Uit onderzoek blijkt dat een auto gemiddeld 95% van de tijd stil staat. Voor heel wat mensen kost een eigen auto op die manier veel geld in verhouding tot hoeveel ermee gereden wordt. Een auto kost namelijk niet alleen geldt wanneer ermee gereden wordt, ook een auto die stilstaat kost veel. Kosten voor verzekering, verkeersbelasting, keuring,… moeten allemaal betaald worden zonder dat een auto ook maar één kilometer rijdt.
Daarom vindt de laatste jaren het concept ‘autodelen’ meer ingang in Vlaanderen. Bij autodelen neem je bijvoorbeeld een abonnement op een dienst die autodelen aanbiedt, en kan je vervolgens met auto’s rijden die door deze dienst aangeboden worden. Deze formule komt voor heel wat mensen goedkoper uit dan een eigen auto te bezitten. Voor mensen die minder dan 11.000 kilometer per jaar rijden, is instappen in een autodeelsysteem in veel gevallen voordeliger dan een eigen auto bezitten.
Maar dan moet er natuurlijk een aanbod zijn van deelauto’s in de directe omgeving. En hier is een belangrijke rol weggelegd voor gemeentebesturen, die een kader moeten creëren zodat aanbieders van deelauto’s de mogelijkheid hebben om de deelauto’s aan te bieden op parkeerplaatsen. Dat kan bijvoorbeeld op parkeerplaatsen in de dorpscentra, aan sporthallen, aan stations, aan recreatiegebieden,…
Hier knelt het schoentje momenteel in Beringen. Er is geen autodeelsysteem aanwezig in onze stad, er bestaat geen kader voor en het blijft daarover vanuit het stadsbestuur zeer stil. Terwijl de voordelen van autodelen onmiskenbaar zijn: naast minder kosten voor de gebruikers van deelauto’s kan een autodeelsysteem er mee voor zorgen dat de parkeerdruk in onze dorpskernen daalt.
Daarom stellen wij voor dat de stad Beringen het autodelen een meer prominente plaats geeft in het mobiliteitsbeleid en start met de opmaak van een actieplan voor autodelen. De stad moet dit niet alleen doen, maar kan hiervoor beroep doen op expertise van vzw Autodelen.net. Deze organisatie begeleidt lokale overheden intensief bij de opmaak van een actieplan en biedt bij de uitvoering van dergelijk actieplan nazorg aan.
We hopen dat dit voorstel ertoe leidt dat onze inwoners binnen afzienbare tijd beroep kunnen doen op een autodeelsysteem. Heel wat steden en gemeenten die kleiner zijn dan Beringen, zijn reeds op de kar van het autodelen gesprongen: Torhout, Eeklo, Haacht en buurgemeente Tessenderlo zijn enkele voorbeelden. Dan kan dit in Beringen ook. Het wordt tijd dat ook bij ons inwoners die dit willen, geld kunnen uitsparen door te starten met autodelen.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De stad Beringen stelt een actieplan voor autodelen op en voert dit actieplan consequent uit, zodat burgers beroep kunnen doen op autodelen in Beringen.
Het voorstel tot beslissing werd behandeld.
wo 16/02/2022 - 09:16