemmen tegen
Gerben Wouters bekomt 5 stemmen voor en 9 stemmen tegen
Bart Plees wordt aangesteld als afgevaardigde in de algemene vergadering.
Plaatsvervanger:
- Jean Vanhees
- Walter Willems
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 29
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 3
Als plaatsvervanger in de algemene vergadering:
Jean Vanhees bekomt 21 stemmen voor en 3 stemmen tegen
Walter Willems bekomt 2 stemmen voor en 11 stemmen tegen
Jean Vanhees wordt aangesteld als plaatsvervanger in de algemene vergadering.
De hierna genoemde gemeenteraadsleden worden aangesteld om de stad te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Onesto en worden gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Algemene vergadering:
als effectief afgevaardigde:
Bart Plees
als plaatsvervanger:
Jean Vanhees
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
Conform de statuten zijn er geen voorwaarden verbonden aan de afvaardiging, maar de Bosgroep geeft aan dat het toch wenselijk is dat de schepen bevoegd voor groen als afgevaardigde wordt aangeduid.
Volgende kandidaturen werden ingediend:
Algemene vergadering
Effectief afgevaardigde:
- Jessie De Weyer
- Irfan Oztas
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 30
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 2
Als afgevaardigde in de algemene vergadering:
Jessie De Weyer bekomt 25 stemmen voor en 3 stemmen tegen
Irfan Oztas bekomt 5 stemmen voor en 11 stemmen tegen
Jessie De Weyer wordt aangesteld als afgevaardigde in de algemene vergadering.
Plaatsvervanger:
- Ann Govaerts
- Engin Ince
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 30
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 2
Als plaatsvervanger in de algemene vergadering:
Ann Govaerts bekomt 25 stemmen voor en 3 stemmen tegen
Engin Ince bekomt 5 stemmen voor en 11 stemmen tegen
Ann Govaerts wordt aangesteld als plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Raad van bestuur
Kandidaat-bestuurder:
- Jessie De Weyer
- Irfan Oztas
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 30
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 2
Als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur:
Jessie De Weyer bekomt 25 stemmen voor en 2 stemmen tegen
Irfan Oztas bekomt 5 stemmen voor en 11 stemmen tegen
Jessie De Weyer wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur .
Plaatsvervangend kandidaat-bestuurder:
- Ann Govaerts
- Engin Ince
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 30
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 2
Als plaatsvervangend kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur:
Ann Govaerts bekomt 25 stemmen voor en 2 stemmen tegen
Engin Ince bekomt 5 stemmen voor en 11 stemmen tegen
Ann Govaerts wordt aangesteld als plaatsvervangend kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur.
De hierna genoemde gemeenteraadsleden worden voorgedragen om de stad te vertegenwoordigen op de raad van bestuur van vzw Bosgroep Limburg en worden gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Raad van bestuur:
als kandidaat-bestuurder:
Jessie De Weyer
als plaatsvervangend kandidaat-bestuurder:
Ann Govaerts
De hierna genoemde gemeenteraadsleden worden aangesteld om de stad te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van vzw Bosgroep Limburg en worden gemandateerd om overeenkomstig de beslissingen van de gemeenteraad te stemmen:
Algemene vergadering:
als effectief afgevaardigde:
Jessie De Weyer
als plaatsvervanger:
Ann Govaerts
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de voornoemde maatschappij en aan de belanghebbende zelf.
Leners krijgen via hun Mijn Bibliotheek-profiel toegang tot een bibliotheek van meer dan 1500 online filmtitels. Cultuurconnect werkt hiervoor samen met Avila en Sooner. In de collectie zitten kortfilms, wereldcinema, documentaires, kinderfilms, animatiefilms,.... Zowel van recente datum als uit het geheugen van de film. Ze kunnen onbeperkt streamen op hun mobiel toestel, de computer of via casting naar de televisie.
Zo werkt de online filmstreamingdienst Cinébib
Leners van aangesloten bibliotheken kunnen na inloggen via hun Mijn Bibliotheek-profiel onbeperkt films selecteren en bekijken. Er is geen wacht - of reservatiesysteem. Elke film binnen de collectie is vrij beschikbaar om te streamen. De lener krijgt via diverse wegen toegang tot de collectie:
Hoeveel films mogen de leden streamen? Daar staat geen beperking op. Ze hebben permanent toegang tot de collectie. Inloggen, selecteren en streamen dus.
Collectie: voor elk wat wils
Het aanbod varieert van platform tot platform, gaande van (arthouse) langspeelfilms, documentaires, kortfilms, jeugd en/of series. De filmstreamingdienst is een verrijking en verruiming van de fysieke dvd-collectie van de bib.
Meerjarenplanning en budget
Het aanbieden van dit digitale project werd voorzien in de meerjarenplanning.
Het budget onder MJP1059 ‘Digitale toepassingen die de biblitoheekwerking ondersteunen’ werd verhoogd met 9.500 euro om oa. dit project te kunnen realiseren.
Het budget onder MJP1049 ‘De collectie op peil houden’ daarentegen werd verminderd met 5.500 euro.
Waar in 2024 het budget voor aankoop dvd’s nog 11.000 euro bedroeg, zal dit vanaf 2025 nog 5.500 euro bedragen.
Kostprijs voor Cinébib voor bib Beringen: 5.535,30 euro (berekeningstool in bijlage)
De deelnamekost bestaat uit een vaste kost van 700 euro + 100 euro per 1.000 inwoners bij intekening voor 3 jaar. De bib krijgt hiervoor een totaalpakket van software, collectie en kan-en-klaar communicatiemateriaal.
De deelnamekost is inclusief btw en kan geïndexeerd worden, jaarlijks berekend o.b.v. het inwonersaantal zoals gepubliceerd in het Staatsblad op 31/12 van het voorgaande jaar. Cultuurconnect factureert a rato van het aantal maanden dat de dienst effectief kon gebruikt worden door de bibliotheekleden. Het contract loopt in elk geval tot 15 september 2026.
Cultuurconnect mikt op een lancering in het voorjaar van 2025. Idealiter al in januari 2025.
Bij het aangaan van deze samenwerking zal Cultuurconnect een overeenkomst voorzien die moet ondertekend worden door de burgemeester en de algemeen directeur.
Het concept van deze overeenkomst is toegevoegd in bijlage.
De facturatie gebeurt jaarlijks in mei, samen met de facturatie van de andere digitale diensten die de bib afneemt van Cultuurconnect.
Datagebruiksovereenkomst
De datagebruiksovereenkomst wordt aangegaan tussen vzw Cultuurconnect, met maatschappelijke zetel te 9000 Gent, Miriam Makebaplein 1, ingeschreven in de Kruispuntbank voor ondernemingen onder het nummer 0629.858.909, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Ilke Froyen, algemeen directeur en het lokaal bestuur stad Beringen, met maatschappelijke zetel te 3580 Beringen, Collegestraat 1, met ondernemingsnummer 0207.465.281, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter van het college van burgemeester en schepenen, Thomas Vints en algemeen directeur, Luc Vrijdaghs. Het betreft de door de vzw aangeleverde en vervolledigde en ingevulde datagebruiksovereenkomst. Deze voldoet aan alle voorwaarden voor een geldig en volledig verwerkerscontract. Deze overeenkomst werd nagekeken door onze DPO en kreeg goedkeuring op 19.02.2025.
De algemene verordening gegevensbescherming (i.h.b. artikel 28);
Artikel 2 jo. 40 Decreet lokaal bestuur;
Artikel 41, eerste lid Decreet lokaal bestuur (op basis van deze bepaling delegeerde de gemeenteraad op 10 februari 2020 de bevoegdheid inzake goedkeuring van verwerkersovereenkomsten aan het CBS).
in samenspraak met de juridische dienst voor de datagebruikersovereenkomst, in aanvulling op de verwerkersovereenkomst die al bestaat (met cultuurconnect).
De gemeenteraad gaat akkoord met het intekenen op de digitale dienst Cinébib van Cultuurconnect.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van de overeenkomst filmstreamingdienst van Cultuurconnect.
De gemeenteraad keurt het verwerkerscontract/ datagebruiksovereenkomst tussen vzw Cultuurconnect en de stad Beringen goed, zoals toegevoegd in bijlage aan de overeenkomst tussen de VZW en de stad.
De gemeenteraad gaat akkoord met het bekostigen van de dienst Cinébib van Cultuurconnect via MJP1059.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Het project dient na een jaar geëvalueerd te worden in functie van rendement.
Deze lening is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek, zoals gewijzigd. Analoog is de toegestane lening voorzien in het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de stad (MJP000756). In plaats van te werken met doorgeefleningen, waarbij de stad zelf een lening aangaat bij een financiële instelling om deze daarna door te geven aan de kerkfabriek, is het aangewezen om een eenzijdig toegestane lening te verlenen aan de kerkfabriek vanuit de aanwezige thesaurie. Dit is zowel voor de kerkfabriek als de stad voordelig, zowel in efficiëntie tijdens het dossierverloop als financieel, vermits de externe kosten vermeden kunnen worden. De voorwaarden voor toegekende leningen worden bepaald op basis van de simulatietool voor leningen aan gemeenten door de deposito- en consignatiekas. Op basis van de huidige marktsituatie wordt geen marge aangerekend. Op deze manier krijgt de kredietnemer exact dezelfde voorwaarden als de stad. Het aanbod van de deposito- en consignatiekas is bovendien (in principe) voordeliger dan dat van de financiële instellingen. Voor de lening (schijf 1) werd een aflossingstabel opgemaakt cfr. bijlage op basis van een aflossingstermijn van 15 jaar en een interestvergoeding van 3,47%.
Aan de kerkfabriek Sint-Brigida Koersel wordt een toegestane lening van 528.026,50 euro toegekend voor financiering van fase 3 van de renovatie van de parochiekerk Sint-Brigida.
Deze lening wordt in verschillende schijven op afroep door het kerkbestuur opgenomen, waarbij voor elke afroep een aflossingstabel wordt opgemaakt met aflossingstermijn van 15 jaar.
Een eerste schijf van 264.026,50 euro wordt onmiddellijk na toekenning van deze toegestane lening opgenomen. Deze lening (schijf 1) dient conform de aflossingstabel in bijlage terugbetaald te worden over een termijn van 15 jaar tegen een jaarlijkse intrestvoet van 3,47%. De terugbetaling gebeurt jaarlijks volgens de op dat ogenblik van toepassing zijnde financieringsvoorwaarden.
Gezien de gespreide opname en de looptijd van de lening kunnen de leningsvoorwaarden herzien worden indien de omstandigheden op de financiële markten materieel wijzigen. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemandateerd om de opportuniteit van een herziening te beoordelen en zo nodig aangepaste voorwaarden te bepalen. Het kerkbestuur kan eveneens een herziening aanvragen. Het college van burgemeester en schepenen beoordeelt deze vraag dan binnen een redelijke termijn.
In 2024 werd nog geen gebruik gemaakt van het raamcontract van ANB maar de verwachting is dat de situatie zoals in de andere Vlaamse provincies zal verergeren. In het najaar van 2024 schreef ANB een nieuwe raamovereenkomst uit voor de ondersteuning op afroep in functie van de verdelging Aziatische hoornaar. Het nieuwe raamcontract heeft een looptijd van 1 jaar, te rekenen vanaf het begin van het kalenderjaar 2025.
De raamovereenkomst streeft ernaar de verdelging van de Aziatische hoornaar in Vlaanderen te faciliteren. Hierin wordt het onderscheid gemaakt tussen de door het ANB beheerde domeinen en gebieden die onder andere bevoegdheidsdomeinen vallen. Voor deze domeinen kunnen andere opdrachtgevers zoals lokale besturen, maar ook andere terreinbeheerders (middelveld, provincie, Vlaamse Overheid, ...) gebruik maken van deze opdracht. De opdracht is opgedeeld in 30 percelen. Beringen valt onder perceel 8 (Provincie Limburg 3).
Eind 2024 werd overgegaan tot gunning aan diverse partijen. Perceel 8 werd gegund aan Imkerij Torbeyns (Diestsesteenweg 259B, 3293 Kaggevinne). Verdelging van een primair nest kost 121 euro incl. BTW, verdelging van een secundair nest kost 169,4 euro incl. BTW.
Er zal maar gebruik gemaakt worden van het raamcontract indien de brandweer aangeeft dat zij niet kunnen overgaan tot verdelging. De milieudienst zal de opdracht geven.
Om gebruik te maken van de raamovereenkomst dient de toetredingsovereenkomst (zie bijlage) ingevuld en ondertekend terug bezorgd te worden. Ook dient aangegeven te worden wat het vooropgestelde budget (1.000 euro) is voor deze actie.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2025, op MJP002728.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 2025003218.
Er is geen visum vereist.
De gemeenteraad is akkoord om de toetredingsovereenkomst voor deelname aan het raamcontract voor ondersteuning op afroep in functie van verdelging Aziatische hoornaar, te ondertekenen.
Er dienen minstens 5 verschillende maatschappelijke geledingen (verenigingen die zich richten naar een verschillende doelgroep) vertegenwoordigd te worden in de Gecoro.
De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen er worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers af te vaardigen.
Volgende maatschappelijke geledingen worden als zijnde verschillend beschouwd:
- milieu- en natuurverenigingen.
- verenigingen van werkgevers of zelfstandigen.
- verenigingen van handelaars.
- verenigingen van landbouwers.
- verenigingen van werknemers.
Aan de geselecteerde maatschappelijke geledingen zal gevraagd worden om 2 vertegenwoordigers, van verschillend geslacht, voor te dragen op basis van onderstaand profiel. Er wordt tevens gevraagd om hun keuze te motiveren.
Profiel van een Gecoro-lid:
- inzicht en vertrouwdheid met ruimtelijke ordening.
- voeling met de gemeente.
- evenwichtigheid : van de leden wordt een brede maatschappelijke kijk en een onafhankelijke opstelling verwacht.
- herkenbaarheid van de maatschappelijke geleding.
- luisterbereidheid.
- voldoende communicatievaardig.
- beschikbaarheid.
Daarnaast dient een Gecoro-lid de gedragsregels en richtlijnen opgenomen in het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van een deontologische code voor leden een commissie voor ruimtelijke ordening, te respecteren bij de uitoefening van zijn/haar mandaat.
De belangrijkste zijn:
- het algemeen belang voor ogen houden.
- verbod op belangenvermenging.
- principes van integriteit.
- objectiviteit.
- discretie en verantwoord omgaan met vertrouwelijke informatie.
- motivatie en betrokkenheid.
De gemeenteraad zal bij de benoeming van de leden rekening houden met het vooropgestelde profiel en de wettelijke bepalingen ( o.a. max. 2/3 van zelfde geslacht). Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
Er zal een oproep tot deskundigen gepubliceerd worden in B-magazine, op de website van de gemeente en op sociale media.
VCRO Artikel 1.3.3.
Artikel 1 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de regels voor samenstelling, organisatie en werkwijze commissies voor ruimtelijke ordening.
de gemeenteraad staat in voor het aanduiden van de maatschappelijke geledingen:
1. De v.z.w. Natuurpunt Beringen, Grauwe Steenstraat 7/2, 3582 Beringen voor de maatschappelijke geleding milieu- en natuurvereniging.
2. De Ondernemersclub Beringen, p/a VKW Limburg, Kunstlaan 16, 3500 Hasselt voor de maatschappelijke geleding werkgeversorganisatie.
3. De Middenstandsraad Beringen, p/a Collegestraat 1,3580 Beringen voor de maatschappelijke geleding handelaarsorganisatie.
4. De Boerenbond Limburg, Kiezelstraat 56 te 3500 Hasselt voor de maatschappelijke geleding vereniging voor landbouwers.
5. ACV Beringen, Koolmijnlaan 133, 3580 Beringen voor de maatschappelijke geleding vereniging van werknemers.
6. Werkgroep Erfgoed Beringen, Albert-I Laan 104, 3582 Beringen
7. Spectrumcollege, Bogaarsveld 14, 3580 beringen
Omschrijving wijziging rooilijnplan:
De wijziging van de bestaande rooilijn situeert zich
- ter hoogte van Kolmen. Hier zal de rooilijn rechtgetrokken worden door lot D, met een oppervlakte van 4a79ca, te verwerven van het openbaar domein en lot B (ook deels gelegen langs de Hasseltsesteenweg) met een oppervlakte van 1a 58ca over te dragen aan het openbaar domein.
- ter hoogte van de Hasseltsesteenweg. Hier zal de rooilijn rechtgetrokken worden door lot C, met een oppervlakte van 0a 34ca, te verwerven van het openbaar domein.
Omschrijving nieuwe wegenis:
Binnen het projectgebied wordt een trage verbinding voorzien die het terrein doorkruist en een verbinding vormt tussen de Hasseltsesteenweg en de Harmoniestraat. Deze verbind wordt organisch aangelegd en loopt parallel met Kolmen.
Zoneringsgevegens:
De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan Hasselt-Genk 7 juni 1979 en meer specifiek aan deze van het K.B. van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp gewestplannen en de gewestplannen. De aanvraag is gelegen in:
Woongebied
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
RUP/BPA:
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening kleinstedelijk gebied Beringen goedgekeurd op 17 mei 2017 gelegen in PRUP Afbakening kleinstedelijk gebied Beringen. De aanvraag maakt geen deel uit van een gekoppeld deelplan van het PRUP KSG Beringen waardoor de onderliggende bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing blijven. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Verkaveling:
De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde niet-vervallen verkaveling.
Openbaar onderzoek:
In kader van het openbaar onderzoek werden er 35 bezwaarschriften ingediend waarvan 34 identieke.
De bezwaren handelen over mobiliteit, wonen, ruimtelijke inrichting, inpassing in de omgeving en over de procedure. Geen van de in de bezwaarschriften aangehaalde argumenten heeft betrekking op de wegenis waardoor er binnen de bezwaarschriften geen punten zijn die moeten behandeld worden door de gemeenteraad. De bezwaarschriften worden beoordeeld door het CBS in fase van vergunningverlening.
Adviezen:
De aangeleverde adviezen van ANB, Fluvius, hulpverleningszone Zuidwest Limburg, Provincie Limburg, Toegankelijk Vlaanderen, De watergroep, Watering het Schulensbroek en Wyre zijn voorwaardelijk gunstig.
Het initieel advies van Inter is ongunstig, op basis van dit ongunstig advies werd een nieuwe PIV (4) ingediend om tegemoet te komen aan de opmerkingen binnen dit toegankelijkheidsadvies.
Het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijke dienst gronden stelt dat:
- De kosten van het schattingsverslag (350,90 euro) dienen te worden betaald voordat de procedure tot onttrekking aan het openbaar domein wordt opgestart.
- Lot C (34m²) en lot D (479m²) van het rooilijnplan d.d. 24 januari 2024 opgemaakt door Geotec dienen aangekocht te worden aan schattingsprijs (360 euro/m²). De verkoopprijs voor deze loten bedraagt 184.680 euro. Voordat de loten verkocht kunnen worden dient eerst de procedure tot onttrekking aan het openbaar domein doorlopen te worden.
- Voor lot E (552m²) van het rooilijnplan d.d. 24 januari 2024 opgemaakt door Geotec dient er een recht van opstal afgesloten te worden aan schattingsprijs (10,50 euro/m²/jaar). De kostprijs van het recht van opstal bedraagt 5.796 euro/jaar.
Het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijke dienst WPR stelt dat:
- Bij de start van de werken aan het (toekomstig) openbaar domein, dus het centrale pad en de parking, dient de dienst WPR verwittigd te worden. Zij zullen toezicht doen op de werken en hebben het recht om de nodige proeven op te leggen in kader van de latere overdracht naar het openbaar domein.
- Voor de uitvoering van infrastructuurwerken is een periode van 30 werkdagen voorzien. Om te vermijden dat de bestaande openbare parking langdurig onbruikbaar zal zijn, dient de ontwikkelaar een alternatieve, evenwaardige parkeeroplossing te bieden, binnen het projectgebied, indien de parking langer dan 30 werkdagen niet bruikbaar is.
- De gebruikte materialen van de openbare parking moeten aangepast worden. De rijweg van de parking moet worden aangelegd in een monoliete verharding (asfalt of beton). De parkeervakken in grasdallen, ingezaaid met gras.
- 1 parkeerplaats dient ingericht te worden als mindervalideparkeerplaats. De inrichting van deze parkeerplaats dient te voldoen aan de richtlijnen van het ‘Vademecum duurzaam parkeerbeleid in Vlaanderen, uitgegeven door de Vlaamse Overheid.
- Voor de fietsparkings worden ‘wielklemsystemen’ niet toegelaten. Er dienen omgekeerde U-beugels (‘nietjes’) voorzien te worden om de fietsen te stallen.
- Er dienen bijkomende maatregelen genomen te worden om te vermijden dat er gemotoriseerd verkeer over het centrale wandelpad zal rijden. Een paaltje voorzien (wat momenteel zelfs niet voorzien is) is niet afdoende, ook zijdelings van het pad dient voldoende afscherming voorzien te worden (groen).
- De bomen die behouden blijven dienen voldoende beschermd te worden tijdens de bouwfase. De volledige kruinprojectie dient afgezet te worden met hekwerk om bodemverdichting en beschadiging van de stam te voorkomen.
- Het is onduidelijk in welke mate de totaalvisie ook gedragen is door de eigenaar van het noordelijke deel. Hier dient bijkomende info aangeleverd te worden.
De adviezen worden bijgetreden.
De gemeenteraad keurt het rechttrekken van de rooilijn ter hoogte van Kolmen en ter hoogte van de Hasseltsesteenweg, zoals aangeduid op het bijgevoegde rooilijnplan gedateerd op 24/01/2024, goed.
Lot B met een oppervlakte van 1a58ca dient gratis overgedragen te worden aan het openbaar domein.
Loten C en D met respectievelijke oppervlaktes van 0a 34ca en 4a 79ca dienen onttrokken te worden aan het openbaar domein en verworven te worden.
De gemeenteraad keurt het aanleggen van de nieuwe gemeenteweg die een trage verbinding zal vormen tussen de Hasseltsesteenweg en de Harmoniestraat, met een oppervlakte van 4a86ca, goed.
Voorwaarden:
De kosten van het schattingsverslag (350,90 euro) dienen te worden betaald voordat de procedure tot onttrekking aan het openbaar domein wordt opgestart.
- Lot C (34m²) en lot D (479m²) van het rooilijnplan d.d. 24 januari 2024 opgemaakt door Geotec dienen aangekocht te worden aan schattingsprijs (360 euro/m²). De verkoopprijs voor deze loten bedraagt 184.680 euro. Voordat de loten verkocht kunnen worden dient eerst de procedure tot onttrekking aan het openbaar domein doorlopen te worden.
- Voor lot E (552m²) van het rooilijnplan d.d. 24 januari 2024 opgemaakt door Geotec dient er een recht van opstal afgesloten te worden aan schattingsprijs (10,50 euro/m²/jaar). De kostprijs van het recht van opstal bedraagt 5.796 euro/jaar.
De grondafstand dient uiterlijk bij de eerste verkoop of bebouwing van een bouwlot te gebeuren en dit bij het verlijden van de akte. Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van de verkavelaar. De verkavelaar dient een afschrift van de notariële akte te bezorgen aan de stad Beringen om aan te tonen dat deze voorwaarde is nageleefd.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
De omgevingsvergunningsaanvraag voorziet in een gratis grondafstand om in te lijven bij het openbaar wegdomein van de Solferinostraat. Het gedeelte voor de nieuwe rooilijn (deel van nr. B1251H, 24ca groot en deel van nr. B1250M, 38ca groot), volgens het rooilijnplan d.d. 8/08/2024 van beëdigd landmeter Bart Severi, zal gratis aan de stad worden afgestaan om gevoegd te worden bij het openbaar domein.
Het vastleggen van de rooilijn t.h.v. dit perceel en de gratis grondafstand die hiermee gepaard gaat, heeft een positieve invloed op de voorliggende gemeenteweg. Voor dit gedeelte van het plangebied wordt de rooilijn juridisch vastgelegd.
De grondafstand dient uiterlijk bij de eerste verkoop van een woongelegenheid te gebeuren en mag in die verkoopakte geïntegreerd worden. Indien er geen verkoop volgt binnen een periode van 1 jaar na het verkrijgen van de omgevingsvergunning, dient de grondafstand uiterlijk binnen dat eerste jaar na het verkrijgen van de omgevingsvergunning te gebeuren.
Alle (akte)kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van de afstanddoener en dienen gewaarborgd te worden zodat het verlijden van de authentieke akte verzekerd is. De afgestane grond zal na het verlijden van de akte opgenomen worden in het openbaar domein. De aanvrager dient een afschrift van de notariële akte te bezorgen aan de stad Beringen om aan te tonen dat deze voorwaarde is nageleefd.
Er werden 2 bodemattesten voorgelegd (één per perceel), afgeleverd door OVAM op 30/04/2024. De inhoud van beide bodemattesten luidt onder andere letterlijk als volgt:
“De OVAM heeft geen aanwijzingen dat deze grond een risicogrond is.”
Overwegende dat de gemeenteraad een besluit dient te nemen over de grondafstand alvorens het schepencollege een beslissing kan nemen over de omgevingsvergunningsaanvraag.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
De tracéwijziging van de Solferinostraat wordt goedgekeurd zoals aangeduid op het bijgevoegde plan gedateerd op 8 augustus 2024 van beëdigd landmeter Bart Severi.
Het gedeelte voor de nieuwe rooilijn (deel van nr. B1251H, 24ca groot en deel van nr. B1250M, 38ca groot), volgens het rooilijnplan d.d. 8/08/2024 opgemaakt door beëdigd landmeter Bart Severi, dient gratis afgestaan te worden aan de stad Beringen om gevoegd te worden bij het openbaar wegdomein.
Het rooilijnplan voor dit gedeelte van de Solferinostraat wordt goedgekeurd.
De aanvrager heeft twee bodemattesten (één per perceel) voorgelegd die betrekking hebben op het hierbij af te stane goed, afgeleverd door OVAM op 30/04/2024. De inhoud van beide bodemattesten luidt onder andere letterlijk als volgt: “De OVAM heeft geen aanwijzingen dat deze grond een risicogrond is”
De afstanddoener verklaart dat hij geen weet heeft van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan het bestuur of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruiksbeperkingen of tot andere maatregelen, die de overheid in dit verband kan opleggen.
De grondafstand dient uiterlijk bij de eerste verkoop van een woongelegenheid te gebeuren en mag in die verkoopakte geïntegreerd worden. Indien er geen verkoop volgt binnen een periode van 1 jaar na het verkrijgen van de omgevingsvergunning, dient de grondafstand uiterlijk binnen dat eerste jaar na het verkrijgen van de omgevingsvergunning te gebeuren.
De aanvrager dient een afschrift van de notariële akte te bezorgen aan de stad Beringen om aan te tonen dat deze voorwaarde is nageleefd.
Alle (akte)kosten, rechten en honoraria verbonden aan de grondafstand zijn ten laste van de afstanddoener en dienen gewaarborgd te worden zodat het verlijden van de authentieke akte verzekerd is. De afgestane grond zal na het verlijden van de akte opgenomen worden in het openbaar domein.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
De percelen zijn volgens het gewestplan Hasselt-Genk, KB 03-04-1979, gelegen in woongebied (= eerste 50m t.o.v. weg) en agrarisch gebied met ecologisch karakter (= achterliggend gedeelte).
De percelen zijn tevens gelegen binnen het RUP Beverlo centrum en binnen de zone voor residentieel wonen (artikel 1) en agrarisch gebied met ecologisch karakter (artikel 13bis).
De voorgestelde verkaveling is niet in strijd met de voorschriften van het RUP.
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 26 december 2024 tot en met 24 januari 2025. Er werden tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaarschriften ingediend.
Gelet dat de aanvraag tevens de afschaffing van een gemeenteweg (voorheen een deel van buurtweg nr. 199) omvat volgens het bijgevoegd plan d.d. 15-12-2024 van landmeter Hans Dens.
Overwegende dat de dienst Gronden van de stad Beringen geen bezwaar heeft tegen de afschaffing van deze gemeenteweg zonder betaling van een meerwaarde.
Overwegende dat de gemeenteraad een besluit dient te nemen over de afschaffing van de gemeenteweg alvorens het schepencollege een beslissing kan nemen over het verkavelingsdossier;
De interne en externe adviesverleners verleenden elk een gunstig of voorwaardelijk gunstig advies.
De gemeenteraad is enkel bevoegd voor de zaak der wegen. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om een besluit te nemen over de aanvraag van de omgevingsvergunning voor het verkavelen.
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om over voorliggende zaak van de wegen te beslissen, om de afschaffing van de gemeenteweg (voorheen deel van buurtweg nr. 199) goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de afschaffing van de gemeenteweg (= voorheen een deel van buurtweg nr. 199) volgens het bijgevoegde plan d.d. 15-12-2024 van landmeter Hans Dens, goed.
Op basis van artikel 28§2 van het decreet gemeentewegen is de meerwaarde voor de afschaffing nihil.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd
administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Een lokaal bestuur kan een voorrang voor lokale binding activeren op het grondgebied van de gemeente. Dit is de voorrang die een kandidaat heeft als hij in de periode van tien jaar voor de rangschikking minstens vijf jaar ononderbroken inwoner is of geweest is van de gemeente waar de te verhuren woning ligt.
De voorrangsregel geldt voor de verhuring van geconventioneerde huurwoningen die worden aangeboden via een oproep tot kandidaatstelling op het Woningportaal, na het verstrijken van veertien werkdagen na ontvangst van de beslissing van de gemeente om de voorrang langdurige woonbinding toe te passen.
Als de voorrangsregel geldt, zal dit zichtbaar zijn bij iedere oproep tot kandidaatstelling. Wonen in Vlaanderen controleert of iedere kandidaat voldoet aan de voorrangsregel. Nadien worden de kandidaten met voorrang willekeurig gerangschikt. Ook de kandidaten zonder voorrang worden willekeurig gerangschikt.
De verhuurder wijst de geconventioneerde huurwoningen eerst toe aan de willekeurig gerangschikte kandidaten met lokale binding. De voorrangsregel geldt enkel als een oproep tot kandidaatstelling is gepubliceerd op het Woningportaal. Als de verhuurder de woning vrij toewijst, geldt de voorrangsregel dus niet.
Artikel 5.255/3, §1 Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
De gemeenteraad gaat akkoord met de activering van voorrang lokale binding geldig bij geconventioneerd verhuren/budgethuren.
Net zoals de voorbije jaren wendt de stad Beringen deze middelen aan voor de bestrijding van het fenomeen 'druggerelateerde maatschappelijke overlast'. Hiervoor heeft de stad Beringen de afgelopen jaren een samenwerkingsovereenkomst met ZorGGroep Zin, nu Integra vzw, gehad. De huidige samenwerkingsovereenkomst met Zorggroep Zin, nu Integra vzw loopt tot en met 2025. Inhoudelijk omvat dit het ambulant drughulpproject. Ook voor de uitvoering van het SVPP voor de periode 2025 zal op deze samenwerking beroep gedaan worden.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2025, op MJP005664.
De gemeenteraad keurt de verlenging van het bestaande Strategisch Veiligheids- en Preventieplan voor de periode 01/01/2025 - 31/12/2025 goed. Het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan blijft inhoudelijk ongewijzigd voor de periode 01/01/2025 - 21/12/2025. De naam van de voorzitter van de gemeenteraad dient wel aangepast te worden.
De gemeenschappelijke organisatie van de ondersteunende diensten en gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten betekent dat krachten worden gebundeld. De organisaties worden op een hoger niveau getild door informatie-uitwisseling en kennisdeling en de bestuurskracht van de organisaties zal hierdoor verhogen. Op deze manier kan een gezamenlijke visie worden ontwikkeld en stapsgewijze in verschillende fase worden ingevoerd op vlak van HRM beleid, organisatieontwikkeling en kwaliteitsbeleid, beleidsondersteuning en financieel beleid. Er zijn ook belangrijke efficiëntiewinsten te halen door het samen organiseren van ondersteunende diensten van stad en OCMW. Naast deze gemeenschappelijke organisatie van een aantal ondersteunende diensten draagt ook het gemeenschappelijk gebruik van niet - gemeenschappelijke diensten bij tot efficiëntiewinsten en verhoging van de bestuurskracht. Ook deze mogelijkheid wordt meegenomen in de beheersovereenkomst.
Op basis van de gewijzigde wetgeving en ter garantie van de optimale samenwerking van de beide rechtspersonen als bestuur, dient er dan ook een beheersovereenkomst te worden afgesloten in Beringen, tussen de stad en het OCMW. De beheerovereenkomst werd hernieuwd en geactualiseerd en dient te worden goedgekeurd door zowel de stad als het OCMW, waarbij de bestaande beheersovereenkomst (inclusief addendum) tot een einde komt en dus worden vervangen door de nieuwe beheersovereenkomst.
Deze werd besproken op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau dd. 30.01.2025, zonder opmerkingen, zodat deze aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kan worden voorgelegd ter goedkeuring.
Artikel 41, 5° DLB
Artikel 78, 6° DLB
Artikel 196, §2 DLB
De gemeenteraad gaat akkoord met bijgevoegde beheersovereenkomst stad - OCMW voor gemeenschappelijke organisatie van ondersteunende diensten en gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten.
Afschrift van dit besluit over te maken aan de stad Beringen.
Lokale besturen zijn aangeduid als regisseur en moeten een lokaal beleid BOA uittekenen alsook beslissen over de besteding van middelen en dit in samenwerking met alle betrokkenen. In Beringen zijn momenteel twee IBO's (initiatief voor buitenschoolse opvang), het stedelijk IBO De Bengeltjes en vzw IBO De Petteflet. Daarnaast zijn er ook 3 scholen waar opvang op school georganiseerd wordt (SBS Korspel, SBS Koersel en GO De Berk) en organiseert vzw De RegenbOog opvang voor kinderen met specifieke zorgnoden in De Boomhut.
In het kader van het nieuw decreet willen we in Beringen via 7 hubs garanderen dat ieder kind binnen de eigen buurt toegang heeft tot een kwalitatief, divers en laagdrempelig aanbod van opvang en activiteiten, dat tot stand komt vanuit een actieve samenwerking met partners.
We willen het nieuw decreet BOA uittekenen samen met de partners en vanuit de huidige positieve samenwerking een nieuwe, gezamenlijke identiteit creëren, waarin de sterktes op de voorgrond staan en de wijsheden van zowel vzw De Petteflet als IBO De Bengeltjes als de schoolopvanginitiatieven samenkomen met als hoofdopdracht “Het organiseren van een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten in Beringen in het kader van het nieuw decreet BOA”. Deze opdracht willen we optimaal realiseren door een Extern Verzelfstandigd Agentschap (EVA vzw) als structuur op te richten.
(zie ook bijlage 1 - toelichting gemeenteraadscommissie 8)
Het departement financiën is betrokken in het lopende traject, het stedelijk meerjarenplan 2026-2031 zal afgestemd worden op de keuzes die voor dit traject gemaakt zullen worden.
met begeleiding van de juridische dienst dus geen opmerkingen
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de oprichting van een Extern Verzelfstandigd Agentschap (EVA) teneinde de doelstelling van het BOA-decreet samen te realiseren.
Paalonline vzw coördineert in samenwerking met stad Beringen de oprichting, installatie en plaatsing van het monument en de aanhorigheden voor de publieksontsluiting. Paalonline staat ook in voor de aanvraag en opvolging van de omgevingsvergunning.
Stad Beringen geeft middels een verlof tot bouwen toelating aan Paalonline en/of een door haar in het kader van voormelde overheidsopdracht aangestelde aannemer voor de oprichting van het monument op volgende goederen die eigendom zijn van stad Beringen: deel van een perceel grond te 3580 Beringen, 3de afdeling, sectie D, nr. 32C (capakey 71382D0032/00C000), zijnde aan de oostkant van de Paalse Plas op openbaar domein, aan het toeristisch fietspad tussen knooppunten 345 en 330, exacte locatie te bepalen in samenspraak tussen partijen.
Het verlof tot bouwen wordt verleend voor een periode van maximum 2 jaar, om automatisch te eindigen drie maanden na afloop van de opening van het monument. Stad Beringen zal, zoals ook bepaald in de eerder goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst tussen stad Beringen en Paalonline vzw, na inhuldiging van het monument eigenaar worden van het monument en de verplichting tot onderhoud en beheer op zich nemen.
Opgesteld in samenspraak met de juridische dienst. Geen opmerkingen.
De gemeenteraad gaat akkoord met het verlof tot bouwen bij de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Beringen en Paalonline vzw tot het oprichten en ontsluiten herdenkingsmonument Dakota C47 - Paalse Plas (Paal).
Uit evaluatie van Beringen Beach 2024 bleek dat het event te groot geworden is om te organiseren door vzw CMB. De aangestelde centrummanager had geen ruimte om zich te focussen op andere taken van de vzw. Eind 2024 heeft er daarom reeds een overleg plaatsgevonden met Visit Beringen (dienst evenementen) van stad Beringen. Dit om te bekijken of de organisatie van Beringen Beach in 2025 overgeheveld kan worden naar stad Beringen (i.s.m. vzw CMB), het event Beringen Springt verdwijnt dan van het programma.
Op de Algemene Vergadering van de vzw werd met de schepen lokale economie en een collega van Visit Beringen dit officieel bekrachtigd. Er werd officieel een budget goedgekeurd vanuit de vzw aan stad Beringen: 25.000 € zal daarbij dienen voor de organisatie van Beringen Beach (mogelijks wijzigt de naam nog). Er werden onderling afspraken gemaakt rond verwachtingen en engagementen. Op deze manier zal het event van de handelaars kunnen blijven verder bestaan (organisatie stad Beringen i.s.m vzw CMB) en is er meer tijd en middelen vrij voor de vzw om zich te focussen op kleine acties/events.
Er werd daarom ook slechts een budget opgevraagd van 50.000 € door de vzw. Aangezien dit gaat om een nominatieve subsidie, dient de gemeenteraad deze wijziging van subsidie (50.000 € i.p.v. 75.000 €) nog goed te keuren. Het resterende bedrag t.b.v. 25.000 € zal bijgevolg nadien overgedragen worden naar het MJP van Visit Beringen.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2025-2026, op MJP001798.
Is besproken met Dienst Ondernemen en VZW Centrummanagement Beringen.
De gemeenteraad keurt het addendum van de subsidieovereenkomst tussen stad Beringen en vzw Centrummanagement Beringen goed.
De gemeenteraad geeft goedkeuring tot het overdragen van het resterende bedrag t.b.v. 25.000,00 euro naar Visit Beringen om het event in Beringen centrum te organiseren i.s.m. vzw Centrummanagement Beringen.
Artikel 4 van het reglement regelt welke initiatieven in aanmerking komen voor de subsidie.
Voor punt 1 van artikel 4 wordt voorgesteld om volgende bepaling toe te voegen:
Tevens worden volgende voorwaarden toegevoegd in artikel 4:
Artikel 5 van het reglement regelt de aanvraag. In het eerste punt wordt voorgesteld om volgende toevoeging te doen voor de uiterste datum voor de aanvraag:
Bijkomend wordt voorgesteld om volgende alinea toe te voegen:
Artikel 7 van het reglement regelt de rapportage. In dit artikel wordt voorgesteld om de uiterste datum van indiening van de rapportage te wijzigen van 30 juni naar 30 april. Deze rapportage dient samen met de aanvraag voor de nieuwe acties ingediend te worden. Door de datum te vervroegen, is er meer tijd en ruimte voor de verenigingen om de acties voor te bereiden en uit te voeren.
Aangezien het subsidiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad, dient een afwijking aan de bepalingen van het reglement goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
Het betreft een gemeentelijk reglement. Er zijn geen subsidies of voorwaarden van hogere overheden van toepassing op het reglement.
De gemeenteraad keurt de wijziging van het "subsidiereglement ter ondersteuning van handelaarsverenigingen in Beringen" goed.
Zoals vermeld in de bijzondere verkoopsvoorwaarden dient bij een vervreemding voorafgaandelijk een schriftelijk akkoord van de stad Beringen gevraagd te worden.
De Weven 14
Door de aankoop van een bijkomende vestiging kan PORSCHE CENTRE PAAL-BERINGEN NV op De Weven gevestigd blijven en is er geen noodzaak meer tot herlocatie buiten Beringen. Er zullen binnen de twee jaar 15 extra werknemers in dienst kunnen genomen worde mede door de aankoop van De Weven 14.
THE FUNGROUP BV zal downsizen en zich enkel nog richten op unieke, spraakmakende attracties (momenteel actief in 80 landen). Een gedeelte van de magazijnen in eigendom gelegen op De Weven 13 zal hiervoor gebruikt worden als opslagruimte.
De gronden gelegen De Weven 14 werden in 2013 door de stad Beringen verkocht aan AUTOCENTER MATTIE NV een groothandel in auto-onderdelen. In 2017-2019 werden de gronden eigendom van EURO-FUN NV na stopzetting van de uitbating van ACM op De Weven. Eind 2017 werd overeenkomstig artikel 13.1 de meerwaarde in het kader van deze eigendomsoverdracht vastgesteld. In 2021 keurde de gemeenteraad een onroerende leasing tussen NV EURO-FUN en BV THE FUNGROUP goed m.b.t. het eigendom gelegen te Beringen, De Weven 14 onder de opgenomen voorwaarden.
Een gedeelte van de kantoren op De Weven 14 werd/wordt verhuurd zonder voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van de stad Beringen. Rekening houdend met de tekst van de bijzondere verkoopvoorwaarden art. 11.3 is de stad Beringen gerechtigd op een schadevergoeding gelijk aan 25 % van de oorspronkelijke verkoopprijs, aangepast aan de index der consumptieprijzen.
Ook heeft de stad Beringen ingevolge de huidige gevraagde transactie overeenkomstig artikel 13.1 recht op de betaling door de koper van de meerwaarde op de grond.
De bijzondere verkoopvoorwaarden zoals opgenomen in de akte d.d. 7 november 2013 moeten overgenomen worden en nageleefd worden.
De bijzondere verkoopvoorwaarden zoals vastgelegd in de verkoopakte d.d. 7 november 2013 zijn van toepassing.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2025, op MJP000649.
De gemeenteraad bevestigt het recht tot terugkoop niet te willen uitoefenen en is akkoord met de voortverkoop van het bedrijfsgebouw en de gronden gelegen te De Weven 14 kadastraal gekend als Beringen, 2de Afdeling, Sectie A met perceelnummer 989B met een oppervlakte van 37a20ca aan D'IETEREN IMMO NV mits voldoening aan de volgende voorwaarden:
Er wordt voldaan aan artikel 11 van de bijzondere voorwaarden zoals opgenomen in de akte van 7 november 2013, waarin onder meer bepaald wordt dat de algemene en bijzondere verkoopsvoorwaarden, in ieder geval van het artikel 4 tot en met artikel 18, in de akte van verkoop, verhuur, gebruik..., in extenso ingelast moet worden en alle verplichtingen die erin vervat zijn door de derde nagekomen moeten worden.
Opdat de stad Beringen kan controleren dat de koper deze verplichting nakomt, zal de instrumenterende ambtenaar één (1) maand voor het verlijden van de authentieke akte een ontwerp van de akte van verkoop aan de stad Beringen bezorgen.
De economische activiteiten dienen gewijzigd te worden in "werkplaats, onderhoud, opslag en kantoren".
Deze toestemming doet geen uitspraak over de eventuele omgevingsvergunning(en) die nog verkregen moet(en) worden.
Er mogen geen huurovereenkomsten afgesloten worden zonder voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van de stad Beringen.
De gevraagde verhuur van D'IETEREN IMMO NV betreffende verdieping 0 + werkplaats aan PC Paal-Beringen NV, De Weven 6 te 3583 Beringen met ondernemingsnummer 0406.796.026 wordt goedgekeurd.
De gevraagde verhuur van D'IETEREN IMMO NV betreffende verdieping 1 en 2 aan THE FUNGROUP BV, De Weven 14 te 3583 Beringen met ondernemingsnummer 0809.558.337 wordt goedgekeurd. Bij een eventuele stopzetting van de bedrijfsactiviteiten op De Weven 13 dient de huurovereenkomst betreffende de bijhorende kantoren op De Weven 14 eveneens stopgezet te worden.
In geval van verhuring tussen verhuurder en huurder dient duidelijk aantoonbaar moeten worden uitgemaakt wie (verhuurder dan wel de huurder) verantwoordelijk is voor de naleving van de bijzondere voorwaarden, die integraal en in extenso moeten worden overgenomen in de huurovereenkomst.
Wij wijzen de kandidaat-huurders op de bijzondere voorwaarden inzake tewerkstelling, groenvoorziening, detailhandel en het met dat doel inrichten van een toonzaal toegankelijk voor het publiek en behouden ons de mogelijkheid voor om in de toekomst nog gebruik te maken van het terugkooprecht bij de niet-naleving hiervan.
De gevraagde verhuur van D'IETEREN IMMO NV betreffende 1 kantoorruimte op verdieping 2 aan ACCOUNTING CROWS BV, De Weven 14 te 3583 Beringen met ondernemingsnummer 0776.944.066 wordt niet goedgekeurd. Op bedrijventerreinen zijn geen autonome kantoren toegelaten.
Het bedrag van de meerwaarde dient ingevolge de huidige transacties toe te komen aan de stad Beringen en wordt via afzonderlijk besluit bepaald door het college van burgemeester en schepenen met toepassing van de formule zoals opgenomen in artikel 13 van de bijzondere voorwaarden van de verkoopakte.
Binnen twee (2) maanden na het verlijden van de authentieke akte zal de instrumenterende ambtenaar een voor eensluidend verklaard afschrift van de akte van verkoop aan de stad bezorgen zodat de correcte toepassing van de bijzondere verkoopvoorwaarden kan opgevolgd worden.
Argumentatie voor de percelen die kunnen overgedragen worden naar het openbaar domein
71004A0256/02_000 dit perceel is een wegoverschot na de aanleg van de Nijverheidsstraat. Het perceel wordt alvast toegevoegd aan het openbaar domein aangezien het fietspad op termijn vermoedelijk verbreed moet worden.
71004A0575/13Y000 dit perceel vormt de toegang tot een openbaar bos gelegen achter de Hoevestraat. Het perceel heeft al een openbaar karakter en kan best overgedragen worden naar het openbaar domein.
71049B0272/00E000 dit perceel werd in 1980 aangekocht voor openbaar nut met het oog op de aanleg van de Beverlosesteenweg. Het perceel vormt nu een groen pleintje en kan best overgedragen worden naar het openbaar domein.
71382C0624/02F000 dit perceel is een groen plein. Op 11/10/2024 besliste het CBS om dit perceel in te richten als buurtspeelpleintje d.m.v. een participatief traject met de buurtbewoners. Door het openbaar karakter van het speelplein kan dit overgedragen worden naar het openbaar domein.
71382D0343/00R002 dit perceel is ontstaan na de heraanleg van de Meelbergstraat.
Het is een groen plein met openbaar karakter en kan dus overgedragen worden naar het openbaar domein.71522C0021/04_000 dit perceel is braakliggend en is gelegen langs de spoorweg en de Posthoornstaat. Het perceel heeft geen nut voor Stad Beringen en kan best overgedragen worden naar het openbaar domein.
71029B0754/00K000 dit perceel werd eigendom van Stad Beringen in 1998 via grondafstand om reden van openbaar nut. In de akte werd bij de voorwaarden vermeld dat de eigenaars dit perceel nog mogen gebruiken totdat de wegenis wordt aangelegd. Sedert 2012 zijn de eigenaars gewijzigd en vervalt het gebruik. Het perceel kan dus overgedragen worden naar het openbaar domein.
71005B1107/00F000 en 71005B1117/00G000 en 71005B1117/00F000. De percelen vormen de parking en weggebied aan de kerk van Korspel. Ze hebben dus een openbaar karakter en kunnen overgedragen worden naar het openbaar domein.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Beringen, 1ste afdeling, Sectie A perceel 256/02 wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Beringen, 1ste afdeling, Sectie A perceel 575/13Y wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Paal, 2de afdeling, Sectie B perceel 272E wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Paal, 3de afdeling, Sectie C perceel 624/02F wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Paal, 3de afdeling, Sectie D perceel 343R2 wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Koersel, 4de afdeling, Sectie C perceel 21/04 wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Koersel, 5de afdeling, Sectie B perceel 754K wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein van percelen kadastraal gekend als Beverlo, 6de afdeling, Sectie B perceel 1107F en 1117G en 1117F wordt definitief goedgekeurd.
In de omgevingsvergunning is opgenomen dat de wegenis gratis dient afgestaan te worden aan de stad Beringen.
Er is een definitieve oplevering geweest voor het pleintje en de wegenis.
Na de overdracht en de beëidiging van het recht van opstal dienen de percelen integraal te worden overgedragen naar het openbaar domein.
De gemeenteraad is definitief akkoord met de gratis grondafstand van de percelen, kadastraal gekend als Beringen, 2de afdeling, sectie B, nummers:
De gemeenteraad is definitief akkoord met de beëindiging van het recht van opstal op het perceel, kadastraal gekend als Beringen, 2de afdeling, sectie B, nummer 218N, lot A3, 10a98ca groot, opgetekend op het meetplan d.d. 19 juni 2024 opgemaakt door studiebureau S.t.W.
Alle kosten verbonden aan deze grondafstand en de beëindiging van het recht van opstal zijn ten laste van de tegenpartij.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de gratis grondafstand en de beëindiging van het recht van opstal volgens de voorwaarden van de ontwerpakte die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
De percelen worden om reden van openbaar nut toegevoegd aan het openbaar domein.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt aangesteld voor het verlijden van de akte.
Tijdens de informatieve gesprekken met de eigenaar, gaf de eigenaar te kennen moeilijk uitspraak te kunnen doen over zijn bereidheid tot verkoop als geen indicatie gegeven kon worden over de mogelijke aankoopprijs. Het schepencollege gaf daarom op 19 december 2024 goedkeuring om alvast een schattingsverslag op te vragen.
Het schattingsverslag van 22 januari 2025 opgemaakt door landmeters-experten Geowijzer geeft aan dat de venale waarde, in vrije onderhandse verkoop van het perceel 285.000 euro bedraagt. Dit komt overeen met een waarde van 99 euro/m² (incl. loods).
De eigenaars hanteerden een vraagprijs van 325.000 euro (113 euro/m²). Na onderhandelingen blijken zij bereid te zijn te zakken naar 305.000 euro (106 euro/m²), maar enkel op volgende voorwaarden:
De stad is in principe gebonden aan de schattingswaarde en kan daar enkel gemotiveerd van afwijken. De vraagprijs van 305.000 euro wijkt slechts 7% af van de schattingswaarde. Indien een dergelijk perceel onteigend zou moeten worden is al een hogere wederbeleggingsvergoeding nodig, waardoor het als een aanvaardbare afwijking kan beschouwd worden. Bovendien is hier voor de stad zeker sprake van een gelegenheidswaarde omdat we eigenaar zijn van beide buurpercelen. De aankoop van de grond is van strategische waarde om de uitwerking van de bouwwerken aan de werkplaatsen in de meest optimale omstandigheden te onderzoeken. Verder elimineert het ook onbekende parameters in de aanstelling van een studiebureau dat de verschillende bouwopties dient te onderzoeken. wat daar ook een korter traject betekent. Bovendien is er in Beringen zeer weinig aanbod van KMO-percelen. Onze bedrijventerreinen zijn zo goed als volledig volzet en er is geen concreet zicht meer op de creatie van bijkomende bedrijventerreinen. Dit heeft een invloed op de verkoopprijzen (cfr. verkoopdossier Ravenshout-Noord). Al deze redenen maken een afwijking van het schattingsverslag motiveerbaar.
Uiteraard dient de stad bij verdere onderhandelingen ook haar voorbehoud te maken (vb. gunstig bodemattest) en zal een overeenkomst pas geldig tot stand kunnen komen na ondertekening door beide partijen van een onderhandse overeenkomst opgesteld door de notaris.
Het schepencollege gaf op 20 februari 2025 opdracht om dit dossier ter principiële goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad is principieel akkoord met de aankoop van het perceel grond kadastraal gekend als Beringen, 1ste afdeling, sectie A, nr. 252 B met een kadastrale oppervlakte van 2.850 m² tegen maximaal 305.000 euro en onder voorwaarden zoals hierboven opgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, meer bepaald met het opvragen van toestemming van de POM, het aanstellen van een notaris en het voeren van verdere onderhandelingen. Zodra er een formeel akkoord bereikt is met de eigenaar dient de gemeenteraad deze aankoop definitief goed te keuren.
Berichtgeving in verschillende kranten laat weinig aan de verbeelding over: in Vlaanderen valt gemiddeld één dode om de tien dagen bij woningbranden. Rookmelders zijn sinds 2017 verplicht in elke woning, maar kunnen ook een vals gevoel van veiligheid geven. Mensen plaatsen er wel, maar vaak te weinig of ze vergeten deze op regelmatige tijdstippen/voldoende te testen. Ook CO-vergiftigingen blijven voorkomen: gemiddeld sterven hieraan ieder jaar tussen de 20 en 30 personen in België. Aangezien ik veiligheid zeer belangrijk vind, wil ik toch graag vragen om:
*Een (nieuwe) infocampagne te organiseren, waarbij ook verwezen wordt naar de informatie op de webstek van de hulpverleningszone. Is het schepencollege bereid om een communicatiecampagne op te zetten via de verschillende gemeentelijke kanalen omtrent brandveiligheid, het correct plaatsen en controleren van rookmelders en de gevaren van CO-vergiftiging? Zo ja, tegen wanneer zal dit gebeuren? Zo nee, waarom niet?
*Een groepsaankoop te lanceren voor onze inwoners. Sommige gemeenten bieden reeds rookmelders te koop aan. Door samen te werken met de hulpverleningszone zijn de gemeente en de kopers zeker van kwalitatieve toestellen. Is het schepencollege bereid om rookmelders aan te bieden in samenwerking met de hulpverleningszone, eventueel via een groepsaankoop waarbij de stad fungeert als tussenpersoon? Zo ja, tegen wanneer zal dit gebeuren? Zo nee, waarom niet?
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
di 11/03/2025 - 11:35In 2022 werd er een pop-up reglement op horeca goedgekeurd met als doel te voorkomen dat een bepaalde pop-up niet langer dan 4 maanden zou kunnen staan. Echter in de praktijk blijkt dat het reglement simpel te omzeilen is. Pop-ups zijn op dit moment voldoende wettelijk geregeld via het decreet van 17 juni 2016 houdende huur van korte duur voor handel en ambacht. Negatieve effecten van pop-ups worden niet ondervangen door het bijkomende reglement betreffende horeca pop-ups van stad Beringen. Dit maakt dat het reglement enkel een administratieve last creëert voor initiatiefnemers. Er wordt geen bijkomend doel bereikt voor stad Beringen dat niet voorzien is in het decreet.
In kader van administratieve vereenvoudiging stel ik dan ook volgende voor:
Art 1. de gemeenteraad schaft het reglement betreffende horeca pop-ups af
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
di 11/03/2025 - 11:35In de Onze Lieve vrouwstraat geldt een snelheidslimiet van 30 km /u .Toch blijven te hoge snelheden een probleem, vooral ter hoogte van de oversteekplaats bij de bocht Hoogstraat _ Onze lieve Vrouwstraat .Het is daar levensgevaarlijk om over te steken , omdat bestuurders de bocht vaak met hoge snelheid nemen.
Welke maatregelen kan de stad beringen nemen de veiligheid hier te verhogen ?
Daarnaast vragen we aandacht voor de leegstand van winkels in de Lieve Vrouwstraat . Het centrum verdient meer ondersteuning en investeringen om aantrekkelijk te blijven voor handelaars en bezoekers , in plaats van een eenzijdige focus op B_MINE. Nu zeggen de mensen dat de stad Beringen vuil en aan het verloederen is!
Welke maatregelen is de stad bereid te nemen om terug leven in de straat te blazen ??
De mondelinge vraag werd beantwoord.
di 11/03/2025 - 11:35Ik heb een bezorgde opmerking ontvangen over de verkeerslichten in Beverlo Dorp. De huidige afstelling veroorzaakt regelmatig opstoppingen en leidt soms tot gevaarlijke situaties. Een bijkomende bezorgdheid is dat voetgangers groen licht krijgen op hetzelfde moment dat auto's van de Oosthamsesteenweg afslaan. Ik heb zelf al meermaals bijna-ongevallen gezien waarbij auto’s op het laatste moment moesten remmen. Dit is een veelgebruikte oversteekplaats, zeker door schoolkinderen, en de situatie baart me ook wel zorgen.
Ik ben ervan op de hoogte dat er aan deze verkeerslichten regelmatig een gemachtigde opzichter staat, wat uiteraard een goede maatregel is. Maar zelfs voor deze persoon is de situatie soms ronduit onveilig. In de gemeente Ham, bij basisschool De Zevensprong, is er een systeem waarbij de mogelijkheid bestaat om het autoverkeer tijdelijk op rood te zetten bij het oversteken. Kan er onderzocht worden of zo'n oplossing ook in Beringen mogelijk is?
Daarnaast wil ik graag vragen naar de plannen voor de bushalte aan de Koolmijnlaan. Tijdens een debat gaf de heer Vints aan dat er plannen zijn om deze bushalte te verplaatsen. Ik ondersteun dit idee volledig, maar ik hoor ook dat deze plannen al jarenlang ter sprake komen zonder concrete actie. Veiligheid in een schoolomgeving mag niet op de lange baan geschoven worden.
Aangezien de verkeersveiligheid aan de verkeerslichten in Beverlo en de bushalte aan de Koolmijnlaan een aandachtspunt is, wil ik vragen of de stad bereid is om deze problemen aan te kaarten bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Zijn er al gesprekken geweest met AWV over deze situatie, en zo niet, kan de gemeente dit in de nabije toekomst op de agenda zetten om de veiligheid van onze inwoners, en in het bijzonder van onze schoolgaande jeugd, te garanderen?
De mondelinge vraag werd beantwoord.
di 11/03/2025 - 11:36De laatste tijd nemen de meldingen van overlast en vernielingen door vooral minderjarige hangjongeren in Paal weer toe. Zo worden o.a. het park, OC De Buiting en ook de babbelbank en boekenruilkast geviseerd. Rond het OC werden ook al camera’s geplaatst.
Hangplekken voor jongeren zijn van alle tijden, want ook zij willen vrienden ontmoeten en 'chillaxen' op hun plekken. Meestal zorgen ze ook niet voor problemen. Maar zij die hardleers zijn, moeten het signaal krijgen dat dit asociaal gedrag niet kan. Anders krijgen burgers de indruk dat de stad en politie niets doen met hun meldingen van overlast.
Via meer camera- en politiecontrole en ook via toezicht door jongerenwerkers kan er een extra oogje in het zeil gehouden worden. Zo kunnen we risicojongeren ook sneller identificeren om gerichter te werken. Ook meer sociale controle door meer leven in de buurt, zoals nu al met ’t Ateliertje maar ook via een snelle herbestemming van Club 18, heeft een positief effect.
We willen allemaal een fijne, nette en veilige gemeente waarin het aangenaam wonen is. De politie en lokale besturen kunnen, conform de GAS-codex, kleine criminaliteit en asociaal gedrag snel en efficiënt aanpakken via de Gemeentelijke Administratieve Sancties. Iedereen vanaf 14 jaar die een strafbaar feit pleegt in de openbare ruimte kan, na bemiddeling, bestraft worden met een boete tot 175 € of gemeenschapsdienst tot 15 uren. Maar dan moeten ze natuurlijk ook gevat worden, en nu is het nog te vaak een kat en muis spel.
Maar controle en handhaving is slechts één deel van de oplossing want dan is het kwaad al geschied. Voorkomen is beter dan genezen. Bovendien mogen we het probleem ook niet verplaatsen naar een andere locatie. Daarom pleit Team Voluit op korte termijn voor een structurele aanpak vanuit de stad, in samenspraak met de politie en het jongerenwerk maar ook met de buurt. En dit zowel op het vlak van preventie en bemiddeling waar het kan tot controle en handhaving waar het moet. Zo maken we het probleem tegelijk ook bespreekbaar, met de buurtbewoners én met de jongeren zelf.
Daarom de volgende vragen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.
di 11/03/2025 - 11:36