De notulen van de vorige vergadering worden voor aanvang van de zitting van heden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 8 januari 2024 worden goedgekeurd.
De toelage-aanvraag betreft de kosten voor de veiligheidscoördinatie van 2 projecten:
1) Fase 3 van de renovatiewerken aan de Sint-Brigidakerk: renovatie van de Noordelijke daken en gevels, schrijnwerk
2) het opmaken van plannen voor de renovatie van de tuin van de pastorie: onderhoudswerken aan bomen, hagen en heesters en de renovatie van paden en loofgang
De geplande werken in de tuin van de pastorie waren o.a. de afboording van tuinperken en -paden, afboorden van een beschermde bomenrij, enz met het oog op de bepaling van de toekomstige invulling van de pastorie. Intussen werd door de kerkfabriek beslist om de geplande werken niet uit te voeren. Er komt geen bedienaar van de eredienst meer die de pastorie zal bewonen. Er wordt bijgevolg een nieuwe bestemming gezocht voor de pastorie en tuin (beide beschermd erfgoed). Een private verkoop wordt beoogd.
De investeringssubsidie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad. Analoog is de subsidie voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 van de stad, zoals gewijzigd.
De financieringswijze met stedelijke investeringssubsidies tot maximaal 25.000 euro werd voorzien in de afsprakennota met de kerkbesturen voor deze legislatuur. Het kerkbestuur dient bij investeringen standaard een eigen inbreng van minimum 20% te voorzien.
De financieringsverplichting van het lokaal bestuur beperkt zich tot de gebouwen van de eredienst.
Op basis van de wettelijke verplichting voor lokale besturen tot financiering van de investeringen aan gebouwen van de eredienst, kan de investeringstoelage beperkt worden tot het gedeelte met betrekking tot de renovatie van de kerk, 2.178 euro. De investeringstoelage wordt standaard beperkt tot 80% van het investeringsbedrag, 1.742,40 euro.
De aanvraag tot betoelaging van de veiligheidscoördinatie voor de onderhoudswerken aan de tuin van de pastorie betreft een financiering door het lokaal bestuur die verder gaat dan de wettelijke verplichting tot financiering van de eredienst en investeringen in gebouwen van de eredienst. Het betreft een uitgave van 2.070 euro die door het kerkbestuur werd voorgefinancierd. Het college van burgemeester en schepenen gaf op 25 januari 2024 negatief advies omtrent dit deel van de gevraagde investeringstoelage.
Bijgevolg wordt voorgesteld om de aanvraag tot toekenning van een investeringssubsidie aan kerkfabriek Sint-Brigida Koersel te beperken tot 80% van de uitgaven die betrekking hebben op de veiligheidscoördinatie voor renovatiewerken aan de kerk (fase 3), zijnde 1.742,40 euro.
Het kerkbestuur rondde in haar toelage-aanvraag de geïnvesteerde bedragen af op het geheel getal, wat een geringe overwaardering van de financieringsaanvraag inhoudt.
De facturen voor de uitgevoerde prestaties zijn bijgevoegd in bijlage bij dit besluit.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing op deze investeringssubsidie.
Dit advies is onder voorwaarde dat de investeringsoverdracht wordt goedgekeurd.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2023, op MJP000763.
Het toelagebedrag werd vastgelegd met vastlegging 2024001837.
Er is een visum vereist. Het visum met nummer 2024/013 werd op 31/01/2024 verleend door de financieel directeur.
Aan de kerkfabriek Sint-Brigida Koersel wordt een investeringssubsidie van 1.742,40 euro toegekend voor de financiering van de veiligheidscoördinatie voor fase 3 van de renovatiewerken aan de kerk.
De investeringstoelage voor de veiligheidscoördinatie voor onderhoudswerken aan de tuin van de pastorij wordt niet toegestaan, op basis van het ontbreken van een wettelijke grond voor de financieringsverplichting door het lokaal bestuur.
De subsidie is betaalbaar op basis van de bijgevoegde schriftelijke opvraging door het kerkbestuur.
De raad dient een besluit te nemen over de nominatieve toekenning van elke subsidie in de lijst van nominatieve subsidies in bijlage.
De lijst werd samengesteld op basis van de voorziene nominatieve toelagen in het aangepaste meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad mandateert het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de lijst in bijlage. De nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een dotatiebesluit, na onderzoek van de gemotiveerde subsidieaanvraag door de begunstigde.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De toelagebedragen zijn voorzien het budget 2024, in de MJP zoals vermeld in de lijst in bijlage bij dit besluit.
De gemeenteraad keurt de lijst van nominatieve toelagen zoals toegevoegd in bijlage goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering, controle en betaalbaarstelling van de toelagen, na gemotiveerde aanvraag door de begunstigde.
* Perceel 1 (Juridische diensten inzake fiscaal recht), raming: 53.375,00 EUR + 11.208,75 EUR (21% btw) = 64.583,75 EUR;
* Verlenging 1 (Juridische diensten inzake fiscaal recht), raming: 53.375,00 EUR + 11.208,75 EUR (21% btw) = 64.583,75 EUR;
* Verlenging 2 (Juridische diensten inzake fiscaal recht), raming: 53.375,00 EUR + 11.208,75 EUR (21% btw) = 64.583,75 EUR;
* Verlenging 3 (Juridische diensten inzake fiscaal recht), raming: 53.375,00 EUR + 11.208,75 EUR (21% btw) = 64.583,75 EUR;
* Perceel 2 (Juridische diensten inzake omgevingsrecht, domeingoederen, vastgoed en ontwikkeling), raming: 97.825,00 EUR + 20.543,25 EUR (21% btw) = 118.368,25 EUR;
* Verlenging 1 (Juridische diensten inzake omgevingsrecht, domeingoederen, vastgoed en ontwikkeling), raming: 50.375,00 EUR + 10.578,75 EUR (21% btw) = 60.953,75 EUR;
* Verlenging 2 (Juridische diensten inzake omgevingsrecht, domeingoederen, vastgoed en ontwikkeling), raming: 50.375,00 EUR + 10.578,75 EUR (21% btw) = 60.953,75 EUR;
* Verlenging 3 (Juridische diensten inzake omgevingsrecht, domeingoederen, vastgoed en ontwikkeling), raming: 50.375,00 EUR + 10.578,75 EUR (21% btw) = 60.953,75 EUR;
* Perceel 3 (Juridische diensten inzake overige rechtstakken), raming: 27.500,00 EUR + 5.775,00 EUR (21% btw) = 33.275,00 EUR;
* Verlenging 1 (Juridische diensten inzake overige rechtstakken), raming: 27.500,00 EUR + 5.775,00 EUR (21% btw) = 33.275,00 EUR;
* Verlenging 2 (Juridische diensten inzake overige rechtstakken), raming: 27.500,00 EUR + 5.775,00 EUR (21% btw) = 33.275,00 EUR;
* Verlenging 3 (Juridische diensten inzake overige rechtstakken), raming: 27.500,00 EUR + 5.775,00 EUR (21% btw) = 33.275,00 EUR.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 572.450,00 EUR + 120.214,50 EUR (21% btw) = 692.664,50 EUR.
Percelen 1, 2 en 3 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden. Er kunnen 3 stilzwijgende verlengingen zijn.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Stad Beringen de procedure zal voeren en in naam van OCMW Beringen bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 750.000,00 EUR niet) en artikel 57, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP000529.
In 2024 is er een budget van 165.000,00 euro voorzien, in 2025 is er een budget van 100.000,00 euro voorzien en in 2026 is er een budget van 95.000,00 euro voorzien.
Het bestek met nr. D2023liv167 en de raming voor de opdracht “Stad en OCMW Beringen: Raamovereenkomst - juridische dienstverlening”, opgesteld door de dienst interne organisatie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 572.450,00 EUR + 120.214,50 EUR (21% btw) = 692.664,50 EUR over 4 jaren.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Stad Beringen wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Beringen bij de gunning van de opdracht op te treden.
Samen met de schepen van burgerzaken, de medewerkers van facilitair beheer, de werkplaatsen en burgerzaken werd er in het najaar 2023 een evaluatievergadering gehouden over de buitenhuwelijken.
In 2023 vonden er tussen mei en oktober 8 buitenhuwelijken plaats. Er werd 1 buitenhuwelijk verschoven naar het stadhuis omwille van slechte weersomstandigheden.
In 2024 staan er voorlopig al 8 buitenhuwelijken gepland. Vermoedelijk zal het aantal nog toenemen.
Over het algemeen is iedereen (schepen van burgerzaken, koppel/familie, medewerkers) heel positief over de buitenhuwelijken.
Toch blijkt dat er een aantal wijzigingen nodig zijn, nl:
Sleutel en controle
In het reglement staat dat, indien het koppel wenst gebruik te maken van de stroomkast, de sleutel op de dienst toerisme 1 uur voor de ceremonie kan afgehaald worden. Als garantie wordt een eID achtergelaten. De werkwijze is afgesproken met dienst toerisme. Bij afhaling 1 uur voor de ceremonie: afhalen van de sleutel bij dienst toerisme, als garantie wordt een eID afgegeven en er wordt getekend voor ontvangst. Maximum 2 uur na de ceremonie: moeten ze de sleutel terug binnenleveren. Er wordt getekend voor ontvangst en de eID wordt terug overhandigd.
Evaluatie:
Sleutel: Vermits de medewerkers van de werkplaatsen een extra elektriciteitsaansluiting voorzien hebben in de Kiosk zelf, is het niet meer nodig dat het koppel een sleutel gaat halen bij toerisme. De medewerkers van facilitair beheer kunnen met een afstandsbediening de elektriciteit opzetten, er is een limiet van 4 uur stroomvoorziening voorzien.
Controle: Het aantal koppels dat achteraf nog een receptie plant aan het Kioskplein is heel beperkt. Bovendien nemen de gemeenschapswachten het Kioskplein mee in hun ronde op maandag. Vermits er geen meldingen zijn geweest over achtergelaten vuilnis na een huwelijk, wordt er voorgesteld om het deel van de controle door de dienst toerisme weg te laten.
Tijdstip
Om praktische redenen kon er in 2023 enkel op zaterdag, als laatste huwelijk, een buitenhuwelijk geboekt worden.
Evaluatie
In praktijk vond het buitenhuwelijk op een zaterdag om 12.15 uur plaats omdat de ambtenaar, gezien de drukte op de Koolmijnlaan, vaak niet tijdig om 12 uur ter plaatse kon zijn indien er om 11 uur ook nog een huwelijk gepland stond in het stadhuis. Dit werd ook zo gecommuniceerd aan het koppel.
Er is gekeken of er ook nog op een ander moment een buitenhuwelijk kan plaatsvinden. Hierbij moet wel rekening gehouden worden dat de dag waarop er een buitenhuwelijk toegelaten wordt, er in totaal minder huwelijken kunnen plaatsvinden (1 buitenhuwelijk = 3 huwelijken in het Stadhuis). Om 11 uur kan het laatste in het stadhuis doorgaan.
Op een zaterdag kan er geen extra buitenhuwelijk gepland worden, omdat het koppel de mogelijkheid heeft om achteraf een receptie te houden op het Kioskplein.
Op woensdag vinden er sowieso minder huwelijken plaats. Eventueel kan er overwogen worden om de dag voor een feestdag toe te staan, bv. op 10 juli of 14 augustus 2024. Op andere woensdagen buiten de zomervakantie is het niet evident om op het moment dat de scholen uit zijn, op tijd aan het Kioskplein te geraken, gezien de drukte op de Koolmijnlaan.
Op vrijdag 12 uur (12.15 uur) is wel een optie als extra moment. Dit moment is voor de medewerkers van facilitair beheer ook haalbaar.
Indien het bestuur beslist om ook op andere momenten een buitenhuwelijk toe te staan, dan wordt er voorgesteld om dit pas vanaf 1 januari 2025 te laten starten. Voor 2024 liggen er al heel wat huwelijken vast op een vrijdag. Het zou niet eerlijk zijn om aan nieuwe aanvragers meer mogelijkheden te geven, dan aan de burgers die hun huwelijk eerder planden.
Werkwijze
De medewerker van het facilitair team brengt het trouwdossier, samen met de pen en het geschenk, naar het Kioskplein. De ambtenaar ondertekent de huwelijksakte nadien, maar op dezelfde dag. Dit kan ter plaatse niet voorzien worden.
Het koppel zorgt zelf voor een tafel en minstens 4 stoelen.
Evaluatie:
De werkwijze blijft behouden zoals het is. Nieuw vanaf 2024 is wel dat er een geluidsbox wordt aangekocht die de medewerkers van facilitair beheer meenemen, samen met het trouwdossier en het cadeautje.
Voorstellen tot aanpassing van de gebruiksovereenkomst:
Artikel 10 en 11 worden geschrapt.
Het schepencollege van 18 januari 2024 ging akkoord met de schrapping van deze artikelen. Bijkomend gingen ze akkoord om een extra moment voor een buitenhuwelijk in te lassen op vrijdag om 12 uur. Aangezien heel wat huwelijken voor 2024 reeds vastliggen op een vrijdag, zal dit extra moment pas ingelast worden vanaf 1 januari 2025.
De gemeenteraad is akkoord om artikel 10 van de gebruiksovereenkomst te schrappen.
Het gemeenteraad is akkoord om artikel 11 van de gebruiksovereenkomst te schrappen.
De gemeenteraad is akkoord om een extra moment voor een buitenhuwelijk in te lassen op vrijdag om 12 uur. Aangezien heel wat huwelijken voor 2024 reeds vastliggen op een vrijdag, zal dit extra moment pas ingelast worden vanaf 1 januari 2025.
Inhoudelijke inzet:
Deze uitbreiding zal, aanvullend op de bestaande samenwerkingsovereenkomst, toegekend worden aan Arktos vzw. De extra inzet van halftijdse vormingsmedewerker zorgt ervoor dat een aantal zaken die vandaag niet worden opgenomen, wel gerealiseerd kunnen worden. Denk maar aan:
Duur:
De uitbreiding heeft betrekking op de vastgelegde periode vanaf ondertekening van de overeenkomst tot en met 31 december 2024.
Extra financiering:
Teneinde deze extra inzet te vervullen, breidt stad Beringen de subsidie uit met 16.945,60 euro voor 2024 om minstens een extra halftijdse outreachend medewerker in te zetten.
Overige afspraken:
De overige afspraken en verbintenissen van de reeds bestaande samenwerkingsovereenkomst blijven onverkort van toepassing.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024-2025, op MJP003107.
Het toelagebedrag werd vastgelegd met vastlegging 2024001264.
Er is geen visum vereist.
Aangezien er aan de samenwerkingsoverenkomst an sich niets wijzigt en er eerder ook geen verwerkersovereenkomst nodig was, heeft de juridische dienst geen opmerkingen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de halftijdse uitbreiding van BE-outreach voor 2024 en keurt het addendum bij de samenwerkingsoverkomst van Arktos vzw goed.
De clubs die in aanmerking komen voor de SIP-IT middelen moeten voor 1 maart hun dossier indienen. Tennis & Padel club Koersel heeft op dd. 24/12/2023 een mailtje gestuurd met hun dossieraanvraag van 2024. Het betreft een volledige renovatie van de toiletten ten bedrage van €39.929,50. Als zij de gewone doorlooptijd volgen, hebben ze pas rond half april/begin mei uitsluitsel over hun dossier. Gezien hun hoogseizoen in april start en de toiletten wekelijks mankementen vertonen, kunnen zij niet wachten tot einde seizoen (oktober) om de werken aan te vatten. Zij vragen nu uitzonderlijk een goedkeuring om de werken al te mogen starten.
De sportdienst heeft dit dossier ter advies voorgelegd aan de Raad van Bestuur van de sportraad op 31/01/2024. De sportraad heeft hun dossier ontvankelijk verklaard en gaat principieel akkoord. Er wordt wel nog geen bedrag toegekend, dit zal later bepaald worden wanneer alle dossiers besproken worden.
De gemeenteraad gaat akkoord met het advies van de sportraad om het dossier van TPC Koersel principieel te aanvaarden zodat zij hun werken vervroegd kunnen aanvatten.
Dit punt omvat twee goedkeuringen aangaande West-Limburg Werkt:
1) Addendum regie sociale economie en werk
De basisovereenkomst van de interlokale vereniging van de regierol sociale economie en werk werd initieel afgesloten tussen en ondertekend door stad Beringen en gemeente Heusden-Zolder. Er werd geen toetreding voorzien van de andere zes steden en gemeenten waarvoor wel subsidie werd aangevraagd. De samenwerking met deze zes steden en gemeenten (Leopoldsburg, Ham, Tessenderlo, Lummen, Halen en Herk-de-Stad) en het akkoord over de verdeling van de gelden, werd wel vastgelegd bij verslag van de raden van bestuur. Alle bovengenoemde steden en gemeenten wensen deze samenwerking nu officieel te maken middels toetreding (retroactief) tot de basisovereenkomst. Omwille van deze en andere redenen wordt besloten om een (tweede) addendum op te maken aan de basisovereenkomst (overeenkomst d.d. 1 juli 2020 aangevuld middels addendum d.d. 11/09/2023).
De werking van de subsidie regie sociale economie en werk zal veranderen. Vanaf 01/01/2024 is de regierol sociale economie en werk overgedragen naar de projectvereniging West-Limburg Werkt. De projectvereniging zal dan ook de subsidie ontvangen en verdelen (vanaf 2024 dus niet meer Beringen als beherende gemeente). Beringen ontvangt wel nog steeds zijn deel van de subsidie (loonkost regisseur) en dit onder MJP005493. Het niet verbruikt werkingsbudget van 2020-2023 dient door stad Beringen doorgestort te worden naar de projectvereniging, aangezien deze nog benut moet worden voor afloop van de subsidie.
2) Samenwerkingsovereenkomst VDAB met West-Limburg
Daarnaast sloten Beringen, Heusden-Zolder en VDAB eind 2021 een samenwerkingsovereenkomst af. Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Het Regeerakkoord haalt aan dat een versterkte samenwerking tussen de VDAB met Lokale Besturen daartoe kan bijdragen.
Er worden drie centrale ambities naar voor geschoven:
1) Meer mensen aan de slag
2) Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt
3) Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
Aangezien we op West-Limburgs niveau gaan samenwerken onder "West-Limburg Werkt" zal ook de overeenkomst met de VDAB nog uitgebreid worden met de overige 6 lokale besturen. In de overeenkomst (zie bijlage) worden gezamenlijke actiedomeinen bepaald. Via een actieplan worden er jaarlijks enkele gezamenlijke acties georganiseerd. Dit actieplan is een werkdocument dat inspeelt op de regionale noden.
Deze overeenkomst wordt hierbij uitgebreid vanaf 01/01/2024 en heeft een uiterste einddatum 31 december 2025.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024-2026, op MJP005493.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het addendum van de interlokale vereniging.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de uitbreiding van de samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en de 8 lokale besturen van West-Limburg.
De eigenaar stopt de bedrijvigheid in het voormeld onroerend goed, zonder evenwel zijn gehele bedrijvigheid te stoppen. Het goed wordt verkocht volgens de procedure “verkoop uit de hand aan de hoogstbiedende”. Op dit ogenblik is de koper nog niet gekend.
Na de biedingstermijn wordt met diegene die het hoogst aanvaardbare bod heeft uitgebracht een verkoopbelofte getekend, indien deze wordt gelicht binnen termijn volgt de eigendom overdragende akte nadien.
Zowel POM-Limburg als Vlaio werden aangeschreven. Vlaio bracht reeds advies uit, POM-Limburg heeft bijkomende informatie opgevraagd.
In het verkoopreglement en de akte zullen de voorwaarden van activiteit en tewerkstelling worden opgenomen.
Er dient een erfdienstbaarheid opgenomen te worden in de verkoopakte zowel ten behoeve van perceel 1260/02A als 1260/02B. Fluvius dient geconsulteerd te worden bij het opstellen van de voorwaarden voor de erfdienstbaarheid. Het betreft zowel een boven- als ondergrondse erfdienstbaarheid (doorgang en leidingen). Op het splitsingsplan wordt, de erfdienstbaarheid van doorgang ingetekend tegen de perceelsgrens i.p.v. over de bestaande dienstweg. De zone waarop dit nu ingetekend wordt is grasveld en afgesloten met draad. De draadafsluiting aan de straatzijde zou daarom open gemaakt moeten worden als niet langer van de dienstweg gebruik gemaakt kan worden.
De stad Beringen kan akkoord gaan met de afstand van het recht van terugkoop. Alvorens over te gaan tot de verkoop dient de verkoper de toestemming hiervan te vragen aan de stad Beringen (artikel 11 van de akte). De stad Beringen beschikt momenteel niet over alle informatie om een goedkeuring te geven. Zo ontbreekt de informatie van de koper, de economische activiteit en de graad van tewerkstelling. Oorzaak hiervan is de gekozen procedure van verkoop. De stad Beringen kan hierdoor geen toestemming verlenen maar kan wel akkoord gaan met de opstart van de verkoopsprocedure en zal, wanneer de koper is gekend, haar toestemming geven gebaseerd op de nu nog ongekende factoren. Minstens moeten de bijzondere verkoopvoorwaarden zoals opgenomen in de verkoopakte d.d. 12 mei 2000 in de nieuwe akte van verkoop opgenomen worden.
De bijzondere verkoopvoorwaarden zoals vastgelegd in de verkoopakte d.d. 12 mei 2000 zijn van toepassing.
De gemeenteraad gaat akkoord met de opstart van de verkoopprocedure en wenst geen gebruik te maken van het recht van terugkoop van een gedeelte van de terreinen en gebouwen gelegen te Korspelsesteenweg 75 te 3580 Beringen (lot 1 zoals aangeduid op het meetplan van Landmeterskantoor Van Eester BVBA dd. 8 februari 2023).
Alvorens over te gaan tot de verkoop dient de verkoper de toestemming hiervan te vragen aan de stad Beringen (artikel 11 van de akte). De stad Beringen beschikt momenteel niet over alle informatie om een goedkeuring te geven. Zo ontbreekt de informatie van de koper, de economische activiteit en de graad van tewerkstelling. Oorzaak hiervan is de gekozen procedure van verkoop. De stad Beringen kan hierdoor geen toestemming verlenen maar kan wel akkoord gaan met de opstart van de verkoopsprocedure en zal, wanneer de koper is gekend, al dan niet haar toestemming geven gebaseerd op de nu nog ongekende factoren. Minstens moeten de bijzondere verkoopvoorwaarden zoals opgenomen in de verkoopakte d.d. 12 mei 2000 in de nieuwe akte van verkoop opgenomen worden.
Er dient een erfdienstbaarheid opgenomen te worden in de verkoopakte zowel ten behoeve van perceel 1260/02A als 1260/02B. Fluvius dient geconsulteerd te worden bij het opstellen van de voorwaarden voor de erfdienstbaarheid. Het betreft zowel een boven- als ondergrondse erfdienstbaarheid (doorgang en leidingen). Op het splitsingsplan wordt de erfdienstbaarheid van doorgang ingetekend tegen de perceelsgrens i.p.v. over de bestaande dienstweg. De zone waarop dit nu ingetekend wordt, is grasveld en afgesloten met draad. De draadafsluiting aan de straatzijde zou daarom open gemaakt moeten worden als niet langer van de dienstweg gebruik gemaakt kan worden.
Vanaf de decreetfase zullen Athumi en de lokale besturen gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn voor wat betreft het ter beschikking stellen van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’. Volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving is het hierbij noodzakelijk dat er tussen Athumi en elk lokaal bestuur een overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken opgemaakt en ondertekend wordt. Gezien Athumi eveneens zal instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies vereist dit een verwerkersovereenkomst. Het aangepaste retributiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2023.
De verwerkersovereenkomst wordt aangegaan tussen de naamloze vennootschap het Vlaams Datanutsbedrijf met merknaam Athumi, zijnde een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap. Het betreft een eigen opgesteld ontwerp en voldoet aan alle voorwaarden voor een geldig en volledig verwerkerscontract. De overeenkomst werd nagekeken door onze DPO en kreeg een positief advies.
In samenspraak met juridische zaken en met positief advies van de DPO op datum van 03.01.2023.
Geen opmerkingen.
De gemeenteraad keurt de voorwaarden voor de toetreding tot het Vastgoedinformatieplatform zoals opgenomen in de overeenkomst als bijlage goed.
De gemeenteraad keurt het verwerkerscontract en de bijlage tussen de naamloze vennootschap het Vlaams Datanutsbedrijf met merknaam Athumi, zijnde een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap en het lokaal bestuur stad Beringen goed, zoals toegevoegd in bijlage.
Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Perceel kadastraal gekend als Beringen, 5de afdeling, sectie B, nummer 1013B2 met een oppervlakte van 13.001m² is reeds wegenis met een binnenliggend bosje en kan integraal worden overgedragen naar het openbaar domein.
Het perceel is ontstaan door een verkaveling uit 1965. Het perceel had toen reeds moeten worden overgedragen naar het openbaar domein.
Perceel kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie D, nummer 483C met een oppervlakte van 1.499m² is een pleintje dat omgeven is door wegen. Dit perceel kan perfect overgedragen worden naar het openbaar domein omdat het reeds is ingericht als openbaar domein.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie D, nummer 483C wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Beringen, 5de afdeling, sectie B, nummer 1013B2 wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein geschiedt om reden van openbaar nut.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Volgens het gewestplan is het perceel gelegen in bosgebied.
Het perceel is bebost en grenst aan andere eigendommen van de stad Beringen.
Er is ook een zandweg gelegen over het perceel.
De verkoper heeft een indicatieve vraagprijs tussen de 4.000 en 5.000 euro. Dit ligt in de lijn
van een schattingsverslag van bossen aan het Fonteintje.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024, op MJP002876.
Het geraamde bedrag werd vastgelegd met voorvastlegging 2024000074.
Er is geen visum vereist.
Het bos deel sluit aan op een groter geheel. Het c plein van Korspel is ondertussen ook omgevormd naar bos.
Het is dus zeker aangewezen om dit deel mee in beheer te krijgen.
De gemeenteraad is principieel akkoord om het perceel grond gelegen aan de Roldragersweg, Beringen 6de afdeling, sectie B, nummer 1014B aan te kopen aan maximaal de schattingsprijs van de bossen aan het Fonteintje.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, meer bepaald met het aanstellen van een notaris en het voeren van onderhandelingen. Zodra er een formeel akkoord bereikt is met de eigenaar dient de gemeenteraad deze aankoop definitief goed te keuren.
Het schepencollege nam op 24 augustus 2023 kennis van het schattingsverslag van Geowijzer bvba van 3 augustus 2023 waarbij de waarde van het panden in vrijwillige openbare verkoop (verkoop via Covast) geschat werden op:
COVAST maakte een nota op (zie bijlage) waarin de werkmethodiek voor verkoop (procedure en voorwaarden) werden opgenomen;
De biedingsperiode zal lopen in de maanden maart en april.
De gemeenteraad is definitief akkoord om de gebouwen in de Laakstraat, kadastraal gekend als Beringen, 5de afdeling, sectie B, nummers 1916F en 1917P, online openbaar te verkopen aan de hoogstbiedende en dit aan minimaal schattingswaarden volgens de werkmethodiek in de nota van Covast.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, o.a. met het beoordelen en desgevallend aanvaarden van de biedingen.
De voorzitter van de gemeenteraad geeft opdracht aan gemeenteraadslid Thomas Vints (burgemeester) of diens plaatsvervanger om de authentieke akte en de opdracht tot tekoopstelling in zijn plaats te ondertekenen.
De aanpalende eigenaars gingen akkoord met het vastleggen van de verkoopprijs op de schattingsprijs (100 euro/m²). De onderhandse overeenkomst, opgesteld door notariskantoor Vermeulen, Maussen en Mellaerts, dient definitief goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024, op MJP000786.
De gemeenteraad is definitief akkoord om het perceel wegoverschot gelegen Pastoor Grausstraat, kadastraal gekend als Beringen 2de afdeling, sectie B, nummer 338/02E, met een oppervlakte volgens kadaster van 156 m², te verkopen aan 15.600 euro, volgens voorwaarden zoals opgenomen in de overeenkomst als bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad geeft opdracht aan gemeenteraadslid Thomas Vints (burgemeester) of diens plaatsvervanger om de overeenkomst en de authentieke akte in zijn plaats te ondertekenen.
Het restperceel is kadastraal gekend als Beringen 3de afdeling, sectie C, nummer 410L en heeft volgens het kadaster een oppervlakte van 3a90ca.
Het maakt deel uit van de berm en ligt voor 8 bestaande woningen.
Na de overdracht zal het perceel overgedragen worden naar het openbaar domein.
De gemeenteraad is principieel akkoord om het restperceel grond gelegen (Beukenstraat), kadastraal gekend als Beringen 3de afdeling, sectie C, nummer 410L, met een oppervlakte 3a90ca, gratis te aanvaarden. Alle kosten verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van de huidige eigenaars.
Na de overdracht wordt om reden van openbaar nut toegevoegd aan het openbaar domein.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Notariskantoor Mijn Notarissen wordt aangesteld voor het verlijden van de akte.
Het perceel kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie D, nummer 469F2 met een oppervlakte van 367 m² is een wijkpleintje en kan integraal worden overgedragen naar het openbaar domein.
Het perceel is gratis afgestaan door de KBM bij de bouw van 96 woningen.
Het pleintje heeft een openbare functie waardoor het kan worden overgedragen naar het openbaar domein.
De overdracht naar het openbaar domein van perceel kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie D, nummer 469F2 wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein geschiedt om reden van openbaar nut.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het opmetingsplan werd alvast aangeleverd door Fluvius.
Concreet gaat het over een gewenste aankoop van 30m², zoals in het groen aangeduid op het opmetingsplan van Maris Frederik van 12 december 2023 (zie bijlage).
Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat hierbij een doelstelling van algemeen belang wordt nagestreefd, namelijk het voorzien van een goed elektriciteitsnetwerk. Voor Fluvius is het niet zo evident met private eigenaars tot een akkoord te komen voor het verkopen van een deel van hun grond.
Het perceel is in erfpacht gegeven aan de schuttersgilde.
Zij zijn akkoord om het te verkopen deel uit de erfpacht te halen.
Deze ontvangst is voorzien in het budget van 2024, op MJP000786.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om een deel van een perceel gelegen langs de Mathias Geysenstraat, kadastraal gekend als 4de afdeling, sectie D, nummer 827B2, in het groen aangeduid op het opmetingsplan van 'Maris Frederik van 12 december 2023, aan Fluvius te verkopen.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om het te verkopen deel uit de erfpacht van de schuttersgilde te halen op voorwaarde dat Fluvius de kosten draagt voor deze transactie.
De gemeenteraad belast het schepencollege het dossier verder samen te stellen en een overeenkomst te laten opmaken. Zodra er een formeel akkoord bereikt is met Fluvius dient de gemeenteraad deze verkoop definitief goed te keuren.
De percelen zijn kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie C, nummers 289H met een oppervlakte van 416m² en 289N met een oppervlakte van 606m².
Perceel 289H is wegenis en perceel 289N is deels wegenis en deels ingericht als pleintje.
Beide percelen kunnen integraal worden overgedragen naar het openbaar domein.
De percelen zijn verworden na aankoop op 1 februari 1978 om reden van openbaar nut.
Het pleintje en de wegenis heeft een openbare functie waardoor ze kunnen worden overgedragen naar het openbaar domein.
De overdracht naar het openbaar domein van de percelen kadastraal gekend als Beringen, 3de afdeling, sectie C, nummers 289H en 289N wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein geschiedt om reden van openbaar nut.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het opmetingsplan werd alvast aangeleverd door Fluvius.
Concreet gaat het over een gewenste aankoop van 73 m², zoals in het geel aangeduid op het opmetingsplan van 'Orison' van 22 november 2023 (zie bijlage).
Het perceel maakt deel uit van het perceel, kadastraal gekend als Beringen, 6de afdeling, sectie B, nummer 618F gelegen aan de Korspelheidestraat.
Een onderhandse procedure is hier mogelijk omdat hierbij een doelstelling van algemeen belang wordt nagestreefd, namelijk het voorzien van een goed elektriciteitsnetwerk.
Op 17 januari 2024 werd het schattingsverslag aangeleverd door Fluvius. Het schattingsverslag van Orison van 14 januari 2024 schat de waarde van de grond aan 405 euro voor 73m² (5,5 €/m²). Het schepencollege ging akkoord met deze prijs voor gronden gelegen volgens gewestplan in ‘Agrarisch gebied’.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om een deel van een perceel, zoals in het geel aangeduid op het opmetingsplan van 'Orison' van 22 november 2023 aan Fluvius te verkopen.
De gemeenteraad belast het schepencollege het dossier verder samen te stellen en een overeenkomst te laten opmaken. Zodra er een formeel akkoord bereikt is met Fluvius dient de gemeenteraad deze verkoop definitief goed te keuren.
Het perceel kadastraal gekend als Beringen, 4de afdeling, sectie D, nummer 141R met een oppervlakte van 13.076m² is ingericht als wegenis, parking, jeugdheem en speelzone. Het kan niet integraal worden overgedragen naar het openbaar domein.
Aangezien Fluvius een meetplan moest laten opmaken voor het perceel van de cabine is er voorgesteld om ook de parking en de toegangsweg mee op te meten.
Op het meetplan van landmetersbureau Orison d.d. 10 januari 2024 is het over te dragen lot in het oranje (lot 2).
Het over te dragen perceel bestaat uit wegenis en parking en heeft een oppervlakte van 2.509m².
Zowel de wegenis als de parking wordt openbaar gebruikt waardoor het kan worden overgedragen naar het openbaar domein.
De overdracht naar het openbaar domein van een deel van het perceel kadastraal gekend als Beringen, 4de afdeling, sectie D, nummer 141R, lot 2 opgetekend op het meetplan d.d. 10 januari 2024 opgemaakt door landmetersbureau Orison wordt definitief goedgekeurd.
De overdracht naar het openbaar domein geschiedt om reden van openbaar nut.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het beleidsmatige luik is voor Beringen vormgegeven op basis van het bestuursakkoord met nadien strategische (en in samenhang financiële) nota en uiteindelijk ook algemene (en schepen-specifieke) beleidsverklaring.
De geïntegreerde doelstellingenboom voor stad en OCMW Beringen is gestructureerd rond acht strategische beleidsdoelstellingen voor wat betreft 'nieuw en vernieuwend beleid' BD 1. tot en met BD 8. ofwel Beringen bereikbaar, Beringen ondernemend en talentgericht, Beringen bruisend en kindvriendelijk, Beringen verbindt, Beringen groeit, Beringen leefbaar en veilig, Beringen toegankelijk en zorgzaam, Beringen excelleert. De rest van de werking zit vervat in 'weerkerende dienstverlening' die geen voorwerp uitmaakt van dit besluit omdat daarover beleidsmatig niet gerapporteerd wordt.
Veranderingen in financiële zin, zoals opgenomen in 2° tot en met 4° in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, maken tevens deel uit van dit besluit.
Artikel 263 van het DLB en Besluit Vlaamse Regering 30 maart 2018 BBC.
De raad neemt kennis van de beleidsopvolging (tweede halfjaar) 2023.
De opvolgingsrapportering bevat de gedetailleerde status voor wat betreft de voortgang van actieplannen en acties (nieuw en vernieuwend beleid), wijziging financiële risico's, grondslagen en assumpties, thesauriebeheer, debiteurenbeheer, visum. De rapportering bundelt zo de rapporteringsverplichtingen zoals opgenomen in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
Dit besluit geeft in het document 'Opvolgingsrapport 31december2023 - BD1 t/m BD8' een conforme beleidsrapportering. Op niveau van BD en AP is duidelijk dat op 31.12.2023 alle BD en (op een na) alle AP in uitvoering zijn. Op niveau van AC zijn er per 31.12.2023 in totaal 201 acties met status uitgevoerd (38%), 246 in uitvoering (47%) en 77 acties (of 15%) met status in voorbereiding of nog niet opgestart. De voortgang van de AC is per actie beschreven in het opvolgingsrapport.
De bijlagen bij het besluit geven een overzicht van de wijzigingen in de financiële risico’s, grondslagen en assumpties, het thesauriebeheer, debiteurenbeheer en visum verleend door de financieel directeur voor werkingsjaar 2023.
Voor de wijzigingen in de financiële risico’s wordt verwezen naar het recente rapport over de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2023/1).
In 2023 behandelde de financieel directeur in totaal 159 visumdossiers, waarvan 152 (95%) conform werden verklaard, 22 met voorwaarden.
Het thesauriebeheer wordt gebaseerd op de ontvangsten- en uitgavenprognoses uit het meerjarenplan. De globale thesauriepositie van stad en OCMW Beringen nam in de loop van 2023 met 13 miljoen euro af, een daling met 73%.
Voor wat betreft het debiteurenbeheer bedraagt het totaal openstaand saldo 6,0 miljoen euro, wat een stijging inhoudt met 12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal openstaande vorderingen nam met 75% toe. Daarbij moet worden opgemerkt dat de fiscale vorderingen sterk afhankelijk zijn van het ogenblik van inkohieren. Voor 44% van de openstaande vorderingen is de vervaldag verstreken.
Alvorens we gebruik kunnen maken van de Vacature Posting Service van VDAB is het noodzakelijk om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten. Na het afsluiten van de overeenkomst kunnen we starten met het ontwikkelen van de koppeling en het onboardingsproces bij VDAB.
De koppeling met VDAB zelf is gratis. De kostprijs voor de ontwikkeling van de koppeling door inetum-Realdolmen is opgenomen in het project.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met VDAB Posting Service.
De conclusie van het rapport is als volgt:
"Op grond van al het voorgaande kan besloten worden dat voor de vzw Toerisme Beringen weldegelijk een vermoeden van 'een taak van gemeentelijk belang' bestaat. Vastgesteld dient immers dat in de ruime interpretatie van artikel 225, §3, 3° DLB er een meerderheid van de financiële middelen door de gemeente gefinancierd wordt.
Het gevolg hiervan is dat artikel 225, §3 DLB toepassing zal vinden en er derhalve een 'vermoeden van een taak van gemeentelijk belang' zal ontstaan.
Het gaat weliswaar om een weerlegbaar vermoeden, waardoor de gemeenteraad van de Stad Beringen in principe op een gemotiveerde en onderbouwde wijze zou kunnen beslissen dat er ondanks dit vermoeden toch geen sprake is van een taak van gemeentelijk belang. Hoewel dit ook in belangrijke mate ook een inhoudelijke/beleidsmatige afweging betreft, merken wij op dat een weerlegging van het vermoeden niet evident lijkt in het voorliggende geval.
Indien het vermoeden niet weerlegd wordt, dan dringt in principe een aanpassing/omvorming van de samenwerking zich op in het licht van de principes inzake verzelfstandiging.
Hierbij lijkt een eventuele omvorming naar een privaatrechtelijke EVA in de zin van artikel 245ev DLB het meest aan te sluiten bij de huidige samenwerkingswijze.
Indien de stad evenwel de voorkeur geeft aan een volledig nieuwe structuur (in plaats van verdere samenwerking met of een verzelfstandiging van de bestaande vzw) kan eventueel ook beslist worden om meteen over te gaan tot uitwerking/oprichting van een nieuwe structuur. In dat geval kan/zal het bestaande vermoeden omtrent een taak van gemeentelijk belang voor de bestaande vzw de facto uitdoven zonder dat hieromtrent een uitdrukkelijke beslissing genomen wordt, met name wanneer de nieuwe structuur tot gevolg heeft dat de bestaande vzw niet langer voor de meerderheid gefinancierd wordt door de stad (reden voor het ontstaan van het huidige vermoeden).
Tijdslijn
14 september 2023: kennisname Due Diligence rapport door CBS
20 september 2023: toelichting rapport aan vzw Toerisme
2 oktober 2023: mail van vzw toerisme met boodschap dat hervorming niet wenselijk is en dat men wil ontbinden
9 november 2023: overleg CBS en Raad van Bestuur vzw
17 november 2023: infovergadering vrijwilligers en leden vzw met aanwezigheid burgemeester om context toe te lichten en oproep om samenwerking met vrijwilligers te behouden
Besluit
Er is geen draagvlak voor hervorming van de bestaande vzw; tegelijk is de continuïteit van de dienstverlening prioritair.
Voorstel
Op basis van deze info en rekening houdend met de richtlijnen in het Decreet Lokaal Bestuur waarbij het niet mogelijk is om in de laatste 12 maanden voor de installatie van een nieuwe gemeenteraad een beslissing tot verzelfstandiging te nemen, stellen we voor om de werking op korte termijn in te kantelen in de stedelijke context zodat de dienstverlening verdergezet kan worden.
Decreet Lokaal Bestuur - Artikels 225 t.e.m. 274 ("de extern verzelfstandigde agentschappen")
De inkanteling van de beschreven taakstelling van de VZW Toerisme Beringen in de stedelijke basiswerking werd in de meerjarenplanaanpassing, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van december 2023, proactief ingeschreven in het stedelijke meerjarenplan. Het betreft de totalen van werkingsuitgaven en ontvangsten, gebaseerd op de voormalige VZW-begroting. Zowel in het beleidsrapport zelf als tijdens de bijhorende gemeenteraadscommissie werd dit toegelicht. De concrete vertaling van de totaalbudgetten naar de juiste meerjarenplannen met alle details en goede beheerstructuur kan gebeuren binnen het kader kredietbewaking, zoals vastgesteld in ons organisatiebeheersingssysteem.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport en beslist om vanaf 1 maart 2024 de taakstelling van de VZW Toerisme in te kantelen in de stedelijke werking en te integreren in het meerjarenplan 2020-2025.
Rekening houdend met het besluit om de taakstelling van VZW Toerisme in te kantelen in stedelijke context dient de overname van de taak m.b.t. de geschenkbonnen geformaliseerd te worden.
Voor 2024 is het daarbij aangewezen (ter continuïteit) de werkwijze en reglementering, zoals tot op heden gehanteerd door de vzw Toerisme, over te nemen. Hiertoe ligt dit ontwerpbesluit, met vaststelling van het reglement, ter goedkeuring voor.
De VZW Toerisme zal autonoom instaan voor de afwikkeling van de uitgegeven en verkochte geschenkbonnen tot en met 31/12/2022. De stad Beringen neemt de afhandeling van de geschenkbonnen over die uitgegeven werden vanaf 1 januari 2023 en nog niet ingeruild werden door de handelaar op het moment van overname van de taakstelling, i.c. 1 maart 2024. De VZW Toerisme zal de overeenstemmende uitstaande waarde bij overdracht overmaken op rekening van de stad Beringen.
Bij behoud van het huidige geschenkbonnensysteem of bij wijziging ervan in de toekomst, zal de dienst toerisme, in overleg met de dienst ondernemen, een voorstel uitwerken tot een aangepast deelnamereglement.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van toelagen.
Het advies zoals bij de CBS-nota is hier ook van toepassing. Daarnaast:
- Artikel 11 is overbodig en kan best geschrapt worden
- De inhoudelijke argumentatie voor het systeem en verwijzing naar een toekomstig (ander) systeem is momenteel voor de gemeenteraad nog niet relevant en kan best geschrapt worden. Daarover zal eerst het CBS een inhoudelijke beleidsbeoordeling maken, zodra een nota ter zake wordt voorgelegd, om vervolgens onderbouwd aan de gemeenteraad voor te leggen.
Doel van deze nota aan de gemeenteraad is tweeledig:
- huidig systeem tijdelijk bestendigen en juridisch onderbouwen (voor de uitgave van geschenkbonnen vanaf 1 maart 2024)
- de overname van de betreffende taakstelling van de VZW formaliseren, waarbij de betreffende afspraken worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Met name dat de VZW Toerisme Beringen autonoom instaat voor de afwikkeling van de uitgegeven geschenkbonnen tot en met 31/12/2022. De stad Beringen neemt de afhandeling van de geschenkbonnen over die uitgegeven werden vanaf 1 januari 2023 en nog niet ingeruild werden door de handelaar op het moment van overname van de taakstelling, i.c. 1 maart 2024. De VZW Toerisme Beringen zal de overeenstemmende uitstaande waarde bij overdracht overmaken op rekening van de stad Beringen. Dit aspect dient nog aan het raadsdossier te worden toegevoegd.
In het laatste artikel kan best bepaald worden dat het CBS wordt gemachtigd voor verdere uitvoering van deze bepalingen (o.a. vaststelling overnamewaarde geschenkbonnen per 1 maart 2024).
De gemeenteraad keurt het deelnamereglement ‘geschenkbonnen stad Beringen’, zoals integraal opgenomen in besluit, goed.
Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2024.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd voor de verdere uitvoering van deze bepalingen (o.a. de vaststelling van de overnamewaarde van de geschenkbonnen per 1 maart 2024) en voor de uitvoering van dit reglement.
Voor 2024 is het aangewezen (ter continuïteit van) de werkwijze, zoals tot op heden gehanteerd door de vzw Toerisme, over te nemen. De stad Beringen zal hierbij, mits verantwoording door het Mijnmuseum vzw en conform de hierbij besliste samenwerkingsovereenkomst, het Museum vzw een subsidie bieden ten bedrage van maximum 50.000,00 EUR.
Om de werking en kosten van de dienst op eenzelfde wijze te kunnen financieren zal de stad Beringen hierbij een commissie van 20% innen op de inkomsten van het Mijnmuseum.
Deze samenwerkingsbepalingen zullen lopen tot de opening van het belevingscentrum be-MINE PIT dat, ter vervanging van het museum, het verhaal van de mijngeschiedenis als attractie zal overnemen.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van toelagen.
Gunstig onder voorwaarden van het aanwenden van het reservebudget.
Er is een tekort op het MJP005619 voor 2025, dit wordt verschoven van het reservebudget voor exploitatie, van MJP004783 voor 50.000,00 euro.
Deze uitgave is voorzien in het budget van 2024-2025, op MJP005619.
Het gunningsbedrag werd vastgelegd met vastlegging 202402273.
Er is een visum vereist. Het visum met nummer 2024/010 werd op 02/02/2024 verleend door de financieel directeur.
De gemeenteraad beslist om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met de vzw Mijnmuseum (als bijlage mede onderdeel van ons besluit). De samenwerking bewaakt de continuïteit van de museumexploitatie op eenzelfde wijze zoals de voorbije jaren en dit de opening van be-MINE PIT. Deze samenwerking houdt in dat:
(1) een werkingssubsidie van 50.000,00 EUR (MJP001290) voorzien blijft.
(2) een maandelijkse 20% commissie wordt weerhouden op de inkomsten van ticketverkoop en groepsboekingen voor het Mijnmuseum (na afhouding van de gidskosten voor de vzw Vrienden van het Mijnmuseum).
(3) de ticketverkoop en groepsboekingen voor het Mijnmuseum behartigd blijven door de toeristische dienst; de overige museumfuncties en -taken blijven behartigd door de vzw Mijnmuseum.
Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in voege vanaf 1 maart 2024.
De Eygenweg is reeds een bestaande weg. Het ontwerp tot verbetering van de Eygenweg werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 9 december 1976. Er bestaat echter nog geen formeel rooilijnplan van deze weg.
Artikel 8 van het gemeentewegendecreet bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Zonder goedkeuring van de gemeenteraad kan het gemeentelijk wegennet niet aangepast worden. De procedures hiervoor zijn decretaal vastgelegd. De gemeenten leggen hierbij de ligging en breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.
De procedures hiervoor zijn decretaal vastgelegd. De gemeenten leggen hierbij de ligging en breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. Het decreet hanteert hierbij volgende definities:
- art. 2 9° rooilijn: de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen;
- art. 2 5° gemeentelijk rooilijnplan: grafisch verordenend plan waarbij de huidige en de toekomstige grenzen van een of meerdere gemeentewegen worden bepaald. Het gemeentelijk rooilijnplan geeft een openbare bestemming aan de gronden die in de gemeenteweg opgenomen zijn of opgenomen zullen worden.
Gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, zoals beschreven in afdeling 2 van het decreet houdende de gemeentewegen. Het decreet definieert daarbij een aantal elementen dat een gemeentelijk rooilijnplan minstens moet bevatten:
• art. 16 §2 1°: de actuele en toekomstige rooilijn van de gemeenteweg;
• art. 16 §2 2°: de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de
getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen;
• art. 16 §2 3°: de naam van de eigenaars van de getroffen kadastrale percelen en onroerende
goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn.
Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van de gemeentelijke rooilijnplannen voor de Eygenweg voorlopig vast.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, onder andere het voeren van een openbaar onderzoek.
De Kleuterstraat is reeds een bestaande weg. Er bestaat echter nog geen formeel rooilijnplan van de Kleuterstraat. Artikel 8 van het gemeentewegendecreet bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Zonder goedkeuring van de gemeenteraad kan het gemeentelijk wegennet niet aangepast worden. De procedures hiervoor zijn decretaal vastgelegd. De gemeenten leggen hierbij de ligging en breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.
De procedures hiervoor zijn decretaal vastgelegd. De gemeenten leggen hierbij de ligging en breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. Het decreet hanteert hierbij volgende definities:
- art. 2 9° rooilijn: de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen;
- art. 2 5° gemeentelijk rooilijnplan: grafisch verordenend plan waarbij de huidige en de toekomstige grenzen van een of meerdere gemeentewegen worden bepaald. Het gemeentelijk rooilijnplan geeft een openbare bestemming aan de gronden die in de gemeenteweg opgenomen zijn of opgenomen zullen worden.
Gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, zoals beschreven in afdeling 2 van het decreet houdende de gemeentewegen. Het decreet definieert daarbij een aantal elementen dat een gemeentelijk rooilijnplan minstens moet bevatten:
• art. 16 §2 1°: de actuele en toekomstige rooilijn van de gemeenteweg;
• art. 16 §2 2°: de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de
getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen;
• art. 16 §2 3°: de naam van de eigenaars van de getroffen kadastrale percelen en onroerende
goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn.
Decreet houdende de Gemeentewegen dd. 3 mei 2019.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van de gemeentelijke rooilijnplannen voor de Kleuterstraat voorlopig vast.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, onder andere het voeren van een openbaar onderzoek.
Overwegende dat een verbod niet langer noodzakelijk is vanwege de huidige weersomstandigheden;
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 22 januari 2024 inzake het opnieuw openstellen van het speellandschap van de Avonturenberg.
Inbreuken op dit besluit worden overeenkomstig artikel 12 van politiereglement Avonturenberg beteugeld met politiestraffen, voor zover wetten, decreten, algemene of provinciale verordeningen op dit vlak geen andere straffen voorzien.
Deze beslissing is onmiddellijk uitvoerbaar en treedt in werking vanaf de dag van de bekendmaking er van.
De lokale politie en de gemeentelijke/ stadsdiensten (eventueel de federale politie) zijn belast met toezicht op de naleving van dit besluit.
Het onderhavig besluit wordt meegedeeld en ter kennis gebracht door publicatie op de website.
Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) kalenderdagen na kennisgeving, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij per aangetekende zending aan afdeling bestuursrechtspraak van de Raad Van State (Griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel).
Het FJC is een samenwerkingsverband van OCMW’s, het openbaar ministerie, politiezones, het CGG en de CAD-werking, de Vlaamse overheid, de provincie Limburg, CAW Limburg, Vertrouwenscentrum Kindermishandeling, Agentschap Jongerenwelzijn, UCLL… De werking is gebaseerd op een ketenaanpak van gezinnen waarin sprake is van intrafamiliaal - en eergerelateerd geweld, meestal aangemeld door de politie omwille van een incident. Na een risicotaxatie en weging van de situatie start het FJC bij de gezinnen met een midden- of hoogrisicoprofiel een onthaalbegeleiding of intensief casemanagement.
De doelstellingen van het FJC zijn: duurzame veiligheid en geweld voorkomen, (sneller) zicht krijgen op de situatie en informatie delen, een pro-actiever en laagdrempeliger hulpaanbod. De specifieke modaliteiten van de samenwerking zijn uitgewerkt in de documenten in de bijlages, uitgewerkt door de Vlaamse overheid. De basis van de samenwerking wordt omschreven in de kaderovereenkomst en de engagementsverklaring.
Meest concreet vragen ze een personeelsinbreng van 1 VTE begeleider per 50.000 inwoners, voor Beringen. Deze medewerker wordt opgenomen binnen het team van het FJC Limburg, inclusief een opleiding.
Ham en Tessenderlo stappen ook mee in het FJC. Hierdoor is er een volledige dekking in onze politiezone. Binnen de politie is er reeds een aanstelling gebeurd en worden de taxaties reeds gedaan. Er wordt afgestemd met de lokale besturen Ham en Tessenderlo om een eventuele samenwerking verder te bekijken.
De gemeenteraad keurt de samenwerking met het Family Justice Center Limburg (Veilig Huis Limburg) goed volgens de bijgevoegde kaderovereenkomst, engagementsverklaring en bijhorende annexen.
Overwegende dat het noodzakelijk is een vergoeding te vragen voor de verkoop van producten en het aanbieden van diensten door de dienst Toerisme, Recreatie en Evenementen zoals streekproducten, boeken, verhuur van kampeerterreinen, organisatie van evenementen, fiets- en wandelkaarten, geschenkbonnen en aanverwante producten en diensten;
Overwegende dat stad Beringen door de verkoop van producten en het aanbieden van diensten door de dienst Toerisme, Recreatie en Evenementen een service wenst te verlenen aan de bezoekers van stad Beringen. Er worden hiermee geen commerciële doeleinden nagestreefd. De verkoopprijs van de producten en het aanbieden van diensten wordt laag gehouden en bedraagt de volledige directe kosten (aankoopprijs os aanmaakkosten), verhoogd met een beperkte toeslag voor indirecte kosten (administratieve verwerking, stockage, ...). Het aanbod zal regelmatig aangepast worden. Periodiek wordt de actuele tarieflijst ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Overwegende dat in de bijzondere context waarin dit retributiereglement zich bevindt, op een vlotte manier moet kunnen worden ingespeeld op veranderende omstandigheden, bijvoorbeeld bij het vaststellen van de prijs van bepaalde producten en prestaties;
Overwegende dat de gemeenteraad hierbij enkel beslist over het kader en de bijzondere voorwaarden van de retributie, doch het vaststellen van het tarief zelf aan het college delegeert;
Gelet op de financiële toestand van de stad;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De globale ontvangsten zijn voorzien in het budget van 2024, op MJP005473. Voor deze ontvangst dient na goedkeuring van het besluit een specifieke opbrengst aangemaakt te worden en de nodige budgetten dienen verschoven te worden.
Met ingang van 1 maart 2024 wordt het retributiereglement voor de verkoop van producten en het aanbieden van diensten door de dienst Toerisme, Recreatie en Evenementen (zoals streekproducten, boeken, verhuur van kampeerterreinen, organisatie van evenementen, fiets- en wandelkaarten, geschenkbonnen en aanverwante producten en diensten) goedgekeurd. Het aanbod zal regelmatig aangepast worden.
Stad Beringen wenst door de verkoop van producten en het aanbieden van diensten door de dienst Toerisme, Recreatie en Evenementen een service te verlenen aan de bezoekers van stad Beringen. Er worden hiermee geen commerciële doeleinden nagestreefd. De verkoopprijs van de producten en het aanbieden van diensten wordt laag gehouden en bedraagt de volledige directe kosten (aankoopprijs of aanmaakkosten), verhoogd met een beperkte toeslag voor indirecte kosten (administratieve verwerking, stockage, ...).
Het college van burgemeester en schepenen wordt gedelegeerd om periodiek de tarieflijst vast te stellen en te actualiseren binnen dit kader.
De gemeenteraad stelt het reglement dat zal gehanteerd worden vast als volgt.
Het ontwerpbesluit wordt onder volgende vorm geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen:
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Elke dag worden scholen geconfronteerd met lege brooddozen van leerlingen. Ook in Beringen zullen er leerlingen zijn die zonder boterhammen naar school komen, wat uiteraard ongezond is. Leerlingen kunnen met een lege maag niet leren; ze hebben honger en zijn niet gefocust op school. Om dit te voorkomen, kunnen wij als stad een cruciale rol spelen. In veel gemeentes wordt bijvoorbeeld wekelijks gratis soep uitgedeeld aan leerlingen, sommige scholen verstrekken daarnaast ook vers fruit. We stellen voor om een soortgelijke actie in Beringen te starten.
Naast het aanbieden van faciliteiten kunnen we als stad ook financieel bijdragen. De medewerking van scholen en lokale handelaars (of supermarkten) is hierbij essentieel. Daarom zal de stad eerst een enquête afnemen bij de scholen om te peilen of ze willen deelnemen aan dit project. Vervolgens kunnen geïnteresseerde scholen en lokale handelaars bijeen worden gebracht.
Secundaire scholen met een voedingsrichting kunnen hun eigen leerlingen de soep laten bereiden, wat tevens als praktijkstage kan dienen. De ingrediënten kunnen mogelijk gesponsord worden door lokale supermarkten of financieel ondersteund worden door de stad. Scholen die deze mogelijkheden niet hebben, kunnen de soepen laten leveren door een externe firma, die ook door de stad kan worden gefinancierd.
Concreet stellen we voor:
Artikel 1: De stad Beringen voert een enquête uit bij Beringse scholen om te peilen of ze willen deelnemen aan het gratis soep-project.
Artikel 2: De stad Beringen brengt de geïnteresseerde scholen uit Artikel 1 en lokale handelaars samen en coördineert het project.
Artikel 3: De stad Beringen zorgt voor de facilitaire en financiële aspecten van het soep-project.
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
wo 21/02/2024 - 09:28Op donderdag 1 februari raakte een vrouw levensgevaarlijk gewond als gevolg van aan aanrijding ter hoogte van de oversteekplaats in de Harmoniestraat.
Vier maanden geleden brachten wij een voorstel op de gemeenteraad over de veiligheid van deze oversteekplaats, maar dit voorstel werd toen weggestemd door CD&V, N-VA, Voluit en Vlaams Belang.
Doordat de oversteekplaats net na de bocht met de Koerselsesteenweg gelegen is, is de zichtbaarheid slecht voor zowel voetgangers die willen oversteken als voor automobilisten die vanop de Koerselsesteenweg komen aangereden. Dit leidt tot een groot onveiligheidsgevoel bij mensen die willen oversteken.
We dringen alsnog aan op het veiliger maken van deze oversteekplaats en hernemen daarvoor graag ons voorstel van enkele maanden geleden. De zichtbaarheid voor voetgangers en automobilisten zou al sterk verbeteren indien de oversteekplaats wordt verplaatst in zuidelijke richting, zodat deze ongeveer in het midden tussen de kruising met de Koerselsesteenweg en de kruising met de Pieter Bruegelstraat gelegen is. Voetgangers hebben dan een beter zicht op aankomend autoverkeer en automobilisten hebben meer tijd om voetgangers op te merken die (willen) oversteken. De verplaatsing van de oversteekplaats kan er zo voor zorgen dat voetgangers hier beter zichtbaar en veiliger kunnen oversteken.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De oversteekplaats aan het begin van de Harmoniestraat wordt verplaatst in zuidelijke richting, zodat deze ongeveer in het midden tussen de kruising met de Koerselsesteenweg en de kruising met de Pieter Bruegelstraat gelegen is.
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
wo 21/02/2024 - 09:28In januari heeft het even hevig gesneeuwd, gevolgd door enkele dagen met permanente vriestemperaturen. Het gevolg was dat de gevallen sneeuw enige tijd bleef liggen. Dit zorgde voor gevaarlijke situaties op heel wat veelgebruikte fietspaden en fietsroutes. Sommige fietspaden en fietsroutes werden sneeuwvrij gemaakt en gestrooid, andere plekken met veel fietsverkeer dan weer niet.
In het verleden was er op de website van de stad Beringen een document terug te vinden met de strooiroute voor fietspaden. Tijdens dagen met sneeuwval afgelopen januari werd deze strooiroute voor fietspaden echter offline gehaald. De strooiroutes voor de rijbanen staan wel nog online.
Ook voor fietsers is het belangrijk dat ze zich veilig kunnen verplaatsen bij hevige sneeuwval en vriestemperaturen. Niet iedereen heeft namelijk zomaar de luxe om bij sneeuwval in een auto te stappen voor hun verplaatsingen en mensen hebben ook verplichtingen zoals bijvoorbeeld hun werk waar ze moeten geraken. Om te voorkomen dat bij volgende periodes van hevige sneeuwval veelgebruikte fietspaden en fietsroutes onberijdbaar blijven, stellen we voor om in een gemeenteraadscommissie in samenspraak met de gemeenteraadsleden een nieuwe aanpak uit te werken voor het ruimen van sneeuw en het strooien op fietspaden en fietsroutes die veel gebruikt worden voor functionele verplaatsingen. Zo kunnen we in de toekomst hopelijk waarborgen dat ook fietsers zich op de meeste plekken veilig kunnen begeven bij winterweer.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. Er wordt een aanpak uitgewerkt om sneeuw te ruimen en te strooien op de meest gebruikte fietspaden en fietsroutes voor functionele verplaatsingen.
Artikel 2. Deze aanpak wordt in een gemeenteraadscommissie in samenspraak met de gemeenteraadsleden uitgewerkt.
Het voorstel tot beslissing werd goedgekeurd.
wo 21/02/2024 - 09:29Beringen heeft een rijk mijnverleden. De mijnsite in Beringen is de grootste industriële erfgoedsite in Vlaanderen en uniek in Europa. We hebben over heel onze stad verschillende natuurgebieden met vele prachtige en unieke wandelgebieden. Dat maakt Beringen zeer aantrekkelijk voor toeristen, maar in het bijzonder ook voor wandelaars en fietsers.
Velen van hen voelen zich aangetrokken door het bruisende cité, het groene, rustige en bosrijke landschap dat we te bieden hebben. Onze stad telt heel wat wandel- en fietsroutes. Jaarlijks weten we tienduizenden bezoekers te lokken.
Volgens de meest recente cijfers van Statbel en Toerisme Vlaanderen zouden in 2022 in Beringen zo een 55 553 overnachtingen geweest zijn door verblijfstoeristen. Die overnachtingen gebeuren in Vlaanderen veelal in hotels, vakantiewoningen, appartementen, vakantieparken, jeugdherbergen, kampeerterreinen …
Naast allerlei verschillende mogelijkheden aan accommodaties kan men in België niet zomaar ergens een tent opzetten om even te overnachten. Echter is het sinds 2009 mogelijk om op bepaalde voorziene plaatsen wel degelijk legaal te kamperen. Dit onder de naam van paalkamperen waarbij er in een bepaalde natuurlijke omgeving een paal of waterpomp geplaatst wordt. Men kan dan in 10 meter omtrek van die paal of pomp een tent opzetten. Dit met een maximum aantal toegelaten tenten en met een maximumduur van 48 uur om vervolgens opnieuw verder te trekken. De kampeerder verlaat de omgeving proper en netjes en verblijft er zonder overlast te veroorzaken.
Het is niet de bedoeling dat men op die locaties gaat kamperen in groep. Het dient bereikbaar te zijn voor fietsers en wandelaars, maar niet voor auto’s. Om die reden moet een dergelijke zone ook verder afgelegen zijn van de rijbaan. De bedoeling is vooral om tegemoet te komen aan wandelaars en fietsers op trekkingstocht. Daarnaast is tijd doorbrengen in de natuur goed voor zowel de fysieke als mentale gezondheid van mensen.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. Het stadsbestuur onderzoekt de mogelijkheid om in de natuurlijke omgevingen van Beringen één of meerdere accommodaties voor paalkamperen in te richten.
Het voorstel tot beslissing werd afgekeurd.
wo 21/02/2024 - 09:29Op zaterdag 13 januari 2024 gebeurde er op de parking van Be-Mine een aanrijding waarbij vijf auto’s betrokken geraakten en er twee zwaargewonden en vijf lichtgewonden vielen. De brandweer moest tussenkomen om inzittenden uit een auto te bevrijden.
Het ongeval vond plaats op het moment dat een auto de parkeerplaatsen wilde verlaten. Navraag bij de burgemeester leert meer specifiek dat een auto werd aangereden toen hij de parkeerzone wilde verlaten bij het links oprijden van de rijweg die naar de rotonde van de Koolmijnlaan leidt. Een auto die op de rijweg komende van de rotonde reed, reed daarbij de auto aan die de parking verliet.
Er is een zeer slechte zichtbaarheid als men de parking op deze manier wil verlaten. Doordat er parkeerplaatsen tot tegen de rijweg gelegen zijn, heb je als automobilist geen zicht op aankomend verkeer. Ongevallen als deze zijn te vermijden. Collega-raadslid Bilgin Bekdemir kaartte deze gevaarlijke situatie met slechte zichtbaarheid namelijk al aan op de gemeenteraad van 11 januari 2021. Toen zei schepen Vanhees dat het probleem zou voorgelegd worden aan Be-Mine, de beheerder van de parking. Sindsdien verbeterde de situatie echter niet meer.
Het is duidelijk dat dit nog steeds een onveilige verkeerssituatie is. We stellen daarom voor dat de stad in samenwerking met Be-Mine tot een oplossing komt waarbij de parkeerplaatsen die het dichtst tegen de rijweg gelegen zijn, worden opgeheven. Dit zou ervoor zorgen dat hier geen auto’s staan en de zichtbaarheid op de rijweg sterk wordt verbeterd bij het verlaten van de parking. In de plaats zou hier lage beplanting voorzien kunnen worden die het zicht niet belemmerd. Deze oplossing zou de veiligheid voor iedereen op de parking aanzienlijk verbeteren.
Voorstel tot beslissing
Artikel 1. De stad organiseert opnieuw overleg met Be-Mine met de vraag om de parkeerplaatsen die grenzen aan de rijweg op te heffen en te vervangen door lage beplanting.
Het voorstel tot beslissing werd goedgekeurd.
wo 21/02/2024 - 09:29Verplichting een haag te planten?
1.Inleiding.
Volgens de VCRO, de “Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening” Artikel 4.3.4 wordt gesteld
“dat een (omgevings)vergunning kan worden geweigerd indien uit een verplicht in te winnen advies blijkt dat het aangevraagde onwenselijk is in het licht van de doelstellingen of zorgplichten die gehanteerd worden binnen andere beleidsvelden dan de R.O.. Onder doelstellingen of zorgplichten wordt o.a. verstaan wetskrachtige, reglementaire of beschikkende bepalingen die de overheid bij de uitvoering of interpretatie van de regelgeving of het voeren van een beleid verplichten tot de inachtneming van een bepaalde doelstelling of van bepaalde voorzorgen. Dit kan, zonder dat die doelstellingen of voorzorgen op zichtzelf beschouwd, voldoende juridisch duidelijk zijn om onmiddellijk te kunnen worden uitgevoerd.”
Tot daar de tekst van het artikel 4.3.4.
Agentschap Wegen en Verkeer Limburg gebruikt deze tekst om de woningen van de mensen en de handelszaken, met even huisnummers, die gelegen zijn tussen de Gelebergstraat in Paal en de oprit Hasselt van de E313, te verplichten een haag te planten die het perceel aan de perceelgrens of rooilijn onoverrijdbaar afsluit behalve een vergunde inrit.
Normaal vindt men een dergelijke haag slechts als afscheiding tussen de rijbaan en een fietspad.
De maatregel is niet gekend bij de bevolking, noch bij de notarissen. Na aankoop van een onroerend goed komt men deze last pas te weten wanneer men een omgevingsvergunning aanvraagt en Wegen en Verkeer Limburg haar bindend advies kenbaar maakt zodat de vergunning wordt geweigerd.
2.Vraagstelling.
-Hoe komt een dergelijke verplichting, die door de bewoner of handelszaak als onbillijk, belemmerend, willekeurig, frustrerend, hinderlijk, enz. wordt beschouwd, tot stand?
-Wordt dit bedacht door slechts één ambtenaar van AWV of gebeurt dit in samenspraak met het Stadsbestuur?
-Indien dit laatste inderdaad gebeurt in overleg met Stad Beringen, bestaan hiervan verslagen?
-Hoe is het verenigbaar dat een dergelijke maatregel wordt opgelegd bij een renovatie van een woning of handelszaak?
-Hoe is het verenigbaar bij een aanvraag om een woning te verbeteren om een beter EPC te bekomen door bvb. gevelisolatie?
-Gaat die verplichting om een haag aan te planten niet contraproductief werken zodat ons woningpatrimonium geleidelijk aan kwaliteit verliest door dat men niet meer gaat renoveren of niet zal isoleren wat tot een minderwaardig EPC van het gebouw leidt?
-Het beschreven deel van de Paalsesteenweg bevindt zich op het grondgebied Paal-Beringen in het verlengde van de dorpskern.
Zijn er nog andere delen van gewestwegen op grondgebied Beringen waarop de maatregel van toepassing is?
-Vreest U niet dat de maatregel een negatieve weerslag heeft op het handelsgebeuren in Paal?
-Heeft de verplichting een meerwaarde op gebied van veiligheid of mobiliteit?
-Wat met het onderhoud bij een huurwoning?
-Wie doet herstellingen bij ongevallen? De middenberm ligt er zeer lang als een slagveld bij na een ongeval.
De mondelinge vraag werd beantwoord.
wo 21/02/2024 - 09:30Recentelijk was Limburg.net slachtoffer van een grootschalige cyberaanval. De hackers zouden zichzelf toegang hebben verleend tot een oude dataserver waarop persoonsgegevens van ongeveer 311.000 gezinshoofden uit de jaren 2014 en 2015 stonden bewaard. De hackers konden via deze oude dataserver namen, adressen en rijksregisternummers kopiëren uit specifieke gemeenten binnen het werkingsgebied van Limburg.net. Ook stad Beringen is hierbij betrokken. Verder zouden de hackers toegang tot een lijst met 61 personen die, in die periode, in schuldbemiddeling zaten, hebben bemachtigd.
Het staat dus vast dat het om een ernstige cyberaanval gaat die ook impact heeft op inwoners uit onze stad. Daarom vraag ik graag een stand van zaken aan u op.
De mondelinge vraag werd beantwoord.
wo 21/02/2024 - 09:30