De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 10 januari 2022 worden goedgekeurd.
De heer Serge Daniëls werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 verkozen als opvolger op de politieke lijst van sp.a-L.Burgemeester (thans Vooruit) als gemeenteraadslid voor de stad Beringen. De aanstelling en eedaflegging van de heer Serge Daniëls als gemeenteraadslid gebeurden in de gemeenteraadszitting van 09 maart 2020. De voorzitter van de gemeenteraad nam kennis van het ontslag van de heer Serge Daniëls en aanvaardt dit ontslag. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur
NEEMT AKTE
van het ontslag als gemeenteraadslid van de heer Serge Daniëls, wonende te Rozenlaan 26 bus 9, 3580 Beringen.
Uit het goedgekeurd proces - verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat mevrouw Ils Engelen werd aangewezen als eerste opvolgend gemeenteraadslid.
Zij doet echter afstand van haar mandaat (zie akte d.d. 19 januari 2022).
De heer Massimo Caruso werd aangewezen als tweede opvolgend gemeenteraadslid. Uit de voorgelegde documenten blijkt dat de heer Massimo Caruso sedert de verkiezingen van 14 oktober 2018 zonder enige onderbreking voldaan heeft en nog steeds voldoet aan de voor verkiesbaarheid gestelde vereisten en dat hij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van gemeenteraadslid.
De geloofsbrieven van de heer Massimo Caruso, geboren op 5 juli 1978 te Beringen, wonende te 3580 Beringen, Kortebergstraat 10 worden goedgekeurd.
De heer Massimo Caruso toe te laten tot de eedaflegging in handen van de voorzitter van de gemeenteraad waaraan hij voldoet door het uitspreken van de eedformule en waarvan een akte van eedaflegging wordt opgemaakt.
De heer Massimo Caruso wordt als raadslid geïnstalleerd met ingang van 14 februari 2022.
De algemeen directeur opdracht te geven om deze opvolging in de gemeenteraad in te voeren in de mandatendatabank.
Een uittreksel uit de notulen over te maken aan de belanghebbende(n).
De Vooruit fractie heeft doorgegeven dat de samenstelling voor de commissies dient aangepast te worden als volgt:
3de gemeenteraadscommissie:
De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van afgevaardigden voor de fractie Vooruit in de derde gemeenteraadscommissie.
Deze wijziging is als volgt:
- de heer Massimo Caruso in plaats van de heer Serge Daniëls
Conform de statuten vraagt de Vooruit-fractie om de volgende wijzigingen ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad:
Algemene Vergadering CC Beringen
Bestuurder:
Raad van Bestuur CC Beringen
Bestuurder:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende wijziging in de afvaardiging van de Vooruit-fractie voor de algemene vergadering en de Raad van Bestuur van CC Beringen vanaf 14 februari 2022 :
Algemene Vergadering CC Beringen
Bestuurder:
Raad van Bestuur CC Beringen
Bestuurder:
Afschrift van dit besluit wordt voor verder gevolg overgemaakt aan CC Beringen.
In de statuten van de VZW Bosgroep Limburg is opgenomen dat de raad van bestuur bestaat uit 3 vertegenwoordigers per voormalige bosgroepregio (Noordoost-, West-, Zuid-Limburg, Limburgse Duinen en Hoge Kempen) en met het voorzitterschap door de provincie. Voor de regio West zou Beringen 1 van de 3 kandidaat-bestuurders zijn. De vertegenwoordiger van de stad Beringen in de algemene vergadering van Bosgroep Limburg vzw is op dit moment schepen Tijs Lemmens met als plaatsvervanger Jean Vanhees. Schepen Tijs Lemmens stelt zich kandidaat voor dit mandaat.
Volgende kandidatuur werd ingediend voor kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van VZW Bosgroep Limburg.
- LEMMENS Tijs
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal deelnemers: 32
Aantal geldig uitgebrachte ja- of neen-stemmen: 27
Aantal ongeldige of blanco stemmen: 0
Aantal onthoudingen: 7
LEMMENS Tijs bekomt 27 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 7 onthoudingen.
LEMMENS Tijs wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van de VZW Bosgroep Limburg.
De gemeenteraad draagt de heer LEMMENS Tijs, schepen, Nieuwendijk 73, 3582 Beringen voor als kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur in de VZW Bosgroep Limburg.
Een getekend afschrift van dit besluit wordt verzonden aan VZW Bosgroep Limburg.
De raad is bevoegd voor de toekenning van nominatieve toelagen waarna het college van burgemeester en schepenen het besluit verder uitvoert.
De gemeenteraad keurt de lijst van nominatieve toelagen zoals toegevoegd in bijlage goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering, de betaalbaarstelling en de controle van deze toelagen.
De stad Beringen doet zware investeringen op het vlak van preventie en sensibilisering van overlast, en met name in de aanpak van zwerfvuil en sluikstorten. De aanpak van zwerfvuil en sluikstorten is dan ook een prioritaire beleidsdoelstelling. Cameratoezicht is hierbij een nuttig hulpmiddel voor de objectieve waarneming van overlastproblemen, de preventieve aanpak ervan en het opsporen van daders.
Dit blijkt ook uit de evaluatie van de inzet van de 5 tijdelijk vaste camera's gedurende de afgelopen twee jaren. Deze evaluatie is zeker positief. De inzet van de 5 sluikstortcamera's heeft in 2020 geleid tot maar liefst 301 GAS-vaststellingen inzake zwerfvuil en sluikstort. In 2021 waren er 170 GAS-vaststellingen aan de hand van camerabeelden. In 2021 heeft het preventieve effect van het cameratoezicht zich duidelijk laten voelen op die locaties waar ze ingezet zijn.
De verlenging van de inzet van tijdelijke vaste bewakingscamera’s op niet-besloten plaatsen op het grondgebied van Beringen wordt opnieuw voor advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor die wegen waarvoor de stad Beringen bevoegd is.
De verlenging van de inzet van tijdelijke vaste bewakingscamera’s op het grondgebied (perimeter: gehele grondgebied van de stad Beringen) zal toelaten om de volgende lokale doeleinden te bereiken:
- Preventie van zwerfvuil;
- Preventie van vandalisme en overlast;
- Het beteugelen van de overlast veroorzaakt door het achterlaten van zwerfvuil;
- Het terugdringen van de overlast o.a. veroorzaakt door wildparkeren, joyriden, vandalisme,…;
- Het handhaven van de openbare orde;
- Het controleren van grote volkstoelopen bij evenementen. Het voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van overlast;
- Het overdragen van informatie die de politie in staat stelt bedoelde overlast en misdrijven op te sporen en te vervolgen;
- Het opsporen en identificeren van daders, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers opsporen en identificeren;
Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om de verlenging van de inzet van de tijdelijke vaste bewakingscamera's op niet-besloten plaatsen op het grondgebied van Beringen positief te adviseren.
Alle modaliteiten met betrekking tot de inzet van tijdelijke vaste bewakingscamera's blijven geregeld door het gemeenteraadsbesluit van 9 september 2019, en het camerareglement dat in datzelfde besluit goedgekeurd is.
De gemeenteraad adviseert positief over en gaat akkoord met de verlenging van de inzet van tijdelijke vaste bewakingscamera’s op niet-besloten plaatsen op het grondgebied van Beringen. Gezien het verspreid karakter van de zwerfvuilproblematiek wordt als perimeter het volledige grondgebied van de stad aanvaard. De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met het bepalen van de plaatsen waarop de camera’s zullen gebruikt worden.
Het is aangewezen dat er tussen de stad Beringen en de gemeentes Ham en Tessenderlo een overeenkomst afgesloten wordt om de samenwerking in het kader van het project te regelen.
De samenwerking tussen partijen heeft tot doel de besteding van de (gezamenlijke) subsidiemiddelen, ten bedrage van 53.847,00 euro, te organiseren en dit in het kader van het project ‘Analyse, vroeg-detectie en aanpak van signalen van polarisatie bij middelbare scholieren in Beringen, Ham en Tessenderlo via vorming en outreachend werk ter preventie van gewelddadige radicalisering, met focus op de invloed van social media’. Voor de uitvoering van dit project wordt beroep gedaan op ARKTOS vzw. Hiertoe heeft de gemeenteraad van de stad Beringen als beherende gemeente op 20 december 2021 een samenwerkingsovereenkomst met ARKTOS vzw goedgekeurd. In dit gemeenteraadsbesluit is al opgenomen dat er nog een samenwerkingsovereenkomst tussen Beringen, Ham en Tessenderlo moet afgesloten worden.
Deze overeenkomst tot samenwerking is van bepaalde duur, namelijk gelijklopend met de duur van de toegekende subsidiemiddelen. De samenwerking neemt een aanvang (retroactief) op 1 juli 2021 (zijnde de startdatum van de subsidie), en eindigt van rechtswege op 30 juni 2022, met mogelijks jaarlijkse verlenging gedurende drie jaren. De samenwerkingsovereenkomst is opgemaakt in overleg met de juridische dienst.
De stad Beringen fungeert in deze samenwerking als beherende gemeente. Dit houdt in dat zij waakt over de samenwerking en dat zij instaat voor het financieel beheer (van de middelen).
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenskomst tussen de stad Beringen en de gemeenten Ham en Tessenderlo in het kader van de toegekende projectsubsidie voor de preventie van gewelddadige radicalisering, polarisering en extremisme, goed.
Momenteel was met betrekking tot de opzeg in artikel 6 van de modelovereenkomst het volgende opgenomen: "Beide partijen kunnen evenwel bij het verstrijken van elk huurjaar een einde stellen aan deze huurovereenkomst mits een opzeg van drie maanden vooraf bij een ter post aangetekende brief. Bij niet-naleving van de bepalingen in deze overeenkomst, kan de verhuurder echter ten alle tijden zonder opzeg de overeenkomst beëindigen."
Voor sommige huurders is deze bepaling niet duidelijk genoeg en ontstaat ten onrechte de veronderstelling dat de huurovereenkomst te allen tijde kan opgezegd worden, mits een opzegtermijn van 3 maanden gerespecteerd wordt. De opzeg dient echter te gebeuren 3 maanden vóór het verstrijken van het huurjaar. Voorstel is daarom om de clausule om te vormen als volgt: "Beide partijen kunnen evenwel bij het verstrijken van elk huurjaar een einde stellen aan deze huurovereenkomst mits een opzeg vooraf bij een ter post aangetekende brief en dit uiterlijk op (datum X min 3 maanden). Bij niet-naleving van de bepalingen in deze overeenkomst, kan de verhuurder echter ten alle tijden zonder opzeg de overeenkomst beëindigen." De uiterlijke opzegdatum wordt daarbij expliciet genoemd als een datum, niet langer als een termijn. Bijvoorbeeld bij contracten met een jaarlijkse vervaldatum op 1 mei, wordt hierbij vermeld dat de opzegging uiterlijk op 1 februari moet gebeuren.
Voor wat betreft de betaling van de huurprijs wordt opgenomen dat de stad hiervoor een factuur zal sturen.
Voor wat betreft de waarborg wordt voorgesteld deze te bepalen op 25% van het jaarlijkse huurbedrag, maar wel met een minimum van 400 euro. Als blijkt dat een terrein niet in de oorspronkelijke staat hersteld is, kunnen we de waarborg inhouden. Volgende clausule wordt toegevoegd aan de overeenkomst: "Aanvullend op de jaarlijkse huurprijs is de huurder gebonden tot het betalen van een eenmalige waarborgsom van XXX euro. De waarborg is bestemd om de verschillende verplichtingen van de huurder te dekken. Zij mag niet beschouwd worden als een voorschot op het huurgeld en zal pas aan de huurder worden terugbetaald bij einde van de overeenkomst en nadat de huurder al zijn verplichtingen is nagekomen." en "De waarborg dient overgeschreven te worden op hetzelfde rekeningnummer en dit vóór ingang van deze overeenkomst."
Akkoord met de voorgestelde werkwijze voor het afsluiten van nieuwe contracten.
Belangrijke verduidelijkingen en aanvullingen die nodig zijnen die op correcte wijze werden opgenomen.
De gemeenteraad gaat akkoord met het invoeren van een waarborgregeling, waarbij de waarborg één vierde van de huurwaarde op jaarbasis zal bedragen, echter met een minimum van 400 euro.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen aan de voorwaarden van verhuur van private gronden, volgens nieuw model van huurovereenkomst, opgenomen als bijlage.
De wijzigingen worden ingevoerd voor alle nieuwe huurcontracten die afgesloten worden.
Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De gemeenteraad beslist over de verpachtingsvoorwaarden opgenomen in de 4 documenten opgenomen als bijlage bij dit besluit.
De belangrijkste onderdelen en voorwaarden worden hieronder opgesomd:
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorwaarden en lasten die zijn opgesomd in de jachtverpachtingsvoorwaarden die integraal deel uitmaken van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een onderhandse verkoop is mogelijk omdat de politie nood heeft aan aanbreiding en het SAC aansluit bij hun bestaand gebouw en bovendien gelegen is in de geschikte zone volgens het gewestplan (zone voor openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen). Er werd enkele jaren geleden een ruime oproep gedaan naar andere kandidaten, maar omwille van de omvang van het gebouw en de vereiste investeringen werd nog niemand gevonden die het volledige gebouw wenste te kopen, is een afscheiding van een vleugel te motiveren. Ook het omzetten van bestaande opstal naar een verkoop is een logische stap, zodat de politiezone eigenaar wordt van het geheel.
Er werd een opmetingsplan opgesteld door landmeterskantoor Geowijzer op 22 november 2019. Op dit plan:
Er werd een schattingsverslag opgesteld door landmeterskantoor Pieters op 30 maart 2020. Het schepencollege nam kennis van dit schattingsverslag op 9 april 2020. Omdat het gaat om een combinatie van beëindigen opstal, het bepalen van een meerwaarde en een verkoop, werden op basis van dit schattingsverslag nog een aantal berekeningen gedaan om de verkoopprijs te kunnen bepalen op 1.125.000 euro. De detailberekening is opgenomen in het collegebesluit van 27 januari 2022.
Momenteel is er nog geen fysieke scheiding tussen het gedeelte van het SAC dat we wel verkopen en het gedeelte dat we niet verkopen. Partijen zijn daarom overeengekomen dat de politie momenteel reeds toegang krijgt tot het goed en dat specifiek voor het realiseren van een fysieke scheiding tussen het gekochte goed en een het resterend gedeelte van het gebouw dat eigendom blijft van de stad. Pas zodra de scheiding gerealiseerd is, kan het gebouw in gebruik genomen worden als kantoor, zodat beide gebouwen volledig apart kunnen functioneren, behoudens het tijdelijk recht van doorgang als vluchtweg bij brand. Dit is nodig tot een andere uitgang gecreëerd wordt en een brandtrap geïnstalleerd wordt. De deadline voor het realiseren hiervan is bepaald op 31 december 2022.
Door notariskantoor Boesmans werd een onderhandse overeenkomst opgesteld om deze zaken te regelen. De gemeenteraad dient deze goed te keuren zodat de verkoopakte verleden kan worden.
Ontvangsten voorzien onder MJP004821 (opgelet, is ander MJP dan voorzien in de nota).
De gemeenteraad is akkoord om het opstalrecht van de politiezone op het perceel kadastraal gekend als Beringen 4de afdeling, sectie C, nummer 26F vervroegd te beëindigen. Dit perceel wordt samen met een deel van het aangrenzende perceel kadastraal gekend als Beringen 4de afdeling, sectie C, nummer 26E (zoals samen aangeduid als lot 1 op het opmetingsplan van landmeterskantoor Geowijzer van 22 november 2019, met een oppervlakte van 6.288 m²) te verkopen aan de politiezone Beringen – Ham – Tessenderlo, tegen een verkoopprijs van 1.125.000 euro en dit volgens voorwaarden zoals opgenomen in de overeenkomst als bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad geeft opdracht aan gemeenteraadslid Thomas Vints (burgemeester) of diens plaatsvervanger om de overeenkomst en de authentieke akte in zijn plaats te ondertekenen.
Het beleidsmatige luik is voor Beringen vormgegeven op basis van het bestuursakkoord met nadien strategische (en in samenhang financiële) nota en uiteindelijk ook algemene (en schepen-specifieke) beleidsverklaring.
De geïntegreerde doelstellingenboom voor stad en OCMW Beringen is gestructureerd rond acht strategische beleidsdoelstellingen voor wat betreft 'nieuw en vernieuwend beleid' BD 1. tot en met BD 8. ofwel Beringen bereikbaar, Beringen ondernemend en talentgericht, Beringen bruisend en kindvriendelijk, Beringen verbindt, Beringen groeit, Beringen leefbaar en veilig, Beringen toegankelijk en zorgzaam, Beringen excelleert.
Daarnaast is er de 'weerkerende dienstverlening' die geen voorwerp uitmaakt van dit besluit omdat daarover beleidsmatig niet gerapporteerd wordt.
Artikel 263 van het DLB en Besluit Vlaamse Regering 30 maart 2018 BBC.
De raad neemt kennis van opvolgingsrapportering 31.12.2021 met daarin de gedetailleerde status voor wat betreft de voortgang van actieplannen en acties (nieuw en vernieuwend beleid), wijziging financiële risico's, grondslagen en assumpties, thesauriebeheer, debiteurenbeheer, visum.
Dit besluit geeft in het tekstdocument '2021_Beleidsrapportering_Opvolging_Bestuursakkord_Beringen_31december2021' een conforme beleidsrapportering (zo nauw mogelijk ook de structuur uit Mercurius volgend qua nummering zodat de onderliggende opvolgingsrapportering in Mercurius er eenduidig langs te leggen is en details eenvoudig kunnen worden opgezocht). Op niveau van BD en AP is duidelijk dat op 31.12.2021 alle BD en bijna alle AP in uitvoering zijn. Terwijl op 31.12.2020 ongeveer 75% van de BD en AP in uitvoering was, is dit per 31.12.2021 respectievelijk 100% en 92%. De uitvoering lijkt zo meer en meer op kruissnelheid te komen.
De voortgang van de AC is per actie beschreven in het rapport uit Mercurius. Op niveau van AC zijn er per 31.12.2021 in totaal 94 acties met status uitgevoerd (18%), 245 in uitvoering (of 47%) en 181 acties (of 35%) met status in voorbereiding of nog niet opgestart. Per 31.12.2020 was dit: in totaal 48 acties met status uitgevoerd (10%), 175 in uitvoering (of 36%) en 259 acties (of 54%) met status in voorbereiding of nog niet opgestart.
De beleidsopvolging moet steeds in relatie gezien worden tot de financiële realisatie. De jaarcijfers voor 2021 komen pas aan de orde bij de jaarrekening. In het bijgevoegde rapport zijn wel de geraamde uitgaven en ontvangsten (=na aanpassing meerjarenplan) en de (per 26.01.2022) geboekte uitgaven en ontvangsten opgenomen. Op dit moment geeft dat nog geen definitief beeld (daarvoor is het wachten op de laatste boekingen voor 2021 en de afsluiting van het boekjaar).
Op niveau van uitgaven ontstaat volgend beeld:
Nuancering naar extern versus intern beleid
Het proces van beleidsopvolging groeit meer en meer als sturingstool. Focus is het realiseren van de beleidsdoelstellingen, in casu de actieplannen 'werk maken van... ' en de prioritaire acties. Tijdens het Bistro-overleg van 5 oktober 2020 is dit verder onder de aandacht gebracht, zijn tips gegeven en is de (verdere, continue) ondersteuning vanuit de dienst planning en organisatie voor het voetlicht gebracht. In 2021 is hier verder op doorgepakt. Zo is er nu binnen elk van de departementen een regelmatig actieplanoverleg.
Het besluit geeft in de bijlagen ook zicht op wijziging financiële risico's, grondslagen en assumpties, thesauriebeheer, debiteurenbeheer, visum. Zoals al in de rapporten AMJP benoemd zijn de versnelde en opeenvolgende loonindexeringen een risico dat zich nu al realiseert. Zoals het er nu naar uitziet kan dit voor 2022 worden opgevangen in de geraamde loonbudgetten, omdat die voor 2022 op 100% staan (terwijl de realisatie doorgaans rond de 96% ligt).
Voor wat betreft thesauriebeheer wordt getracht een minimale thesauriepositie aan te houden (in bijzonder vanwege nu geldende negatieve rentes). De globale thesauriepositie van stad en OCMW Beringen daalde in de loop van 2021 met 38%.
Voor wat betreft visum behandelde de financieel directeur in 2021 in totaal 144 visums, waarvan 131 conform werden verklaard (sommige met voorwaarden).We willen als Stad Beringen graag samenwerken met Mechelen en meer dan 40 andere besturen. De bedoeling van het project 'Burgerloket' is een verregaande administratieve vereenvoudiging, automatisering en digitalisering van een select aantal dienstverleningsprocessen binnen burgerzaken (verkiezingen, rijbewijzen, poliovaccinatie, reispassen, erkenning van een kind, aangifte van geboorte, huwelijken, wettelijke samenwoning, gezworenen, identiteitskaarten, slachtvergunning, voorlopige bewindvoering). Overbodige processtappen zonder toegevoegde waarde worden geschrapt en noodzakelijke stappen worden zoveel mogelijk geautomatiseerd.
Dit doen we samen, op een overkoepelende manier, zodat niet elke gemeente afzonderlijk processen moet automatiseren. De gekozen processen van burgerzaken staan al jarenlang op het ‘verlanglijstje’ van veel steden en gemeenten maar ze vereisen samenwerking overheen overheidsniveaus. Het draagvlak voor dit project blijkt ook uit de interesse van alle deelnemende gemeenten: van de grootste centrumsteden tot kleinere gemeenten en verspreid over heel Vlaanderen. Er zijn al veel pogingen ondernomen om de processen in dit project te vereenvoudigen. Vaak werd daarbij aan de kar getrokken door één gemeente. Dankzij dit project kunnen we samenwerken en het draagvlak voor vereenvoudiging beter aantonen. Er wordt berekend hoeveel administratieve vereenvoudiging we kunnen realiseren. Ook de publiciteit rond Gemeente zonder Gemeentehuis creëert opportuniteit en momentum. De Dienst Administratieve Vereenvoudiging (federale overheid) is bereid om een coördinerende rol op te nemen in dit project. Zodoende worden alle vereenvoudigingstrajecten gecoördineerd door DAV, die de afgelopen jaren al heel wat complexe vereenvoudigingstrajecten zoals het centraal strafregister en Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS) heeft gerealiseerd.
De projectbegroting zal ongeveer twee miljoen euro aan subsidies bevatten. De gemeentelijke bijdrage tot het project (20%) wordt in de projectaanvraag opgevangen door de inzet van 0,1 VTE over het ganse project (april 2022 - december 2025), wat neerkomt op gemiddeld een halve dag per week voor één burgerzaken-medewerker. Deze wordt (verdeeld) ingezet op 1) de deelname aan een stuurgroep 2) een bijdrage in het procesmanagement, nl. het opstellen van blauwdrukken en succesmetingen en het natrekken, testen en in kaart brengen van processen én 3) de maximale ondersteuning van burgers in het vinden van de weg naar de digitale dienstverlening inzake deze burgerzaken-processen (e-inclusie). Dit laatste kan op verschillende manieren: laagdrempelige hulp bieden via self-service, opleidingen, communicatie rond het gebruik van Mijn Burgerprofiel, …
Elke gemeente vult dit in op maat van de noden van hun burgers. Voor Beringen voorzien we de inzet van 76 mandagen met medewerkers die reeds in dienst zijn. Het spreekt voor zich dat deze samenwerkingsovereenkomst enkel in werking treedt wanneer de benodigde subsidiëring bekomen wordt en het project ook effectief van start kan gaan.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met stad Mechelen omtrent de projectaanvraag Burgerloket in het kader van de projectoproep 'Gemeente zonder gemeentehuis' goed.
Het opportuniteitsadvies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien. Wel moet de organisator bij Opgroeien toelichten hoe hij met de opmerkingen in het opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur zal omgaan.
Er zijn twee belangrijke luiken: enerzijds wordt het opportuniteitsadvies opgesteld aan de hand van inhoudelijke criteria/richtlijnen die een antwoord bieden op de vraag of het opportuun is dat de organisator op die locatie nieuwe opvangplaatsen realiseert. Anderzijds is het belangrijk om een transparante procedure op te maken.
Voor de criteria/richtlijnen om een goed advies te kunnen geven, baseren we ons op de adviescriteria die zijn opgesteld in het kader van een adviesvraag bij uitbreiding van kinderopvang (goedgekeurd door de gemeenteraad van 14 december 2020).
(zie bijlage 1)
Het opportuniteitsadvies wordt onderbouwd en aangevuld vanuit een omgevingsanalyse en de strategische meerjarenplanning van Stad Beringen.
Het lokaal bestuur heeft 30 kalenderdagen om een advies te bezorgen aan de organisator. Het lokaal bestuur moet een procedure met hoorrecht voorzien.
(zie bijlage 2).
Het opportuniteitsadvies kinderopvang is besproken op de stedelijke adviesraad voor kinderopvang op 20 januari 2022.
Het opportuniteitsadvies kinderopvang vanuit de dienst samenleven wordt afgestemd met de dienst ruimtelijke ordening, zodat dit gecoördineerd naar de organisator kinderopvang kan verlopen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de criteria en procedure voor het opmaken van het opportuniteitsadvies kinderopvang.
De werken worden in samenwerking met Fluvius gerealiseerd.
Voor de uitvoering van deze werken dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Fluvius System Operator cvba aangezien Fluvius System Operator cvba optreedt in naam en voor rekening van Fluvius Limburg op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur gevestigd worden.
De bepalingen opgenomen in deze samenwerkingsovereenkomst.
Goedkeuring wordt gehecht aan de samenwerkingsovereenkomst welke de modaliteiten vastlegt tussen de stad Beringen en Fluvius System Operator cvba voor de onderhoudswerken aan de wegen, zoals opgenomen in bijlage.
De ondertekende overeenkomst aan Fluvius System Operator cvba, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt over te maken.
Toelichting
De toegankelijkheid van bushaltes laat te wensen over in Vlaanderen. Uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters blijkt dat slechts 13,3% van de haltes toegankelijk is voor mensen met een motorische beperking en slechts 6,4% voor mensen met een visuele beperking.
De Vlaamse regering stelt zich als doel om tegen 2030 de helft van alle haltes van het kernnet en het aanvullend net toegankelijk te maken voor alle gebruikers. Bijkomend moeten alle haltes aan de hoppinpunten tegen 2030 voor iedereen toegankelijk zijn. Het merendeel van de haltes (om en bij de 60%) ligt echter langs gemeentewegen. Om de lokale besturen in de mogelijkheid te stellen de haltes aan te pakken, voorziet de Vlaamse regering subsidies ten belope van 5 000 euro per halte. Daarnaast creëerde de Vlaamse regering ook het charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’. Door dit charter te ondertekenen engageren lokale besturen zich om de doelstellingen uit het Masterplan uit te voeren en een toegankelijkheidstoets te doen bij elke investering in het openbaar domein. Op deze manier engageren zij zich expliciet om het openbaar domein in al zijn facetten toegankelijk te maken voor iedereen.
Momenteel ondertekenden slechts 32 lokale besturen dit charter. Er is dus veel ruimte voor verbetering. Door dit charter te ondertekenen geeft onze gemeente een krachtig signaal dat iedere inwoner meetelt en dat zij de intentie heeft om het openbaar domein en de haltes voor openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk te maken.
De Vlaams-Belangfractie vraagt dan ook aan de gemeenteraad van stad/gemeente te beslissen om het charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’ te ondertekenen.
Voorstel van beslissing
Artikel 1
De gemeenteraad van stad/gemeente beslist het charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’ te ondertekenen.
Artikel 2
Een afschrift van de gemeenteraadsbeslissing met het ondertekende charter wordt bezorgd aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Afdeling beleid-Masterplan Toegankelijkheid, Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II laan 20 (bus 2), 1000 Brussel (mobipunten@mow.vlaanderen.be)
Het voorstel tot beslissing werd goedgekeurd.
wo 16/02/2022 - 09:16Uit onderzoek blijkt dat een auto gemiddeld 95% van de tijd stil staat. Voor heel wat mensen kost een eigen auto op die manier veel geld in verhouding tot hoeveel ermee gereden wordt. Een auto kost namelijk niet alleen geldt wanneer ermee gereden wordt, ook een auto die stilstaat kost veel. Kosten voor verzekering, verkeersbelasting, keuring,… moeten allemaal betaald worden zonder dat een auto ook maar één kilometer rijdt.
Daarom vindt de laatste jaren het concept ‘autodelen’ meer ingang in Vlaanderen. Bij autodelen neem je bijvoorbeeld een abonnement op een dienst die autodelen aanbiedt, en kan je vervolgens met auto’s rijden die door deze dienst aangeboden worden. Deze formule komt voor heel wat mensen goedkoper uit dan een eigen auto te bezitten. Voor mensen die minder dan 11.000 kilometer per jaar rijden, is instappen in een autodeelsysteem in veel gevallen voordeliger dan een eigen auto bezitten.
Maar dan moet er natuurlijk een aanbod zijn van deelauto’s in de directe omgeving. En hier is een belangrijke rol weggelegd voor gemeentebesturen, die een kader moeten creëren zodat aanbieders van deelauto’s de mogelijkheid hebben om de deelauto’s aan te bieden op parkeerplaatsen. Dat kan bijvoorbeeld op parkeerplaatsen in de dorpscentra, aan sporthallen, aan stations, aan recreatiegebieden,…
Hier knelt het schoentje momenteel in Beringen. Er is geen autodeelsysteem aanwezig in onze stad, er bestaat geen kader voor en het blijft daarover vanuit het stadsbestuur zeer stil. Terwijl de voordelen van autodelen onmiskenbaar zijn: naast minder kosten voor de gebruikers van deelauto’s kan een autodeelsysteem er mee voor zorgen dat de parkeerdruk in onze dorpskernen daalt.
Daarom stellen wij voor dat de stad Beringen het autodelen een meer prominente plaats geeft in het mobiliteitsbeleid en start met de opmaak van een actieplan voor autodelen. De stad moet dit niet alleen doen, maar kan hiervoor beroep doen op expertise van vzw Autodelen.net. Deze organisatie begeleidt lokale overheden intensief bij de opmaak van een actieplan en biedt bij de uitvoering van dergelijk actieplan nazorg aan.
We hopen dat dit voorstel ertoe leidt dat onze inwoners binnen afzienbare tijd beroep kunnen doen op een autodeelsysteem. Heel wat steden en gemeenten die kleiner zijn dan Beringen, zijn reeds op de kar van het autodelen gesprongen: Torhout, Eeklo, Haacht en buurgemeente Tessenderlo zijn enkele voorbeelden. Dan kan dit in Beringen ook. Het wordt tijd dat ook bij ons inwoners die dit willen, geld kunnen uitsparen door te starten met autodelen.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De stad Beringen stelt een actieplan voor autodelen op en voert dit actieplan consequent uit, zodat burgers beroep kunnen doen op autodelen in Beringen.
Het voorstel tot beslissing werd behandeld.
wo 16/02/2022 - 09:16Geachte heer Burgemeester, Paal- Beringen, 10/02/2022
Geachte heer Algemeen Directeur,
Geachte heer Voorzitter,
Geachte dames en heren Schepenen,
Geachte dames en heren Raadsleden,
Toegevoegd agendapunt aan de dagorde van de gemeenteraad van 14/02/2022.
Mondelinge vraag.
Titel : Aanleg padelpleinen: Flandria terreinen of Park Paal-Dorp?
Hierbij stuur ik U een schrijven van Tennisclub Paal aan hun leden.
|
Alhoewel er een Schepen mordicus beweert dat hij tot voor enkele dagen van niets wist, kondigt Tennisclub Paal aan om één van de 6 tennispleinen in de Park-site van Paal reeds deze maand, na 2 jaar “onderhandelen”, om te bouwen tot 2 padel-pleinen.
Sommigen onder U, alsook de ambtenaren, zullen zich de situatie nog herinneren van de vroegere zagerij tussen de Meelbergstraat en de infrastructuur van de tennis. De toestand heeft destijds tot veel ergernis en verzuring geleid.
Toen de zagerij verdween, heb ik verschillende malen vergeefs op de gemeenteraad voorgesteld deze aan te kopen om het park uit te breiden.
Een park is een centrumfunctie in een dorp en zorgt voor rust, koelte en gezonde lucht. Mijn voorstellen werden telkens verworpen wegens te duur.
De verwachtingen waren hoopvol gestemd toen de Stad op 30 maart 2021 een digitale participatie avond inrichtte met een 60-tal deelnemers, vooral buurtbewoners. Iedereen vond dit een positief initiatief want ook de omwonenden zijn, zoals ondergetekende, pro-tennis en zelfs pro-padel, maar niet in het centrum van een dorp.
De uitslag van de participatie-avond was bijna unaniem : Uitbreiden van het park. Padel, en bij uitbreiding ook tennis en alle andere sporten, naar de inmiddels aangekochte Flandria terreinen.
De teleurstelling onder de omwonenden is op dit ogenblik echter groot. De bewuste avond was slechts “window-dressing “om in stilte, zoals nu, de lawaaierige, irritante padel er door te loodsen. Zonder bouwaanvraag, openbaar onderzoek of debat. Zelfs het advies van de zgn. Bouwmeesterscan legt de Stad naast zich neer. De aanwezigheid van padel op die plaats hypothekeert de waardevolle en duurzame school De Brug/Opaal waar men kinderen, die onderhevig zijn aan concentratiestoornissen, de meest elementaire kennis voor het latere leven tracht bij te brengen. Een roeping waarvoor iedereen uitermate respect voor opbrengt.
De (nacht)rust in de buurt, in het park, op het terras van het OC-cafetaria, alle leef comfort gaat verloren.
Ondanks zoveel negatieve waarschuwingen over padel in woonbuurten in de pers, waarvan een lijst in bijlage, ondanks het negatief advies van de Vlaamse Bouwmeester, die ook een verhuis naar de Flandria-terreinen voorstelt, kiest ons bestuur op gebied van
welzijn en samenleven, groen in de dorpskern, dorpenbeleid, ruimtelijke ordening, woonbeleid, wijkontwikkeling, participatiebeleid, communicatie. Op een zeldzame uitzondering na gaat in deze ieder lid van het College in de fout.
Mijn advies:
Maak zo snel mogelijk in samenspraak met de sportverenigingen een goed plan.
Kijk hierbij als voorbeeld naar Kwaadmechelen/Ham en bouw zo snel mogelijk niet 2 maar 6 padelpleinen, dan mag Tennis/Padel Paal in competitie spelen, op de Flandria terreinen.
Doe beroep op privé initiatief, dat gaat sneller.
De bevolking zal U dankbaar zijn.
Informatie:
-Scan Beringen Vlaamse Bouwmeester/Studiebureau Buur.
-Collage van krantenartikelen/Miranda Gypen HBVL.
-BPA “Speel-en sportpleinen Paal / Paalonline
-Internetgazet
Hilaire Poels
Voluit
De mondelinge vraag werd beantwoord.
wo 16/02/2022 - 09:17Jaarlijks worden de resultaten van de preventieve screenings van de overheid in het kader van de bevolkingsonderzoeken naar borstkanker, baarmoederhalskanker en dikkedarmkanker gepubliceerd. Deze bevolkingsonderzoeken zijn ondertussen al tamelijk goed ingeburgerd. Dat is positief want ze zijn o-zo-belangrijk om vroegtijdig deze specifieke vormen van kanker op te sporen wat de kans op genezing aanzienlijk kan verhogen. Naar aanleiding van wereldkankerdag begin deze maand breng ik de laatste cijfers (van 2020) graag onder de aandacht. Het is als lokaal bestuur onze plicht om zoveel mogelijk Beringenaren op te roepen om in te gaan op de uitnodiging en zich te laten screenen. Ik licht graag de cijfers van 2020 voor Beringen toe.
De cijfers van het bevolkingsonderzoek naar borstkanker: 62,7% van de Beringse vrouwen tussen 50 en 69 jaar (de doelgroep) liet zich preventief onderzoeken aan de hand van een screeningsmammografie de afgelopen 2 jaar. Dat is aanzienlijk minder dan het streefdoel van 75%.
De cijfers wat baarmoederhalskanker betreft kennen dezelfde trend. 61,1% van de meisjes en vrouwen tussen 25 en 54 jaar (de doelgroep) ging langs bij de huisdokter of gynaecoloog voor een uitstrijkje in de afgelopen 3 jaar, ook hier werd het vooropgestelde streefdoel van 65% niet bereikt. In de jongste- (25-29j) en oudste leeftijdscategorie (60-64 jaar) is dit percentage het laagst. De dekkingsgraad bedraagt hier respectievelijk 56,6% en 53,2%.
67,3% van de Beringse 50 tot 74-jarigen (zowel mannen als vrouwen) liet zich preventief screenen op dikkedarmkanker. Dat is boven het streefdoel van 60%. Toch betekent dit dat 32,7% van de doelgroep zich niet preventief laat onderzoeken. Omdat het hier om een screening voor zowel mannen als vrouwen gaat kunnen we naar geslacht vergelijken. Opmerkelijk is dat meer vrouwen dan mannen een onderzoek naar dikkedarmkanker laten afnemen. 70,1 % vrouwen en 64,4% mannen.
Globaal bekeken is het aantal Beringenaren dat zich preventief laat onderzoeken lichtjes gedaald bij baarmoederhalskanker (62,2%-61,1%) en dikkedarmkanker (68,4%-67,3%) en relatief sterk gedaald bij borstkanker (69,6%-62,7%). Daarom stel ik volgende vragen:
Welke inspanningen worden genomen om de Beringenaren behorende tot de specifieke doelgroep te overtuigen om deel te nemen aan deze bevolkingsonderzoeken? Worden er extra inspanningen geleverd voor de leeftijdscategorieën die een lager percentage kennen?
Gezien de sterke daling met betrekking tot de cijfers voor preventieve screening naar borstkanker. Welke extra inspanningen zullen geleverd worden om meer Beringenaren te overtuigen preventief om de 2 jaar een mammografie te laten nemen?
De mondelinge vraag werd beantwoord.
Het PFAS verhaal beroert intussen al geruime tijd de gemoederen in heel Vlaanderen. Vorig jaar heeft OVAM de steden en gemeenten gecontacteerd met de vraag om een oplijsting door te geven van sites waar een verhoogd risico op PFAS-vervuiling zou kunnen zijn. Op de locaties die op deze lijsten voorkomen, voert OVAM momenteel bodemonderzoeken uit om te achterhalen of er effectief sprake is van PFAS-vervuiling.
OVAM laat in haar communicatie weten dat de oefenterreinen van brandweer en locaties met voormalige industriebranden voorrang krijgen bij bodemonderzoek naar de aanwezigheid van PFAS. Hiernaast is er ook een prioritair bodemonderzoek op terreinen die in de buurt van woon- en drinkwaterwingebieden liggen. Verder kan ook met industriële activiteiten, zoals textiel- en wasserijbedrijven, de galvanische industrie, foto-industrie en papierindustrie, extra risico op PFAS-vervuiling gepaard gaan.
Volgens een recent artikel dat verscheen in Het Belang van Limburg d.d. 07/02/2022, heeft de stad Beringen 23 locaties doorgegeven aan OVAM waar een verhoogd risico op PFAS-verontreiniging is. De stad Beringen gaf volgende locaties door: oefenterrein van de brandweer, 2 sites met voormalige industriebranden en 20 andere verdachte locaties.
Intussen worden in andere gemeenten de eerste resultaten bekend gemaakt van de bodemonderzoeken. Zo gaven Herk-de-Stad en Genk na bekendmaking van hun eerste onderzoeksresultaten al het advies aan omwonenden van hun brandweerkazernes om geen grondwater meer te gebruiken, wegens verhoogde PFAS-waarden.
Als fractie maken we ons ook zorgen om de situatie in Beringen. Het aantal doorgegeven verdachte locaties is toch aanzienlijk in vergelijking met veel andere gemeenten.
Daarom stellen we graag de volgende vragen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.
Be-Mine heeft een aanvraag voor een verkavelingsvergunning ingediend om op het Houtpark aan de Be-Mine site een project met 320 wooneenheden te realiseren. Er kunnen echter grote vraagtekens geplaatst worden bij de meerwaarde van dit project.
Het Houtpark is een groot gebied dat tussen de mijngebouwen, Avonturenberg en Stationsstraat gelegen is. Het oostelijk deel van dat gebied wordt momenteel gekenmerkt door een mooie groenomgeving. Daarvan zal een groot deel onherroepelijk verdwijnen bij de bouw van de woningen. Het westelijk deel van het gebied is momenteel voornamelijk een vlakte die vanuit de Stationsstraat een monumentaal uitzicht geeft op de Kolenwasserijen en de mijngebouwen. Ook hier zullen woningen gebouwd worden die het uitzicht vanuit de Stationsstraat helemaal zullen veranderen.
De impact die dit project op de directe omgeving heeft, is absoluut niet te onderschatten. Dat vinden ook heel wat buurtbewoners die de voorbije weken van zich lieten horen.
Men kan zich trouwens de vraag stellen of er wel vraag is naar extra woningen op deze locatie. Een vorige versie van dit project mislukte al helemaal. Bovendien is het helemaal niet onbelangrijk dat uit analyse die de stad Beringen liet opmaken, blijkt dat het aantal direct bebouwbare percelen in woongebied in onze stad volstaat om de bevolkingsgroei tot 2035 twee keer op te vangen. Een weldenkend mens vraagt zich dan af waarom dit project zo nodig gerealiseerd moet worden.
Beringen groeit, maar is goed op weg om kapot te groeien. Van kwalitatieve kernversterking is hier al lang geen sprake meer. 320 wooneenheden inplanten in dit gebied zal niet alleen druk leggen op de leefkwaliteit van toekomstige bewoners maar ook op de omgevingskwaliteit en verblijfskwaliteit van bezoekers en buurtbewoners van de mijnsite.
Er zijn andere opties om dit gebied in te richten met meer respect voor de reeds aanwezige groenomgeving, de monumentale uitzichten en levenskwaliteit van buurtbewoners. Een opwaardering van deze zone tot volwaardig parkgebied met bijvoorbeeld zitbanken, picknicktafels, enkele speeltoestellen, aanplanting van bloemenperken en diverse planten,… zou waarschijnlijk op meer draagvlak kunnen rekenen.
We stellen daarom graag volgende vragen:
De mondelinge vraag werd beantwoord.