Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

2022_VVB_00018 - Voorstel tot beslissing van raadslid Kelly Meykens: Verkeerssituatie Kampweg

Gemeenteraad
ma 27/06/2022 - 21:00 Trouw- en raadzaal Stadhuis, Collegestraat 1, 3580 Beringen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter Vandermeeren, voorzitter; Thomas Vints, burgemeester; Werner Janssen, schepen; Jean Vanhees, schepen; An Moons, schepen; Patrick Witters, schepen; Jessie De Weyer, schepen; Tijs Lemmens, schepen; Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen; Anne Cuypers, raadslid; Bert Schoofs, raadslid; Dave Schops, raadslid; Rita Keunen, raadslid; Mark Bex, raadslid; Hilal Yalçin, raadslid; Leonie Vanhoudt, raadslid; Lowie Tielens, raadslid; Hilaire Poels, raadslid; Abdulkadir Yilmaz, raadslid; Ömer Ünlü, raadslid; Guido Feyen, raadslid; Jessica Pauwels, raadslid; Siegfried Van Braband, raadslid; Betty Buijs, raadslid; Youssef El Ballata, raadslid; Bilgin Bekdemir, raadslid; Hanim Karacan, raadslid; Gosha Rosinska-Peeters, raadslid; Marieke Meelberghs, raadslid; Stijn Truyens, raadslid; Kelly Meykens, raadslid; Meral Ozcan, raadslid; Kobe Snyers, raadslid; Erik Gilissen, raadslid; Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Afwezig

Hans Zegers, algemeen directeur wnd.; Karoline Lenaers, algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Massimo Caruso, raadslid

Secretaris

Luc Vrijdaghs, algemeen directeur

Voorzitter

Wouter Vandermeeren, voorzitter
2022_VVB_00018 - Voorstel tot beslissing van raadslid Kelly Meykens: Verkeerssituatie Kampweg 2022_VVB_00018 - Voorstel tot beslissing van raadslid Kelly Meykens: Verkeerssituatie Kampweg

Motivering

Indiener(s)

Kelly Meykens

Gericht aan

Wouter Vandermeeren

Tijdstip van indienen

di 21/06/2022 - 21:45

Toelichting

Afgelopen week bereikte ons het volgende relaas : sinds mei 2019 werd er verscheidene malen melding gemaakt van de verkeersonveilige situatie ter hoogte van de Kampweg in Koersel. Zo werd er op 15/5/2019 voor een eerste maal melding gemaakt via het klachtenformulier. De mail werd beantwoord op 27/5 van dat jaar, zonder gevolg.

Op 1/1/2020 werd er een mail verstuurd aan de burgemeester, waarop nooit een antwoord kwam. Nadien werd op 23/1/2023 opnieuw een klacht ingevoerd via het klachtenformulier. Ook deze bleef zonder gevolg. Op 2 maart 2020 kwam er dan een antwoord van de bevoegde dienst met excuses voor het laattijdige antwoord. Hierin werd duidelijk gemaakt dat de specifieke situatie onder de loep werd genomen door de bevoegde diensten en de Schepen. Hierbij kwam men tot de conclusie dat het gaat om een vrij complexe situatie waarbij meerdere omliggende straten ook betrokken zijn. Er werd toen voorgesteld om dit voor te leggen op de commissie verkeer.  

Op 25/2/2021 , 1 jaar later, kwam dan opnieuw een mailtje van het kabinet. Hierin vinden we opnieuw excuses voor het laattijdige antwoord . De mail aan de burgemeester zou wel degelijk aangekomen zijn het jaar voordien en bij nader inzicht bleek er wel een ontwerpantwoord te zijn geformuleerd, maar dit werd dan nooit verzonden. Deze fout werd ook erkend. Inde ontwerpmail bleek dat de verkeerscommissie zou georganiseerd zijn en werd er dan de nodige informatie opgevraagd bij de collega’s van de dienst mobiliteit.

Op 5 maart 2021 werden ter vervollediging door de buurtbewoners extra foto’s en beeldmateriaal bezorgd om de situatie te verduidelijken.

Op 8 juni 2021 werd gemeld dat het dossier besproken is op de mobiliteitscel. Er werden toen metingen uitgevoerd in de Kampweg en de Paardendijk. Zo kunnen de verkeersstromen in kaart worden gebracht, met name hoeveel verkeer, de snelheid, de drukken tijdstippen en de rijrichting. Aan de hand van deze metingen zou er in de weken nadien ene nota met mogelijke maatregelen worden voorgelegd aan het CBS, waarop een beslissing zal volgen. De mail belooft de buurtbewoners eveneens op de hoogte te brengen van deze beslissing.  In augustus 2021 werd er een enquête afgenomen bij de bewoners.Intussen werd het 28 oktober 2021, 900 dagen na de eerste melding ! Opnieuw is er mailverkeer van de bezorgde buurtbewoners. Intussen bleek ook -op 21 oktober van dat jaar – na een mail dat er nog niet meteen werd overwogen om de situatie aan te pakken. Men wachtte immers op het einde van de werken rond het Landerhuys. Nochtans was er een duidelijk voorstel van de experten van de verkeerscommissie en hebben de buren positief geantwoord op de enquête van de dienst mobiliteit.

Op 8 november 2021 kwam er dan antwoord van de Stad die aangeeft dat het niet zo eenvoudig is om de Kampweg af te sluiten, dat er verscheidene bezorgde telefoontjes binnenkomen en dat de cijfers duidelijk in kaart moeten gebracht worden zowel voor de Kampweg als voor de omliggende straten. Hiervoor werden dan een aantal 0-metingen gepland. Die resultaten zouden ook opnieuw zijn bezorgd aan het CBS. Echter kan deze 0-meting pas gebeuren als de werken in Boven Stal klaar zijn. Eveneens haalt de dienst opnieuw aan dat ook de omliggende straten niet te hard mogen   getroffen worden.

Afgelopen week werd er dan melding gemaakt van het feit dat er een snelheidsduivel de signalisatie van de wegversmalling heeft omver gereden.

Uit het mailverkeer blijkt duidelijk dat de bewoners al zeer veel inspanningen leverden en terecht bezorgd zijn om de leefbaarheid in hun straat. Toch gebeurt er volgens hen te weinig en is het grote probleem van de stad het feit dat de omliggende straten niet te hard mogen getroffen worden. Dit lijkt ons ideaal voor een gespreksavond met de buurt, zoals tijdens de verkiezingscampagne massaal beloofd werd in het kader van buurtparticipatie. 

Concreet stellen wij dan ook voor de Stad een gespreksavond organiseert voor de bewoners van Kampweg en de omliggende straten. Om op deze manier in overleg te gaan en samen op zoek te gaan naar een concrete oplossing op korte termijn.

Bespreking

Antwoord

Het voorstel tot beslissing werd goedgekeurd.

wo 29/06/2022 - 06:29