We willen als Stad Beringen graag samenwerken met Mechelen en meer dan 40 andere besturen. De bedoeling van het project 'Burgerloket' is een verregaande administratieve vereenvoudiging, automatisering en digitalisering van een select aantal dienstverleningsprocessen binnen burgerzaken (verkiezingen, rijbewijzen, poliovaccinatie, reispassen, erkenning van een kind, aangifte van geboorte, huwelijken, wettelijke samenwoning, gezworenen, identiteitskaarten, slachtvergunning, voorlopige bewindvoering). Overbodige processtappen zonder toegevoegde waarde worden geschrapt en noodzakelijke stappen worden zoveel mogelijk geautomatiseerd.
Dit doen we samen, op een overkoepelende manier, zodat niet elke gemeente afzonderlijk processen moet automatiseren. De gekozen processen van burgerzaken staan al jarenlang op het ‘verlanglijstje’ van veel steden en gemeenten maar ze vereisen samenwerking overheen overheidsniveaus. Het draagvlak voor dit project blijkt ook uit de interesse van alle deelnemende gemeenten: van de grootste centrumsteden tot kleinere gemeenten en verspreid over heel Vlaanderen. Er zijn al veel pogingen ondernomen om de processen in dit project te vereenvoudigen. Vaak werd daarbij aan de kar getrokken door één gemeente. Dankzij dit project kunnen we samenwerken en het draagvlak voor vereenvoudiging beter aantonen. Er wordt berekend hoeveel administratieve vereenvoudiging we kunnen realiseren. Ook de publiciteit rond Gemeente zonder Gemeentehuis creëert opportuniteit en momentum. De Dienst Administratieve Vereenvoudiging (federale overheid) is bereid om een coördinerende rol op te nemen in dit project. Zodoende worden alle vereenvoudigingstrajecten gecoördineerd door DAV, die de afgelopen jaren al heel wat complexe vereenvoudigingstrajecten zoals het centraal strafregister en Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS) heeft gerealiseerd.
De projectbegroting zal ongeveer twee miljoen euro aan subsidies bevatten. De gemeentelijke bijdrage tot het project (20%) wordt in de projectaanvraag opgevangen door de inzet van 0,1 VTE over het ganse project (april 2022 - december 2025), wat neerkomt op gemiddeld een halve dag per week voor één burgerzaken-medewerker. Deze wordt (verdeeld) ingezet op 1) de deelname aan een stuurgroep 2) een bijdrage in het procesmanagement, nl. het opstellen van blauwdrukken en succesmetingen en het natrekken, testen en in kaart brengen van processen én 3) de maximale ondersteuning van burgers in het vinden van de weg naar de digitale dienstverlening inzake deze burgerzaken-processen (e-inclusie). Dit laatste kan op verschillende manieren: laagdrempelige hulp bieden via self-service, opleidingen, communicatie rond het gebruik van Mijn Burgerprofiel, …
Elke gemeente vult dit in op maat van de noden van hun burgers. Voor Beringen voorzien we de inzet van 76 mandagen met medewerkers die reeds in dienst zijn. Het spreekt voor zich dat deze samenwerkingsovereenkomst enkel in werking treedt wanneer de benodigde subsidiëring bekomen wordt en het project ook effectief van start kan gaan.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met stad Mechelen omtrent de projectaanvraag Burgerloket in het kader van de projectoproep 'Gemeente zonder gemeentehuis' goed.