In kader van de opmaak van een mobiliteitsplan liet de stad Beringen een parkeeronderzoek uitvoeren in alle deelkernen van Beringen. In de notulen van het schepencollege konden we het resultaat van dit parkeeronderzoek voor het centrum van Beringen terugvinden en de resultaten zijn opmerkelijk.
Volgens het onderzoek zijn er 988 parkeerplaatsen (492 straatparkeerplaatsen en 496 parkeerplaatsen op publieke parkings) in Beringen-Centrum. Op een donderdag en een zaterdag werden metingen naar het effectieve parkeergebruik gedaan. Daaruit blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad van de parkeerplaatsen in Beringen op donderdag slechts 53% bedraagt, op zaterdag gaat het zelfs maar om 41%. Op het moment met de hoogste bezetting was nog steeds slechts 64% van de parkeerplaatsen in Beringen-Centrum ingenomen, wat resulteert in een aantal van 415 parkeerplaatsen die eigenlijk meestal vrij zijn.
Het onderzoek concludeert daaruit het volgende: “Het is een belangrijk signaal dat er overmatig veel ruimte wordt toebedeeld aan de auto, ruimte die niet voor andere doeleinden ter beschikking staat. Denk daarbij aan ruimte voor veilige en/of bredere voetgangersvoorzieningen, mogelijke ontharding (groen of andere), terrasruimte, verblijfsruimte kortom: zaken die de beleving in het centrum een boost geven”.
Ook op de Markt in het centrum wordt veel ruimte voorbehouden voor de auto. Voorstellen die Groen vorig jaar al deed om de Markt autovrij te maken en de Markt aangenamer in te richten, werden twee keer weggestemd door de gemeenteraad.
De argumentatie die toen gebruikt werd om niet akkoord te gaan met het autovrij maken van de Markt, was het voorzien van de parking op de Lutgart-site die (nog) niet gerealiseerd werd. Met een overschot aan parkeerplaatsen kan je je intussen afvragen of dergelijke parking op de Lutgart-site nog wel een voorwaarde moet zijn om de parkeerplaatsen op de Markt te verwijderen. Er zijn namelijk maar een vijftiental parkeerplaatsen op de Markt gelegen die zouden verdwijnen. Het is bijna ridicuul om deze niet te schrappen als je weet dat er op het drukste moment in Beringen-Centrum nog steeds 415 parkeerplaatsen leeg blijven.
In tussentijd zijn de gevaren op het marktplein er niet op verminderd. Regelmatig is te zien dat er auto’s tegen de richting in rijden om het marktplein te verlaten of er auto’s midden op het marktplein geparkeerd staan waar eigenlijk geen parkeerplaatsen aangeduid zijn. En dan hebben we het nog niet over de parkeerplaatsen die op niet-reglementaire wijze aangeduid zijn, waardoor deze juridisch eigenlijk geen waarde hebben.
Dit verhaal is slechts een kwestie van politieke moed. Je kan het onze inwoners niet kwalijk nemen dat ze parkeerplaatsen die aangeboden worden op het marktplein, ook gebruiken. Maar we moeten toegeven dat dit in ons centrum niet zorgt voor een veilig marktplein waar het aangenaam is om te verpozen.
Om de ruimte op de Markt volledig terug te geven aan onze inwoners, stellen we daarom voor de derde maal voor dat de ruimte op het marktplein autovrij gemaakt wordt en de parkeerplaatsen worden verwijderd. Het schepencollege wordt ook gevraagd om in samenspraak met inwoners, handelaars en verenigingen te bekijken hoe de vrijgekomen ruimte aangenamer ingevuld kan worden met bijvoorbeeld extra beplanting, bomen, banken, speelruimte, terrasruimte,… Zo wordt de Markt in het centrum van Beringen een veiligere en aangenamere plek voor iedereen.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. Het marktplein wordt autovrij gemaakt en de aanwezige parkeerplaatsen worden verwijderd.
Artikel 2. Het schepencollege neemt het initiatief om samen met inwoners, handelaars en verenigingen te bekijken hoe de vrijgekomen ruimte op kwalitatieve wijze kan ingevuld worden.
Het voorstel werd afgekeurd.
di 14/02/2023 - 09:28