De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 9 januari 2023 worden goedgekeurd.
Limburg.net heeft volgende wijzigingen voorzien:
- LimbU wordt vervangen door Slimmesorteerpunten, 1 Slimmesorteerpunt heeft de waarde van 1 euro.
- Gebruik van een uniek platform voor burger en gemeente waardoor er slechts 1 account nodig is en het loket namens de burger ook aanvragen tot verzilveren kan doen.
- Er zal gewerkt worden op niveau van het gezin en niet meer op niveau van een persoon. Punten van 2 personen uit een zelfde gezin worden samengevoegd. In LimbU waren dit twee aparte accounts en konden de punten niet samen verzilverd worden.
- Vanaf 13 februari 2023 kunnen er maximaal 3 grote rollen grijze huisvuilzakken (of 6 kleine rollen) ingeruild worden naar Slimmesorteerpunten (tot nu toe kon maar 1 grote rol omgeruild worden). Omruilen kan niet online, dit zal mogelijk zijn aan het loket van de gemeente maar ook op het recyclagepark.
- Alle verdiende punten krijgen een logischere vervaldatum (tot nu toe was dit 1 jaar na uitreiking van de punten), namelijk 31 december X + 1 na uitreiking van punten in X. Zo krijgen alle bestaande punten bij omzetting vervaldatum 31 december 2024.
- Er zal een nieuwe verzilveractie geïntroduceerd worden, namelijk het inruilen van Slimmesorteerpunten naar een rol pmd, textiel, keuken- of tuinafval. De bestaande verzilveracties van limburg.net (bonnen Aveve, bioscooptickets, mobiliteitstickets van De Lijn en NMBS, kortingsbon boom) blijven behouden. Ook de verdienacties van limburg.net (punten voor het opruimen van zwerfvuil, punten voor het omruilen van quotum huisvuil, punten voor het gebruik compostbak of -vat (éénmalig) en punten voor aankoop muchmaaier, herbruikbare luiers en hakselaar) blijven behouden. Het inruilen van Slimmesorteerpunten naar een andere rol afvalzakken zal enkel mogelijk zijn op het recyclagepark, ook een verdeelpunt van huisvuilzakken. Men kan onmiddellijk bij het ophalen van zijn quotum maximaal 3 rollen huisvuilzakken weer inruilen tegen andere afvalzakken. Het omruilen in andere afvalzakken zal niet mogelijk zijn op het Stadhuis omdat dit de aanleg van grote stocks afvalzakken vereist en hier geen ruimte voor is. Om dezelfde reden werd in het verleden beslist om geen quotum meer te bedelen op het Stadhuis.
Met de introductie van Slimmesorteerpunten dient op gemeentelijk niveau bekeken te worden welke verdien- of verzilveracties we wensen te behouden. Er wordt voorgesteld om enkel de meest succesvolle verzilveractie te behouden, namelijk het inruilen van Slimmesorteerpunten naar een bon van dienst toerisme, en de verdienacties te schrappen.
De raad neemt kennis van de introductie van Slimmesorteerpunten door Limburg.net.
De raad beslist om de lijst met verdien- en verzilveracties LimbU van het besluit van 14 mei 2018 te schrappen.
De raad beslist om in het kader van Slimmesorteerpunten als verzilveractie de geschenkbon (ter waarde van 5, 10 en 20 euro) van dienst toerisme te behouden.
Vigerende wetgeving:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, met bijkomende aandacht voor de artikelen 3 en 4 dewelke de doelstellingen van dit decreet vastleggen:
“Artikel 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
“Artikel 4. Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
Onderwerp:
Gelet op de aanvraag voor een omgevingsvergunning met dossiernummer OMV/2022/00399 op 18/08/2022 ingediend bij de stad door L’Investa wat betreft Aan De Katermeir, percelen kadastraal gekend als 71049_B_1142___000_00 en 71049_B_1143___000_00 en 71049_B_1144_G_000_00 in het kader van de toekomstige ontsluiting en het invulling geven aan het binnengebied;
Overwegende dat de concrete en exacte rooilijn in het toekomstige RUP Zwanenberg vastgesteld zal worden;
Gelet op de toekomstige gratis grondafstand op het bijgevoegde inplantingsplan een oppervlakte van 6a 55ca bedraagt;
Bezwaren:
Overwegende dat tijdens het openbaar onderzoek van 02/12/2022 tot 31/12/2022 geen bezwaren werden ingediend die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3, 4 en desgevallend art. 6 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019;
Adviezen:
Overwegende dat adviesinstantie 1 “Fluvius” geen advies geformuleerd heeft.
Gelet op het advies van adviesinstantie 2 “Beringen – Dienst Wegen en Publieke Ruimte”, “Beringen – Dienst Verkeer” en “Beringen – Stadsingenieurs” dat als volgt beschreven werd:
De aanvraag was reeds voorafgaandelijk besproken met verkeer, wegen en de stadsingenieur.
Volgende zaken dienen als voorwaarde te worden opgenomen:
Overwegende dat de raad volgende standpunt inneemt voor advies nr. 2:
Het advies wordt bijgetreden door de raad. De opmerkingen uit dit advies worden, gelet op hun directe en rechtstreekse link met dit besluit, uitdrukkelijk opgenomen in voorliggende beslissing.
Gelet op het advies van adviesinstantie 3 “Beringen – Gronden” dat als volgt beschreven werd:
Grondafstand kan gebeuren onder de voorwaarden zoals opgenomen in de eenzijdige verklaring.
Overwegende dat de raad volgende standpunt inneemt voor advies nr. 3:
Het advies wordt bijgetreden door de raad. De opmerkingen uit dit advies worden, gelet op hun directe en rechtstreekse link met dit besluit, uitdrukkelijk opgenomen in voorliggende beslissing.
Beoordeling:
Gelet op het feit dat voorliggende aanvraag kadert binnen de aan het RUP Zwanenberg voorafgegane convenant zoals goedgekeurd op de collegezitting van 13 augustus 2020 als agendapunt 2020_CBS_01780;
Overwegende dat voorliggende in overeenstemming is met de goedgekeurde convenant;
Overwegende dat de raad, op basis van de tijdens het openbaar onderzoek ingediende bezwaren en adviezen, van mening is dat er een positieve beslissing in de zaak van de wegen kan worden genomen.
Overwegende dat het aanvaarden van deze bezwaren en adviezen uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat de bezwaren aan deze artikels werden getoetst;
Overwegende dat de betrokken wegzate gelegen is op privaat domein, kan gesteld worden dat een gratis grondafstand hiervoor noodzakelijk is. De getroffen eigenaars zijn bereid om een gratis grondafstand te doen;
De eenzijdige verklaring tot gratis grondafstand bevat volgende voorwaarden:
Overwegende dat er nog geen vastgestelde rooilijn wordt aangereikt en deze bij de opmaak van het RUP Zwanenberg zal worden vastgesteld, wordt heden enkel uitspraak gedaan over de toekomstige gratis grondafstand.
De gemeenteraad keurt voorliggende toekomstige gratis grondafstand voor de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV/2022/00399, op 18/08/2022 ingediend voor het aanleggen van wegenis ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als 71049_B_1142___000_00 en 71049_B_1143___000_00 en 71049_B_1144_G_000_00 onder de voorwaarden zoals opgenomen in de eenzijdige verklaring tot gratis grondafstand goed.
Deze voorwaarden zijn de volgende:
Volgende voorwaarden van de dienst Wegen en Publieke Ruimte van stad Beringen dienen gevolgd en nageleefd te worden:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
In het schrijven dd. 5 januari 2023, die wij ontvingen van AtelierW20 wordt gevraagd om tegen uiterlijk 20 februari 2023 een advies uit te brengen over de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, in het bijzonder conform artikel 4.98, §1, 3°, punt k van het BVCW inzake de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Op voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen zitting 26 januari 2023, wordt er positief advies gegeven op de aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in het bijzonder artikel 4.98, §1, 3°, punt k.
De gemeenteraad neemt kennis van de erkenningsaanvraag voor de nieuwe woonmaatschappij met werkingsgebied Limburg
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
De raad is bevoegd voor de toekenning van nominatieve toelagen waarna het college van burgemeester en schepenen het besluit verder uitvoert.
Budget is voorzien in 2023-2026 op de meerjarenplannen in reguliere werking.
De gemeenteraad keurt de lijst van nominatieve toelagen zoals toegevoegd in bijlage goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering, de betaalbaarstelling en de controle van deze toelagen.
Overwegende hetgeen volgt:
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Stad Beringen doet een beroep op de aankoopcentrale (als opdrachtencentrale) van Cipal dv voor de realisatie van e-inclusie projecten en de afname van verwante diensten via de raamovereenkomsten “Lokale e-inclusie en digitale geletterdheid: toegang, vaardigheden, beleid en digibanken” (Bestekken CSMRTINCL22 en CSMRTINCL22bis en CSMRTINCL22ter)
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
De belangrijkste wijzigingen worden voorts opgesomd:
Artikel 2: in dit artikel worden de - nieuwe - categorieën voor de uitreiking van de Cultuurprijzen opgesomd:
Artikel 3: in dit artikel worden enkele algemene en bijkomende criteria opgesomd.
Artikel 4: de wijze van voordracht wordt verder beschreven. Iedereen kan kandidaten voordragen. De kandidaat moet zijn akkoord geven over de kandidaatsstelling. De kandidaatsstelling moet vergezeld zijn van een motivering.
Artikel 5: nieuw is het werken met een jury. Jaarlijks wordt er een pool van juryleden samengesteld die bestaat uit twee vertegenwoordigers uit het Cultuurforum, minstens 4 externe deskundigen (waarvan minstens 1 jurylid woonachtig is buiten stad Beringen) en de laureaat van de Algemene Culturele Verdienste van het jaar voordien wordt uitgenodigd om deel uit te maken van de jury. De dienst Cultuur staat in voor het secretariaatswerk van de jury. De schepen van Cultuur vervoegt de jury als waarnemend lid en heeft geen stemrecht.
Artikel 6: hierin staat opgenomen dat de jury zelf de interne werking bepaalt.
Artikel 7: oordeel van de jury. De jury stelt per categorie van Cultuurprijzen een shortlist samen met maximaal 3 nominaties uit alle voorgedragen kandidaten. Voor wat betreft de Cultuurparels en de Cultuurtandem worden deze nominaties voorgelegd aan het publiek. De kandidaat met de meeste publieksstemmen is de laureaat. Voor wat betreft de Cultuurprijzen Algemene Verdienste, Jonge Culturele Belofte en Cultureel Ambassadeur is het de jury die volgens ranking en stemming beslist welke kandidaat wint.
Artikel 8: geeft een overzicht van de prijzen die er uitgereikt worden. Dit is verschillend naar gelang de categorie.
Artikel 9: weergave van de betalingsmodaliteiten.
De raad gaat akkoord met de inhoud van, en het voorziene budget voor, het nieuwe reglement Cultuurprijzen stad Beringen.
Net zoals de voorbije jaren wendt de stad Beringen deze middelen aan voor de bestrijding van het fenomeen 'druggerelateerde maatschappelijke overlast'. Hiervoor heeft de stad Beringen de afgelopen jaren een samenwerkingsovereenkomst met CAD-Limburg, nu Zorggroep Zin, gehad. De huidige samenwerkingsovereenkomst met Zorggroep Zin loopt tot 2025. Inhoudelijk omvat dit het ambulant drughulpproject. Ook voor uitvoering van het SVPP voor de periode 2022 is op deze samenwerking beroep gedaan.
De gemeenteraad keurt de verlenging van het bestaande Strategisch Veiligheids- en Preventieplan voor de periode 01/01/2020 - 31/12/2022 goed.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding van de Interlokale Vereniging Vaccinatiecentrum be-MINE op 01 maart 2023.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de aanduiding van de financieel directeur van Beringen, m.n. Koen Berghmans, als vereffenaar.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de deadline van 30 juni 2023 voor de vereffenaar om het eindverslag en de eindverdeling op te maken en voor te stellen aan de lokale besturen Beringen, Ham, Tessenderlo en Leopoldsburg.
De belangrijkste wijzigingen situeren zich in:
Als bijlage is het aangepast reglement opgenomen.
De aanpassingen zijn ook besproken op de bestuursvergadering van de sportraad op 9 november 2022.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen van het reglement ‘organiseren van een sportevenement’.
De reglementen zullen bekend gemaakt worden overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 betreffende het decreet over het lokaal bestuur.
In het reglement over het organiseren van een sportevenement wordt in artikel 7 (dat handelt over de aanvraagprocedure van de subsidie) volgende passage geschrapt: "De aanvraag tot ondersteuning dient digitaal te gebeuren bij de dienst jeugd en sport – pijler sport op de daartoe voorziene formulieren en dit uiterlijk 2 maanden voor de aanvang van het sportevenement. Aanvragen die niet digitaal worden ingediend, kunnen niet aanvaard worden en zullen afgewezen worden."
Voorgaande passage wordt vervangen door volgende tekst: "De aanvraag tot ondersteuning dient te gebeuren bij de dienst jeugd en sport – pijler sport op de daartoe voorziene formulieren en dit uiterlijk 2 maanden voor de aanvang van het sportevenement. Aanvragen kunnen zowel digitaal ingediend worden, als op papier bezorgd worden aan de dienst jeugd en sport."
Als gevolg van dit intensief ontwerpproces was NV be-MINE niet in staat om tijdig een concreet dossier uit te werken om het premiebedrag van 2.000.000 euro, zoals voorzien in het vierde addendum, op te vragen. Tevens impliceert het ontwerp van 'be-Nature" dat de gedeeltelijke opheffing van het beschermingsbesluit niet meer aan de orde is. Bovendien kunnen een aantal eerder door de Vlaamse Overheid toegekende premies, maar die door NV be-MINE nog niet zijn aangewend, naar het project be-Nature worden gealloceerd.
Deze drie elementen vormen de reden om een vijfde addendum af te sluiten. In dit addendum wordt samenvattend het volgende bepaald:
We merken op dat het besluit tot het toekennen van restauratiepremies door de Vlaamse Overheid Agentschap Onroerend Erfgoed aan het project 'be-Nature' geen budgettaire gevolgen heeft voor de Stad Beringen omdat in dit besluit geen koppeling is voorzien met het toekennen van een premie door de lokale overheid.
Het Vijfde Addendum wordt goedgekeurd.
Het beleidsmatige luik is voor Beringen vormgegeven op basis van het bestuursakkoord met nadien strategische (en in samenhang financiële) nota en uiteindelijk ook algemene (en schepen-specifieke) beleidsverklaring.
De geïntegreerde doelstellingenboom voor stad en OCMW Beringen is gestructureerd rond acht strategische beleidsdoelstellingen voor wat betreft 'nieuw en vernieuwend beleid' BD 1. tot en met BD 8. ofwel Beringen bereikbaar, Beringen ondernemend en talentgericht, Beringen bruisend en kindvriendelijk, Beringen verbindt, Beringen groeit, Beringen leefbaar en veilig, Beringen toegankelijk en zorgzaam, Beringen excelleert. De rest van de werking zit vervat in 'weerkerende dienstverlening' die geen voorwerp uitmaakt van dit besluit omdat daarover beleidsmatig niet gerapporteerd wordt.
Veranderingen in financiële zin, zoals opgenomen in 2° tot en met 4° in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, maken tevens deel uit van dit besluit.
Artikel 263 van het DLB en Besluit Vlaamse Regering 30 maart 2018 BBC.
De raad neemt kennis van de beleidsopvolging (tweede halfjaar) 2022.
De opvolgingsrapportering bevat de gedetailleerde status voor wat betreft de voortgang van actieplannen en acties (nieuw en vernieuwend beleid), wijziging financiële risico's, grondslagen en assumpties, thesauriebeheer, debiteurenbeheer, visum. De rapportering bundelt zo de rapporteringsverplichtingen zoals opgenomen in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
Dit besluit geeft in het document 'Opvolgingsrapport 31december2022 - BD1 t/m BD8' een conforme beleidsrapportering. Het rapport is opgemaakt in de nieuwe softwaretoepassing Pepperflow (maar volgt qua structuur en nummering de vroegere rapporteringen die werden opgemaakt vanuit Mercurius). Op niveau van BD en AP is duidelijk dat op 31.12.2022 alle BD en (op een na) alle AP in uitvoering zijn. Op niveau van AC zijn er per 31.12.2022 in totaal 141 acties met status uitgevoerd (27%), 274 in uitvoering (53%) en 105 acties (of 20%) met status in voorbereiding of nog niet opgestart. De voortgang van de AC is per actie beschreven in het opvolgingsrapport.
Het besluit geeft in de bijlagen ook zicht op wijziging financiële risico's, grondslagen en assumpties, thesauriebeheer, debiteurenbeheer, visum.
Voor wat betreft wijziging financiële risico's wordt verwezen naar het recente rapport over de derde aanpassing (2022/1) van het meerjarenplan 2020-2025.
Voor wat betreft debiteurenbeheer is het totaal openstaand saldo met 42% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hierbij moet worden opgemerkt dat de fiscale vorderingen sterk afhankelijk zijn van het ogenblik van inkohieren.
Voor wat betreft thesauriebeheer wordt de thesauriepositie beheerd in functie van de ontvangsten- en uitgavenprognose van het meerjarenplan. De globale thesauriepositie van stad en OCMW Beringen nam in 2022 met 4,8 miljoen euro (37%) toe.
Voor wat betreft visum behandelde de financieel directeur in 2022 in totaal 145 visums, waarvan 138 conform werden verklaard (sommige met voorwaarden).
Er wordt goedkeuring gevraagd voor de samenwerking met de algemeen en de thematisch ondersteuner van het Agentschap Integratie en Inburgering.
Ter voorbereiding werd deze SWO via mail afgestemd met de juridische dienst voor advies, aanpassingen en akkoord.
Het voorstel voor de SWO en de verwachtingen inzake communicatie, meer specifiek de vermelding van het AgII in geval van ondersteuning bij projecten en de te voorziene opmaak van een planning voor communicatie werden met de dienst communicatie doorgenomen en als dusdanig goedgekeurd.
Akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Integratie en Inburgering in het teken van ondersteuning bij het Plan Samenleven.
Akkoord met de inhoud van de algemene en thematische ondersteuning voor het Plan Samenleven van Beringen door de medewerker van het Agentschap Integratie en Inburgering.
Akkoord met de timing van de ondersteuning door het Agentschap Integratie en Inburgering voor de uitvoering van Plan Samenleven in Beringen.
Zondagavond 29 januari bracht Tom Waes op TV1 aflevering 5 van de druk bekeken reeks.
Vele inwoners hebben hun oren gespitst toen ze Tom hoorden vertellen over een belangrijke brief van een Beringenaar die in april 1349 door een ruiter vanuit Avignon aan het kapittel- zeg maar kerkbestuur- van de Sint Donaaskerk in Brugge werd bezorgd.
De schrijver van die brief, met het zeer slechte nieuws over het uitbreken van de pest, wat doet denken aan de berichten bij de aanvang van de corona epidemie, was iemand van bij ons, Lodewijk Heyligen (1304- 1361) genaamd.
Hij was een zeer begaafd intellectueel en musicus- magister in de musica sonora, met een netwerk in gans kerkelijk-Rooms Europa.
Financieel leefde Ludovicus Sanctus van zgn. beneficiën- vergoedingen- voor de uitvoering van zijn muzikale stukken en kreeg hij ook prebendes- sponsoring- van de genoemde kerk in Brugge, de hoofdstad van het welvarend en zeer rijke Graafschap Vlaanderen. Heyligen was nauw verbonden aan de curie, dus de hofhouding, van de toenmalige paus van Avignon. Tussen 1310 en 1409 verbleven daar 9 pausen.
Het zou ons te ver leiden om hier alle aspecten van het leven van onze merkwaardige Beringse voorouder toe te lichten.
Wil je meer weten, ga dan naar de bib en vraag naar volgende uitgaven van Kiosk, het tijdschrift van de heemkundige kring:
-nr 1: De pest in Beringen. Johan Verbruggen.
-nr 13: Een nieuwe kunstschat in Beringen. Chris Cierpal.
-nr 38: Lodewijk Heyligen en zijn geldelijke peripetieën. Piet Lauwers.
-nr 39: Brief van Ludovicus Sanctus over de pest in Avignon (1348). Piet Lauwers.
-nr 40: De intellectuele horizon van Lodewijk Heyligen. Piet Lauwers.
-nr 41: Francesco Petrarca, vriend en bewonderaar van Ludovicus Sanctus. Piet Lauwers.
-nr 42: Sentencia subiecti in musica Sonora. Piet Lauwers.
-nr 43: Het portret van Ludovicus Sanctus/ Sanctus, Petrarca en Laura. Piet Lauwers.
-nr 46: Enkele bijzonderheden over de relatie Francesco Petrarca en Ludovicus Sanctus. Piet Lauwers.
-nr 45: Ludovicus Sanctus- Een paradoxale persoonlijkheid. Piet Lauwers.
-nr 48: Enkele curiosa ter aanvulling van de biografie van Ludovicus Sanctus. Piet Lauwers.
-nr 56, blz 25: Herinnering aan Petrarca. Chris Cierpal.
Toevallig vroeg mij een paar weken geleden een naamgenoot, ook Heyligen genaamd, waar het paneel, dat als eerbetoon aan Ludovicus Sanctus op het vorige Beringse stadhuis hing, gebleven was.
Ik bleef het antwoord schuldig en heb toen de vraag gesteld aan de projectleider van de recente werken in Beringen- Centrum, de h. Pieter Vandergraesen.
Hij verklaarde bij de aanvang van de afbraakwerken hierover bevraagd geweest te zijn, maar wist niet meer wat er met het bord was gebeurd.
Tenslotte heb ik mij tot de voorzitter van Kiosk, Chris Cierpal, gewend, welke beschikte over een foto van het paneel en deze welwillend heeft doorgestuurd, waarvoor dank.
Voorstel ter goedkeuring
Opdracht geven aan het stadspersoneel om uit te kijken naar betreffend paneel.
Of:
Met budget van en in samenwerking met de Dienst Erfgoed desnoods een nieuw paneel laten aanmaken.
Het oude of het nieuwe paneel aanbrengen op een ereplaats binnen of in de directe omgeving van het nieuwe Stadhuis.
Het voorstel werd behandeld.
di 14/02/2023 - 09:27In kader van de opmaak van een mobiliteitsplan liet de stad Beringen een parkeeronderzoek uitvoeren in alle deelkernen van Beringen. In de notulen van het schepencollege konden we het resultaat van dit parkeeronderzoek voor het centrum van Beringen terugvinden en de resultaten zijn opmerkelijk.
Volgens het onderzoek zijn er 988 parkeerplaatsen (492 straatparkeerplaatsen en 496 parkeerplaatsen op publieke parkings) in Beringen-Centrum. Op een donderdag en een zaterdag werden metingen naar het effectieve parkeergebruik gedaan. Daaruit blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad van de parkeerplaatsen in Beringen op donderdag slechts 53% bedraagt, op zaterdag gaat het zelfs maar om 41%. Op het moment met de hoogste bezetting was nog steeds slechts 64% van de parkeerplaatsen in Beringen-Centrum ingenomen, wat resulteert in een aantal van 415 parkeerplaatsen die eigenlijk meestal vrij zijn.
Het onderzoek concludeert daaruit het volgende: “Het is een belangrijk signaal dat er overmatig veel ruimte wordt toebedeeld aan de auto, ruimte die niet voor andere doeleinden ter beschikking staat. Denk daarbij aan ruimte voor veilige en/of bredere voetgangersvoorzieningen, mogelijke ontharding (groen of andere), terrasruimte, verblijfsruimte kortom: zaken die de beleving in het centrum een boost geven”.
Ook op de Markt in het centrum wordt veel ruimte voorbehouden voor de auto. Voorstellen die Groen vorig jaar al deed om de Markt autovrij te maken en de Markt aangenamer in te richten, werden twee keer weggestemd door de gemeenteraad.
De argumentatie die toen gebruikt werd om niet akkoord te gaan met het autovrij maken van de Markt, was het voorzien van de parking op de Lutgart-site die (nog) niet gerealiseerd werd. Met een overschot aan parkeerplaatsen kan je je intussen afvragen of dergelijke parking op de Lutgart-site nog wel een voorwaarde moet zijn om de parkeerplaatsen op de Markt te verwijderen. Er zijn namelijk maar een vijftiental parkeerplaatsen op de Markt gelegen die zouden verdwijnen. Het is bijna ridicuul om deze niet te schrappen als je weet dat er op het drukste moment in Beringen-Centrum nog steeds 415 parkeerplaatsen leeg blijven.
In tussentijd zijn de gevaren op het marktplein er niet op verminderd. Regelmatig is te zien dat er auto’s tegen de richting in rijden om het marktplein te verlaten of er auto’s midden op het marktplein geparkeerd staan waar eigenlijk geen parkeerplaatsen aangeduid zijn. En dan hebben we het nog niet over de parkeerplaatsen die op niet-reglementaire wijze aangeduid zijn, waardoor deze juridisch eigenlijk geen waarde hebben.
Dit verhaal is slechts een kwestie van politieke moed. Je kan het onze inwoners niet kwalijk nemen dat ze parkeerplaatsen die aangeboden worden op het marktplein, ook gebruiken. Maar we moeten toegeven dat dit in ons centrum niet zorgt voor een veilig marktplein waar het aangenaam is om te verpozen.
Om de ruimte op de Markt volledig terug te geven aan onze inwoners, stellen we daarom voor de derde maal voor dat de ruimte op het marktplein autovrij gemaakt wordt en de parkeerplaatsen worden verwijderd. Het schepencollege wordt ook gevraagd om in samenspraak met inwoners, handelaars en verenigingen te bekijken hoe de vrijgekomen ruimte aangenamer ingevuld kan worden met bijvoorbeeld extra beplanting, bomen, banken, speelruimte, terrasruimte,… Zo wordt de Markt in het centrum van Beringen een veiligere en aangenamere plek voor iedereen.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. Het marktplein wordt autovrij gemaakt en de aanwezige parkeerplaatsen worden verwijderd.
Artikel 2. Het schepencollege neemt het initiatief om samen met inwoners, handelaars en verenigingen te bekijken hoe de vrijgekomen ruimte op kwalitatieve wijze kan ingevuld worden.
Het voorstel werd afgekeurd.
di 14/02/2023 - 09:28Verhalen over een fusie van een aantal West-Limburgse gemeenten doen al geruime tijd de ronde.
Een fusie tussen Ham en Tessenderlo is weliswaar nog niet definitief,
maar de kans dat deze fusie niet zou doorgaan lijkt alvast steeds kleiner te
worden.
Er lijkt echter ook steeds meer werk gemaakt te worden van een mogelijke fusie tussen Beringen en Leopoldsburg.
Op vrijdag 13 januari zou er een overleg geweest zijn tussen de burgemeesters van onder andere Beringen en Leopoldsburg betreffende mogelijke fusies.
op 25 januari verscheen in de media dan het bericht dat Beringen
positief geantwoord heeft op een brief van de burgemeester van
Leopoldsburg, Wouter Beke, om een fusie te onderzoeken of samen te
werken. Tevens konden we lezen dat er een bestuurskrachtanalyse zou
komen, waarvan de resultaten nog voor de zomer bekend zouden moeten
zijn.
Voor Vlaams Belang is het belangrijk wat de burger van een fusie tussen
Beringen en andere gemeenten vindt. Vandaar dat we vragende partij zijn
om een referendum te organiseren en de uitkomst bepalend
te laten zijn voor het al dan niet laten doorgaan van een mogelijke fusie.
Voorstel tot beslissing
1) De gemeenteraad verzoekt het gemeentebestuur om een referendum in
te richten betreffende een fusie tussen Beringen, Leopoldsburg en/of
andere gemeenten.
2) De uitslag van dit referendum zal bindend zijn en daarmee
bepalend voor het al dan niet kunnen doorgaan van eventuele fusies van Beringen met
andere gemeenten.
Het voorstel werd afgekeurd.
di 14/02/2023 - 09:28Bib aan huis is voor iedereen die moeilijk de weg vindt naar de bibliotheek.
Dit kunnen nog steeds minder mobiele inwoners maar ook senioren, kansarme gezinnen, anderstaligen zijn of anderen die een fysiek bezoek aan de bibliotheek als moeilijk ervaren.
Iedereen die moeilijk de weg vindt naar de bibliotheek kan een vrijwilliger met een pakketje boeken laten langskomen .
Bib aan huis heeft ook een sociale functie in de gemeente.”Het bezoek van de vrijwilligers is meer dan alleen een pakjesdienst.
Deze sociale contacten kunnen ook een bijdrage leveren om de eenzaamheid te doorbreken .
Graag willen wij dit voorstel tot beslissing in onze Stad Beringen waarmaken.
Voorstel tot beslissing:
Artikel 1.De gemeenteraad gaat akkoord om dit voorstel voor te leggen aan de betrokken diensten voor onderzoek.
Zij zullen nagaan of de uitvoering van het project ’Bib aan huis ‘ haalbaar is voor de diensten,met name de bibliotheek.
Artikel 2.Indien dit onderzoek uitwijst dat dit voorstel haalbaar is ,zal dit teruggekoppeld worden met de gemeenteraad en uitgevoerd worden door de
diensten.
Het voorstel werd behandeld.
di 14/02/2023 - 09:28Algemeen
1 van de parels van Beringen is ongetwijfeld de Avonturenberg.
Deze berg bestaat o.a. uit verschillende plateau’s beginnende van plateau 1 (0m) tot plateau 7 (59m)
De top kan je bereiken op verschillende manieren; via een wandelpad, via de speelinfrastructuur, via de trappen of via de Mountainebike pad.
Eenmaal bovenaan word je beloond met een prachtig uitzicht. Om de mensen dan te laten genieten van een mooi panorama, maar ook om ze even te laten rusten op een comfortabele manier, zouden we het een enorme verbetering vinden indien er op dit plateau van 59m hoog, zitbanken geplaatst worden.
Mondelinge vraag
1. Kunnen er aan de buitenkant van het Kolenplein (verzonken plein met schuine wanden) zitbanken voorzien worden? En telkens zitbanken waarbij de rugleuningen tegen elkaar geplaatst worden, zodanig dat de mensen ofwel van de omgeving kunnen genieten, maar ook indien nodig naar het Kolenplein gericht, zodat ze o.a. hun kinderen zien spelen op dit plein of als er misschien in de toekomst evenementen plaatsvinden, kunnen er mensen ook al zittend kijken naar het gebeuren op het Kolenplein.
De mondelinge vraag werd beantwoord.
di 14/02/2023 - 09:29